Karlstad: Utbildnings- och övningssamordnare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utbildnings- och övningssamordnare i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-09 // Varaktighet: Heltid

Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

På förmågehöjande avdelningen arbetar vi med att utveckla och stärka samhällets samlade förmåga till psykologiskt försvar. I detta ingår att ge stöd till befolkningen, myndigheter, regioner, kommuner, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt samt verka för ökad samordning mellan dessa aktörer. Viktiga uppgifter är också att ansvara för utbildning, övning och kunskapsutveckling vilket bland annat innebär att beställa, följa och förmedla forskning inom psykologiskt försvar. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands.

Vi söker nu två utbildnings- och övningssamordnare som vill göra skillnad och bidra till Sveriges psykologiska försvar. Placeringsort är Karlstad eller Solna.

Arbetsuppgifter
Som utbildnings- och övningssamordnare kommer du att arbeta med både strategiska, operativa och administrativa uppgifter. Du kommer att utveckla, samordna, genomföra och utvärdera regionala, nationella och internationella utbildningar och övningar. Som utbildnings- och övningssamordnare arbetar du både med samverkan och samordning av relevanta frågor internt i myndigheten och externt med andra aktörer i det psykologiska försvaret. Samverkan sker även med internationella partners.

Utbildnings- och övningsverksamheten i myndigheten är fortfarande i en uppbyggnadsfas vilket innebär att du kommer få möjlighet att påverka uppgifternas riktning och omfång.

Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Akademisk examen inom relevant område för anställningen.
- Erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av övningar.
- Erfarenhet av utveckling, genomförande och utvärdering av platsförlagd och/eller nätbaserad vuxenutbildning.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer.
- Erfarenhet av totalförsvarsfrågor och god kännedom om svensk säkerhetspolitik.
- Språkkunskaper utöver svenska och engelska.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är kreativ och har ett starkt engagemang för utbildning, övning och kunskapsutveckling. Du är van att arbeta självständigt men har också en förmåga att etablera och upprätthålla goda samarbeten och kontakter. För rollen är det viktigt att du är flexibel och har en god initiativförmåga. Du har även erfarenhet från att arbeta i en komplex kunskapsorganisation med kapacitet att kommunicera i en sådan miljö.

Om anställningen
Anställningarna är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som

Nedan visas andra jobb i Karlstad som .

Utbildningshandläggare, tillsvidare

Läs mer Apr 23
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen för utbildningsstöd består av enheten för studentstöd och enheten för utbildningsservice.

Enheten för utbildningsservice består av verksamheterna antagning, Ladok, examen, tentamensamordning, tillgodoräknande och VAL-projektet.

Vi söker nu en utbildningshandläggare till avdelningen som ska arbeta med antagning och examen. Även andra uppdrag inom enheten för utbildningsservice kan bli aktuella.

Arbetsuppgifter
I arbetet som utbildningshandläggare utför du behörighetsbedömning och meritvärdering av svenska och internationella sökande. Även antagning av yrkeslärare kan vara aktuellt. Arbetet utförs till stor del i vårt antagningssystem (NyA) och Ladok. Systemtekniskt arbete ingår i arbetsuppgifterna.

Arbetet omfattar också handläggning av ansökningar om examen på grundnivå och avancerad nivå. Handläggningsprocessen sträcker sig från service och information till berörda, via regeltolkning och beslutsfattande till den slutgiltiga produktionen av examensbevis.

Du följer, tolkar och omsätter olika regelverk vilket ställer krav på att du ständigt håller dig uppdaterad inom relevanta områden, aktuella lagar och bestämmelser.

Övergripande handlar arbetet om att ge stöd och service till studenter och internt inom universitetet och du förutsätts även kunna delta i övriga förekommande arbetsuppgifter inom enheten för utbildningsservice.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren
bedömer som likvärdig. Aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från högskola/universitet värderas högt. Meriterande är erfarenhet av ärendehantering samt av arbete i systemen NyA och LADOK.

Vidare krävs att du kan arbeta självständigt, är ansvarsfull och är en bra teamarbetare med förmåga att hantera mångfacetterade frågor och god förmåga att lösa problem.

