Karlstad: Kvalificerad jurist med kompetens inom förvaltningsrätt

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kvalificerad jurist med kompetens inom förvaltningsrätt i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2024-05-02 // Varaktighet: Heltid

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att bygga ett modernt civilt försvar samt förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Har du förmåga att, utifrån en helhetsbild, identifiera rättsliga frågor och i nära samarbete med andra professioner hitta den konstruktiva väg som leder till ett effektivt genomförande av uppdraget? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som jurist kommer du att arbeta med framförallt förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess men även med de rättsområden som Rättsenhet 1 i övrigt hanterar; upphandlings- och avtalsjuridik, säkerhetsskydd, informations- och cybersäkerhet, GDPR, konkurrensrätt, statsstödsfrågor och arbetsrätt.

Uppgifterna präglas av myndighetens arbete med utvecklingen av det civila försvaret.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng)
- erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig myndighet eller domstol
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- kunskap och erfarenhet av något eller några av de rättsområden som omfattas av MSB:s uppdrag
- erfarenhet av arbete från annan myndighet inom totalförsvaret

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du tar ansvar för att skapa och bidra till dialog i syfte att utföra dina arbetsuppgifter och ytterst myndighetens uppdrag. Genom dialog medverkar du till att utveckla relationer och trivsel i arbetet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På Avdelningen för rättsligt stöd är vi 25 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Avdelningen är den centrala juridiska funktionen inom MSB och ansvarar för juridiskt expertstöd till MSB:s hela verksamhet.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Katarina Hellner. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Frida Billström (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2024.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Föredragande/Beredningsjurist

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Föredragande/Beredningsjurist.

Jurist

Läs mer Mar 20
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Som jurist på FMI kommer du att driva tillsynsärenden, utreda och lösa juridiska problem och formulera och föredra förslag till beslut för vår disciplinnämnd. Tillsammans med chefer och kollegor kommer du att även vara med och utveckla myndighetens proaktiva tillsynsarbete. I ditt arbete kommer du att ha många kontakter med allmänheten, mäklare, mäklarföretag och andra myndigheter. Arbete med föreskrifter och att besvara remisser kan förekomma och du kommer även att hantera frågor om offentlighet och sekretess.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik. Du har erfarenhet av att arbeta med tillsyn i statlig eller annan offentlig verksamhet och/eller arbete med regelefterlevnad i privat sektor. Du är van att aktivt kommunicera med externa målgrupper. Kunskap om, eller erfarenhet av, att granska ekonomiska förhållanden hos företag är meriterande, liksom erfarenhet av arbete med penningtvättsfrågor.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du är en noggrann, prestigelös lagspelare som bidrar till ett gott samarbete. Du är lyhörd och vill ta del av andras erfarenheter och idéer. Du tar initiativ och driver frågor och processer framåt och når resultat. Din kommunikativa förmåga är mycket god. Du kan målgruppsanpassa budskap och innehåll efter mottagarens förutsättningar och behov. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Anställningsform
Tillsvidareanställning (en eller flera) med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.

Vill du veta mer?
Mer information om tjänsten får du av vår operativa chef David Johansson. Fackliga representanter är Elin Häggeborn, Saco-S och Mari Gremlin, ST. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 010-490 01 00.

Ansök nu

Beredningsjurist

Läs mer Okt 17
Beskrivning av uppdraget
Vi söker en jurist till juristsektion Mellersta.

Det är en virtuell sektion vilket innebär att du kommer att ha kollegor på Karlstad-, Eskilstuna-, Örebro-, Falun- och Västeråskontoret. Din placeringsort kommer vara antingen Karlstad, Örebro eller Västerås.

