Karlstad: Sommarvikarierande brandmän till Karlstad

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sommarvikarierande brandmän till Karlstad i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2022-11-28 // Varaktighet: Heltid

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.



Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet.

Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund: professionalism, respekt, lärande och mod.

De utannonserade tjänsterna är organiserade under räddningstjänstavdelningen som ansvarar för räddningsinsatser enligt lagen om skydd mot olyckor. Avdelningen har en heltidsstyrka i Karlstad och styrkor med räddningspersonal i beredskap i Deje, Forshaga, Grums, Hammarö, Högboda, Kil, Molkom, Munkfors, Vålberg och Väse. Dessutom ingår ett räddningsvärn i Värmskog.

Arbetsuppgifter
Som brandman inom räddningstjänst arbetar du med de insatser som görs vid bland annat bränder, trafikolyckor och kemikalieutsläpp. Förutom räddningsinsatser förväntas du delta vid övning/utbildning, planera och utföra underhåll av fordon och utrustning etc.

Du kommer även att arbeta med förebyggande uppgifter såsom brandskydd, tillsyn, information och olika servicefunktioner. Tjänsten är placerad på vår heltidsstation i Karlstad.

Kvalifikationer
För att du skall trivas hos oss och känna att du kan bidra till vår arbetsplats ser vi gärna att du har en positiv syn på arbetslivet och vill medverka till en jämlik- och inkluderande arbetsmiljö. Hos oss är det självklart att alla bidrar till en välmående och utvecklande arbetsplats.

Därutöver behöver du ha en god förmåga att hantera stressiga situationer där gruppen löser uppgiften tillsammans. Det gör att du behöver ha ett intresse för dina kollegor och gruppens förmåga att samarbeta för att lösa uppgiften.

För att du skall vara aktuell för tjänsten ser vi gärna att du har:

- Examen från SMO-utbildningen/Brandman heltid alternativt avklarat godkänt resultat vid minst två terminer SMO (vid tjänstgöringens början).
- God fysisk förmåga
- God vattenvana
- Fri från höjdrädsla och klaustrofobi
- C-körkort

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta Stationschef, Jonas Ericsson, via 054-540 28 96.
Fackliga företrädare är Jörgen Tolf SKAF, Robert Olofsson Ledarna. Samtliga nås via vår växel - 054-540 28 80.

Din ansökan ska vara inkommen till Räddningstjänsten Karlstadsregionen senast den 8 januari 2023, märkt med referensnummer 570594.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Vi använder oss av såväl arbetsrelaterade som fysiska tester vid urvalet. Dessa kompletteras med intervjuer.

Tester och intervjuer avses att genomföras under månadsskiftet januari/februari 2023.

Alla ansökningshandlingar som lämnas till Räddningstjänsten Karlstadsregionen är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.                        

Övrigt
Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!

Då vi har nolltolerans mot alkohol och droger utför vi drogtester i samband med nyanställning.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Brandman

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Brandman.

Handläggare med inriktning på räddningstjänst under höjd beredskap

Läs mer Mar 25
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nya kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare med inriktning räddningstjänst under höjd beredskap (RUHB) kommer du att arbeta med flera olika frågor inom området.

Du kommer medverka till att ge stöd till kommunal räddningstjänst, så att de är väl förberedda och har förmåga att genomföra effektiva räddningsinsatser under höjd beredskap. Du kommer också representera myndigheten i olika sammanhang, t.ex. genom att föreläsa om utvecklingsarbetet kring RUHB.

Arbetet utförs i första hand tillsammans med kollegor inom myndigheten men innefattar även självständigt arbete såväl som samverkan med andra myndigheter och aktörer.

Dina kunskaper och kompetenser
För att lyckas i rollen som handläggare med inriktning räddningstjänst under höjd beredskap har du en relevant akademisk utbildning, eller annan erfarenhet som MSB bedömer som likvärdig.

Vi söker dig som har:

- mångårig erfarenhet av att arbeta med kommunal räddningstjänst eller annan erfarenhet som MSB bedömer lämplig.

Det är meriterande om du har:

- kunskaper om metod och teknik inom räddningstjänstområdet
- erfarenhet från arbete med totalförsvar eller krisberedskap
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete eller signalskyddsarbete

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På enheten för ledning och räddningstjänst under höjd beredskap är vi idag 10 medarbetare fördelade på kontor i Karlstad respektive Stockholm. Vår uppgift är bland annat att driva utveckling av räddningstjänst under höjd beredskap, samordna utveckling av statlig räddningstjänst samt att tillsammans med aktörer utveckla och driva systemledningsfrågor och arbete med ledningsfrågor för räddningstjänst. Vidare ingår tillsyn över länsstyrelsernas planering för övertagande av ansvaret för kommunal räddningstjänst, tillsyn över samordningen mellan den statliga räddningstjänstens grenar samt tillsyn och kontroll av SOS Alarms AB:s åtaganden enligt alarmeringsavtalet med staten.

Vi arbetar i en aktivitetsbaserad kontorsmiljö där du till viss del kan välja arbetsplats efter verksamhetens behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Henrik Larsson. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 april 2024.

Ansök nu

Vikarierande brandmän

Läs mer Okt 28
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.

De utannonserade tjänsterna är organiserade under räddningstjänstavdelningen som ansvarar för räddningsinsatser enligt lagen om skydd mot olyckor. Avdelningen har en heltidsstyrka i Karlstad och styrkor med räddningspersonal i beredskap i Deje, Forshaga, Grums, Hammarö, Högboda, Kil, Molkom, Munkfors, Vålberg och Väse. Dessutom ingår ett räddningsvärn i Värmskog.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna är sedvanliga uppgifter för en brandman, såsom genomförande av räddningsinsatser, övning, underhåll av fordon och utrustning, insatsförberedande arbete och liknande. Även uppgifter av förebyggande karaktär förekommer.
Tjänsterna är placerade på vår heltidsstation i Karlstad.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har:
• Examen från SMO-utbildningen/Brandman heltid eller vid tjänstgöringens början minst två terminer SMO
• God fysisk förmåga
• Vattenvana
• God förmåga att lösa uppgifter både i grupp och individuellt
• En positiv syn på arbetslivet och bidrar till en välmående och utvecklande arbetsplats

Vi vill också att du är:
• Stresstålig
• En god kamrat
• Empatisk
• Fri från höjdrädsla och klaustrofobi
Vi använder oss av såväl arbetsrelaterade som fysiska tester vid urvalet. Dessa kompletteras med intervjuer. Tester och intervjuer avses att genomföras under november månad.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Brandmän

Läs mer Okt 28
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.

De utannonserade tjänsterna är organiserade under räddningstjänstavdelningen som ansvarar för räddningsinsatser enligt lagen om skydd mot olyckor. Avdelningen har en heltidsstyrka i Karlstad och styrkor med räddningspersonal i beredskap i Deje, Forshaga, Grums, Hammarö, Högboda, Kil, Molkom, Munkfors, Vålberg och Väse. Dessutom ingår ett räddningsvärn i Värmskog.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna är sedvanliga uppgifter för en brandman, såsom genomförande av räddningsinsatser, övning, underhåll av fordon och utrustning, insatsförberedande arbete och liknande. Även uppgifter av förebyggande karaktär förekommer.
Tjänsterna är placerade på vår heltidsstation i Karlstad.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har:
• Examen från SMO-utbildningen eller Brandman heltid (15 veckor)
• Räddningstjänsterfarenhet
• God fysisk förmåga
• Vattenvana
• C-behörighet, gärna BE eller CE
• Körvana av tunga fordon
• God förmåga att lösa uppgifter både i grupp och individuellt
• En positiv syn på arbetslivet och bidrar till en välmående och utvecklande arbetsplats

Vi vill också att du är:
• Stresstålig
• En god kamrat
• Empatisk
• Fri från höjdrädsla och klaustrofobi

Vi använder oss av såväl arbetsrelaterade som fysiska tester vid urvalet. Dessa kompletteras med intervjuer. Tester och intervjuer avses att genomföras under senare delen av november.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Handläggare automatiska brandlarm

Läs mer Apr 20
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.



ARBETSUPPGIFTER
Följande arbetsuppgifter ingår i tjänsten:
?
• Ett helhetsansvar för förbundets arbete med automatiska brandlarm. Från nyinstallation, via debitering, till uppföljning och återkoppling till objekten. (Cirka 15 % av arbetstiden)
• Huvudansvar för förbundets debitering efter restvärde, vägsanering och IVPA. (10 %)
• Övergripande ansvar för händelserapporten, förvaltning och stöd till förbundets användare. (20 %)
• Övrig tid (cirka 55 %) deltar du i grupp 5:s verksamhet som bland annat består av övningsverksamhet, utbildning och information till allmänheten.

Tjänsten är placerad i grupp 5 på brandstationen i Karlstad. Grupp 5 är en dagtidsstyrka bestående av företrädelsevis brandmän som arbetar med utbildning, övningsverksamhet, information till den enskilde samt utveckling av den egna verksamheten.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett strukturerat arbetssätt med ett gott sinne för ordning och reda. Du bör även ha en viss pedagogisk förmåga.
Vi ser helst att du har någon form av bakgrund inom räddningstjänsten som brandman eller befäl och har C-kort.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter jämställdhet och mångfald. Vi ser därför gärna kvinnor och personer med utländsk bakgrund som sökande.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstadsregionens Räddningstjänstförbund

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstadsregionens Räddningstjänstförbund .

Samordnare för räddningstjänst under höjd beredskap

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 27
Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 350 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har identifierat att det finns behov av att stärka upp räddningstjänstens arbete med planering inför höjd beredskap och krig. Den kommunala räddningstjänstens förmåga har en central och omedelbar betydelse för skyddet av civilbefolkningen och civil egendom.

Räddningstjänsten i Karlstadsregionen kommer nu att anställa en samordnare som har till uppgift att stödja både Räddningstjänsten Karlstadsregionen och Värmlands övriga kommunala räddningstjänstorganisationer i planeringen inför höjd beredskap.

Arbetsuppgifter
Tjänsten är ny och du kommer att bli en del i att själv bidra till utformningen av den. Du kommer att vara ansvarig för frågor som bland annat rör förberedande planering med syfte att säkerställa förmåga till räddningstjänst under höjd beredskap i Värmlands län. Målet är att var och en ska veta vad han eller hon skall göra, tillsammans med vilka och med hjälp av vilka resurser.

Du kommer att arbeta med utveckling och övergripande planering med fokus på sådana frågor som berör samverkan och övriga totalförsvaret samt förmågor och projekt kopplat till räddningstjänst under höjd beredskap.

Du är en representant i det nationella arbetet med att utveckla förmågan och samverkar tillsammans med andra räddningstjänster, länsstyrelsen, MSB samt vid behov även andra offentliga organisationer, frivilliga och privata aktörer.

I uppdraget kommer du att medverka vid den uppdragsanpassade utbildning som MSB arrangerar.

Kvalifikationer
Vi ser att du har relevant akademisk examen eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig. För uppdraget behöver du ha arbetslivserfarenhet och goda kunskaper om den kommunala räddningstjänsten. Har du tidigare erfarenhet från Försvarsmakten eller annan myndighet inom beredskapssektorn med arbetsuppgifter inom säkerhet, beredskapsplanering, krisberedskap eller totalförsvar så ser vi det som meriterande.

Du är van att leda utan att vara chef med en väl utvecklad förmåga att med lyhördhet och fingertoppskänsla samordna olika intressenter. Du trivs i en nätverkande roll och tar initiativ till samarbete då arbetet sker i nära samspel med andra räddningstjänster, kollegor och myndigheter.

Rollen kräver att du kan planera och strukturera ditt arbete på egen hand och att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig välformulerat i såväl text som tal.

För att lyckas i rollen bör du ha en god förmåga att analysera och arbeta med komplexa frågor samt ha ett intresse av säkerhetspolitiska frågor.  Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

B-körkort är ett krav

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.

Fackliga företrädare
Kristoffer Staaf, Vision, 054-540 28 38, kristoffer.staaf@karlstad.se
Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer, 054-540 28 19, magnus.lundqvist@karlstad.se
Robert Olofsson, Ledarna, 054-540 28 80, robert.olofsson@karlstad.se
Jörgen Tolf, SKAF, 054-540 28 80, jorgen.tolf@karlstad.se

Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Säkerhetskoordinator med inriktning civil beredskap

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Feb 27
Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.

På grund av extrasatsningar inom området civil beredskap söker vi nu två säkerhetskoordinatorer på tidsbegränsad anställning under 10 månader. Uppdraget innefattar både krisberedskap och civilt försvar. Tjänsterna är organiserade på säkerhetsavdelningen.

Säkerhetsavdelningen är ett nav för samverkan och kompetens och stödjer medlemskommunerna inom områdena intern säkerhet, trygghet, brottsförebyggande arbete och civil beredskap. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med varierande uppgifter för att stärka kommunernas förmåga att hantera samhällsstörningar, extraordinära händelser och höjd beredskap. Du kommer att delta i arbetet med kommunal krisledning, kontinuitetshantering, beredskapsplanering, behovsanalyser, samverkan och ledning, utbildningar och övningar samt utvärderingar. Särskilt prioriterade områden är att tillsammans med våra medlemskommuner arbeta med civilt försvar och att öka kunskapen om civil beredskap. Du kommer också att delta i olika nätverk och samverkansforum inom området.

Kvalifikationer
Säkerhetsavdelningens arbetsområde präglas av en hög utvecklingstakt genom flertalet nationella satsningar på civil beredskap. Vi söker därför dig som är driven, kommunikativ och har förmåga att bidra till utveckling.

Du har universitets- eller högskoleutbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har kunskaper inom krisberedskapssystemet och civil beredskap.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från arbete inom civil beredskap
• Erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet
• Erfarenhet av att leda eller delta i projekt



Du är van att arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Arbetet är förenat med många kontakter både i våra medlemskommuner och med samverkande aktörer, vilket ställer krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

B-körkort krävs.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.

Fackliga företrädare
Kristoffer Staaf, Vision, 054-540 28 38, kristoffer.staaf@karlstad.se
Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer, 054-540 28 19, magnus.lundqvist@karlstad.se
Robert Olofsson, Ledarna, 054-540 28 80, robert.olofsson@karlstad.se
Jörgen Tolf, SKAF, 054-540 28 80, jorgen.tolf@karlstad.se

Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Säkerhetskoordinator – intern säkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Feb 12
Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod. 

Vi söker nu en säkerhetskoordinator inom området intern säkerhet. Tjänsten är organiserad på räddningstjänstens säkerhetsavdelning och du jobbar inom vårt uppdrag för koncernen Karlstads kommun.

Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd och säkerhet, trygghets- och brottsförebyggande arbete, försäkringssamordning samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. 

Arbetsuppgifter
Du kommer att leda, driva och utveckla Karlstads kommuns interna säkerhetsarbete i både strategiska och operativa frågor. Säkerhetsavdelningen är ett nav för samverkan och kompetens vilket innebär att hålla utbildningar är en viktig del av vårt uppdrag. Rollen är rådgivande och stödjande för koncernens alla förvaltningar och bolag. Exempel på arbetsuppgifter är:

- Stöd vid händelser exempelvis hot eller våld, skadegörelse och krishantering. Du hanterar hot och våldsärenden som inträffat men också förebyggande genom utbildningar eller genom förändringar i den fysiska miljön eller arbetssätt.
- Ansvara för kommunens bevakningsavtal och styra den resurs som kommunen förfogar över i form av exempelvis väktare och ordningsvakter så att den blir så effektiv som möjligt utifrån den lägesbild som råder
- Arbeta med riskanalyser och åtgärder inför särskilda evenemang eller händelser
- Genomföra utredningar och ta fram rutiner och styrdokument
- Delta i och leda samverkansforum i olika sammanhang och ledningsnivåer
- Utbilda och öva

Du ingår i ett större team som arbetar tillsammans med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet, ex. inom personsäkerhet, fysiskt skydd, bevakning, polishögskolan eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer relevant för tjänsten.

Du har erfarenhet från systematiskt säkerhets- och trygghetsarbete i en större organisation. Du förstår vad som är viktigt i en komplex situation och vågar ta beslut och agera även med begränsad information tillgänglig. Du är bekväm med att hantera hot- och våldsärenden och är trygg och förtroendeingivande i dina möten i vardagen.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att delta i och leda projekt- och utvecklingsarbeten, gärna inom säkerhetsområdet. Det är också meriterande om du har erfarenhet från kommunal verksamhet.

Arbetet ställer krav på att du har stor vana av att arbeta självständigt men även tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och är strukturerad i ditt arbete. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat.

Eftersom arbetet är förenat med många kontakter, både i kommunen men även med andra aktörer såsom polisen och kommunväktarna, ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också vara bekväm med att hålla i utbildningar och informationsträffar för större eller mindre grupper.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

B-körkort krävs.

Erfarenhet krävs.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.  

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.

Fackliga företrädare
Kristoffer Staaf, Vision, 054-540 28 38, kristoffer.staaf@karlstad.se

Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer, 054-540 28 19, magnus.lundqvist@karlstad.se

Robert Olofsson, Ledarna, 054-540 28 80, robert.olofsson@karlstad.se

Jörgen Tolf, SKAF, 054-540 28 80, jorgen.tolf@karlstad.se


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Säkerhetskoordinator – intern säkerhet och systematiskt brandskyddsarbete

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Jun 1
Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod. 

Vi söker nu en säkerhetskoordinator inom området intern säkerhet och systematiskt brandskyddsarbete (SBA). Tjänsten är organiserad på säkerhetsavdelningen. 

Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd och säkerhet, trygghets- och brottsförebyggande arbete, försäkringssamordning samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. 

Arbetsuppgifter
Du kommer att vara en av två säkerhetskoordinatorer som arbetar med varierade uppgifter för att samordna, utveckla och stödja det systematiska säkerhetsarbetet i medlemskommunerna Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors. 

Du kommer att ha ett brett fokus på intern säkerhet, personsäkerhet, fysiskt skydd, bevakningstjänster/kommunväktare, riskhantering och systematiskt brandskyddsarbete. I arbetet ingår bland annat att ta fram utredningar, riskanalyser, lägesbilder, säkerhetsrutiner och att genomföra utbildningar. 

Du kommer att vara en resurs för kommunledning, chefer och förvaltningar samt förtroendevalda. Du är ett stöd vid händelser exempelvis hot eller våld, skadegörelse och krishantering. Du ingår i ett större team som arbetar tillsammans med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter. 



Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet, ex. inom personsäkerhet, fysiskt skydd, bevakning, skydd mot olyckor eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer relevant för tjänsten.

Du har erfarenhet från kvalificerat arbete med säkerhet och trygghet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att delta i och leda projekt- och utvecklingsarbeten i större organisationer. Det är också meriterande om du har erfarenhet från kommunal verksamhet.

Arbetet ställer krav på att du har stor vana av att arbeta självständigt men även tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och är strukturerad i ditt arbete. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat.

Eftersom arbetet är förenat med många kontakter, både i medlemskommunerna men även med andra aktörer såsom polisen och kommunväktarna, ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också vara bekväm med att hålla i utbildningar och informationsträffar för större eller mindre grupper.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

B-körkort krävs.

Erfarenhet krävs.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.  

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.

Fackliga företrädare
Kristoffer Staaf, Vision
054-540 28 38
kristoffer.staaf@karlstad.se

Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer
054-540 28 19
magnus.lundqvist@karlstad.se

Robert Olofsson, Ledarna
054-540 28 80
robert.olofsson@karlstad.se

Jörgen Tolf, SKAF
054-540 28 80
jorgen.tolf@karlstad.se 

 

Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Säkerhetskoordinator – operativ trygghetsutveckling

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Maj 9
Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod. 

Vi söker nu säkerhetskoordinator inom området operativ trygghetsutveckling och brottsförebyggande arbete. Tjänsten är organiserad på säkerhetsavdelningen.

Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd, trygghet, försäkringssamordning, krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut.


Arbetsuppgifter
Vill du vara med och stötta våra medlemskommuner i det brottsförebyggande arbetet? Den nya lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete som träder i kraft den 1 juli 2023 ger våra kommuner möjlighet att satsa ännu mer på trygghets- och brottsförebyggande arbete och säkerhetsavdelningens uppdrag utökas därför.

Vi söker nu en säkerhetskoordinator inom området operativ trygghetsutveckling för Karlstads kommun. Du kommer att arbeta med varierande uppgifter för att samordna och utveckla kommunens trygghets- och brottsförebyggande arbete med målet att Karlstad ska vara en trygg och säker kommun. Du stöttar och koordinerar kommunens brottsförebyggande arbete enligt kommunens brottsförebyggande policy. Vi arbetar enligt den kunskapsbaserade arbetsmetoden Effektiv samordning för trygghet, EST. Du kommer att vara en viktig del i utveckling av ett systematiskt trygghets- och brottsförebyggande arbete i det operativa med kartläggning av lägesbild, analys och genomförande tillsammans med kommunens förvaltningar, bolag och externa aktörer. Detta innebär ett nära samarbete med polismyndigheten genom medborgarlöfte och samverkansavtal. Trygghetscenter är navet för vår samverkan och du kommer att bidra till arbetet med att uppfylla de nya lagkraven.

I ditt arbete kommer du att ha många kontakter med både kommunledningen, ansvariga förtroendevalda och kommunens olika verksamheter och professioner. Du kommer också att samverka med andra samhällsaktörer såsom näringslivet, föreningar och övriga aktörer, bland annat genom regelbundna trygghetsmöten. Arbetet innebär också kontakter med media.

Därutöver kommer du att ingå i ett team med säkerhetskoordinatorer som tillsammans arbetar med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Du har universitets- eller högskoleutbildning alternativt yrkeshögskola med inriktning på trygghet, säkerhet och brottsförebyggande arbete eller annan utbildning eller yrkeserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten.

Du har erfarenhet från arbete med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från att leda projekt och utvecklingsarbete i större organisationer. Det är också meriterande om du har erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet.

Arbetet ställer krav på att du har stor vana av att arbeta självständigt men även tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och är strukturerad i ditt arbete. Eftersom arbetet är förenat med många kontakter både externt och internt i kommunen ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Erfarenhet krävs.

B-körkort krävs.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Säkerhetskoordinator med inriktning brottsförebyggande arbete

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Maj 9
Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.

Vi söker nu en säkerhetskoordinator inom området brottsförebyggande arbete. Tjänsten är organiserade på säkerhetsavdelningen. 

Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd, trygghet, brottsförebyggande arbete samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. 

Arbetsuppgifter
Vill du vara med och stötta våra medlemskommuner i det brottsförebyggande arbetet? Den nya lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete som träder i kraft den 1 juli 2023 ger våra kommuner möjlighet att satsa ännu mer på trygghets- och brottsförebyggande arbete och säkerhetsavdelningens uppdrag utökas därför.

I din roll som säkerhetskoordinator kommer du att bidra med specialistkompetens och strategiska perspektiv för att säkerställa ett strukturerat kunskapsbaserat arbetssätt och metodutveckling enligt lagens krav.

Du kommer att vara en av två säkerhetskoordinatorer som ansvarar för sammanställning av kommunernas långsiktiga lägesbilder som innehåller kartläggning av brottslighetens omfattning och konsekvenser, statistik, annan kompletterande information samt analys av orsaker. Du kommer att ta fram förslag på åtgärdsplan och följa upp genomförda åtgärder med fördjupade analyser. Du kommer att sammankalla till, eller delta i, olika nätverk för samverkan mellan kommuner, polisen, länsstyrelsen och andra relevanta aktörer. Du kommer också att bidra till att information om kommunens brottsförebyggande arbete sprids till kommunens invånare och andra som kan ha behov eller intresse av sådan information. Du kommer även att stötta kommunerna med att söka externa medel för brottsförebyggande insatser.

Därutöver kommer du att ingå i ett team med säkerhetskoordinatorer som tillsammans arbetar med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning, ex. inom kriminologi, statistik, juridik, sociologi, samhällsanalys, eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.

För att du ska trivas och kunna bidra i rollen behöver du ha arbetat upp en erfarenhet av att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Vi ser att du har en god analytisk förmåga och är strukturerad och noggrann i ditt arbete. Du har erfarenhet av att genomföra orsaks- och platsanalyser.

Eftersom arbetet är förenat med många externa kontakter ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har erfarenhet av trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet.

Säkerhetsavdelningens arbetsområde är prioriterat och präglas av en hög utvecklingstakt inom trygghet- och brottsförebyggande arbete. Vi söker därför dig som har förmåga att bidra till utveckling.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Erfarenhet krävs.

B-körkort krävs.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu