Karlstad: Upphandlare till Konsumentverket

Hitta ansökningsinfo om jobbet Upphandlare till Konsumentverket i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-11-03 // Varaktighet: Heltid

Som upphandlare på Konsumentverket får du förtroende att göra nytta för många då du har en central roll i myndighetens inköp.

Varje upphandling ska ske på ett affärsmässigt och rättssäkert sätt, och det är där du kommer in i bilden!

Om jobbet
Administrativa enheten ansvarar bland annat för upphandling, verksamhetsjuridik, registratur och arkiv, ekonomiadministration och redovisning samt bokning av resor och möteslokaler. Syftet är att underlätta för verksamheten och säkerställa en effektiv hantering av myndighetens resurser.

Som upphandlare har du både ett rådgivande och ett drivande ansvar i upphandlingsfrågor gentemot verksamheten. Du leder upphandlingsprocesser enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU), vilket omfattar olika förfaranden såsom avrop, direktupphandlingar och annonserade upphandlingar. Arbetet sker i nära samarbete med verksamheten – från behovsanalys till förnyelse eller avslut av avtal – och ställer krav på struktur, samarbetsförmåga och relationsskapande.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Stötta verksamheten vid behovsanalys och identifiera inköpsbehov.
- Projektleda framtagandet av upphandlingsdokument, inklusive kravspecifikationer, förfrågningsunderlag, avtal samt hantera frågor under pågående upphandling.
- Genomföra upphandlingar enligt LOU – från direktupphandlingar och avrop till annonserade förfaranden.
- Utvärdera anbud, dokumentera bedömningar och motivera val av leverantör.
- Förvalta avtal och säkerställa att inköp sker med hänsyn till miljö, sociala krav och ekonomi, samt hantera avtalsförändringar och arkivering enligt myndighetens rutiner.

Är du den vi söker?
Vi söker dig som har relevant utbildning – exempelvis yrkeshögskoleutbildning inom offentlig upphandling, juridisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete och att arbeta digitalt, och tar till dig ny teknik snabbt. Då flera av våra avtal är på engelska behöver du goda kunskaper i både svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta självständigt med hela upphandlingsprocessen – från planering till genomförande och uppföljning. Vidare är det ett plus om du har lett projektteam i upphandlingsarbete, och därigenom blivit trygg i att fånga upp- och omsätta behov till krav och utvärderingsmodeller. Vi ser vidare gärna att du har god kännedom om upphandlingsverktyg, som till exempel Mercell TendSign, och att du har god kunskap om lagstiftningen inom området– särskilt LOU.

Du tar ansvar och driver dina uppgifter framåt på ett självständigt och strukturerat sätt. Med ett metodiskt arbetssätt skapar du ordning och prioriterar för att nå resultat. Du har ett gott bemötande, är lyhörd och förklarar komplexa frågor på ett tydligt sätt. Samarbete faller sig naturligt, och du bygger förtroendefulla relationer utan prestige.

Du har en god analytisk förmåga och kan växla mellan helhetsperspektiv och detaljfokus. Oavsett om du börjar med att se helheten eller detaljerna, har du förmågan att se samband och dra relevanta slutsatser – ett öga för förbättringar som skapar värde över tid.

Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Du får gärna testa nya vägar i ditt arbete.

Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet. Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!

Om anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag.

Vill du veta mer?
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/ Mer information om anställningen får du av enhetschef Marija Borenius. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco och Alexander Knapköyen för OFR. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771—525 525.

Så här söker du!
Ange diarienummer ”HR 2025/14” i din ansökan. Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2025.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Upphandlare

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Upphandlare.

Operativ inköpare/Upphandlare till Regioninköp, Region Värmland

Läs mer Okt 16
Är du en operativ inköpare som söker ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att göra skillnad? Trivs du med att arbeta självständigt, driva projekt och bidra i en dynamisk organisation? Då kan du vara den vi söker till vår upphandlingsenhet inom Region Värmland.

Din arbetsplats
Vi söker en operativ inköpare till upphandlingsenheten, som är en del av Regioninköp. Regioninköp har uppdraget att strategiskt och operativt, samordna, kvalitetssäkra och utveckla inköps- och e-handelsprocessen inom regionen. Regionen arbetar med kategoristyrt inköp vilket är en strategiskt processbaserad metod. Regioninköp består av 29 personer, varav 15 jobbar inom upphandlingsenheten. Vi är ett härligt gäng som stöttar varandra och har roligt på jobbet.
Regioninköp som ingår i planerings- och ekonomiavdelningen har en betydande roll i arbetet att skapa balans i ekonomin. Planerings- och ekonomiavdelningen är ansvarig för ekonomi och verksamhetsuppföljning och inköp för Region Värmland.

Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du har möjlighet att bidra till en effektiv användning av våra resurser och skapa bästa möjliga värde för både skattemedel och verksamheter. 

Dina arbetsuppgifter
Vi rekryterar en operativ inköpare för att främst arbeta operativt med upphandlingsarbete. Arbetsuppgifterna består av att arbeta med, direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar, samt att stödja med administrativa arbetsuppgifter inom upphandlingar. Upphandlingsarbetet på regionen genomförs i projektform där ansvarig inköpare självständigt driver arbetet.

Du samarbetar med upphandlarna på enheten i upphandlingsarbetet och med övriga medarbetare på regionen inom upphandlingsfrågor. Arbetet innebär många kontakter inom regionen.
Regioninköp genomför upphandlingar till samtliga verksamheter inom Region Värmland. Några exempel på områden som vi upphandlar inom är kultur, fastighet, IT och kommunikation, vård- och tandvårds relaterade utrustningar förbrukningsvaror och tjänster, läkemedel med tillhörande tjänster.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som kan leda upphandlingsprojekt inom området direktupphandlingar.  

Du har en genomförd yrkeshögskoleutbildning eller en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget alternativt motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. 
Du har kunskaper om regelverket kring offentlig upphandling och då främst Lagen om offentlig upphandling (LOU) och mycket goda datakunskaper i MS Officepaket.
Som person är du en skicklig relationsskapare som har lätt att samarbeta med olika typer av människor och ska även kunna arbeta självständigt. För att passa i rollen har du lätt för att ta initiativ samt har en god förmåga att driva processer. Du är dessutom kommunikativ, möjlighetsorienterad, uthållig och resultatinriktad. I urvalsprocessen kommer stor vikt att fästas vid dina personliga egenskaper.

Intervjuer kommer ske löpande så välkommen men din ansökan redan idag!

Om Region Värmland

Vi är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass. Läs mer om hur det är att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner, och följ oss på sociala medier. 


Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan. 


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i Varbi. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Upphandlare sökes till myndighet - Karlstad

Läs mer Sep 12
Är du noggrann, analytisk och trivs med att arbeta i en roll där struktur och samarbete går hand i hand? Hos vår kund får du möjlighet att bli en del av ett engagerat team där du bidrar till att säkerställa att avtal följs och används på bästa sätt. Låter det som ett uppdrag för dig?
Om tjänsten
Vi på Perido letar nu efter en upphandlare till vår kund, en myndighet med placering i Karlstad, där arbetet sker på plats. I den här rollen kommer du att ingå i en grupp inom ekonomistöd som idag består av nio medarbetare. Arbetet innebär att hantera olika typer av avtal, till exempel inom IT, kontorsmaterial och städ. Du ska sätta sig in i avtalen, ha koll på vilka leverantörer som är upphandlade, säkerställa att villkor efterlevs och att fakturor stämmer överens med avtalen. Man ska även genomföra kontroller av utfall, ta fram prognoser samt budget kopplat till avtalen. Dessutom ingår att skapa underlag över befintliga avtal och de villkor som gäller.
För rollen ingår inte att upphandla nya avtal, men det kan förekomma ansvar för att göra avrop på befintliga ramavtal.
Dina egenskaper
I den här rollen är det viktigt att trivas med att arbeta i en miljö där struktur och ordning spelar en central roll. Man behöver ha en god analytisk förmåga och kunna se helheten samtidigt som man är uppmärksam på detaljer. För att lyckas väl är det en fördel att vara kommunikativ, samarbeta smidigt med andra och samtidigt känna sig trygg i att ta eget ansvar. Det krävs också en viss flexibilitet och förmåga att anpassa sig till förändringar, liksom ett intresse för att bidra till en långsiktig och hållbar utveckling inom organisationen.
Är det dig vi söker?
Vi ser fram emot att läsa din ansökan, varmt välkommen med den redan idag!
Kvalifikationer:
Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller likvärdig utbildning och minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, YH-utbildning som upphandlare/inköpare eller likvärdig utbildning samt minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete
Goda kunskaper inom LOU/LUF
Erfarenhet från att arbeta med upphandlingsverktyg t.ex. Mercell TendSign
Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som i skrift

Omfattning och tillträde
Heltid, konsultuppdrag till och med 2026-03-31. Start omgående.
Ansökan
Ansökan görs på vår hemsida perido.se/. Klicka på knappen ansök i annonsen för aktuell tjänst och fyll i dina uppgifter samt bifoga CV. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Notera att viss information gällande uppdraget och/eller kundföretaget medvetet kan ha utlämnats från annonsen, först vid kontakt med ansvarig rekryterare får du all information som du behöver.
De flesta frågor eller funderingar kan du hitta svar på under perido.se/vanliga-fragor/. Om du fortfarande inte hittat svaret du söker är du välkommen att kontakta oss på fraga@perido.se så svarar någon av våra rekryteringskommunikatörer dig. Ange alltid tjänstens referensnummer 35443 i ämnesraden. Vänligen notera att vi endast tar emot ansökningar på vår hemsida och att vi inte har möjlighet att svara på hur du ligger till i processen eller vilket kundföretaget är om det utelämnats ur annonsen.
Om Perido
Varför heter företaget Perido? Det kommer från det latinska ordet Peridoneus som betyder ”väl matchad”. Att matcha vår konsults kompetens och karriärinriktning med våra kunders behov är det vi är allra bäst på! Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig till nästa steg i yrkeslivet och vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och har över 1500 medarbetare över hela landet, varav ett femtiotal interna medarbetare på våra huvudkontor i Stockholm och Göteborg. Som konsult hos oss blir du en viktig del av vår organisation och du växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om oss på Perido: https://perido.se/om-oss/.

Ansök nu

Upphandlare till Regioninköp, Region Värmland

Läs mer Jul 31
Är du en erfaren upphandlare som söker ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att göra skillnad? Trivs du med att arbeta självständigt, driva projekt och bidra i en dynamisk organisation? Då kan du vara den vi söker till vår upphandlingsenhet inom Region Värmland.

Din arbetsplats
Vi söker en upphandlingskonsult till upphandlingsenheten, som är en del av Regioninköp. 

Regioninköp har i uppdrag att strategiskt och operativt, samordna, kvalitetssäkra och utveckla inköps- och e-handelsprocessen inom regionen. Vi arbetar med kategoristyrt inköp vilket är en strategiskt processbaserad metod.

Vi genomför upphandlingar till samtliga verksamheter inom Region Värmland. Exempel på områden vi upphandlar inom är vård- och tandvårdsrelaterade utrustning, förbrukningsvaror, tjänster, läkemedel med tillhörande tjänster, bygg och fastighet, IT och kommunikation.

Regioninköp består av 28 medarbetare, varav 14 jobbar inom upphandlingsenheten. Vi är ett engagerat team som stöttar varandra och har roligt tillsammans på jobbet.

Hos oss får du ett meningsfullt uppdrag där du bidrar till en effektiv resursanvändning och skapar bästa möjliga värde för både medborgare och verksamheter. Regioninköp tillhör planerings- och ekonomiavdelningen, som ansvarar för regionens ekonomi, verksamhetsuppföljning och inköp, en nyckelfunktion i arbetet med att skapa ekonomisk balans.

Dina arbetsuppgifter
Som upphandlare arbetar du både självständigt och i team. Dina huvudsakliga uppgifter är att projektleda och genomföra upphandlingar baserat på verksamheternas behov. Du kommer även att vara en viktig del i enhetens utvecklingsarbete.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har mångårig erfarenhet av att självständigt leda upphandlingsprojekt. Du har en akademisk utbildning eller yrkeshögskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget. Alternativt motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.

Du är en skicklig relationsbyggare med god samarbetsförmåga och lätt för att kommunicera med olika yrkesgrupper. Du tar initiativ, driver processer framåt och har förmåga att fatta beslut.

Vidare ser vi att du är kommunikativ, strategisk, uthållig och resultatinriktad med ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper i urvalsprocessen.

Intervjuer kommer ske löpande så välkommen men din ansökan redan idag!

Om Region Värmland

Vi är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass. Läs mer om hur det är att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner, och följ oss på sociala medier. 


Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan. 


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i Varbi. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Upphandlare

Läs mer Jul 2
Beskrivning
Kommunledningskontoret söker nu en upphandlare till inköpsavdelningen, där vi för närvarande är 16 medarbetare inklusive inköpschef.

Vår inköpsavdelning spelar en central roll i den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens inköps- och upphandlingsprocesser. Vi ansvarar för upphandling, uppföljning, utvärdering samt utveckling av kommunens inköp i enlighet med gällande policy och riktlinjer. Vårt mål är att säkerställa att kommunen gör bra affärer och att koncernens inköp bidrar effektivt till kommunkoncernens övergripande måluppfyllelse. Inköpsavdelningen möter både specifika och gemensamma upphandlingsbehov och stödjer nämnder och bolag i inköps- och upphandlingsfrågor. Dessutom har vi ett samarbete med andra Värmlandskommuner och Region Värmland.

Välfungerande offentliga inköp är en av nycklarna för att möta det offentliga Sveriges samhällsutmaningar. Koncernen Karlstads kommun köper varje år in varor, tjänster och entreprenader för ca 3,3 miljarder kronor och vi arbetar för att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Vi befinner oss i inledningen av införandet av kategoristyrt inköp.

Som upphandlare är du med och bidrar till utvecklingen av inköpsorganisationen och du kommer till en arbetsplats där vi i hög grad arbetar tillsammans för gemensam utveckling. Vi stöttar varandra med våra olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, må bra och ha roligt på jobbet.

Arbetsuppgifter
Som upphandlare agerar du både självständigt och i grupp och dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att som projektledare ansvara för planering och genomförande av upphandlingar inom olika varu- och tjänsteområden. Dina upphandlingar anpassas utifrån verksamhetens behov, näringslivets möjligheter och kommunens övergripande mål. Arbetet innebär mycket samarbete med de förvaltningar och bolag som ingår i Karlstads kommuns koncern.

Du skräddarsyr processen efter behov och gör alltifrån behovs- och marknadsanalyser, nyttjar lagstiftningen som ett verktyg för goda affärer, omhändertar upphandlingens formella delar samt deltar vid implementering och uppföljning av avtal. Som stöd för att lyckas i din roll har du kollegor som är experter inom upphandling, analys, uppföljning, hållbarhet, juridik, och e-handel.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av inköp inom offentlig eller privat sektor. Du har akademisk utbildning eller genomförd yrkeshögskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget alternativt motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Du har även ett starkt intresse av att arbeta med goda affärer i en process som bygger på ett agilt och tillitsbaserat arbetssätt med skräddarsydda lösningar efter specifika behov. Det är meriterande om du har några års erfarenhet av att självständigt leda upphandlings- eller inköpsprojekt.

Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Vidare har du en god samarbetsförmåga med förmåga att motivera och engagera. Dessutom tar du initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat samt har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du är nyfiken på hur AI kan bidra till ökad effektivitet i såväl ditt eget arbete som i den offentliga affären i stort.

Du vill utvecklas som yrkesperson och vara delaktig i utvecklingen av Karlstads kommuns inköpsorganisation. Vi ser fram emot din ansökan!

Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden gått ut, så vänta inte med din ansökan!

Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Konsumentverket

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Konsumentverket .

HR-chef

Personalchef/HR-chef
Läs mer Sep 26
Konsumentverket gör nytta för många.

Nu söker vi en engagerad HR-chef till en arbetsplats där människor och verksamhet utvecklas tillsammans! 
 
Som chef på Konsumentverket är du en viktig kugge i arbetet med att skapa en bättre vardag för Sveriges konsumenter. Delar du vår bild att ”tillsammans” är ett viktigt och vackert ord? Gillar du omväxling och att tänka nytt? Kan du bidra med helhetsperspektiv och att HR-frågorna har en självklar roll i myndighetens stödjande och styrande verksamhet? Då kanske det här är jobbet för dig! 
 
Vår organisation präglas av hög kompetens, engagemang och samarbete. Vi söker nu en framåtblickande och initiativrik HR-chef som kan leda frågorna in i framtiden.  
 
Om jobbet  
Som HR-chef har du det övergripande ansvaret för myndighetens HR-processer och de arbetsgivarstrategiska frågorna. Du leder arbetet med ett brett fokus på myndighetens utveckling och långsiktig kompetensförsörjning. Rollen innebär både operativt och strategiskt arbete och är ett viktigt stöd till chefer och ledning. 

Du har det övergripande ansvaret för:

- kompetensförsörjning och kompetensutveckling 
- lönebildning och löneadministration 
- anställningsvillkor och arbetsrätt 
- ledar- och medarbetarutveckling 
- samverkan och partsrelationer  
- arbetsmiljö- och likabehandlingsfrågor 

Du rapporterar till avdelningschefen för Styrning och stöd och ingår i myndighetens ledningsgrupp där du bidrar i myndighetsgemensamt lednings-, planerings- och utvecklingsarbete. I din roll som HR-chef har du personal-, budget- och resultatansvar samt leder enhetens arbete, där du tillsammans med dina medarbetare utvecklar verksamheten. Du har ett nära samarbete med myndighetens chefer samt fackliga parter. 

Är du den vi söker? 
Du har
- akademisk utbildning inom HR eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 
- gedigen erfarenhet av att arbeta med HR-frågor, både strategiskt och operativt.
- arbetat som HR-chef eller chef med motsvarande ansvar.
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.  

Det är meriterande om du har
- erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete på ledningsnivå. 

Egenskaper
- Du är trygg i ditt ledarskap.
- Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv och har en väl utvecklad strategisk förmåga.
- Du är drivande och strukturerad.
- Du tar gärna en framträdande roll i myndighetens arbete och utveckling, både på kort och lång sikt. 
- Du är prestigelös, nyfiken och modig.
- Du har mycket god kommunikationsförmåga som bidrar till engagemang och förståelse för verksamhet och uppdrag.
- Du är duktig på att bygga relationer och tillit och du bidrar till en samarbetande kultur.

Vår arbetsplats 
På Konsumentverket har vi tillit till varandras förmåga. Vi tror på att testa nya vägar, lära och utvecklas tillsammans i en prestigelös och hjälpsam arbetsmiljö.

Mod, nytta och omtanke är viktiga värdeord som genomsyrar arbetet och arbetsplatsen. Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, resultat och arbetsglädje – då kommer du att trivas hos oss! 

Om anställningen? 
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse.  
 
Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag.

Vill du veta mer?
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/. Mer information om anställningen får du av avdelningschef Anna Stjärnhem. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco och Alexander Knapköyen för OFR. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer
0771-525?525. 

Så här söker du!
Ange diarienummer ”HR 2025/13” i din ansökan.
Välkommen med din ansökan senast den 16 oktober 2025.

Ansök nu

Jurist till Enheten för produktsäkerhet

Organisationsjurist
Läs mer Aug 28
När det är dags att köpa ny cykelhjälm eller besöka ett lekland ska konsumenter kunna lita på att produkter och tjänster är säkra.

På Konsumentverket arbetar Enheten för produktsäkerhet med att säkerställa att företag lever upp till de krav som ställs på dem – genom marknadskontroller, juridisk vägledning och internationellt samarbete. Nu söker vi en erfaren jurist som vill bidra till en tryggare konsumentvardag.

Om jobbet
Som jurist på Enheten för produktsäkerhet arbetar du med att tolka och tillämpa lagstiftning som rör leksakers säkerhet, personlig skyddsutrustning och allmän produktsäkerhet. Arbetet kan innebära att ge juridiskt stöd i ärenden inom produktsäkerhet och marknadskontroll till dina kollegor, hantera ärenden som översänds från Tullverket, delta i internationella samarbeten och nätverk – såväl digitalt som på plats ute i Europa.

Exempel på arbetsuppgifter:
· Handlägga ärenden för ansökan om utdömande av sanktionsavgifter och viten till förvaltningsrätten.

· Fatta beslut om försäljningsförbud och vitesförelägganden.

· Besvara remisser och bidra med juridiska synpunkter.

· Övrigt förekommande arbetsuppgifter inom myndigheten.

Är du den vi söker?
Du har juristexamen eller annan universitetsexamen med juridisk inriktning som vi finner likvärdig, och flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete samt har arbetat med EU-rätt. Du uttrycker dig väl på både svenska och engelska, i såväl tal som skrift.

Att du har ett tekniskt intresse ser vi som en självklarhet, och du har förmågan att arbeta brett med många olika frågor parallellt. Du är prestigelös, och det visar sig tillsammans med din goda kommunikation- och samarbetsförmåga. Din nyfikenhet är en stor tillgång, och du tar gärna initiativ för att få progress i arbetet.

Det är meriterande om du har arbetat internationellt, med sekretessfrågor, tillsyn och marknadskontroll samt har goda kunskaper om lagstiftning inom produktsäkerhet och förvaltningsrätt.

Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Du får gärna testa nya vägar i ditt arbete.

Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet. Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!

Om anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten förekommer, såväl nationellt som internationellt.

Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag.

Vill du veta mer?
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/. Mer information om anställningen får du av enhetschef Kristoffer Pettersson. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco och Alexander Knapköyen för OFR. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771—525 525.

Så här söker du!
Ange diarienummer ”HR 2025/12” i din ansökan. Välkommen med din ansökan senast den 17 september 2025.

Ansök nu

Jurister

Förvaltningsjurist
Läs mer Mar 26
Rättsenheterna arbetar i huvudsak med att utöva marknadsrättslig tillsyn med stöd av marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen.

Det innebär att vi granskar företagens marknadsföring och villkor i standardavtal. Vårt uppdrag är att verka för att företagen följer de konsumentskyddande reglerna och vi gör det genom tillsyn, information till näringslivet och förhandlingar med branschorganisationer. Arbetet på enheterna bedrivs såväl nationellt som internationellt.

Om jobbet 
Arbetet består av kvalificerade juridiska arbetsuppgifter där du får utöva marknadsrättslig tillsyn med stöd av bland annat marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen. 

Exempel på arbetsuppgifter:
-    Handlägga tillsynsärenden och delta i tillsynsprojekt
-    Ta fram information och delta i informationsinsatser till företag
-    Delta i förhandlingar med branschorganisationer
-    Besvara remisser
-    Samarbeta med andra myndigheter och organisationer, nationellt och internationellt
-    Kontakter med massmedia

Är du den vi söker?
Du har högskoleexamen inom juridik och gärna utbildning inom, eller erfarenhet av, det konsument- och/eller det marknadsrättsliga området. Har du erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, tillsynsverksamhet eller juridisk handläggning på myndighet är det meriterande. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.

Vi förväntar oss att du:
-    har ett stort intresse för marknadsrättsliga frågor och har förmåga att arbeta självständigt.
-    har mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga
-    stimuleras av att utveckla arbetet och att bidra till hela verksamhetens resultat
-    är drivande, analytisk, ansvarstagande, lösningsorienterad och har gott omdöme
-    gärna bidrar med dina kunskaper och har förmågan att företräda myndigheten i olika sammanhang

Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet. Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!

Om anställningen 
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tjänstgöringsort är Karlstad. 
Tillträde enligt överenskommelse. 
Tjänsteresor förekommer, både nationellt och internationellt.  

Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag. 

Vill du veta mer?  
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/. Mer information om anställningen får du av enhetscheferna Johan Ohlsson eller Gabriella Fenger-Krog. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket och Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-525 525. 
 
Så här söker du!
Ange dnr. HR 2025/8 i din ansökan.
Välkommen med din ansökan senast den 15 april 2025.

Ansök nu

Juridisk rådgivare till Konsument Europa

Konsumentvägledare
Läs mer Mar 21
Konsument Europa är en del av Konsumentverket och nätverket European Consumer Centres Network (ECC) som har kontor i 29 europeiska länder.

Vårt huvudsakliga uppdrag är att ge juridisk rådgivning samt att medla mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel.  

Om jobbet
Som juridisk rådgivare på Konsument Europa besvarar du konsumentfrågor och handlägger ärenden. Arbetet innebär att dagligen ha kontakt med konsumenter, företag och våra systerkontor i Europa. Engelska är arbetsspråket inom det europeiska nätverk som Konsument Europa ingår i. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:

•    Juridisk rådgivning till konsumenter utifrån lämplig lagstiftning, i första hand skriftligen men ibland även via telefon.
•    Hjälpa konsumenter med medling när de handlat gränsöverskridande inom EU.
•    Handläggning av ärenden och kontakt med företag och systerkontor i Europa.
•    Samarbete med andra enheter inom Konsumentverket.
•    Omvärldsbevakning, hantering av mediakontakter samt utvecklingsarbete kan ingå i dina arbetsuppgifter.

Är du den vi söker?
Du har relevant högskoleutbildning inom juridik och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på engelska som på svenska. Du har erfarenhet av juridisk rådgivning och ärendehantering. Det är även meriterande om du har god kännedom om konsumentfrågor och konsumenträtt inom EU.  

Vi förväntar oss att du har ett engagemang och en vilja att lösa problem. Du vill hjälpa andra och har en utpräglad servicekänsla. Du är mycket bra på att samarbeta men kan även arbeta självständigt. Du är effektiv, strukturerad, tar ansvar och driver dina arbetsuppgifter framåt med gott omdöme. Du har god förmåga att ta till dig ny kunskap och anpassa dig till nya arbetsuppgifter och du är bra på att kommunicera både skriftligt och muntligt.

Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Du får gärna testa nya vägar i ditt arbete. 

Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet. Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!

Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag.

Om anställningen 
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.

Vill du veta mer?  
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/. Mer information om anställningen får du av tillförordnad enhetschef Karoline Sjölander. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco och Maria Lindstedt för OFR. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Så här söker du!
Ange diarienummer ”HR 2025/7” i din ansökan. Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2025.

Ansök nu

Juridisk rådgivare till Konsument Europa – särskild visstidsanställning

Konsumentvägledare
Läs mer Mar 21
Konsument Europa är en del av Konsumentverket och nätverket European Consumer Centres Network (ECC) som har kontor i 29 europeiska länder.

Vårt huvudsakliga uppdrag är att ge juridisk rådgivning samt att medla mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel.

Om jobbet
Som juridisk rådgivare på Konsument Europa besvarar du konsumentfrågor och handlägger ärenden. Arbetet innebär att dagligen ha kontakt med konsumenter, företag och våra systerkontor i Europa. Engelska är arbetsspråket inom det europeiska nätverk som Konsument Europa ingår i.

Exempel på arbetsuppgifter:
•    Juridisk rådgivning till konsumenter utifrån lämplig lagstiftning, i första hand skriftligen men ibland även via telefon.
•    Hjälpa konsumenter med medling när de handlat gränsöverskridande inom EU.
•    Handläggning av ärenden och kontakt med företag och systerkontor i Europa.
•    Samarbete med andra enheter inom Konsumentverket.
•    Omvärldsbevakning, hantering av mediakontakter samt utvecklingsarbete kan ingå i dina arbetsuppgifter.
•    Övrigt förekommande arbetsuppgifter inom myndigheten.

Är du den vi söker?
Du har en aktuell juridikexamen med affärsrättslig inriktning och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på engelska som på svenska. Du har erfarenhet av ärendehantering, juridisk rådgivning och medling. Du har även god kännedom om konsumentfrågor och konsumenträtt inom EU. Har du erfarenhet av frågor inom GDPR-området är detta meriterande.

Vi förväntar oss att du har ett engagemang och en vilja att lösa problem. Du vill hjälpa andra och har en utpräglad servicekänsla. Du är mycket bra på att samarbeta men kan även arbeta självständigt. Du är effektiv, strukturerad, tar ansvar och driver dina arbetsuppgifter framåt med gott omdöme. Du har god förmåga att ta till dig ny kunskap och anpassa dig till nya arbetsuppgifter och du är bra på att kommunicera både skriftligt och muntligt.

Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Du får gärna testa nya vägar i ditt arbete. 

Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet. Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!

Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag. 

Om anställningen
Särskild visstidsanställning, dock längst till och med 2025-12-31. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.

Vill du veta mer?  
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/. Mer information om anställningen får du av enhetschef Karoline Sjölander. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco och Maria Lindstedt för OFR. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Så här söker du!
Ange diarienummer ”HR 2025/6” i din ansökan. Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2025.

Ansök nu