Karlstad: HR-specialist

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR-specialist i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-06 // Varaktighet: Heltid

Beskrivning
Letar du efter ett spännande och meningsfullt HR-jobb? Vill du ha ett uppdrag där du får möjlighet att utvecklas och utmanas, där du tillhör ett HR-team som är nyfikna och brinner för det de gör - då kan det här vara möjligheten för dig!

Tänk om du kunde gå till jobbet och bidra till att rusta barn för framtiden men också vara med och bidra till att Karlstads kommun ska ha en hållbar arbetsmiljö! Nu söker vi en HR-specialist  som tillsammans med oss vill driva, utveckla, samordna och följa upp HR-arbetet inom förvaltningen.

Hur inspirerande låter inte det här? I den här rollen blir du en av sex HR-specialister som leds av en HR-chef. På avdelningen är vi även HR-handläggare, vikariesamordnare och löneadministratörer.?? 

Arbetsuppgifter
Uppdraget som HR-specialist innebär att tillsammans med dina kollegor driva och utveckla HR arbetet i ett brett perspektiv i första hand gentemot grundskolans verksamhetsområde. Du arbetar såväl strategiskt som operativt. Du kommer vägleda och stödja grundskolans rektorer i alla förekommande frågor inom HR, så som arbetsmiljö, rehabilitering, avtalsfrågor samt kompetensförsörjning. Tjänsten innebär ett stort egenansvar och du har stor möjlighet att påverka hur arbetet ska utföras. Arbetet ställer höga krav på att du kan hantera flera parallella uppdrag samtidigt och ibland med snabba hanteringstider. 

Hos oss ansvarar varje HR-specialist för ett HR-område. Du kommer därför ingå i en koncerngemensam arbetsgrupp för ett område tillsammans med ett gäng kompetenta HR-specialister, HR-strateger och andra kollegor från kommunens andra förvaltningar och bolag.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning med HR-inriktning eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att ha arbetat brett med HR-frågor och av att driva HR-processer.

Vem är du som person? För att lyckas i rollen tror vi att du är nyfiken, driven, självgående samt har ett konsultativt förhållningssätt i det du tar dig an. Det här är rollen för dig som har ett genuint intresse och engagemang för frågorna och brinner för att löpande utveckla HR-arbetet att bli ännu bättre. Med god självkännedom och en fingertoppskänsla bygger du fina relationer samt tar dig an både det lilla och stora.  

Vad säger du - följer du med på vår resa framåt? Vi står redo!


Om Karlstads kommun

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, grundsärskolor, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som HR-specialist/HR-adviser

Nedan visas andra jobb i Karlstad som HR-specialist/HR-adviser.

HR-Generalist till Samhall distrikt Värmland/Örebro

Läs mer Feb 23
Vill du göra skillnad tillsammans med Sveriges viktigaste och största företag? Samhall arbetar dagligen med att bryta utanförskap, stärka självkänslan hos våra medarbetare och bidra till en ökad mångfald i arbetslivet. Genom att utveckla sin arbetsförmåga i våra kunduppdrag kan personer med funktionsnedsättning öka sina möjligheter till arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Ditt engagemang hos Sveriges mest betydelsefulla företag gör verklig skillnad för många. Välkommen till en gemenskap där varje insats räknas och där du, tillsammans med oss skapar varaktig påverkan! För mer information om oss, besök gärna www.samhall.se


Bli en del av vårt team

Vi utökar för att förstärka HR-arbetet i våra distrikt och söker nu HR-generalister till flera orter runt om i Sverige.


Som HR-generalist i distriktet ingår du tillsammans med en HR verksamhetspartner (HRVP) och 3 HR-generalister i distriktets HR-team. Du rapporterar till HRVP i distriktet som också är medlem i distriktets ledningsgrupp. Distriktet består av ca 1800 anställda.


Samhall har från 1 mars 14 distrikt och distriktens HR-team ingår i enheten HR Drift som består av totalt ca 60 medarbetare. HR Drift har uppdraget att säkerställa ett enhetligt och verksamhetsnära HR-arbete och utgör ett forum för kunskapsdelning och kompetensutbyte. Enheten ingår i sin tur i Samhalls avdelning för HR & Kommunikation.


Rollen som HR-generalist

Som HR-generalist arbetar du med brett operativt HR-arbete i ett nära partnerskap med cheferna i ditt distrikt. Tillsammans sätter ni medarbetarnas utveckling i fokus med målsättning att utveckla arbetsförmåga och anställningsbarhet genom arbete. I vardagen ställs du ofta inför frågor som har stark koppling till arbetsmiljö och rehabilitering då alla våra medarbetare har funktionsnedsättningar som kan ställa särskilda krav på anpassningar och individanpassat ledarskap.


I arbetet ingår också att förhandla med facken i olika personalärenden och att driva löneprocess-arbetet för medarbetarna inom LO-kollektivet. Du ansvarar för utbildningsplanering, för att rehabiliteringsarbetet genomförs enligt regelverk och för att distriktets plan för minskad sjukfrånvaro följs. I rollen ingår också att verka för en inkluderande och jämlik företagskultur och för ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Företagshälsovården och Samhalls fackliga organisationer.


Vem är du och vad drivs du av att göra?

Vi söker dig med flerårig erfarenhet av brett operativt HR-arbete och relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har goda kunskaper i arbetsrätt, erfarenhet av fackliga förhandlingar och är flytande i svenska i både tal och skrift. Då tjänsten innefattar resor ställer vi krav på B-körkort. Meriterande är erfarenhet av arbete med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan samt andra språkkunskaper än svenska.


Som person är du uppmärksam, pålitlig och engagerad. Du är bra på att bygga förtroendefulla relationer och arbetar målstyrt och strukturerad. Du är utvecklingsorienterad, har god kommunikationsförmåga, ett coachande förhållningssätt och företräder HR-frågorna på ett professionellt sätt och med en hög personlig integritet. Du tror på människors förmåga och delar Samhalls värdegrund: Tron på alla människors lika värde – Tilltron till alla individers förmåga – Arbetets värde för individens och samhällets utveckling.


Ansökan och övrig information

Vill du bli en av oss? Ansök redan idag då ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund.


Anställningsform: Tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning

Anställningsdatum: Enligt överenskommelse

Tjänstgöringsgrad: 100%

Befattningens placering: Karlstad


Sista ansökningsdag: 15 mars 2024


Kontaktpersoner

Linda Henriksson-Ådén HRVP, tfn 0703224603

Urban Johannesson HRVP, tfn 0721862841


Fackliga kontakter

Tommy Salomonsson Ledarna, tfn 0703300351

Siwerth Alm Unionen, tfn 0705468717

Asim Zilic SACO, tfn 0703594515


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Recruiter

Läs mer Okt 6
Test


Required language: Swedish

Ansök nu

Är du vår blivande Relocation Coordinator?

Läs mer Okt 18
Vi växer! Med nya avtal i ryggen så söker vi nu efter vår nästa kollega. Brinner du för att leverera riktigt bra service och är lösningsfokuserad. Läs vidare!
Ny i Värmland startades 2018 med intensionen att arbeta med kandidatattraktion och kompetensbrist på ett nytt sätt. Vi startade våra framgångsrika rekryteringsevent Expedition Värmland för att attrahera IT- och ingenjörskompetens till Värmland. För att stärka erbjudandet ytterligare erbjöd vi även tjänster inom inflyttarservice och dessa kom att bli våra två största affärsområden.
Idag är vi ett team av tre medarbetare och intensionen är att fortsätta växa. Vi har senaste året växt vår affär till flertalet andra län och med det fick Ny i Värmland nyligen ett välbehövligt namnbyte till Expedition Sweden.
Tillväxten ligger framför allt inom vårt affärsområde inflyttarservice och vi behöver därför stärka teamet med ytterligare en kollega.
Om jobbet
Vår inflyttarservice innebär att vi på uppdrag av arbetsgivare som utlandsrekryterar, hjälper den nyanställda kandidaten med arbetstillstånd, administration, att landa boende, medflyttarjobb etc.
Som Relocation Coordinator hos oss kommer du att spela en avgörande roll i att hjälpa internationella klienter genom hela flyttprocessen så som:
Planering och koordinering: Organisera och planera alla aspekter av våra klienters flytt till Sverige innefattande bland annat att lösa boende, skola, hälsovård mm.
Service: Erbjuda enastående service genom att vara huvudkontaktperson för våra klienter och besvara deras frågor, som spänner från praktisk administration till rent kulturella frågor.
Administrativt arbete: Administrera och driva arbetstillståndsansökningar hos Migrationsverket.
Nätverkande: Vara delaktig i arbetet med att knyta till sig goda samarbeten, leverantörer och kunder.



Krav
För att vara framgångsrik i denna roll bör du ha följande kvalifikationer och egenskaper:
Hög servicenivå
Erfarenhet av administrativt arbete
Lösningsorienterad och flexibel
Organisationsförmåga och hantera flera uppgifter samtidigt.
Kommunicera flytande på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.
B-körkort



Meriterande
Erfarenhet av arbetstillståndsansökningar
Erfarenhet av att arbeta med internationella kunder



Vi tror att du…
är en driven och engagerad person som vill arbeta i ett företag med stor framåtanda. Du är en person som vill ha möjlighet att påverka din vardag och trivs med att arbeta med stor frihet och flexibilitet.


Välkommen med din ansökan senast 31/10
Vi vill inte ta emot ansökningar via mail så vänligen använd länken.
https://nyivarmland.teamtailor.com/jobs/3265003-ar-du-var-blivande-relocation-coordinator/44962dcb-e34d-496e-99c3-a5e9ee9933a3
Läs mer om oss på: www.nyivarmland.se & www.expeditionsweden.com

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads kommun

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads kommun .

Livsviktigt sommarjobb inom Larm och service!

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Mar 7
Vårt erbjudande
Nu finns möjligheten för dig som studerar till sjuksköterska, är undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet att få ett intressant sommarjobb!

Vi erbjuder en marknadsmässig lön enligt kollektivavtal, bra förmåner och möjlighet till arbete hela eller delar av sommaren.

Förutom att du får massor av nya trevliga och hjälpsamma kollegor får du ett meningsfullt och viktigt arbete där du träffar personer med olika behov.

Vad gör man hos oss?
På enheten Larm- och service har vi flera olika spännande arbetsuppgifter. Vårt största uppdrag är att besvara larm inom hela Karlstads kommun. Just larm är en av de välfärdstekniska tjänster och produkter som vi ansvarar för. Vi tar även hand om hemtjänstens omsorgstagare de första dygnen efter hemkomsten från slutenvården och vi utför hälso- och sjukvårdsuppgifter. Ett arbetspass hos oss är inte det andra likt. ????

Arbetstiderna är varierande, dag, kväll och helg. Vi utgår från vår lokal på Kolvgatan 7. 

Vem är du?
Det här är lämpligt för dig som pluggar till sjuksköterska, är utbildad undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Du har fyllt 18 år och har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
B-körkort är ett krav då vi tar oss till omsorgstagarna med bil.

Intervju sker löpande via Teams eller fysiskt, så vänta inte med din ansökan om du känner att det här är något för dig. Välkommen att söka! 

Om Karlstads kommun

Vård- och omsorgsförvaltningen är en förvaltning med fokus på utveckling och nytänk, vilket bland annat syns genom att vi i flera år varit modellkommun för välfärdsteknik inom Sverige. I förvaltningen arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell personcentrerad vård och omsorg.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Vi söker ledsagare, kontaktperson, korttidsfamilj och avlösare

Ledsagare
Läs mer Apr 2
Beskrivning
Är du en person som är engagerad och vill hjälpa andra?

Vi erbjuder arvoderade uppdrag till dig som vill vara med och skapa bra dagar för någon eller några Karlstadbor som behöver extra stöd.

För att få ett uppdrag hos oss behöver du ha ett engagemang och intresse för andra människor samt lite extra tid i din vardag. Vi har inga krav på utbildning men du måste vara minst 18 år.


Ledsagare

Som ledsagare kan du underlätta för en person med funktionsnedsättning att komma ut på aktiviteter i samhället. Det kan till exempel vara att gå på bio, följa med på träning, åka till badhus eller att ta en promenad. Ledsagarservice ska vara en personlig service, anpassad efter varje individ.

Som ledsagare får du ersättning per timme. Om du har utlägg i samband med ditt uppdrag så får du tillbaka pengar mot uppvisande av kvitto.

Kontaktperson

Som kontaktperson är du en kompis som kan hjälpa till att hitta fritidsaktiviteter eller ge råd i vardagssituationer och därmed minska social isolering. Innebörden med uppdraget är att ge en annan människa en meningsfull fritid med möjlighet till ökad självständighet.

Som kontaktperson får du ersättning i form av ett arvode och en omkostnadsersättning.

Korttidsfamilj

Som korttidsfamilj tar du emot ett funktionsnedsatt barn eller ungdom i ditt hem ett bestämt antal dygn per månad.

Som korttidsfamilj får du ersättning i form av arvode.

Avlösare

Som avlösare tar du tillfälligt över omvårdnaden av ett barn eller ungdom med funktionsnedsättning från föräldrarna. Du ger föräldrarna möjlighet att ägna tid åt eventuella syskon eller för egna aktiviteter.

Som avlösare får du en timlön och eventuella tillägg för obekväm arbetstid.

Övrigt
Intervjuer kommer ske fortlöpande. Uppdraget kan komma att tillsättas innan ansökningsperioden löpt ut.

Innan bekräftat uppdrag efterfrågar vi utdrag ur belastningsregistret.

Om Karlstads kommun

Vård- och omsorgsförvaltningen är en förvaltning med fokus på utveckling och nytänk, vilket bland annat syns genom att vi i flera år varit modellkommun för välfärdsteknik inom Sverige. I förvaltningen arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell personcentrerad vård och omsorg.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Sommarjobb eller timvikarie inom vård- och omsorgsförvaltningen!

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Dec 15
Välkommen till vårt stora lag som skapar bättre dagar för karlstadsborna!
Varje sommar rekryterar vi ca 500 medarbetare och vikarier för arbete inom våra olika verksamheter inom vård och omsorg.

Ett jobb hos oss kan kännas betydelsefullt, viktigt, kärleksfullt, utvecklande och givande enligt dina kollegor. 

Vårt erbjudande
Du får ovärderlig erfarenhet och tränar dina sociala färdigheter som är nyttiga i alla typer av jobb framöver! Vi kan erbjuda dig en marknadsmässig lön, kollektivavtal och möjlighet till arbete hela sommaren. Förutom att du lär känna våra fantastiska omsorgstagare får du även massor av nya trevliga och hjälpsamma kollegor.
Utöver detta erbjuds du som anställd i Karlstads kommun även en rad förmåner som du kan läsa mer om https://karlstad.se/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare.

Arbetsuppgifter
På jobbet får du träffa personer med olika funktionsnedsättningar eller träffa äldre inom äldreomsorgen och är med i deras vardag. 

Våra verksamheter finns i de centrala delarna och ytterområdena i kommunen och pågår under hela dygnet. Som medarbetare hos oss arbetar du varierade arbetstider såväl dag, kväll som helg. Inom äldreomsorgen finns särskild nattpersonal och inom funktionsstöd är journatt vanligt förekommande. 

Arbetet inom våra verksamhetsområden skiljer sig något åt. Nedan kan du läsa mer om vad arbetet inom de olika verksamheterna innebär.

Vårdboenden/ Trygghetsboenden
Vårdboenden är riktade till omsorgstagare med demenssjukdom. Trygghetsboenden erbjuds äldre som fått fysiska funktionsnedsättningar på grund av ålder eller sjukdom. Här bor omsorgstagare som exempelvis kan ha svårt att gå och förflytta sig själv, men även med viss demenssjukdom. 

Som medarbetare är du med och bidrar till en meningsfull vardag för våra omsorgstagare. Stödet av dig kan innebära exempelvis städning, tvätt, dusch, hjälp vid toalettbesök och stöttning vid matsituationer. Ditt stöd kan även bestå av att dela trevliga aktiviteter med våra äldre. 

Hemtjänst
Inom hemtjänsten stöttar du omsorgstagaren att leva ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem.
Stödet av dig kan bestå av t.ex dusch, toalettbesök, hantera medicin, städning och stöd vid matsituationer. Ditt stöd kan också bestå av trivseltid för att gå ut och gå, läsa tidningen eller fika.

Vi har en särskild grupp inom hemtjänst som kallas Larm- och service med flera olika spännande arbetsuppgifter. I denna roll besvarar du larm och gör hembesök inom hela Karlstads kommun. Detta är en bra möjlighet för dig som studerar till sjuksköterska, är undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet att få ett intressant sommarjobb.

Det finns även en nattpatrull som utför olika serviceinsatser i omsorgstagarens hem nattetid. Man arbetar antingen enskilt eller tillsammans med en kollega och besvarar inkommande larm samt gör hembesök inom hela Karlstads kommun.

Städ- och serviceenheten

Inom vår serviceenhet hjälper du omsorgstagaren att få ett rent och trivsamt hem.

Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem och du hjälper till att dammsuga, fukttorka golv och damma. Du kommer även att utföra fixarservice som bland annat kan innebära byte av gardiner, glödlampor, hämta och bära upp saker till vind eller källare.

Funktionsstöd
Inom funktionsstöd stöttar du omsorgstagare med funktionsnedsättning att få en meningsfull vardag utifrån den enskildes behov och förutsättningar. Våra omsorgstagare är såväl vuxna som barn.

Stödet av dig kan bestå av personlig omvårdnad och/eller tillhandahålla pedagogiska verktyg så att omsorgstagaren kan förstå och klara av sin vardag.

Personlig assistans

Inom personlig assistans stöttar du en person med omfattande funktionsnedsättningar för att hen ska kunna vara delaktig i samhället och leva ett självständigt liv.

Som medarbetare är du därför en viktig del av din omsorgstagares vardag. Stödet kan bestå av förflyttningar, personlig omvårdnad och hjälp med kommunikation. Även arbete med medicintekniska hjälpmedel såsom trach och respirator kan förekomma. Du följer även med på de olika fritidsaktiviteter som din omsorgstagare har.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har en lämplig utbildningsbakgrund, till exempel omvårdnadsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller pedagogisk utbildning av något slag. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Du ska ha fyllt 18 år.
Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

B-körkort är ett krav inom vissa arbetsområden. Inom hemtjänsten är det ett krav att du kan cykla.

Intervjuer: Mellan december och maj pågår vår sommarrekrytering. I år kommer vi att ha intervjuer både fysiskt på plats och digitalt via Teams. 

Innan erbjudande om anställning begär vi att få se utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi önskar det register som heter ”Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Vi rekommenderar att du beställer registret inför en eventuell intervju. Anmärkningar i registret kan komma att påverka din möjlighet till anställning. 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Vikarierande enhetschef Kontaktcenter

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 29
Nytt
Beskrivning
Kommunledningskontoret söker nu en vikarierande enhetschef till Kontaktcenter.

Kontaktcenter är Karlstadsbornas väg in till kommunen. Här finns ett 30-tal kommunvägledare som är specialister på våra verksamheter. Till Kontaktcenter kan medborgare höra av sig om allt från äldreomsorg och skola till felanmälningar och bokning av borgerlig vigsel. Vårt mål är att ge karlstadsborna rätt information och för att göra det arbetar vi i ett nära samarbete med förvaltningarna. Genom att jobba tillsammans med handläggare i kommunen ger vi en proffsig service och snabba svar på de flesta frågor som rör både förvaltningar och bolag. Kontaktcenter är uppdelat i tre svarsgrupper. Tjänsten som enhetschef berör främst svarsgrupp 3. Svarsgrupp 3 jobbar mot de tekniska förvaltningarna, kommunledningskontoret, kommunens bolag samt räddningstjänsten i Karlstadsregionen. Vi har bland annat hand om e-förslag, EU-frågor, bygglovsfrågor, synpunkter och felanmälningar på kommunens utemiljö samt bokar borgerlig vigsel. Som enhetschef kommer du att arbeta i nära samarbete med de övriga cheferna på Kontaktcentret, vilket innebär att du vid behov även kan komma att engagera dig i arbetsuppgifter för de andra svarsgrupperna.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef på Kontaktcenter är din främsta uppgift att leda och utveckla verksamheten, med särskilt fokus på att stödja och coacha personalen i deras dagliga arbete. Denna roll erbjuder en spännande möjlighet för dig som är ny till ledarskapet att under ett år prova på och växa i en chefsposition. Det är också ett bra tillfälle för dig som erfaren chef inom kommunkoncernen som söker nya utmaningar att utöka sina kunskaper i en dynamisk och föränderlig miljö.

Gruppen du kommer att leda befinner sig i en spännande fas av förändring. Du ska engagera och motivera teamet att framgångsrikt navigera under denna period. Med en lyhörd inställning till varje medarbetare, klar och tydlig kommunikation och en fast vision för framtiden, kommer du att effektivt utföra dina uppgifter som enhetschef.

Svarsgrupp 3 består av 11 medarbetare plus timvikarier. Din primära uppgift är att dagligen leda gruppen med ett närvarande och engagerat ledarskap, samt att hantera vikarieanskaffning. Du kommer att arbeta nära enhetens övriga chefer, vilket ger dig gediget stöd i din roll som enhetschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig med en relevant akademisk examen inom personal- och arbetslivsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av att stötta ledare konsultativt inom HR, eller själv ha innehaft en chefsposition, med särskilt fokus på coachande ledarskap och personalhantering. Tidigare erfarenhet som chef där du har drivit förändringsarbete och utvecklingsinsatser tillsammans med medarbetare för att uppnått resultat är meriterande, men inget krav.

Ditt engagemang för att ständigt förbättra arbetsprocesser och medarbetarnas arbetsvillkor är av stor vikt. Du hanterar förändringar med beslutsamhet och är lyhörd för såväl verksamhetens behov som för medarbetarnas välbefinnande. Din förmåga att se helhetsbilden underlättar samordningen av olika funktioner inom kontaktcentret, och erfarenhet från arbete inom kundservice eller support är en fördel.

Ditt ledarskap präglas av att skapa förutsättningar för ett aktivt och engagerat medarbetarskap. Du leder med tillit och ser mångfald som en tillgång. Du är prestigelös, tydlig och målinriktad i ditt ledarskap, har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar och modet att hantera svåra situationer. Du är en skicklig kommunikatör och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Som person är du trygg med god självkännedom och förmåga att bygga tillitsfulla relationer samt skapa ett positivt samarbetsklimat. Din analytiska förmåga och strategiska tänkande är viktiga egenskaper som hjälper dig att effektivt lösa utmaningar inom kontaktcenterverksamheten.





Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Sommarjobb eller timvikarie inom vård- och omsorgsförvaltningen!

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Dec 1
Välkommen till vårt stora lag som skapar bättre dagar för karlstadsborna!
Varje sommar rekryterar vi ca 500 medarbetare och vikarier för arbete inom våra olika verksamheter inom vård och omsorg.

Ett jobb hos oss kan kännas betydelsefullt, viktigt, kärleksfullt, utvecklande och givande enligt dina kollegor. 

Vårt erbjudande
Du får ovärderlig erfarenhet och tränar dina sociala färdigheter som är nyttiga i alla typer av jobb framöver! Vi kan erbjuda dig en marknadsmässig lön, kollektivavtal och möjlighet till arbete hela sommaren. Förutom att du lär känna våra fantastiska omsorgstagare får du även massor av nya trevliga och hjälpsamma kollegor.
Utöver detta erbjuds du som anställd i Karlstads kommun även en rad förmåner som du kan läsa mer om https://karlstad.se/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare.

Arbetsuppgifter
På jobbet får du träffa personer med olika funktionsnedsättningar eller träffa äldre inom äldreomsorgen och är med i deras vardag. 

Våra verksamheter finns i de centrala delarna och ytterområdena i kommunen och pågår under hela dygnet. Som medarbetare hos oss arbetar du varierade arbetstider såväl dag, kväll som helg. Inom äldreomsorgen finns särskild nattpersonal och inom funktionsstöd är journatt vanligt förekommande. 

Arbetet inom våra verksamhetsområden skiljer sig något åt. Nedan kan du läsa mer om vad arbetet inom de olika verksamheterna innebär.

Vårdboenden/ Trygghetsboenden
Vårdboenden är riktade till omsorgstagare med demenssjukdom. Trygghetsboenden erbjuds äldre som fått fysiska funktionsnedsättningar på grund av ålder eller sjukdom. Här bor omsorgstagare som exempelvis kan ha svårt att gå och förflytta sig själv, men även med viss demenssjukdom. 

Som medarbetare är du med och bidrar till en meningsfull vardag för våra omsorgstagare. Stödet av dig kan innebära exempelvis städning, tvätt, dusch, hjälp vid toalettbesök och stöttning vid matsituationer. Ditt stöd kan även bestå av att dela trevliga aktiviteter med våra äldre. 

Hemtjänst
Inom hemtjänsten stöttar du omsorgstagaren att leva ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem.
Stödet av dig kan bestå av t.ex dusch, toalettbesök, hantera medicin, städning och stöd vid matsituationer. Ditt stöd kan också bestå av trivseltid för att gå ut och gå, läsa tidningen eller fika.

Vi har en särskild grupp inom hemtjänst som kallas Larm- och service med flera olika spännande arbetsuppgifter. I denna roll besvarar du larm och gör hembesök inom hela Karlstads kommun. Detta är en bra möjlighet för dig som studerar till sjuksköterska, är undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet att få ett intressant sommarjobb.

Det finns även en nattpatrull som utför olika serviceinsatser i omsorgstagarens hem nattetid. Man arbetar antingen enskilt eller tillsammans med en kollega och besvarar inkommande larm samt gör hembesök inom hela Karlstads kommun.

Städ- och serviceenheten

Inom vår serviceenhet hjälper du omsorgstagaren att få ett rent och trivsamt hem.

Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem och du hjälper till att dammsuga, fukttorka golv och damma. Du kommer även att utföra fixarservice som bland annat kan innebära byte av gardiner, glödlampor, hämta och bära upp saker till vind eller källare.

Funktionsstöd
Inom funktionsstöd stöttar du omsorgstagare med funktionsnedsättning att få en meningsfull vardag utifrån den enskildes behov och förutsättningar. Våra omsorgstagare är såväl vuxna som barn.

Stödet av dig kan bestå av personlig omvårdnad och/eller tillhandahålla pedagogiska verktyg så att omsorgstagaren kan förstå och klara av sin vardag.

Personlig assistans

Inom personlig assistans stöttar du en person med omfattande funktionsnedsättningar för att hen ska kunna vara delaktig i samhället och leva ett självständigt liv.

Som medarbetare är du därför en viktig del av din omsorgstagares vardag. Stödet kan bestå av förflyttningar, personlig omvårdnad och hjälp med kommunikation. Även arbete med medicintekniska hjälpmedel såsom trach och respirator kan förekomma. Du följer även med på de olika fritidsaktiviteter som din omsorgstagare har.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har en lämplig utbildningsbakgrund, till exempel omvårdnadsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller pedagogisk utbildning av något slag. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Du ska ha fyllt 18 år.
Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

B-körkort är ett krav inom vissa arbetsområden. Inom hemtjänsten är det ett krav att du kan cykla.

Intervjuer: Mellan december och maj pågår vår sommarrekrytering. I år kommer vi att ha intervjuer både fysiskt på plats och digitalt via Teams. 

Innan erbjudande om anställning begär vi att få se utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi önskar det register som heter ”Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Vi rekommenderar att du beställer registret inför en eventuell intervju. Anmärkningar i registret kan komma att påverka din möjlighet till anställning. 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Projektledare ledningsnät

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Apr 26
Beskrivning
Vill du bygga framtidens Karlstad tillsammans med oss? Staden växer och det betyder att även vårt?vatten- och avloppsnät?behöver både?förnyas och utvecklas i snabb takt.

Därför behöver vi på VA-avdelningen bli fler. 

Det är vi som bygger staden under marken. Här får du 15 härliga kollegor som arbetar?med strategisk planering och investeringsprojekt för ledningsnätet. Vi är bra på det vi gör, men vill alltid bli bättre och är noga med att ha kul tillsammans under tiden. Därför är du som person viktig för oss. Om du tar med dig din nyfikenhet och klokhet från ditt tidigare yrkesliv och delar med dig av den så lovar vi att ge dig rum att växa och utvecklas tillsammans med oss. 

Vill du vara med? 

Arbetsuppgifter
Vi söker en engagerad och drivande projektledare inom VA-ledningsnät. Som projektledare leder och ansvarar du för genomförandet av hela projektet, från planering och upphandling till överlämning av färdig anläggning till drift och underhåll. 

I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för projektens framdrift och se till att projekten genomförs enligt uppsatta mål med gott resultat. Du är den sammanhållande länken när det gäller bland annat ekonomi, tidplaner, arbetsmiljö, dokumentation och information.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom väg och vatten, byggteknik eller annat relevant kunskapsområde, alternativt har förvärvat dig kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig på annat sätt. Har du erfarenhet av arbete som projektledare inom anläggningsprojekt är det meriterande. Vi ser gärna att du har kunskaper i entreprenadjuridik och AB 04/ABT 06 samt inom AMA Anläggning och AMA AF. Eftersom våra projekt drivs inom hela Karlstads kommun är det ett krav att du har B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du självgående och kan driva projekt från utredningsskede till färdig anläggning. Att kunna arbeta strukturerat och nå resultat samt analysera komplexa frågeställningar är förmågor som vi värdesätter högt. Projektledaren ansvarar för projektresultatet i nära samarbete med kollegor, konsulter och entreprenörer, därför är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Du erbjuds
Vi kan erbjuda dig en spännande arbetsplats med varierade arbetsuppgifter där du har en viktig roll i Karlstads utveckling mot ett hållbart samhälle.

Som anställd i Karlstads kommun har du dessutom en rad förmåner. Du har bland annat möjlighet att hyra kommunens stuga i Sälen eller semesteranläggning på västkusten till ett bra pris, ta bruttolöneavdrag för personalbil, personalcykel. Här finns även möjlighet att semesterväxla för att kunna njuta av några extra lediga dagar under året. Kommunens eget friskvårdscenter heter Haga Motion som får nyttjas av alla anställda i kommunen till ett förmånligt pris. Här finns styrketräning, spinning, cirkelträning, massage med mera. Vi erbjuder också friskvårdsbidrag, friskvård på arbetstid samt möjligheten att delta i olika motionslopp.

Om Karlstads kommun

Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 600 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten och avloppshantering, gator och parker, lekplatser och skogsmark samt den interna servicen. Vi utvecklar infrastrukturen, förvaltar fastigheter och bygger bland annat nya skolor och har hand om kommunens naturområden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu