Karlstad: Lokalvårdare - vikariat

Hitta ansökningsinfo om jobbet Lokalvårdare - vikariat i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2022-07-11 // Varaktighet: Deltid

Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 19 000 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen för Campusservice är en mångfacetterad avdelning som samlar funktioner som är mer av servicekaraktär snarare än myndighetsutövande karaktär.

Avdelningen är organiserad i tre enheter och arbetar med frågor inom ett brett spektra så som lokalförsörjning, tryckeri, lokalvård, välkomstcenter, tentamenssamordning, vaktmästeri och säkerhet.

Karlstads universitet jobbar för att ligga i fronten vad gäller goda pedagogiska miljöer och trivsam arbetsmiljö för anställda och studenter. Enheten för lokalvård arbetar som en servicefunktion och stöd gentemot hela universitetet. Som lokalvårdare är du en del i skapandet av en god och trevlig arbetsmiljö. På enheten för lokalvård arbetar 21 personer som är indelade i grupper med en gruppledare för varje. Om du liksom oss prioriterar riktigt god kvalité när det gäller service och städ då kan det vara dig vi söker för ett vikariat med start omgående!

Arbetsuppgifter
Våra lokalvårdare har ett eget ansvarsområde som sköts självständigt enligt bestämda arbetsrutiner. Man sköter och ansvarar för golvvård och storstädning på det egna området. Samverkan sker även mellan medarbetare och grupper för större områden än ens eget vid större insatser. Då universitetet arrangerar många olika evenemang behöver lokalvårdarna ibland med kort varsel anpassa sig efter dessa. Det kan tillfälligt förändra arbetsschemat, arbetsuppgifterna samt gruppsammansättningen.

Kvalifikationer
För anställning som lokalvårdare krävs erfarenhet inom lokalvårdsområdet. Eftersom du kommer röra dig bland studenter och anställda krävs att du är både serviceinriktad såväl som flexibel då vi stöttar många arrangemang som kräver omprioritering på vårt område.

Utöver ditt eget ansvarsområde arbetar du även vid behov tillsammans med övriga inom gruppen och mellan grupperna, vilket ställer krav på anpassning, god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har inga problem med att arbeta självständigt, tar egna initiativ, är noggrann och har förmågan att se förbättringsmöjligheter. Det är viktigt att du kan hantera att ha många människor omkring dig när du arbetar samt att du är stresstålig då en del lokaler på grund av undervisning måste stå klara på bestämda tider. Då du har daglig kommunikation med universitetets medarbetare och studenter är ett krav att du har goda muntliga kunskaper i svenska och engelska. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om du har en SRY- eller motsvarande utbildning alternativt kunskaper som vi bedömer motsvarande är det meriterande. Viss städmaskinvana är även det meriterande.

Villkor
Anställningen är ett vikariat på 50-100% med start omgående till och med 2022-09-30 med eventuell möjlighet till förlängning. Omfattning och tidsperiod kan komma att variera. Arbetstiden för en heltidstjänst är förlagd mellan kl. 05:30-13:57.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ange två referenser, varav minst en är från tidigare eller nuvarande chef.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.


Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Ange referensnummer REK2022/157 i din ansökan.

Sista ansökningsdag är den 14/8 2022.

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

 

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Städare/Lokalvårdare

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Städare/Lokalvårdare.

Hemstädare / Home cleaner - Hemfrid Karlstad

Läs mer Mar 13
We are looking for new home cleaners to join our team in Karlstad ????

Your profile

We love making our customers’ everyday lives easier - and so should you. We are looking for someone who likes to work independently and is driven by quality and customer service. You are punctual and responsible, with an eye for details and a positive attitude.

You should:

- Have previous experience from a service profession.

- Speak and understand basic Swedish or English.

- Be able to work flexible hours, Monday - Friday, between 7 - 17.

- Have a valid B driving license.

It is a strong merit if you have worked as a home cleaner, housekeeper, or equivalent before.

We offer

Our goal is clear - we want to be the best employer in the industry. We believe our employees are the heart of the company, and we are dedicated to providing good working conditions.

Among others, we offer:

- A permanent position with a 50-75 % employment rate.

- Collective agreement and favorable terms of employment.

- Liability insurance, health insurance, and pension insurance.

- Wellness allowance.

- Training in home cleaning, with a focus on your development.

- Great career opportunities and growth within Hemfrid.

- Free mobile subscription.

- One of Sweden’s greatest teams of colleagues from all over the world. ????

About the role

As a home cleaner at Hemfrid, you are responsible for cleaning our customers’ homes to the highest quality. Your mission is always to provide the best service possible. You work independently and are responsible for your clients’ satisfaction.

Your work tasks include, among others:

- Vacuuming and dusting.

- Mopping floors and cleaning surfaces.

- Strengthening, folding, and washing clothes.

- Changing bedsheets and making the bed.

- Give the customer’s home that little extra touch.

About Hemfrid

Hemfrid is Sweden's leading provider of home services. We help our customers with cleaning, laundry, ironing, moving, gardening, and more. By working as a team and providing easy access to first-class home services, we unlock people's quality of life.

Our process

After completing the application, you will be contacted by the HR department regarding the recruitment process for your application.

As part of our recruitment process, we always do a background check. You need to have a Swedish personal number or a coordination number to be eligible for this position.

Are you ready to unlock people's quality of life? Great! So are we. We look forward to your application.

Welcome to Hemfrid!

Vi letar efter nya hemstädare till vårt team i Karlstad. Är du vår nästa stjärna? ????

Din profil

Vi älskar att göra våra kunders vardag enklare - det borde du också göra. Vi söker efter någon som tycker om att arbeta självständigt och som drivs av kvalitet och kundservice. Du är punktlig och ansvarstagande, med ett öga för detaljer och en positiv inställning.

Du bör:

- Ha tidigare erfarenhet från ett serviceyrke.

- Tala och förstå grundläggande svenska eller engelska.

- Kunna arbeta flexibla timmar, måndag - fredag, mellan 7 - 17.

- Ha ett giltigt B-körkort.

Det är starkt meriterande om du tidigare har arbetat som hemstädare, hushållerska eller motsvarande.

Vi erbjuder

Vårt mål är tydligt - vi vill vara branschens bästa arbetsgivare. Vi tror att våra anställda är företagets hjärta, och vi är dedikerade till att erbjuda bra arbetsförhållanden.

Bland annat erbjuder vi:

- En tillsvidareanställning med 50- 75 % sysselsättningsgrad.

- Kollektivavtal och bra anställningsvillkor

- Ansvarsförsäkring, sjukförsäkring och pensionsförsäkring.

- Friskvårdsbidrag.

- Utbildning inom hemstädning, med fokus på din utveckling.

- Goda möjligheter att utvecklas och växa inom Hemfrid.

- Gratis mobilabonnemang.

- Ett av Sveriges härligaste team med kollegor från hela världen. ????

Om rollen

Som hemstädare på Hemfrid ansvarar du för att städa våra kunders hem med högsta kvalitet. Ditt uppdrag är att alltid erbjuda bästa möjliga service. Du arbetar självständigt och är ansvarig för att säkerställa att dina kunder är nöjda.

Dina arbetsuppgifter består bland annat av:

- Dammsugning och dammtorkning.

- Moppning och rengöring av ytor.

- Strykning, vikning och tvätta kläder.

- Byta lakan och bädda.

- Ge det där lilla extra till kundens hem.

Om Hemfrid

Hemfrid är Sveriges ledande aktör för tjänster i hemmet. Vi hjälper våra kunder med städning, tvätt, strykning, flytt, trädgårdsarbete och mycket mer. Genom att arbeta som ett team och ge våra kunder enkel tillgång till våra toppklassiga tjänster förbättrar vi deras livskvalitet.

Vår process

Efter genomförd ansökan kommer du att bli kontaktad av HR- avdelningen angående rekryteringsprocessen för din ansökan.

Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi bakgrundskontroller. För att vara kvalificerad för den här tjänsten behöver du ha ett svenskt personnummer eller ett samordningsnummer.

Är du redo att förbättra människors livskvalitet? Bra! Det är vi också. Vi ser fram emot din ansökan.

Välkommen till Hemfrid!

Ansök nu

Hemstädare / Home cleaner - Hemfrid Karlstad

Läs mer Apr 5
We are looking for new home cleaners to join our team in Karlstad
Your profile
We love making our customers’ everyday lives easier – and so should you. We are looking for someone who likes to work independently and is driven by quality and customer service. You are punctual and responsible, with an eye for details and a positive attitude.
You should:
Have previous experience from a service profession.
Speak and understand basic Swedish or English.
Be able to work flexible hours, Monday – Friday, between 7 – 17.
Have a valid B driving license.

It is a strong merit if you have worked as a home cleaner, housekeeper, or equivalent before.
We offer
Our goal is clear – we want to be the best employer in the industry. We believe our employees are the heart of the company, and we are dedicated to providing good working conditions.
Among others, we offer:
A permanent position with a 50-75 % employment rate.
Collective agreement and favorable terms of employment.
Liability insurance, health insurance, and pension insurance.
Wellness allowance.
Training in home cleaning, with a focus on your development.
Great career opportunities and growth within Hemfrid.
Free mobile subscription.
One of Sweden’s greatest teams of colleagues from all over the world.

About the role
As a home cleaner at Hemfrid, you are responsible for cleaning our customers’ homes to the highest quality. Your mission is always to provide the best service possible. You work independently and are responsible for your clients’ satisfaction.
Your work tasks include, among others:
Vacuuming and dusting.
Mopping floors and cleaning surfaces.
Strengthening, folding, and washing clothes.
Changing bedsheets and making the bed.
Give the customer’s home that little extra touch.

About Hemfrid
Hemfrid is Sweden's leading provider of home services. We help our customers with cleaning, laundry, ironing, moving, gardening, and more. By working as a team and providing easy access to first-class home services, we unlock people's quality of life.
Our process
After completing the application, you will be contacted by the HR department regarding the recruitment process for your application.
As part of our recruitment process, we always do a background check. You need to have a Swedish personal number or a coordination number to be eligible for this position.
Are you ready to unlock people's quality of life? Great! So are we. We look forward to your application.
Welcome to Hemfrid!

Vi letar efter nya hemstädare till vårt team i Karlstad.Är du vår nästa stjärna?
Din profil
Vi älskar att göra våra kunders vardag enklare – det borde du också göra. Vi söker efter någon som tycker om att arbeta självständigt och som drivs av kvalitet och kundservice. Du är punktlig och ansvarstagande, med ett öga för detaljer och en positiv inställning.
Du bör:
Ha tidigare erfarenhet från ett serviceyrke.
Tala och förstå grundläggande svenska eller engelska.
Kunna arbeta flexibla timmar, måndag – fredag, mellan 7 – 17.
Ha ett giltigt B-körkort.

Det är starkt meriterande om du tidigare har arbetat som hemstädare, hushållerska eller motsvarande.
Vi erbjuder
Vårt mål är tydligt – vi vill vara branschens bästa arbetsgivare. Vi tror att våra anställda är företagets hjärta, och vi är dedikerade till att erbjuda bra arbetsförhållanden.
Bland annat erbjuder vi:
En tillsvidareanställning med 50- 75 % sysselsättningsgrad.
Kollektivavtal och bra anställningsvillkor
Ansvarsförsäkring, sjukförsäkring och pensionsförsäkring.
Friskvårdsbidrag.
Utbildning inom hemstädning, med fokus på din utveckling.
Goda möjligheter att utvecklas och växa inom Hemfrid.
Gratis mobilabonnemang.
Ett av Sveriges härligaste team med kollegor från hela världen.

Om rollen
Som hemstädare på Hemfrid ansvarar du för att städa våra kunders hem med högsta kvalitet. Ditt uppdrag är att alltid erbjuda bästa möjliga service. Du arbetar självständigt och är ansvarig för att säkerställa att dina kunder är nöjda.
Dina arbetsuppgifter består bland annat av:
Dammsugning och dammtorkning.
Moppning och rengöring av ytor.
Strykning, vikning och tvätta kläder.
Byta lakan och bädda.
Ge det där lilla extra till kundens hem.

Om Hemfrid
Hemfrid är Sveriges ledande aktör för tjänster i hemmet. Vi hjälper våra kunder med städning, tvätt, strykning, flytt, trädgårdsarbete och mycket mer. Genom att arbeta som ett team och ge våra kunder enkel tillgång till våra toppklassiga tjänster förbättrar vi deras livskvalitet.
Vår process
Efter genomförd ansökan kommer du att bli kontaktad av HR- avdelningen angående rekryteringsprocessen för din ansökan.
Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi bakgrundskontroller. För att vara kvalificerad för den här tjänsten behöver du ha ett svenskt personnummer eller ett samordningsnummer.
Är du redo att förbättra människors livskvalitet? Bra! Det är vi också. Vi ser fram emot din ansökan.
Välkommen till Hemfrid!

Ansök nu

Hemstädare

Läs mer Apr 8
Vi söker nu omedelbart extra personal, som även kan jobba under semestern. Stora möjligheter till fast jobb efter semestern!
Krav är körkort!
You must have a drivers license!
Vi söker dig som är arbetsam, noggrann, kan arbeta självständigt och har ett sinne för detaljer.
Ingen erfarenhet krävs, då vi utbildar internt.
Klarälven Städ AB är ett av Sveriges snabbast växande leverantör av hemstädning. Vi erbjuder allt inom städning och fönsterputs till både privatpersoner och företag. Vill du få mer information om företaget så kan du besöka vår hemsida www.klarälvenstäd.se
Alla anställda får: Kollektivavtal, ansvarsförsäkringar, internutbildning, arbetskläder och friskvårdsbidrag. Vi är idag ca 50 anställda i ett ungt och trevligt gäng.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Lokalvårdare - extra personal till flyttstäd i Karlstad

Läs mer Apr 16
Beskrivning
Just nu söker vi efter extra städpersonalen med erfarenhet av fönsterputs, kontorsstädning och flyttstädning! Tjänsten är vid behov.

Som medarbetare inom lokalvård så kommer du att ingå i en arbetsgrupp som underhåller en offentlig lokal. Du kommer att arbeta med den dagliga underhållsstädningen. Arbetet inleds med introduktion samt arbetsbeskrivning vad som skall göras i varje område.

Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär utföra flyttstädning enligt arbetsbeskrivning i Karlstad. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett brinnande intresse och engagemang för service och vet hur olika typer av människor skall bemötas. Som person är du social, utåtriktad, flexibel och du utför ditt jobb med god kvalité. Att forma ditt eget och gruppens arbete ser du som en självklarhet. Du strävar efter att göra ett noggrant arbete med ett bra bemötande där nöjd kund är i fokus.
Erfarenhet från andra serviceyrken eller det som arbetsgivaren bedömer som likvärdig är meriterande. 
Du har lätt att uttrycka dig i både svenskt tal och skrift.

Körkort och tillgång till bil är meriterande. 

Villkor
Anställning vid behov med timlön enligt vårt Kollektivavtal

Ansök nu

Städare

Läs mer Apr 6
Tycker du om att städa, har ett öga för detaljer och gillar att jobba med kroppen?
Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Clean and Sweep.
Vi söker någon som kan börja omgående!
Vi söker dig som ansvarsfull, noggrann och serviceinriktad som kan arbeta i och runt Karlstad kommun. Du kommer att framförallt jobba med hemstäd och lokalvård.
Du behöver inte ha jobbat med städ förut då vi kommer att ge dig den utbildning / upplärning som krävs . Men Erfarenhet av hemstäd är ett jätteplus.
Du bör vara medveten om att städjobb medför mycket egenansvar och ibland högt tempo.
Vi söker just nu någon för timanställning men kan snabbt ändra till fast om vi hittar rätt person.
Arbetstiden är vardagar mellan 6,30-16.00
Körkort är ett krav.
Intervjuer sker löpande tills vi hittar någon vi anställer.


Om oss på Clean and Sweep AB:
Vi startade som ett litet familjeföretag 2014 men har stadigt ökat i omsättning och anställda(ca 12 st).
Vi är mycket måna om vår personal och vill ge dom alla en bra och trygg vardag med högsta möjliga ersättning. Vi värnar om god kundkontakt och trygghet för både kund och personal.
Vi erbjuder allt inom städning och fönsterputs till både privatpersoner och företag.
Som fast anställd på minst 60 % har du en "egen" bil samt grattis träning på KMTI


#jobbjustnu
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet .

Doktorander i medie- och kommunikationsvetenskap

Doktorand
Läs mer Apr 17
Beskrivning
Institutionen för geografi, medier och kommunikation utlyser tre doktorandtjänster i medie- och kommunikationsvetenskap.

Institutionen består av medie- och kommunikationsvetenskap samt kulturgeografi och turismvetenskap. Institutionen ansvarar för grundutbildning inom ett flertal utbildningsprogram samt även program på avancerad nivå.

Medie- och kommunikationsvetenskap är en del av Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap och utgör en attraktiv utbildnings- och forskningsmiljö. Gränsöverskridande kontakter och globala perspektiv är självklara i vårt arbete. Grundutbildning genomförs i huvudsak inom två stora utbildningsprogram, Kommunikation & PR samt Medier och Kommunikation. Det senare med de två spåren Visuell kommunikation och design samt Digitala medier och analys.

Mer information om universitetet finns på http://www.kau.se och mer information om ämnet finns på http://www.kau.se/media.

Arbetsuppgifter
Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning. Forskarutbildningen som består av 240 hp, vid doktorsexamen och 120 hp vid licentiatexamen är en möjlighet till studier med lön i kombination med arbete och chans till en början på en akademisk karriär. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Det kan efter överenskommelse bli aktuellt att delta i undervisning och administration, så kallad institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20% av full arbetstid. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs med vägen. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Doktorandtjänsten är knuten till NODE:s forskningsprogram Vänner och fiender: tillit och misstänksamhet i det nya medielandskapet som handlar om hur faktorer som identitet, tillit, trovärdighet, misstro, och hot & trakasserier samspelar med digitalisering och andra samhällsförändringar, och påverkar journalistik, opinionsbildning och medielandskapet i vid mening (mer information om forskningsprogrammet finns här https://www.kau.se/nyheter/tillit-och-misstanksamhet-i-det-nya-medielandskapetoch kan också fås via NODE:s föreståndare, professor Henrik Örnebring, se email adress nedan).  Som doktorand knuten till programmet förväntas du bedriva ett självständigt avhandlingsprojekt med relevans för programmets fokus och frågeställningar.

Behörighet
För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (högskoleförordningen, kap. 7 § 35).

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (högskoleförordningen, kap. 7 § 39).

Särskild behörighet att antas till forskarutbildningen har den som har avklarade kurser om minst 90 högskolepoäng i medie-och kommunikationsvetenskap eller journalistik motsvarande grundkurs, fortsättningskurs och fördjupningskurs  

För denna doktorandtjänst kan även kurser om minst 90 högskolepoäng i annat ämne motsvarande grundkurs, fortsättningskurs och fördjupningskurs ge särskild behörighet, förutsatt att studierna inom detta ämne är fokuserade på medier och har relevans för programmet Vänner och fiender: tillit och misstänksamhet i det nya medielandskapet. Behörig är även den som på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Antagning och bedömningsgrunder
För att bli antagen till forskarutbildningen måste du bedömas ha förmåga att tillgodogöra dig utbildningen (högskoleförordningen, kap 7 § 35). Antagning sker efter individuell prövning.

Stor vikt läggs vid kvaliteten och originaliteten i den sökandes föreslagna avhandlingsprojekt; och vid hur väl den sökandes forskningsinriktning passar in i forskningscentret NODE, forskningsprogrammet Vänner och fiender, samt institutionens forskningsmiljö som helhet.

Stor vikt läggs också vid den sökandes avsikt att närvara och delta i ämnets forskningsmiljö.

Stor vikt läggs även vid kvaliteten på den sökandes eventuella vetenskapliga publikationer (t ex artiklar i vetenskapliga tidskrifter, vetenskapliga rapporter, konferenspapers).

Vikt läggs vid den sökandes tidigare studieresultat med betoning på kvaliteten hos de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och utredningskaraktär som ingått i utbildningen, i synnerhet på avancerad nivå.

Villkor
Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80% och 20% undervisning eller annan institutionstjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget med tillträde enligt överenskommelse. Antagning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansök nu

Universitetslektor i geomatik

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Apr 25
Nytt
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Vill du vara med och bidra till geomatikämnets långsiktiga utveckling genom att stärka ämnets undervisnings- och forskningsverksamhet? Hos oss får du möjlighet att arbeta inom två kandidatprogram, utveckla kurser på grund- och avancerad nivå, bedriva forskning samt utveckla din egen kompetens och aktivt forma din framtida arbetsmiljö.

Beskrivning 

Geomatik utgör ett av ämnena vid Institutionen för miljö- och livsvetenskaper vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap. Inom ämnet geomatik sker undervisning på grundnivå framför allt inom de två 3-åriga programmen Lantmätarprogrammet med inriktning mät- och kartteknik samt Högskoleingenjörsprogrammet i lantmäteriteknik och geografisk IT på campus och på distans. På ämnet geomatik arbetar för närvarande åtta personer inom utbildning och forskning. Ämnet integrerar kunskap och forskningsansatser från olika discipliner som informationsteknologi, datavetenskap, geodesi, risk- och miljövetenskap, biologi och samhällsplanering. Du finner ytterligare information om ämnet och våra utbildningar här.

Arbetsuppgifter

I anställningen ingår arbetsuppgifter såsom undervisning, handledning, examinationer och kursutveckling främst på grundnivå i befintliga kurser på campus och distans inom geomatik och geografisk IT. Undervisning sker i dagsläget på svenska på grundnivå och på engelska på avancerad nivå. Du kommer även aktivt att delta i ämnets och institutionens utvecklingsarbete rörande undervisning, forskning och samverkan med det omgivande samhället. Du förväntas bidra till forskning och utveckla forskningsverksamhet, bland annat genom att söka externa medel och utveckla samarbeten med samhällsaktörer och akademiska miljöer inom och utanför universitetet. Ledarskapsuppdrag som exempelvis programledare kan ingå i arbetsuppgifterna. Anställningen är placerad i Karlstad.

Behörighet

Behörig att anställas som universitetslektor i geomatik är den som har en doktorsexamen inom anställningens område, visat pedagogisk skicklighet eller yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen såväl som väl genomförd högskolepedagogisk utbildning. Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra den under de första två årens anställning. För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning.

Arbetet förutsätter mycket goda färdigheter i svenska och engelska. Du förväntas kunna undervisa på svenska från och med anställningsdatumet.

Bedömningsgrunder

Vid tillsättningen kommer större vikt fästas vid teoretisk och praktisk kunskap inom geomatik och geografisk IT samt pedagogisk skicklighet. Teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet bedöms genom erfarenheter från yrkesverksamhet inom högskola/universitet samt i den offentliga sektorn. Den pedagogiska skickligheten bedöms utifrån förmågan att planera, genomföra och utveckla undervisning samt förmåga att handleda och examinera. 

Den vetenskapliga erfarenheten och skickligheten bedöms utifrån vetenskaplig kvalitet och forskningens omfattning avseende djup och bredd samt erfarenhet att söka och erhålla externa medel. Det är även av vikt att din huvudsakliga forskningsinriktning är relevant för ämnets forskning. 

Vid urval av behöriga sökanden kommer särskilt vikt att läggas vid
•    Dokumenterad kompetens inom geografiskt IT
•    Erfarenhet inom undervisning i geomatik och geografisk IT
•    Personliga egenskaper så som samarbetsförmåga, strukturerat arbetssätt, engagemang för verksamheten, ett positivt och öppet förhållningssätt till kollegor och studenter och förmåga att ta egna initiativ och ansvar.

Vid urval av behöriga sökanden kommer stor vikt att läggas vid
•    Dokumenterad praktisk erfarenhet inom geomatikområdet
•    Pedagogisk skicklighet, baserad på planering, genomförande och utveckling av undervisning på grundnivå, samt erfarenhet av kursansvar, handledning och examination
•    Dokumenterade kunskaper i programvarorna ESRI ArcGIS Pro, QGIS och FME
•    Erfarenhet inom maskininlärning och BigData analys
•    Omfattande erfarenhet inom minst ett relevant programmeringsspråk, ex Python
•    Erfarenhet med geospatiala analyser och kunskap om algoritmer
•    Forskningens relevans för ämnet

Det är meriterande om sökanden har 
•    Erfarenhet inom open source-lösningar, webb-GIS och spatial databasteknik
•    Ytterligare erfarenhet med relevanta mjukvaror in branschen
•    Erfarenhet av att samarbeta med privata och offentliga aktörer inom branschen samt ett brett kontaktnät
•    Erfarenhet från akademisk verksamhet
•    Erfarenhet av att forska och samarbeta i tvärvetenskapliga forskningsmiljöer och projekt

Villkor

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. I de fall rekryteringsprocessen drar ut på tiden tillsätts en vikarie under rekryteringsprocessen. Urvalet sker bland de sökande till anställningen. Vänligen meddela i din ansökan om du är intresserad av vikariatsanställningen under våra urvalsfrågor.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Biträdande lektor inom datavetenskap

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Apr 23
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning

Institutionen för matematik och datavetenskap söker nu en biträdande universitetslektor inom datavetenskap med specialisering inom personlig integritet och säkerhet på internet.

Anställningen som biträdande universitetslektor syftar till att ge dig som ambitiös och kvalificerad forskare i början av din karriär, en möjlighet att utveckla din kompetens inom forskning och utbildning.

Institutionen för matematik och datavetenskap består av två forskningsämnen: matematik och datavetenskap, och här finns cirka 90 personer anställda. Forskning och utbildning inom datavetenskap fokuserar på distribuerade intelligenta system och kommunikation, säkerhet och integritet, samt programvarukvalitet. Vi har också ett nära samarbete med internationella, nationella och regionala partners från både den akademiska världen och privata företag.

Ett nära samarbete mellan forskningsgrupper och fokusområden är av största vikt för datavetenskap och som biträdande universitetslektor med inriktning mot personlig integritet och säkerhet på internet kommer du att spela en viktig roll för att fördjupa samarbetet mellan följande forskningsgrupper:

PriSec (Privacy and Security): Forskningsområden inkluderar aspekter av cybersäkerhet, såsom nätverkssäkerhet, teknik för integritetsskydd och dataskydd.
DISCO (Distributed Intelligent Systems and Communication): Forskningen omfattar ämnen relaterade till internetprotokoll, trådlösa system, kant-/molntjänster, programmerbara nätverk och 5G/6G-teknik.

Institutionen är aktiv inom Cybercampus Sverige, som fokuserar på forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet och försvar. Att bidra till och fördjupa samarbetet med Cybercampus Sverige är ett viktigt mål. 

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Behörighet

Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens i datavetenskap eller annat närliggande område. I första hand är anställningen avsedd för de vars doktorsexamen inte är äldre än 5 år eller som på den tiden uppnått motsvarande kompetens, vid ansökningstidens sista dag. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter.

Arbetet förutsätter goda kunskaper i svenska och engelska. Saknas kunskaper i svenska kan anställning ändå ske under förutsättning, att den som anställs, arbetar aktivt för att inhämta dessa språkkunskaper.

Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl, såväl som väl genomförd högskolepedagogisk utbildning. Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, om den anställde genomför den, inom ramen för kompetensutvecklingstiden, under de första två årens anställning eller ansöker om att validera motsvarande kunskap. För samtliga behörighetskrav hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning

Bedömningsgrunder 

Av särskild vikt:

forskning och utveckling inom datavetenskap inriktad mot personlig integritet och säkerhet på internet, och med special hänsyn till inverkan på nuvarande och nästa generations internetprotokoll,
omfattningen, djupet och kvaliteten i den sökandes vetenskapliga arbete,
förmågan att utveckla de vetenskapliga och pedagogiska färdigheter som krävs för en befattning som universitetslektor, samt potential och vilja att i samverkan driva framtida utveckling av forskning och utbildning. 

Av stor vikt:

hur väl sökanden kan förväntas bidra med ny kunskap och erfarenhet till en eller flera av ämnets forskningsgrupper,
internationell arbetslivserfarenhet och sökandens erfarenhet av forsknings- och innovationsprojekt i samarbete med partners från den akademiska världen och privata företag,
dokumenterade öppet tillgängliga publikationer, bidrag till öppen källkod och påverkan av forskningsresultat utanför akademin,
pedagogiska utnämningar eller framstående färdigheter inom undervisning och bedömning,
personliga egenskaper som god samarbetsförmåga, gott omdöme, ansvarstagande, engagemang för verksamheten och ett positivt förhållningssätt till kollegor och studenter. 

Meriterande:

erfarenhet av öppen källkod inom projekt för personlig integritet eller säkerhet, tillämpad AI (särskilt de senaste framstegen inom djupinlärning och stora språkmodeller), nätverkssimulering, standardisering inom IETF eller liknande, samt tillämpad kryptografi.
Villkor

Fullständiga villkor och ansökningsinformation finns här: https://kau.varbi.com/se/what:job/jobID:709783/

Sista ansökningsdag: 240520                                    

Ange referensnr: Rek. 2024/64

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Universitetsadjunkt i datavetenskap

Universitets- och högskoleadjunkt
Läs mer Apr 17
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 19 000 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap söker en universitetsadjunkt i datavetenskap med placering vid institutionen för matematik och datavetenskap.

Vid institutionen bedrivs forskning och utbildning inom matematik och datavetenskap. Vid datavetenskap möts du av en arbetsplats som präglas av en generös atmosfär och du får möjlighet att jobba med kollegor från ett flertal länder. Ämnet bedriver omfattande utbildning i datavetenskap och har även uppdrag för övriga ingenjörsutbildningar vid universitetet. Vår forskning har tre huvudsakliga inriktningar, cybersäkerhet, distribuerade system och datakommunikation, samt mjukvarukvalité. Forskningsområden inom dessa inriktningar är bland annat prestandaoptimering för framtida kommunikationstjänster, integritet och sårbarhetsanalys, samt design och utveckling av stabil mjukvara för kritiska system.

Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna som adjunkt i datavetenskap består av kursutveckling, kursansvar, undervisning och examination, samt olika former av administration.

I anställningen ingår även samverkan med övriga delar av universitetet och lokalt näringsliv. Därför är det viktigt att den som kan komma i fråga för anställningen har såväl god pedagogisk förmåga, som förmåga att samarbeta i lärarlag och i andra grupperingar.

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen. 

Behörighet
Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har minst kandidatexamen i datavetenskap eller annat närliggande ämnesområde. Då merparten av undervisningen sker på svenska krävs goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt. Även goda kunskaper i engelska är ett krav.

Utöver det krävs genomförd högskolepedagogisk utbildning. Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra den under de första två årens anställning. För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning. 

Bedömningsgrunder
Särskild vikt läggs vid:

- dokumenterad erfarenhet och visad pedagogisk skicklighet av undervisning på högskolenivå,
- dokumenterad erfarenhet av arbete med programmering och programutveckling,
- aktuell erfarenhet av arbete i näringslivet inom ett område relevant för datavetenskap.

Stor vikt läggs vid:

- personliga egenskaper, såsom samarbetsförmåga, förmåga att skapa goda relationer till arbetskamrater och studenter, beslutsamhet, kvalitétsmedvetenhet och förmåga att ta egna initiativ.

Vikt läggs vid:

- erfarenhet av samverkansarbete och ledarskap,
- pedagogiska nomineringar eller utnämningar,
- vetenskaplig kompetens i form av akademiska meriter (magister-, master-, licentiat-, doktorsexamen).

Villkor
Anställningen är tillsvidare på 100% med start enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

 Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- CV
- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- Beskrivning av pedagogiska och yrkesmässiga meriter.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis, intyg från tidigare verksamhetsmiljöer och rekommendationsbrev som styrker tidigare erfarenheter, inte minst personliga egenskaper.
- Redogörelse för språkkunskaper, eventuella intyg på språkkurser o.d.
- Två referenser, där minst en är från tidigare eller nuvarande chef

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

De underlag som inte kan skickas elektroniskt, exempelvis böcker och publikationer, ska skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
Hanna Ljungdal
651 88  KARLSTAD

Sista ansökningsdag:  240515

Ange referensnummer: Rek. 2024/84

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Universitetslektor i statsvetenskap

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Apr 10
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 19 000 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Forskningen inom statsvetenskap rör sig främst kring demokrati i vid mening och då framför allt frågor om rör styrning av offentlig sektor, från lokal till internationell nivå, där olika typer av maktkritiska perspektiv appliceras.

Ämnets aktuella forskningsteman är artificiellt intelligens, jämställdhet, klimat och miljö, riskhantering och regional utveckling. Vår forskning är också kopplad till en bredare miljö vid Karlstads universitet och vi samarbetar framför allt med centrum för forskning om samhällsrisker (CSR) och centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD). Samverkan sker över ämnesgränserna både i utbildning och forskning.

Vid statsvetenskap i Karlstad bedriver vi undervisning på alla nivåer, såväl på campus som online. Inom grundutbildningen är den största delen koncentrerad till statsvetarprogrammet. På avancerad nivå kommer vi inom kort ge två olika utbildningar: ett campusbaserat masterprogram i statsvetenskap och från höstterminen 2025 ett online-baserat masterprogram i statsvetenskap med inriktning mot psykologiskt försvar och desinformation. Vid ämnet finns en väletablerad forskarutbildning.

Arbetsuppgifter
Du kommer att undervisa och handleda, det kan bli aktuellt på grund-, avancerad- och forskarnivå. Du kommer vara en aktiv del i utvecklingsprocessen samt undervisningen på masterprogrammet i statsvetenskap med inriktning psykologiskt försvar och desinformation. Här samarbetar du både internt inom ämnet samt interdisciplinärt. Här kan eventuellt kurs- och programledarskap ingå. Undervisningen sker i huvudsak på svenska.

Du är närvarande i det dagliga arbetet och deltar aktivt i ämnets utvecklingsarbete av undervisning och forskningsverksamhet. Du samverkar även med omgivande samhälle för ömsesidigt utbyte och verkar för att den kunskap och kompetens som finns vid universitetet kommer samhället till nytta. Forskning ingår och du är aktivt sökande av externa forskningsmedel, följer utvecklingen inom det egna ämnesområdet och publicerar i internationella tidskrifter.

Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor i statsvetenskap är den som har visat pedagogisk skicklighet. Utöver det krävs doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens i statsvetenskap, alternativt någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen såväl som väl genomförd högskolepedagogisk utbildning.

Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra den, inom ramen för kompetensutvecklingstiden, under de första två årens anställning eller ansöker om att validera motsvarande kunskap. För samtliga behörighetskrav hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning https://intra.kau.se/dokument/upload/C10B9E191890e14FBCMJA231CC05/Anstallningsordningen_signed_20220928.pdf

Bedömningsgrunder
I bedömningen av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet kommer särskild vikt att fästas vid pedagogisk skicklighet.

Särskild vikt läggs vid

-  pedagogisk skicklighet, god erfarenhet av undervisning på alla nivåer och erfarenhet av kursutveckling, kurs- och programansvar. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad så att även kvaliteten kan bedömas.
- att du behärskar svenska eller annat nordiskt språk i såväl tal som skrift, då stor del av undervisningen på programmen sker på svenska

Stor vikt läggs vid:

- aktuell och pågående forskning.
- förmåga att självständigt initiera och bedriva forskning.
- personliga egenskaper som initiativförmåga, samarbetsförmåga och att vara strukturerad

Av vikt är

- Aktuell god erfarenhet av att samverka med det omgivande samhället och att kommunicera forskning och utvecklingsarbete.
- forskning inom psykologiskt försvar samt relaterade forskningsfält.
- undervisningserfarenhet på avancerad nivå inom området psykologiskt försvar.

Meriterande

- erfarenhet från internationell mobilitet, internationella anställningar, uppdrag eller nationella och internationella nätverk.
- erhållit externa medel.
- pedagogiska utnämningar.
- erfarenhet av administrativa uppdrag.
- Förmåga att undervisa på engelska.

Hög närvaro på arbetsplatsen och deltagande i såväl ämnes- som institutionsgemensamma uppgifter förväntas.

Villkor
Tillsvidareanställning på heltid (100%) med tillträde under höstterminen 2024 alternativt vårterminen 2025 enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Utbildningshandläggare, tillsvidare

Utbildningshandläggare
Läs mer Apr 23
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen för utbildningsstöd består av enheten för studentstöd och enheten för utbildningsservice.

Enheten för utbildningsservice består av verksamheterna antagning, Ladok, examen, tentamensamordning, tillgodoräknande och VAL-projektet.

Vi söker nu en utbildningshandläggare till avdelningen som ska arbeta med antagning och examen. Även andra uppdrag inom enheten för utbildningsservice kan bli aktuella.

Arbetsuppgifter
I arbetet som utbildningshandläggare utför du behörighetsbedömning och meritvärdering av svenska och internationella sökande. Även antagning av yrkeslärare kan vara aktuellt. Arbetet utförs till stor del i vårt antagningssystem (NyA) och Ladok. Systemtekniskt arbete ingår i arbetsuppgifterna.

Arbetet omfattar också handläggning av ansökningar om examen på grundnivå och avancerad nivå. Handläggningsprocessen sträcker sig från service och information till berörda, via regeltolkning och beslutsfattande till den slutgiltiga produktionen av examensbevis.

Du följer, tolkar och omsätter olika regelverk vilket ställer krav på att du ständigt håller dig uppdaterad inom relevanta områden, aktuella lagar och bestämmelser.

Övergripande handlar arbetet om att ge stöd och service till studenter och internt inom universitetet och du förutsätts även kunna delta i övriga förekommande arbetsuppgifter inom enheten för utbildningsservice.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren
bedömer som likvärdig. Aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från högskola/universitet värderas högt. Meriterande är erfarenhet av ärendehantering samt av arbete i systemen NyA och LADOK.

Vidare krävs att du kan arbeta självständigt, är ansvarsfull och är en bra teamarbetare med förmåga att hantera mångfacetterade frågor och god förmåga att lösa problem.

Arbetsuppgifterna varierar från dag till dag och du har stor frihet i hur du lägger upp det dagliga arbetet, i samråd med dina närmsta kollegor, och periodvis kan det också vara hög arbetsbelastning då vi arbetar med deadlines. Det är därför av största vikt du är strukturerad, flexibel och snabbt kan växla om och planera och prioritera bland bredden av dina arbetsuppgifter.

Dina språkkunskaper är goda och du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska som på engelska.

Då det ingår systemtekniskt arbete ser vi gärna att du intresse för olika datasystem och processer.
Du har också en god administrativ kompetens.

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Villkor
Anställningen är tillsvidare på 100 % med start snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan
Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 2024-05-14

Ange referensnr: REK 2024/96

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu