Karlstad: Ekonom

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonom i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2020-12-17 // Varaktighet: Heltid

Rekryteringsmyndigheten är i en expansiv fas och nu söker vi ytterligare en ekonom till Karlstad. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer att vara en viktig del i vår framtida resa där du kommer att få chansen att vara med och utveckla våra interna processer och rutiner.

Enheten för ekonomi och upphandling är en del av avdelningen för verksamhetsstöd. Enheten ansvarar för att stödja myndighetens chefer och medarbetare inom ekonomi, inköp, upphandling och lokalfrågor. Till vår hjälp har vi Statens servicecenter som hanterar vissa delar av myndighetens ekonomi- och löneadministration. Vi arbetar bland annat i affärssystemen Unit4 (Agresso) och Proceedo.

Enheten består idag av sex personer med olika ansvarsområden och varierande arbetsuppgifter inom ekonomi, upphandling och lokaler. Du kommer ingå i en enhet med bra laganda och positiva medarbetare som stöttar hela myndigheten genom framgångsrika samarbeten och goda relationer.

Som ekonom kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:


• Delta i det löpande redovisningsarbetet
• Delta i arbetet med budget, uppföljningar och bokslut
• Fungera som ett stöd till chefer i ekonomifrågor
• Systemadministration
• Kvalificerad ekonomiadministration

Dina meriter och kvalifikationer
Arbetsuppgifterna kräver universitet- eller högskoleutbildning inom ekonomi. Har du inriktning mot redovisning så är det meriterande. Det är även meriterande om du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter inom statlig verksamhet liksom erfarenhet av e-handel.

Arbetet kräver goda kunskaper i Excel. Erfarenhet av systemadministration i något affärssystem är meriterande.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss och därför är det viktigt att du är självgående och drivande i din yrkesroll. Du trivs i samarbete med andra och antar gärna en stödjande roll. Du är tydlig i din kommunikation, arbetar på ett strukturerat sätt och har förmågan att se helheten.

Om oss
Totalförsvarets rekryteringsmyndighet är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan!

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med provanställning.
Du söker anställningen via vår webbplats www.rekryteringsmyndigheten.se.


Sista ansökningsdag är den 24 januari 2021

Vi svarar gärna på dina frågor
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta ekonomichef Maria Axelsson eller HR-specialist Elin Ryen Mossberg. Fackliga företrädare är Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 30.

Rekryteringsmyndigheten har redan valt informationskanaler för den här rekryteringen.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Financial controller

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Financial controller.

Controller

Läs mer Aug 23
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som controller med ekonomisk inriktning kommer du att vara en del av stabsenheten vid avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande.

Stabens uppgift är att stödja avdelningschefen med att inrikta, planera, styra och följa upp verksamheten. I uppdraget ingår att samordna avdelningens löpande arbete och samverkan med övriga delar av myndigheten.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som controller med ekonomisk inriktning är du ett stöd till avdelningschefen i genomförandet av avdelningens verksamhet. Du kommer tillsammans med övriga i staben att ansvara för den löpande samordningen på avdelningen vad avser både verksamhet och ekonomi. I stabsarbetet deltar du i planering och uppföljning på avdelningen, främst tillsammans med verksamhetssamordnaren och avdelningscontrollern.  Myndighetens verksamhet och ekonomi följs upp kontinuerligt under året. Det sker genom löpande uppföljning månadsvis, tertialvis samt årsvis. I samband med dessa uppföljningar lämnas även ekonomiska prognoser.

I tjänsten ingår också ekonomiadministration och handläggning av ärenden, deltagande i beredningar och föredragningar. Ansvaret för stabens olika processer och frågor skiftar över tid vilket skapar en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet att påverka. I arbetet kommer du i kontakt med hela avdelningens verksamhet, liksom med övriga delar av myndigheten vilket ger dig en bred kunskap om MSB:s arbete.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning inom ekonomi eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
- tidigare erfarenhet av arbete med redovisning, verksamhetsplanering, budget och uppföljning.
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

- kunskap om offentlig verksamhet, verksamhetsstyrning och budgetering på statlig myndighet.
- erfarenhet av affärssystemet Unit4 ERP och Microsoft Excel.
- erfarenhet av riskhantering enligt förordningen om intern styrning och kontroll.
- erfarenhet av projektekonomi inom EU-projekt. 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person är du, självgående, analytisk och förstår vikten av att bygga relationer inom och utom vår organisation. Du har lätt för att anpassa sig till förändrade omständigheter och du gillar att arbeta mot mål med fokus på resultat.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På stabsenheten är vi åtta medarbetare och vi finns i Karlstad och Stockholm. Vi är en del av avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande. Avdelningen är indelad i 14 enheter och ansvarar, därutöver, för myndighetens skolor i Sandö, Revinge samt Rosersberg. Staben arbetar med övergripande myndighets- och avdelningsuppdrag. Utöver detta ansvarar staben för beredning av ärenden, samordning av forskning samt EU- och internationella frågor, förvaltning och utveckling av processer samt koordinering av råd och nätverk inom området räddningstjänst.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta stabschef Lars Lundkvist. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 13 september 2023

Ansök nu

Financial Controller & Analyst

Läs mer Nov 21
We are looking for someone who is attracted by working internationally but still in a local context, and who wants to be part of a tight financial team of 13 colleagues with different specialist skills. If you also like fast-paced and ever-changing business, you will enjoy working with us!

What our job is
At Klaravik, we connect hundreds of thousands of buyers worldwide with sellers of machinery and vehicles via our website klaravik.se. Last year we sold 2.8 billion SEK worth of machinery and this year we are forecasting further growth.

We currently have more than 160 employees with auction brokers around the country, customer service and administrative staff at our head office in Karlstad and developers and web designers at our Tech department in Lund. We recently became part of the European auction group TBAuctions, and to continue our growth journey together we are now looking for a Financial Controller & Analyst.

What your job will be
As we have become part of a larger Group, we now need to strengthen our finance team with a Financial Controller, who is driven by responsibility and to develop our routines and processes around reporting and analysis. You will be a key person in our future collaboration with the rest of the group.

In this role, you will work closely with Klaravik's CFO and Accounting Manager as well as the Group Finance team. The team in Karlstad also includes accountants, financial assistants and VAT specialists. Initially, much of the work will involve developing procedures and processes for our reporting of the entire Klaravik Group and presenting and analyzing our figures to the Group. The Klaravik Group currently includes several companies, Swedish, Danish and Norwegian.

Main tasks:
- Responsible for Klaravik Group's reporting up to the Group.
- Prepare consolidated financial statements, plan, communicate and follow up on established schedules.
- Together with the CFO, lead Klaravik Group's budgeting and forecasting processes as well as monthly follow-ups of figures related to these.
- Link operations, strategy and finance locally as well as at group level.
- Analyze and follow up data in Power BI.
- Support the CFO in financial matters.
- Support the Accounting Manager and Accounting Economists in the monthly analyses, identify improvements and drive change.
- Be responsible for the local chart of accounts and integration in the group.
- Participate in year-end closing, audit related work and annual reporting.
- Participation in various projects, national and international.


Who you are
We believe that you are a driven person with good problem solving skills who is motivated by an organisation where own initiatives are welcomed! As Klaravik is in a growth phase, it is essential that you thrive in a dynamic environment where a lot happens. As a person, you are communicative, flexible, outgoing and have good collaboration skills. Furthermore, you are prestigeless and have no problem working broadly within the field.

We expect you to have a degree in economics. You have several years of experience in finance roles where the emphasis has been on qualified accounting, group reporting and analysis. Preferably from an international group.

You believe that system support is the obvious tool for streamlining work and it is an advantage if you have previously worked in Power BI. Furthermore, you are a very proficient user of Excel and master working with large amounts of data. You are comfortable discussing and presenting figures in English but your primary working language is Swedish.

What we offer
A workplace in lovely premises in the expansive and popular Inre hamn in Karlstad. We are located in newly renovated offices with a short distance to the city centre and with a gym and restaurants right on our doorstep.

