Karlstad: Arkivarie

Hitta ansökningsinfo om jobbet Arkivarie i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2023-07-06 // Varaktighet: Heltid

Har du kunskaper om arkivvård, gillar ordning och reda och trivs i en roll där du får vara rådgivande? 

Just nu söker vi en arkivarie som under ett års tid ska jobba för kommunarkivet på kommunledningskontoret samt staben för de tekniska förvaltningarna.

Arbetsuppgifter
Som arkivarie på Karlstads kommunarkiv kommer du arbeta med ärendehandläggning, ordnings- och förteckningsarbete och annan arkivvård. Även uppgifter inom vår utåtriktade verksamhet och rådgivningsverksamhet kan bli aktuella, liksom övriga traditionella arkivarieuppgifter.

I dina delar som arkivarie för de tekniska förvaltningarna kommer du arbetar med arkivvård, ordnings- och förteckningsarbete, men också en hel del med rådgivning, se över strukturer för förvaltningarnas arkivorganisationer och hålla samman förvaltningarnas arkivnätverk. Du kommer också vara länken mellan de tekniska förvaltningarna och kommunarkivet.

Kvalifikationer
Du har högskole- eller universitetsutbildning där minst 40p/60hp arkivvetenskap eller motsvarande ingår. Tidigare yrkeserfarenhet som arkivarie är meriterande.

Kontakter med myndigheter, forskare och andra arkivarier är omfattande, varför det är viktigt att du har en god social kompetens och lätt för att knyta kontakter. Du ska kunna arbeta självständigt men också ha god förmåga att samarbeta med andra. Eftersom vi har lokaler på olika ställen bör du också ha B-körkort.

Du har vana av att planera, organisera och prioritera ditt arbete, är flexibel och har förmåga att växla mellan kortare arbetsmoment och mer långsiktigt arbete.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Beskrivning av arbetsplatserna
Kommunarkivets uppdrag är att normera och utöva tillsyn över arkivhanteringen inom Karlstads kommun, ge myndigheterna råd i arkivfrågor, vårda, förvara och tillgängliggöra kommunens historiska arkiv samt främja arkivens användning i kulturell verksamhet och forskning.

Vi arbetar kommunövergripande i flera frågor och ingår bland annat i projekt om e-arkiv och klassificeringsstruktur. Karlstads kommunarkiv är en del av Arkivcentrum Värmland, och har ett gott samarbete med Karlstads universitet och olika aktörer inom kulturarvssektorn.

Som arkivarie för de tekniska förvaltningarna tillhör du informationsenheten på staben för de tre tekniska förvaltningarna. Vårt uppdrag är att ge lednings- och verksamhetsstöd till de tekniska förvaltningarna och deras nämnder. Vi arbetar i aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn och informationsenheten består av 18 medarbetare. 

Om Karlstads kommun

Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 600 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten och avloppshantering, gator och parker, lekplatser och skogsmark samt den interna servicen. Vi utvecklar infrastrukturen, förvaltar fastigheter och bygger bland annat nya skolor och har hand om kommunens naturområden.

 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


 


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Arkivarie

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Arkivarie.

Arkivarie till Örebro, Falun eller Karlstad

Läs mer Apr 16
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu arkivarie till rättsektionen Bergslagen med placering i Örebro, Falun eller Karlstad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Om arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en av åtta nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättssektionerna arbetar ca 800 medarbetare med ansvar för ett flertal viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att vara garanten för rättssäkerhet i myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället samt att säkra myndighetens informationshantering.
De utlysta tjänsterna är förlagda till Informationsförvaltning 1 vid rättssektion Bergslagen med placering i Örebro, Falun eller Karlstad. Gruppen består i nuläget av 15 personer; registratorer, arkivarier, arkivhandläggare och gruppchef. Det geografiska ansvarsområdet omfattar Dalarna, Värmland och Örebro.
Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1990-talet och framåt, men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar förvaras i våra arkiv.
Du kommer till en arbetsplats där digitalt arbetssätt och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivarie får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden genom att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, gallra, delta i leveranser och omflyttningar av material. Att bistå verksamheterna internt med information ur arkiven och utföra sekretessprövningar samt utlämnade av allmän handling är också arbetsuppgifter som ingår. Du är sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med tillsyn och stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor.
Deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt kan bli aktuellt där arbete med gallringsutredningar och dokumenthanteringsplaner kan ingå.
Som arkivarie vid Informationsförvaltning Bergslagen ingår du i en arbetsuppgrupp och har nära samarbete med arkivhandläggare och registratorer.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Högskoleexamen med inriktning arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av arbete som arkivarie i närtid
God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
God förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav
Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av arbete med sekretessprövning
Erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
Kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar
Erfarenhet av arbete med arkiv inom polisen eller rättsväsendet i övrigt

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är självgående, ansvarstagande och har förmåga att själv strukturera ditt arbete. Du är serviceinriktad och har intresse och vilja att hjälpa andra. Arbetsuppgifterna ställer även krav på hög flexibilitet då snabbt uppkomna arbetsuppgifter kan förekomma, därmed har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är noggrann och har god förmåga att samarbeta. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annica Lennholm, annica.lennholm@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Peter Persson, peter-p.persson@polisen.se

Facklig företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Örebro, Falun eller Karlstad
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast 30 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A612.558/2023 i mailets ärendemening. Vi önskar dokumenten i formaten .doc, .docx eller .pdf.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
För fullständig annons och mer information läs mer på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/april/arkivarie-till-orebro-falun-eller-karlstad/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads kommun

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads kommun .

Livsviktigt sommarjobb inom Larm och service!

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Mar 7
Vårt erbjudande
Nu finns möjligheten för dig som studerar till sjuksköterska, är undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet att få ett intressant sommarjobb!

Vi erbjuder en marknadsmässig lön enligt kollektivavtal, bra förmåner och möjlighet till arbete hela eller delar av sommaren.

Förutom att du får massor av nya trevliga och hjälpsamma kollegor får du ett meningsfullt och viktigt arbete där du träffar personer med olika behov.

Vad gör man hos oss?
På enheten Larm- och service har vi flera olika spännande arbetsuppgifter. Vårt största uppdrag är att besvara larm inom hela Karlstads kommun. Just larm är en av de välfärdstekniska tjänster och produkter som vi ansvarar för. Vi tar även hand om hemtjänstens omsorgstagare de första dygnen efter hemkomsten från slutenvården och vi utför hälso- och sjukvårdsuppgifter. Ett arbetspass hos oss är inte det andra likt. ????

Arbetstiderna är varierande, dag, kväll och helg. Vi utgår från vår lokal på Kolvgatan 7. 

Vem är du?
Det här är lämpligt för dig som pluggar till sjuksköterska, är utbildad undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Du har fyllt 18 år och har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
B-körkort är ett krav då vi tar oss till omsorgstagarna med bil.

Intervju sker löpande via Teams eller fysiskt, så vänta inte med din ansökan om du känner att det här är något för dig. Välkommen att söka! 

Om Karlstads kommun

Vård- och omsorgsförvaltningen är en förvaltning med fokus på utveckling och nytänk, vilket bland annat syns genom att vi i flera år varit modellkommun för välfärdsteknik inom Sverige. I förvaltningen arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell personcentrerad vård och omsorg.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Vi söker ledsagare, kontaktperson, korttidsfamilj och avlösare

Ledsagare
Läs mer Apr 2
Beskrivning
Är du en person som är engagerad och vill hjälpa andra?

Vi erbjuder arvoderade uppdrag till dig som vill vara med och skapa bra dagar för någon eller några Karlstadbor som behöver extra stöd.

För att få ett uppdrag hos oss behöver du ha ett engagemang och intresse för andra människor samt lite extra tid i din vardag. Vi har inga krav på utbildning men du måste vara minst 18 år.


Ledsagare

Som ledsagare kan du underlätta för en person med funktionsnedsättning att komma ut på aktiviteter i samhället. Det kan till exempel vara att gå på bio, följa med på träning, åka till badhus eller att ta en promenad. Ledsagarservice ska vara en personlig service, anpassad efter varje individ.

Som ledsagare får du ersättning per timme. Om du har utlägg i samband med ditt uppdrag så får du tillbaka pengar mot uppvisande av kvitto.

Kontaktperson

Som kontaktperson är du en kompis som kan hjälpa till att hitta fritidsaktiviteter eller ge råd i vardagssituationer och därmed minska social isolering. Innebörden med uppdraget är att ge en annan människa en meningsfull fritid med möjlighet till ökad självständighet.

Som kontaktperson får du ersättning i form av ett arvode och en omkostnadsersättning.

Korttidsfamilj

Som korttidsfamilj tar du emot ett funktionsnedsatt barn eller ungdom i ditt hem ett bestämt antal dygn per månad.

Som korttidsfamilj får du ersättning i form av arvode.

Avlösare

Som avlösare tar du tillfälligt över omvårdnaden av ett barn eller ungdom med funktionsnedsättning från föräldrarna. Du ger föräldrarna möjlighet att ägna tid åt eventuella syskon eller för egna aktiviteter.

Som avlösare får du en timlön och eventuella tillägg för obekväm arbetstid.

Övrigt
Intervjuer kommer ske fortlöpande. Uppdraget kan komma att tillsättas innan ansökningsperioden löpt ut.

Innan bekräftat uppdrag efterfrågar vi utdrag ur belastningsregistret.

Om Karlstads kommun

Vård- och omsorgsförvaltningen är en förvaltning med fokus på utveckling och nytänk, vilket bland annat syns genom att vi i flera år varit modellkommun för välfärdsteknik inom Sverige. I förvaltningen arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell personcentrerad vård och omsorg.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Sommarjobb eller timvikarie inom vård- och omsorgsförvaltningen!

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Dec 15
Välkommen till vårt stora lag som skapar bättre dagar för karlstadsborna!
Varje sommar rekryterar vi ca 500 medarbetare och vikarier för arbete inom våra olika verksamheter inom vård och omsorg.

Ett jobb hos oss kan kännas betydelsefullt, viktigt, kärleksfullt, utvecklande och givande enligt dina kollegor. 

Vårt erbjudande
Du får ovärderlig erfarenhet och tränar dina sociala färdigheter som är nyttiga i alla typer av jobb framöver! Vi kan erbjuda dig en marknadsmässig lön, kollektivavtal och möjlighet till arbete hela sommaren. Förutom att du lär känna våra fantastiska omsorgstagare får du även massor av nya trevliga och hjälpsamma kollegor.
Utöver detta erbjuds du som anställd i Karlstads kommun även en rad förmåner som du kan läsa mer om https://karlstad.se/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare.

Arbetsuppgifter
På jobbet får du träffa personer med olika funktionsnedsättningar eller träffa äldre inom äldreomsorgen och är med i deras vardag. 

Våra verksamheter finns i de centrala delarna och ytterområdena i kommunen och pågår under hela dygnet. Som medarbetare hos oss arbetar du varierade arbetstider såväl dag, kväll som helg. Inom äldreomsorgen finns särskild nattpersonal och inom funktionsstöd är journatt vanligt förekommande. 

Arbetet inom våra verksamhetsområden skiljer sig något åt. Nedan kan du läsa mer om vad arbetet inom de olika verksamheterna innebär.

Vårdboenden/ Trygghetsboenden
Vårdboenden är riktade till omsorgstagare med demenssjukdom. Trygghetsboenden erbjuds äldre som fått fysiska funktionsnedsättningar på grund av ålder eller sjukdom. Här bor omsorgstagare som exempelvis kan ha svårt att gå och förflytta sig själv, men även med viss demenssjukdom. 

Som medarbetare är du med och bidrar till en meningsfull vardag för våra omsorgstagare. Stödet av dig kan innebära exempelvis städning, tvätt, dusch, hjälp vid toalettbesök och stöttning vid matsituationer. Ditt stöd kan även bestå av att dela trevliga aktiviteter med våra äldre. 

Hemtjänst
Inom hemtjänsten stöttar du omsorgstagaren att leva ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem.
Stödet av dig kan bestå av t.ex dusch, toalettbesök, hantera medicin, städning och stöd vid matsituationer. Ditt stöd kan också bestå av trivseltid för att gå ut och gå, läsa tidningen eller fika.

Vi har en särskild grupp inom hemtjänst som kallas Larm- och service med flera olika spännande arbetsuppgifter. I denna roll besvarar du larm och gör hembesök inom hela Karlstads kommun. Detta är en bra möjlighet för dig som studerar till sjuksköterska, är undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet att få ett intressant sommarjobb.

Det finns även en nattpatrull som utför olika serviceinsatser i omsorgstagarens hem nattetid. Man arbetar antingen enskilt eller tillsammans med en kollega och besvarar inkommande larm samt gör hembesök inom hela Karlstads kommun.

Städ- och serviceenheten

Inom vår serviceenhet hjälper du omsorgstagaren att få ett rent och trivsamt hem.

Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem och du hjälper till att dammsuga, fukttorka golv och damma. Du kommer även att utföra fixarservice som bland annat kan innebära byte av gardiner, glödlampor, hämta och bära upp saker till vind eller källare.

Funktionsstöd
Inom funktionsstöd stöttar du omsorgstagare med funktionsnedsättning att få en meningsfull vardag utifrån den enskildes behov och förutsättningar. Våra omsorgstagare är såväl vuxna som barn.

Stödet av dig kan bestå av personlig omvårdnad och/eller tillhandahålla pedagogiska verktyg så att omsorgstagaren kan förstå och klara av sin vardag.

Personlig assistans

Inom personlig assistans stöttar du en person med omfattande funktionsnedsättningar för att hen ska kunna vara delaktig i samhället och leva ett självständigt liv.

Som medarbetare är du därför en viktig del av din omsorgstagares vardag. Stödet kan bestå av förflyttningar, personlig omvårdnad och hjälp med kommunikation. Även arbete med medicintekniska hjälpmedel såsom trach och respirator kan förekomma. Du följer även med på de olika fritidsaktiviteter som din omsorgstagare har.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har en lämplig utbildningsbakgrund, till exempel omvårdnadsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller pedagogisk utbildning av något slag. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Du ska ha fyllt 18 år.
Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

B-körkort är ett krav inom vissa arbetsområden. Inom hemtjänsten är det ett krav att du kan cykla.

Intervjuer: Mellan december och maj pågår vår sommarrekrytering. I år kommer vi att ha intervjuer både fysiskt på plats och digitalt via Teams. 

Innan erbjudande om anställning begär vi att få se utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi önskar det register som heter ”Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Vi rekommenderar att du beställer registret inför en eventuell intervju. Anmärkningar i registret kan komma att påverka din möjlighet till anställning. 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Vikarierande enhetschef Kontaktcenter

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 29
Beskrivning
Kommunledningskontoret söker nu en vikarierande enhetschef till Kontaktcenter.

Kontaktcenter är Karlstadsbornas väg in till kommunen. Här finns ett 30-tal kommunvägledare som är specialister på våra verksamheter. Till Kontaktcenter kan medborgare höra av sig om allt från äldreomsorg och skola till felanmälningar och bokning av borgerlig vigsel. Vårt mål är att ge karlstadsborna rätt information och för att göra det arbetar vi i ett nära samarbete med förvaltningarna. Genom att jobba tillsammans med handläggare i kommunen ger vi en proffsig service och snabba svar på de flesta frågor som rör både förvaltningar och bolag. Kontaktcenter är uppdelat i tre svarsgrupper. Tjänsten som enhetschef berör främst svarsgrupp 3. Svarsgrupp 3 jobbar mot de tekniska förvaltningarna, kommunledningskontoret, kommunens bolag samt räddningstjänsten i Karlstadsregionen. Vi har bland annat hand om e-förslag, EU-frågor, bygglovsfrågor, synpunkter och felanmälningar på kommunens utemiljö samt bokar borgerlig vigsel. Som enhetschef kommer du att arbeta i nära samarbete med de övriga cheferna på Kontaktcentret, vilket innebär att du vid behov även kan komma att engagera dig i arbetsuppgifter för de andra svarsgrupperna.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef på Kontaktcenter är din främsta uppgift att leda och utveckla verksamheten, med särskilt fokus på att stödja och coacha personalen i deras dagliga arbete. Denna roll erbjuder en spännande möjlighet för dig som är ny till ledarskapet att under ett år prova på och växa i en chefsposition. Det är också ett bra tillfälle för dig som erfaren chef inom kommunkoncernen som söker nya utmaningar att utöka sina kunskaper i en dynamisk och föränderlig miljö.

Gruppen du kommer att leda befinner sig i en spännande fas av förändring. Du ska engagera och motivera teamet att framgångsrikt navigera under denna period. Med en lyhörd inställning till varje medarbetare, klar och tydlig kommunikation och en fast vision för framtiden, kommer du att effektivt utföra dina uppgifter som enhetschef.

Svarsgrupp 3 består av 11 medarbetare plus timvikarier. Din primära uppgift är att dagligen leda gruppen med ett närvarande och engagerat ledarskap, samt att hantera vikarieanskaffning. Du kommer att arbeta nära enhetens övriga chefer, vilket ger dig gediget stöd i din roll som enhetschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig med en relevant akademisk examen inom personal- och arbetslivsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av att stötta ledare konsultativt inom HR, eller själv ha innehaft en chefsposition, med särskilt fokus på coachande ledarskap och personalhantering. Tidigare erfarenhet som chef där du har drivit förändringsarbete och utvecklingsinsatser tillsammans med medarbetare för att uppnått resultat är meriterande, men inget krav.

Ditt engagemang för att ständigt förbättra arbetsprocesser och medarbetarnas arbetsvillkor är av stor vikt. Du hanterar förändringar med beslutsamhet och är lyhörd för såväl verksamhetens behov som för medarbetarnas välbefinnande. Din förmåga att se helhetsbilden underlättar samordningen av olika funktioner inom kontaktcentret, och erfarenhet från arbete inom kundservice eller support är en fördel.

Ditt ledarskap präglas av att skapa förutsättningar för ett aktivt och engagerat medarbetarskap. Du leder med tillit och ser mångfald som en tillgång. Du är prestigelös, tydlig och målinriktad i ditt ledarskap, har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar och modet att hantera svåra situationer. Du är en skicklig kommunikatör och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Som person är du trygg med god självkännedom och förmåga att bygga tillitsfulla relationer samt skapa ett positivt samarbetsklimat. Din analytiska förmåga och strategiska tänkande är viktiga egenskaper som hjälper dig att effektivt lösa utmaningar inom kontaktcenterverksamheten.





Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Sommarjobb eller timvikarie inom vård- och omsorgsförvaltningen!

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Dec 1
Välkommen till vårt stora lag som skapar bättre dagar för karlstadsborna!
Varje sommar rekryterar vi ca 500 medarbetare och vikarier för arbete inom våra olika verksamheter inom vård och omsorg.

Ett jobb hos oss kan kännas betydelsefullt, viktigt, kärleksfullt, utvecklande och givande enligt dina kollegor. 

Vårt erbjudande
Du får ovärderlig erfarenhet och tränar dina sociala färdigheter som är nyttiga i alla typer av jobb framöver! Vi kan erbjuda dig en marknadsmässig lön, kollektivavtal och möjlighet till arbete hela sommaren. Förutom att du lär känna våra fantastiska omsorgstagare får du även massor av nya trevliga och hjälpsamma kollegor.
Utöver detta erbjuds du som anställd i Karlstads kommun även en rad förmåner som du kan läsa mer om https://karlstad.se/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare.

Arbetsuppgifter
På jobbet får du träffa personer med olika funktionsnedsättningar eller träffa äldre inom äldreomsorgen och är med i deras vardag. 

Våra verksamheter finns i de centrala delarna och ytterområdena i kommunen och pågår under hela dygnet. Som medarbetare hos oss arbetar du varierade arbetstider såväl dag, kväll som helg. Inom äldreomsorgen finns särskild nattpersonal och inom funktionsstöd är journatt vanligt förekommande. 

Arbetet inom våra verksamhetsområden skiljer sig något åt. Nedan kan du läsa mer om vad arbetet inom de olika verksamheterna innebär.

Vårdboenden/ Trygghetsboenden
Vårdboenden är riktade till omsorgstagare med demenssjukdom. Trygghetsboenden erbjuds äldre som fått fysiska funktionsnedsättningar på grund av ålder eller sjukdom. Här bor omsorgstagare som exempelvis kan ha svårt att gå och förflytta sig själv, men även med viss demenssjukdom. 

Som medarbetare är du med och bidrar till en meningsfull vardag för våra omsorgstagare. Stödet av dig kan innebära exempelvis städning, tvätt, dusch, hjälp vid toalettbesök och stöttning vid matsituationer. Ditt stöd kan även bestå av att dela trevliga aktiviteter med våra äldre. 

Hemtjänst
Inom hemtjänsten stöttar du omsorgstagaren att leva ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem.
Stödet av dig kan bestå av t.ex dusch, toalettbesök, hantera medicin, städning och stöd vid matsituationer. Ditt stöd kan också bestå av trivseltid för att gå ut och gå, läsa tidningen eller fika.

Vi har en särskild grupp inom hemtjänst som kallas Larm- och service med flera olika spännande arbetsuppgifter. I denna roll besvarar du larm och gör hembesök inom hela Karlstads kommun. Detta är en bra möjlighet för dig som studerar till sjuksköterska, är undersköterska eller är vårdbiträde med erfarenhet att få ett intressant sommarjobb.

Det finns även en nattpatrull som utför olika serviceinsatser i omsorgstagarens hem nattetid. Man arbetar antingen enskilt eller tillsammans med en kollega och besvarar inkommande larm samt gör hembesök inom hela Karlstads kommun.

Städ- och serviceenheten

Inom vår serviceenhet hjälper du omsorgstagaren att få ett rent och trivsamt hem.

Arbetet sker i omsorgstagarens egna hem och du hjälper till att dammsuga, fukttorka golv och damma. Du kommer även att utföra fixarservice som bland annat kan innebära byte av gardiner, glödlampor, hämta och bära upp saker till vind eller källare.

Funktionsstöd
Inom funktionsstöd stöttar du omsorgstagare med funktionsnedsättning att få en meningsfull vardag utifrån den enskildes behov och förutsättningar. Våra omsorgstagare är såväl vuxna som barn.

Stödet av dig kan bestå av personlig omvårdnad och/eller tillhandahålla pedagogiska verktyg så att omsorgstagaren kan förstå och klara av sin vardag.

Personlig assistans

Inom personlig assistans stöttar du en person med omfattande funktionsnedsättningar för att hen ska kunna vara delaktig i samhället och leva ett självständigt liv.

Som medarbetare är du därför en viktig del av din omsorgstagares vardag. Stödet kan bestå av förflyttningar, personlig omvårdnad och hjälp med kommunikation. Även arbete med medicintekniska hjälpmedel såsom trach och respirator kan förekomma. Du följer även med på de olika fritidsaktiviteter som din omsorgstagare har.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har en lämplig utbildningsbakgrund, till exempel omvårdnadsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller pedagogisk utbildning av något slag. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Du ska ha fyllt 18 år.
Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

B-körkort är ett krav inom vissa arbetsområden. Inom hemtjänsten är det ett krav att du kan cykla.

Intervjuer: Mellan december och maj pågår vår sommarrekrytering. I år kommer vi att ha intervjuer både fysiskt på plats och digitalt via Teams. 

Innan erbjudande om anställning begär vi att få se utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi önskar det register som heter ”Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Vi rekommenderar att du beställer registret inför en eventuell intervju. Anmärkningar i registret kan komma att påverka din möjlighet till anställning. 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Yrkeslärare anläggning

Yrkeslärare
Läs mer Maj 2
Arbetsuppgifter

Tjänsten innefattar undervisning i bygg- och anläggning där eleverna läser yrkeskurser med programinriktning anläggning.

Du som söker ska vara pedagogisk, ha genuint intresse av att arbeta med människor med olika kulturell bakgrund, kunna individanpassa din undervisning och vara kreativ. I arbetet ingår både praktisk och teoretisk undervisning med för- och efterarbete, tät kontakt med elever och handledare på APL (arbetsplatsförlagt lärande) samt olika arbetsgivare. Du förväntas också göra bedömning av elevers förvärvade kunskap. Vid APL-besöken ska du ha trepartssamtal och följa elevens lärande på arbetsplatsen. Ett nära samarbete med branschkollegor, lärarkollegor, elevhälsoteam och övriga nätverk är en förutsättning och avgörande för uppdraget.

Kvalifikationer

Du har en bred erfarenhet inom bygg och anläggning och vi ser förstås helst att du har lärarlegitimation. Men detta kan också vara steget in att prova rollen som yrkeslärare, något du kanske varit lite nyfiken på?

Du är ansvarstagande och strukturerad med god förmåga att planera ditt arbete. Du har god pedagogisk förmåga och har lätt för att omvandla din praktiska erfarenhet inom byggnadsarbete till teoretisk undervisning i klassrummet. Du har ett stort personligt engagemang för lärande och att utveckla våra elevers kunskap. Du är van att samarbeta med andra och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer med såväl elever som kollegor samt externa aktörer. Du är kommunikativ och flexibel och lägger stor vikt att elever ska utvecklas så långt som möjligt. Du kan i din undervisning möta elever utifrån där eleven befinner sig och bygga vidare på elevens styrkor, individanpassa undervisning, bemöta elever med god etik och sunda värderingar samt är inte rädd för att tänka nytt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Trivs du kommer du ges möjlighet att arbeta samtidigt som du läser in en lärarexamen. Det viktiga är att du tycker det är roligt och spännande att arbeta med ungdomar på väg upp i vuxenlivet. Den svenska skolan färgas mycket av digitalisering och det är en stor fördel om du har erfarenhet av IT och arbete via dator.

Ta chansen att vara del av den framtida kompetensförsörjningen i byggbranschen!

Om Karlstads kommun

Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för cirka 6 500 elevers utbildning inom gymnasieskola, gymnasiesärskola, vuxenutbildning på grundskole- och gymnasienivå, yrkeshögskola och svenska för invandrare. Våra skolor står för kunskap, erfarenhet, trygghet, kvalitet och glädje! Våra cirka 650 medarbetare skapar utbildning för alla.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu