Karlstad: Strategisk rådgivare med fokus på kommunikation

Hitta ansökningsinfo om jobbet Strategisk rådgivare med fokus på kommunikation i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-11-04 // Varaktighet: Heltid

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Den senaste tidens säkerhetspolitiska utveckling och Sveriges roll som allierad i Nato sätter MSB:s arbete i en historiskt viktig kontext.

Utvecklingen av Sveriges civila försvar och krisberedskap drivs framåt i ett högt tempo med MSB som sammanhållande nav. Den Operativa avdelningen spelar en viktig roll i denna utveckling och avdelningens arbete präglas starkt av att vidareutveckla arbetssätt för att möta de krav som omvärldsutvecklingen ställer.

Operativa avdelningen ska ha förmågan att hantera kriser nationellt och internationellt - och som allierade i krig. För att säkerställa vår operativa förmåga görs en organisationsförändring i samband med att vi den 1 januari 2026 blir Myndigheten för civilt försvar.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som kommunikatör med strategisk blick har du i uppgift att stödja avdelningsledningen vid operativa avdelningen med kommunikation i strategiskt avseende men också i praktiskt görande. Du identifierar det kommunikativa sprängstoffet ur ett strategiskt perspektiv och driver avdelningens prioriterade kommunikation.

För närvarande pågår en förändringsresa där vi vässar vår förmåga i rollen som beredskapssystemets ledande myndighet. En viktig uppgift för dig blir att stödja den förändringen med kommunikationen som verktyg.

Du ansvarar därtill för en systematiskt ledningskommunikation inom avdelningen. I detta ingår att hålla samman avdelningsinformation och andra former av internt riktad kommunikation.

I uppgifterna ingår även arbete med att ta fram kommunikativa budskap, PPT:ar och webbinformation.

Du kommer ha goda möjligheter att själv sätta strukturer för kommunikationsarbetet då tjänsten som kommunikatör är ny vid avdelningen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
- Flerårigt erfarenhet av kommunikationsarbete internt och externt i offentlig verksamhet.
- Erfarenhet och förmåga att ge kommunikationsstöd till chefer.
- Förmåga att skapa överblick och helheter och identifiera hur man bäst uppfyller verksamhetens mål med koppling till kommunikation.
- Erfarenhet av att facilitera och leda workshoppar för att exempelvis ta fram budskap, målgrupper.
- Dokumenterat god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
- God förmåga och lust till att utöva kommunikationshantverket.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet från projektledande/projektkoordinerande arbetsuppgifter

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

För att trivas i rollen som kommunikatör med strategisk blick behöver du gilla en varierad arbetsvardag och du behöver vara beredd på snabbt kunna lösa uppgifter av olika karaktär. Ibland med korta tidsramar, ibland med längre tidshorisonter. God förmåga att skapa struktur kommer att göra dina arbetsvardag enklare och din kreativa läggning kommer att bidra till en roligare och mer effektfull kommunikation inom och från avdelningen.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad. Resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Rollen är placerad vid staben på Operativa avdelningen. Staben har i uppgift att stödja avdelningschefen med att inrikta, planera, styra och följa upp verksamheten. I det ingår verksamhetsutveckling och arbete för ökad kvalitet och effektivitet, samordning och arbete med EU, Nato och övriga internationella frågor. Vidare ingår stöd med mötesplanering, ärendehantering och kvalitetssäkring.

Arbetet i staben är ett lagarbete. Ansvaret för olika processer och frågor kan skifta över tid men den självklara utgångspunkten är att vi hjälps åt.

I arbetet kommer du att komma i kontakt med hela avdelningens verksamhet, liksom med övriga delar av myndigheten vilket ger dig en bred och djup kunskap om MSB:s samlade arbete.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Bodil Lundberg. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2025.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Informatör/Kommunikatör

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Informatör/Kommunikatör.

Kommunikatör med fokus på sociala medier

Läs mer Nov 7
Kommunikatör med känsla för sociala medier
Beskrivning 
Vill du vara med och skapa ett bättre liv i s(k)olstaden?

Vi på barn- och ungdomsförvaltningen söker dig som älskar att skapa innehåll som engagerar, berör och får människor att stanna upp i flödet.

Hos oss får du en central roll i att berätta om allt det viktiga och fina som händer i våra skolor, förskolor och fritidsverksamheter – varje dag.

Tjänsten är placerad på barn- och ungdomsförvaltningens stab, inom avdelningen för kommunikation och digitalisering. Här arbetar kommunikatörer, projektledare, strateger, verksamhetsutvecklare och informationssäkerhetsansvariga tillsammans för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra yngsta medborgare – barn och elever i Karlstads kommun.

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör hos oss arbetar du operativt med sociala medier och innehåll i våra övriga kanaler. Du planerar, producerar och publicerar inlägg, foto, film och text – och följer upp hur det landar. Du är van att jobba nära verksamheten, fånga upp berättelser och omvandla dem till innehåll som känns genuint, intressant och relevant för målgruppen.

Du kommer också att vara ett kommunikationsstöd i både extern och internt samt bidra till kommunikationsverksamhetens löpande arbete. Rollen innebär nära kontakt med både ledning och medarbetare, där du har en rådgivande och stödjande funktion. 

Förutom ett nära samarbete med  gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens kommunikatörer, blir du också en del av kommunens kommunikatörsnätverk och samarbetar med andra verksamheter i kommunen. 

Kvalifikationer
Du är kreativ, självgående och trivs när det händer saker. Du gillar att testa nytt, får energi av att skapa och har lätt för att få saker att bli verklighet. Du har en god känsla för bild, text och tonalitet – och vet hur man skapar innehåll som känns.

Vi tror att du har:

- Relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet
- Erfarenhet av att arbeta med sociala medier, gärna i en organisation med många målgrupper
- Goda kunskaper i Adobe Creative Cloud (Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere Pro)
- Vana av att fota och filma
- Förmåga att planera, prioritera och följa upp ditt arbete
- Nyfiken och prestigelös inställning – du tar tag där det behövs
- Intresse för att utforska AI och ny teknik i kommunikationsarbetet

Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet.

Därför ska du söka
Hos oss får du kombinera samhällsnytta med kreativ kommunikation. Du blir en del av ett dream team som vill göra skillnad för barn och unga – och för hela Karlstad. Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade kollegor, högt tempo, mycket skratt och stor möjlighet att påverka. För oss är det viktigt att ha roligt på jobbet – vi hoppas du håller med!

Varmt välkommen med din ansökan!

Om Karlstads kommun

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Kommunikatör

Läs mer Nov 5
Mariebergsskogen AB – Karlstads stadspark ägs av Karlstads kommun och är Värmlands största besöksmål. Hos oss varierar arbetet efter säsong och som mest är vi cirka 80 medarbetare på sommaren. Vi sköter lokaler, lekplatser, fikaförsäljning och grönytor, Naturum Värmland, djurparken Lillskogen och flera stora arrangemang i parken.



Nu söker vi dig som vill jobba extra som kommunikatör i Mariebergsskogen AB, ungefär en dag i veckan under terminerna och heltid under ungefär två månader på sommaren.

Vi vet att våra besökare snabbt och enkelt vill ha information, tips och svar på sina frågor både innan, under och efter besöket. Förväntningarna är höga, bemötandet är viktigt och du kommer ha en betydelsefull roll.

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör i Mariebergsskogen AB får du ett roligt, omväxlande och utvecklande jobb i en fantastisk miljö. I nära samarbete med vår kommunikatör jobbar du med både text och bild i sociala medier, på vår webbplats samt app. Du tar fram grafiskt material utifrån vår grafiska profil, affischerar i parken och stöttar kollegorna där det behövs - för att berätta om allt som finns att erbjuda i parken. 

Här har du chans att vara med och bidra med din kompetens inom kommunikationsarbetet, om det så gäller rörlig media, foto eller något annat som du brinner lite extra för. Den interna kommunikationen är lika viktig som den externa. Du är med och gör skillnad för både våra besökare och dina kollegor. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning eller utbildar dig inom kommunikation och PR eller motsvarande, och gärna redan har erfarenheter inom kommunikationsyrket. Du är duktig på att formulera dig och tycker att det är självklart att anpassa språkstilen efter målgrupp och kanalval. Du är serviceinriktad och känner dig lockad av att man på denna arbetsplats får göra olika typer av arbetsuppgifter, och du drar dig inte för att hugga i där det behövs. Du behöver även känna dig trygg med att jobba självständigt eftersom du vikarierar som ensam kommunikatör under sommarsemestern.

Du har kunskaper i InDesign och övriga Adobe-program. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Kommunikatör med fokus på hälso- och sjukvård

Läs mer Okt 20
Vill du vara med och driva utveckling samt bidra till tydlig och öppen kommunikation med medarbetare, patienter och invånare? Vi söker nu en erfaren kommunikatör till kommunikationsavdelningen.

Vi står inför en framtid med stora möjligheter och viktiga samhällsutmaningar där du kommer att kunna göra skillnad.

Din arbetsplats
Region Värmlands kommunikationsavdelning är ett strategiskt, taktiskt och operativt stöd i kommunikationsfrågor. Vi arbetar med chefer och medarbetare för att nå verksamhetens mål, där kommunikation ofta är ett avgörande verktyg för att skapa förståelse, engagemang och riktning.

Du blir en del av ett team med specialistkompetenser inom bland annat webb, press och form. Tillsammans planerar, producerar och utvecklar vi kommunikation internt och externt.

Dina arbetsuppgifter
I rollen fokuserar du på kommunikationsfrågor i vår största verksamhet, hälso- och sjukvården. Du blir en viktig del i att göra komplex information tillgänglig, relevant och engagerande. Du behöver kunna växla mellan planering, coachning och produktion. Du trivs med att arbeta lösningsorienterat i en dynamisk miljö.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser.
- Utbilda, coacha och rusta andra att utveckla sin kommunikation.
- Stötta chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor.
- Arbeta operativt med kommunikation i både interna och externa sammanhang.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant utbildning/erfarenhet.
- Erfarenhet av både strategiskt och operativt kommunikationsarbete.
- Vana att samarbeta nära ledning och medarbetare.
- En mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunikation i offentlig sektor och/eller hälso- och sjukvård.

För att lyckas i rollen ser vi att du är:

- trygg i din yrkesroll och van vid att leverera i komplexa organisationer.
- lyhörd, samarbetsinriktad och bra på att skapa förtroende.
- initiativrik, flexibel och lösningsorienterad.
- kommunikativ, nyfiken och intresserad av att utveckla kommunikationsarbetet.
- bra på att prioritera, planera och strukturera.

Du trivs i en teambaserad miljö med nära samarbete, men är också bekväm med att ta eget ansvar och arbeta självständigt.

Om Region Värmland

Vi är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass. Läs mer om hur det är att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner, och följ oss på sociala medier. 


Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan. 


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i Varbi. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Kommunikatörer med intresse för kommunikation i kriser

Läs mer Okt 10
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega!

Du kommer att arbeta på enheten för kommunikationsstöd vid avdelningen för kommunikation och befolkningens beredskap.

Avdelningen har bland annat till uppgift att säkerställa en strategisk och effektiv kommunikation som stöd för myndighetens ledning och styrning samt verksamhet. Enhetens uppgift är bland annat att ge kommunikativt stöd vid fredstida kriser och om det skulle bli höjd beredskap eller krig samt till myndighetens planerade kommunikation.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Vi söker två kommunikatörer som kan arbeta både strategiskt och operativt, självständigt och tillsammans med andra. Dina arbetsuppgifter omfattar alltifrån strategisk intern och extern kommunikation i samverkan med andra till att du producerar texter och andra underlag för kommunikation. Du kommer också att arbeta med kommunikation vid kriser och det kan bli aktuellt att ha kommunikationsberedskap utanför kontorstid.

Tillsammans med kollegor vid myndighetens olika avdelningar och kollegerna på den egna avdelningen ska du kunna planera, samordna, genomföra och vid behov utvärdera kommunikationsinsatser. Du förväntas snabbt kunna analysera komplexa sammanhang och sätta dig in i nya frågor för att sedan formulera dig enkelt och målgruppsanpassat i valda kanaler. I arbetet ingår även att ta aktiv del i att utveckla kommunikationsavdelningens arbetssätt och metoder – för att därigenom utveckla myndighetens kommunikation.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning inom media- och kommunikation alternativt annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. 
- Några års erfarenhet av kommunikatörsyrket. 
- Erfarenhet av att bedöma, planera, samordna, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser. 
- Erfarenhet av att kommunicera målgruppsanpassat när det gäller tilltal, språkval och kanal. 
- Erfarenhet av att förenkla komplicerade budskap.
- Erfarenhet av att driva kommunikationsprojekt.

Det är meriterande om du har:

- Arbetat med kommunikation i statlig och/eller offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att arbeta som kommunikatör i beredskap och hantera press- och mediefrågor. 
- Erfarenhet av risk- och kriskommunikation.
- Utbildning i och/eller erfarenhet av att arbeta med webbpubliceringsverktyg.

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

För att lyckas i rollen så behöver du vara flexibel, kunna arbeta självständigt och strukturerat för att nå uppsatta mål och har förmåga att prioritera arbetsuppgifter. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Vi är cirka tio medarbetare vid enheten och vi finns både i Karlstad och Stockholm. Enheten är en av fyra vid avdelningen för kommunikations och befolkningens beredskap som totalt har ett sextiotal medarbetare. Just nu pågår ett internt arbete för att utveckla våra arbetssätt.
MSB arbetar i aktivitetsbaserade kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov och det finns möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också möjlighet att ta ut friskvårdstimme och ett årligt friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta tillförordnad enhetschef Emilia Silfver. Fackliga företrädare är Cecilia Nilsson (Saco-S), Hannah Wiklander (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO).  Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 20 oktober 2025

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Enterprise arkitekt till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Enterprise Architect
Läs mer Nov 6
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Vi söker nu en enterprise arkitekt till Swedish Emergency Network (SWEN).

I rollen kommer du ha en sammanhållande funktion och stödja tjänsteleveransen för både nuvarande och framtida samhällsviktiga kommunikationstjänster, samt andra tjänster inom SWEN. Du driver verksamhets- och lösningsarkitektur inom domänen, med möjlighet att forma hur tjänsterna utvecklas framåt.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter

Som enterprice arkitekt för SWEN ansvarar du för att utveckla och driva arkitekturfunktionen och hålla samman samtliga arkitekter inom domänen. Den innebär också ett nära samarbete med andra myndigheter och privata aktörer, både nationellt och internationellt.

I dina arbetsuppgifter ingår:

- Ansvara för domänens digitala agenda och bidra möjlighetsorienterat till att uppnå verksamhetens övergripande mål och vision.
- Säkerställa att lämplig styrmodell och strukturer finns på plats för att utveckla, förvalta, planera och följa upp arkitekturarbetet.
- Samordna och leda arkitektgruppen inom domänen.
- Arbeta med att förstå och förankra organisationens strategier, både kortsiktiga och långsiktiga, i domänens arkitekturarbete.
- Initiera uppdrag samt stödja och samordna arbetet med att balansera verksamhetens behov, krav och önskemål för att skapa säkra och effektiva tjänster.

Arbetet innefattar också att balansera olika aspekter mot varandra, till exempel flexibilitet mot förvaltningsbarhet och prestanda mot kostnad, för att säkerställa hållbara och effektiva lösningar inom domänen.

Dina kunskaper och kompetenser

Vi söker dig som har:

Relevant akademisk utbildning inom IT, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Flerårig erfarenhet från arbete som domänarkitekt, enterprise-arkitekt eller i liknande roll.
Erfarenhet av att leda, coacha och driva team av arkitekter och andra intressenter.
- Mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

-  Erfarenhet av komplexa it-lösningar och tjänster inom Telecom, inkl. BSS och OSS.
- Erfarenhet kring kritisk tjänsteleverans med 24/7stöd.
- Erfarenhet inom telekom och nätverksarkitektur (RAN, Core, IP)
- Cerifierad inom TOGAF eller liknande ramverk inom IT-arkitektur.
- Erfarenhet kring ITIL eller liknande ramverk för IT-tjänstehantering.
- Erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhetsklasser och säkerhetslösningar.
- Erfarenhet av förändringsledning såsom t ex erfarenhet av transformationsprojekt och digitalisering
- Erfarenhet kring internationella samarbeten.
- Erfarenhet från statlig myndighet. 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med inledande 6 månaders provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer både nationellt och internationellt.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Medarbetare har möjlighet att använda en timme i veckan för fysisk träning på arbetstid, och friskvårdsbidrag på upp till 3 000 kronor per år erbjuds. Det finns också möjlighet att arbeta delar av tiden på distans. Kontoret är aktivitetsbaserat, vilket gör det möjligt att välja arbetsplats efter egna behov. Som statlig arbetsgivare tillämpas fördelaktiga tjänstepensionsavtal som ger trygghet på längre sikt.

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Kristina Bram. Fackliga företrädare är Carl Önne (Saco-S), Jan Herremo (ST) och Josefin Berglund eller Ann-Britt Paradis(SEKO). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2025.

Ansök nu

Säkerhetsskyddsspecialist till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Nov 5
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Vi söker nu en erfaren säkerhetsskyddsspecialist som vill bidra till att stärka verksamhetens förmåga att skapa en trygg och robust kommunikation i hela samhället.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsskyddsspecialist kommer du att leda eller stödja arbetet med att ta fram säkerhetsskyddsanalyser, särskilda säkerhetsskyddsbedömningar, säkerhetsskyddsplaner och särskilda säkerhetsskyddsinstruktioner. Du kommer att planera och genomföra presentationer för olika målgrupper samt leda workshops och arbetsmöten. I rollen ingår även att följa upp och kontrollera verksamhetens skyddsåtgärder med fokus på säkerhetsskydd, hantera incidenter samt utbilda medarbetare i säkerhetsrelaterade frågor.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Minst tvåårig eftergymnasial utbildning, eller annan relevant utbildning.
- Kunskap och yrkeserfarenhet av gällande författningar inom säkerhetsskyddsområdet.
- Erfarenhet av att stödja organisationer i systematiskt säkerhetsarbete inom säkerhetsskydd.
- Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddsanalyser och säkerhetsskyddsbedömningar.
- Erfarenhet av arbete med komplexa verksamhetsprocesser ur ett säkerhetsperspektiv.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av kontinuitetsarbete samt risk och sårbarhetsanalyser.
- Erfarenhet av personalsäkerhet.
- Erfarenhet av fysiskt skydd.
- Erfarenhet av informationssäkerhet.
- Erfarenhet av signalskydd.
- Genomfört relevant säkerhetschefsutbildning.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enheten för Kontinuitet och Säkerhet ansvarar för verksamhetens systematiska arbete med säkerhetsskydd, signalskydd, fysiskt skydd, informationssäkerhet, it-säkerhet och kontinuitet. Vårt uppdrag innebär att utbilda, vägleda och stödja verksamheten i säkerhets- och kontinuitetsrelaterade frågor i det dagliga arbetet, samt att tillse att regler och krav på säkerhetsområdet efterlevs. Inom enhetens ansvarsområde ingår även att driva och utveckla ett Security Operations Center (SOC). På enheten är vi idag 7 medarbetare som finns i både Karlstad och Stockholm.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Stefan Jakobsson. Fackliga företrädare är Carl Önne (Saco-S), Jan Herremo (ST) och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen (SEKO). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 26 november 2025.

Ansök nu

Inköps- och e-handelssamordnare

Inköpare
Läs mer Nov 4
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Har du ett brinnande intresse för e-handel och inköp? Tänka nytt och utvecklas tillsammans med andra? Då har vi ett spännande jobb att erbjuda!

MSB har nu behov av inköps- och e-handelssamordnare.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Samordna och styra arbetet med e-handel inom MSB:s inköps- och upphandlingsprocesser.

Ta fram statistik och följa upp myndighetens e-handel. Hantering av e-beställningar inkl. avvikelser, skapa beställningsvägar i e-handelssystemet, förvalta e-handelssystemet.

Genomföra utbildningar gällande e-handelprocessen och i systemstödet.

Andra uppgifter som ingår i rollen är exempelvis anskaffning på operativ nivå av varor och tjänster utifrån upphandlingslagstiftning. Anskaffning sker genom direktupphandling, förnyad konkurrensutsättning och avrop från ramavtal. Utlämnande av handlingar, avtalsuppföljning. Du kommer att ingå i ett team.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom teknik/IT, inköp, ekonomi, logistik eller annat relevant område och har arbetat minst två år inom offentlig e-handel/inköp eller har minst tre års praktisk erfarenhet inom offentlig e-handel/inköp eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig. 

Det är meriterande om du har erfarenhet:

- av att arbeta i något av de e-handels/upphandlingsverktyg som finns på marknaden
- av utvecklingsarbete av e-handelslösningar och inköpsprocesser

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Upphandlingsenheten är en central funktion på MSB som både stödjer och styr hela myndigheten inom inköpsprocessen. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp MSB:s arbete med upphandling och avtalsförvaltning. Vidare ingår att inrikta och driva myndighetens upphandlingsarbete och utveckla och förvalta tillhörande systemstöd, processer och rutiner samt metoder för uppföljning av avtal och leverantörer.

Upphandlingsenheten är uppdelad i team. Enheten leds av myndighetens upphandlingschef.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta upphandlingschef Hans Björk. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 25 oktober 2025

Ansök nu

Säkerhetsskyddsspecialist med inriktning säkerhetsskyddsavtal

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team tillsammans med medarbetare som arbetar med säkerhetsskydd och ditt övergripande uppdrag är att bidra till att utveckla det strategiska och operativa arbetet inom säkerhetsskyddsavtal.

I din roll ingår bland annat att:

- genomföra grundutredningar och bakgrundskontroller på personer och företag
- genomföra säkerhetsprövningsintervjuer på anställda och externa
- upprätta, följa upp och avsluta säkerhetsskyddsavtal
- planera och genomföra utbildningar eller andra kommunikativa insatser som riktar sig mot olika målgrupper inom MSB:s verksamhet och externa aktörer
- genomföra utredningar, ta fram beslutsunderlag, rapporter och styrande dokument

Du kommer att delta eller leda aktiviteter inom olika processer som syftar till att vidareutveckla myndighetens säkerhetsskydd och övriga delar av verksamhetsskyddet samt att öka sakverksamhetens egen förmåga att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete.

Vidareutveckling är en naturlig del av vår vardag och beroende på myndighetens behov, din bakgrund och ditt intresseområde kommer det att finnas möjligheter att utvecklas hos oss.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet som MSB bedömer vara likvärdig för tjänsten
- god kunskap om författningar inom säkerhetsskyddsområdet
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete i en organisation som bedriver säkerhetskänslig verksamhet
- erfarenhet av att upprätta, följa upp och avsluta säkerhetsskyddsavtal
- erfarenhet av att genomföra grundutredningar och säkerhetsprövningar
- god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt grundläggande förmåga att förstå och kommunicera i tal på engelska

Det är meriterande om du har:

- arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter
- utbildning inom säkerhetsskyddad upphandling (SUA) eller motsvarande
- erfarenhet av personalsäkerhet
- erfarenhet av fysiskt skydd
- erfarenhet av informationssäkerhet
- erfarenhet av att upprätta säkerhetsskyddsbedömningar
- erfarenhet av att planera och genomföra presentationer/utbildningar
- god förmåga att kunna sätta dig in i och förstå verksamhetsprocesser och styrmodeller 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Som säkerhetsskyddspecialist är det viktigt att du är trygg och stabil och har ett relationsskapande förhållningssätt. Du arbetar strukturerat för att nå uppsatta mål.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Stockholm eller Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Avdelningen för juridik och säkerhet leds av myndighetens chefsjurist/säkerhetsskyddschef och består totalt av ett femtiotal medarbetare indelade i fyra enheter samt ett stabsstöd till avdelningsledningen. Vi finns i både Karlstad och Stockholm.

Enheten för säkerhet 2 ansvarar i huvudsak för säkerhetsskyddsanalyser, personalsäkerhetsfrågor, fysisk säkerhet samt säkerhetsskyddsavtal.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Melina Mellin. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis  (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2025

Ansök nu

Säkerhetsspecialist med inriktning fysisk säkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Avdelningen för juridik och säkerhet är en nybildad avdelning som nu påbörjar en utvecklings- och expansionsresa.

Vi söker därför fler engagerade medarbetare för att stärka vår förmåga inom flera säkerhetsområden.

Hos MSB kommer du också att få vara med i myndighetens spännande förändringsresa mot ett ökat fokus på civilt försvar.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsspecialist kommer du i första hand att arbeta med myndighetens arbete inom fysisk säkerhet men även andra säkerhets- och säkerhetsskyddsrelaterade uppgifter ingår i tjänsten.

Du har som uppdrag att bidra till att utveckla det strategiska och operativa arbetet inom fysisk säkerhet. I din roll ingår bland annat att:

- genomföra sårbarhetsbedömningar.
- ta fram kravställningar och åtgärdsplaner.
- genomföra uppföljningar internt.
- delta i kontrollverksamhet externt.
- delta i arbete med metodutveckling.
- planera och genomföra utbildningar eller andra kommunikativa insatser som riktar sig mot olika målgrupper inom MSB:s verksamhet.

Du kommer att få vara med och bidra till att öka förmågan att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete i olika delar av myndigheten. Du kommer också att genomföra utredningar, ta fram beslutsunderlag, rapporter och styrande dokument. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet som MSB bedömer vara likvärdig.
- dokumenterad erfarenhet av arbete inom fysisk säkerhet.
- dokumenterad erfarenhet av säkerhetsteknik, övervakning och tillträdesskydd från stora organisationer.
- god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska. 

Det är meriterande om du har:

-  arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter.
- erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete i en organisation som bedriver säkerhetskänslig verksamhet.
- erfarenhet av att genomföra analyser och ta fram kravställningar samt åtgärdsplaner.
- erfarenhet av kontroll och utvärderingar av fysisk säkerhet.
- erfarenhet av att planera och genomföra presentationer/utbildningar för olika målgrupper.
- har certifieringar eller andra utbildningar inom fysisk säkerhet. 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

Som säkerhetsspecialist hos oss behöver du även ha integritet och en god analytisk och administrativ förmåga. Du behöver ha förmågan att på ett strukturerat sätt arbeta självständigt eller tillsammans med andra för att nå uppsatta mål.

MSB är en myndighet som ska ha en förmåga att hantera kriser av olika karaktär och det är därför viktigt att du är stabil med en förmåga att kunna verka vid störningar och under oförutsedda förhållanden.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
Avdelningen för juridik och säkerhet leds av myndighetens chefsjurist/säkerhetsskyddschef och består totalt av ett femtiotal medarbetare indelade i fyra enheter samt ett stabsstöd till avdelningsledningen. Vi finns i både Karlstad och Stockholm.

Tjänsten som säkerhetsskyddsspecialist är placerad vid Enheten för säkerhet 2 som i huvudsak ansvarar för säkerhetsskyddsanalyser, personalsäkerhetsfrågor, fysisk säkerhet, frågor kring signalskydd samt säkerhetsskyddad upphandling. I dagsläget finns ett tiotal befattningar vid enheten.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet till distansarbete.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Melina Mellin. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis  (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240

Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2025

Ansök nu