At Klaravik we have 6 weeks holiday, wellness allowance, pension scheme and health insurance. But most of all, we like to do things together such as training, wellness activities, events and kick-offs.

Details
- Permanent position, 6 month probationary period applies
- Application: by 5/12 but selection is made on a rolling basis so please send your application as soon as possible. Applications must be in English.
- Personality and capability tests may be required during the recruitment process. References and background check will be taken on final candidate.
- On-site work at our office in Karlstad
- Travel is part of the job


If you have any questions about the position or the recruitment process, please contact our HR Manager Andrea Elfman at 079-006 00 44 or andrea.elfman@klaravik.se.

Ansök nu

Controller till myndighet i Karlstad sökes!

Läs mer Jun 17
Har du arbetat som controller i några år och vill hoppa på något nytt? Nu får du möjligheten att söka denna roll hos vår kund som är i en omställningsfas. Rollen som controller är en viktig funktion som kräver att du är analytisk och kommunikativ. Låter detta intressant? Sök tjänsten redan idag, urval sker löpande.

OM TJÄNSTEN
Academic Work söker för vår kunds räkning en controller. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning vilket innebär att du kommer att vara anställd av Academic Work men arbeta som konsult hos vår kund. Uppdraget är på heltid och du kommer arbeta hos vår kund i Karlstad.

Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som controller leder du avdelningens arbete med verksamhetsplanering och uppfo?ljning samt medverkar i framtagande av a?rsredovisning och budgetunderlag sa?va?l ekonomiskt som verksamhetsma?ssigt. Du arbetar strategiskt med analyser, rapporter och framtagande av beslutsunderlag ga?llande ba?de verksamhets- och ekonomistyrningsfra?gor.

Du inga?r i avdelningens ledningsgrupp och har en viktig roll i utvecklingen av avdelningens verksamhet. Du a?r ocksa? avdelningens kontaktpunkt mot kundens centrala ekonomiavdelning samt samordnar och tar fram fo?rslag till avdelningsgemensamma styrdokument och a?r en utredningsresurs pa? avdelningen. Avdelningschefen kommer att vara din na?rmaste chef.

VI SÖKER DIG SOM
- Har en gymnasieutbildning eller en likva?rdig utbildning
- Genomga?tt utbildning inom aktuellt omra?de
- Minst tre (3) a?rs arbetslivserfarenhet som controller
- Goda kunskaper i MS Office eller likva?rdigt
- Kunskaper i analysverktyg (exempelvis QlikView och Insikt)
- Kunskaper i ekonomisystem (exempelvis U4 Agresso, Raindance, Visma m.fl.)
- Erfarenhet av statlig redovisning
- Kunna kommunicera obehindrat pa? svenska, sa?va?l i tal som skrift

Som person är du:


* Analytisk
* Kommunikativ
* Samarbetsvillig


Övrig information:


* Start: 8 augusti 2022
* Omfattning: heltid till och med februari 2023 med möjlighet till förlängning
* Placering: Karlstad


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Ansök nu

Senior Group Financial Controller till Lesjöfors AB i Karlstad

Läs mer Maj 22
Lesjöfors AB är en stor koncern men ett familjärt bolag på en kraftig tillväxtresa och i takt med den görs nu en förstärkning av en helt ny roll inom ekonomifunktionen på huvudkontoret i Karlstad. Vi söker nu dig som verkligen gillar ekonomisk rapportering och Excel, arbete med både siffror och människor och som är duktig på koncernredovisning. Här får du chansen att arbeta globalt i ett framgångsrikt företag i en viktig position som Group Financial Controller!

Arbetsbeskrivning

Ditt primära ansvar kommer att vara att utveckla och driva koncernens rapportering och verktyg och att kvalitetssäkra moderbolagets rapportering och resultatuppföljning. Du kommer hantera allmän treasury/cash pool och valuta. Du kommer att ha många kontaktytor och samarbeta nära koncernledning och chefer/VDs på våra ca 50 dotterbolag och dess ekonomifunktioner. Som Group Financial Controller är du en del av ett drivet team om fem personer med höga ambitioner och högt engagemang.Du rapporterar till koncernens CFO som är en del av detta team.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:

* Koncernkonsolidering/bokslut och månadsrapportering
* Leda utvecklingen av koncernrapporteringssystem (Cognos) och andra utvecklingsprojekt inom ekonomifunktionen
* Cash pool implementering och administration
* Cash management och valutasäkring
* Kassaflödesprognos
* Internkontrollinstruktioner till dotterbolagen och dess efterlevnad
* Internprissättning/dokumentation
* On-boarding av förvärvade bolag Lesjöfors processer/rapportering



Kvalifikationer och erfarenhet

Vi söker dig som har mångårig erfarenhet från koncernredovisning/revision och som gärna vill verka i en miljö där utveckling och tillväxt är naturliga inslag. Du har lämplig ekonomisk högskole/universitetsutbildning. Vi ser det också som positivt om du har jobbat i en internationell organisation och gärna inom tillverkningsindustri. Eftersom du kommer att ha mycket kontakt med våra dotterbolag är mycket goda kunskaper i engelska, liksom svenska, ett krav. B-körkort är ett krav och det förekommer resor i tjänsten.







Vem är du?

Din positiva attityd och ditt förtroendeingivande sätt kombinerat med din lösningsfokuserade förmåga är starka egenskaper hos dig. . Du är en handlingskraftig, strukturerad och prestigelös person som har ett driv som gör att du kontinuerligt strävar efter utveckling och förbättring.Du är också i ditt esse när det krävs att snabbt bygga rapporter och ta fram korrekta analyser i Excel. Du har en utvecklad förmåga att sätta dig in i komplexa samband och du tar dig med lätthet fram genom att ta reda på det du inte kan. I övrigt uppfattas du som en "teamplayer" och har god kommunikativ förmåga. Du värdesätter tydlighet, kommunikation och öppenhet i ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper för denna tjänst.



Vad erbjuder företaget dig?

På Lesjöfors AB ger vi dig goda möjligheter och utrymme till att påverka och bidra till utveckling. Här får du en bred roll nära ledningen och med rätt inställning och engagemang kommer du att få vara med på en spännande resa i en expansiv koncern. Lesjöfors är en arbetsplats med prestigelösa, hjälpsamma och engagerade kollegor i en familjär och tillväxtinriktad och innovativ företagskultur. Du kommer att erbjudas många omväxlande och utvecklande utmaningar på ett spännande företag där vi har en förvärvs- och tillväxtstrategi.

Lesjöfors utveckling har varit och fortsätter att vara mycket god och stabil. Detta tack vare flexibilitet och förmåga att anpassa verksamheten till verkligheten har utvecklats till en av bolagets styrkor. Ett växande företag erbjuder helt nya möjligheter och vi kan erbjuda förändring och utmaningar yrkesmässigt till dem som vill, på alla nivåer. Vi gör saker själva, vilket också erbjuder utmaningar och skapar engagemang - för rätt personer. På huvudkontoret i Karlstad arbetar ca 20 personer inom funktionerna ekonomi, IT, marknad samt HR i nya fräscha lokaler i centrala Karlstad.



Om Lesjöfors AB

Lesjöforskoncernen erbjuder det bredaste utbudet av fjädrar till kunder inom olika branscher över hela världen. Med en unik kompetens inom högteknologiska, kundanpassade lösningar och en flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors den främsta partnern för alla fjäderbehov.

Företagets uppdrag är att vara en pålitlig partner inom områden där de kan bidra med sin kompetens, kunskap och kostnadseffektiva produktion av fjädrar. Vi är ett globalt företag och vår koncern består av över 50 fabriker och försäljningsbolag i ett tjugotal länder. Som en långsiktig och engagerad fjäderinnovatör fortsätter koncernen att växa med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv.

Företagets historia sträcker sig långt tillbaka och startade redan 1675. Fjädertillverkningen startade 1852. Idag ägs koncernen av Beijer Alma, ett börsnoterat bolag på Stockholmsbörsen.

Läs mer på www.lesjoforsab.com



Välkommen med din ansökan!

I denna rekrytering samarbetar Lesjöfors AB med Jefferson Wells, ManpowerGroup. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig Rekryteringskonsult Ulrica Berg Persson 054- 22 18 81 eller ulricaberg.persson@jeffersonwells.se. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt, dock senast 12 juni 2022.

Ansök nu

Verksamhetscontroller till statlig myndighet i Kristinehamn!

Läs mer Apr 25
Nu söker vi efter dig med relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som vill axla rollen som verksamhetscontroller hos vår kund i Kristinehamn. Är du en självständig individ som inte är rädd för att ta egna initiativ? Då kan detta vara tjänsten för dig som vill ta dig in i en spännande bransch! Ansök redan idag, vi tillämpar löpande urval!

OM TJÄNSTEN
I rollen som verksamhetscontroller kommer du att vara en samordnande länk där du bland annat kommer ta fram verksamhetsplan, budget och årsredovisning samt driva utvecklingsprojekt! Du kommer anta en stöttande roll där du kommer ha varierande och utvecklande arbetsuppgifter.

Du kommer bli väl introducerad till arbetet i en introduktion där du förväntas vara plats på huvudkontoret i Kristinehamn. Efter introduktionen kommer det finnas möjligheter för delvis distansarbete för den som är intresserad av det.

Du erbjuds


* En möjlighet att arbeta på en statlig myndighet
* En utvecklande och varierad roll där du får ta ett stort ansvar


Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
- Utveckla och förvalta metoder och strukturer internt
- Vara den samordnande länken vad gäller att ta fram verksamhetsplan, budget och årsredovisning
- En stöttande funktion vad gäller mål- och resultatuppföljning, samt analys
- Framtagande av kvartals- och tertialrapportering
- Sammanställning av verksamhetsstatistik

I tillägg kommer det finnas en förväntan på dig att du kommer arbeta självständigt och våga ta egna initiativ då du kommer att driva utvecklingsprojekt, men även arbeta med varierande utredningsuppdrag.

VI SÖKER DIG SOM
- Har en relevant universitets- eller högskoleutbildning, alternativt några års arbetslivserfarenhet inom området

Det anses vara meriterande ifall du som söker ha kännedom om den statliga resultatredovisningen och innehar kunskap inom verksamhetslogik. Ifall du har intresse för hållbarhetsfrågor och/eller erfarnehet av projektledning anses det också vara fördelaktigt!

Som person är du:


* Självgående
* Initiativtagande
* Samarbetsvillig


Övrig information


* Start: Omgående
* Omfattning: Heltid
* Placering: Kristinehamn


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Totalförsvarets Rekryteringsmyndighet

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Totalförsvarets Rekryteringsmyndighet .

Samordnare försvarsmaktsuppdrag

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
I rollen som samordnare försvarsmaktsuppdrag ansvarar du för att säkerställa pliktprocessen inom enheten och myndigheten. Du ansvarar även för andra uppdrag som hänförs till Försvarsmakten.

Det innebär att du i nära samarbete med Försvarsmakten och internt inom myndigheten utvecklar och samordnar processerna för plikt, frivilliga ansökningar och antagning till officersutbildning. Viktigt är att du kan leda och utveckla enhetens arbetsmetoder vilket syftar till att tillgodose Försvarsmaktens krigsorganisation med värnpliktig personal.

Du arbetar operativ med inskrivningen inom enheten och stödjer inskrivningshandläggarna i deras dagliga arbete och det kan innebära att du också kommer att genomföra inskrivningssamtal på prövningsenheterna. Det innebär också ett nära operativt samarbete med Försvarsmakten på olika nivåer, från enskild förbandsföreträdare till representanter på Försvarsmaktens högkvarter.

Du ingår i enhetens ledningsgrupp. Du förväntas genomföra tjänsteresor till de orter myndighetens finns på och till orter där Försvarsmakten finns representerad. En naturlig del i anställningen är att representera myndigheten internt liksom externt inom enhetens ansvarsområde.

I metodutvecklingen kommer du vara kravställare för våra verksamhetssystem inom enhetens ansvarsområde.

Enheten för inskrivning ansvarar för all inskrivning av värnplikt till militär utbildning. Vidare ansvarar enheten för alla antagningar till polisutbildningen. Enheten har idag 24 medarbetare fördelade på tre orter och leds av enhetschef i Karlstad. Enheten kommer att växa när myndigheten etablerar sig på ny ort.

Dina meriter och kvalifikationer
Du är utbildad yrkesofficer eller annan utbildning eller erfarenhet som kan bedömas likvärdig och har god, aktuell kunskap om Försvarsmaktens arbetsområden. Du har erfarenhet av att leda andra underställda och det är meriterande om du tidigare har utbildat soldater och värnpliktiga. Du har god erfarenhet av Försvarsmaktens personalförsörjning och kännedom om personalförsörjning till totalförsvaret.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss och för den här uppgiften krävs att du är lyhörd och har lätt för att kommunicera med människor med olika bakgrund, erfarenhet och perspektiv. Du trivs med att samarbeta, men tar också ansvar för att planera och strukturera eget arbete.

Om oss
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, Plikt- och prövningsverket, är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet.

Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan!

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare men kan inledas med sex månaders provanställning.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Det kan innebära krav på svenskt medborgarskap.

Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sista ansökningsdag är den 28 februari.

Vi svarar gärna på dina frågor
Vill du veta mer om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Henrik Sundell. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att ringa HR-specialist Susanne Lindahl. Fackliga företrädare är Hans Johansson för OFR/O, Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 30.

Plikt- och prövningsverket har redan valt informationskanaler för den här rekryteringen.

Ansök nu

Systemutvecklare

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Feb 2
Avdelningen för IT består i nuläget av ca 35 personer samt ett dussintal konsulter. Stora delar av avdelningen sitter i Karlstad men vi har även kollegor på våra prövningskontor i Stockholm och Malmö. Vi hanterar en komplex IT-struktur och alla dess tjänster i egen regi och vi utvecklar själva myndighetens verksamhetssystem. Vårt viktiga uppdrag kopplat till totalförsvaret kräver att vår IT-miljö är högpresterande, modern och säker.

Enheten för systemutveckling är en av två enheter inom avdelningen för IT och stödjer verksamheten i hela kedjan genom kravställande, utveckling och test av systemen. All systemutveckling sker i Karlstad. Vårt arbete inom både IT-infrastruktur och systemutveckling är format av höga säkerhetskrav.

Vi söker nu en systemutvecklare till Karlstad. Som systemutvecklare jobbar du i självdrivande, ansvarstagande och initiativrika agila team. Våra team jobbar med att utveckla och ständigt förbättra våra system och leverera värde både i projekt och förvaltning.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:


• Att ingå i ett av våra agila team och utveckla systemlösningar
• Stödja verksamheten vid formulering av kravspecifikationer
• Utveckla lösningar anpassade efter verksamhetens eller uppdragsgivarens behov och krav
• Komma med idéer, omvärldsbevaka och se till att vi jobbar framåtlutat i vårt utvecklingsarbete
• Delta i teambeslut och lära samt sprida kunskap inom teamet

Vi har en kamratlig känsla och en stor lojalitet mot våra medarbetare inom hela myndigheten. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer vara en viktig del för att utveckla verksamheterna inom myndigheten med hjälp av IT.

Dina kvalifikationer och meriter
Anställningen kräver att du har:


• Högskoleutbildning med systemvetenskaplig inriktning eller motsvarande
• Flera års praktisk erfarenhet av systemutveckling och programspråket Java
• Programmerat olika typer av applikationsservrar

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av att arbetat agilt
• Erfarenhet av och webbutveckling
• Erfarenhet av enhetstester

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss. I rollen som systemutvecklare är det viktigt att du kan se, förstå och agera utifrån ett verksamhetsperspektiv. Du är initiativrik och kan själv driva arbetet mot uppsatta mål. Du är noggrann i ditt arbete och har god planeringsförmåga. Du är kommunikativ och har lätt för att skapa goda relationer.

Om oss
Plikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan!

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med provanställning.
Du söker anställningen via vår webbplats www.pliktverket.se

Sista ansökningsdag är den 21 februari

Vi svarar gärna på dina frågor
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta enhetschef Elisabeth Styffe eller HR-specialist Elin Ryen Mossberg. Fackliga företrädare är Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 00.

Plikt- och prövningsverket har redan valt informationskanaler för den här rekryteringen.

Ansök nu

Vikariat som handläggare till Karlstad

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Plikt- och prövningsverket söker handläggare till enheten för inskrivning till ett vikariat för föräldralediga medarbetare under perioden 1 mars 2021 till 30 september 2022.

Enhetens huvuduppgift är att skriva in totalförsvarspliktiga och antagning till polisutbildningen och du kommer att främst arbeta med inskrivningen av totalförsvarspliktiga. Det innebär bland annat


• att samordna urval för mönstring och inskrivning till värnplikt
• selektera och planeringen inför mönstring
• stödja Försvarshögskolan i samband med antagning till officersutbildning
• utbilda inom enhetens verksamhetsområde

Du kommer att tillsammans med fem kollegor i Karlstad stödja enhetens inskrivningshandläggare och antagningshandläggare som arbetar i Stockholm och Malmö.

Dina meriter och kvalifikationer
Du har en eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant. Du ska ha några års arbetslivserfarenhet av handläggning och du ska ha kunskap och erfarenhet om totalförsvarsplikten genom arbete eller utbildning.

Du kommer att arbeta i olika IT-system vilket innebär att du behöver ha god datorvana och erfarenhet av att arbeta växelvis i olika system. Vissa tjänsteresor ingår i anställningen.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss. Du är en lagspelare som trivs med att samarbeta men tar också ansvar för att planera och strukturera eget arbete. Du är flexibel, lösningsfokuserad och har lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter.

Om oss
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, Plikt- och prövningsverket, är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet.

Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan!

Om anställningen
Anställningen är tidsbegränsad och avser vikariat under ett och halvt år. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Det kan innebära krav på svenskt medborgarskap.

Sista ansökningsdag är den 15 februari.

Vi svarar gärna på dina frågor
Vill du veta mer om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Henrik Sundell eller HR-specialist Susanne Lindahl. Fackliga företrädare är Maria Lindroth för Saco-S, Anders Thelin för OFR/S och Hans Johansson för OFR/O. Du når samtliga på 0771-24 40 30.

Plikt- och prövningsverket har redan valt informationskanaler för den här rekryteringen.

Ansök nu

IT-tekniker

Nätverkstekniker
Läs mer Dec 22
Avdelningen för IT består i nuläget av ca 35 personer samt ett dussintal konsulter. Stora delar av avdelningen sitter i Karlstad men vi har även kollegor på våra prövningskontor i Stockholm och Malmö. Vi hanterar en komplex IT-struktur och alla dess tjänster i egen regi och vi utvecklar själva myndighetens verksamhetssystem. Vårt viktiga uppdrag kopplat till totalförsvaret kräver att vår IT-miljö är högpresterande, modern och säker.

Enheten för IT-teknik och drift är en av två enheter inom avdelningen för IT och ansvarar för drift, förvaltning samt utveckling av infrastruktur och tekniska lösningar för myndigheten. Vårt arbete inom IT-infrastruktur är format av höga säkerhetskrav. Nu söker vi en IT-tekniker till Karlstad.

Arbetet som IT-tekniker är omväxlande och exempel på arbetsuppgifter är:


• Hantering av myndighetens IT-system och infrastruktur
• Distribution av applikationer och hantering av klientplattform
• Support och felsökning av system och klientplattformen

Du kommer att arbeta både i projekt och i myndighetens dagliga drift för att tillsammans med andra resurser inom IT-avdelningen så som arkitekt, systemutvecklare, tekniker och nätverkstekniker utveckla, implementera och förvalta IT system och infrastruktur.

Dina meriter och kvalifikationer

Den här anställningen kräver att du har:


• Gymnasieutbildning med inriktning mot teknik och IT eller motsvarande som arbetsgivaren anser vara lämplig
• Minst fyra års arbetslivserfarenhet i rollen som IT tekniker/systemtekniker
• God kunskap kring Exchange, Microsoft Active directory, Windows 10, Windows server 2016/2019
• God kunskap om klienthantering och distribution av programvaror och operativsystem

Det är meriterande om du har:


• Aktuella certifieringar inom Windows server/SCCM/Exchange
• Certifieringar inom ITIL
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet inom något av följande teknikområden:

• Powershell
• Virtuella servermiljöer
• MDM verktyg för hantering av mobila enheter
• Azure och Microsoft 365
• Microsoft CA
• Microsoft endpoint manager (SCCM)



Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss och därför är det viktigt att du är en person som tar initiativ och är drivande i din yrkesroll. Du har hög integritet, arbetar på ett strukturerat sätt och är tydlig i din kommunikation.

Vi har en kamratlig känsla och en stor lojalitet mot våra medarbetare inom hela myndigheten. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer vara en viktig del för att utveckla verksamheterna inom myndigheten med hjälp av IT.

Om oss
Totalförsvarets rekryteringsmyndighet är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan!

Om anställningen

Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med provanställning.
Du söker anställningen via vår webbplats www.rekryteringsmyndigheten.se

Sista ansökningsdag är den 20 januari

Vi svarar gärna på dina frågor
Har du frågor är du välkommen att ringa enhetschef IT-teknik och drift Daniel Eklund eller HR-specialist Elin Ryen Mossberg.  Fackliga företrädare är Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 00.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Okt 2
Rekryteringsmyndigheten söker nu verksamhetsutvecklare till Enheten för förvaltning i Karlstad. Inom enheten förvaltas myndighetens processer för mönstring, urval, test och personalredovisning och identifierar och tydliggör verksamhetens behov och krav på IT-stöd. Tillsammans med objektspecialister inom myndigheten stödjer enheten med krav- och processframtagning. Enheten stödjer även olika uppdragsgivares kravställare i deras rekryteringsprocesser där Polismyndigheten är en av dessa.

Enheten ansvarar också för att kvalitetssäkra systemgemensam information, acceptanstesta leverans före driftsättning i produktion och utbilda inom myndighetens verksamhetsstödjande IT-system.

Enheten ingår i avdelningen för bemanning och beredskap och består idag av sju medarbetare.

Som verksamhetsutvecklare samordnar du kraven från verksamhetsspecialister och genomför kravanalyser för att utvärdera, analysera och utveckla användarvänliga och egenutvecklade IT-system.

Vi har en kamratlig känsla och en stor lojalitet mot våra medarbetare inom hela myndigheten. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer att vara en viktig del i vår framtida resa.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:


• Fungera som stöd för objektsspecialister i kravutformningen
• Genomföra kravanalyser och ta fram olika typer av beredningsunderlag
• Utreda verksamhetens behov av systemstöd samt ta fram förbättringsförslag
• Utveckla och förbättra processer och verksamhetsstöd
• Informera/utbilda vid förändringar i IT-systemen
• Delta i planering och uppföljning av verksamhetsplan

Dina meriter och kvalifikationer         

Anställningen kräver att du har:


• Högskole- eller universitetsutbildning inom relevant område eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt
• Tidigare arbetat med liknande arbetsuppgifter som vi beskriver ovan

Det är meriterande om du har erfarenhet av att samla in krav från komplexa verksamheter.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och i rollen som verksamhetsutvecklare behöver du ha god förmåga att samarbeta och se helheten. Du tycker att det är viktigt med struktur och kvalitet och tar gärna initiativ för att nå önskade resultat.

Om oss

Totalförsvarets rekryteringsmyndighet, Rekryteringsmyndigheten, är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan!

Om anställningen

Anställningen är tillsvidare men kan inledas med sex månaders provanställning.

Du söker anställningen via vår webbplats www.rekryteringsmyndigheten.se.

Sista ansökningsdag är den 19 oktober

Vi svarar gärna på dina frågor

Vill du veta mer om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Monica Axelsson eller verksamhetsutvecklare Ulrika Plogner. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att ringa HR-specialist Susanne Lindahl. Fackliga företrädare är Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 00.

Rekryteringsmyndigheten har redan valt informationskanaler för den här rekryteringen.

Ansök nu