Karlstad: Säkerhetsskyddsspecialist till verksamheten för Rakel och ledningssystem

Hitta ansökningsinfo om jobbet Säkerhetsskyddsspecialist till verksamheten för Rakel och ledningssystem i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2024-01-18 // Varaktighet: Heltid

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Vi stärker nu vårt säkerhetsteam med en erfaren säkerhetsskyddsspecialist på Enheten för säkerhet och leveransstöd vid verksamheten för Rakel och ledningssystem.

Verksamheten växer och arbetet med säkra kommunikationstjänster för aktörer inom allmän ordning, säkerhet, hälsa och försvar kräver omfattande säkerhetskyddsarbete.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Säkerhetsteamet hanterar i dagsläget informationssäkerhet, signalskydd, säkerhetsskydd och kontinuitetshantering. Arbetet drivs i stor omfattning tvärfunktionellt vilket innebär att du dagligen kommer att arbeta med andra inom och utanför organisationen.

Som säkerhetsskyddspecialist kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att leda eller stödja verksamhetens framtagning av säkerhetskyddsanalyser, särskilda säkerhetsskyddsbedömningar, säkerhetsskyddsplaner och särskilda säkerhetsskyddsinstruktioner. Du kommer att planera och genomföra presentationer för olika målgrupper samt leda workshops och arbetsmöten. I uppgifterna ingår att kontrollera och följa upp verksamhetens verksamhetsskydd med fokus på säkerhetsskydd. Det ingår även hantering av incidenter och utbilda verksamheten. Du kommer även ingå i en lokal säkerhetsorganisation med visst rapporteringsansvar till myndighetens säkerhetschef och övergripande säkerhetsorganisation.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- minst 2-årig eftergymnasial utbildning eller annan utbildning som MSB bedömer vara relevant. 
- kunskap och yrkeserfarenhet om aktuella författningar inom säkerhetsskyddsområdet.
- erfarenhet av att stödja organisationer i att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete inom säkerhetsskydd.
- erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddsanalyser.
- erfarenhet av arbete med komplexa verksamhetsprocesser ur ett säkerhetsperspektiv.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av att planera och genomföra presentationer/utbildningar
- erfarenhet av att leda workshops eller arbetsmöten.
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete på myndighet.
- genomfört relevant säkerhetschefsutbildning.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

För att lyckas i rollen tar du ansvar för din uppgift, du strukturer själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du är stabil och kontrollerad i stressituationer och behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På Enheten för säkerhet och leveransstöd är vi 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Vi har aktivitetsbaserade kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov och möjligheter att arbeta på distans till stor del. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Sara Leion eller samordnare för säkerhetsteamet Stefan Jakobsson. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 9 februari 2024.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Säkerhetsingenjör

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Säkerhetsingenjör.

Senior Hälsa och Säkerhetsspecialist med erfarenhet av projektledning

Läs mer Dec 4
Företagsbeskrivning


AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering.


Vi är 19 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.


Making Future.


Jobbeskrivning


För att möta den spännande utvecklingen i mellersta Sverige och ökande efterfrågan på våra tjänster söker vi dig som vill arbeta med Hälsa-och Säkerhet inom processindustrin.
Som senior Hälsa- och Säkerhetsspecialist arbetar du med våra kunders anläggningar, maskiner, arbetssätt och personal för att uppnå en bättre säkerhetskultur, arbetsplats och arbetsmiljö. Detta genom att utveckla våra kunders kompetens, beteende samt tekniska lösningar med målet att minimera risker i deras anläggningar. Förekommer även uppdrag med projektledning inom Hälsa och Säkerhet.
I våra uppdrag kan du få arbeta med:
Hälsa och Säkerhet i inversteringsprojekt: Roller som t.ex. Safety Officer/Advisor, Safety Manager, BAS P/U, HSE Expert mm.
Säkerställa att tillstånd och myndighetskrav efterlevs; Kemiska arbetsmiljörisker, Brandfarlig vara, EX klassning, Seveso-rådgivning, SIL-bestämning, Maskinsäkerhet, Tryckbärande utrustning.
CE-märkning av maskiner och utrustningar.
Resursförstärkning i organisationer som tex Arbetsmiljöingenjör, Interimschef, Projektledare av HS relaterade projekt hos kund.
Verksamhetsledningssystem; ISO 9001, ISO 45001, ISO 14001
Projektledning inom Hälsa- och Säkerhet
GAP-analyser och internrevisioner
Säkerhetskultur, Säkerhetsrutiner, Säkerhetsutbildningar, Nulägesanalyser inom säkerhet.
Riskhantering; t.ex. HAZOP, Grovanalys, PHA