Våra huvudsakliga rättsområden är utsökningsrätt, insolvensrätt, förvaltningsrätt, avtalsrätt och processrätt. Som jurist omsätter du din juridiska kompetens inom främst beredningsarbete och enklare beslutsfattande utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom respektive verksamhetsområde. Du har daglig kontakt med våra kunder och andra externa parter. Du kan också komma att bereda rättsliga frågor tillsammans med våra seniora jurister som arbetar inom en bred juridisk kontext.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består av att fatta beslut i enklare ärenden enligt utsökningsbalken. Du kommer biträda sektionens seniora jurister i deras arbete innefattande yttranden till domstolen, rättsutredningar och annat kvalificerat juridiskt arbete. Du kommer även att få bereda inkommande handlingar samt hantera administrativa uppgifter.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har: 

- juristexamen från juristprogrammet (180 p enligt tidigare system eller 270 hp)

Du har personliga egenskaper som innebär att du kan agera på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Du har beslutsförmåga, ett flexibelt förhållningssätt till att arbetsuppgifter och uppdrag kan ändras och kan planera din arbetsdag utifrån nya förutsättningar. Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av kunskaper, erfarenheter och information som kan vara viktigt för att du och dina kollegor ska uppnå önskat resultat och gemensamma mål. Du har även god slutledningsförmåga.

Information om oss och jobbet
Du blir anställd som jurist. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.  

Här kan du läsa mer om vad jurister arbetar med hos oss:

https://kronofogden.se/jobba-hos-oss/jobba-som-jurist

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

För att söka tjänsten vänligen klicka på länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret. Referensnummer 2023/258.

https://kronofogden.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb?jobid=666726

Vi ser fram emot din ansökan senast den 2023-10-31.

 

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Kvalificerad jurist inom totalförsvarsområdet

Läs mer Sep 20
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består i att lämna kvalificerat rättsligt stöd till myndighetens övriga avdelningar inom de områden som enheten ansvarar för.

Detta innebär bl.a. deltagande i samverkansgrupper och projekt, föreskrifts- och annat författningsarbete, att utarbeta och föredra förslag till beslut och yttranden, att upprätta och föredra rättsutredningar och rättsliga analyser, processföring i allmän förvaltningsdomstol och mark- och miljödomstol, intern såväl som extern undervisning samt att i övrigt besvara juridiska frågor inom myndigheten.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- jur. kand eller juristexamen
- flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig myndighet
- erfarenhet av och kunskap om totalförsvaret
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- vana att arbeta med framtagande av föreskrifter
- erfarenhet i övrigt av något eller några av de rättsområden som enheten verkar inom

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Utöver examen är det dina personliga egenskaper som är avgörande för tjänstetillsättningen. Det är nödvändigt att du har mycket god förmåga att kommunicera, samarbeta och ta initiativ. Som person ska du upplevas prestigelös och lättillgänglig utan att du ger avkall på din yrkesmässiga integritet. Du behöver även vara självständig, flexibel och ha ett genuint intresse för att samarbeta med andra professioner.

MSB är en myndighet som ska ha en förmåga att hantera kriser av olika karaktär och det är därför viktigt att du är stresstålig och har en förmåga att kunna verka även under oförutsedda och störda förhållanden. Du ska ha ett intresse för svensk statsförvaltning, hur den fungerar och styrs och hur olika aktörer förhåller sig till varandra. Du ska känna dig bekväm med att tala inför andra och bedriva undervisning för att trivas i tjänsten.
Det är också viktigt att du har förmåga att sätta in juridiken i olika sammanhang och att du kan bidra till att lösa frågeställningar som sträcker sig utanför den rena rättstillämpningen. Det är viktigt att du har en förmåga att förstå och ta reda på hur du med din juridiska kunskap bäst kan stödja myndighetens verksamhet i såväl vardag som i kris. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Hos oss får du ett meningsfullt och samhällsnyttigt arbete med bra utvecklingsmöjligheter och förmånliga villkor. Vi har ett brett uppdrag för att stödja andra i syfte att samhället ska bli säkrare, där du får möjlighet att bidra med din kunskap. Här får du träffa kollegor med olika bakgrunder, kompetenser och erfarenheter. Förutom trevliga arbetskamrater erbjuder vi en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, nya och moderna aktivitetsbaserade lokaler med närhet till bra kommunikationer. 
Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Charlotte Hakelius. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 11 oktober 2023.

Ansök nu

Kvalificerad jurist inom kommersiell rätt och/eller upphandlingsjuridik

Läs mer Sep 20
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld? Då kanske du är vår nästa kollega! 

MSB söker nu en kvalificerad jurist till Rättsenhet 1.

Enhetens ansvarsområden omfattar bland annat offentlighet och sekretess, förvaltningslagstiftning, säkerhetsskydd, informations- och cybersäkerhet, GDPR, upphandlings- och avtalsjuridik samt hantering av visselblåsarärenden.  Avdelningen för rättsligt stöd är den centrala juridiska funktionen inom MSB och ansvarar för juridiskt expertstöd till MSB:s hela verksamhet. Avdelningen leds av rättschefen och är indelad i två rättsenheter.  

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består i att lämna kvalificerat rättsligt stöd till myndighetens övriga avdelningar inom de områden som enheten ansvarar för. Detta innebär bl.a. deltagande i samverkansgrupper och projekt, föreskrifts- och annat författningsarbete, att utarbeta och föredra förslag till beslut och yttranden, att upprätta och föredra rättsutredningar och rättsliga analyser, processföring i allmän förvaltningsdomstol, intern såväl som extern undervisning samt att i övrigt besvara juridiska frågor inom myndigheten.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- jur. kand. eller juristexamen
- flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig myndighet
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete med juridiska frågor kopplade till totalförsvaret
- erfarenhet av kommersiell rätt och/eller upphandlingsjuridik

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Utöver examen är det dina personliga egenskaper som är avgörande för tjänstetillsättningen. Det är nödvändigt att du har mycket god förmåga att kommunicera, samarbeta och ta initiativ. Som person ska du upplevas prestigelös och lättillgänglig utan att du ger avkall på din yrkesmässiga integritet. Du behöver även vara självständig, flexibel och ha ett genuint intresse för att samarbeta med andra professioner.

MSB är en myndighet som ska ha en förmåga att hantera kriser av olika karaktär, och det är därför viktigt att du är stresstålig och har en förmåga att kunna verka även under oförutsedda och störda förhållanden. Du ska ha ett intresse för svensk statsförvaltning, hur den fungerar och styrs och hur olika aktörer förhåller sig till varandra. Du ska känna dig bekväm med att tala inför andra och bedriva undervisning för att trivas i tjänsten. Det är också viktigt att du har förmåga att sätta in juridiken i olika sammanhang och att du kan bidra till att lösa frågeställningar som sträcker sig utanför den rena rättstillämpningen. Det är viktigt att du har en förmåga att förstå och ta reda på hur du med din juridiska kunskap bäst kan stödja myndighetens verksamhet i såväl vardag som i kris.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med sex månaders provanställning. 
Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Hos oss får du ett meningsfullt och samhällsnyttigt arbete med bra utvecklingsmöjligheter och förmånliga villkor. Vi har ett brett uppdrag för att stödja andra i syfte att samhället ska bli säkrare, där du får möjlighet att bidra med din kunskap. Här får du träffa kollegor med olika bakgrunder, kompetenser och erfarenheter. Förutom trevliga arbetskamrater erbjuder vi en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, moderna och aktivitetsbaserade lokaler med närhet till bra kommunikationer.
Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Levin. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den11 oktober 2023.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Psykosocial rådgivare

Psykolog
Läs mer Maj 17
Nytt
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Tjänsten som psykosocial rådgivare ingår i enhetens hälsofunktion tillsammans med medicinska koordinatorer.

Tjänsten är central i arbetet med att förebygga psykisk ohälsa och stödja insatspersonal genom utbildning, proaktivt arbete, samtal och uppföljning som en del av myndighetens arbetsgivaransvar vid internationella insatser. I arbetet ingår att planera och genomföra utbildningar, hålla informationsmöte inför insats kring psykosociala risker och hur man kan förebygga dem, kunskapsinhämtning av psykosociala förhållanden i insatsländer, genomföra stödjande samtal och hemkomstsamtal samt vid behov organisera stöd till insatspersonal med behov av bearbetning.

Vidare ingår även teamstöd och teamutveckling i tjänsten. Det innebär att stödja projektledare, team och insatschefer inför och under insatser samt löpande inhämta kunskap för att, vid behov, ge stöd till teamets utveckling. Vid rekrytering av nyckelpersoner inom insatsverkesamheten förväntas du också kunna stödja i processen.

Hälsofunktionen deltar dessutom i, och bidrar till, genomförande och utveckling av MSB:s bredare omsorgsansvar (duty of care) tillsammans med övriga berörda funktioner. 

Tjänsten innefattar även samverkan med andra myndigheter/organisationer såväl nationellt som internationellt samt arbetsuppgifter kopplade till planering och genomförande av utbildningar samt övningar. Du ska även vara beredd att bidra i genomförandet av enhetens arbetsuppgifter i övrigt.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som är legitimerad psykolog eller har akademisk beteendevetenskaplig utbildning.

Du har:

- dokumenterad erfarenhet inom psykosocialt stöd och/eller stress- och krishantering i en internationell kontext.
- vana av att arbeta med samtalsstöd och har ett coachande arbetssätt.
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande är:

- tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
- pedagogisk erfarenhet.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person ser vi att du har ett strukturerat arbetssätt där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete så att det genomförs effektivt. Att du sätter upp och håller tidsramar. Vidare behöver du ha förmåga att ta ansvar för och självständigt driva dina uppgifter. Noggrannhet och en god administrativ förmåga är viktiga tillgångar i rollen.

Rollen är en del av MSB:s operativa förmåga. Det innebär att din arbetsdag ofta präglas av skeenden som ligger bortanför din egen kontroll och med krav på leverans under tidspress. Därför är det viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. 

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB:s operativa verksamhet är navet för Sveriges samlade hantering av samhällsstörningar. Den operativa avdelningen har huvudansvaret för den operativa verksamheten och utvecklar myndighetens operativa roller, som alla bidrar till MSB:s vision: ett säkrare samhälle i en föränderlig värld.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta Patrik Jansson. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nyttig (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 7 juni 2024.

Ansök nu

Systemarkitekt med inriktning på nätverk, krypto och IT-säkerhet

Systemarkitekt
Läs mer Maj 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Hos oss blir du en viktig medspelare i ett kompetent IT-team i utvecklings och planerings-arbetet med Rakel, SGSI och WIS.

Verksamheten för Rakel och ledningssystem förvaltar och utvecklar Sveriges samhällsviktiga kommunikationstjänster och söker nu en systemarkitekt med placerad vid enheten för Drift och Nätverksövervakning. Du kommer få vara med på en spännande resa och arbeta med både våra befintliga system är Rakel, SGSI, WIS och kommande generationers säkra kommunikationssystem. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som systemarkitekt på MSB kommer du primärt arbeta med utveckling och planering av våra tjänsteleveranser inom Rakel, SGSI, WIS samt nästa generations samhällsviktiga kommunikationstjänster

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

- ansvara för nätverksdesign, säkerhetsarkitektur samt integration av tjänster med höga krav på säkerhet, tillgänglighet och robusthet.
- i dialog med kollegor på MSB samt andra aktörer vara med och skapa den digitala infrastruktur som efterfrågas för att lösa kommunikationsbehov inom det framtida civilförsvaret.
- vara delaktig i arbetet kring signalskyddsfrågor samt signalskyddssystem.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
- flerårig yrkeserfarenhet av systemarkitektur och nätdesignarbete från större organisationer.
- erfarenhet av att bygga tjänster med hög tillgänglighet och robusthet.
- erfarenhet av att designa stora IP-nät. 
- god kännedom om brandväggslösningar samt log- och trafikanalys.
- mycket god förmåga att tala och skriva på både svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från arbete med signalskyddssystem.
- erfarenhet från switching och routing.
- erfarenhet från databaser.
- erfarenhet inom IT-säkerhetsarbete i Microsoft- och Linuxbaserade miljöer.
- erfarenhet från att designa och leverera IT-lösningar med höga krav på kvalitet och tillgänglighet.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

I vår operativa verksamhet är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och att du själv strukturer ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du arbetar noggrant och är väl medveten om mål och kvalitetsstandarder. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer där du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Inom avdelningen cybersäkerhet och säkra kommunikationer finns verksamheten för Rakel och ledningssystem som ansvarar för säkra, skyddade och tillgängliga kommunikationstjänster till samhällsviktiga verksamheter. I verksamheten ingår utveckling, utbyggnad, förvaltning, drift och kundanslutning av Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning), SGSI (Swedish Government Secure Intranet) och WIS (Webbaserat Informationssystem). Enheten drift och nätövervaknings uppgift är att säkerställa drift och nätövervakning för stabil operativ leverans avseende tjänsteleveranser och systemen i produktion. 

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans. Andra förmåner är möjlighet till friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och förmånliga semestervillkor och pensionsavtal. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta tillförordnad enhetschef Kristofer Forssten. Fackliga företrädare är Carl Önne (Saco-S), Jan Herremo (ST) och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240 (SEKO). 

Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2025.

Ansök nu

Informationssäkerhetsspecialist med fokus NIS2

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 15
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du hjälpa organisationer att förbättra sin förmåga att hantera sin information säkert? Vill du stötta samhället i säker digitalisering? Då är du vår nästa kollega!

Vi är det nationella stödet till organisationer i offentlig sektor och näringslivet i det förebyggande arbetet med informationssäkerhet.

Vi är drivande i att lyfta informationssäkerheten i Sverige till en högre nivå.

Under 2024 implementeras det nya NIS-direktivet i Sverige (NIS2) och MSB förbättrar sitt stöd till de samhällsviktiga organisationer som träffas av det nya direktivet. Dessutom stöttar MSB befintliga och nya tillsynsmyndigheter och utvecklar nya sätt att samordna oss effektivt internt.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetsspecialist kommer du att tillsammans med andra ta fram och utveckla olika typer av stöd som ska underlätta för organisationer att förbättra sitt systematiska informationssäkerhetsarbete.

Stödet är brett och ges i många former – vägledningar, metodstöd, webbinarier, utbildningar och rådgivning. Utveckling av formerna för stödet sker kontinuerligt. Du kommer att föra ut och tillhandahålla kunskap och stöd i MSB:s kanaler.

Du kommer att företräda verksamheten både inom MSB och externt eftersom det ingår i arbetet att samverka i olika former med såväl andra avdelningar på myndigheten, näringsliv, centrala myndigheter som andra samhällsaktörer inom området.

Dina arbetsuppgifter kan komma att växla över tid beroende på var din kompetens behövs mest för att vi ska kunna lösa våra uppgifter gemensamt i teamet, vi alla på enheten arbetar utifrån den förutsättningen. Du kommer att kunna utveckla din strategiska, din analytiska och din kommunikativa förmåga.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vidare har du en god förståelse av det systematiska informationssäkerhetsarbetet på operativ och strategisk nivå. Du har arbetat med informationssäkerhetsfrågor i minst en organisation som exempelvis CISO, informationssäkerhetsstrateg eller med tillsyn inom NIS. Din erfarenhet av arbete i relation till NIS-lagstiftning kommer väl till pass här.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av att utbilda inom informationssäkerhet
- Erfarenhet av att leda grupper eller nätverk
- Kunskap om NIS2
- Erfarenhet av projektledning
- Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller annan regleringsstyrd verksamhet

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

I den här rollen ser vi det som extra viktigt att du har förmåga att hålla i och driva frågor till resultat nås, även om vägen dit kan vara krokig. Eftersom du kommer arbeta med, och driva arbete i, många olika grupper behöver du vara lyhörd, kommunikativ och konstruktiv samt kunna förmedla mål och leda grupperna mot gemensamma resultat.

Arbetet ställer stora krav på intern samordning och det är en framgångsfaktor att du har god samarbetsförmåga.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm på vårt kontor Tomteboda, och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På vår enhet är vi 14 personer med en bredd av erfarenheter och kompetenser som kompletterar varandra för att på bästa sätt utföra vårt uppdrag. Vi finns både Karlstad och Stockholm. Våra kontor är aktivitetsbaserade där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi har också möjlighet att arbeta delar av tiden på distans.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor kontakta enhetschef Margareta Palmqvist. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Frölén SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Projektledare till enheten för resiliensinsatser

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som projektledare kommer du att vara en del av teamet på enheten för resiliensinsatser som arbetar med internationella kapacitetsutvecklande och resiliensstärkande insatser utanför Sverige.

Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som projektledare på enheten för resiliensinsatser ansvarar du för att utveckla projektidéer, skriva projektförslag vilket inkluderar förändringsteori och resultatramverk, aktivitetsplaner, budget med mera. Utöver detta ansvarar du för att hantera och administrera pågående insatser inklusive planering, budget och uppföljning. Du håller samman MSB:s interna funktioner som bidrar i genomförandet av insatserna och är kontaktperson för insatspersonal och partnerorganisationer i projektrelaterade frågor. 

Som projektledare kommer du att hantera komplexa politiska kontexter och dialoger med partnerorganisationer såväl som med nationella, regionala och internationella organisationer. Detta för att främja synergier, effektiva samarbeten och säkerställa relevant kapacitetsutveckling. Du kvalitetssäkrar planering och innehåll i insatsaktiviteter och säkerställer att hänsyn tas till effektivitet och resultatuppfyllelse. Du bidrar aktivt till lärande som kontinuerligt utvecklar och förbättrar projektet och verksamheten.

I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram relevanta projektuppslag i samverkan med partners och finansiärer, samt att skriva projektansökningar för långsiktiga kapacitetsutvecklande insatser. Det innebär beredning, budgethantering, genomförande, uppföljning och avslutning av resiliensinsatser samt integrering av jämställdhet och miljö i planering och genomförande av projektet. I arbetsuppgifterna ingår även övergripande hantering av insatspersonal i pågående insatser samt säkerställande av deras säkerhet, god samverkan med övriga interna projektfunktioner (såsom t ex HR, ekonom och säkerhetsrådgivare) för genomförande av insatser, men även utveckling och hantering av nära samarbeten och kontaktnät med andra enheter på MSB, andra svenska myndigheter samt andra länders myndigheter för katastrofriskhantering, multilaterala organisationer och enskilda organisationer. Kommunikation av verksamhetens och insatsers mål och resultat, både i interna och externa sammanhang, kan också ingå i arbetsuppgifterna.

I anställningen ingår resor till insatsområden. Som projektledare är samverkan en viktig del av din vardag, såväl med ett stort antal interna funktioner vid MSB som med finansiärer som t ex Sida, andra myndigheter samt relevanta EU-organ.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning.
- kunskap i att planera, genomföra, administrera och följa upp verksamhet i form av mål, resultat, effekter och ekonomi.
- erfarenhet av att projektleda och utveckla projektverksamhet inom internationellt utvecklingssamarbete.
- erfarenhet av partnerskapsutveckling och partnerskapsdialog i en nationell eller internationell utvecklingskontext.
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom en myndighet. 
- fälterfarenhet i en utvecklingskontext.
- erfarenhet av kapacitetsutveckling inom områdena katastrofbistånd, katastrofriskreducering eller samhällsskydd och beredskap.
- kunskap om integrering av tvärgående frågor såsom jämställdhet- och rättighetsperspektiv samt miljö/klimat.
- kunskap och erfarenhet av resultatstyrning och metoder för resultatbaserat lärande.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har även ett strukturerat arbetssätt och förhållningssätt samt en förmåga att bibehålla lugn och stabilitet också i pressade situationer. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till den 31 december 2024, med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB har fyra insatsenheter och i genomsnitt hanterar MSB genom sin insatsverksamhet cirka 60 pågående insatser i runt 20 länder. På enheten för resiliensinsatser är vi cirka 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten arbetar med planering, hantering och uppföljning av insatser som syftar till att vidareutveckla kapaciteten hos myndighetens partners att förebygga katastrofsituationer, stärka beredskapen för katastrofhantering, samt säkerställa återuppbyggnad och återhämtning efter katastrofsituationer. Insatserna är ofta fleråriga, och består ofta av betydande utbildnings- och organisationsutvecklingskomponenter i linje med insatsernas kapacitetsutvecklande mål.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Miriam Malmqvist. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024

Ansök nu

Handläggare för resultatstyrning och uppföljning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som handläggare för resultatstyrning och uppföljning kommer du att vara en del av teamet på enheten för  resiliensinsatser som arbetar med internationella kapacitetsutvecklande och resiliensstärkande insatser utanför Sverige.

Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare för resultatstyrning och uppföljning på enheten för resiliensinsatser kommer du att vara en av enhetens rådgivare, övriga är rådgivare inom miljö och jämställdhet. I tjänsten ingår att stödja projektledning i pågående projekt i metodfrågor avseende uppföljning och utvärdering och resultatstyrning, bidra i utveckling av nya projekt med metodkunskap, samt driva intern utveckling och kompetensutveckling avseende uppföljning, utvärdering och resultatstyrning. 

Du kommer arbeta som sakkunnig rådgivare mot ett antal större kapacitetsutvecklingsprojekt. En betydande del av tjänsten ligger i att stödja dessa projekt i uppföljningsrelaterade frågor. Du kommer också att tillsammans med andra medarbetare på enheten arbeta med utveckling av nya projekt där ditt främsta ansvar ligger i stöd till utvecklandet av förändringsteori och resultatramverk och val av uppföljningssystem och -metoder. Därtill kan du komma att ansvara för del av den enhetsinterna utvecklingen inom området. Stöd till enheterna för humanitära och fredsfrämjande insatser kan komma att ingå i arbetsuppgifterna. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter kommer inkludera att stödja projektledare för kapacitetsutvecklande projekt i metodval, utveckling av system och planer för uppföljning och att stödja projektledare i att utveckla verktyg för datainsamling (i form av t.ex. enkäter, intervjuguide, observationsprotokoll och motsvarande), samt i genomförandet av datainsamling. Det ingår även att facilitera workshops, reflektionsövningar, erfarenhetsseminarier och motsvarande samt att stödja dels utveckling av nya projekt, dels  enhetens interna utveckling och kompetensutveckling i resultatuppföljning och erfarenhetsåterföring.

Därtill ingår att stärka kapaciteten inom resultatuppföljning och utvärdering hos medarbetare på enheten, utifrån de olika projektens skiftande behov. Tvärgående frågor såsom miljö och jämställdhet är integrerade i alla MSB:s projekt och ska också följas upp och mätas. Det kan även ingå att stödja enheterna för humanitära och fredsfrämjande insatser, inom övergripande M&E-frågor utifrån planerade behov. 

Projektspecifika arbetsuppgifter kan innebära att du utöver projektledare arbetar gentemot andra personer och grupper, såsom insatspersonal och enhetens samarbetspartners i genomförande av projekt.

Anställningen kan innebära resor till insatsländer. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning.
- kunskap och erfarenhet av uppföljning och resultatstyrning. 
- kunskap om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder för resultatuppföljning.
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom en myndighet. 
- erfarenhet av att utveckla uppföljningssystem och -planer.
- erfarenhet av arbete inom internationellt utvecklingssamarbete.
- erfarenhet av projektutveckling och/eller projektarbete.
- erfarenhet av erfarenhetsåterföring, pedagogiskt arbete, planera, förbereda och genomföra läraktiviteter, erfarenhetsseminarier, workshops eller motsvarande.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har även ett strukturerat arbetssätt och förhållningssätt samt en förmåga att bibehålla lugn och stabilitet också i pressade situationer. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning under cirka ett år, med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB har fyra insatsenheter och i genomsnitt hanterar MSB genom sin insatsverksamhet cirka 60 pågående insatser i runt 20 länder. På enheten för resiliensinsatser är vi cirka 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten arbetar med planering, hantering och uppföljning av insatser som syftar till att vidareutveckla kapaciteten hos myndighetens partners att förebygga katastrofsituationer, stärka beredskapen för katastrofhantering, samt säkerställa återuppbyggnad och återhämtning efter katastrofsituationer. Insatserna är ofta fleråriga, och består ofta av betydande utbildnings- och organisationsutvecklingskomponenter i linje med insatsernas kapacitetsutvecklande mål.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Miriam Malmqvist. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024

Ansök nu

Verksamhetssamordnare med kompetens inom informationssäkerhet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 15
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du hjälpa Sverige att förbättra sin förmåga att hantera sin information säkert? Vill du stötta samhället i säker digitalisering? Då är du vår nästa kollega!

Vi är det nationella stödet till organisationer i offentlig sektor och näringsliv i det förebyggande arbetet med informationssäkerhet.

Vi är drivande i att lyfta informationssäkerheten i Sverige till en högre nivå.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som verksamhetssamordnare informationssäkerhet kommer du att vara en del av teamet på enheten för systematisk informationssäkerhet. Du kommer utvecklas inom systematiskt informationssäkerhetsarbete samtidigt som du stöttar dina kollegor i olika samordningsfrågor.

För att trivas i rollen som verksamhetssamordnare har du ett genuint intresse av systematiskt informationssäkerhetsarbete. Du kan ha bakgrund inom till exempel informationshantering och arkiv, it-förvaltning, projektledning, konsultverksamhet, samordning eller styrning.

Tillsammans med kollegor och samarbetsparter kommer du ta fram och utveckla olika typer av stöd som ska underlätta för organisationer att förbättra sitt systematiska informationssäkerhetsarbete. En central del av ditt arbete är att stötta dina kollegor och enheten praktiskt i samordnings- och planeringsfrågor.

På enheten för systematisk informationssäkerhet växlar arbetsuppgifterna över tid beroende på omvärldens krav och intern planering. Även dina arbetsuppgifter kan komma att växla över tid beroende på var din kompetens behövs mest för att vi ska kunna lösa våra uppgifter gemensamt i teamet.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vidare har du minst två års erfarenhet av arbete som innebär samordning och stöd, samt ett intresse för informations- och cybersäkerhetsfrågor.

Det är meriterande om du har:

- minst två års arbetslivserfarenhet inom informations- och cybersäkerhetsområdet
- erfarenhet av projektledning

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

I den här rollen ser vi det som extra viktigt att du har förmåga att etablera och facilitera samarbete med olika grupperingar och personligheter. Vi ser vidare att du är strukturerad och håller god ordning och reda. Är du dessutom serviceinriktad och flexibel så kommer du att ha goda möjligheter att utvecklas.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm på vårt kontor Tomteboda, och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På vår enhet är vi 14 personer med en bredd av erfarenheter och kompetenser som kompletterar varandra för att på bästa sätt utföra vårt uppdrag. Vi finns både i Karlstad och i Stockholm. Våra kontor är aktivitetsbaserade där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi har också möjlighet att arbeta delar av tiden på distans.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor kontakta enhetschef Margareta Palmqvist. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Frölén SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu