Karlstad: Controller

Hitta ansökningsinfo om jobbet Controller i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2023-08-23 // Varaktighet: Heltid

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som controller med ekonomisk inriktning kommer du att vara en del av stabsenheten vid avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande.

Stabens uppgift är att stödja avdelningschefen med att inrikta, planera, styra och följa upp verksamheten. I uppdraget ingår att samordna avdelningens löpande arbete och samverkan med övriga delar av myndigheten.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som controller med ekonomisk inriktning är du ett stöd till avdelningschefen i genomförandet av avdelningens verksamhet. Du kommer tillsammans med övriga i staben att ansvara för den löpande samordningen på avdelningen vad avser både verksamhet och ekonomi. I stabsarbetet deltar du i planering och uppföljning på avdelningen, främst tillsammans med verksamhetssamordnaren och avdelningscontrollern.  Myndighetens verksamhet och ekonomi följs upp kontinuerligt under året. Det sker genom löpande uppföljning månadsvis, tertialvis samt årsvis. I samband med dessa uppföljningar lämnas även ekonomiska prognoser.

I tjänsten ingår också ekonomiadministration och handläggning av ärenden, deltagande i beredningar och föredragningar. Ansvaret för stabens olika processer och frågor skiftar över tid vilket skapar en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet att påverka. I arbetet kommer du i kontakt med hela avdelningens verksamhet, liksom med övriga delar av myndigheten vilket ger dig en bred kunskap om MSB:s arbete.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning inom ekonomi eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
- tidigare erfarenhet av arbete med redovisning, verksamhetsplanering, budget och uppföljning.
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

- kunskap om offentlig verksamhet, verksamhetsstyrning och budgetering på statlig myndighet.
- erfarenhet av affärssystemet Unit4 ERP och Microsoft Excel.
- erfarenhet av riskhantering enligt förordningen om intern styrning och kontroll.
- erfarenhet av projektekonomi inom EU-projekt. 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person är du, självgående, analytisk och förstår vikten av att bygga relationer inom och utom vår organisation. Du har lätt för att anpassa sig till förändrade omständigheter och du gillar att arbeta mot mål med fokus på resultat.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På stabsenheten är vi åtta medarbetare och vi finns i Karlstad och Stockholm. Vi är en del av avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande. Avdelningen är indelad i 14 enheter och ansvarar, därutöver, för myndighetens skolor i Sandö, Revinge samt Rosersberg. Staben arbetar med övergripande myndighets- och avdelningsuppdrag. Utöver detta ansvarar staben för beredning av ärenden, samordning av forskning samt EU- och internationella frågor, förvaltning och utveckling av processer samt koordinering av råd och nätverk inom området räddningstjänst.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta stabschef Lars Lundkvist. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 13 september 2023

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Financial controller

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Financial controller.

Financial Controller & Analyst

Läs mer Nov 21
We are looking for someone who is attracted by working internationally but still in a local context, and who wants to be part of a tight financial team of 13 colleagues with different specialist skills. If you also like fast-paced and ever-changing business, you will enjoy working with us!

What our job is
At Klaravik, we connect hundreds of thousands of buyers worldwide with sellers of machinery and vehicles via our website klaravik.se. Last year we sold 2.8 billion SEK worth of machinery and this year we are forecasting further growth.

We currently have more than 160 employees with auction brokers around the country, customer service and administrative staff at our head office in Karlstad and developers and web designers at our Tech department in Lund. We recently became part of the European auction group TBAuctions, and to continue our growth journey together we are now looking for a Financial Controller & Analyst.

What your job will be
As we have become part of a larger Group, we now need to strengthen our finance team with a Financial Controller, who is driven by responsibility and to develop our routines and processes around reporting and analysis. You will be a key person in our future collaboration with the rest of the group.

In this role, you will work closely with Klaravik's CFO and Accounting Manager as well as the Group Finance team. The team in Karlstad also includes accountants, financial assistants and VAT specialists. Initially, much of the work will involve developing procedures and processes for our reporting of the entire Klaravik Group and presenting and analyzing our figures to the Group. The Klaravik Group currently includes several companies, Swedish, Danish and Norwegian.

Main tasks:
- Responsible for Klaravik Group's reporting up to the Group.
- Prepare consolidated financial statements, plan, communicate and follow up on established schedules.
- Together with the CFO, lead Klaravik Group's budgeting and forecasting processes as well as monthly follow-ups of figures related to these.
- Link operations, strategy and finance locally as well as at group level.
- Analyze and follow up data in Power BI.
- Support the CFO in financial matters.
- Support the Accounting Manager and Accounting Economists in the monthly analyses, identify improvements and drive change.
- Be responsible for the local chart of accounts and integration in the group.
- Participate in year-end closing, audit related work and annual reporting.
- Participation in various projects, national and international.


Who you are
We believe that you are a driven person with good problem solving skills who is motivated by an organisation where own initiatives are welcomed! As Klaravik is in a growth phase, it is essential that you thrive in a dynamic environment where a lot happens. As a person, you are communicative, flexible, outgoing and have good collaboration skills. Furthermore, you are prestigeless and have no problem working broadly within the field.

We expect you to have a degree in economics. You have several years of experience in finance roles where the emphasis has been on qualified accounting, group reporting and analysis. Preferably from an international group.

You believe that system support is the obvious tool for streamlining work and it is an advantage if you have previously worked in Power BI. Furthermore, you are a very proficient user of Excel and master working with large amounts of data. You are comfortable discussing and presenting figures in English but your primary working language is Swedish.

What we offer
A workplace in lovely premises in the expansive and popular Inre hamn in Karlstad. We are located in newly renovated offices with a short distance to the city centre and with a gym and restaurants right on our doorstep.

At Klaravik we have 6 weeks holiday, wellness allowance, pension scheme and health insurance. But most of all, we like to do things together such as training, wellness activities, events and kick-offs.

Details
- Permanent position, 6 month probationary period applies
- Application: by 5/12 but selection is made on a rolling basis so please send your application as soon as possible. Applications must be in English.
- Personality and capability tests may be required during the recruitment process. References and background check will be taken on final candidate.
- On-site work at our office in Karlstad
- Travel is part of the job


If you have any questions about the position or the recruitment process, please contact our HR Manager Andrea Elfman at 079-006 00 44 or andrea.elfman@klaravik.se.

Ansök nu

Controller till myndighet i Karlstad sökes!

Läs mer Jun 17
Har du arbetat som controller i några år och vill hoppa på något nytt? Nu får du möjligheten att söka denna roll hos vår kund som är i en omställningsfas. Rollen som controller är en viktig funktion som kräver att du är analytisk och kommunikativ. Låter detta intressant? Sök tjänsten redan idag, urval sker löpande.

OM TJÄNSTEN
Academic Work söker för vår kunds räkning en controller. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning vilket innebär att du kommer att vara anställd av Academic Work men arbeta som konsult hos vår kund. Uppdraget är på heltid och du kommer arbeta hos vår kund i Karlstad.

Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som controller leder du avdelningens arbete med verksamhetsplanering och uppfo?ljning samt medverkar i framtagande av a?rsredovisning och budgetunderlag sa?va?l ekonomiskt som verksamhetsma?ssigt. Du arbetar strategiskt med analyser, rapporter och framtagande av beslutsunderlag ga?llande ba?de verksamhets- och ekonomistyrningsfra?gor.

Du inga?r i avdelningens ledningsgrupp och har en viktig roll i utvecklingen av avdelningens verksamhet. Du a?r ocksa? avdelningens kontaktpunkt mot kundens centrala ekonomiavdelning samt samordnar och tar fram fo?rslag till avdelningsgemensamma styrdokument och a?r en utredningsresurs pa? avdelningen. Avdelningschefen kommer att vara din na?rmaste chef.

VI SÖKER DIG SOM
- Har en gymnasieutbildning eller en likva?rdig utbildning
- Genomga?tt utbildning inom aktuellt omra?de
- Minst tre (3) a?rs arbetslivserfarenhet som controller
- Goda kunskaper i MS Office eller likva?rdigt
- Kunskaper i analysverktyg (exempelvis QlikView och Insikt)
- Kunskaper i ekonomisystem (exempelvis U4 Agresso, Raindance, Visma m.fl.)
- Erfarenhet av statlig redovisning
- Kunna kommunicera obehindrat pa? svenska, sa?va?l i tal som skrift

Som person är du:


* Analytisk
* Kommunikativ
* Samarbetsvillig


Övrig information:


* Start: 8 augusti 2022
* Omfattning: heltid till och med februari 2023 med möjlighet till förlängning
* Placering: Karlstad


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Ansök nu

Senior Group Financial Controller till Lesjöfors AB i Karlstad

Läs mer Maj 22
Lesjöfors AB är en stor koncern men ett familjärt bolag på en kraftig tillväxtresa och i takt med den görs nu en förstärkning av en helt ny roll inom ekonomifunktionen på huvudkontoret i Karlstad. Vi söker nu dig som verkligen gillar ekonomisk rapportering och Excel, arbete med både siffror och människor och som är duktig på koncernredovisning. Här får du chansen att arbeta globalt i ett framgångsrikt företag i en viktig position som Group Financial Controller!

Arbetsbeskrivning

Ditt primära ansvar kommer att vara att utveckla och driva koncernens rapportering och verktyg och att kvalitetssäkra moderbolagets rapportering och resultatuppföljning. Du kommer hantera allmän treasury/cash pool och valuta. Du kommer att ha många kontaktytor och samarbeta nära koncernledning och chefer/VDs på våra ca 50 dotterbolag och dess ekonomifunktioner. Som Group Financial Controller är du en del av ett drivet team om fem personer med höga ambitioner och högt engagemang.Du rapporterar till koncernens CFO som är en del av detta team.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:

* Koncernkonsolidering/bokslut och månadsrapportering
* Leda utvecklingen av koncernrapporteringssystem (Cognos) och andra utvecklingsprojekt inom ekonomifunktionen
* Cash pool implementering och administration
* Cash management och valutasäkring
* Kassaflödesprognos
* Internkontrollinstruktioner till dotterbolagen och dess efterlevnad
* Internprissättning/dokumentation
* On-boarding av förvärvade bolag Lesjöfors processer/rapportering



Kvalifikationer och erfarenhet

Vi söker dig som har mångårig erfarenhet från koncernredovisning/revision och som gärna vill verka i en miljö där utveckling och tillväxt är naturliga inslag. Du har lämplig ekonomisk högskole/universitetsutbildning. Vi ser det också som positivt om du har jobbat i en internationell organisation och gärna inom tillverkningsindustri. Eftersom du kommer att ha mycket kontakt med våra dotterbolag är mycket goda kunskaper i engelska, liksom svenska, ett krav. B-körkort är ett krav och det förekommer resor i tjänsten.







Vem är du?

Din positiva attityd och ditt förtroendeingivande sätt kombinerat med din lösningsfokuserade förmåga är starka egenskaper hos dig. . Du är en handlingskraftig, strukturerad och prestigelös person som har ett driv som gör att du kontinuerligt strävar efter utveckling och förbättring.Du är också i ditt esse när det krävs att snabbt bygga rapporter och ta fram korrekta analyser i Excel. Du har en utvecklad förmåga att sätta dig in i komplexa samband och du tar dig med lätthet fram genom att ta reda på det du inte kan. I övrigt uppfattas du som en "teamplayer" och har god kommunikativ förmåga. Du värdesätter tydlighet, kommunikation och öppenhet i ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper för denna tjänst.



Vad erbjuder företaget dig?

På Lesjöfors AB ger vi dig goda möjligheter och utrymme till att påverka och bidra till utveckling. Här får du en bred roll nära ledningen och med rätt inställning och engagemang kommer du att få vara med på en spännande resa i en expansiv koncern. Lesjöfors är en arbetsplats med prestigelösa, hjälpsamma och engagerade kollegor i en familjär och tillväxtinriktad och innovativ företagskultur. Du kommer att erbjudas många omväxlande och utvecklande utmaningar på ett spännande företag där vi har en förvärvs- och tillväxtstrategi.

Lesjöfors utveckling har varit och fortsätter att vara mycket god och stabil. Detta tack vare flexibilitet och förmåga att anpassa verksamheten till verkligheten har utvecklats till en av bolagets styrkor. Ett växande företag erbjuder helt nya möjligheter och vi kan erbjuda förändring och utmaningar yrkesmässigt till dem som vill, på alla nivåer. Vi gör saker själva, vilket också erbjuder utmaningar och skapar engagemang - för rätt personer. På huvudkontoret i Karlstad arbetar ca 20 personer inom funktionerna ekonomi, IT, marknad samt HR i nya fräscha lokaler i centrala Karlstad.



Om Lesjöfors AB

Lesjöforskoncernen erbjuder det bredaste utbudet av fjädrar till kunder inom olika branscher över hela världen. Med en unik kompetens inom högteknologiska, kundanpassade lösningar och en flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors den främsta partnern för alla fjäderbehov.

Företagets uppdrag är att vara en pålitlig partner inom områden där de kan bidra med sin kompetens, kunskap och kostnadseffektiva produktion av fjädrar. Vi är ett globalt företag och vår koncern består av över 50 fabriker och försäljningsbolag i ett tjugotal länder. Som en långsiktig och engagerad fjäderinnovatör fortsätter koncernen att växa med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv.

Företagets historia sträcker sig långt tillbaka och startade redan 1675. Fjädertillverkningen startade 1852. Idag ägs koncernen av Beijer Alma, ett börsnoterat bolag på Stockholmsbörsen.

Läs mer på www.lesjoforsab.com



Välkommen med din ansökan!

I denna rekrytering samarbetar Lesjöfors AB med Jefferson Wells, ManpowerGroup. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig Rekryteringskonsult Ulrica Berg Persson 054- 22 18 81 eller ulricaberg.persson@jeffersonwells.se. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt, dock senast 12 juni 2022.

Ansök nu

Verksamhetscontroller till statlig myndighet i Kristinehamn!

Läs mer Apr 25
Nu söker vi efter dig med relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som vill axla rollen som verksamhetscontroller hos vår kund i Kristinehamn. Är du en självständig individ som inte är rädd för att ta egna initiativ? Då kan detta vara tjänsten för dig som vill ta dig in i en spännande bransch! Ansök redan idag, vi tillämpar löpande urval!

OM TJÄNSTEN
I rollen som verksamhetscontroller kommer du att vara en samordnande länk där du bland annat kommer ta fram verksamhetsplan, budget och årsredovisning samt driva utvecklingsprojekt! Du kommer anta en stöttande roll där du kommer ha varierande och utvecklande arbetsuppgifter.

Du kommer bli väl introducerad till arbetet i en introduktion där du förväntas vara plats på huvudkontoret i Kristinehamn. Efter introduktionen kommer det finnas möjligheter för delvis distansarbete för den som är intresserad av det.

Du erbjuds


* En möjlighet att arbeta på en statlig myndighet
* En utvecklande och varierad roll där du får ta ett stort ansvar


Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
- Utveckla och förvalta metoder och strukturer internt
- Vara den samordnande länken vad gäller att ta fram verksamhetsplan, budget och årsredovisning
- En stöttande funktion vad gäller mål- och resultatuppföljning, samt analys
- Framtagande av kvartals- och tertialrapportering
- Sammanställning av verksamhetsstatistik

I tillägg kommer det finnas en förväntan på dig att du kommer arbeta självständigt och våga ta egna initiativ då du kommer att driva utvecklingsprojekt, men även arbeta med varierande utredningsuppdrag.

VI SÖKER DIG SOM
- Har en relevant universitets- eller högskoleutbildning, alternativt några års arbetslivserfarenhet inom området

Det anses vara meriterande ifall du som söker ha kännedom om den statliga resultatredovisningen och innehar kunskap inom verksamhetslogik. Ifall du har intresse för hållbarhetsfrågor och/eller erfarnehet av projektledning anses det också vara fördelaktigt!

Som person är du:


* Självgående
* Initiativtagande
* Samarbetsvillig


Övrig information


* Start: Omgående
* Omfattning: Heltid
* Placering: Kristinehamn


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Kvalificerad jurist med kompetens inom förvaltningsrätt

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Maj 2
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att bygga ett modernt civilt försvar samt förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Har du förmåga att, utifrån en helhetsbild, identifiera rättsliga frågor och i nära samarbete med andra professioner hitta den konstruktiva väg som leder till ett effektivt genomförande av uppdraget? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som jurist kommer du att arbeta med framförallt förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess men även med de rättsområden som Rättsenhet 1 i övrigt hanterar; upphandlings- och avtalsjuridik, säkerhetsskydd, informations- och cybersäkerhet, GDPR, konkurrensrätt, statsstödsfrågor och arbetsrätt.

Uppgifterna präglas av myndighetens arbete med utvecklingen av det civila försvaret.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng)
- erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig myndighet eller domstol
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- kunskap och erfarenhet av något eller några av de rättsområden som omfattas av MSB:s uppdrag
- erfarenhet av arbete från annan myndighet inom totalförsvaret

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du tar ansvar för att skapa och bidra till dialog i syfte att utföra dina arbetsuppgifter och ytterst myndighetens uppdrag. Genom dialog medverkar du till att utveckla relationer och trivsel i arbetet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På Avdelningen för rättsligt stöd är vi 25 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Avdelningen är den centrala juridiska funktionen inom MSB och ansvarar för juridiskt expertstöd till MSB:s hela verksamhet.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Katarina Hellner. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Frida Billström (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2024.

Ansök nu

Handläggare operativ samordning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 3
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som handläggare operativ samordning kommer du att vara en del av vårt operativa arbete med fokus på att driva samordning och inriktning mellan ansvariga aktörer på central nivå under en samhällsstörning.

Du kommer också delta i det utvecklingsarbete av operativa arbetsformer som sker inom civilt försvar. Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare operativ samordning medverkar du till att skapa en samordnad och effektiv aktörsgemensam hantering bland centrala myndigheter och andra berörda aktörer. Du bidrar tillsammans med dina kollegor till att upprätthålla och etablera relationer till en stor bredd av aktörer i samhället. Du förväntas kunna leda grupper med företrädare för aktörer med olika perspektiv, skapa tillit och förtroende och bidra till en väl fungerande samverkan och uppnå gemensam inriktning av arbetet. 

Du upprätthåller regelbundet även rollen som ”vakthavande samordnare” i det löpande vardagsoperativa arbetet. Du förbereder och leder det praktiska arbetet i samband med samverkanskonferenser och arbetar nära avdelningens andra operativa enheter och funktioner, t.ex. tjänsteman i beredskap. Vi arbetar här i en stabsstruktur som leds av en  operativ chef, utifrån rutiner och instruktioner.

Samarbete sker med många andra verksamheter och funktioner inom myndigheten. Deltagande i övningsverksamhet ingår i anställningen. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- en akademisk utbildning inom samhällsvetenskap eller annan utbildning som är relevant för befattningen.
- erfarenhet av att leda och driva komplexa processer under tidskritiska förhållanden där olika aktörer och intressenter behöver uppnå samordnade lösningar.
- mycket god kunskap om krishantering och svenska myndigheters ansvar under kris och krig.
- administrativ förmåga och vana att arbeta systematiskt med utgångspunkt i rutiner och instruktioner.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av operativt arbete, både i ett förberedande och hanterande skede, inom det svenska krishanteringssystemet.
- specifik kunskap och erfarenhet av strategisk kommunikationssamordning eller kring hantering av (bristande tillgång på) resurser i samband med samhällsstörningar.
- kunskap om den pågående utvecklingen av civilt försvar, med erfarenhet från offentlig eller privat aktör.
- kunskap om förhållningssätt och arbetssätt enligt Gemensamma grunder för samverkan och ledning.



Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du behöver även ha ett strukturerat arbetssätt och ha en förmåga och ett intresse av att hantera strategiska frågor såväl som mer praktiska arbetsuppgifter. Du har god förmåga att leda andra och arbeta effektivt även under tidspress. Du behöver också kunna växla tempo i ditt arbete, från operativ hantering till fokus på utvecklingsprojekt.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enhetens huvuduppgift är att säkerställa att nödvändig samverkan etableras med de aktörer som påverkas och har en roll inför, eller vid en uppkommen samhällsstörning. Enheten kan i dessa situationer leda samordningen på central nivå, och vi identifierar behov av aktörsgemensamma inriktningar i syfte att lindra konsekvenserna med utgångspunkt i målen för samhället säkerhet. Detta kan sammanfattas som ”samordningsuppdraget” och utgår från MSB:s instruktion §7.

Enheten har vidare ansvaret att upprätthålla en grundstruktur för operativ samverkan och ledning och driver ett antal tvärsektoriella forum på central nivå. Enheten har också ett särskilt utpekat ansvar att skapa förutsättningar för samordnad kommunikation i samhället vid samhällsstörningar, samt en effektiv hantering av samhällets resurser inklusive området försörjningsberedskap. Enheten arbetar i hela hotskalan och deltar även i ett flertal utvecklingsarbeten gällande både operativa arbetsformer och förberedande planering för utveckling av både krisberedskapen och civilt försvar. 

Vi finns i både Karlstad och Stockholm där vi arbetar på aktivitetsbaserade kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Swartling. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 24 maj 2024

Ansök nu

Handläggare med inriktning marknadskontroll

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 24
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle och en rättvis marknad för de produktområden som MSB ansvarar för? Då kanske du är vår nästa kollega!

Marknadskontroll innebär att granska produkter som finns på marknaden så att de uppfyller gällande lagstiftning i syfte att upprätthålla ett bra konsumentskydd och rättvis marknad.

MSB ansvarar för marknadskontroll av gasflaskor, aerosolbehållare, gasolgrillar och andra gasanordningar samt fyrverkerier och sprängämnen för civilt bruk.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare inom marknadskontroll kommer du bl.a. driva olika ärenden rörande granskning av produkter med misstänkta brister. Vanligt förekommande arbetsmoment är kontakter med företag, dokumentgransking och riskanalyser. Andra arbetsuppgifter kan vara att ta fram informationsmaterial och informera om reglerna inom våra produktområden.

En annan viktig del i arbetet är samarbete med övriga marknadskontrollmyndigheter och Tullverket. MSB deltar även i EU-kommissionens AdCo-grupper där marknadskontrollmyndigheter inom EU samverkar då produktreglerna styrs av EU-direktiv/förordningar. Beroende på din erfarenhet och bakgrund kommer du inledningsvis att få fokusera på några delar av arbetet inom funktionen för att succesivt kunna växa in i rollen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning, med naturvetenskaplig, teknisk, eller samhällsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga,
- Några års arbetslivserfarenhet.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet från produktsäkerhet, marknadskontroll eller tillsyn,
- Erfarenhet från arbete på en myndighet,
- Intresse både för tekniska och juridiska frågor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Mycket av enhetens arbete består av myndighetsutövning, därför är det viktigt att du är noggrann och tycker om att följa rutiner. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt på ett strukturerat sätt, även om processer ibland kan dra ut på tiden. 

Förutom att du trivs med administrativa uppgifter, gillar du även att ge service samt utforma olika typer av skriftligt underlag. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad på avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande vid enheten för hantering av explosiva varor. Enheten arbetar med lagstiftning, stöd och utveckling av samhällets förebyggande arbete inom området explosiva varor, både olycksförebyggande och brottsförebyggande samt marknadskontroll. Vi är 16 medarbetare och finns i både Karlstad och Stockholm.  

Du blir vår tredje kollega som kommer att jobba heltid med marknadskontroll, utöver det är det ett antal medarbetare som jobbar med marknadskontroll på deltid.

Förutom trevliga arbetskamrater och utvecklande arbetsuppgifter erbjuder vi våra medarbetare en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, nya och moderna lokaler där vi arbetar aktivitetsbaserat. Vi erbjuder flexibel arbetstid med möjlighet att delvis jobba på distans och är måna om att våra medarbetare ska ha stor möjlighet att hitta balans mellan arbetsliv och privatliv.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Suzanne Noreklint. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 maj 2024.

Ansök nu

Övningsledare inom civil beredskap och totalförsvar

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du vara med och utveckla totalförsvaret och kan kliva fram och få andra med dig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Enheten för övning har i uppdrag att bidra till en effektiv övnings- och utbildningsverksamhet inom den civila beredskapen genom strategisk inriktning, metodutveckling, stöd och samordning samt genom att planera, genomföra och utvärdera nationella samverkansövningar.

Det allvarliga säkerhetsläget kräver en effektiv övningsverksamhet till stöd för förmågeutvecklingen inom totalförsvaret.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att helt eller delvis, driva och ansvara för planering, genomförande och utvärdering av komplexa samverkansövningar inom krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar.

I dina arbetsuppgifter ingår det att företräda verksamheten i samordning och samverkan med externa aktörer nationellt och internationellt. Du kommer att få ta fram och presentera information och beslutsunderlag med särskilt fokus på övning inom ramen för civil beredskap och totalförsvar.

I rollen som övningsledare ingår det att delta i det löpande arbetet med övningsstöd och metodutveckling inom ramen för övningsverksamheten. 

De övningar som enheten arbetar med omfattar civila och militära aktörer på nationell, regional och lokal nivå samt privata aktörer och andra länder.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har

- relevant akademisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- flerårig erfarenhet av att genomföra övningsverksamhet inom området krisberedskap, civilt eller militärt försvar
- ledande roll i projekt eller annan verksamhet
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- goda kunskaper om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk

Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda övning eller tidigare varit projektledare. Vi ser gärna att du har arbetat med myndighetssamverkan eller internationell samverkan, gärna med fokus på Norden eller Nato. 

Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsskyddsklassad verksamhet.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har också ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att samarbeta med andra. Vi ser också att du är duktig på att lösa problem som uppstår.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På enheten för övning är vi 22 medarbetare och vi finns i både Karlstad, Stockholm och Revinge. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare. 

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Jannes Engqvist (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2024

Ansök nu

Medicinsk koordinator

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som medicinsk koordinator kommer du att arbeta med hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter kopplat till MSB:s insatsverksamhet.

Du kommer vara en del av teamet inom hälsofunktionen som är placerad på enheten för operativ personal. Hos oss får du möjligheten att bidra till samhällets beredskap för hantering av kriser och krig.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som medicinsk koordinator kommer du huvudsakligen att arbeta med hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter som hälsorådgivning till insatspersonal, bedömning av hälsoundersökningar, hälsoriskbedömning vid insatsplanering och utbildning kopplat till detta. Medicinsk koordinator är MSB:s legitimerade sjukvårdsresurs och ansvarar därför både för hälsodokumentation och läkemedelshantering. I funktionens uppdrag ingår att ansvara för läkemedelshantering och sjukvårdsmateriel på lagret i Kristinehamn. Tillsammans med övriga berörda funktioner bidrar hälsofunktionen till genomförande och utveckling av MSB:s bredare omsorgsansvar (duty of care).

Vidare ingår samverkan med andra myndigheter/organisationer såväl nationellt som internationellt, samt arbetsuppgifter kopplade till planering och genomförande av utbildningar och övningar.

I rollen som medicinsk koordinator ingår att vara schemalagd som vakthavande för funktionen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och har:

- Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom hälso-och sjukvårdssektorn.
- Erfarenhet av att arbeta med hälso- och sjukvård i internationell kontext.
- Vana att arbeta i Officepaketet.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
- B-körkort

Det är meriterande om du har:

- Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
- Kunskaper och erfarenheter som gör att du kan bidra till genomförandet av arbetsuppgifterna inom funktionen i övrigt, så som till exempel pedagogisk erfarenhet eller som certifierad instruktör inom sjukvårdsutbildningar.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person ser vi att du har ett strukturerat arbetssätt där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete så att det genomförs effektivt. Att du sätter upp och håller tidsramar. Vidare behöver du ha förmåga att ta ansvar för och självständigt driva dina uppgifter. Noggranhet och en god administrativ förmåga är viktiga tillgångar i rollen.

Rollen är en del av MSB:s operativa förmåga. Det innebär att din arbetsdag ofta präglas av skeenden som ligger bortanför din egen kontroll och med krav på leverans under tidspress. Därför är det viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till och med 2025-08-31 med eventuell möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB:s operativa verksamhet är navet för Sveriges samlade hantering av samhällsstörningar. Den operativa avdelningen har huvudansvaret för den operativa verksamheten och utvecklar myndighetens operativa roller, som alla bidrar till MSB:s vision: ett säkrare samhälle i en föränderlig värld.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Patrik Jansson. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nyttig (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2024.

Ansök nu

Ekonom till ekonomienheten

Redovisningsekonom
Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Ekonomienheten söker en ekonom till teamet inom Ekonomistöd vars ansvarsområden är myndighetens reskontra, löne- och utläggsredovisning, tidsredovisning och centrala stöd i ekonomiadministrativa frågor till chefer och medarbetare.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som ekonom hos oss kommer du att arbeta operativt med leverantörsreskontra, kundreskontra, löneredovisning, representation och utläggsredovisning och ge stöd och vägledning till medarbetare och chefer i frågor inom dessa områden. Arbetet innebär också analys, uppföljning och löpande kontroller, avstämningar och vård av register i ekonomisystemet.

I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt att delta i arbetet med att utveckla vårt systemstöd, digitalisera och dokumentera våra arbetssätt och processer inom gruppens olika områden.

Du kommer att ha mycket kontakter både internt och externt.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi eller ekonomisk gymnasieutbildning i kombination med mångårig praktisk erfarenhet av redovisningsarbete. Du ska ha god förståelse för ekonomisk redovisning och erfarenhet från att ha arbetat i ekonomi- och verksamhetssystem.

Du behöver ha god datorvana och du är van att arbeta i Excel samt olika stödsystem då vi arbetar för att ha digitala flöden i våra arbetsprocesser.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av rese- och utläggsredovisning och redovisning av representation
- kunskap i administration av Unit4 ERP
- kunskap i löneredovisning

Du har en hög personlig mognad, är trygg i din kompetens och initiativtagande. Du är analytisk, stresstålig, noggrann och ha en väl utvecklad samarbetsförmåga.

Det är viktigt med god kommunikationsförmåga eftersom service och rådgivning är en stor del av våra arbetsuppgifter. Arbetet idag växlar mellan ett helhetsperspektiv och fokusering på enskilda detaljfrågor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer vara Karlstad och resor i anställningen kan förekomma.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På Ekonomienheten är vi 20 medarbetare. Vi är alla placerade i Karlstad. Tjänsten ingår i funktionen Ekonomistöd, som idag har 5 medarbetare. Myndigheten finns på flera orter i Sverige och ekonomienheten i Karlstad är hela myndighetens ekonomienhet. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta viss del på distans.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Fredrik Magnusson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (Seko). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2024

Ansök nu