Våra kunder finns främst inom Processindustrin som t.ex. Bioindustri, Kemi, Gruva, Batteri, Metall samt Papper och Massa. Du kommer att jobba med en blandning av korta och långa uppdrag.
I din roll som senior Hälsa- och Säkerhetsspecialist hos oss kan det förekomma resor runt om i och utanför Sverige då vårt verksamhetsområde är både nationellt och internationellt.
Placeringsort Gävle, Borlänge, Norrköping eller Karlstad.
Bor du på annan ort så är vi öppna för en dialog kring hur det skulle kunna fungera att jobba från den orten. Så tveka inte att ringa eller maila oss om det.


Kravspecifikation


Vi söker dig med relevant utbildning och/eller erfarenhet av arbete inom Hälsa & Säkerhet i roller som till exempel ingenjör, projektledare, verksamhetskonsult, chef och specialist, från branscher som konsultbranschen, processindustrin, industri eller anläggningsföretag.
Som person är du förtroendeingivande med förmågan att snabbt sätta dig in i nya miljöer, branscher och produkter. Du är självständig men jobbar även gärna med kollegor för att utvecklas och lära av varandra. För att lyckas i rollen som konsult behöver du vara lyhörd, flexibel och gilla utmaningar. Självklart är du noggrann och kvalitetsmedveten med goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
För att jobba med hälsa och säkerhet ställs höga krav, och förmågan att kommunicera är viktig.
Då resor förekommer bör du ha B-körkort.


Ytterligare information


AFRY är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer. Vill du vara en del av AFRYs framgångssaga kan vi erbjuda karriärmöjligheter med omväxlande arbetsuppgifter där du får möjlighet att utvecklas inom dina intresseområden. För att hjälpa dig att utvecklas satsar vi mycket på variation i uppdragen tillsammans med kompetensutveckling i form av utbildning och hoppas på detta sätt kunna bidra till din personliga utveckling.
Vi har en inkluderande kultur med ledare som stöttar din utveckling och som vågar tänka stort. Ledare som är modiga, hängivna och gör det de tror på, och som stöttar dig i att göra detsamma. Vårt fokus på ledarskap ger goda förutsättningar att utvecklas och växa i din roll.
Hos AFRY får du utvecklas och samtidigt vara med och bidra till någonting meningsfullt. Du är med och gör skillnad genom att utveckla hållbara lösningar med ett långsiktigt perspektiv. Vi har ett stort fokus på hållbarhet – det är en central del i vår vision och affärsstrategi.
Tillsammans skapar vi hållbara lösningar för framtida generationer.
Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV.
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Apply now”. Ansökningar per e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
Vi kommer att gå igenom urvalet löpande. Tveka inte, utan hör av dig om det är något som du undrar över!
Vi ser fram emot din ansökan!
Sista ansökan är 2024-01-31
Kontaktperson
Gävle, Borlänge & Norrköping
Mikael Gustafsson
Sektionschef, Operational Excellence Middle
072-722 66 78
Mikael.gustafsson@afry.com
Karlstad
Fredrik Larsson
Sektionschef, Operational Excellence Middle
072-525 12 26
Fredrik.larsson@afry.com
På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

Ansök nu

Hälsa och Säkerhetsspecialist, Process Industries

Läs mer Jun 21
Företagsbeskrivning
AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering.


Vi är 19 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.


Making Future.


Jobbeskrivning
För att möta den spännande utvecklingen i mellersta Sverige och ökande efterfrågan på våra tjänster söker vi dig som vill arbeta med Hälsa-och Säkerhet inom processindustrin.
Som Hälsa- och Säkerhetsspecialist arbetar du med våra kunders anläggningar, maskiner, arbetssätt och personal för att uppnå en bättre säkerhetskultur, arbetsplats och arbetsmiljö. Detta genom att utveckla våra kunders kompetens, beteende samt tekniska lösningar med målet att minimera risker i deras anläggningar.
I våra uppdrag kan du få arbeta med:
Hälsa och Säkerhet i inversteringsprojekt: Roller som t.ex. Safety Officer/Advisor, Safety Manager, BAS P/U, HSE Expert mm.
Säkerställa att tillstånd och myndighetskrav efterlevs; Kemiska arbetsmiljörisker, Brandfarlig vara, EX klassning, Seveso-rådgivning, SIL-bestämning, Maskinsäkerhet, Tryckbärande utrustning.
CE-märkning av maskiner och utrustningar.
Resursförstärkning i organisationer som tex Arbetsmiljöingenjör, Interimschef, Projektledare av HS relaterade projekt hos kund.
Verksamhetsledningssystem; ISO 9001, ISO 45001, ISO 14001
GAP-analyser och internrevisioner
Säkerhetskultur, Säkerhetsrutiner, Säkerhetsutbildningar, Nulägesanalyser inom säkerhet.
Riskhantering; t.ex. HAZOP, Grovanalys, PHA

Våra kunder finns främst inom Processindustrin som t.ex. Bioindustri, Kemi, Gruva, Batteri, Metall samt Papper och Massa. Du kommer att jobba med en blandning av korta och långa uppdrag.
I din roll som Hälsa- och Säkerhetsspecialist hos oss kan det förekomma resor runt om i och utanför Sverige då vårt verksamhetsområde är både nationellt och internationellt.
Placeringsort Gävle, Borlänge, Karlstad eller Norrköping.


Kravspecifikation
Vi söker dig med relevant utbildning och/eller erfarenhet av arbete inom Hälsa & Säkerhet i roller som till exempel ingenjör, projektledare, verksamhetskonsult, chef och specialist, från branscher som konsultbranschen, processindustrin, industri eller anläggningsföretag.
Som person är du förtroendeingivande med förmågan att snabbt sätta dig in i nya miljöer, branscher och produkter. Du är självständig men jobbar även gärna med kollegor för att utvecklas och lära av varandra. För att lyckas i rollen som konsult behöver du vara lyhörd, flexibel och gilla utmaningar. Självklart är du noggrann och kvalitetsmedveten med goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
För att jobba med hälsa och säkerhet ställs höga krav, och förmågan att kommunicera är viktig.
Då resor förekommer bör du ha B-körkort.


Ytterligare information
AFRY är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer. Vill du vara en del av AFRYs framgångssaga kan vi erbjuda karriärmöjligheter med omväxlande arbetsuppgifter där du får möjlighet att utvecklas inom dina intresseområden. För att hjälpa dig att utvecklas satsar vi mycket på variation i uppdragen tillsammans med kompetensutveckling i form av utbildning och hoppas på detta sätt kunna bidra till din personliga utveckling.
Vi har en inkluderande kultur med ledare som stöttar din utveckling och som vågar tänka stort. Ledare som är modiga, hängivna och gör det de tror på, och som stöttar dig i att göra detsamma. Vårt fokus på ledarskap ger goda förutsättningar att utvecklas och växa i din roll.
Hos AFRY får du utvecklas och samtidigt vara med och bidra till någonting meningsfullt. Du är med och gör skillnad genom att utveckla hållbara lösningar med ett långsiktigt perspektiv. Vi har ett stort fokus på hållbarhet – det är en central del i vår vision och affärsstrategi.
Tillsammans skapar vi hållbara lösningar för framtida generationer.
Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV.
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Apply now”. Ansökningar per e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
Vi kommer att gå igenom urvalet löpande. Tveka inte, utan hör av dig om det är något som du undrar över!
Vi ser fram emot din ansökan!
Sista ansökan är 2023-08-31
Kontaktperson
Mikael Gustafsson
Sektionschef, Operational Excellence Middle
072-722 66 78
Mikael.gustafsson@afry.com
AFRY is committed to creating an inclusive & diverse environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, disability, or age. You will be part of a global and diverse company where our differences are our strengths. Join us to accelerate the transition towards a sustainable society.

Ansök nu

Teknikspecialist för säkerhetssystem, patientsignal och allmäntele

Läs mer Maj 4
Region Värmland är till för att alla i Värmland ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi är cirka 8000 medarbetare som arbetar med hälso- och sjukvård, tandvård, regional utveckling och kollektivtrafik.


Regionledningskontoret arbetar med övergripande och långsiktiga lednings- och utvecklingsfrågor inom alla Region Värmlands ansvarsområden. Här finns också funktioner för stöd och service. Vi samverkar också med andra samhällsaktörer, som nationella och regionala myndigheter, andra regioner, kommuner och olika intresseorganisationer.



Om verksamheten
Regionfastigheter bidrar med tjänster och lokaler som ska stödja regionens verksamheter.

Genom bygg-, installations-, anpassnings-, investeringsprojekt - både små och stora - förvaltar och stärker vi fastigheternas värde. Regionfastigheters uppgift är att tillhandahålla funktionella och ändamålsenliga lokaler åt Region Värmland. Totalt ansvarar vi för 430 000 kvm ägda fastigheter och 120 000 kvm inhyrda. Vi är en utvecklingsorienterad fastighetsorganisation och ligger i framkant med vårt miljöarbete.

Inom Signal- och säkerhetsenheten jobbar vi tätt med varandra men även med övriga funktioner inom Region Värmland. Exempel på andra enheter som vi samarbetar med på hög nivå är Säkerhet och beredskapsavdelningen, Region IT och samtliga enheter inom Region fastigheter. På enheten Signal och säkerhet arbetar specialister inriktade på bland annat brand, säkerhetssystem, teleteknik och patientsignalsystem. Arbetsområdet för enheten är av stor vikt för funktionalitet och säkerhet inom hela Region Värmland.

Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en teknikspecialist till vår enhet. Vill du vara med och bidra till en ökad säkerhet inom Region Värmland? Då är detta tjänsten för dig!

I rollen som teknikspecialist inom säkerhet kommer du arbeta med varierande uppdrag relaterat till din teknikkategori. Inom uppdraget kommer du bland annat arbeta med systemförvaltning, systemutveckling, utvärdering av funktionalitet, kvalitet och kompabilitet. Viss operativt arbete kan förekomma och du kommer kunna vara nära tekniken och samtidigt arbeta med strategiska frågor. Du kommer även att delta i större och mindre projekt som sakkunnig men även projektleda underhålls- och teknikprojekt inom det egna ansvarsområdet.

En del av arbetet består även av att tillsammans med kollegorna på enheten utföra uppföljning, planering och att leda arbetet med service och underhåll på de tekniska anläggningarna som enheten ansvarar för.

I rollen är det viktigt att ansvara för efterlevnad av föreskrifter, myndighetskrav, lagar, förordningar och standarder. Du kommer också ansvara för systemstrukturer, framtagande av förvaltningsdokumentation, tekniska standarder och rutiner. Detta är en grund för att verksamheten ska kunna arbeta säkert, långsiktigt och effektivt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet samt god insikt och kunskap i de ämnesområden som utgör grunden för arbetet, främst med säkerhet men även brand och allmäntele. Du som söker har ett stort intresse för teknik och följer utvecklingen inom nämnda områden för att applicera det på vår verksamhet. Du är intresserad av säkerhet och säkerhetsteknik och vill driva utvecklingen och effektivisering inom området.

Du ska ha arbetat inom något eller flera av områdena mot bygg/fastighetsbranschen eller liknande som projektledare, konsult eller beställare under flera år. Du har mycket god förståelse inom nätverkskommunikation och IT-miljöer.

Du har en naturlig fallenhet för att kommunicera och skapa goda relationer, är engagerad, flexibel och van vid att arbeta med olika typer av arbetsuppgifter och uppdrag - både egna och andras. Det är viktigt att du har en god förmåga att uttrycka dig på ett tydligt sätt i tal och skrift och att du tycker om statistik och uppföljningsarbete. Du ska kunna arbeta obehindrat i grupp men även självständigt. Du ska också kunna tänka långsiktigt och kostnadseffektivt.

Det är meriterande om du:

- Har erfarenhet av elektromekaniska låssystem.
- Har erfarenhet som tekniker inom något av områdena.
- Tidigare arbetat med riskanalyser, handlingsplaner och utbildning.
- Har erfarenhet och god kunskap inom byggnadstekniskt brandskydd.
- Är utbildad behörigingenjör brandlarm, inbrottslarm eller CCTV.
- Har erfarenhet av system för kallelsesystem och akutlarm.
- Har erfarenhet av att säkerställa och förvalta dokumentation kring liknade system.
- Har erfarenhet av att leda eller agera beställare i projekt kopplat till tekniska säkerhetsanläggningar i befattningar som projektledare, projektchef eller motsvarande roll.
- Har kunskap om projektering, utförande till förvaltning, underhåll av befintliga stora och komplexa system.

Varmt välkommen med din ansökan!

https://www.regionvarmland.se/berattelser


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Rekryterings- och administrativa enheten HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i rekryteringsverktyget. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Systemingenjör mot CE-märkning sökes!

Läs mer Mar 30
Har du alltid drömt om att få arbeta inom försvarsindustrin? Vi söker dig som vill axla rollen som systemingenjör med fokus på CE-märkning. Skicka in din ansökan redan idag - urval sker löpande!

OM TJÄNSTEN
Till vår kund inom försvarsindustrin söker vi nu en systemingenjör med fokus på CE-märkning. Detta är en arbetsgivare som gör skillnad för samhället och vem vill inte vara med och bidra till det?! Som systemingenjör kommer du att ha en viktig roll i säkerhetsbevisningen för att ett tekniskt system ska bli godkänt för användning.

#

Du erbjuds


* En arbetsplats där fokus kommer att ligga på din utveckling och trivsel
* Chans till tillsvidareanställning och fast månadslön via oss på Academic Work


Du kommer att börja ditt uppdrag som konsult via oss på Academic Work sedan finns det goda chanser till förlängning hos kund. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i projektgrupper vars mål är att utveckla och underhålla kunds breda portfölj av spännande produkter. I rollen ligger också ett ansvar för att förebygga potentiella olyckor med skada på person, egendom och yttre miljö. De analyser som genomförs omfattar hela systemens livscykel med hårdvara, mjukvara och interaktion med användare och andra externa system.

VI SÖKER DIG SOM
- Har studerat på eftergymnasial nivå inom data/systemvetenskap alternativt har annan utbildning eller erfarenhet som kund anser som likvärdig
- Har arbetslivserfarenhet eller utbildning inom CE-märkning eller kunskap i tillförlitlighetsanalys och/eller funktionssäkerhet
- Har god kommunikativ förmåga på svenska och engelska i tal och skrift
- Innehar ett svenskt medborgarskap och kan genomgå en säkerhetsprövning

Som person är du:


* Driven
* Samarbetsvillig
* Ansvarstagande


Övrig information


* Start: enligt överenskommelse
* Omfattning: heltid
* Placering: Karlstad eller Karlskoga
* Övrigt: möjlighet till en tillsvidareanställning via oss på Academic Work och en fast månadslön
* Tjänsten är säkerhetsklassad och du kommer behöva genomgå en säkerhetsprövningsintervju
* Om du uppfyller de grundläggande kraven för tjänsten innefattar det första steget av rekryteringsprocessen tester omfattande din personlighet och logiska förmåga. Dessa tester skickas till dig efter att du ansökt tjänsten och vi ser att du uppfyller tjänstens krav.


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Handläggare med inriktning marknadskontroll

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 24
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle och en rättvis marknad för de produktområden som MSB ansvarar för? Då kanske du är vår nästa kollega!

Marknadskontroll innebär att granska produkter som finns på marknaden så att de uppfyller gällande lagstiftning i syfte att upprätthålla ett bra konsumentskydd och rättvis marknad.

MSB ansvarar för marknadskontroll av gasflaskor, aerosolbehållare, gasolgrillar och andra gasanordningar samt fyrverkerier och sprängämnen för civilt bruk.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare inom marknadskontroll kommer du bl.a. driva olika ärenden rörande granskning av produkter med misstänkta brister. Vanligt förekommande arbetsmoment är kontakter med företag, dokumentgransking och riskanalyser. Andra arbetsuppgifter kan vara att ta fram informationsmaterial och informera om reglerna inom våra produktområden.

En annan viktig del i arbetet är samarbete med övriga marknadskontrollmyndigheter och Tullverket. MSB deltar även i EU-kommissionens AdCo-grupper där marknadskontrollmyndigheter inom EU samverkar då produktreglerna styrs av EU-direktiv/förordningar. Beroende på din erfarenhet och bakgrund kommer du inledningsvis att få fokusera på några delar av arbetet inom funktionen för att succesivt kunna växa in i rollen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning, med naturvetenskaplig, teknisk, eller samhällsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga,
- Några års arbetslivserfarenhet.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet från produktsäkerhet, marknadskontroll eller tillsyn,
- Erfarenhet från arbete på en myndighet,
- Intresse både för tekniska och juridiska frågor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Mycket av enhetens arbete består av myndighetsutövning, därför är det viktigt att du är noggrann och tycker om att följa rutiner. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt på ett strukturerat sätt, även om processer ibland kan dra ut på tiden. 

Förutom att du trivs med administrativa uppgifter, gillar du även att ge service samt utforma olika typer av skriftligt underlag. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad på avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande vid enheten för hantering av explosiva varor. Enheten arbetar med lagstiftning, stöd och utveckling av samhällets förebyggande arbete inom området explosiva varor, både olycksförebyggande och brottsförebyggande samt marknadskontroll. Vi är 16 medarbetare och finns i både Karlstad och Stockholm.  

Du blir vår tredje kollega som kommer att jobba heltid med marknadskontroll, utöver det är det ett antal medarbetare som jobbar med marknadskontroll på deltid.

Förutom trevliga arbetskamrater och utvecklande arbetsuppgifter erbjuder vi våra medarbetare en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, nya och moderna lokaler där vi arbetar aktivitetsbaserat. Vi erbjuder flexibel arbetstid med möjlighet att delvis jobba på distans och är måna om att våra medarbetare ska ha stor möjlighet att hitta balans mellan arbetsliv och privatliv.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Suzanne Noreklint. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 maj 2024.

Ansök nu

Övningsledare inom civil beredskap och totalförsvar

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du vara med och utveckla totalförsvaret och kan kliva fram och få andra med dig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Enheten för övning har i uppdrag att bidra till en effektiv övnings- och utbildningsverksamhet inom den civila beredskapen genom strategisk inriktning, metodutveckling, stöd och samordning samt genom att planera, genomföra och utvärdera nationella samverkansövningar.

Det allvarliga säkerhetsläget kräver en effektiv övningsverksamhet till stöd för förmågeutvecklingen inom totalförsvaret.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att helt eller delvis, driva och ansvara för planering, genomförande och utvärdering av komplexa samverkansövningar inom krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar.

I dina arbetsuppgifter ingår det att företräda verksamheten i samordning och samverkan med externa aktörer nationellt och internationellt. Du kommer att få ta fram och presentera information och beslutsunderlag med särskilt fokus på övning inom ramen för civil beredskap och totalförsvar.

I rollen som övningsledare ingår det att delta i det löpande arbetet med övningsstöd och metodutveckling inom ramen för övningsverksamheten. 

De övningar som enheten arbetar med omfattar civila och militära aktörer på nationell, regional och lokal nivå samt privata aktörer och andra länder.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har

- relevant akademisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- flerårig erfarenhet av att genomföra övningsverksamhet inom området krisberedskap, civilt eller militärt försvar
- ledande roll i projekt eller annan verksamhet
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- goda kunskaper om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk

Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda övning eller tidigare varit projektledare. Vi ser gärna att du har arbetat med myndighetssamverkan eller internationell samverkan, gärna med fokus på Norden eller Nato. 

Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsskyddsklassad verksamhet.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har också ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att samarbeta med andra. Vi ser också att du är duktig på att lösa problem som uppstår.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På enheten för övning är vi 22 medarbetare och vi finns i både Karlstad, Stockholm och Revinge. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare. 

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Jannes Engqvist (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2024

Ansök nu

Medicinsk koordinator

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som medicinsk koordinator kommer du att arbeta med hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter kopplat till MSB:s insatsverksamhet.

Du kommer vara en del av teamet inom hälsofunktionen som är placerad på enheten för operativ personal. Hos oss får du möjligheten att bidra till samhällets beredskap för hantering av kriser och krig.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som medicinsk koordinator kommer du huvudsakligen att arbeta med hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter som hälsorådgivning till insatspersonal, bedömning av hälsoundersökningar, hälsoriskbedömning vid insatsplanering och utbildning kopplat till detta. Medicinsk koordinator är MSB:s legitimerade sjukvårdsresurs och ansvarar därför både för hälsodokumentation och läkemedelshantering. I funktionens uppdrag ingår att ansvara för läkemedelshantering och sjukvårdsmateriel på lagret i Kristinehamn. Tillsammans med övriga berörda funktioner bidrar hälsofunktionen till genomförande och utveckling av MSB:s bredare omsorgsansvar (duty of care).

Vidare ingår samverkan med andra myndigheter/organisationer såväl nationellt som internationellt, samt arbetsuppgifter kopplade till planering och genomförande av utbildningar och övningar.

I rollen som medicinsk koordinator ingår att vara schemalagd som vakthavande för funktionen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och har:

- Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom hälso-och sjukvårdssektorn.
- Erfarenhet av att arbeta med hälso- och sjukvård i internationell kontext.
- Vana att arbeta i Officepaketet.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
- B-körkort

Det är meriterande om du har:

- Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
- Kunskaper och erfarenheter som gör att du kan bidra till genomförandet av arbetsuppgifterna inom funktionen i övrigt, så som till exempel pedagogisk erfarenhet eller som certifierad instruktör inom sjukvårdsutbildningar.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person ser vi att du har ett strukturerat arbetssätt där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete så att det genomförs effektivt. Att du sätter upp och håller tidsramar. Vidare behöver du ha förmåga att ta ansvar för och självständigt driva dina uppgifter. Noggranhet och en god administrativ förmåga är viktiga tillgångar i rollen.

Rollen är en del av MSB:s operativa förmåga. Det innebär att din arbetsdag ofta präglas av skeenden som ligger bortanför din egen kontroll och med krav på leverans under tidspress. Därför är det viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till och med 2025-08-31 med eventuell möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB:s operativa verksamhet är navet för Sveriges samlade hantering av samhällsstörningar. Den operativa avdelningen har huvudansvaret för den operativa verksamheten och utvecklar myndighetens operativa roller, som alla bidrar till MSB:s vision: ett säkrare samhälle i en föränderlig värld.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Patrik Jansson. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nyttig (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2024.

Ansök nu

Ekonom till ekonomienheten

Redovisningsekonom
Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Ekonomienheten söker en ekonom till teamet inom Ekonomistöd vars ansvarsområden är myndighetens reskontra, löne- och utläggsredovisning, tidsredovisning och centrala stöd i ekonomiadministrativa frågor till chefer och medarbetare.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som ekonom hos oss kommer du att arbeta operativt med leverantörsreskontra, kundreskontra, löneredovisning, representation och utläggsredovisning och ge stöd och vägledning till medarbetare och chefer i frågor inom dessa områden. Arbetet innebär också analys, uppföljning och löpande kontroller, avstämningar och vård av register i ekonomisystemet.

I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt att delta i arbetet med att utveckla vårt systemstöd, digitalisera och dokumentera våra arbetssätt och processer inom gruppens olika områden.

Du kommer att ha mycket kontakter både internt och externt.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi eller ekonomisk gymnasieutbildning i kombination med mångårig praktisk erfarenhet av redovisningsarbete. Du ska ha god förståelse för ekonomisk redovisning och erfarenhet från att ha arbetat i ekonomi- och verksamhetssystem.

Du behöver ha god datorvana och du är van att arbeta i Excel samt olika stödsystem då vi arbetar för att ha digitala flöden i våra arbetsprocesser.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av rese- och utläggsredovisning och redovisning av representation
- kunskap i administration av Unit4 ERP
- kunskap i löneredovisning

Du har en hög personlig mognad, är trygg i din kompetens och initiativtagande. Du är analytisk, stresstålig, noggrann och ha en väl utvecklad samarbetsförmåga.

Det är viktigt med god kommunikationsförmåga eftersom service och rådgivning är en stor del av våra arbetsuppgifter. Arbetet idag växlar mellan ett helhetsperspektiv och fokusering på enskilda detaljfrågor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer vara Karlstad och resor i anställningen kan förekomma.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På Ekonomienheten är vi 20 medarbetare. Vi är alla placerade i Karlstad. Tjänsten ingår i funktionen Ekonomistöd, som idag har 5 medarbetare. Myndigheten finns på flera orter i Sverige och ekonomienheten i Karlstad är hela myndighetens ekonomienhet. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta viss del på distans.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Fredrik Magnusson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (Seko). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2024

Ansök nu

Myndighetscontroller

Controller
Läs mer Apr 10
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld? Då kanske du är vår nya kollega!

Som myndighetscontroller på planerings- och uppföljningsenheten ingår du i en sammansvetsad grupp av engagerade medarbetare med olika kompetenser som tillsammans arbetar för att stödja myndighetsledningen med ledning, styrning och uppföljning av verksamheten och de myndighetsövergripande hållbarhetsfrågorna.

Enheten är placerad i Karlstad och Stockholm, består av sju medarbetare och leds av en enhetschef.

Medarbetarskapet och ledarskapet på MSB ska utgå från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med MSB:s medarbetar- och ledarkriterier innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som myndighetscontroller kommer uppgifterna inkludera arbete med att planera och följa upp myndighetens verksamhet. Du kommer tillsammans med dina kollegor att utveckla myndighetens styrprocess och styrmodell. I rollen ingår även att omhänderta och omsätta regeringens styrning internt i syfte att säkerställa att myndigheten fullgör sina uppgifter. Stora delar av arbetet kommer att ske i nära samarbete med myndighetens olika avdelningar.

I dina arbetsuppgifter ingår:

- Att vara ansvarig för sammanhållande av myndighetens arbete med årsredovisning samt delaktig i något/några av de övriga processer som planerings- och uppföljningsenheten är sammanhållande för såsom myndighetens arbete med verksamhetsplan, budgetunderlag och riskhantering vilket innebär att du kommer att arbeta mycket med att uttrycka dig i skrift.
- Att vid behov stödja myndighetsledningen i andra frågor samt att hålla samman andra myndighetsgemensamma frågor.
- Att arbeta med verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområde.
- Förvaltning och utveckling av myndighetens systemstöd för verksamhetsplanering och uppföljning.

Dina kunskaper och kompetenser
Du har:

- Flerårig erfarenhet från arbete med styrningsfrågor inom offentlig verksamhet och arbete med verksamhetsplanering och uppföljning
- Akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbeten, till exempel som projektledare
- God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska och engelska
- Vi lägger stor vikt vid ovan nämnda kompetenser och personlig lämplighet

Det är meriterande om du har erfarenheter:

- från att ha arbetat med att förvalta och utveckla systemstöd för verksamhetsplanering och uppföljning
- från att ha arbetat med riskhantering

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enhetens uppgift är att stödja myndighetens ledning med ledning och styrning av myndighetens verksamhet. I uppgiften ingår myndighetens styrmodell, styrning och samordning av planering, uppföljning och utvärdering av verksamhet samt budget. Vidare ingår arbetet med intern styrning och kontroll och myndighetens egen risk- och sårbarhetsanalys. Vidare ingår system för planering och uppföljning, ledningssystem för miljö och samordning av myndighetens arbete med jämställdhetsintegrering, barnrätt och funktionshinderspolitiken under enhetens ansvarsområden.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Göran Karlsson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2024.

Ansök nu

Handläggare med inriktning på räddningstjänst under höjd beredskap

Brandman
Läs mer Mar 25
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nya kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare med inriktning räddningstjänst under höjd beredskap (RUHB) kommer du att arbeta med flera olika frågor inom området.

Du kommer medverka till att ge stöd till kommunal räddningstjänst, så att de är väl förberedda och har förmåga att genomföra effektiva räddningsinsatser under höjd beredskap. Du kommer också representera myndigheten i olika sammanhang, t.ex. genom att föreläsa om utvecklingsarbetet kring RUHB.

Arbetet utförs i första hand tillsammans med kollegor inom myndigheten men innefattar även självständigt arbete såväl som samverkan med andra myndigheter och aktörer.

Dina kunskaper och kompetenser
För att lyckas i rollen som handläggare med inriktning räddningstjänst under höjd beredskap har du en relevant akademisk utbildning, eller annan erfarenhet som MSB bedömer som likvärdig.

Vi söker dig som har:

- mångårig erfarenhet av att arbeta med kommunal räddningstjänst eller annan erfarenhet som MSB bedömer lämplig.

Det är meriterande om du har:

- kunskaper om metod och teknik inom räddningstjänstområdet
- erfarenhet från arbete med totalförsvar eller krisberedskap
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete eller signalskyddsarbete

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På enheten för ledning och räddningstjänst under höjd beredskap är vi idag 10 medarbetare fördelade på kontor i Karlstad respektive Stockholm. Vår uppgift är bland annat att driva utveckling av räddningstjänst under höjd beredskap, samordna utveckling av statlig räddningstjänst samt att tillsammans med aktörer utveckla och driva systemledningsfrågor och arbete med ledningsfrågor för räddningstjänst. Vidare ingår tillsyn över länsstyrelsernas planering för övertagande av ansvaret för kommunal räddningstjänst, tillsyn över samordningen mellan den statliga räddningstjänstens grenar samt tillsyn och kontroll av SOS Alarms AB:s åtaganden enligt alarmeringsavtalet med staten.

Vi arbetar i en aktivitetsbaserad kontorsmiljö där du till viss del kan välja arbetsplats efter verksamhetens behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Henrik Larsson. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 april 2024.

Ansök nu