Karlstad: HR-administratör vid Förvaltningsrätten i Karlstad

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR-administratör vid Förvaltningsrätten i Karlstad i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2022-12-22 // Varaktighet: Heltid

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län.

Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Arbetsuppgifter
Vi söker en HR-administratör som har erfarenhet av att arbeta med ekonomi och personalfrågor. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av löpande ekonomi- och personaladministration, löneadministration, frånvaro/tidsrapportering, kvittohantering, kortadministration, systembehörigheter och diarieföring. Du ska stödja chefer och medarbetare på domstolen i olika administrativa frågor. Även administrativ hantering av nämndemän ingår i arbetsuppgifterna.

Kvalifikationskrav
För att bli aktuell för den här tjänsten krävs att du har erfarenhet av liknande arbete. Det kan vara meriterande med en eftergymnasial utbildning inom lämpligt område.

För att prestera väl behöver du vara resultatorienterad, utföra arbetet på ett strukturerat och noggrant sätt samt ha ett gott omdöme. Arbetet ställer krav på att du kan arbeta i ett högt tempo samt är entusiastisk och positiv även under press. Arbetsuppgifterna präglas av stor variation och kan vara brådskande. Du behöver därför ha förmåga och trivas med att hantera mycket information och växla mellan arbetsuppgifter men samtidigt utföra uppgifterna med stor noggrannhet.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är utåtriktad, positiv, har en utpräglad känsla för service och en god samarbetsförmåga. Du har också en vilja att utvecklas och lära nya saker.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter.
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att medarbetarna mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten har 45 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som HR-specialist/HR-adviser

Nedan visas andra jobb i Karlstad som HR-specialist/HR-adviser.

HR-specialist till Infrakrafts huvudkontor, Karlstad

Läs mer Maj 20
Nytt
Vi är ett hundratal av landets främsta kompetenser och lagspelare, samlade i ett unikt driv framåt. Ett driv som hittills gjort oss till en av branschens mest anlitade aktörer. Vi vet av personlig erfarenhet att det bästa sättet att nå framgång i vår industri är att ge goda möjligheter till drivna individer. Vi söker nu kollegor med egna idéer som vill få frihet och möjlighet att utveckla sina karriärer tillsammans med några av de bästa entreprenörerna i branschen.
Om tjänsten Vi utökar och söker nu en HR-specialist till vårt huvudkontor i Karlstad. Här får du chansen att vara med och driva, utveckla och samordna HR-arbetet tillsammans med ett entusiastiskt och nyfiket HR-team. I rollen blir du en av två HR-specialister, ledda av vår HR-chef, och arbetar tillsammans med två HR- och verksamhetskoordinatorer. Vår arbetsmiljö är präglad av samarbete och innovation, vilket ger dig möjlighet att utvecklas och utmanas.
Låter det intressant? Läs vidare om du har det som krävs för att bli en av oss!
Du kommer att stötta bolagets chefer i personalrelaterade frågor och avtalstolkning. Du arbetar nära HR-chefen och stöttar i det kontinuerliga arbetet med att uppdatera policys, rutiner, riktlinjer enligt nya lagar, avtal och regler. Som HR-specialist hos oss arbetar du med utveckling och förbättring av löpande HR-processer.
I denna roll ansvarar du även för att verksamhetens löpande lönehantering drivs på ett effektivt sätt. Du kommer att hantera frågor kring lön, ersättningar, pension och försäkringar samt övriga frågor och funderingar som alltid dyker upp på en HR-avdelning.
Kompetenser och personliga egenskaper Vi söker dig som har akademisk utbildning med HR-inriktning eller annan relevant utbildning/erfarenhet som vi bedömer likvärdig. För oss är det viktigt att du är jordnära, arbetar strukturerat med fokus på produktivitet och engagemang. Du trivs bäst på en arbetsplats där det är puls och du får arbeta med fria tyglar, inom vissa ramar. För att klara av arbetet så har du arbetat flera år med arbetsrättsliga frågor och känner dig väl insatt i vad det innebär att arbeta på en HR-avdelning. Har du erfarenhet i Flex HRM är det meriterande. Är du även grym på lön- och ersättningsfrågor samt är ute efter att ge bra service till kollegor så kan du vara som klippt och skuren för denna tjänst!
Du ska också behärska både svenska och engelska, i tal och skrift. Fortfarande intresserad? Vi ser fram emot att få läsa just Din ansökan!
Ansök nu Har du frågor om tjänsten kan du kontakta Kristina Tranberg, HR-chef på 073 – 032 50 13 eller kristina.tranberg@infrakraft.se
Alla ansökningar behandlas löpande vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdagen. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och ger lika möjligheter för alla och vår personalsammansättning ska spegla samhället i övrigt och vi vill därför att både kvinnor och män i olika åldrar och med olika bakgrund är varmt välkomna till oss.
Start: Enligt överenskommelse
Omfattning: 100%

Ansök nu

HR-Generalist till Samhall distrikt Värmland/Örebro

Läs mer Feb 23
Vill du göra skillnad tillsammans med Sveriges viktigaste och största företag? Samhall arbetar dagligen med att bryta utanförskap, stärka självkänslan hos våra medarbetare och bidra till en ökad mångfald i arbetslivet. Genom att utveckla sin arbetsförmåga i våra kunduppdrag kan personer med funktionsnedsättning öka sina möjligheter till arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Ditt engagemang hos Sveriges mest betydelsefulla företag gör verklig skillnad för många. Välkommen till en gemenskap där varje insats räknas och där du, tillsammans med oss skapar varaktig påverkan! För mer information om oss, besök gärna www.samhall.se


Bli en del av vårt team

Vi utökar för att förstärka HR-arbetet i våra distrikt och söker nu HR-generalister till flera orter runt om i Sverige.


Som HR-generalist i distriktet ingår du tillsammans med en HR verksamhetspartner (HRVP) och 3 HR-generalister i distriktets HR-team. Du rapporterar till HRVP i distriktet som också är medlem i distriktets ledningsgrupp. Distriktet består av ca 1800 anställda.


Samhall har från 1 mars 14 distrikt och distriktens HR-team ingår i enheten HR Drift som består av totalt ca 60 medarbetare. HR Drift har uppdraget att säkerställa ett enhetligt och verksamhetsnära HR-arbete och utgör ett forum för kunskapsdelning och kompetensutbyte. Enheten ingår i sin tur i Samhalls avdelning för HR & Kommunikation.


Rollen som HR-generalist

Som HR-generalist arbetar du med brett operativt HR-arbete i ett nära partnerskap med cheferna i ditt distrikt. Tillsammans sätter ni medarbetarnas utveckling i fokus med målsättning att utveckla arbetsförmåga och anställningsbarhet genom arbete. I vardagen ställs du ofta inför frågor som har stark koppling till arbetsmiljö och rehabilitering då alla våra medarbetare har funktionsnedsättningar som kan ställa särskilda krav på anpassningar och individanpassat ledarskap.


I arbetet ingår också att förhandla med facken i olika personalärenden och att driva löneprocess-arbetet för medarbetarna inom LO-kollektivet. Du ansvarar för utbildningsplanering, för att rehabiliteringsarbetet genomförs enligt regelverk och för att distriktets plan för minskad sjukfrånvaro följs. I rollen ingår också att verka för en inkluderande och jämlik företagskultur och för ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Företagshälsovården och Samhalls fackliga organisationer.


Vem är du och vad drivs du av att göra?

Vi söker dig med flerårig erfarenhet av brett operativt HR-arbete och relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har goda kunskaper i arbetsrätt, erfarenhet av fackliga förhandlingar och är flytande i svenska i både tal och skrift. Då tjänsten innefattar resor ställer vi krav på B-körkort. Meriterande är erfarenhet av arbete med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan samt andra språkkunskaper än svenska.


Som person är du uppmärksam, pålitlig och engagerad. Du är bra på att bygga förtroendefulla relationer och arbetar målstyrt och strukturerad. Du är utvecklingsorienterad, har god kommunikationsförmåga, ett coachande förhållningssätt och företräder HR-frågorna på ett professionellt sätt och med en hög personlig integritet. Du tror på människors förmåga och delar Samhalls värdegrund: Tron på alla människors lika värde – Tilltron till alla individers förmåga – Arbetets värde för individens och samhällets utveckling.


Ansökan och övrig information

Vill du bli en av oss? Ansök redan idag då ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund.


Anställningsform: Tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning

Anställningsdatum: Enligt överenskommelse

Tjänstgöringsgrad: 100%

Befattningens placering: Karlstad


Sista ansökningsdag: 15 mars 2024


Kontaktpersoner

Linda Henriksson-Ådén HRVP, tfn 0703224603

Urban Johannesson HRVP, tfn 0721862841


Fackliga kontakter

Tommy Salomonsson Ledarna, tfn 0703300351

Siwerth Alm Unionen, tfn 0705468717

Asim Zilic SACO, tfn 0703594515


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

HR-specialist

Läs mer Nov 23
Mariebergsskogen AB – Karlstads stadspark ägs av Karlstads kommun och är Värmlands största besöksmål. Hos oss varierar arbetet efter säsong och som mest är vi cirka 80 medarbetare på sommaren. Vi sköter lokaler, lekplatser, fikaförsäljning och grönytor, Naturum Värmland, djurparken Lillskogen och flera stora arrangemang i parken.



Beskrivning
Vill du ha ett roligt och varierande HR-jobb i en spännande verksamhet?
Vår HR-specialist har valt att gå vidare till nya utmaningar och därför söker vi dig som vill jobba brett och självständigt med alla förekommande frågor inom arbetsmiljö, arbetsrätt och avtal, rekrytering, rehabilitering och personaladministration.

Arbetsuppgifter
Rollen är varierande och du arbetar konsultativt och stödjande mot bolagets chefer och arbetsledare och växlar mellan operativa och strategiska uppgifter.

Du kommer att ingå i flera nätverk med andra HR-specialister inom Karlstads kommun.

I tjänsten ingår också att vara sekreterare i Mariebergsskogen AB:s styrelse.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom personal och arbetsliv eller motsvarande samt några års erfarenhet av brett HR-arbete, gärna inom offentlig verksamhet.  

Du har ett stort engagemang för HR-frågor och lätt för att skapa nya och goda relationer. Du trivs med att samarbeta med människor som har olika roller och bakgrund. Din kommunikativa förmåga i tal och skrift är mycket god. För att trivas i rollen behöver du vara självgående, van att planera och strukturera ditt arbete men också flexibel och snabbt kunna ställa om när det behövs. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi rekryterar löpande så vänta inte med din ansökan!

 

 

 

 

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Recruiter

Läs mer Okt 6
Test


Required language: Swedish

Ansök nu

HR-specialist

Läs mer Nov 6
Beskrivning
Letar du efter ett spännande och meningsfullt HR-jobb? Vill du ha ett uppdrag där du får möjlighet att utvecklas och utmanas, där du tillhör ett HR-team som är nyfikna och brinner för det de gör - då kan det här vara möjligheten för dig!

Tänk om du kunde gå till jobbet och bidra till att rusta barn för framtiden men också vara med och bidra till att Karlstads kommun ska ha en hållbar arbetsmiljö! Nu söker vi en HR-specialist  som tillsammans med oss vill driva, utveckla, samordna och följa upp HR-arbetet inom förvaltningen.

Hur inspirerande låter inte det här? I den här rollen blir du en av sex HR-specialister som leds av en HR-chef. På avdelningen är vi även HR-handläggare, vikariesamordnare och löneadministratörer.?? 

Arbetsuppgifter
Uppdraget som HR-specialist innebär att tillsammans med dina kollegor driva och utveckla HR arbetet i ett brett perspektiv i första hand gentemot grundskolans verksamhetsområde. Du arbetar såväl strategiskt som operativt. Du kommer vägleda och stödja grundskolans rektorer i alla förekommande frågor inom HR, så som arbetsmiljö, rehabilitering, avtalsfrågor samt kompetensförsörjning. Tjänsten innebär ett stort egenansvar och du har stor möjlighet att påverka hur arbetet ska utföras. Arbetet ställer höga krav på att du kan hantera flera parallella uppdrag samtidigt och ibland med snabba hanteringstider. 

Hos oss ansvarar varje HR-specialist för ett HR-område. Du kommer därför ingå i en koncerngemensam arbetsgrupp för ett område tillsammans med ett gäng kompetenta HR-specialister, HR-strateger och andra kollegor från kommunens andra förvaltningar och bolag.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning med HR-inriktning eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att ha arbetat brett med HR-frågor och av att driva HR-processer.

Vem är du som person? För att lyckas i rollen tror vi att du är nyfiken, driven, självgående samt har ett konsultativt förhållningssätt i det du tar dig an. Det här är rollen för dig som har ett genuint intresse och engagemang för frågorna och brinner för att löpande utveckla HR-arbetet att bli ännu bättre. Med god självkännedom och en fingertoppskänsla bygger du fina relationer samt tar dig an både det lilla och stora.  

Vad säger du - följer du med på vår resa framåt? Vi står redo!


Om Karlstads kommun

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, grundsärskolor, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Sveriges Domstolar .

Domstolshandläggare, en eller flera

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Apr 23
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten avgör ca 6000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har ca 55 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal.
Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.


Domstolshandläggare till Värmlands tingsrätt
Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Sök detta jobb!

Vår organisation består idag av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vi söker nu en eller flera engagerade domstolshandläggare att förstärka vårt team på allmänna domstolens handläggarenhet.

Arbetet innebär 

Som domstolshandläggare är du en del av handläggarenheten som ansvarar för den administrativa hanteringen av våra brottmål, tvistemål och ärenden. Arbetsuppgifterna är många och skiftande, du hanterar flera delar parallellt. Du arbetar i en enhet, tillsammans med dina kollegor samtidigt som arbetsuppgifterna utförs självständigt och med eget ansvar.

Som domstolshandläggare förbereder du mål tills de är klara för avgörande. Du tar emot och registrerar handlingar, sköter skriftväxling med parter och ombud, bokar tolkar, bevakar tidsfrister, och planerar rättegångsdagar. Du kallar parter till förhandling, hanterar delgivning, expedierar domar och besvarar frågor via mejl och telefon. Målhanteringen är i stor utsträckning digital.

I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen, däribland rådmän, fiskaler, notarier och andra domstolshandläggare.

Som domstolshandläggare kan du få föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar och sammanträden. Även handläggning av konkurser kan bli aktuellt.

Vi söker dig som  
har slutförd och godkänd gymnasieutbildning, har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration som arbetsgivaren bedömer relevant, har stor vana i att parallellt arbeta i olika dataprogram och användarstöd, har mycket goda kunskaper i svenska och god kunskap i engelska språket i både tal och skrift.

Erfarenhet av liknande arbete på domstol i närtid kan vara meriterande, eftergymnasial paralegalutbildning kan vara meriterande, goda vitsord är en förutsättning.

Som person har du en god kommunikativ förmåga och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du har en utpräglad känsla för service och kvalité, att vara serviceinriktad är viktigt för dig och du bidrar aktivt till en bra stämning på arbetsplatsen.

Du planerar och strukturerar dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt och håller tidsramar. Vid situationer med hög arbetsbelastning och stressade situationer är du lugn och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Du är noggrann och följer upp ditt arbete.

Du har förmåga att se såväl helheten i en verksamhet och förstår hur verksamhetens delar samverkar med varandra.

Du har lätt att läsa och förstå information i skrift och tal.

Eftersom du kommer arbeta i en arbetsgrupp tillsammans med andra personalkategorier är det av stor betydelse att du har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat utbildning i Domstolsverkets regi.

Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.

Vi söker en eller flera domstolshandläggare på tillsvidareanställningar, heltid med inledande provanställning.

Särskilt om din ansökan
För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande:

Beskriv varför du söker anställning som domstolshandläggare hos oss och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet i ditt personliga brev, bifoga ditt CV, bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet och eventuellt efter gymnasial utbildning (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen.

Referenser kommer att efterfrågas vid eventuell intervju.

Sista ansökningsdagen är 2024-05-07. Är du intresserad? Sök redan idag!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester kan förekomma i urvalet.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontakt för frågor: Sanna Gördén, 054- 14 84 31

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker registrator med administrativa uppgifter

Registrator
Läs mer Mar 1
Vi söker en eller flera registratorer med administrativa arbetsuppgifter som arbetar tillsammans med kollegorna inom administrativa enheten. Du erbjuds varierande, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig och spännande verksamhet.

Låter det intressant - Välkommen med din ansökan, redan idag!


Arbetet innebär 
Som registrator med administrativa arbetsuppgifter är du en av fyra registratorer. De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av registratorsarbetsuppgifter. Detta innebär bland annat att klassificera, registrera, fördela handlingar i mål och ärenden samt att expediera handlingar. 

Utöver ovanstående arbetsuppgifter kommer du att arbeta löpande med administration kring domstolens nämndemän såsom schemaläggning, registrering och kontroll av tjänstgöringsrapporter men även ekonomiadministration.

Arbetet är självständigt och flera arbetsuppgifter hanteras parallellt. I arbetet har du löpande kontakter med domstolens parter, nämndemän och medarbetare men även en del av domstolens leverantörer.

Du tillhör en enhet bestående av tolv medarbetare och för oss är det en självklarhet att vi hjälps åt. Det innebär att du successivt kommer att få lära dig andra arbetsuppgifter och utvecklas inom ditt arbete.


Vi söker dig som
Vi söker dig som har godkänd gymnasieutbildning. Det kan vara meriterande om du har eftergymnasial utbildning som vi bedömer som relevant. Du har flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet. 

Du är ansvarsfull och noggrann och brinner för att ge service med kvalitet. För dig är det självklart att ta egna initiativ. Du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift och kommunicerar på ett tydligt sätt, anpassat efter mottagare och situation. 

För att trivas hos oss ska du gilla att arbeta självständigt men också att vara en i teamet. Du skapar goda relationer till dina kollegor och bidrar till en god arbetsmiljö. För dig är det lika självklart att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter som att lära av kollegor. 

Under perioder med hög arbetsbelastning är det extra viktigt att du kan planera och prioritera bland arbetsuppgifterna. Eftersom du hanterar flera arbetsuppgifter parallellt ställer arbetet höga krav på flexibilitet. Att arbeta digitalt är för dig en självklarhet. Lika självklart som att utvecklas och att lära nya saker.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 



Vilka är vi
Värmlands tingsrätt består av 55 medarbetare vid fyra enheter, varav en administrativ enhet. Verksamheten bedrivs i Rådhuset vid Stora torget i Karlstad. Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av samarbete, engagemang och delaktighet. Den administrativa enheten har ett brett ansvarsområde som bland annat innebär traditionella administrativa arbetsuppgifter, intern och extern service, reception och säkerhet. 

 Övrigt
Vi söker en eller flera registratorer, anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning, 6 mån. Sista ansökningsdag är den 15 mars 2024.

Ansökan ska bestå av personligt brev och CV. I samband med registrering av din ansökan kommer du att få svara på några frågor.

Välkommen med din ansökan!


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker flera studentmedarbetare

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Jan 11
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Studerar du juridik och är intresserad av att tillämpa dina förvärvade kunskaper i ett arbete på domstol? Är du dessutom i början av dina studier och en ansvarstagande och noggrann person som gillar att ge bra service? I så fall kan du vara en av de studenter vi söker!

Förvaltningsrätten söker nu flera juriststudenter som vill jobba extra som studentmedarbetare på förvaltningsrättens kanslienhet.

Tjänsten är en allmän visstidsanställning vid behov, dvs en timanställning. Under sommaren kan det finnas möjlighet att arbeta heltid. 

Arbetsuppgifter
Som studentmedarbetare på förvaltningsrätten arbetar du i huvudsak på domstolens kanslienhet. Du stöttar domstolshandläggarna och blir successivt introducerad i allt fler av deras arbetsuppgifter. Arbetet innebär ett samarbete med domare, föredragande, notarier och övrig personal. Tillsammans med dina kollegor ser du till att målen hanteras och avgörs på ett snabbt och rättssäkert sätt med hög kvalitet.

Domstolshandläggarnas huvudsakliga arbetsuppgifter är att: 

- Registrera och granska handlingar.

- Bevaka tidsfrister.

- Planera och kalla till förhandling.

- Expediera beslut.

- Ha kontakt med parter, ombud och allmänhet.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som läser minst termin 2 på juristprogrammet och som vill arbeta extra på domstolen. Har du tidigare arbetslivserfarenhet t.ex. från sommar- eller extraarbete kan det vara meriterande. Du behöver ha god datorvana och kunna hantera IT-system på ett effektivt sätt.

Som person är du ansvarstagande, serviceinriktad och noggrann. Du behöver ha god samarbetsförmåga och se värdet av olika bakgrunder och kunskaper. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete och uppnå resultat. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift.

Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vilka är vi
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Förvaltningsrätten har ca 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings- och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsvårdsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker registrator med administrativa arbetsuppgifter

Registrator
Läs mer Aug 25
Vi söker en registrator med administrativa arbetsuppgifter som arbetar tillsammans med kollegorna inom administrativa enheten.

Du erbjuds varierande, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig och spännande verksamhet.

Låter det intressant - Välkommen med din ansökan, redan idag!



Arbetet innebär 
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av registratorsarbetsuppgifter. Detta innebär bland annat att klassificera, registrera, fördela handlingar i mål och ärenden samt att expediera handlingar. Utöver ovanstående arbetsuppgifter kommer du att arbeta löpande med administration kring domstolens nämndemän såsom schemaläggning, registrering och kontroll av tjänstgöringsrapporter samt ekonomiadministration.

Arbetet är självständigt och flera arbetsuppgifter hanteras parallellt. I arbetet har du löpande kontakter med domstolens parter, nämndemän och medarbetare men även en del av domstolens leverantörer.

Du tillhör en enhet bestående av tolv medarbetare och för oss är det en självklarhet att vi hjälps åt. Det innebär att du successivt kommer att få lära dig andra arbetsuppgifter och utvecklas inom ditt arbete.



Vi söker dig som
Vi söker dig som har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis. Det kan vara meriterande om du har eftergymnasial utbildning som vi bedömer som relevant. Du har erfarenhet av administrativt arbete, helst inom offentlig verksamhet.

Du är ansvarsfull och noggrann och brinner för att ge service med kvalitet. För dig är det självklart att ta egna initiativ. Du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift och kommunicerar på ett tydligt sätt, anpassat efter mottagare och situation. 

För att trivas hos oss ska du gilla att arbeta självständigt men också att vara en i teamet. Du skapar goda relationer till dina kollegor och bidrar till en god arbetsmiljö. För dig är det lika självklart att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter som att lära av kollegor. 

Under perioder med hög arbetsbelastning är det extra viktigt att du kan planera och prioritera bland arbetsuppgifterna. 

Att arbeta digitalt är för dig en självklarhet. Lika självklart som att utvecklas och att lära nya saker.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. 



Vilka är vi
https://www.domstol.se/varmlands-tingsratt/ består av 55 medarbetare vid fyra enheter, varav en administrativ enhet. Verksamheten bedrivs i Rådhuset vid Stora torget i Karlstad. Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av samarbete, engagemang och delaktighet.  

Den administrativa enheten har ett brett ansvarsområde som bland annat innebär traditionella administrativa arbetsuppgifter, intern och extern service, reception och säkerhet. 

 

Övrigt
Vi söker en eller flera, anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning, 6 mån. Sista ansökningsdag är den 17 september 2023.

Ansökan ska bestå av personligt brev och CV. I samband med registrering av din ansökan kommer du att få svara på några frågor.

Välkommen med din ansökan!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker juniora föredragande jurister

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Apr 21
”Som junior föredragande jurist får jag jobba med många av domstolens olika måltyper och har varierande arbetsuppgifter.

Det gör att arbetsdagarna går otroligt snabbt och jag lär mig nya saker varje dag. Genom att jobba på förvaltningsrätten har jag inte bara fått med mig mycket juridisk kunskap inom flera rättsområden, utan har även fått en helt annan inblick i arbetet på domstol.” 

Citat från en junior föredragande jurist som arbetar på Förvaltningsrätten i Karlstad.

Arbetet innebär 
Som junior föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar.

Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering. Som junior föredragande jurist arbetar du främst med domstolens mängdmål och tvångsvårdsmål.

Målsättningen med tjänstgöringen som junior föredragande jurist:

Som junior föredragande jurist kommer du få möjlighet att utveckla din förmåga att identifiera och analysera juridiska problem och att uttrycka dig i tal och skrift. Du kommer i ditt vardagliga arbete att handledas av erfarna föredragande jurister och domare. Arbetet som junior föredragande jurist ska ge en god bild av arbetet vid förvaltningsrätten och väcka intresse för arbete i domstol.

Vi söker dig som
- Är nyutexaminerad jurist. Om du inte hunnit ta din juristexamen innan sista ansökningsdag ska du senast vid tillträdet kunna visa att du har fullgjort juristutbildningen,
- har hög IT- och teknikmognad och har lätt att arbeta i olika IT-stöd,
- tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Har du erfarenhet av de målområden vi arbetar med på domstolen eller om du har arbetat med annat kvalificerat juridiskt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant kan det vara meriterande.

Som person har du en mycket god analytisk förmåga. Vidare är du flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya omständigheter. Du är noggrann och kan planera och organisera bland dina arbetsuppgifter och är mån om kvalitén. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker.

Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och dina betyg.

Vi erbjuder dig
Som junior föredragande jurist erbjuds du ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en mycket viktig samhällsverksamhet.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.

Du erbjuds attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.

Läs gärna mer om vad det innebär att arbeta som föredragande jurist samt titta på filmen där rollen beskrivs: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/juridik/foredragande-jurist/

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har cirka 45 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings- och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

Läs mer om vår arbetsplats här: https://www.domstol.se/forvaltningsratten-i-karlstad/

Övrigt
Vi söker en eller flera juniora fördragande jurister, anställningsformen är en särskild visstidsanställning under ett år. 

Bifoga en kopia av ditt examensbevis i din ansökan.

Sista ansökningsdagen är den 14 maj 2023. Är du intresserad? Sök redan idag!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker föredragande jurister

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Apr 21
”Med över 500 olika måltyper utvecklas jag fortfarande efter flera år som föredragande jurist och jag känner varje dag hur viktig min roll är här på domstolen.

Den flexibla arbetstiden och möjligheten till hemarbete ger goda förutsättningar att kombinera ett roligt arbete med fritid"

Citat från en föredragande jurist som arbetar på Förvaltningsrätten i Karlstad.

Arbetet innebär 
Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar.

Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Som föredragande jurist har du också möjlighet att specialisera dig inom ett eller flera områden och du erbjuds goda möjligheter till individuell kompetensutveckling.

Vi söker dig som
- har en juristexamen,
- är notarieutbildad eller har några års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant,
- har hög IT- och teknikmognad och har lätt att arbeta i olika IT-stöd,
- tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Det kan vara meriterande om du har goda kunskaper inom rättsområdena skatt, offentlig upphandling och socialförsäkring.

Som person har du en mycket god analytisk förmåga. Vidare är du flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya omständigheter. Du är noggrann och kan planera och organisera bland dina arbetsuppgifter och är mån om kvalitén. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker.

Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig
Som föredragande jurist erbjuds du ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en mycket viktig samhällsverksamhet. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling genom olika utbildningar.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.

Du erbjuds attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.

Läs gärna mer om vad det innebär att arbeta som föredragande jurist samt titta på filmen där rollen beskrivs: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/juridik/foredragande-jurist/

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har cirka 45 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings- och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

Läs mer om vår arbetsplats här: https://www.domstol.se/forvaltningsratten-i-karlstad/

Övrigt
Vi söker en eller flera föredragande jurister på tillsvidareanställningar, heltid, med inledande provanställning 6 mån.

Bifoga en kopia av ditt examensbevis i din ansökan.

Vi använder oss av arbetsprover som en del i denna rekrytering.

Sista ansökningsdagen är den 14 maj. Är du intresserad? Sök redan idag!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu