Karlstad: Projektledare till Kronofogdens förebyggande arbete

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektledare till Kronofogdens förebyggande arbete i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2023-08-31 // Varaktighet: Heltid

Beskrivning av uppdraget
Ekonomiskt utanförskap påverkar såväl individen som samhället i stort.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla myndighetens förebyggande verksamhet i en roll som projektledare.

Förebyggandesektionen ansvarar för Kronofogdens uppdrag att motverka överskuldsättning. Sektionen driver myndighetens strategiska arbete för att hjälpa människor att undvika skuldsättning, ekonomiska problem och att ta sig ur överskuldsättning. Det innebär bl.a. samverkan, information, utbildning och aktiverande utvecklingsarbete riktat till privatpersoner, företag och intressenter. Särskild vikt läggs vid säkerställande av barnperspektivet i myndighetens arbete. Genom att agera i förebyggande eller aktiverande syfte vill vi minska antalet människor som hamnar i skuldfällor samt främja ekonomisk hållbarhet. Arbetet bedrivs i stor omfattning i samverkan med andra myndigheter och civilsamhället. Vi är en virtuell sektion som finns i Malmö, Göteborg, Stockholm och Karlstad.

Som projektledare arbetar du målmedvetet med olika kunskapsförmedlande projekt, både som projektledare och projektmedlem. Du drivs av genomförandefasen och har fokus på att arbeta med utvecklingsfrågor som skapar förändring i nära samarbete med andra.

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att ansvara för hela processen från planering, genomförande och utvärdering i olika projekt. Att i tal och skrift utforma och anpassa såväl texter som visuella element till olika målgrupper, format och kanaler. Samverka med interna och externa aktörer för att nå effekt i vårt uppdrag att motverka överskuldsättning. Arbeta mot uppsatta mål, följa upp och utvärdera förebyggande insatser samt arbeta med redigerings- och publiceringsverktyg.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har

- akademisk högskole- eller universitetsutbildning med minst 90 hp inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annan likvärdig utbildning
- erfarenhet från arbete med ständiga förbättringar
- minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete med omfattande kundkontakter

Med kundkontakter menar vi för denna tjänst dig som utformat kunskapsförmedlande material till olika målgrupper.

Du har personliga egenskaper som innebär att du drivs av att bidra med effektiva lösningar utifrån verksamhetens behov.  Du har förmågan att omsätta strategier till operativa aktiviteter. Du trivs med att samarbeta och har en god kommunikativ förmåga. Du har även god analytisk förmåga.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har erfarenhet av strategisk och operativt utvecklingsarbete. Har du aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med utbildning eller kommunikationsinsatser i en ledande roll är det även meriterande. Ytterligare merit är om du har aktuell erfarenhet av samverkan med myndigheter och civilsamhället samt även goda kunskaper av att skriva olika typer av texter, formulera budskap i tal och text samt och arbeta med klarspråk.

Information om oss och jobbet
Ansök jobbet via följande länk: https://kronofogden.varbi.com/se/what:job/jobID:656637/
Du väljer sedan en eller flera möjliga placeringsorter i urvalsfrågorna.

Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som handläggare. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Ett jobb som räknas, för andra och för dig!
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Skogshandläggare

Läs mer Apr 25
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Regional utveckling jobbar för hållbar regional tillväxt i Värmland.

Vi jobbar både strategiskt och operativt för att nationella och regionala mål och strategier ska få genomslag i länet.

Förändringsarbete genom intern och extern samverkan är en viktig del verksamheten. En stor del av enhetens arbete är inriktat på utveckling av landsbygden. På enheten är vi femton medarbetare som arbetar med frågor inom regional tillväxt, energi och klimat, friluftsliv, skog, livsmedel med mera.

Arbetsuppgifter
Förvaltning av Jordfonden kommer att vara en väsentlig del av tjänsten som skogshandläggare. Genom Jordfonden köper och säljer Länsstyrelsen fastigheter för att förbättra fastighetsstrukturen i omarronderingsområden och därmed underlätta ett rationellt jord- och skogsbruk. I arbetet ingår även handläggning av förvärvstillstånd samt samråd och underställningar om fastighetsreglering.

 

I förvaltning av Jordfonden ingår arbetsuppgifter som att:

- Köpa och sälja fastigheter, inklusive förhandling
- Värdera skog
- Föra dialog med markägare, närboende och spekulanter
- Planlägga skogsbruks- och avverkningsåtgärder
- Administrera fastighetsaffärer, inklusive arbete i diariesystem och att förbereda handlingar för arkivering
- Samordna arbetet med andra sakområden inom Länsstyrelsen
- Utgöra kunskapsstöd till Länsstyrelsen i skogsfrågor
- Föreslå och genomföra förbättringar av arbetet.

 

I arbetet med förvärvstillstånd kommer du att handlägga tillståndsansökningar om förvärv av lantbruksfastighet, då detta krävs för att få lagfart enligt jordförvärvslagen. Du kommer även att skriva yttranden över samråd och underställningar utifrån fastighetsbildningslagen som lämnas av Lantmäteriet.

Även andra uppgifter inom myndigheten kan ingå i tjänsten. Tjänsten innebär till viss del arbete i fält.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med relevant skoglig inriktning. Du har erfarenhet av praktiskt arbete med skogsvärdering och förmåga att genomföra arbete i skogsterräng. Du har även en god administrativ förmåga samt vana av att följa rutiner och regelverk. B-körkort är ett krav.

Meriterande är erfarenhet av naturvärdesbedömning, kunskaper i skogsekonomi och erfarenhet av att planlägga skogsbruks- och avverkningsåtgärder. Erfarenhet av myndighetsarbete, gärna statligt, och av arbete med landsbygdsutveckling är också meriterande.

Villkor
För att lyckas i din roll bör du som person vara stabil, målmedveten och strukturerad. Du bör ha lätt för att skapa förtroende i både interna och externa kontakter och ha förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Förmåga att föra dialog och att sätta sig in i andra människors perspektiv är viktiga egenskaper.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och kan kommunicera på engelska. Kunskaper i tyska eller nederländska är meriterande.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Handläggare med inriktning marknadskontroll

Läs mer Apr 24
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle och en rättvis marknad för de produktområden som MSB ansvarar för? Då kanske du är vår nästa kollega!

Marknadskontroll innebär att granska produkter som finns på marknaden så att de uppfyller gällande lagstiftning i syfte att upprätthålla ett bra konsumentskydd och rättvis marknad.

MSB ansvarar för marknadskontroll av gasflaskor, aerosolbehållare, gasolgrillar och andra gasanordningar samt fyrverkerier och sprängämnen för civilt bruk.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare inom marknadskontroll kommer du bl.a. driva olika ärenden rörande granskning av produkter med misstänkta brister. Vanligt förekommande arbetsmoment är kontakter med företag, dokumentgransking och riskanalyser. Andra arbetsuppgifter kan vara att ta fram informationsmaterial och informera om reglerna inom våra produktområden.

En annan viktig del i arbetet är samarbete med övriga marknadskontrollmyndigheter och Tullverket. MSB deltar även i EU-kommissionens AdCo-grupper där marknadskontrollmyndigheter inom EU samverkar då produktreglerna styrs av EU-direktiv/förordningar. Beroende på din erfarenhet och bakgrund kommer du inledningsvis att få fokusera på några delar av arbetet inom funktionen för att succesivt kunna växa in i rollen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning, med naturvetenskaplig, teknisk, eller samhällsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga,
- Några års arbetslivserfarenhet.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet från produktsäkerhet, marknadskontroll eller tillsyn,
- Erfarenhet från arbete på en myndighet,
- Intresse både för tekniska och juridiska frågor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Mycket av enhetens arbete består av myndighetsutövning, därför är det viktigt att du är noggrann och tycker om att följa rutiner. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt på ett strukturerat sätt, även om processer ibland kan dra ut på tiden. 

Förutom att du trivs med administrativa uppgifter, gillar du även att ge service samt utforma olika typer av skriftligt underlag. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad på avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande vid enheten för hantering av explosiva varor. Enheten arbetar med lagstiftning, stöd och utveckling av samhällets förebyggande arbete inom området explosiva varor, både olycksförebyggande och brottsförebyggande samt marknadskontroll. Vi är 16 medarbetare och finns i både Karlstad och Stockholm.  

Du blir vår tredje kollega som kommer att jobba heltid med marknadskontroll, utöver det är det ett antal medarbetare som jobbar med marknadskontroll på deltid.

Förutom trevliga arbetskamrater och utvecklande arbetsuppgifter erbjuder vi våra medarbetare en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, nya och moderna lokaler där vi arbetar aktivitetsbaserat. Vi erbjuder flexibel arbetstid med möjlighet att delvis jobba på distans och är måna om att våra medarbetare ska ha stor möjlighet att hitta balans mellan arbetsliv och privatliv.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Suzanne Noreklint. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 maj 2024.

Ansök nu

Övningsledare inom civil beredskap och totalförsvar

Läs mer Apr 12
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du vara med och utveckla totalförsvaret och kan kliva fram och få andra med dig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Enheten för övning har i uppdrag att bidra till en effektiv övnings- och utbildningsverksamhet inom den civila beredskapen genom strategisk inriktning, metodutveckling, stöd och samordning samt genom att planera, genomföra och utvärdera nationella samverkansövningar.

Det allvarliga säkerhetsläget kräver en effektiv övningsverksamhet till stöd för förmågeutvecklingen inom totalförsvaret.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att helt eller delvis, driva och ansvara för planering, genomförande och utvärdering av komplexa samverkansövningar inom krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar.

I dina arbetsuppgifter ingår det att företräda verksamheten i samordning och samverkan med externa aktörer nationellt och internationellt. Du kommer att få ta fram och presentera information och beslutsunderlag med särskilt fokus på övning inom ramen för civil beredskap och totalförsvar.

I rollen som övningsledare ingår det att delta i det löpande arbetet med övningsstöd och metodutveckling inom ramen för övningsverksamheten. 

De övningar som enheten arbetar med omfattar civila och militära aktörer på nationell, regional och lokal nivå samt privata aktörer och andra länder.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har

- relevant akademisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- flerårig erfarenhet av att genomföra övningsverksamhet inom området krisberedskap, civilt eller militärt försvar
- ledande roll i projekt eller annan verksamhet
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- goda kunskaper om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk

Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda övning eller tidigare varit projektledare. Vi ser gärna att du har arbetat med myndighetssamverkan eller internationell samverkan, gärna med fokus på Norden eller Nato. 

Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsskyddsklassad verksamhet.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har också ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att samarbeta med andra. Vi ser också att du är duktig på att lösa problem som uppstår.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På enheten för övning är vi 22 medarbetare och vi finns i både Karlstad, Stockholm och Revinge. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare. 

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Jannes Engqvist (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2024

Ansök nu

Utredare

Läs mer Apr 11
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Den Förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla Sveriges samlade förmåga inom psykologiskt försvar. Avdelningen samverkar med och ger stöd till myndigheter, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt. Fokus ligger på det samordnande, förebyggande och utvecklande arbetet och på att stärka samhällets förmåga på kort och lång sikt. En viktig del i arbetet är kunskapsutveckling inom det psykologiska försvaret där kontakter och samverkan med universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt utgör en central del. Avdelningen arbetar också med att direkt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft inom det psykologiska försvaret samt att ansvara för myndighetens utbildnings-, övnings och forskningsverksamhet. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands.

Vi söker nu utredare som vill göra skillnad och bidra till fortsatt stark utveckling av Sveriges psykologiska försvar. Placeringsort är Karlstad eller Solna.

Arbetsuppgifter
Som utredare kommer du att arbeta för att utveckla, stärka och stödja myndigheters beredskap inom psykologiskt försvar bland annat genom samordning, analyser och kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar och seminarier. Det är även viktigt att genom omvärldsbevakning inhämta, förstå och använda andra länders och internationella organisationers motsvarande arbete. Du kommer presentera och föredra underlag för beslutsfattare inom myndigheten och för externa aktörer på både svenska och engelska.

I rollen är det viktigt att du kan kombinera ett strategiskt tänkande med ett praktiskt genomförande. Därutöver ingår även att förbereda och svara på remisser, rapportering och kvalificerade frågeställningar som ställs till myndigheten.

I arbetet ingår att utveckla nätverk med relevanta organisationer och bidra till att bygga kunskap om otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.

Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet, både nationellt och internationellt.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Akademisk examen inom relevant område för anställningen.
- Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer.
- Erfarenhet från arbete om totalförsvarsfrågor eller god kunskap om svensk säkerhetspolitik.
- Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analytiskt arbete.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

- God kunskap om psykologiskt försvar och otillbörlig informationspåverkan.
- Kunskap om EU och Natos krishanteringssystem.
- Kunskap om att arbeta med utvecklingsfrågor och utredningsarbete.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är initiativrik, driven och har en mycket god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen. Som utredare i MPF måste du kunna prioritera, ha en hög integritet och en tydlig säkerhetsmedvetenhet. Du är analytisk, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga.

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Sommarjobb på Fastighetsmäklarinspektionen

Läs mer Apr 5
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare, mäklarföretag och konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vi har ett stort inflöde av ansökningar med mera, så vi behöver förstärka med extra resurser under sommaren.

Dina arbetsuppgifter
FMI behöver i första hand förstärka teamet som registrerar och handlägger ansökningar från mäklare och mäklarföretag. Som sommarjobbare kommer du att delta i arbetet med handläggning av dessa ansökningsärenden. Du kan även komma att få delta i handläggning av andra ärenden och/eller andra administrativa uppgifter på myndigheten.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har läst minst två år på juristprogrammet eller har annan utbildning som vi bedömer vara lämplig för arbetsuppgifterna.

Om du har läst fler år på juristprogrammet, är van att arbeta i digitala system som till exempel moderna ärendehanteringssystem, så är det meriterande. Även kunskap inom förvaltningsrätt är meriterande.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du tar ansvar, är strukturerad, noggrann och flexibel. Samarbete och goda relationer är ditt förhållningssätt till andra. Du möter människor med respekt, är lösningsinriktad och driver arbetet framåt samt uttrycker dig väl i tal och skrift.

Anställningsform och omfattning
Tidsbegränsad visstidsanställning under sommarperioden (juni – augusti). Tillträde och avslut planeras i samband med anställningen. Omfattningen är heltid.  

Vill du veta mer?
Mer information om tjänsten får du av vår chef för den operativa enheten David Johansson.

Fackliga representanter är Elin Häggeborn, Saco-S och Mari Gremlin för ST. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 010-490 01 00.

Så här ansöker du
Välkommen att söka tjänsten via vårt rekryteringsverktyg på fmi.se/jobb. Vi vill ha din ansökan senast den 26 april 2024.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Kronofogdemyndigheten

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Kronofogdemyndigheten .

Senior verksamhetscontroller

Controller
Läs mer Jan 31
Om jobbet
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras.

Kronofogden arbetar fokuserat med att förbättra sin förmåga till behovsdriven utveckling. Som controller på utvecklingsenheten bidrar du till att Kronofogden ska kunna öka sin nuvarande utvecklingstakt och fullgöra det som myndigheten åtagit sig i sina strategier.


Ditt nya jobb

Du är en senior verksamhetscontroller med portföljinriktning och utvecklingsfokus. Du jobbar nära portföljstyrningsansvarig för Kronofogdens utvecklingsportfölj där vi samlar myndighetens utvecklingsinitiativ. Du jobbar med portföljcontrolling och är van att hantera och analysera stora informationsmängder. Du är drivande i behovshantering och prioritering så att vi satsar på rätt utvecklingsinsatser. Du jobbar med löpande controlleruppgifter på avdelningen såsom budget och prognosarbete.

Du är direkt underställd utvecklingsdirektören och ingår i utvecklingsavdelningens ledningsgrupp. Du sätter helheten främst och tar ansvar för myndighetens samlade resultat. Det är därför viktigt att du tar initiativ till samverkan med både chefer och medarbetare. Du bidrar till att vi håller rätt utvecklingsfokus. Tjänsten innebär såväl strategiskt som operativt arbete.



Vi söker dig som har

- högskoleutbildning 180 hp (120 p enligt tidigare system) inom relevant område
- arbetat som verksamhetscontroller på strategisk nivå
- aktuell erfarenhet av ekonomistyrning i ett agilt arbetssätt
- erfarenhet av förändringsarbete i en stödjande roll.



Det är meriterande om du har

- erfarenhet av verksamhetsutveckling och portföljstyrning
- aktuell erfarenhet av styrning mot nyttor och effekthemtagningsarbete
- arbetat med Lean och ständiga förbättringar.


Dina egenskaper
Vår verksamhet utvecklas och därför söker vi dig som har en god förmåga att tidigt se och förstå verksamhetens behov och dra slutsatser utifrån ett helhetsperspektiv. Du förstår kundens behov och ser hur vår utveckling kan möta det. Du är strukturerad, analytisk och resultatorienterad. I ditt arbete har du många kontakter och det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och har lätt för att kommunicera i både tal och skrift.


Information om oss och jobbet

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som controller. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

I den här rollen kan du utgå från något av våra kontor i Sundbyberg, Karlstad eller Luleå.
Sista ansökningsdag är 14:e februari 2024.

 

För att söka tjänsten vänligen klicka på länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret.

https://kronofogden.varbi.com/se/apply/positionquick/696567/?where=4

 

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html


Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.



Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Beredningsjurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Okt 17
Beskrivning av uppdraget
Vi söker en jurist till juristsektion Mellersta.

Det är en virtuell sektion vilket innebär att du kommer att ha kollegor på Karlstad-, Eskilstuna-, Örebro-, Falun- och Västeråskontoret. Din placeringsort kommer vara antingen Karlstad, Örebro eller Västerås.

Våra huvudsakliga rättsområden är utsökningsrätt, insolvensrätt, förvaltningsrätt, avtalsrätt och processrätt. Som jurist omsätter du din juridiska kompetens inom främst beredningsarbete och enklare beslutsfattande utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom respektive verksamhetsområde. Du har daglig kontakt med våra kunder och andra externa parter. Du kan också komma att bereda rättsliga frågor tillsammans med våra seniora jurister som arbetar inom en bred juridisk kontext.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består av att fatta beslut i enklare ärenden enligt utsökningsbalken. Du kommer biträda sektionens seniora jurister i deras arbete innefattande yttranden till domstolen, rättsutredningar och annat kvalificerat juridiskt arbete. Du kommer även att få bereda inkommande handlingar samt hantera administrativa uppgifter.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har: 

- juristexamen från juristprogrammet (180 p enligt tidigare system eller 270 hp)

Du har personliga egenskaper som innebär att du kan agera på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Du har beslutsförmåga, ett flexibelt förhållningssätt till att arbetsuppgifter och uppdrag kan ändras och kan planera din arbetsdag utifrån nya förutsättningar. Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av kunskaper, erfarenheter och information som kan vara viktigt för att du och dina kollegor ska uppnå önskat resultat och gemensamma mål. Du har även god slutledningsförmåga.

Information om oss och jobbet
Du blir anställd som jurist. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.  

Här kan du läsa mer om vad jurister arbetar med hos oss:

https://kronofogden.se/jobba-hos-oss/jobba-som-jurist

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

För att söka tjänsten vänligen klicka på länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret. Referensnummer 2023/258.

https://kronofogden.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb?jobid=666726

Vi ser fram emot din ansökan senast den 2023-10-31.

 

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Strategisk verksamhetsutvecklare

Verksamhetskonsult
Läs mer Jun 5
Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Vi vill digitalisera och göra det enklare för kunden i kontakten med oss, och samtidigt arbeta med ständiga förbättringar av vår verksamhet. Utvecklingsavdelningen är motorn i arbetet och ser till att vi har förutsättningar att driva den utveckling som behövs. Som strategisk verksamhetsutvecklare har du en viktig roll i att driva utvecklingen för ditt område och en nyckelroll i vår agila arbetsmodell där vi i olika tvärfunktionella grupperingar tillsammans utvecklar Kronofogden. Inom området verkställighet tar vi de kliv som verksamheten behöver inom enhetliga arbetssätt och automatisering.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter innebär att driva och stödja utvecklingen av vår kärnverksamhet, och på så sätt bidra till att vi når Kronofogdens mål. Arbetet handlar mycket om att samverka med andra – både internt och externt – och att jobba i olika tvärfunktionella och tvärprocessuella konstellationer. Du arbetar på strategisk och taktisk nivå med att lägga planer och prioritera utveckling, samt med att driva initiativ och epics som ska ge konkreta resultat i verksamheten. Du leder en tvärfunktionell grupp som arbetar med detta och ansvarar för att realisera utveckling. Du har stort fokus på att skapa förbättringar för våra kunder och vår verksamhet, och är ambassadör för de agila arbetssätt som vi använder i vårt utvecklingsarbete

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har

- akademisk utbildning med minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system
- flerårig erfarenhet av verksamhetsutveckling på strategisk och taktisk nivå
- god ledarerfarenhet

Personliga egenskaper som är viktiga för den här rollen är att du är flexibel, tar egna initiativ och tar ansvar för att driva utveckling i verksamheten. Du har god samarbetsförmåga och har lätt att skapa nya kontakter och bygga nätverk för att lösa uppgifter. Du har helhetssyn och drivs av att skapa värde för kund och samhälle, men också att förbättra förutsättningarna internt. Du tycker om att arbeta med snabb framdrift och få resultat. Du är nyfiken, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt. Du delar gärna med dig av kunskap, erfarenhet och goda exempel, och drivs av att utveckla både dig själv och andra. Du har även god slutledningsförmåga.

Det är meriterande med arbetserfarenhet av Kronofogdens verksamhet samt utvecklingsarbete i synnerhet inom området verkställighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av IT-nära utveckling. Meriterande är också erfarenhet av lean/agila arbetssätt och av processutveckling samt erfarenhet av facilitering av workshops och coachning av grupper.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Sektionschef som vill leda i förändring

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 17
Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Som sektionschef på Kronofogden får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar såväl medarbetare, kunder och vårt samhälle.

Den aktuella sektionschefsbefattningen är inom verkställighet mellersta  med placering i Karlstad. 

Arbetsuppgifter
Som sektionschef på Kronofogden har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för att verksamhetsmål och budgetmål nås inom din sektion, och som medlem i enhetens ledningsgrupp tar du ansvar för helheten. Du samarbetar inom och utanför myndigheten för att nå resultat och skapa värde för våra kunder.

I rollen som sektionschef för verkställighet i Karlstad kommer du att leda ca 15 medarbetare.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har 

- en akademisk utbildning från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system
- Några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från Kronofogden. Aktuell arbetslivserfarenhet motsvarar i detta sammanhang de senaste 3 åren
- Aktuell och relevant chefserfarenhet.  

Du har personliga egenskaper som innebär att du

- kan utveckla genom ständiga förbättringar och leda i förändring
- har ett helhetsperspektiv där du analyserar och förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra
- fattar beslut och tar ansvar för resultat och kvalitet
- har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang
- skapar effektiva medarbetargrupper och visar tillit till dina medarbetares förmåga att nå mål
- har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö
- visar mognad och mod.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som handläggare, och får ett chefsförordnande på fyra år. Resor i jobbet kan förekomma. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på Linkedin och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html.

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Sektionschef som vill leda i förändring

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 6
Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Som sektionschef på Kronofogden får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar såväl medarbetare, kunder och vårt samhälle.

Den aktuella sektionschefsbefattningen är inom enheten för Inregistrering, rättelse och medelshantering med placering i Karlstad.

Arbetsuppgifter
Som sektionschef på Kronofogden har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för att verksamhetsmål och budgetmål nås inom din sektion, och som medlem i enhetens ledningsgrupp tar du ansvar för helheten. Du samarbetar inom och utanför myndigheten för att nå resultat och skapa värde för våra kunder.

I rollen som sektionschef för medelshantering kommer du att leda ca 20-25 medarbetare som är placerade i Karlstad och Sundsvall.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har

- en akademisk utbildning från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system.
- minst ett års aktuell och relevant chefserfarenhet. Aktuell chefserfarenhet motsvarar i detta sammanhang inom de senaste tre åren.

Du har personliga egenskaper som innebär att du

- kan utveckla genom ständiga förbättringar och leda i förändring
- har ett helhetsperspektiv där du analyserar och förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra
- fattar beslut och tar ansvar för resultat och kvalitet
- har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang
- skapar effektiva medarbetargrupper och visar tillit till dina medarbetares förmåga att nå mål
- har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö
- visar mognad och mod.

Det är meriterande med aktuell arbetslivserfarenhet från produktionsstyrning och att leda i förändring. Aktuell arbetslivserfarenhet motsvarar i detta sammanhang de senaste tre åren.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som handläggare, och får ett chefsförordnande på fyra år. Resor i jobbet kan förekomma. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på Linkedin och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html.

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu