Sveriges Domstolar jobb i Karlstad

Hitta lediga jobb hos Sveriges Domstolar i Karlstad. Välj att läsa mer om ett jobb eller gå vidare och ansök jobbet i Karlstad.

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en tf. rådman

Rådman
Läs mer Sep 22
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om Förvaltningsrätten i Karlstad
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län.

Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har ca 45 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi ser mycket positivt på de möjligheter som mobilt arbete innebär.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

Arbetsuppgifter och kvalifikationer
Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete i en professionell och stimulerande miljö. Som tf. rådman på förvaltningsrätten kommer du att arbeta med många olika måltyper och självständigt ansvara för din målstock. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av lagmannen.

Du som söker ska vara en kvalificerad jurist som svarar mot mycket högt ställda krav på juridisk skicklighet, analytisk förmåga, effektivitet och samarbetsförmåga. Du ska snabbt kunna sätta dig in i rollen som domare på underrätt och omgående kunna delta i den dömande verksamheten. Arbetet kräver en mycket hög grad av självständighet och flexibilitet. Det är nödvändigt att du är drivande i målarbetet och har en väl utvecklad samarbetsförmåga. Du ska också bidra till god stämning på arbetsplatsen. Som person är du trygg och stabil. Du har ett intresse för att dela med dig av dina kunskaper. Eftersom det ingår att leda yngre jurister i deras arbete måste du ha ett intresse och fallenhet för detta. Du bör också ha en väl utvecklad förmåga att se till helheten inom verksamheten.

För att vara aktuell för tjänsten måste du kunna tjänstgöra under år 2023 för att fylla en vakans på domstolen.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en administratör/ordningsvakt

Ordningsvakt
Läs mer Sep 23
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Dina arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ge god intern och extern service samt att medverka till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå.

Du kommer bland annat arbeta med teknik, lokal- och säkerhetsfrågor samt ekonomi och service. Du kommer även vara lokaladministratör på domstolen.

I uppdraget ingår bemanning av reception och säkerhetskontroll, support inom bland annat IT/Teknik, utlämnande av allmänna handlingar, avstämning och granskningar samt andra diverse administrativa göromål. Anställningen ställer höga krav på noggrannhet, administrativ förmåga och ansvarstagande.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service i kombination med ett mycket gott bemötande. Du ska ha giltigt ordningsvaktsförordnande och erfarenhet av arbete som ordningsvakt. Du har godkänd och avslutad gymnasieutbildning. Förutom goda kunskaper för din roll som ordningsvakt har du grundläggande kunskap och erfarenhet av allmänt säkerhetsarbete. Du behöver ha ett normalt färgseende eftersom arbetet vid röntgenutrustning kräver det. Du har god datorvana samt grundläggande teknisk kompetens och en administrativ förmåga. Du ska kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska och i tal på engelska.

Som person bör du ha ett stort engagemang för ditt arbete samt en vilja att bidra till ett gott arbetsklimat. Arbetet inom enheten för service och säkerhet är framför allt ett lagarbete som kräver mognad, flexibilitet, god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är prestigelös och kan både arbeta självständigt och i grupp. Som person är du stabil och pålitlig. Du har en förmåga att inge förtroende och skapa goda relationer både internt och externt. Du drar lärdom av dina erfarenheter och feedback från omgivningen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för arbetet.

Vi söker dig som har
3-årig gymnasieutbildning.
Giltigt ordningsvaktsförordnande och minst 2 års erfarenhet av arbete som ordningsvakt.
Normalt färgseende.

Det kan vara meriterande med genomförd röntgenutbildning för domstol och utbildning säkerhetskontroll i domstol. Erfarenheter av administrativa arbetsuppgifter i kombination med roll som ordningsvakt. Erfarenhet av arbete vid domstol.

Arbetstid
Dagtid, visst övertidsarbete kan ingå i anställningen eftersom rättegångar ibland kan pågår efter ordinarie arbetstids slut.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Föredragande jurist, en eller flera Förvaltningsrätten i Karlstad

Domstolsjurist
Läs mer Apr 1
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Arbetsuppgifter
Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift.

Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgörande och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar.

Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Kvalifikationskrav
Du har juristexamen.
Det är meriterande om du är notarieutbildad eller har förvärvat motsvarande kompetens som vi bedömer relevant för anställning. Vi söker dig som är en skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Du ska snabbt anpassa dig till nya omständigheter samt är positiv och arbetar konstruktivt under press.

Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, social kompetens och ett lösningsorienterat och positivt förhållningssätt.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling.

Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi är en flexibel arbetsplats där det finns möjligheter till mobilt arbete.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Ekonomi- och personaladministratör

HR-specialist/HR-adviser
Läs mer Apr 8
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Arbetsuppgifter
Vi söker en administratör som har erfarenhet av att arbeta med ekonomi och personalfrågor.

Det är en varierande och spännande tjänst med olika inslag inom administration så som löneadministration, grundläggande ekonomihantering, IT/teknik samt uppföljning/internkontroll. Det kan handla om att hantera delar i HR-processer, löneutbetalning, registrering av frånvaro/tidsrapportering, kvittohantering, kortadministration, systembehörigheter och diarieföring. 

Kvalifikationskrav
För att bli aktuell för den här tjänsten krävs att du har erfarenhet av liknande arbete. Det kan också vara meriterande med en högskoleutbildning inom lämpligt område.

För att prestera väl behöver du vara resultatorienterad, utföra arbetet på ett strukturerat och noggrant sätt samt ha ett gott omdöme. Arbetet ställer krav på att du kan arbeta i ett högt tempo samt är entusiastisk och positiv även under press. Du kan ta in ny kunskap snabbt och har förmåga att anpassa ditt arbetssätt. Du har lätt för att hantera omprioriteringar, att tänka nytt och har en mycket god samarbetsförmåga där du förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt.

Det kan vara meriterande om du arbetat med fakturahantering, avtalshantering samt tele-, teknik- och IT-stöd.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som social kompetens och god samarbets- och kommunikationsförmåga med ett lösningsorienterat förhållningssätt.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter.
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att medarbetarna mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.



Vilka är vi
Förvaltningsrätten har 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål. Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Sommarnotarie två eller flera Förvaltningsrätten Karlstad

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Feb 25
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Arbetsuppgifter
Som sommarnotarie får du övning i att tillämpa dina teoretiska kunskaper genom kvalificerat praktiskt juridiskt arbete.

Arbetsuppgifterna motsvarar till stor del de arbetsuppgifter som nyanställda notarier utför vid förvaltningsrätten. Du kommer att få göra rättsutredningar, skriva och föredra domsförslag samt medverka vid muntliga förhandlingar. Du arbetar under handledning av en erfaren jurist.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som med gott resultat studerat minst sex terminer på juristprogrammet och som vid ansökan har genomfört minst motsvarande 180 hp av kurserna på programmet. Du ska inte ha avslutat din utbildning före augusti 2022.

Du är duktig på att uttrycka dig såväl skriftligen som muntligen. Du är även ansvarsfull, engagerad och noggrann samt har en god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Du behöver kunna organisera och planera ditt arbete väl.

Anställningstid är 8-10 veckor enligt överenskommelse. Du kan i ditt personliga brev skriva hur många veckor du kan arbeta.

Till din ansökan ska du bifoga betygsutdrag från juristprogrammet, CV och personligt brev.

Stor vikt kommer att läggas vid ditt personliga brev, dina betyg och samt hur du motiverar ditt intresse för att arbeta som sommarnotarie vid vår domstol.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten har ca 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Föredragande jurist, en eller flera Förvaltningsrätten i Karlstad

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Dec 21
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige.

Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Arbetsuppgifter
Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgörande och föra protokoll vid muntliga förhandlingar.

Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Kvalifikationskrav
Du har juristexamen. Det är meriterande om du är notarieutbildad eller har förvärvat motsvarande kompetens som vi bedömer relevant för anställning. Vi söker dig som är en skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Du ska snabbt anpassa dig till nya omständigheter samt är positiv och arbetar konstruktivt under press.

Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Har du erfarenhet av skatterätt kan det vara särskilt meriterande.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och kan därför komma att genomföra test som en del i rekryteringsprocessen.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling.

Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi är en flexibel arbetsplats där det finns möjligheter till mobilt arbete.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker administrativ assistent

Administrativ assistent
Läs mer Dec 22
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om Värmlands tingsrätt
Värmlands tingsrätt är en medelstor allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga brottmål och tvistemål.

Tingsrätten beslutar även i olika typer av ärenden, till exempel adoption, besöksförbud, god man och konkurser och avgör mer än 6 000 mål och ärenden under ett år. Tingsrätten har ca 55 anställda och har sina lokaler i Rådhuset i centrala Karlstad.    

Vi söker en administrativ assistent till administrativa enheten
Vid tingsrättens administrativa enhet är vi sju medarbetare: en administrativ chef, en administratör, en arkivarie och fyra ordningsvakter. Tillsammans tillgodoser vi kärnverksamhetens behov av stöd. Våra arbetsuppgifter finns inom områden som service, säkerhet, ekonomi, personal, arkiv samt i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter. Vi behöver nu förstärka vår enhet med en administrativ assistent som kan utföra arbetsuppgifter inom bland annat ekonomi, löneadministration och arkiv.

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår bland annat

- daglig avstämning av ansökningsavgifter och tilläggsavgifter,
- hantering av förelägganden om betalning,
- besvarande av externa och interna frågor rörande inbetalningar
- granskning och utbetalning av ersättning,
- registrering av ersättningar till nämndemän,
- lönekörning,
- avstämning av lönelistor
- utlämnande av allmänna handlingar såväl i digital som fysisk form,
- insortering av mål i arkiv,
- upprätthållande av arkivhandlingar,
- diarieföring,
- inventering,
- inköp,
- beställningar,
- resebokningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning samt erfarenhet av administrativt arbete motsvarande de   arbetsuppgifter som vi efterfrågar. Du har god förståelse för myndighetsarbete och det kan vara meriterande om du har erfarenhet av arbete vid statlig eller kommunal myndighet. Du ska ha goda datakunskaper och goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också ha god administrativ förmåga och ha lätt för att kunna hantera flera arbetsuppgifter parallellt.

Anställningen ställer höga krav på att du har mycket god samarbetsförmåga, är strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta mot deadlines då förfallodatum, lönekörning och förelägganden kräver större insatser i vissa perioder. Rollen kräver dessutom en god flexibel förmåga då akuta behov ibland innebär behov av omprioriteringar.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Lön: Månadslön. Individuell lönesättning

Urval kommer att göras när ansökningsperioden löpt ut.

Frågor om anställningen besvaras av Kenneth Johansson, adm. chef, 054-14 84 49 alt. kenneth.johansson@dom.se och av Anna Öhman, administratör, 054-14 84 25 alt. anna.ohman@dom.se.

Din ansökan
Vi vill ha din ansökan i rekryteringsstödet Varbi. Välkommen med din ansökan märkt med ref.nr: TVD/2021/247(24). Sista ansökningsdag är den 16 januari 2022. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker administrativ assistent

Administrativ assistent
Läs mer Dec 22
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om Värmlands tingsrätt
Värmlands tingsrätt är en medelstor allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga brottmål och tvistemål.

Tingsrätten beslutar även i olika typer av ärenden, till exempel adoption, besöksförbud, god man och konkurser och avgör mer än 6 000 mål och ärenden under ett år. Tingsrätten har ca 55 anställda och har sina lokaler i Rådhuset i centrala Karlstad.    

Vi söker en administrativ assistent till administrativa enheten
Vid tingsrättens administrativa enhet är vi sju medarbetare: en administrativ chef, en administratör, en arkivarie och fyra ordningsvakter. Tillsammans tillgodoser vi kärnverksamhetens behov av stöd. Våra arbetsuppgifter finns inom områden som service, säkerhet, ekonomi, personal, arkiv samt i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter. Vi behöver nu förstärka vår enhet med en administrativ assistent som kan utföra arbetsuppgifter inom bland annat ekonomi, löneadministration och arkiv.

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår bland annat

- daglig avstämning av ansökningsavgifter och tilläggsavgifter,
- hantering av förelägganden om betalning,
- besvarande av externa och interna frågor rörande inbetalningar
- granskning och utbetalning av ersättning,
- registrering av ersättningar till nämndemän,
- lönekörning,
- avstämning av lönelistor
- utlämnande av allmänna handlingar såväl i digital som fysisk form,
- insortering av mål i arkiv,
- upprätthållande av arkivhandlingar,
- diarieföring,
- inventering,
- inköp,
- beställningar,
- resebokningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning samt erfarenhet av administrativt arbete motsvarande de   arbetsuppgifter som vi efterfrågar. Du har god förståelse för myndighetsarbete och det kan vara meriterande om du har erfarenhet av arbete vid statlig eller kommunal myndighet. Du ska ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också ha god administrativ förmåga och ha lätt för att kunna hantera flera arbetsuppgifter parallellt.

Anställningen ställer höga krav på att du har mycket god samarbetsförmåga, är strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta mot deadlines då förfallodatum, lönekörning och förelägganden kräver större insatser i vissa perioder. Rollen kräver dessutom en god flexibel förmåga då akuta behov ibland innebär behov av omprioriteringar.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Lön: Månadslön. Individuell lönesättning

Urval kommer att göras när ansökningsperioden löpt ut.

Frågor om anställningen besvaras av Kenneth Johansson, adm. chef, 054-14 84 49 alt. kenneth.johansson@dom.se och av Anna Öhman, administratör, 054-14 84 25 alt. anna.ohman@dom.se.

Din ansökan
Vi vill ha din ansökan i rekryteringsstödet Varbi. Välkommen med din ansökan märkt med ref.nr: TVD/2021/247(24). Sista ansökningsdag är den 16 januari 2022. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Junior föredragande jurist, en eller flera

Förvaltningsjurist
Läs mer Nov 19
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige.

Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Arbetsuppgifter
Som junior föredragande jurist kommer du att arbeta med varierade måltyper inom olika rättsområden och av varierande svårighetsgrad. Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgörande och föra protokoll vid muntliga förhandlingar. Du kommer få ta ställning till praktiska och processuella frågor under målens beredande.

Målsättningen med tjänstgöringen som junior föredragande jurist.

Som junior föredragande jurist kommer du få möjlighet att utveckla din förmåga att identifiera och analysera juridiska problem och att uttrycka sig i tal och skrift. Du kommer i ditt vardagliga arbete att handledas av erfarna föredragande jurister och domare. Arbetet som junior föredragande jurist ska ge en god bild av arbetet vid förvaltningsrätten och väcka intresse för arbete i domstol. Du är mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift.

Kvalifikationskrav
Du har juristexamen. Vi söker dig som är nyutexaminerad jurist. Du har goda juridiska kunskaper och god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Du har en drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har ett gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt.

Har du erfarenhet av de målområden vi arbetar med på domstolen kan det vara meriterande.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling.

Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi är en flexibel arbetsplats där det finns möjligheter till mobilt arbete.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker beredningsjurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Okt 13
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden.

Tingsrätten avgör ca 6000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. På tingsrätten är vi ca 60 engagerade medarbetare som tillsammans arbetar för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Nu söker vi en beredningsjurist för att ytterligare stärka upp beredningsarbetet.





Arbetsuppgifter som beredningsjurist
Som beredningsjurist vid tingsrätten kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara att utveckla handläggningsrutiner och mallar samt att du också kommer att handlägga flertalet av tingsrättens FT-mål.





Önskvärda kvalifikationer
Du som söker ska när tjänsten tillträds, förutom juristexamen vara notariemeriterad med goda betyg från tingsrätt. Vi efterfrågar en jurist med mycket gott omdöme och en mycket god samarbetsförmåga samt en utvecklad förmåga att arbeta resultatinriktat. Därutöver är självständighet, noggrannhet samt egen initiativförmåga nödvändiga egenskaper, liksom skicklighet i muntlig och skriftlig framställning. Då arbetsuppgifterna innebär många kontakter med både parter och medarbetare ska du ha en mycket god social kompetens samt vara positiv och utåtriktad. Du ska besitta mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.





Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Anställningstid: Tillträde enligt överenskommelse.

Tjänstgöringsgrad: Heltid.

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1

Lön: Månadslön. Individuell lönesättning





Din ansökan
Du gör din ansökan via Varbi. Sista ansökningsdag är den 3 november 2021.

 

Kontakt
Lars Holmgård, lagman tfn: 054-14 84 40 alternativt lars.holmgard@dom.se.

 

Facklig företrädare
Lisa Roos, beredningsjurist, Saco-S, tfn: 054-14 84 41.

 

Referensnummer:
TVD2021/184(24)

 
Publicerad
2021-10-13





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker Domstolshandläggare, en eller flera

Domstolssekreterare
Läs mer Okt 18
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Att arbeta på domstol
Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?

Vår organisation består idag av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Vi söker nu en eller flera engagerade domstolshandläggare att förstärka vårt team på allmänna domstolens handläggarenhet.


Det här får du arbeta med
Som domstolshandläggare blir du en del av ett handläggarteam som ansvarar för den administrativa hanteringen av våra mål och ärenden. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.

Du arbetar i huvudsak med att förbereda och handlägga mål inför förhandling, såsom med skriftväxling i målen och att kalla berörda parter till förhandling. Målhanteringen är i stor utsträckning digital.

I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen, däribland rådmän, fiskaler, notarier och andra domstolshandläggare.

Som domstolshandläggare kan du få föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar och sammanträden. Även handläggning av konkurser kan bli aktuellt.



Vi söker dig som
- Har lägst gymnasieutbildning
- Har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration
- Har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift

Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och hängivna kollegor. Du skapar goda relationer och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Som person är du engagerad, lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme. Du ser möjligheter istället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös. Det är viktigt att du är ansvarstagande och noggrann, och är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till.

För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna hantera olika uppgifter, människor och oväntade situationer. En god samarbetsförmåga är av stor betydelse. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig.

Då du har mycket kontakt med parter och allmänhet, framförallt via telefon och i skrift, vill vi att du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tidigare erfarenhet av liknande arbete på domstol eller annan myndighet kan vara meriterande.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.

Vilka är vi
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga brottmål, tvistemål samt olika typer av domstolsärenden. Tingsrätten har det senaste året avgjort drygt 5 000 mål och ärenden, är centralt belägen i Rådhuset vid Stora Torget i Karlstad och har ca 55 anställda.

Särskilt om din ansökan
Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som domstolshandläggare och vad just du vill bidra med. Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverketyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg, referenser mm. mottages först efter en eventuell intervju.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning

Anställningsdatum: Enligt överenskommelse

Tjänstgöringsgrad: 100%

Antal plater: 1 eller flera

Lön: Månadslön

Referensnummer: TVD2021/190(24)

Sista ansökningsdag: 31 oktober











För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker ordningsvakt med administrativa sidouppgifter

Ordningsvakt
Läs mer Aug 31
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden.

Tingsrätten avgör ca 5000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har ca 55 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.

 
Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ge god intern och extern service samt att medverka till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Bemanning av reception och säkerhetskontroll, support inom bland annat IT/Teknik, utlämnande av allmänna handlingar, registrering, avstämning och granskningar samt andra diverse administrativa göromål. Anställningen ställer höga krav på noggrannhet, administrativ förmåga och ansvarstagande.

 
Kvalifikationskrav
Du har lätt för att lära dig nya arbetsuppgifter och har datorvana utöver normalanvändarens och goda kunskaper i det svenska språket. Du är flexibel och kan hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt, då variation och växlingar i arbetet är mer regel än undantag. Du kan snabbt ställa om och omprioritera ditt arbete då behov uppstår. Du är stabil och pålitlig, har god förmåga att hantera stress och trivs med omväxlande arbetsuppgifter. Du är prestigelös och rycker in och hjälper till när det behövs. Du tycker om att samarbeta och tar ansvar för ditt arbete och hela gruppens prestationer. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

 

Vi söker dig som har:
3-årig gymnasieutbildning

Giltigt ordningsvaktsförordnande och minst 2 års erfarenhet av arbete som ordningsvakt

Normalt färgseende.

 

Meriterande är:
Genomförd utbildning Säkerhetskontroll i domstol.

Erfarenheter av administrativa arbetsuppgifter i kombination med roll som ordningsvakt.

Erfarenhet av arbete vid domstol.

Kompetens och intresse inom IT.

 

Arbetstid
Dagtid, visst övertidsarbete kommer att ingå i anställningen eftersom rättegångar ibland kan pågår efter ordinarie arbetstids slut.

 

Övrigt
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund.

Urval och intervjuer kommer att ske löpnade under ansökningstiden.

 

Din ansökan
Ansök i Varbi.

Senaste ansökningsdag 19 september.

 

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Anställningens omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Löneform: Månadslön

Antal lediga befattningar: En eller flera

Sysselsättningsgrad: 100%

Ort: Karlstad

Län: Värmlands län

Land: Sverige

Ref. nr: TVD 2021/139(24)

Kontakt: Kenneth Johansson, administrativ chef 0702-987249

Facklig företrädare: Pia Linné ST 054-148492

Publicerat: 2021-08-27

Sista ansökningsdag: 2021-09-19

 

 

 
 

 
 





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker ordningsvakt med administrativa sidouppgifter

Ordningsvakt
Läs mer Aug 31
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden.

Tingsrätten avgör ca 5000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har ca 55 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.

 
Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ge god intern och extern service samt att medverka till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Bemanning av reception och säkerhetskontroll, support inom bland annat IT/Teknik, utlämnande av allmänna handlingar, registrering, avstämning och granskningar samt andra diverse administrativa göromål. Anställningen ställer höga krav på noggrannhet, administrativ förmåga och ansvarstagande.

 
Kvalifikationskrav
Du har lätt för att lära dig nya arbetsuppgifter och har datorvana utöver normalanvändarens och goda kunskaper i det svenska språket. Du är flexibel och kan hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt, då variation och växlingar i arbetet är mer regel än undantag. Du kan snabbt ställa om och omprioritera ditt arbete då behov uppstår. Du är stabil och pålitlig, har god förmåga att hantera stress och trivs med omväxlande arbetsuppgifter. Du är prestigelös och rycker in och hjälper till när det behövs. Du tycker om att samarbeta och tar ansvar för ditt arbete och hela gruppens prestationer. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

 

Vi söker dig som har:
3-årig gymnasieutbildning

Giltigt ordningsvaktsförordnande och minst 2 års erfarenhet av arbete som ordningsvakt

Normalt färgseende.

 

Meriterande är:
Genomförd utbildning Säkerhetskontroll i domstol.

Erfarenheter av administrativa arbetsuppgifter i kombination med roll som ordningsvakt.

Erfarenhet av arbete vid domstol.

Kompetens och intresse inom IT.

 

Arbetstid
Dagtid, visst övertidsarbete kommer att ingå i anställningen eftersom rättegångar ibland kan pågår efter ordinarie arbetstids slut.

 

Övrigt
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund.

Urval och intervjuer kommer att ske löpnade under ansökningstiden.

 

Din ansökan
Ansök i Varbi.

Senaste ansökningsdag 19 september.

 

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Anställningens omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Löneform: Månadslön

Antal lediga befattningar: En eller flera

Sysselsättningsgrad: 100%

Ort: Karlstad

Län: Värmlands län

Land: Sverige

Ref. nr: TVD 2021/139(24)

Kontakt: Kenneth Johansson, administrativ chef 0702-987249

Facklig företrädare: Pia Linné ST 054-148492

Publicerat: 2021-08-27

Sista ansökningsdag: 2021-09-19

 

 

 
 

 
 





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker ordningsvakt med administrativa sidouppgifter

Ordningsvakt
Läs mer Aug 30
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden.

Tingsrätten avgör ca 5000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har ca 55 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.

 
Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ge god intern och extern service samt att medverka till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Bemanning av reception och säkerhetskontroll, support inom bland annat IT/Teknik, utlämnande av allmänna handlingar, registrering, avstämning och granskningar samt andra diverse administrativa göromål. Anställningen ställer höga krav på noggrannhet, administrativ förmåga och ansvarstagande.

 
Kvalifikationskrav
Du har lätt för att lära dig nya arbetsuppgifter och har datorvana utöver normalanvändarens och goda kunskaper i det svenska språket. Du är flexibel och kan hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt, då variation och växlingar i arbetet är mer regel än undantag. Du kan snabbt ställa om och omprioritera ditt arbete då behov uppstår. Du är stabil och pålitlig, har god förmåga att hantera stress och trivs med omväxlande arbetsuppgifter. Du är prestigelös och rycker in och hjälper till när det behövs. Du tycker om att samarbeta och tar ansvar för ditt arbete och hela gruppens prestationer. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

 

Vi söker dig som har:
3-årig gymnasieutbildning

Giltigt ordningsvaktsförordnande och minst 2 års erfarenhet av arbete som ordningsvakt

Normalt färgseende.

 

Meriterande är:
Genomförd utbildning Säkerhetskontroll i domstol.

Erfarenheter av administrativa arbetsuppgifter i kombination med roll som ordningsvakt.

Erfarenhet av arbete vid domstol.

Kompetens och intresse inom IT.

 

Arbetstid
Dagtid, visst övertidsarbete kommer att ingå i anställningen eftersom rättegångar ibland kan pågår efter ordinarie arbetstids slut.

 

Övrigt
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund.

Urval och intervjuer kommer att ske löpnade under ansökningstiden.

 

Din ansökan
Ansök i Varbi.

Senaste ansökningsdag 19 september.

 

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Anställningens omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Löneform: Månadslön

Antal lediga befattningar: En eller flera

Sysselsättningsgrad: 100%

Ort: Karlstad

Län: Värmlands län

Land: Sverige

Ref. nr: TVD 2021/139(24)

Kontakt: Kenneth Johansson, administrativ chef 0702-987249

Facklig företrädare: Pia Linné ST 054-148492

Publicerat: 2021-08-27

Sista ansökningsdag: 2021-09-19

 

 

 
 

 
 





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker föredragande jurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Aug 18
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Inledning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige.

Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Arbetsuppgifter
Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgörande och föra protokoll vid muntliga förhandlingar.

Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Kvalifikationskrav
Du har juristexamen. Det är meriterande om du är notarieutbildad eller har förvärvat motsvarande kompetens som vi bedömer relevant för anställning. Vi söker dig som är en skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Du ska snabbt anpassa dig till nya omständigheter samt är positiv och arbetar konstruktivt under press. 

Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Har du erfarenhet av de målområden vi arbetar med på domstolen kan det vara särskilt meriterande.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och kan därför komma att genomföra test som en del i rekryteringsprocessen.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling.

Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi är en flexibel arbetsplats där det finns möjligheter till mobilt arbete.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.

Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker Beredningsjurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Apr 23
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Beskrivning av arbetsplatsen
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden.

Tingsrätten avgör ca 6 000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har ca 55 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Tingsrätten är organiserad i fyra enheter, domarenheten, notarieenheten, handläggarenheten och administrativa enheten och är belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.

 

Arbetsuppgifter
Som beredningsjurist på Värmlands tingsrätt arbetar du med kvalificerade notarieuppgifter såsom självständig handläggning av FT-mål, notariebrottmål och ärenden. Du kommer att i stor utsträckning vara ordförande vid förhandlingar. Endast undantagsvis ska du utföra traditionella notarieuppgifter som protokollföring.

 

Kvalifikationskrav
Du som söker ska, när tjänsten tillträds, förutom juristexamen vara notariemeriterad från tingsrätt. Anställningen ställer stora krav på god samarbetsförmåga, ansvarskänsla samt att du är duktig på att strukturera och prioritera i ditt arbete. Du ska vara snabb och effektiv och samtidigt noggrann. Du måste också ha stor förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Då arbetsuppgifterna innebär många kontakter med både parter och medarbetare ska du ha en mycket god social kompetens samt vara positiv och utåtriktad. Du ska besitta mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

 

Om anställningen

Anställningsform: Allmän visstidsanställning med eventuell möjlighet till förlängning.

Anställningstid: 1 juni – 31 december 2021. Vi kan komma överens om senare tillträdesdag.

Tjänstgöringsgrad: Heltid.

Antal platser: 1

Lön: Månadslön. Individuell lönesättning.

 

Din ansökan

Du skickar din ansökan via Varbi. Bifoga betyg, examensbevis och bevis om notariemeritering. Sista ansökningsdag är 7 maj 2021.

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker Domstolshandläggare, en eller flera

Domstolssekreterare
Läs mer Apr 27
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Att arbeta på domstol
Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?


Vår organisation består idag av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Vi söker nu en eller flera engagerade domstolshandläggare att förstärka vårt team på allmänna domstolens handläggarenhet.

 

Det här får du arbeta med
Som domstolshandläggare blir du en del av ett handläggarteam som ansvarar för den administrativa hanteringen av våra mål och ärenden. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.

Du arbetar i huvudsak med att förbereda och handlägga mål inför förhandling, såsom med skriftväxling i målen och att kalla berörda parter till förhandling. Målhanteringen är i stor utsträckning digital.

I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen, däribland rådmän, fiskaler, notarier och andra domstolshandläggare.

Som domstolshandläggare kan du få föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar och sammanträden. Även handläggning av konkurser kan bli aktuellt.

 

Vi söker dig som
- Har lägst 3-årig gymnasieutbildning
- Har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration
- Har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift

Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och hängivna kollegor. Du skapar goda relationer och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Som person är du engagerad, lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme. Du ser möjligheter istället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös. Det är viktigt att du är ansvarstagande och noggrann, och är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till.

För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna hantera olika uppgifter, människor och oväntade situationer. En god samarbetsförmåga är av stor betydelse. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig.

Då du har mycket kontakt med parter och allmänhet, framförallt via telefon och i skrift, vill vi att du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tidigare erfarenhet av liknande arbete på domstol eller annan myndighet kan vara meriterande samt Paralegalutbildning.

 
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.

 

Vilka är vi
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga brottmål, tvistemål samt olika typer av domstolsärenden. Tingsrätten har det senaste året avgjort drygt 5 000 mål och ärenden, är centralt belägen i Rådhuset vid Stora torget i Karlstad och har ca 55 anställda.

 

Särskilt om din ansökan
Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som domstolshandläggare och vad just du vill bidra med. Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg, referenser mm. mottages i samband med en eventuell intervju. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tingsrätten eftersträvar jämn könsfördelning bland de anställda och värdesätter de kvaliteter som tillförs av etnisk och kulturell mångfald.

 

Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning

Anställningsdatum: 1 september 2021

Tjänstgöringsgrad: 100%

Antal platser: 1 eller flera

Lön: Månadslön

Referensnummer: TVD2021/71(24)

Sista ansökningsdag: 18 maj 2021

 

Vid frågor om anställningen
Petra Westerling, Handläggarchef, tfn: 054-14 84 29

 

 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en domstolshandläggare tillsvidareanst

Domstolssekreterare
Läs mer Feb 23
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Inledning
Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol som avgör tvister mellan enskilda och statliga eller kommunala myndigheter.

Förvaltningsrätten har 50 anställda.

Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare får du arbeta med människors rättstrygghet och rättssäkerhet och tillsammans med andra utgör du navet i domstolen. Du ser till att domstolens för- och efterarbete i olika mål och ärenden genomförs på ett opartiskt och effektivt sätt. Arbetsuppgifterna är många och skiftande där det krävs att du kan vara drivande och kunna göra egna bedömningar. Du arbetar i grupp tillsammans med dina kollegor, men arbetsuppgifterna utförs självständigt och med eget ansvar. Utöver dina handläggarkollegor arbetar du tillsammans med notarier, fiskaler, föredragande jurister och rådmän.

Som domstolshandläggare på kanslienheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen i målen från det att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I dina arbetsuppgifter ingår bl.a. att ta emot och registrera handlingar, skicka förelägganden och andra handlingar till parterna, kalla till förhandlingar och expediera domar. Du kan också komma att protokollföra vid muntliga förhandlingar. Arbetet sker i nära samarbete med domstolens jurister och innebär täta kontakter med parter, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och kan också innebära självständigt beslutsfattande.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Du är utvecklingsorienterad och har god självinsikt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av  utvecklingsarbete på din tidigare arbetsplats.

Vi söker dig som har en rättsvetenskaplig examen, paralegalutbildning eller motsvarande. Arbetslivserfarenhet från domstol eller annat jämförbart arbete kan vara meriterande. Du har vana av att arbeta digitalt och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Du ska bifoga examensbevis eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning i din ansökan och ange löneanspråk.

Viktigt när du registrerar din ansökan:

- Motivera varför du har sökt anställning som domstolshandläggare och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Detta skriver du i ditt personliga brev.
- Bifoga examensbevis eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning i din ansökan.
- Ange löneanspråk. 
Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en domstol som arbetar mycket med förtroende- och bemötandefrågor. Vi har också fokus på ett kvalitetsarbete för att leva upp till de krav medborgarna ställer på oss.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Registrator med intresse för digitalisering

Domstolssekreterare
Läs mer Feb 8
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Vill du vara med och utveckla vårt digitala arbetssätt inom registraturen? Se hit!

 

Är du den vi söker?

Till vår enhet för handläggning söker vi nu dig som vill teama ihop med oss och bidra till att digitalisera och utveckla arbetet med/inom registraturen.

Vi ser att du som söker har godkänd gymnasieutbildning eller annan eftergymnasieutbildning som vi bedömer är relevant för rollen som registrator.

Vidare har du som söker minst två års erfarenheter av kvalificerat arbete inom registratur, service och administration eller handläggning.

För att bidra på bästa sätt är du bekväm och van vid digitala arbetssätt. Det är viktigt att du har goda kommunikativa förmågor och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. I rollen som registrator hos oss är det viktigt att du skapar goda relationer till dina kollegor. Du bidrar med din kompetens och tar ansvar för den mindre gruppens gemensamma arbete och utveckling. Det är viktigt att du tycker om att jobba i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad och pålitlig.

 

Arbetsuppgifter

De arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är bland andra klassificering och registrering av nya mål och ärenden, fördela inkommande handlingar i pågående mål och ärenden.

Som registrator har du många kontakter med kollegor internt, parter, myndigheter, allmänhet och media.

I tjänsten ingår även att schemalägga nämndemän till förhandlingar, besluta om vissa ersättningar samt en del arkivarbete.21

Genomgående gäller att ge god service såväl internt som externt. Även enklare administrativa uppgifter så som posthantering ingår i arbetet.

 

Värmlands tingsrätt

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet, i alla led. Vi lägger stort värde i att arbeta i en organisation som gör skillnad och som bidrar till samhällsnyttan. Att få utmanas varje dag och ta stort ansvar är något som driver oss framåt. Våra medarbetares trivsel är viktig för oss. För att trivas hos oss behöver du kunna stå bakom den statliga värdegrunden.

 

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Omfattning: Heltid

Tillträde: 2021.04.01

Antal platser: 1

Lön: Individuell lönesättning tillämpas

Ansökan

Sista ansökningsdag 2021.02.21

 

 

 




 




För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Domstolshandläggare till Förvaltningsrätten i Karlstad

Domstolssekreterare
Läs mer Nov 12
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Förvaltningsrätten i Karlstad
Stå upp för demokratin - varje dag

Vill du också jobba för allas rätt att få sin sak prövad i en opartisk domstol? Vad du än arbetar med hos oss i Sveriges domstolar så står du upp för demokratin.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivande kollegor. Trivs du i en föränderlig miljö där du får ge kvalificerad service till medborgarna? Vill du bidra till och delta aktivt i förvaltningsrättens fortgående kvalitets- och utvecklingsarbete?

Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare får du arbeta med människors rättstrygghet och rättssäkerhet och tillsammans med andra utgör du navet i domstolen. Du ser till att domstolens för- och efterarbete i olika mål och ärenden genomförs på ett opartiskt och effektivt sätt. Arbetsuppgifterna är många och skiftande. Du arbetar i grupp tillsammans med dina kollegor, men arbetsuppgifterna kräver att du kan arbeta självständigt under eget ansvar. Utöver dina handläggarkollegor arbetar du tillsammans med notarier, fiskaler, föredragande jurister och rådmän.

Som domstolshandläggare på kanslienheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen i målen från det att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I dina arbetsuppgifter ingår bl.a. att ta emot och registrera handlingar, skicka förelägganden och andra handlingar till parterna, kalla till förhandlingar och expediera domar. Du kan också komma att protokollföra vid muntliga förhandlingar. Arbetet sker i nära samarbete med domstolens jurister och innebär täta kontakter med parter, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och kan också innebära självständigt beslutsfattande. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta som domstolshandläggare:

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/yrken-i-sveriges-domstolar/domstolshandlaggare/

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha en väl utvecklad förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Du är utvecklingsorienterad och har god självinsikt.

Vi söker dig som har en rättsvetenskaplig examen, paralegalutbildning eller motsvarande. Arbetslivserfarenhet från domstol, erfarenhet av registratorsuppgifter eller annat jämförbart arbete kan vara meriterande. Du har stor vana av att arbeta digitalt och en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Du ska bifoga examensbevis eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning i din ansökan.

När Förvaltningsrätten i Karlstad rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas meriter och kompetenser. Därför tillämpar vi

kompetensbaserad rekrytering och använder ibland tester som en del i urvalsprocessen.

Viktigt när du registrerar din ansökan:

- Motivera varför du har sökt anställning som domstolshandläggare och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Detta skriver du i ditt personliga brev.
- Bifoga examensbevis eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning i din ansökan.

Vilka är vi

Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol som avgör tvister mellan enskilda och statliga eller kommunala myndigheter. Förvaltningsrätten har ca. 50 anställda.

Förvaltningsrätten i Karlstad är en domstol som arbetar mycket med förtroende- och bemötandefrågor. Vi har också fokus på ett kvalitetsarbete för att leva upp till de krav medborgarna ställer på oss.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker två ordningsvakter

Ordningsvakt
Läs mer Okt 16
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Beskrivning av arbetsplatsen
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol vars främsta uppgift är att handlägga brottmål, tvistemål samt olika typer av domstolsärenden.

Vi har ca 55 anställda och verksamheten bedrivs i centralt belägna lokaler i Rådhuset vid Stora torget i Karlstad. På domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal.

 

Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna som ordningsvakt är att ge god intern och extern service samt medverka till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Bemanning av reception och säkerhetskontroll, support inom IT/teknik och lokalfrågor, utlämnande av allmänna handlingar samt ett flertal övriga uppgifter inom administration och service ingår i rollen. Arbetet innebär många interna och externa kontakter, med till exempel åklagare, juridiska ombud, olika parter i mål samt allmänhet. I Rådhuset har även andra domstolar verksamhet vilket innebär att vissa arbetsuppgifter även kan avse service till dessa.  

 

Vi söker dig som
Vi söker dig som har fullgjord gymnasieutbildning, giltigt ordningsvaktsförordnande samt väl vitsordad erfarenhet av arbete som ordningsvakt. Du har tidigare arbetat med service som ordningsvakt och eller har god erfarenhet av service från annan yrkesroll. 

Eftersom IT/teknikfrågor är allt viktigare för tingsrätten är det meriterande om du har utbildning/erfarenhet eller annan dokumenterad mycket god kompetens inom detta område. Anställningen ställer höga krav på att du tar ansvar för att alla som besöker oss får god service och bra bemötande. Du har lätt för att lära dig nya uppgifter och trivs med att hantera flera olika moment samtidigt i arbetet. Du har god förmåga att hantera stress och trivs med variation och växlingar i arbetet. Du är prestigelös och rycker in och hjälper till när det behövs. Du tycker om att samarbeta och tar ansvar för ditt arbete och hela arbetsgruppens prestationer. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Tingsrätten har fast säkerhetskontroll och behörighet att tjänstgöra i säkerhetskontroll är meriterande. En kommande utveckling som innebär säkerhetskontroll med röntgenutrustning kan förväntas varför normalt färgseende är ett krav. Det är viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du bör även behärska engelska i tal. Har du även kunskaper i ytterligare språk är detta värdefullt.

 

Övrig information
Anställningsformer:

En tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse.

Ett vikariat under ordinarie innehavares tjänstledighet t.om. 2021-06-11, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast möjligt.

Arbetstid:

Dagtid, visst övertidsarbete kommer att ingå i anställningen eftersom rättegångar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstid slut.

 
Övrigt
Ansökan görs via rekryteringstödet Varbi. Sista dag för ansökan är den 8 november. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

 
Vid frågor om tjänsten
Har du frågor om anställningarna är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Kenneth Johansson, tfn: 054-14 84 49, kenneth.johansson@dom.se

 

 

 

 




För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Administrativ handläggare, visstidsanställning

Servicehandläggare
Läs mer Jun 18
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Inledning
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län.

Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt. Förvaltningsrätten har 52 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som administrativ handläggare på Förvaltningsrätten i Karlstad erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Din främsta arbetsuppgift är att hantera administrativa ärenden och att ge intern och extern service i stort som smått. Allt ifrån att sortera och scanna handlingar, strukturera i arkivet samt sköta diariet. Du kommer även att arbeta med IT-relaterade frågor.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig med högskoleutbildning inom lämpligt område eller annan erfarenhet som kan ses som likvärdig.

Du har en utpräglad känsla för service och administration. Du är förtroendeingivande, skapar goda relationer och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du ha en vilja och förmåga att hjälpa andra och ha lätt för att sätta dig in i andras situation. Du har en god kommunikativ förmåga och förmedlar information på ett tydligt och enkelt sätt. Du har ett konstruktivt arbetssätt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Du tar ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem.

Arbetslivserfarenhet från domstol eller annat jämförbart arbete kan vara meriterande samt erfarenhet från diarie- och arkivarbete. Du ska även ha en god förmåga att hantera digitala verktyg såsom W3D3 och Palasso. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en eller flera föredragande jurister

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Jun 11
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 




Arbetsuppgifter
Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift.

Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgörande och föra protokoll vid muntliga förhandlingar.

Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Kvalifikationskrav
Du har juristexamen. Det är meriterande om du är notarieutbildad eller har förvärvat motsvarande kompetens som vi bedömer relevant för anställning. Vi söker dig som är en skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.

Har du erfarenhet av de målområden vi arbetar med på domstolen kan det vara särskilt meriterande.

Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och kan därför komma att genomföra test som en del i rekryteringsprocessen.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling.


Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi är även en flexibel arbetsgivare där det i viss utsträckning finns möjligheter till mobilt arbete från annan ort.

Vilka är vi
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.

Förvaltningsrätten har 50 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål. Domstolen håller muntliga förhandlingar även på de psykiatriska klinikerna i bl.a. Örebro och Kristinehamn. Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu