Karlstad: Karlstad Universitet söker HR-specialist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Karlstad Universitet söker HR-specialist i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2022-03-16 // Varaktighet: Heltid

Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Söker du efter nya utmaningar? Vill du arbeta med HR på en spännande och kreativ arbetsplats i en akademisk miljö? Då kanske du är vår nya kollega!

Beskrivning
På HR-avdelningen är vi 19 medarbetare som arbetar både operativt och strategiskt med HR-frågor.

Arbetet sker på uppdrag av universitetsledningen och fakulteterna och en viktig uppgift är att stödja chefer i deras personal- och arbetsmiljöansvar. Med utveckling och kvalitet i fokus skapar HR-avdelningen förutsättningar för att Karlstads universitet ska vara en hållbar och attraktiv arbetsplats

Vad erbjuder vi dig?
Som HR-specialist vid Karlstads universitet är din viktigaste arbetsuppgift att ge kvalificerat stöd och service till universitetets chefer i HR-frågor. Du kommer att arbeta brett inom HR-fältet med rekrytering, anställningsfrågor, rehabilitering, arbetsmiljö, omställning och arbetsrätt. Arbetet på HR-avdelningen leds av HR-chefen men i ditt dagliga arbete kommer du att arbeta som direkt stöd till några av universitetets chefer. Du kommer till en avdelning med kollegor som drivs av nyfikenhet, en ständig vilja att bli bättre och en öppenhet för nya sätt att arbeta. Arbetsmiljön präglas av en stark laganda vilket innebär att vi stöttar, coachar och utmanar varandra för att nå uppsatta mål.

Vem är du?
Vi söker dig som har några års aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, god arbetsrättslig kompetens, samt relevant akademisk examen. För att trivas och lyckas i uppdraget som HR-specialist utför du ditt arbete med stort engagemang, du är självgående, utvecklingsinriktad och initiativtagande. Du stimuleras av att vara i en verksamhet där behov och förutsättningar kan växla snabbt. Det är också betydelsefullt att du är lyhörd och skapar goda relationer med din omgivning. Du måste ha god administrativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska. Dina personliga egenskaper och utvecklingspotential som HR-specialist är självklart viktiga för oss.

Villkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med omfattning heltid. Start enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.  

Övrigt
Karlstads universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kvalitativt kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- personligt brev
- CV
- kopior på ev. tidigare examensbevis och intyg
- minst två referenspersoner

Sista ansökningsdag 2022-04-05

Vi ser fram emot just din ansökan, välkommen!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som HR-specialist/HR-adviser

Nedan visas andra jobb i Karlstad som HR-specialist/HR-adviser.

HR-Generalist till Samhall distrikt Värmland/Örebro

Läs mer Feb 23
Vill du göra skillnad tillsammans med Sveriges viktigaste och största företag? Samhall arbetar dagligen med att bryta utanförskap, stärka självkänslan hos våra medarbetare och bidra till en ökad mångfald i arbetslivet. Genom att utveckla sin arbetsförmåga i våra kunduppdrag kan personer med funktionsnedsättning öka sina möjligheter till arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Ditt engagemang hos Sveriges mest betydelsefulla företag gör verklig skillnad för många. Välkommen till en gemenskap där varje insats räknas och där du, tillsammans med oss skapar varaktig påverkan! För mer information om oss, besök gärna www.samhall.se


Bli en del av vårt team

Vi utökar för att förstärka HR-arbetet i våra distrikt och söker nu HR-generalister till flera orter runt om i Sverige.


Som HR-generalist i distriktet ingår du tillsammans med en HR verksamhetspartner (HRVP) och 3 HR-generalister i distriktets HR-team. Du rapporterar till HRVP i distriktet som också är medlem i distriktets ledningsgrupp. Distriktet består av ca 1800 anställda.


Samhall har från 1 mars 14 distrikt och distriktens HR-team ingår i enheten HR Drift som består av totalt ca 60 medarbetare. HR Drift har uppdraget att säkerställa ett enhetligt och verksamhetsnära HR-arbete och utgör ett forum för kunskapsdelning och kompetensutbyte. Enheten ingår i sin tur i Samhalls avdelning för HR & Kommunikation.


Rollen som HR-generalist

Som HR-generalist arbetar du med brett operativt HR-arbete i ett nära partnerskap med cheferna i ditt distrikt. Tillsammans sätter ni medarbetarnas utveckling i fokus med målsättning att utveckla arbetsförmåga och anställningsbarhet genom arbete. I vardagen ställs du ofta inför frågor som har stark koppling till arbetsmiljö och rehabilitering då alla våra medarbetare har funktionsnedsättningar som kan ställa särskilda krav på anpassningar och individanpassat ledarskap.


I arbetet ingår också att förhandla med facken i olika personalärenden och att driva löneprocess-arbetet för medarbetarna inom LO-kollektivet. Du ansvarar för utbildningsplanering, för att rehabiliteringsarbetet genomförs enligt regelverk och för att distriktets plan för minskad sjukfrånvaro följs. I rollen ingår också att verka för en inkluderande och jämlik företagskultur och för ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Företagshälsovården och Samhalls fackliga organisationer.


Vem är du och vad drivs du av att göra?

Vi söker dig med flerårig erfarenhet av brett operativt HR-arbete och relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har goda kunskaper i arbetsrätt, erfarenhet av fackliga förhandlingar och är flytande i svenska i både tal och skrift. Då tjänsten innefattar resor ställer vi krav på B-körkort. Meriterande är erfarenhet av arbete med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan samt andra språkkunskaper än svenska.


Som person är du uppmärksam, pålitlig och engagerad. Du är bra på att bygga förtroendefulla relationer och arbetar målstyrt och strukturerad. Du är utvecklingsorienterad, har god kommunikationsförmåga, ett coachande förhållningssätt och företräder HR-frågorna på ett professionellt sätt och med en hög personlig integritet. Du tror på människors förmåga och delar Samhalls värdegrund: Tron på alla människors lika värde – Tilltron till alla individers förmåga – Arbetets värde för individens och samhällets utveckling.


Ansökan och övrig information

Vill du bli en av oss? Ansök redan idag då ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund.


Anställningsform: Tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning

Anställningsdatum: Enligt överenskommelse

Tjänstgöringsgrad: 100%

Befattningens placering: Karlstad


Sista ansökningsdag: 15 mars 2024


Kontaktpersoner

Linda Henriksson-Ådén HRVP, tfn 0703224603

Urban Johannesson HRVP, tfn 0721862841


Fackliga kontakter

Tommy Salomonsson Ledarna, tfn 0703300351

Siwerth Alm Unionen, tfn 0705468717

Asim Zilic SACO, tfn 0703594515


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

HR-specialist

Läs mer Nov 23
Mariebergsskogen AB – Karlstads stadspark ägs av Karlstads kommun och är Värmlands största besöksmål. Hos oss varierar arbetet efter säsong och som mest är vi cirka 80 medarbetare på sommaren. Vi sköter lokaler, lekplatser, fikaförsäljning och grönytor, Naturum Värmland, djurparken Lillskogen och flera stora arrangemang i parken.



Beskrivning
Vill du ha ett roligt och varierande HR-jobb i en spännande verksamhet?
Vår HR-specialist har valt att gå vidare till nya utmaningar och därför söker vi dig som vill jobba brett och självständigt med alla förekommande frågor inom arbetsmiljö, arbetsrätt och avtal, rekrytering, rehabilitering och personaladministration.

Arbetsuppgifter
Rollen är varierande och du arbetar konsultativt och stödjande mot bolagets chefer och arbetsledare och växlar mellan operativa och strategiska uppgifter.

Du kommer att ingå i flera nätverk med andra HR-specialister inom Karlstads kommun.

I tjänsten ingår också att vara sekreterare i Mariebergsskogen AB:s styrelse.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom personal och arbetsliv eller motsvarande samt några års erfarenhet av brett HR-arbete, gärna inom offentlig verksamhet.  

Du har ett stort engagemang för HR-frågor och lätt för att skapa nya och goda relationer. Du trivs med att samarbeta med människor som har olika roller och bakgrund. Din kommunikativa förmåga i tal och skrift är mycket god. För att trivas i rollen behöver du vara självgående, van att planera och strukturera ditt arbete men också flexibel och snabbt kunna ställa om när det behövs. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi rekryterar löpande så vänta inte med din ansökan!

 

 

 

 

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Recruiter

Läs mer Okt 6
Test


Required language: Swedish

Ansök nu

HR-specialist

Läs mer Nov 6
Beskrivning
Letar du efter ett spännande och meningsfullt HR-jobb? Vill du ha ett uppdrag där du får möjlighet att utvecklas och utmanas, där du tillhör ett HR-team som är nyfikna och brinner för det de gör - då kan det här vara möjligheten för dig!

Tänk om du kunde gå till jobbet och bidra till att rusta barn för framtiden men också vara med och bidra till att Karlstads kommun ska ha en hållbar arbetsmiljö! Nu söker vi en HR-specialist  som tillsammans med oss vill driva, utveckla, samordna och följa upp HR-arbetet inom förvaltningen.

Hur inspirerande låter inte det här? I den här rollen blir du en av sex HR-specialister som leds av en HR-chef. På avdelningen är vi även HR-handläggare, vikariesamordnare och löneadministratörer.?? 

Arbetsuppgifter
Uppdraget som HR-specialist innebär att tillsammans med dina kollegor driva och utveckla HR arbetet i ett brett perspektiv i första hand gentemot grundskolans verksamhetsområde. Du arbetar såväl strategiskt som operativt. Du kommer vägleda och stödja grundskolans rektorer i alla förekommande frågor inom HR, så som arbetsmiljö, rehabilitering, avtalsfrågor samt kompetensförsörjning. Tjänsten innebär ett stort egenansvar och du har stor möjlighet att påverka hur arbetet ska utföras. Arbetet ställer höga krav på att du kan hantera flera parallella uppdrag samtidigt och ibland med snabba hanteringstider. 

Hos oss ansvarar varje HR-specialist för ett HR-område. Du kommer därför ingå i en koncerngemensam arbetsgrupp för ett område tillsammans med ett gäng kompetenta HR-specialister, HR-strateger och andra kollegor från kommunens andra förvaltningar och bolag.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning med HR-inriktning eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att ha arbetat brett med HR-frågor och av att driva HR-processer.

Vem är du som person? För att lyckas i rollen tror vi att du är nyfiken, driven, självgående samt har ett konsultativt förhållningssätt i det du tar dig an. Det här är rollen för dig som har ett genuint intresse och engagemang för frågorna och brinner för att löpande utveckla HR-arbetet att bli ännu bättre. Med god självkännedom och en fingertoppskänsla bygger du fina relationer samt tar dig an både det lilla och stora.  

Vad säger du - följer du med på vår resa framåt? Vi står redo!


Om Karlstads kommun

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, grundsärskolor, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Är du vår blivande Relocation Coordinator?

Läs mer Okt 18
Vi växer! Med nya avtal i ryggen så söker vi nu efter vår nästa kollega. Brinner du för att leverera riktigt bra service och är lösningsfokuserad. Läs vidare!
Ny i Värmland startades 2018 med intensionen att arbeta med kandidatattraktion och kompetensbrist på ett nytt sätt. Vi startade våra framgångsrika rekryteringsevent Expedition Värmland för att attrahera IT- och ingenjörskompetens till Värmland. För att stärka erbjudandet ytterligare erbjöd vi även tjänster inom inflyttarservice och dessa kom att bli våra två största affärsområden.
Idag är vi ett team av tre medarbetare och intensionen är att fortsätta växa. Vi har senaste året växt vår affär till flertalet andra län och med det fick Ny i Värmland nyligen ett välbehövligt namnbyte till Expedition Sweden.
Tillväxten ligger framför allt inom vårt affärsområde inflyttarservice och vi behöver därför stärka teamet med ytterligare en kollega.
Om jobbet
Vår inflyttarservice innebär att vi på uppdrag av arbetsgivare som utlandsrekryterar, hjälper den nyanställda kandidaten med arbetstillstånd, administration, att landa boende, medflyttarjobb etc.
Som Relocation Coordinator hos oss kommer du att spela en avgörande roll i att hjälpa internationella klienter genom hela flyttprocessen så som:
Planering och koordinering: Organisera och planera alla aspekter av våra klienters flytt till Sverige innefattande bland annat att lösa boende, skola, hälsovård mm.
Service: Erbjuda enastående service genom att vara huvudkontaktperson för våra klienter och besvara deras frågor, som spänner från praktisk administration till rent kulturella frågor.
Administrativt arbete: Administrera och driva arbetstillståndsansökningar hos Migrationsverket.
Nätverkande: Vara delaktig i arbetet med att knyta till sig goda samarbeten, leverantörer och kunder.



Krav
För att vara framgångsrik i denna roll bör du ha följande kvalifikationer och egenskaper:
Hög servicenivå
Erfarenhet av administrativt arbete
Lösningsorienterad och flexibel
Organisationsförmåga och hantera flera uppgifter samtidigt.
Kommunicera flytande på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.
B-körkort



Meriterande
Erfarenhet av arbetstillståndsansökningar
Erfarenhet av att arbeta med internationella kunder



Vi tror att du…
är en driven och engagerad person som vill arbeta i ett företag med stor framåtanda. Du är en person som vill ha möjlighet att påverka din vardag och trivs med att arbeta med stor frihet och flexibilitet.


Välkommen med din ansökan senast 31/10
Vi vill inte ta emot ansökningar via mail så vänligen använd länken.
https://nyivarmland.teamtailor.com/jobs/3265003-ar-du-var-blivande-relocation-coordinator/44962dcb-e34d-496e-99c3-a5e9ee9933a3
Läs mer om oss på: www.nyivarmland.se & www.expeditionsweden.com

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet .

Vikarierande universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete

Universitets- och högskoleadjunkt
Läs mer Maj 14
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Institutionen för pedagogiska studier har idag runt 130 medarbetare som är verksamma i alla lärarutbildningsprogram vid Karlstads universitet.

Att utbilda sig till lärare är att utbilda sig till ett framtidsyrke där vi, med din och vår samlade kompetens, kan medverka till att våra lärarstudenter går ut och gör skillnad i samhället.

Vi kan erbjuda en livaktig forskningsmiljö och kreativa arbetslag som ständigt utvecklar utbildningen. Vi har generös semester, friskvårdsbidrag och en förmånlig tjänstepension.

Vi behöver nu ha en vikarierande adjunkt under perioden 2024-08-01 – 2024-12-31.

Arbetsuppgifter
Här är exempel på några av de vanligaste arbetsuppgifterna för en universitetsadjunkt:

- Undervisning i kurser på grund- och avancerad nivå, både nät- och campusbaserade, inom i första hand de kompletterande lärarutbildningarna (KPU)
- Undervisning i uppdragsutbildningar
- Bedömning av examinationsuppgifter
- Handledning av examensarbeten (uppsatser)
- Kursledarskap kan bli aktuellt efter en tids anställning
- Kompetensutvecklingstid 10 – 20% av anställningens omfattning.

Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som avlagt yrkesexamen inom ämneslärarutbildning om minst 180 hp eller magisterexamen i pedagogiskt arbete, pedagogik eller annat ämnesområde som har relevans för anställningens innehåll. För att vara behörig krävs också genomgången högskolepedagogisk utbildning. Om högskolepedagogisk utbildning saknas, kan en anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen, som da? sker under kompetensutvecklingstiden, under de två första åren av anställningen (se även HF 4 §4). Arbetet förutsätter goda kunskaper i svenska och engelska.

(För behörighetskrav i övrigt, se https://www.kau.se/files/2023-12/Anstallningsordningen Kau rev 220928_0.pdf).

Bedömningsgrunder
För att kunna särskilja sökanden kommer nedanstående bedömningsgrunder ”av särskild vikt”, ”av stor vikt” och ”meriterande” att beaktas i nämnd ordning. Observera att alla de meriter du önskar åberopa skall vara styrkta genom betyg, intyg eller liknande. Meriter som inte är styrkta kommer inte att beaktas och hela din ansökan kan komma att sorteras bort.

Av särskild vikt är examen från ämneslärarprogrammet. Av särskild vikt är även dokumenterad erfarenhet av egen forskningsverksamhet och vetenskaplig produktion inom kunskapsområdet. Av särskild vikt är även pedagogisk skicklighet. Den bedöms till exempel genom dokumenterat goda insatser och erfarenhet av planering, genomförande, utvärdering, pedagogiskt utvecklingsarbete på olika nivåer och egenproducerade läromedel.

Av stor vikt är dokumenterad erfarenhet av undervisning på universitets-/högskolenivå och dokumenterad egen erfarenhet av arbete i grundskola/gymnasium.

Meriterande är sådana personliga egenskaper som självgående, flexibel och relationsskapande.

Villkor
Anställningen är ett vikariat på heltid (100%) under perioden 2024-08-01 – 2024-12-31. Möjlighet till förlängning kan bli aktuell.

Vi förutsätter att den som får anställningen, i stor omfattning, kommer att befinna sig på plats i vår miljö.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- CV
- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- Beskrivning av pedagogiska och yrkesmässiga meriter.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis, intyg från tidigare verksamhetsmiljöer och rekommendationsbrev som styrker tidigare erfarenheter, inte minst personliga egenskaper.
- Redogörelse för språkkunskaper, eventuella intyg på språkkurser o.d.
- Två referenser, där minst en är från tidigare eller nuvarande chef

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

De underlag som inte kan skickas elektroniskt, exempelvis böcker och publikationer, ska skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88  KARLSTAD

Sista ansökningsdag:  2024-06-09

Ange referensnummer: REK2024/113

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Doktorand i humanistiska studier med inriktning mot svenska språket

Doktorand
Läs mer Maj 3
Detta är en kortversion av annonsen.

För fullständig annons, information om antagning och instruktioner om ansökan, vänligen se: https://kau.varbi.com/se/what:job/jobID:723750/

Beskrivning

Forskningen i svenska språket vid Örebro universitet handlar om att kritiskt granska och öka vår förståelse för text och tal i olika sammanhang, ofta i arbetsliv och skola. Forskningen är särskilt stark inom multimodal text-, genre- och diskursanalys samt literacy- och skrivforskning, inte minst ur språkdidaktiska perspektiv. Forskningen organiseras i tre forskargrupper: Multimodal kommunikation (https://www.oru.se/forskning/forskargrupper/fg/?rdb=g406), Undervisning, lärande, humaniora (https://www.oru.se/forskning/forskargrupper/fg/?rdb=g412) och Humanistiska hållbarhetsstudier (https://www.oru.se/forskning/forskargrupper/fg/?rdb=g413).

Forskningen i svenska språket vid Karlstads universitet sker inom dialektstudier, diskursanalys, grammatik, korpusstudier, språkhistoria, språksociologi och textanalys. Samarbeten finns med forskare i andra ämnen, både på Karlstads universitet och med andra universitet. Flera av forskarna är knutna till Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL): https://www.kau.se/csl.

Den sökande bör i vid bemärkelse orientera sitt avhandlingsprojekt (se forskningsplan under Ansökan nedan) mot verksamheten i en av forskargrupperna vid Örebro universitet och mot något av forskningsområdena i svenska språket vid Karlstads universitet: dialektstudier, diskursanalys, grammatik, korpusstudier, språkhistoria, språksociologi och textanalys.

Arbetsuppgifter

Som doktorand är du anställd med lön och ägnar dig främst åt din forskarutbildning som omfattar 240 hp vid doktorsexamen och 120 hp vid licentiatexamen. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs med vägen. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Du kan efter överenskommelse delta i undervisning och administration, något som kallas institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20 % av full arbetstid och förlänger doktoradanställningen.

Du anställs vid Karlstads universitet, men antas som doktorand i ämnet Humanistiska studier med inriktning mot svenska språket vid Örebro universitet. Du har Karlstads universitet som arbetsplats och bidrar alltså aktivt till forsknings­miljön i ämnet och vid institutionen för språk, litteratur och interkultur i stort. Du deltar också aktivt i forsknings­miljön och i forskargrupperna inom humanistiska studier vid Örebro universitet genom att bland annat delta i seminarier och kurser i Örebro.

Behörighet

För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (Högskoleförordningen, kap. 7 § 35). Grundläggande behörighet har du om du har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (Högskoleförordningen, kap. 7 § 39)

Särskild behörighet

Du uppfyller kraven på särskild behörighet för att bli antagen till utbildning på forskarnivå i ämnet

om du i din högskoleutbildning har godkänt betyg på kurser om minst 90 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng i svenska språket eller
om du har examen från lärarutbildning med godkänt betyg på kurser om minst 90 högskolepoäng som avser skolämnet svenska, inklusive självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng med inriktning svenska språket eller
om du inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Villkor

Efter antagning till utbildning på forskarnivå vid Örebro universitet erbjuds du en anställning som doktorand vid Karlstads universitet (Högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80 % och 20 % undervisning eller annan institutions­tjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget med tillträde enligt överenskommelse. Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg (lönesättning i doktorandanställning). Antagning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Antagning sker i forskarutbildningsämnet humanistiska studier med inriktning svenska språket vid Örebro universitet, vilket innebär att dina personuppgifter kommer att överföras till Örebro universitet.

Sista ansökningsdag: 2024-06-09

Ange referensnummer: REK 2024/103.




Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet och Örebro universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Doktorander i medie- och kommunikationsvetenskap

Doktorand
Läs mer Apr 17
Beskrivning
Institutionen för geografi, medier och kommunikation utlyser tre doktorandtjänster i medie- och kommunikationsvetenskap.

Institutionen består av medie- och kommunikationsvetenskap samt kulturgeografi och turismvetenskap. Institutionen ansvarar för grundutbildning inom ett flertal utbildningsprogram samt även program på avancerad nivå.

Medie- och kommunikationsvetenskap är en del av Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap och utgör en attraktiv utbildnings- och forskningsmiljö. Gränsöverskridande kontakter och globala perspektiv är självklara i vårt arbete. Grundutbildning genomförs i huvudsak inom två stora utbildningsprogram, Kommunikation & PR samt Medier och Kommunikation. Det senare med de två spåren Visuell kommunikation och design samt Digitala medier och analys.

Mer information om universitetet finns på http://www.kau.se och mer information om ämnet finns på http://www.kau.se/media.

Arbetsuppgifter
Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning. Forskarutbildningen som består av 240 hp, vid doktorsexamen och 120 hp vid licentiatexamen är en möjlighet till studier med lön i kombination med arbete och chans till en början på en akademisk karriär. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Det kan efter överenskommelse bli aktuellt att delta i undervisning och administration, så kallad institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20% av full arbetstid. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs med vägen. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Doktorandtjänsten är knuten till NODE:s forskningsprogram Vänner och fiender: tillit och misstänksamhet i det nya medielandskapet som handlar om hur faktorer som identitet, tillit, trovärdighet, misstro, och hot & trakasserier samspelar med digitalisering och andra samhällsförändringar, och påverkar journalistik, opinionsbildning och medielandskapet i vid mening (mer information om forskningsprogrammet finns här https://www.kau.se/nyheter/tillit-och-misstanksamhet-i-det-nya-medielandskapetoch kan också fås via NODE:s föreståndare, professor Henrik Örnebring, se email adress nedan).  Som doktorand knuten till programmet förväntas du bedriva ett självständigt avhandlingsprojekt med relevans för programmets fokus och frågeställningar.

Behörighet
För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (högskoleförordningen, kap. 7 § 35).

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (högskoleförordningen, kap. 7 § 39).

Särskild behörighet att antas till forskarutbildningen har den som har avklarade kurser om minst 90 högskolepoäng i medie-och kommunikationsvetenskap eller journalistik motsvarande grundkurs, fortsättningskurs och fördjupningskurs  

För denna doktorandtjänst kan även kurser om minst 90 högskolepoäng i annat ämne motsvarande grundkurs, fortsättningskurs och fördjupningskurs ge särskild behörighet, förutsatt att studierna inom detta ämne är fokuserade på medier och har relevans för programmet Vänner och fiender: tillit och misstänksamhet i det nya medielandskapet. Behörig är även den som på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Antagning och bedömningsgrunder
För att bli antagen till forskarutbildningen måste du bedömas ha förmåga att tillgodogöra dig utbildningen (högskoleförordningen, kap 7 § 35). Antagning sker efter individuell prövning.

Stor vikt läggs vid kvaliteten och originaliteten i den sökandes föreslagna avhandlingsprojekt; och vid hur väl den sökandes forskningsinriktning passar in i forskningscentret NODE, forskningsprogrammet Vänner och fiender, samt institutionens forskningsmiljö som helhet.

Stor vikt läggs också vid den sökandes avsikt att närvara och delta i ämnets forskningsmiljö.

Stor vikt läggs även vid kvaliteten på den sökandes eventuella vetenskapliga publikationer (t ex artiklar i vetenskapliga tidskrifter, vetenskapliga rapporter, konferenspapers).

Vikt läggs vid den sökandes tidigare studieresultat med betoning på kvaliteten hos de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och utredningskaraktär som ingått i utbildningen, i synnerhet på avancerad nivå.

Villkor
Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80% och 20% undervisning eller annan institutionstjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget med tillträde enligt överenskommelse. Antagning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansök nu

Registrator

Registrator
Läs mer Maj 8
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen Rektors kansli på Karlstads universitet ansvarar för stöd och service till ledningen samt med universitetsövergripande frågor inom arkiv, registratur, informationssäkerhet, dataskydd och disciplinärenden.

Vår registrator ska under ett år arbeta i projekt och vi söker därför en ersättare under projekttiden.

Arbetsuppgifter
Som registrator hanterar du diarieföringen av myndighetens allmänna handlingar och besvarar inkommande förfrågningar och begäran om allmänna handlingar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är diarieföring, utbildning och stöd till kollegor inom andra enheter som använder diariesystemet, posthantering och dokumentregistrering, samt sammanställning av statistik och uppföljning av pågående och avslutade ärenden. Ytterligare administrativa uppgifter, såsom att fungera som sekreterare i nämnd och att bistå vår arkivarie med diverse arkivrelaterade ärenden, inklusive arkivförfrågningar kan också förekomma.

Att arbeta som registrator innebär att du har en viktig serviceroll både internt och externt. Du är en grundläggande kugge i den demokratiska processen gällande offentlighet, insyn och allmänna handlingar. Du kommer att jobba nära många av universitetet centrala funktioner inom informationshantering såsom fakultetskansliernas personal, arkivfunktionen, informationssäkerhetssamordnare, jurister och dataskyddsombud.

Kvalifikationer
- Aktuell arbetslivserfarenhet av diarieföring inom offentlig sektor och kunskap om offentlighets- och sekretesslagen
- Akademisk examen, gymnasial utbildning eller motsvarande
- Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift
- Kunskaper i engelska, tal och skrift

Meriterande:

- utbildning inom registratur och/eller arkiv- och informationshantering,
- God erfarenhet av W3D3
- Aktuell erfarenhet från högskola/universitet
- God kunskap inom GDPR och/ eller arkivkunskap

För att trivas i rollen behöver du vara en serviceinriktad person som planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är bra på att sätta upp tydliga ramar och riktlinjer och håller dig till uppsatta deadlines. I ditt arbete har du hög integritet och värdesätter att följa riktlinjer och styrdokument för arbetet. I den här rollen är det även väsentligt att du är noggrann och att du i avgörande situationer i arbetet styrs den statliga värdegrunden.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper såsom god samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt samt initiativtagande.

Villkor
Anställningen är ett vikariat på 100% med önskat startdatum mellan 15 augusti 2024 och 1 september 2024. Slutdatum är den 30 juni 2025.

Ansökan
Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna
- CV
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg
- Redogörelse för språkkunskaper

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 31 maj                           

Ange referensnr: 2024/105

Välkommen med din ansökan!

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Projektassistent forskning i risk och miljöstudier (elolyckor)

Forskarassistent
Läs mer Maj 16
Nytt
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap söker en projektassistent till risk- och miljöstudier för ett projekt på centrum för forskning om samhällsrisker (CSR) om elolyckor.

CSR är ett forsknings- och kunskapscentrum vid Karlstads universitet bildat 2020 som bedriver forskning och samverkan samt bidrar till utbildning i frågor som relaterar till samhällsrisker, samhällets hantering av risker samt hur samhällsutvecklingen påverkar dessa. Genom forskningen bidrar centrumet till utvecklingen av samhällets förmåga att förstå och hantera olika typer av samhällsrisker. Framförallt fokuserar CSR på att generera och kommunicera en fördjupad förståelse för de bakomliggande faktorer som bidrar till sårbarhet både på individ- och samhällsnivå. Projektet är kopplat till RiskLab, vilket är den del av CSR som är inriktad på spridning av kunskap, lärande och kommunikation med innovativa metoder. Läs mer på vår hemsida https://www.kau.se/csr

Arbetet innebär en analys av tillgängliga data för elolyckor inom hem- och fritid med beskrivning av trender över tid samt en beskrivning av tillgång till data i nordiska grannländer. Anställningen innebär möjlighet till ett flexibelt arbetssätt vilket innebär att du, när verksamheten tillåter, kan arbeta på distans.

Arbetsuppgifter
Arbetet fokuserar på elolyckor inom hem- och fritidsarenan och du kommer att planera och genomföra bearbetning och analys av data och rapportskrivande i samverkan med CSR, som även erbjuder stöd i genomförandet. Rapporten ska skrivas på svenska.

Kvalifikationer
För anställning krävs doktorsexamen med inriktning som är relevant för uppdraget, exempelvis elolyckor och skadeepidemiologi. Vi fäster särskild vikt vid förmågan att samarbeta, att du är självgående och kan driva och slutföra givna arbetsuppgifter inom utsatt tid. Vi värdesätter god administrativ kompetens. Språkkrav: Svenska.

Villkor
Omfattning 20%. Tillträdesdag 10 juni, slutdatum 31 oktober. Förlängning och utökad omfattning kan bli aktuellt.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Cv
- personligt brev, med beskrivning av dina kvalifikationer och intressen i förhållande till anställningens innehåll
- kopior på betyg, intyg och examensbevis.
- två referenser, varav minst en är från tidigare eller nuvarande chef.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

 

Sista ansökningsdag:  2024-05-30                  

Ange referensnr: REK2024/34

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

 

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Universitetslektor i geomatik

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Apr 25
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Vill du vara med och bidra till geomatikämnets långsiktiga utveckling genom att stärka ämnets undervisnings- och forskningsverksamhet? Hos oss får du möjlighet att arbeta inom två kandidatprogram, utveckla kurser på grund- och avancerad nivå, bedriva forskning samt utveckla din egen kompetens och aktivt forma din framtida arbetsmiljö.

Beskrivning 

Geomatik utgör ett av ämnena vid Institutionen för miljö- och livsvetenskaper vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap. Inom ämnet geomatik sker undervisning på grundnivå framför allt inom de två 3-åriga programmen Lantmätarprogrammet med inriktning mät- och kartteknik samt Högskoleingenjörsprogrammet i lantmäteriteknik och geografisk IT på campus och på distans. På ämnet geomatik arbetar för närvarande åtta personer inom utbildning och forskning. Ämnet integrerar kunskap och forskningsansatser från olika discipliner som informationsteknologi, datavetenskap, geodesi, risk- och miljövetenskap, biologi och samhällsplanering. Du finner ytterligare information om ämnet och våra utbildningar här.

Arbetsuppgifter

I anställningen ingår arbetsuppgifter såsom undervisning, handledning, examinationer och kursutveckling främst på grundnivå i befintliga kurser på campus och distans inom geomatik och geografisk IT. Undervisning sker i dagsläget på svenska på grundnivå och på engelska på avancerad nivå. Du kommer även aktivt att delta i ämnets och institutionens utvecklingsarbete rörande undervisning, forskning och samverkan med det omgivande samhället. Du förväntas bidra till forskning och utveckla forskningsverksamhet, bland annat genom att söka externa medel och utveckla samarbeten med samhällsaktörer och akademiska miljöer inom och utanför universitetet. Ledarskapsuppdrag som exempelvis programledare kan ingå i arbetsuppgifterna. Anställningen är placerad i Karlstad.

Behörighet

Behörig att anställas som universitetslektor i geomatik är den som har en doktorsexamen inom anställningens område, visat pedagogisk skicklighet eller yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen såväl som väl genomförd högskolepedagogisk utbildning. Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra den under de första två årens anställning. För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning.

Arbetet förutsätter mycket goda färdigheter i svenska och engelska. Du förväntas kunna undervisa på svenska från och med anställningsdatumet.

Bedömningsgrunder

Vid tillsättningen kommer större vikt fästas vid teoretisk och praktisk kunskap inom geomatik och geografisk IT samt pedagogisk skicklighet. Teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet bedöms genom erfarenheter från yrkesverksamhet inom högskola/universitet samt i den offentliga sektorn. Den pedagogiska skickligheten bedöms utifrån förmågan att planera, genomföra och utveckla undervisning samt förmåga att handleda och examinera. 

Den vetenskapliga erfarenheten och skickligheten bedöms utifrån vetenskaplig kvalitet och forskningens omfattning avseende djup och bredd samt erfarenhet att söka och erhålla externa medel. Det är även av vikt att din huvudsakliga forskningsinriktning är relevant för ämnets forskning. 

Vid urval av behöriga sökanden kommer särskilt vikt att läggas vid
•    Dokumenterad kompetens inom geografiskt IT
•    Erfarenhet inom undervisning i geomatik och geografisk IT
•    Personliga egenskaper så som samarbetsförmåga, strukturerat arbetssätt, engagemang för verksamheten, ett positivt och öppet förhållningssätt till kollegor och studenter och förmåga att ta egna initiativ och ansvar.

Vid urval av behöriga sökanden kommer stor vikt att läggas vid
•    Dokumenterad praktisk erfarenhet inom geomatikområdet
•    Pedagogisk skicklighet, baserad på planering, genomförande och utveckling av undervisning på grundnivå, samt erfarenhet av kursansvar, handledning och examination
•    Dokumenterade kunskaper i programvarorna ESRI ArcGIS Pro, QGIS och FME
•    Erfarenhet inom maskininlärning och BigData analys
•    Omfattande erfarenhet inom minst ett relevant programmeringsspråk, ex Python
•    Erfarenhet med geospatiala analyser och kunskap om algoritmer
•    Forskningens relevans för ämnet

Det är meriterande om sökanden har 
•    Erfarenhet inom open source-lösningar, webb-GIS och spatial databasteknik
•    Ytterligare erfarenhet med relevanta mjukvaror in branschen
•    Erfarenhet av att samarbeta med privata och offentliga aktörer inom branschen samt ett brett kontaktnät
•    Erfarenhet från akademisk verksamhet
•    Erfarenhet av att forska och samarbeta i tvärvetenskapliga forskningsmiljöer och projekt

Villkor

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. I de fall rekryteringsprocessen drar ut på tiden tillsätts en vikarie under rekryteringsprocessen. Urvalet sker bland de sökande till anställningen. Vänligen meddela i din ansökan om du är intresserad av vikariatsanställningen under våra urvalsfrågor.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu