Karlstad: Handläggare till Fastighetsmäklarinspektionen (vikariat)

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare till Fastighetsmäklarinspektionen (vikariat) i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-06 // Varaktighet: Heltid

Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. 

Dina arbetsuppgifter
Den som vill vara verksam som fastighetsmäklare eller som mäklarföretag måste först ansöka om att bli registrerad hos oss på Fastighetsmäklarinspektionen. Vi söker dig som vill handlägga och pröva dessa ansökningar. Nyregistreringar, avregistreringar, kontroller och granskningar är några av dina arbetsuppgifter. Hos oss får du möjlighet att vara med och bidra till vår digitala resa och ta ansvar för utvecklingen av ditt arbetsområde. I ditt arbete kommer du att ha många kontakter med blivande mäklare, mäklare, lärosäten och allmänheten. Du kommer även att delta i andra administrativa arbetsuppgifter på myndigheten.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik eller annan utbildning som vi bedömer vara relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att arbeta med handläggning i offentlig förvaltning. Du är van att aktivt kommunicera med externa målgrupper och att arbeta i digitala verktyg. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du är en prestigelös lagspelare som bidrar till ett gott samarbete. Du är lyhörd och vill ta del av andras erfarenheter och idéer och dela med dig av dina egna samt ta initiativ och driva frågor och processer framåt och nå resultat. Din kommunikativa förmåga är mycket god och du kan målgruppsanpassa budskap och innehåll efter mottagarens förutsättningar och behov.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Informationssäkerhetsspecialist med fokus NIS2

Läs mer Maj 15
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du hjälpa organisationer att förbättra sin förmåga att hantera sin information säkert? Vill du stötta samhället i säker digitalisering? Då är du vår nästa kollega!

Vi är det nationella stödet till organisationer i offentlig sektor och näringslivet i det förebyggande arbetet med informationssäkerhet.

Vi är drivande i att lyfta informationssäkerheten i Sverige till en högre nivå.

Under 2024 implementeras det nya NIS-direktivet i Sverige (NIS2) och MSB förbättrar sitt stöd till de samhällsviktiga organisationer som träffas av det nya direktivet. Dessutom stöttar MSB befintliga och nya tillsynsmyndigheter och utvecklar nya sätt att samordna oss effektivt internt.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetsspecialist kommer du att tillsammans med andra ta fram och utveckla olika typer av stöd som ska underlätta för organisationer att förbättra sitt systematiska informationssäkerhetsarbete.

Stödet är brett och ges i många former – vägledningar, metodstöd, webbinarier, utbildningar och rådgivning. Utveckling av formerna för stödet sker kontinuerligt. Du kommer att föra ut och tillhandahålla kunskap och stöd i MSB:s kanaler.

Du kommer att företräda verksamheten både inom MSB och externt eftersom det ingår i arbetet att samverka i olika former med såväl andra avdelningar på myndigheten, näringsliv, centrala myndigheter som andra samhällsaktörer inom området.

Dina arbetsuppgifter kan komma att växla över tid beroende på var din kompetens behövs mest för att vi ska kunna lösa våra uppgifter gemensamt i teamet, vi alla på enheten arbetar utifrån den förutsättningen. Du kommer att kunna utveckla din strategiska, din analytiska och din kommunikativa förmåga.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vidare har du en god förståelse av det systematiska informationssäkerhetsarbetet på operativ och strategisk nivå. Du har arbetat med informationssäkerhetsfrågor i minst en organisation som exempelvis CISO, informationssäkerhetsstrateg eller med tillsyn inom NIS. Din erfarenhet av arbete i relation till NIS-lagstiftning kommer väl till pass här.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av att utbilda inom informationssäkerhet
- Erfarenhet av att leda grupper eller nätverk
- Kunskap om NIS2
- Erfarenhet av projektledning
- Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller annan regleringsstyrd verksamhet

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

I den här rollen ser vi det som extra viktigt att du har förmåga att hålla i och driva frågor till resultat nås, även om vägen dit kan vara krokig. Eftersom du kommer arbeta med, och driva arbete i, många olika grupper behöver du vara lyhörd, kommunikativ och konstruktiv samt kunna förmedla mål och leda grupperna mot gemensamma resultat.

Arbetet ställer stora krav på intern samordning och det är en framgångsfaktor att du har god samarbetsförmåga.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm på vårt kontor Tomteboda, och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På vår enhet är vi 14 personer med en bredd av erfarenheter och kompetenser som kompletterar varandra för att på bästa sätt utföra vårt uppdrag. Vi finns både Karlstad och Stockholm. Våra kontor är aktivitetsbaserade där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi har också möjlighet att arbeta delar av tiden på distans.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor kontakta enhetschef Margareta Palmqvist. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Frölén SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Projektledare till enheten för resiliensinsatser

Läs mer Maj 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som projektledare kommer du att vara en del av teamet på enheten för resiliensinsatser som arbetar med internationella kapacitetsutvecklande och resiliensstärkande insatser utanför Sverige.

Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som projektledare på enheten för resiliensinsatser ansvarar du för att utveckla projektidéer, skriva projektförslag vilket inkluderar förändringsteori och resultatramverk, aktivitetsplaner, budget med mera. Utöver detta ansvarar du för att hantera och administrera pågående insatser inklusive planering, budget och uppföljning. Du håller samman MSB:s interna funktioner som bidrar i genomförandet av insatserna och är kontaktperson för insatspersonal och partnerorganisationer i projektrelaterade frågor. 

Som projektledare kommer du att hantera komplexa politiska kontexter och dialoger med partnerorganisationer såväl som med nationella, regionala och internationella organisationer. Detta för att främja synergier, effektiva samarbeten och säkerställa relevant kapacitetsutveckling. Du kvalitetssäkrar planering och innehåll i insatsaktiviteter och säkerställer att hänsyn tas till effektivitet och resultatuppfyllelse. Du bidrar aktivt till lärande som kontinuerligt utvecklar och förbättrar projektet och verksamheten.

I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram relevanta projektuppslag i samverkan med partners och finansiärer, samt att skriva projektansökningar för långsiktiga kapacitetsutvecklande insatser. Det innebär beredning, budgethantering, genomförande, uppföljning och avslutning av resiliensinsatser samt integrering av jämställdhet och miljö i planering och genomförande av projektet. I arbetsuppgifterna ingår även övergripande hantering av insatspersonal i pågående insatser samt säkerställande av deras säkerhet, god samverkan med övriga interna projektfunktioner (såsom t ex HR, ekonom och säkerhetsrådgivare) för genomförande av insatser, men även utveckling och hantering av nära samarbeten och kontaktnät med andra enheter på MSB, andra svenska myndigheter samt andra länders myndigheter för katastrofriskhantering, multilaterala organisationer och enskilda organisationer. Kommunikation av verksamhetens och insatsers mål och resultat, både i interna och externa sammanhang, kan också ingå i arbetsuppgifterna.

I anställningen ingår resor till insatsområden. Som projektledare är samverkan en viktig del av din vardag, såväl med ett stort antal interna funktioner vid MSB som med finansiärer som t ex Sida, andra myndigheter samt relevanta EU-organ.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning.
- kunskap i att planera, genomföra, administrera och följa upp verksamhet i form av mål, resultat, effekter och ekonomi.
- erfarenhet av att projektleda och utveckla projektverksamhet inom internationellt utvecklingssamarbete.
- erfarenhet av partnerskapsutveckling och partnerskapsdialog i en nationell eller internationell utvecklingskontext.
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom en myndighet. 
- fälterfarenhet i en utvecklingskontext.
- erfarenhet av kapacitetsutveckling inom områdena katastrofbistånd, katastrofriskreducering eller samhällsskydd och beredskap.
- kunskap om integrering av tvärgående frågor såsom jämställdhet- och rättighetsperspektiv samt miljö/klimat.
- kunskap och erfarenhet av resultatstyrning och metoder för resultatbaserat lärande.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har även ett strukturerat arbetssätt och förhållningssätt samt en förmåga att bibehålla lugn och stabilitet också i pressade situationer. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till den 31 december 2024, med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB har fyra insatsenheter och i genomsnitt hanterar MSB genom sin insatsverksamhet cirka 60 pågående insatser i runt 20 länder. På enheten för resiliensinsatser är vi cirka 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten arbetar med planering, hantering och uppföljning av insatser som syftar till att vidareutveckla kapaciteten hos myndighetens partners att förebygga katastrofsituationer, stärka beredskapen för katastrofhantering, samt säkerställa återuppbyggnad och återhämtning efter katastrofsituationer. Insatserna är ofta fleråriga, och består ofta av betydande utbildnings- och organisationsutvecklingskomponenter i linje med insatsernas kapacitetsutvecklande mål.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Miriam Malmqvist. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024

Ansök nu

Handläggare för resultatstyrning och uppföljning

Läs mer Maj 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som handläggare för resultatstyrning och uppföljning kommer du att vara en del av teamet på enheten för  resiliensinsatser som arbetar med internationella kapacitetsutvecklande och resiliensstärkande insatser utanför Sverige.

Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare för resultatstyrning och uppföljning på enheten för resiliensinsatser kommer du att vara en av enhetens rådgivare, övriga är rådgivare inom miljö och jämställdhet. I tjänsten ingår att stödja projektledning i pågående projekt i metodfrågor avseende uppföljning och utvärdering och resultatstyrning, bidra i utveckling av nya projekt med metodkunskap, samt driva intern utveckling och kompetensutveckling avseende uppföljning, utvärdering och resultatstyrning. 

Du kommer arbeta som sakkunnig rådgivare mot ett antal större kapacitetsutvecklingsprojekt. En betydande del av tjänsten ligger i att stödja dessa projekt i uppföljningsrelaterade frågor. Du kommer också att tillsammans med andra medarbetare på enheten arbeta med utveckling av nya projekt där ditt främsta ansvar ligger i stöd till utvecklandet av förändringsteori och resultatramverk och val av uppföljningssystem och -metoder. Därtill kan du komma att ansvara för del av den enhetsinterna utvecklingen inom området. Stöd till enheterna för humanitära och fredsfrämjande insatser kan komma att ingå i arbetsuppgifterna. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter kommer inkludera att stödja projektledare för kapacitetsutvecklande projekt i metodval, utveckling av system och planer för uppföljning och att stödja projektledare i att utveckla verktyg för datainsamling (i form av t.ex. enkäter, intervjuguide, observationsprotokoll och motsvarande), samt i genomförandet av datainsamling. Det ingår även att facilitera workshops, reflektionsövningar, erfarenhetsseminarier och motsvarande samt att stödja dels utveckling av nya projekt, dels  enhetens interna utveckling och kompetensutveckling i resultatuppföljning och erfarenhetsåterföring.

Därtill ingår att stärka kapaciteten inom resultatuppföljning och utvärdering hos medarbetare på enheten, utifrån de olika projektens skiftande behov. Tvärgående frågor såsom miljö och jämställdhet är integrerade i alla MSB:s projekt och ska också följas upp och mätas. Det kan även ingå att stödja enheterna för humanitära och fredsfrämjande insatser, inom övergripande M&E-frågor utifrån planerade behov. 

Projektspecifika arbetsuppgifter kan innebära att du utöver projektledare arbetar gentemot andra personer och grupper, såsom insatspersonal och enhetens samarbetspartners i genomförande av projekt.

Anställningen kan innebära resor till insatsländer. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning.
- kunskap och erfarenhet av uppföljning och resultatstyrning. 
- kunskap om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder för resultatuppföljning.
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom en myndighet. 
- erfarenhet av att utveckla uppföljningssystem och -planer.
- erfarenhet av arbete inom internationellt utvecklingssamarbete.
- erfarenhet av projektutveckling och/eller projektarbete.
- erfarenhet av erfarenhetsåterföring, pedagogiskt arbete, planera, förbereda och genomföra läraktiviteter, erfarenhetsseminarier, workshops eller motsvarande.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har även ett strukturerat arbetssätt och förhållningssätt samt en förmåga att bibehålla lugn och stabilitet också i pressade situationer. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning under cirka ett år, med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB har fyra insatsenheter och i genomsnitt hanterar MSB genom sin insatsverksamhet cirka 60 pågående insatser i runt 20 länder. På enheten för resiliensinsatser är vi cirka 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten arbetar med planering, hantering och uppföljning av insatser som syftar till att vidareutveckla kapaciteten hos myndighetens partners att förebygga katastrofsituationer, stärka beredskapen för katastrofhantering, samt säkerställa återuppbyggnad och återhämtning efter katastrofsituationer. Insatserna är ofta fleråriga, och består ofta av betydande utbildnings- och organisationsutvecklingskomponenter i linje med insatsernas kapacitetsutvecklande mål.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Miriam Malmqvist. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024

Ansök nu

Verksamhetssamordnare med kompetens inom informationssäkerhet

Läs mer Maj 15
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du hjälpa Sverige att förbättra sin förmåga att hantera sin information säkert? Vill du stötta samhället i säker digitalisering? Då är du vår nästa kollega!

Vi är det nationella stödet till organisationer i offentlig sektor och näringsliv i det förebyggande arbetet med informationssäkerhet.

Vi är drivande i att lyfta informationssäkerheten i Sverige till en högre nivå.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som verksamhetssamordnare informationssäkerhet kommer du att vara en del av teamet på enheten för systematisk informationssäkerhet. Du kommer utvecklas inom systematiskt informationssäkerhetsarbete samtidigt som du stöttar dina kollegor i olika samordningsfrågor.

För att trivas i rollen som verksamhetssamordnare har du ett genuint intresse av systematiskt informationssäkerhetsarbete. Du kan ha bakgrund inom till exempel informationshantering och arkiv, it-förvaltning, projektledning, konsultverksamhet, samordning eller styrning.

Tillsammans med kollegor och samarbetsparter kommer du ta fram och utveckla olika typer av stöd som ska underlätta för organisationer att förbättra sitt systematiska informationssäkerhetsarbete. En central del av ditt arbete är att stötta dina kollegor och enheten praktiskt i samordnings- och planeringsfrågor.

På enheten för systematisk informationssäkerhet växlar arbetsuppgifterna över tid beroende på omvärldens krav och intern planering. Även dina arbetsuppgifter kan komma att växla över tid beroende på var din kompetens behövs mest för att vi ska kunna lösa våra uppgifter gemensamt i teamet.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vidare har du minst två års erfarenhet av arbete som innebär samordning och stöd, samt ett intresse för informations- och cybersäkerhetsfrågor.

Det är meriterande om du har:

- minst två års arbetslivserfarenhet inom informations- och cybersäkerhetsområdet
- erfarenhet av projektledning

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

I den här rollen ser vi det som extra viktigt att du har förmåga att etablera och facilitera samarbete med olika grupperingar och personligheter. Vi ser vidare att du är strukturerad och håller god ordning och reda. Är du dessutom serviceinriktad och flexibel så kommer du att ha goda möjligheter att utvecklas.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm på vårt kontor Tomteboda, och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På vår enhet är vi 14 personer med en bredd av erfarenheter och kompetenser som kompletterar varandra för att på bästa sätt utföra vårt uppdrag. Vi finns både i Karlstad och i Stockholm. Våra kontor är aktivitetsbaserade där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi har också möjlighet att arbeta delar av tiden på distans.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor kontakta enhetschef Margareta Palmqvist. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Frölén SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2024.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Projektledare med inriktning på verksamhetskoordinering

Läs mer Maj 14
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som projektledare med inriktning på verksamhetskoordinering kommer du att vara en del av teamet på enheten för  resiliensinsatser som arbetar med internationella kapacitetsutvecklande och resiliensstärkande insatser utanför Sverige.

Hos oss får du möjligheten att göra andra beredda. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som projektledare med inriktning på verksamhetskoordinering har du ett sammanhållande och samordnande ansvar för verksamhet inom resiliensinsatserna. Du stödjer enhetschef i den övergripande planeringen, samordningen, genomförandet, utvecklingen och uppföljningen av enhetens insatsverksamhet. Du förväntas även ta ett ansvar för att myndighetens arbete inom internationellt utvecklingssamarbete är sammanhållet, samstämmigt och håller hög kvalitet. Du ska säkerställa operativ samordning, prioriteringar, erfarenhetsåterföring och bidra till en tydlig resultatstyrning av verksamheten.

Du har ett koordinerande ansvar, agerar både bollplank och coach till medarbetarna på enheten och bidrar till en jämn arbetsbelastning inom enheten. Du stödjer genom att skapa kopplingar mellan pågående insatser samt genom att skapa strategiska länkar till nya insatser. Du förväntas ge löpande stöd till kollegor i frågor som uppstår i den operativa verksamheten. I rollen förväntas du vid behov kunna gå in och avlasta eller stödja projektledare eller sakrådgivare i insatsernas alla faser. Du förväntas även stödja att insatsernas övergripande genomförande drivs och följs upp enligt de riktlinjer som myndigheten, finansiären eller samarbetspartners har föreskrivit.

I din roll förväntas du bidra till att skapa ett bra arbetsklimat inom enheten och bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Du förväntas agera proaktivt och ska kunna representera myndigheten i olika externa sammanhang och etablera goda relationer med externa finansiärer, andra myndigheter samt såväl bilaterala parter som internationella aktörer inom EU och FN m.fl. Du kommer även ha mycket kontakter med övriga enheter och avdelningar och förväntas bidra till utvecklingen av myndighetens operativa uppdrag.

Du förväntas delta aktivt i enhetens ledningsgrupp för att utveckla och driva arbetet med att förbättra den operativa verksamheten och planera både det strategiska och det dagliga arbetet på enheten. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning.
- erfarenhet av projektarbete.
- erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete.
- erfarenhet av verksamhets- och processutveckling.
- flerårig erfarenhet från arbete i ledande befattning.
- mycket god kunskap i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom en myndighet samt erfarenhet av partnerskapsutveckling med internationella organisationer/projekt.
- har kunskap om integrering av tvärgående frågor såsom jämställdhet och miljö.
- kännedom om MSB:s operativa uppdrag. 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har även ett strukturerat arbetssätt och förhållningssätt. Du ska ha förmåga att själv och tillsammans med andra leverera resultat av hög kvalitet, även med korta ledtider och under tidspress. Du har ett gott omdöme och har också förmåga till helhetssyn genom att du kan sätta enhetens verksamhet i ett större sammanhang och ta ansvar för myndighetens samlade verksamhet. Vi kommer att lägga särskilt stort vikt vid personlig lämplighet och din möjlighet att komplettera befintlig kompetens och erfarenhet inom enhetsledningsgruppen

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till den 31 december 2025, med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB har fyra insatsenheter och i genomsnitt hanterar MSB genom sin insatsverksamhet cirka 60 pågående insatser i runt 20 länder. På enheten för resiliensinsatser är vi cirka 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten arbetar med planering, hantering och uppföljning av insatser som syftar till att vidareutveckla kapaciteten hos myndighetens partners att förebygga katastrofsituationer, stärka beredskapen för katastrofhantering, samt säkerställa återuppbyggnad och återhämtning efter katastrofsituationer. Insatserna är ofta fleråriga, och består ofta av betydande utbildnings- och organisationsutvecklingskomponenter i linje med insatsernas kapacitetsutvecklande mål.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Miriam Malmqvist. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 3 juni 2024

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Fastighetsmäklarinspektionen

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Fastighetsmäklarinspektionen .

Sommarjobb på Fastighetsmäklarinspektionen

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 5
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare, mäklarföretag och konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vi har ett stort inflöde av ansökningar med mera, så vi behöver förstärka med extra resurser under sommaren.

Dina arbetsuppgifter
FMI behöver i första hand förstärka teamet som registrerar och handlägger ansökningar från mäklare och mäklarföretag. Som sommarjobbare kommer du att delta i arbetet med handläggning av dessa ansökningsärenden. Du kan även komma att få delta i handläggning av andra ärenden och/eller andra administrativa uppgifter på myndigheten.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har läst minst två år på juristprogrammet eller har annan utbildning som vi bedömer vara lämplig för arbetsuppgifterna.

Om du har läst fler år på juristprogrammet, är van att arbeta i digitala system som till exempel moderna ärendehanteringssystem, så är det meriterande. Även kunskap inom förvaltningsrätt är meriterande.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du tar ansvar, är strukturerad, noggrann och flexibel. Samarbete och goda relationer är ditt förhållningssätt till andra. Du möter människor med respekt, är lösningsinriktad och driver arbetet framåt samt uttrycker dig väl i tal och skrift.

Anställningsform och omfattning
Tidsbegränsad visstidsanställning under sommarperioden (juni – augusti). Tillträde och avslut planeras i samband med anställningen. Omfattningen är heltid.  

Vill du veta mer?
Mer information om tjänsten får du av vår chef för den operativa enheten David Johansson.

Fackliga representanter är Elin Häggeborn, Saco-S och Mari Gremlin för ST. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 010-490 01 00.

Så här ansöker du
Välkommen att söka tjänsten via vårt rekryteringsverktyg på fmi.se/jobb. Vi vill ha din ansökan senast den 26 april 2024.

Ansök nu

Jurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Mar 20
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Som jurist på FMI kommer du att driva tillsynsärenden, utreda och lösa juridiska problem och formulera och föredra förslag till beslut för vår disciplinnämnd. Tillsammans med chefer och kollegor kommer du att även vara med och utveckla myndighetens proaktiva tillsynsarbete. I ditt arbete kommer du att ha många kontakter med allmänheten, mäklare, mäklarföretag och andra myndigheter. Arbete med föreskrifter och att besvara remisser kan förekomma och du kommer även att hantera frågor om offentlighet och sekretess.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik. Du har erfarenhet av att arbeta med tillsyn i statlig eller annan offentlig verksamhet och/eller arbete med regelefterlevnad i privat sektor. Du är van att aktivt kommunicera med externa målgrupper. Kunskap om, eller erfarenhet av, att granska ekonomiska förhållanden hos företag är meriterande, liksom erfarenhet av arbete med penningtvättsfrågor.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du är en noggrann, prestigelös lagspelare som bidrar till ett gott samarbete. Du är lyhörd och vill ta del av andras erfarenheter och idéer. Du tar initiativ och driver frågor och processer framåt och når resultat. Din kommunikativa förmåga är mycket god. Du kan målgruppsanpassa budskap och innehåll efter mottagarens förutsättningar och behov. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Anställningsform
Tillsvidareanställning (en eller flera) med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.

Vill du veta mer?
Mer information om tjänsten får du av vår operativa chef David Johansson. Fackliga representanter är Elin Häggeborn, Saco-S och Mari Gremlin, ST. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 010-490 01 00.

Ansök nu

Handläggare med inriktning mot ekonomi

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Sep 28
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Som handläggare hos oss kommer du att vara involverad i flera av myndighetens arbetsprocesser och uppgifter. Du kommer att ansvara för myndighetens årliga fakturering av avgifter samt andra ekonomiadministrativa uppgifter. Handlägga ansökningar om registrering är en annan av dina arbetsuppgifter. Du kommer även att vara involverad i arbetet vid myndighetens registratur. Löpande administration och kontakt med externa parter kommer att vara ett vanligt inslag i ditt dagliga arbete. Hos oss får du möjlighet att vara med och bidra till ständiga förbättringar och vår digitala utveckling.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi eller annan inriktning som vi bedömer är relevant. Du har erfarenhet av att arbeta med handläggning och administration i en statlig myndighet. Du är van att aktivt kommunicera med externa målgrupper och att arbeta i digitala verktyg. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Erfarenhet av ekonomiadministrativa uppgifter samt fastighetsmäklarfrågor är meriterande.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du är en noggrann, prestigelös lagspelare som bidrar till ett gott samarbete. Du är lyhörd och vill ta del av andras erfarenheter och idéer. Du tar initiativ och driver frågor och processer framåt och når resultat. Din kommunikativa förmåga är mycket god. Du kan målgruppsanpassa budskap och innehåll efter mottagarens förutsättningar och behov.

Ansök nu

Handläggare

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Sep 28
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer.

Dina arbetsuppgifter
Den som vill vara verksam som fastighetsmäklare, hyresförmedlare och mäklarföretag måste först ansöka om att bli registrerad hos oss på Fastighetsmäklarinspektionen. Vi söker dig som vill handlägga och pröva dessa ansökningar. Du kommer även att ansvara för handläggning av ansvarsförsäkringar, hantera avregistreringar och i övrigt förekommande arbetsuppgifter. Löpande administration och kontakt med externa parter per telefon och e-post kommer att vara ett vanligt inslag i ditt dagliga arbete. Hos oss får du möjlighet att vara med och bidra till ständiga förbättringar och vår digitala utveckling.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har högskoleutbildning som vi bedömer är relevant. Du har erfarenhet av att arbeta med handläggning och administration i en statlig myndighet och är van att arbeta i digitala verktyg. Erfarenhet av arbete med fastighetsmäklarfrågor är det meriterande.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du är en noggrann, prestigelös lagspelare som bidrar till ett gott samarbete. Du har förmåga att arbeta effektivt med större arbetsmängder och kan målgruppsanpassa budskap och innehåll efter mottagarens förutsättningar och behov.

Ansök nu

Tillsynsjurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Maj 24
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Som tillsynsjurist på FMI kommer du att driva tillsynsärenden, utreda och lösa juridiska problem. Du kommer även att formulera och föredra förslag till beslut för vår Disciplinnämnd och hantera frågor om offentlighet och sekretess. Samverkan med externa aktörer och kommunikation med våra målgrupper är en del av ditt arbete.

Tillsammans med chefer och kollegor kommer du att vara med och utveckla myndighetens proaktiva tillsynsarbete. Du kommer även att vara involverad i myndighetens utveckling av verksamheten genom att till exempel bidra till effektivisering av processer.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik. Du har erfarenhet av att arbeta med tillsyn i offentlig verksamhet och/eller arbete med regelefterlevnad i privat sektor. Du är van att aktivt kommunicera med externa målgrupper. Om du har erfarenhet av inspektionsarbete är det meriterande. Även erfarenhet av arbete med penningtvättsfrågor är meriterande.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Du är en noggrann, prestigelös lagspelare som bidrar till ett gott samarbete. Du är lyhörd och vill ta del av andras erfarenheter och idéer. Du tar initiativ och driver frågor och processer framåt och når resultat. Din kommunikativa förmåga är mycket god. Du kan målgruppsanpassa budskap och innehåll efter mottagarens förutsättningar och behov. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Anställningsform
Tillsvidareanställningar med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.

Ansök nu