Karlstad: Inköps- och e-handelssamordnare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Inköps- och e-handelssamordnare i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-11-04 // Varaktighet: Heltid

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Har du ett brinnande intresse för e-handel och inköp? Tänka nytt och utvecklas tillsammans med andra? Då har vi ett spännande jobb att erbjuda!

MSB har nu behov av inköps- och e-handelssamordnare.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Samordna och styra arbetet med e-handel inom MSB:s inköps- och upphandlingsprocesser.

Ta fram statistik och följa upp myndighetens e-handel. Hantering av e-beställningar inkl. avvikelser, skapa beställningsvägar i e-handelssystemet, förvalta e-handelssystemet.

Genomföra utbildningar gällande e-handelprocessen och i systemstödet.

Andra uppgifter som ingår i rollen är exempelvis anskaffning på operativ nivå av varor och tjänster utifrån upphandlingslagstiftning. Anskaffning sker genom direktupphandling, förnyad konkurrensutsättning och avrop från ramavtal. Utlämnande av handlingar, avtalsuppföljning. Du kommer att ingå i ett team.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom teknik/IT, inköp, ekonomi, logistik eller annat relevant område och har arbetat minst två år inom offentlig e-handel/inköp eller har minst tre års praktisk erfarenhet inom offentlig e-handel/inköp eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig. 

Det är meriterande om du har erfarenhet:

- av att arbeta i något av de e-handels/upphandlingsverktyg som finns på marknaden
- av utvecklingsarbete av e-handelslösningar och inköpsprocesser

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Upphandlingsenheten är en central funktion på MSB som både stödjer och styr hela myndigheten inom inköpsprocessen. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp MSB:s arbete med upphandling och avtalsförvaltning. Vidare ingår att inrikta och driva myndighetens upphandlingsarbete och utveckla och förvalta tillhörande systemstöd, processer och rutiner samt metoder för uppföljning av avtal och leverantörer.

Upphandlingsenheten är uppdelad i team. Enheten leds av myndighetens upphandlingschef.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta upphandlingschef Hans Björk. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 25 oktober 2025

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Inköpare

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Inköpare.

Inköpare till Technogarden Karlstad

Läs mer Nov 3
Vi söker fler inköpare till olika uppdrag inom tillverkningsindustrin i Arvika och Eskilstuna.
Technogarden jobbar med kompetensförsörjning inom Supply Chain mot tillverkningsindustrin. Vi finns förutom i Karlstad Göteborg, även i Göteborg och Malmö. Du kommer att tillhöra vårt kontor i Karlstad och ingå i ett duktig team med erfarenhet av inköp, logistik och produktionsplanering.
 
Arbetsbeskrivning
Inköpsrollen är bred och det börjar bli ett ökat intresse och aktivitet inom både operativt och strategiskt inköp - nedan är exempel på arbetsuppgifter.
Som inköpare ansvarar du med att säkerställa flödet av komponenter, råmaterial och tjänster från leverantör. Arbetet kan antingen vara av operativ karaktär där inköparen jobbar nära produktion och leverantör med övervakning av inleveranser, uppföljning av materialkvalitet eller ansvar för prognosframtagning. I det strategiska arbetet ligger fokus i större grad på förhandling, sourcing av alternativa leverantörer samt avtalsframställning. 
Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom teknik, gärna med inslag av ekonomi. För rollen krävs det att du har ett par års erfarenhet och kunskap om inköpsarbete från tillverkande industri. . Våra kunder verkar ofta inom en styrd verksamhet där det är höga krav på dokumentation, vilket innebär att det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta enligt någon av följande standarder; ISO9001, ISO13485 eller ISO/TS16949 eller IATF16494 – är detta allmänt för alla inköpare? Jag har noll koll på detta känner jag, så vet inte om det ska stå med eller ej – jag lutar mig mot er kunskap ????. Rollen innebär internationella kontakter, så vi förutsätter att du både talar och skriver engelska obehindrat.
Personliga egenskaper
Vi tror att rätt person är driven, prestigelös, har förmåga att slutföra åtaganden och en affärsmässig helhetssyn. Det är även av stor vikt att du är flexibel, kommunikativ och kan hålla många bollar i luften.
Att vara en del av #wearetechnogarden
På Technogarden strävar vi efter att skapa samhörighet och teamkänsla bland våra medarbetare, trots det geografiska avståndet som uppstår när våra konsulter arbetar på olika uppdrag. Vi har regelbundna konsultträffar och engagerade konsultchefer som aldrig är längre bort än ett telefonsamtal eller mejl. Vi sätter våra medarbetare i fokus och arbetar aktivt för att du skall känna dig som en ”Technogardare” från dag ett. Tillsammans utmanar vi oss i olika miljöer. Vi jobbar inte enbart med våra budgetmål utan för oss är det minst lika viktigt med våra hälso- och samhällsmål.
Vi värdesätter en hög ambitionsnivå och vilja att utvecklas tillsammans med oss. Som medarbetare är du ambassadör för Technogarden hos våra kunder, därför sätter vi stor vikt vid din personlighet.
Möjligheter
Vi är under tillväxt och på vår fortsatta resa kommer flera spännande möjligheter och utmaningar. Din utveckling ligger därför lika mycket i dina egna händer som i våra. Som medarbetare hos oss erbjuds du en stimulerande arbetsmiljö med goda villkor och ett glatt gäng av kollegor, stora möjligheter att påverka ditt eget arbete och verksamheten i stort.

Ansök nu

Strategisk inköpare entreprenad

Läs mer Aug 15
ValueOne söker en Strategisk inköpare till ett konsultuppdrag hos en av kunder inom energisektorn i Karlstad. Uppdraget startar omgående och pågår fram till juni 2026 med möjlighet till förlängning.  

ValueOne är specialister inom Supply Chain Management - inköp och logistik. ?Vi erbjuder våra kunder tjänster inom tre affärsområden: uthyrning och rekryteringsstöd inom vårt specialistområde samt verksamhetsutveckling av företags funktion för Supply Chain avseende strategi, modell, metod, process, organisation och kompetens.

Vi kan erbjuda en mängd olika uppdrag på alla nivåer inom Supply Chain Management. Som konsult hos ValueOne ingår du i ett professionellt och driftigt team bestående av de främsta konsulterna inom inköp och logistik. Väljer du att gå med i vårt team erbjuds du:

Marknadsmässig lön, som du själv kan påverka
Tjänstepension
Sjuk- och vårdförsäkring 
Friskvårdsbidrag
Personlig coachning och karriärrådgivning
Nätverksträffar med kompetenta kollegor och Supply Chain professionals genom återkommande event och föreläsningar 
Kompetensutveckling genom världsledande individanpassade utbildningar och kurser inom Supply Chain tack vare vårt partnerskap med CIPS (www.cips.org)


Om rollen

Som Strategisk inköpare arbetar du nära projektgrupper och ansvarar för entreprenadområdet inom flera kategorier, bland annat ny- och ombyggnation av stationer, vindkraftsanslutningar och kabelförläggningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Genomföra hela upphandlingsprocessen; Planering, leverantörsförhandling och kontraktsskrivning.
Arbeta strategiskt tillsammans med kollegor inom leverantörsutveckling, kategoristyrning samt miljö, säkerhet -och jämställdhetsarbete.
Säkerställa att upphandlingar följer lagar som LUF (Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna).


Erfarenhet och kompetens

För att passa in i denna roll tror vi att du har flerårig erfarenhet av strategiskt inköp inom entreprenadtjänster från bygg, mark, anläggning eller infrastruktur. Du är välbekant med LUF och har mycket goda kunskaper i både svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du besitter ett nätverk inom bygg- och anläggningsbranschen, har erfarenhet av digitaliserade inköpsprocesser samt kännedom om entreprenadjuridik.

Personlighetsmässigt är du noggrann och analytisk. Du gillar att utvecklas och drivs av möjligheten att lära dig nya saker. Som upphandlade är du samarbetsvillig, kommunikativ och är van att skapa goda yrkesmässiga relationer.

Ansökan  

Ansökan och CV skickar du in via vår hemsida: http://valueone.se/aktuella-jobb/. Vi hanterar ansökningar och tillsätter tjänster löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Emmy Aho på telefon 076 513 40 22 alternativt 010 332 29 20.

Ansök nu

Strategisk inköpare entreprenad

Läs mer Aug 15
ValueOne söker en Strategisk inköpare till ett konsultuppdrag hos en av kunder inom energisektorn i Karlstad. Uppdraget startar omgående och pågår fram till juni 2026 med möjlighet till förlängning. 

ValueOne är specialister inom Supply Chain Management - inköp och logistik. ?Vi erbjuder våra kunder tjänster inom tre affärsområden: uthyrning och rekryteringsstöd inom vårt specialistområde samt verksamhetsutveckling av företags funktion för Supply Chain avseende strategi, modell, metod, process, organisation och kompetens.

Vi kan erbjuda en mängd olika uppdrag på alla nivåer inom Supply Chain Management. Som konsult hos ValueOne ingår du i ett professionellt och driftigt team bestående av de främsta konsulterna inom inköp och logistik. Väljer du att gå med i vårt team erbjuds du:

Marknadsmässig lön, som du själv kan påverka
Tjänstepension
Sjuk- och vårdförsäkring 
Friskvårdsbidrag
Personlig coachning och karriärrådgivning
Nätverksträffar med kompetenta kollegor och Supply Chain professionals genom återkommande event och föreläsningar 
Kompetensutveckling genom världsledande individanpassade utbildningar och kurser inom Supply Chain tack vare vårt partnerskap med CIPS (www.cips.org)


Om rollen

Som Strategisk inköpare arbetar du nära projektgrupper och ansvarar för entreprenadområdet inom flera kategorier, bland annat ny- och ombyggnation av stationer, vindkraftsanslutningar och kabelförläggningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Genomföra hela upphandlingsprocessen; Planering, leverantörsförhandling och kontraktsskrivning.
Arbeta strategiskt tillsammans med kollegor inom leverantörsutveckling, kategoristyrning samt miljö, säkerhet -och jämställdhetsarbete.
Säkerställa att upphandlingar följer lagar som LUF (Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna).


Erfarenhet och kompetens

För att passa in i denna roll tror vi att du har flerårig erfarenhet av strategiskt inköp inom entreprenadtjänster från bygg, mark, anläggning eller infrastruktur. Du är välbekant med LUF och har mycket goda kunskaper i både svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du besitter ett nätverk inom bygg- och anläggningsbranschen, har erfarenhet av digitaliserade inköpsprocesser samt kännedom om entreprenadjuridik.

Personlighetsmässigt är du noggrann och analytisk. Du gillar att utvecklas och drivs av möjligheten att lära dig nya saker. Som upphandlade är du samarbetsvillig, kommunikativ och är van att skapa goda yrkesmässiga relationer.

Ansökan  

Ansökan och CV skickar du in via vår hemsida: http://valueone.se/aktuella-jobb/. Vi hanterar ansökningar och tillsätter tjänster löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Emmy Aho på telefon 076 513 40 22 alternativt 010 332 29 20.

Ansök nu

Bränslestrateg till Karlstads Energi AB

Läs mer Aug 14
Nu söker vi nästa nyckelperson som vill vara med och driva utvecklingen mot ett mer hållbart energisystem. Hos oss på Karlstads Energi får du möjlighet att påverka på riktigt – i en bransch som är både spännande och i ständig förändring.
Vi är Karlstads största kommunala bolag med cirka 270 medarbetare och verksamhet inom elhandel, elnät, stadsnät, fjärrvärme och återvinning. Här arbetar allt från el- och fibermontörer till ingenjörer, tekniker, projektledare och säljare – alla med ett gemensamt mål: att skapa ett hållbart Värmland.
Att vara en del av Karlstads Energi innebär att du får arbeta med hållbarhet i praktiken. Vi värdesätter kompetens, samarbete och nyfikenhet – och vi tror på att utvecklas tillsammans.

Länk till vår hemsida där du kan läsa mer om oss

Din roll
Nu söker vi en Bränslestrateg till affärsområde Värme och Kyla – en strategisk roll med stort ansvar och stor påverkan. Du blir en viktig del av vår resa mot framtidens energilösningar.
Som Bränslestrateg ansvarar du för att säkra och utveckla företagets bränsleförsörjning till våra fastbränsleanläggningar – både biobränsle och avfallsbränsle. Du driver strategin för bränslemixen från analys och planering till förhandling och uppföljning.
Du arbetar nära både den strategiska och operativa organisationen och bearbetar data med exempelvis Qlik Sense eller Power BI för att följa upp och optimera bränsleanvändningen. Du får också möjlighet att delta i utvecklingsprojekt som är relevanta för verksamheten.
Marknadsanalys och omvärldsbevakning är centrala delar av rollen, där du håller dig uppdaterad om bränslemarknadens utveckling, politiska beslut och andra faktorer som påverkar vår affär.
Du samarbetar med kollegor inom strategisk drift, drifttekniker, bränsleingenjör, chefer och stödfunktioner – samt med externa aktörer och leverantörer.

Ditt ansvar innefattar bland annat:

• Utveckla bränslestrategier, lagringsstrategier, bränsleplaner och avtal
• Leda utveckling av nya råvaror och affärsmönster för råvaruanskaffning
• Ansvara för hela inköpsprocessen: förhandling, avrop, kvalitetskontroll, logistik och uppföljning
• Initiera och driva projekt för att optimera bränsleaffären ur ett affärs- och hållbarhetsperspektiv
• Samverka kring lagerhållning av fasta och flytande bränslen
• Arbeta datadrivet med analys och visualisering i BI-verktyg
• Följa och analysera marknadstrender och omvärldsförändringar

Din profil
Du är analytisk, affärsdriven och trygg i att ta ansvar. Du har god förståelse för sambandet mellan strategi, miljönytta och ekonomiskt resultat. Du trivs i förhandlingssituationer och har ett naturligt sätt att bygga långsiktiga relationer med leverantörer och samarbetspartners.
Du är utåtriktad, samarbetsinriktad och har lätt för att kommunicera både internt och externt. Du gillar att arbeta datadrivet och ser värdet i att använda digitala verktyg för att förbättra verksamheten.
Du vågar utmana gamla arbetssätt och drivs av att hitta lösningar som gör skillnad – både för affären och för hållbarheten.

Kvalifikationer

• Akademisk utbildning inom ekonomi, industriell ekonomi, logistik, produktion eller liknande
• Erfarenhet av affärsförhandlingar och avtalsjuridik
• Erfarenhet av att leda större ekonomiska projekt
• Meriterande med erfarenhet från skog-, sågverks- eller energibranschen
• Goda kunskaper i Officepaketet samt bekant med BI-verktyg som Qlik Sense eller Power BI
• B-körkort
• God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift

Anställning

• Tillsvidareanställning, heltid
• Tillträde enligt överenskommelse
• Alkohol- och drogtest genomförs vid nyanställning

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Karlstads Energi med Qtym. Rekryteringsprocessen hanteras av Qtym. Kontaktuppgifter:
Sofia Graflund, sofia.graflund@qtym.se 070-423 34 23.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra god kommunikation med våra sökanden, ber vi dig skicka in din intresseanmälan digitalt via ansökningsknappen på Qtyms hemsida. Vänligen undvik att skicka in din intresseanmälan via e-post eller pappersformat.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Enterprise arkitekt till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Enterprise Architect
Läs mer Nov 6
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Vi söker nu en enterprise arkitekt till Swedish Emergency Network (SWEN).

I rollen kommer du ha en sammanhållande funktion och stödja tjänsteleveransen för både nuvarande och framtida samhällsviktiga kommunikationstjänster, samt andra tjänster inom SWEN. Du driver verksamhets- och lösningsarkitektur inom domänen, med möjlighet att forma hur tjänsterna utvecklas framåt.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter

Som enterprice arkitekt för SWEN ansvarar du för att utveckla och driva arkitekturfunktionen och hålla samman samtliga arkitekter inom domänen. Den innebär också ett nära samarbete med andra myndigheter och privata aktörer, både nationellt och internationellt.

I dina arbetsuppgifter ingår:

- Ansvara för domänens digitala agenda och bidra möjlighetsorienterat till att uppnå verksamhetens övergripande mål och vision.
- Säkerställa att lämplig styrmodell och strukturer finns på plats för att utveckla, förvalta, planera och följa upp arkitekturarbetet.
- Samordna och leda arkitektgruppen inom domänen.
- Arbeta med att förstå och förankra organisationens strategier, både kortsiktiga och långsiktiga, i domänens arkitekturarbete.
- Initiera uppdrag samt stödja och samordna arbetet med att balansera verksamhetens behov, krav och önskemål för att skapa säkra och effektiva tjänster.

Arbetet innefattar också att balansera olika aspekter mot varandra, till exempel flexibilitet mot förvaltningsbarhet och prestanda mot kostnad, för att säkerställa hållbara och effektiva lösningar inom domänen.

Dina kunskaper och kompetenser

Vi söker dig som har:

Relevant akademisk utbildning inom IT, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Flerårig erfarenhet från arbete som domänarkitekt, enterprise-arkitekt eller i liknande roll.
Erfarenhet av att leda, coacha och driva team av arkitekter och andra intressenter.
- Mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

-  Erfarenhet av komplexa it-lösningar och tjänster inom Telecom, inkl. BSS och OSS.
- Erfarenhet kring kritisk tjänsteleverans med 24/7stöd.
- Erfarenhet inom telekom och nätverksarkitektur (RAN, Core, IP)
- Cerifierad inom TOGAF eller liknande ramverk inom IT-arkitektur.
- Erfarenhet kring ITIL eller liknande ramverk för IT-tjänstehantering.
- Erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhetsklasser och säkerhetslösningar.
- Erfarenhet av förändringsledning såsom t ex erfarenhet av transformationsprojekt och digitalisering
- Erfarenhet kring internationella samarbeten.
- Erfarenhet från statlig myndighet. 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med inledande 6 månaders provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer både nationellt och internationellt.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Medarbetare har möjlighet att använda en timme i veckan för fysisk träning på arbetstid, och friskvårdsbidrag på upp till 3 000 kronor per år erbjuds. Det finns också möjlighet att arbeta delar av tiden på distans. Kontoret är aktivitetsbaserat, vilket gör det möjligt att välja arbetsplats efter egna behov. Som statlig arbetsgivare tillämpas fördelaktiga tjänstepensionsavtal som ger trygghet på längre sikt.

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Kristina Bram. Fackliga företrädare är Carl Önne (Saco-S), Jan Herremo (ST) och Josefin Berglund eller Ann-Britt Paradis(SEKO). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2025.

Ansök nu

Säkerhetsskyddsspecialist till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Nov 5
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Vi söker nu en erfaren säkerhetsskyddsspecialist som vill bidra till att stärka verksamhetens förmåga att skapa en trygg och robust kommunikation i hela samhället.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsskyddsspecialist kommer du att leda eller stödja arbetet med att ta fram säkerhetsskyddsanalyser, särskilda säkerhetsskyddsbedömningar, säkerhetsskyddsplaner och särskilda säkerhetsskyddsinstruktioner. Du kommer att planera och genomföra presentationer för olika målgrupper samt leda workshops och arbetsmöten. I rollen ingår även att följa upp och kontrollera verksamhetens skyddsåtgärder med fokus på säkerhetsskydd, hantera incidenter samt utbilda medarbetare i säkerhetsrelaterade frågor.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Minst tvåårig eftergymnasial utbildning, eller annan relevant utbildning.
- Kunskap och yrkeserfarenhet av gällande författningar inom säkerhetsskyddsområdet.
- Erfarenhet av att stödja organisationer i systematiskt säkerhetsarbete inom säkerhetsskydd.
- Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddsanalyser och säkerhetsskyddsbedömningar.
- Erfarenhet av arbete med komplexa verksamhetsprocesser ur ett säkerhetsperspektiv.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av kontinuitetsarbete samt risk och sårbarhetsanalyser.
- Erfarenhet av personalsäkerhet.
- Erfarenhet av fysiskt skydd.
- Erfarenhet av informationssäkerhet.
- Erfarenhet av signalskydd.
- Genomfört relevant säkerhetschefsutbildning.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enheten för Kontinuitet och Säkerhet ansvarar för verksamhetens systematiska arbete med säkerhetsskydd, signalskydd, fysiskt skydd, informationssäkerhet, it-säkerhet och kontinuitet. Vårt uppdrag innebär att utbilda, vägleda och stödja verksamheten i säkerhets- och kontinuitetsrelaterade frågor i det dagliga arbetet, samt att tillse att regler och krav på säkerhetsområdet efterlevs. Inom enhetens ansvarsområde ingår även att driva och utveckla ett Security Operations Center (SOC). På enheten är vi idag 7 medarbetare som finns i både Karlstad och Stockholm.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Stefan Jakobsson. Fackliga företrädare är Carl Önne (Saco-S), Jan Herremo (ST) och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen (SEKO). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 26 november 2025.

Ansök nu

Strategisk rådgivare med fokus på kommunikation

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Nov 4
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Den senaste tidens säkerhetspolitiska utveckling och Sveriges roll som allierad i Nato sätter MSB:s arbete i en historiskt viktig kontext.

Utvecklingen av Sveriges civila försvar och krisberedskap drivs framåt i ett högt tempo med MSB som sammanhållande nav. Den Operativa avdelningen spelar en viktig roll i denna utveckling och avdelningens arbete präglas starkt av att vidareutveckla arbetssätt för att möta de krav som omvärldsutvecklingen ställer.

Operativa avdelningen ska ha förmågan att hantera kriser nationellt och internationellt - och som allierade i krig. För att säkerställa vår operativa förmåga görs en organisationsförändring i samband med att vi den 1 januari 2026 blir Myndigheten för civilt försvar.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som kommunikatör med strategisk blick har du i uppgift att stödja avdelningsledningen vid operativa avdelningen med kommunikation i strategiskt avseende men också i praktiskt görande. Du identifierar det kommunikativa sprängstoffet ur ett strategiskt perspektiv och driver avdelningens prioriterade kommunikation.

För närvarande pågår en förändringsresa där vi vässar vår förmåga i rollen som beredskapssystemets ledande myndighet. En viktig uppgift för dig blir att stödja den förändringen med kommunikationen som verktyg.

Du ansvarar därtill för en systematiskt ledningskommunikation inom avdelningen. I detta ingår att hålla samman avdelningsinformation och andra former av internt riktad kommunikation.

I uppgifterna ingår även arbete med att ta fram kommunikativa budskap, PPT:ar och webbinformation.

Du kommer ha goda möjligheter att själv sätta strukturer för kommunikationsarbetet då tjänsten som kommunikatör är ny vid avdelningen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
- Flerårigt erfarenhet av kommunikationsarbete internt och externt i offentlig verksamhet.
- Erfarenhet och förmåga att ge kommunikationsstöd till chefer.
- Förmåga att skapa överblick och helheter och identifiera hur man bäst uppfyller verksamhetens mål med koppling till kommunikation.
- Erfarenhet av att facilitera och leda workshoppar för att exempelvis ta fram budskap, målgrupper.
- Dokumenterat god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
- God förmåga och lust till att utöva kommunikationshantverket.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet från projektledande/projektkoordinerande arbetsuppgifter

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

För att trivas i rollen som kommunikatör med strategisk blick behöver du gilla en varierad arbetsvardag och du behöver vara beredd på snabbt kunna lösa uppgifter av olika karaktär. Ibland med korta tidsramar, ibland med längre tidshorisonter. God förmåga att skapa struktur kommer att göra dina arbetsvardag enklare och din kreativa läggning kommer att bidra till en roligare och mer effektfull kommunikation inom och från avdelningen.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad. Resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Rollen är placerad vid staben på Operativa avdelningen. Staben har i uppgift att stödja avdelningschefen med att inrikta, planera, styra och följa upp verksamheten. I det ingår verksamhetsutveckling och arbete för ökad kvalitet och effektivitet, samordning och arbete med EU, Nato och övriga internationella frågor. Vidare ingår stöd med mötesplanering, ärendehantering och kvalitetssäkring.

Arbetet i staben är ett lagarbete. Ansvaret för olika processer och frågor kan skifta över tid men den självklara utgångspunkten är att vi hjälps åt.

I arbetet kommer du att komma i kontakt med hela avdelningens verksamhet, liksom med övriga delar av myndigheten vilket ger dig en bred och djup kunskap om MSB:s samlade arbete.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Bodil Lundberg. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2025.

Ansök nu

Säkerhetsskyddsspecialist med inriktning säkerhetsskyddsavtal

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team tillsammans med medarbetare som arbetar med säkerhetsskydd och ditt övergripande uppdrag är att bidra till att utveckla det strategiska och operativa arbetet inom säkerhetsskyddsavtal.

I din roll ingår bland annat att:

- genomföra grundutredningar och bakgrundskontroller på personer och företag
- genomföra säkerhetsprövningsintervjuer på anställda och externa
- upprätta, följa upp och avsluta säkerhetsskyddsavtal
- planera och genomföra utbildningar eller andra kommunikativa insatser som riktar sig mot olika målgrupper inom MSB:s verksamhet och externa aktörer
- genomföra utredningar, ta fram beslutsunderlag, rapporter och styrande dokument

Du kommer att delta eller leda aktiviteter inom olika processer som syftar till att vidareutveckla myndighetens säkerhetsskydd och övriga delar av verksamhetsskyddet samt att öka sakverksamhetens egen förmåga att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete.

Vidareutveckling är en naturlig del av vår vardag och beroende på myndighetens behov, din bakgrund och ditt intresseområde kommer det att finnas möjligheter att utvecklas hos oss.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet som MSB bedömer vara likvärdig för tjänsten
- god kunskap om författningar inom säkerhetsskyddsområdet
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete i en organisation som bedriver säkerhetskänslig verksamhet
- erfarenhet av att upprätta, följa upp och avsluta säkerhetsskyddsavtal
- erfarenhet av att genomföra grundutredningar och säkerhetsprövningar
- god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt grundläggande förmåga att förstå och kommunicera i tal på engelska

Det är meriterande om du har:

- arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter
- utbildning inom säkerhetsskyddad upphandling (SUA) eller motsvarande
- erfarenhet av personalsäkerhet
- erfarenhet av fysiskt skydd
- erfarenhet av informationssäkerhet
- erfarenhet av att upprätta säkerhetsskyddsbedömningar
- erfarenhet av att planera och genomföra presentationer/utbildningar
- god förmåga att kunna sätta dig in i och förstå verksamhetsprocesser och styrmodeller 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Som säkerhetsskyddspecialist är det viktigt att du är trygg och stabil och har ett relationsskapande förhållningssätt. Du arbetar strukturerat för att nå uppsatta mål.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Stockholm eller Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Avdelningen för juridik och säkerhet leds av myndighetens chefsjurist/säkerhetsskyddschef och består totalt av ett femtiotal medarbetare indelade i fyra enheter samt ett stabsstöd till avdelningsledningen. Vi finns i både Karlstad och Stockholm.

Enheten för säkerhet 2 ansvarar i huvudsak för säkerhetsskyddsanalyser, personalsäkerhetsfrågor, fysisk säkerhet samt säkerhetsskyddsavtal.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Melina Mellin. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis  (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2025

Ansök nu

Säkerhetsspecialist med inriktning fysisk säkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Avdelningen för juridik och säkerhet är en nybildad avdelning som nu påbörjar en utvecklings- och expansionsresa.

Vi söker därför fler engagerade medarbetare för att stärka vår förmåga inom flera säkerhetsområden.

Hos MSB kommer du också att få vara med i myndighetens spännande förändringsresa mot ett ökat fokus på civilt försvar.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsspecialist kommer du i första hand att arbeta med myndighetens arbete inom fysisk säkerhet men även andra säkerhets- och säkerhetsskyddsrelaterade uppgifter ingår i tjänsten.

Du har som uppdrag att bidra till att utveckla det strategiska och operativa arbetet inom fysisk säkerhet. I din roll ingår bland annat att:

- genomföra sårbarhetsbedömningar.
- ta fram kravställningar och åtgärdsplaner.
- genomföra uppföljningar internt.
- delta i kontrollverksamhet externt.
- delta i arbete med metodutveckling.
- planera och genomföra utbildningar eller andra kommunikativa insatser som riktar sig mot olika målgrupper inom MSB:s verksamhet.

Du kommer att få vara med och bidra till att öka förmågan att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete i olika delar av myndigheten. Du kommer också att genomföra utredningar, ta fram beslutsunderlag, rapporter och styrande dokument. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet som MSB bedömer vara likvärdig.
- dokumenterad erfarenhet av arbete inom fysisk säkerhet.
- dokumenterad erfarenhet av säkerhetsteknik, övervakning och tillträdesskydd från stora organisationer.
- god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska. 

Det är meriterande om du har:

-  arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter.
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete i en organisation som bedriver säkerhetskänslig verksamhet.
- erfarenhet av att genomföra analyser och ta fram kravställningar samt åtgärdsplaner.
- erfarenhet av kontroll och utvärderingar av fysisk säkerhet.
- erfarenhet av att planera och genomföra presentationer/utbildningar för olika målgrupper.
- har certifieringar eller andra utbildningar inom fysisk säkerhet. 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Som säkerhetsspecialist hos oss behöver du även ha integritet och en god analytisk och administrativ förmåga. Du behöver ha förmågan att på ett strukturerat sätt arbeta självständigt eller tillsammans med andra för att nå uppsatta mål.

MSB är en myndighet som ska ha en förmåga att hantera kriser av olika karaktär och det är därför viktigt att du är stabil med en förmåga att kunna verka vid störningar och under oförutsedda förhållanden.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Avdelningen för juridik och säkerhet leds av myndighetens chefsjurist/säkerhetsskyddschef och består totalt av ett femtiotal medarbetare indelade i fyra enheter samt ett stabsstöd till avdelningsledningen. Vi finns i både Karlstad och Stockholm.

Tjänsten som säkerhetsskyddsspecialist är placerad vid Enheten för säkerhet 2 som i huvudsak ansvarar för säkerhetsskyddsanalyser, personalsäkerhetsfrågor, fysisk säkerhet, frågor kring signalskydd samt säkerhetsskyddad upphandling. I dagsläget finns ett tiotal befattningar vid enheten.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet till distansarbete.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Melina Mellin. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis  (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240

Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2025

Ansök nu