Arbetsuppgifterna varierar från dag till dag och du har stor frihet i hur du lägger upp det dagliga arbetet, i samråd med dina närmsta kollegor, och periodvis kan det också vara hög arbetsbelastning då vi arbetar med deadlines. Det är därför av största vikt du är strukturerad, flexibel och snabbt kan växla om och planera och prioritera bland bredden av dina arbetsuppgifter.

Dina språkkunskaper är goda och du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska som på engelska.

Då det ingår systemtekniskt arbete ser vi gärna att du intresse för olika datasystem och processer.
Du har också en god administrativ kompetens.

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen är tillsvidare på 100 % med start snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan
Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 2024-05-14

Ange referensnr: REK 2024/96

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Utbildningshandläggare (antagning), tidsbegränsad

Läs mer Jan 30
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 19 000 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen fo?r utbildningssto?d besta?r av enheten fo?r studentsto?d och enheten fo?r utbildningsservice.

Enheten fo?r utbildningsservice besta?r av verksamheterna antagning, Ladok, examen, tentamensamordning, tillgodora?knande och VAL-projektet.

Vi söker nu en utbildningshandläggare till avdelningen som ska arbeta med antagning. Även andra uppdrag inom enheten för utbildningsservice kan bli aktuella.

Arbetsuppgifter
I arbetet som utbildningshandläggare mot antagning utför du behörighetsbedömning och meritvärdering av sökande med både utländsk och svensk bakgrund. Även antagning av yrkeslärare kan vara aktuellt. Arbetet utförs till stor del i vårt antagningssystem (NyA) och visst systemtekniskt arbete kan förekomma.

Övergripande handlar arbetet om att ge stöd och service till studenter och internt inom universitetet och du förutsätts även kunna delta i övriga förekommande arbetsuppgifter inom enheten för utbildningsservice.

Vidare innebär arbetet att du följer, tolkar och omsätter olika regelverk som styr antagning vilket ställer krav på att du ständigt håller dig uppdaterad inom relevanta områden, aktuella lagar och bestämmelser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen eller annan utbildning eller erfarenhet arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från annan högskola/universitet värderas högt. Meriterande är erfarenhet av ärendehantering samt av arbete i systemen NyA (Högskolornas Nya Antagningssystem) och LADOK.

För att lyckas med dina arbetsuppgifter krävs även att du är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. Du är också strukturerad, noggrann och har en god administrativ kompetens.

Då vi arbetar mot deadlines, kan det periodvis vara hög arbetsbelastning, därför är det viktigt att du är van och trivs med en varierad arbetsbelastning, där du snabbt kan växla om och prioritera bland dina arbetsuppgifter.

Dina språkkunskaper är goda och du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska som på engelska.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen är tidsbegränsad till och med 2024-12-31 med omfattning 100 %. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Möjlighet till förlängning.

Övrigt

Karlstads universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Ansökan

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ange två referenser, varav minst en är från tidigare eller nuvarande chef.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 2022-02-20


Ange referensnr: REK 2024/17

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Utbildningshandläggare (VAL), tidsbegränsad

Läs mer Jan 24
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 19 000 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen fo?r utbildningssto?d besta?r av enheten fo?r studentsto?d och enheten fo?r utbildningsservice.

Enheten fo?r utbildningsservice besta?r av verksamheterna antagning, Ladok, examen, tentamensamordning, tillgodora?knande och VAL-projektet.

VAL-projektet är en kompletterande utbildning som riktar sig till verksamma i förskolan och skolan som ännu inte har relevant examen. Det är ett regeringsuppdrag som i nuläget sträcker sig till 2030 och som delas med sju andra lärosäten. Uppdraget handlar om att öka andelen behöriga förskollärare och lärare.

Vi söker nu en utbildningshandläggare som ska jobba med studieplanering, handläggning, vägledning och studieadministrativa uppgifter inom VAL-projektet. 

Arbetsuppgifter
Som utbildningshandläggare i VAL blir du en del av ett lokalt och nationellt team som jobbar kreativt och positivt med ständigt nya uppdrag.

I arbetet utför du behörighetsbedömning och studieplanering av sökande, handlägger tillgodoräknande- och examensärenden samt ger kvalificerad vägledning till både potentiella och befintliga studenter. Handläggningen och planeringen utförs i flera olika studieadministrativa system, så som NyA, LADOK och canvas. I arbetet ingår också administrativa och redaktionella arbetsuppgifter.

Vidare innebär arbetet att du följer, tolkar och omsätter olika regelverk som styr antagning, ämnesbehörighet, tillgodoräknande och examen. Det ställer krav på att du ständigt håller dig uppdaterad inom relevanta områden, aktuella lagar och bestämmelser.

Du kommer att ha många interna och externa kontakter. Du kommer även att representera VAL i diverse olika sammanhang som innebär en del resor inom Sverige.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, så som antagning, studievägledning och kursadministration för lärarutbildning, värderas högt. Erfarenhet av arbete i NyA, LADOK och Canvas är meriterande.

Arbetsuppgifterna varierar från dag till dag över året och du har en stor frihet i hur du lägger upp det dagliga arbetet, i samråd med dina två närmsta kollegor. Det är därför av största vikt du är strukturerad, flexibel och kan planera och prioritera bland bredden av dina arbetsuppgifter.

Utifrån de många kontakter du kommer ha krävs det vidare att du är serviceinriktad och ha en god samarbetsförmåga.

Dina språkkunskaper är goda och du kan uttrycka dig väl, både i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 6 månader med omfattning mellan 50 - 100 % beroende på vilka erforderliga beslut som fattas. Gäller från 2024-03-01 eller enligt överenskommelse. Möjlighet till förlängning. 

Övrigt
Karlstads universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ange två referenser, varav minst en är från tidigare eller nuvarande chef.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 2022-02-14

Ange referensnr: REK2024/1

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare inom Folkbildning

Läs mer Jan 2
Vi söker dig som delar vår passion för folkbildning och vill arbeta med att främja lärande, kreativitet och samhällsengagemang.

Folkuniversitetet erbjuder dag- och kvällskurser samt längre utbildningar och föreläsningar inom många olika områden. Vi arbetar också med att stödja grupper och föreningar i sitt självständiga lärande. Vi verkar särskilt med och för dem som samhället, kulturlivet och utbildningar är mindre tillgängligt för. 



Tror du som vi på att ge människor möjlighet till ett livslångt lärande och att kunskap förändrar? Är förnyelse och viljan att pröva nya vägar viktigt för dig? Då kan det här vara rätt jobb för dig. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete i en kreativ miljö där du själv är med och påverkar uppdrag och innehåll.



Om tjänsten

Du kommer att arbeta med att utveckla och förvalta våra samarbeten med föreningar, fria grupper och övriga samarbetspartner avseende kurs- och kulturverksamhet med målsättning att i högre grad nå kortutbildade, utrikes födda och personer med funktionsnedsättning.



Du kommer även att arbeta med att skapa studiecirklar och kurser, marknadsföring av vår verksamhet i tex sociala medier samt ge direkt information och rådgivning till intresserade kunder, deltagare och samarbetsparter. Löpande administration från start till uppföljning och rapportering av genomförd verksamhet är en viktig del av arbetet.



Din kompetens och bakgrund

Vi söker dig som har lämplig eftergymnasial utbildning och erfarenhet inom administration gärna från utbildningsverksamhet. Du bör vara intresserad av bildning och kultur samt ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska men ibland även på engelska. Har du tidigare erfarenhet från arbete med folkbildning, kultur eller eventplanering så är det meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap inom förenings- eller styrelsearbete.



För att trivas och klara av de utmaningar som ställs på tjänsten behöver du vara van vid att självständigt administrera och prioritera dina arbetsuppgifter i en händelserik miljö. Du har ett kundorienterat arbetssätt och är duktig på att skapa goda relationer med anpassad kommunikation och marknadsföring utifrån mottagare och målgrupp. Vi förutsätter att du delar vår syn på människors lika värde och rätt till kunskap.



Om anställningen

Tillsvidareanställning på 50-70% som inleds med en provanställning.

Placeringsort är Karlstad men vi har också verksamhet på andra orter i Värmland, vilket kan medföra resor i tjänsten. Det är bra om du har körkort och tillgång till bil.

Viss arbetstid på kvällar och helger förekommer.



Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2024-01-21 via vår e-rekrytering. Vi behandlar inkomna ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.



För mer information och frågor

Åse Gustafsson, Verksamhetschef, ase.gustafsson@folkuniversitetet.se

Anna Wreeby, Regionchef, anna.wreeby@folkuniversitetet.se



Fackliga representanter

Sebastian Broström, Unionen, sebastian.brostrom@folkuniversitetet.se

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från MYNDIGHETEN FÖR PSYKOLOGISKT FÖRSVAR

Nedan visas andra jobb i Karlstad från MYNDIGHETEN FÖR PSYKOLOGISKT FÖRSVAR .

Strategisk kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Apr 26
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Enheten för strategisk kommunikation tillhör den operativa avdelningen och arbetar bland annat med att bemöta otillbörlig informationspåverkan riktad mot Sverige och att upprätthålla myndighetens beredskapsfunktioner.

Nu söker vi en strategisk kommunikatör med placering i Solna eller Karlstad. Hos oss blir du en del av en enhet med spännande arbetsuppgifter inom ett aktuellt område.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta strategiskt med att skapa förutsättningar för ett effektivt bemötande av otillbörlig informationspåverkan till exempel genom samverkan med andra myndigheter och proaktivt planerande av kommunikationsinsatser. Du kommer också att arbeta praktiskt med bemötandet av informationspåverkan vid händelser. Det är ett omväxlande arbete där händelser kan uppkomma snabbt och arbetstempot kan växla.

Arbetsuppgifterna består i att:

- Analysera, planera och genomföra åtgärder för att motverka otillbörlig informationspåverkan, främst genom kommunikation och samordning.
- Driva och utveckla samverkan inom det psykologiska försvaret, med t.ex. andra myndighet, i syfte att bidra till en effektiv operativ hantering vid händelser som rör otillbörlig informationspåverkan.
- Tillsammans med teamet på enheten utveckla strategisk kommunikation och andra responsåtgärder för att stärka det psykologiska försvaret.

Kvalifikationer
- Akademisk utbildning inom journalistik eller kommunikation eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
- God skribent med erfarenhet av att målgruppsanpassa kommunikation för olika kanaler.
- Flerårig arbetslivserfarenhet inom relevant område.
- Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation.
- Erfarenhet av att hålla i och driva möten, workshops eller arbetsprocesser utifrån givna mål.
- Högt säkerhetsmedvetande.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.

Meriterande
- Erfarenhet av att arbeta med informations och/eller pr-kampanjer.
- Erfarenhet av pressarbete.
- Kunskaper i sociala medier.
- Erfarenhet av arbete inom totalförsvaret eller hos polisen.
- Språkkunskaper i arabiska eller somaliska.

Personliga egenskaper
- Kommunikativ
- Strategisk med god helhetssyn
- Operativ
- Samarbetsinriktad
- Mål- och resultatorienterad
- God förmåga att tempoväxla

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Operativ analytiker

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Apr 30
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

På operativa avdelningen arbetar vi med att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan riktad mot Sverige samt upprätthålla myndighetens beredskapsfunktioner.

Vi behöver nu stärka arbetet med att identifiera påverkansaktiviteter riktade mot Sverige och söker därför operativ analytiker med placering i Karlstad eller i Solna.

Arbetsuppgifter
Inhämtning och bearbetning görs via olika tekniska plattformar för omvärldsbevakning i syfte att identifiera påverkansaktiviteter och stödja lägesbedömningar och operativt beslutsfattande. Du kommer att arbeta med att inhämta och bearbeta stora mängder information för att upptäcka och verifiera otillbörlig informationspåverkan mot Sverige.  Vilka olika hotaktörer man jobbar mot kommer att variera. Därför efterfrågar vi personer med dokumenterad operativ erfarenhet av att bedriva inriktad omvärldsbevakning eller annan typ av informationsinhämtning.

Du förväntas löpande samla in, sammanställa, bearbeta, analysera och rapportera inhämtad information. Du kommer även att stödja metodutvecklingen avseende omvärldsbevaknings- och inhämtningsverktyg samt inhämtnings-, identifierings- och bearbetningsmetoder. Du förväntas med kort varsel kunna presentera och föredra underlag inom myndigheten och för externa aktörer på både svenska och engelska.

I arbetsuppgifterna ingår också att tjänstgöra som Tjänsteman i Beredskap (TiB) och vid behov kan det även bli aktuellt att gå in i andra typer av beredskaper. Tjänsten kan också komma att innebära att ibland arbeta i myndighetens förmågehöjande arbete i samband med utbildningar och stödinsatser.

Kvalifikationer
- Relevant akademisk examen eller andra kunskaper som arbetsgivaren finner likvärdiga.
- Dokumenterad erfarenhet av att inriktat inhämta och bearbeta stora mängder information.
- Erfarenhet från arbete i en operativ, händelsestyrd verksamhet.
- Förmåga att utrycka dig väl i skrift på svenska och engelska.

Meriterande
- God kunskap om otillbörlig informationspåverkan riktad mot Sverige och svenska intressen.
- God kunskap om sociala medier och meddelandeappar.
- Goda kunskaper i kinesiska.
- Kunskaper rörande bearbetning eller analys i systemmiljö som t.ex. i2, Palantir eller Hume.
- Ytterligare språkkunskaper som bedöms relevanta (t.ex. ryska och persiska).

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din möjlighet att komplettera och bidra till gruppens utveckling samt förmåga att tidvis arbeta under högt tempo. Du behöver ha en god förmåga att förstå gruppbeteenden och sociala mekanismer i vårt samhälle. 

Som person ser vi att du har:

- Mycket god förmåga att arbeta i grupp och bidra till utveckling av gruppens arbetsprocesser.
- Mycket god förmåga att arbeta självständigt och att upprätthålla en jämn och god kvalitet i produktionen även vid korta ledtider.
- God förmåga att tempoväxla under vissa tidsperioder och att du trivs att arbeta i och bidra till en arbetsmiljö och arbetsplats under utveckling.
- En vetgirig personlighet med ett intresse och engagemang för utrikes- och säkerhetspolitik samt analytisk förmåga.
- God ordningskänsla (t.ex. sekretessmedveten) och mycket gott omdöme.

Vi ställer höga krav på våra sökande, myndigheten är ung och vi bryter ny mark medan vi bygger och utvecklar verksamheten. Därför söker vi dig som både vill lära sig av och utvecklas i sitt arbete över en längre tid.

Övrigt
Arbetsprov för att bedöma språkkunskaper, analytisk färdighet samt skriftlig framställningsförmåga kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.

Befattningen är en tillsvidareanställning, provanställning kan bli aktuellt. Tjänsten är placerad i Karlstad eller Solna. Du kan tidvis även behöva tjänstgöra på den andra orten. I tjänsten förväntas du kunna resa såväl inom Sverige som internationellt.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass som kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten medför också krigsplacering.

Varmt välkommen att söka och vara med på vår spännande resa!





För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Utredare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 11
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Den Förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla Sveriges samlade förmåga inom psykologiskt försvar. Avdelningen samverkar med och ger stöd till myndigheter, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt. Fokus ligger på det samordnande, förebyggande och utvecklande arbetet och på att stärka samhällets förmåga på kort och lång sikt. En viktig del i arbetet är kunskapsutveckling inom det psykologiska försvaret där kontakter och samverkan med universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt utgör en central del. Avdelningen arbetar också med att direkt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft inom det psykologiska försvaret samt att ansvara för myndighetens utbildnings-, övnings och forskningsverksamhet. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands.

Vi söker nu utredare som vill göra skillnad och bidra till fortsatt stark utveckling av Sveriges psykologiska försvar. Placeringsort är Karlstad eller Solna.

Arbetsuppgifter
Som utredare kommer du att arbeta för att utveckla, stärka och stödja myndigheters beredskap inom psykologiskt försvar bland annat genom samordning, analyser och kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar och seminarier. Det är även viktigt att genom omvärldsbevakning inhämta, förstå och använda andra länders och internationella organisationers motsvarande arbete. Du kommer presentera och föredra underlag för beslutsfattare inom myndigheten och för externa aktörer på både svenska och engelska.

I rollen är det viktigt att du kan kombinera ett strategiskt tänkande med ett praktiskt genomförande. Därutöver ingår även att förbereda och svara på remisser, rapportering och kvalificerade frågeställningar som ställs till myndigheten.

I arbetet ingår att utveckla nätverk med relevanta organisationer och bidra till att bygga kunskap om otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.

Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet, både nationellt och internationellt.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Akademisk examen inom relevant område för anställningen.
- Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer.
- Erfarenhet från arbete om totalförsvarsfrågor eller god kunskap om svensk säkerhetspolitik.
- Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analytiskt arbete.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

- God kunskap om psykologiskt försvar och otillbörlig informationspåverkan.
- Kunskap om EU och Natos krishanteringssystem.
- Kunskap om att arbeta med utvecklingsfrågor och utredningsarbete.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är initiativrik, driven och har en mycket god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen. Som utredare i MPF måste du kunna prioritera, ha en hög integritet och en tydlig säkerhetsmedvetenhet. Du är analytisk, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga.

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Administratör – särskilt stöd till internationella sekonderingar

Administratör/Administrativ assistent
Läs mer Apr 10
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Den förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla och stärka samhällets samlade förmåga till psykologiskt försvar. I detta ingår att ge stöd till befolkningen, myndigheter, regioner, kommuner, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt samt verka för ökad samordning mellan dessa aktörer. Viktiga uppgifter är också att ansvara för utbildning, övning och kunskapsutveckling vilket bland annat innebär att beställa, följa och förmedla forskning inom psykologiskt försvar. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands.

Vi har ett särskilt uppdrag från regeringen att kunna sekondera personal utomlands och söker nu en administratör med vilja och intresse för att säkerställa genomförandet av detta uppdrag. Administratören kommer att vara direktrapporterande till chefen för den Förmågehöjande avdelningen och placeringsort är Karlstad eller Solna.

Arbetsuppgifter
Arbetet som administratör är varierande och utvecklande där du bland annat kommer att löpande administrera och handlägga uppgifter kopplade till myndighetens utlandsstationerade. Myndigheten arbetar med att bygga upp en struktur kring vårt utlandsarbete där du kommer att ha en viktig roll. För tillfället arbetar vi med att ta fram en kandidatpool för utlandstjänster som delvis kommer att hanteras av administratören.

I arbetet ingår även övrigt administrativt stöd utifrån avdelningens behov. Utöver arbetet med att säkerställa ett framgångsrikt stöd till myndighetens utlandsstationerade kommer du också vara en viktig del i hur den förmågehöjande avdelningens arbete struktureras och utvecklas.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Erfarenhet av att ha arbetat med administrativt stöd.
- Erfarenhet från projektledning.
- Förmåga att arbeta obehindrat i tal och skrift på engelska

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av totalförsvarsfrågor och god kännedom om svensk säkerhetspolitik.
- Eftergymnasial utbildning med fördjupning administration eller motsvarande.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är utvecklingsorienterad och initiativrik. Du har ett strukturerat arbetssätt och vana av att planera och organisera. Du har en god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen.

Om anställningen
Anställningarna är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Registrator/administratör

Registrator
Läs mer Mar 11
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Den administrativa avdelningen består av ca tolv personer och ansvarar för ekonomi, juridik, HR, arkiv och registratur, reception, vaktmästeri och IT-stöd. Avdelningen stödjer hela myndigheten inklusive myndighetsledningen.

Vår nuvarande registrator har gått vidare till andra uppgifter internt, och därför söker vi nu en registrator/administratör med placeringsort Karlstad.

Arbetsuppgifter
Arbetet på den administrativa avdelningen är varierande och utvecklande, varje dag finns behov av vår professionella service och kunskap. Vi jobbar tillsammans och hjälper varandra samtidigt som vi ser till att ha kul på jobbet.

I din roll som registrator kommer du att arbeta med posthantering, registrering och distribuering av inkommande och utgående handlingar. Din uppgift blir också att ge stöd och service till våra handläggare i dokumenthanteringsfrågor. Vidare kommer du att få hantera förfrågningar från allmänheten gällande utlämnande av allmänna handlingar.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Bidra till att hitta nya effektiva arbetssätt inom informationshanteringsområdet.
- Utbilda/handleda handläggare i diarieföring.
- Ta emot externa besökare, reception och sköta administration i samband med möten.
- Stödja generaldirektören med administrativa uppgifter.
- Svara för inköp och avrop från ramavtal.
- Vara sammankallande och protokollförare för myndighetens insynsråd.
- Delta i planering och genomförande av evenemang, utbildningar och konferenser.
- Vara kontaktperson gentemot vissa leverantörer.
- Delta i övriga förekommande administrativa arbetsuppgifter.

Resor till kontoret i Solna förekommer.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Slutförd gymnasieutbildning.
- Flera års erfarenhet av arbete som registrator/administratör inom offentlig förvaltning.
- Erfarenhet från att ha arbetat i ärendehanteringssystem.
- God förmåga att kommunicera och uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
- Goda kunskaper inom Office-paketet.

Det är meriterande om du har:

- Diplomerad registratorsutbildning eller annan utbildning inom dokument/ informationshantering eller arkiv.
- Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade handlingar eller andra sekretesshandlingar.

Personliga egenskaper
Att samarbeta och att lämna bra service är viktigt för dig. I ditt arbete är du noggrann, engagerad och strävar efter att ständigt utveckla dig. Du agerar professionellt och etiskt med gott omdöme och med tydlig utgångspunkt i den statliga värdegrunden samt med en grundläggande säkerhetsmedvetenhet.

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

IT-tekniker med inriktning förvaltning

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Feb 27
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Den administrativa avdelningen består av ca tolv personer och ansvarar för ekonomi, juridik, HR, arkiv och registratur, reception, vaktmästeri och IT-stöd. Avdelningen stödjer även myndighetsledningen i olika avseenden. Avdelningen utökar och söker nu en IT-tekniker med placeringsort Karlstad.

Arbetsuppgifter
I rollen som IT-tekniker kommer du att arbeta tillsammans med myndighetens IT-samordnare och där primärt driva de delar som innefattar IT-förvaltning. Du kommer bland annat att arbeta med kontohantering och behörigheter samt med installationer och felsökning av datorer, telefoner och annan IT-utrustning. Du agerar rådgivande och utbildar medarbetare vid behov. Till din hjälp finns myndighetens driftpartners support.

I arbetsuppgifterna ingår även att hantera beställningar, konfiguration av datorer och telefoner med tillhörande abonnemang. IT-funktionen ansvarar även för all konferensrumsteknik.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

- IT-support.
- Planera, driva och följa upp aktiviteter inom IT.
- Arbeta fram styr- och förvaltningsdokument.
- Utveckla, förbättra och följa upp interna IT-processer, rutiner och förvaltning.
- Kontrollera och följa upp avtal, licenser och avrop gentemot leverantörer.
- Supportkontakt med våra leverantörer inom IT och telefoni.

Arbetet utförs i huvudsak på plats på kontoret i Karlstad men resor mellan myndighetens kontor kommer ske relativt frekvent.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Minst gymnasial utbildning med inriktning mot IT eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig.
- Några års arbetslivserfarenhet inom IT-drift.
- Erfarenhet av arbete inom incidenthantering.

Det är meriterande om du har:

- God kunskap kring några av områdena Microsoft AD, nätverk, samt säkerhetsprodukter.
- Erfarenhet av IT-säkerhet, aktuella trender och säkerhetshot.
- Erfarenhet av IT- förvaltning.
- Erfarenhet av att driva projekt.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs med varierande arbetsuppgifter och är angelägen om att ge en god service och hjälpa användarna på ett pedagogiskt sätt. Du har en förmåga att hantera många ärenden av olika slag i ett stundtals högt tempo. I ditt arbete är du noggrann, strukturerad och dokumenterar ditt arbete. Hos oss är hög integritet mycket viktigt och du behöver vara van att hantera känslig information på ett ansvarsfullt sätt.

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu