Karlstad: Räddningstjänsten söker en driven och engagerad ekonom

Hitta ansökningsinfo om jobbet Räddningstjänsten söker en driven och engagerad ekonom i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-10-31 // Varaktighet: Heltid

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.

Den utannonserade tjänsten är organiserad under avdelningen för verksamhetsstöd som stödjer verksamheten med kompetens inom HR, IT, ekonomi, kommunikation och informationssäkerhet. Det är också den avdelning som ansvarar för vår dokumenthantering, diarieföring, arkiv och administration kring vår politiska direktion.



Beskrivning
Vill du vara med och bidra till ett tryggt och säkert samhälle – samtidigt som du får utvecklas i en viktig och varierad roll? Då kan du vara den ekonom vi söker!

Som ekonom hos oss blir du en nyckelperson i arbetet med att säkerställa en effektiv och hållbar ekonomi.

Du arbetar nära verksamheten och har en viktig roll i att stödja både ledning och kollegor med analyser, budgetarbete, uppföljning och strategisk planering.

I rollen som ekonom blir du även en viktig del i arbetet med att utveckla det civila försvaret och säkerställa räddningstjänsten vid höjd beredskap (RUHB). Du arbetar nära både vår egen organisation och Karlstads kommun, som genom ett tjänsteavtal hanterar delar av vår ekonomiadministration. 

Arbetsuppgifter
 Som ekonom inom räddningstjänsten arbetar du strategiskt och kvalificerat för att utveckla vår ekonomi och vår verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bland annat verksamhetsinriktning, budget- och prognosarbete, verksamhetsplan, uppföljning, redovisning, internkontroll samt upprättande av årsredovisning och delårsrapporter i ett nära samarbete med verksamhetens avdelningar. Du har även ansvar för inköp och upphandling för förbundet.

Du är föredragande i de ekonomiska frågorna vid direktionens sammanträden och du kommer att delta i nätverk inom koncernen Karlstads kommun, räddningstjänstförbundet samt Räddningsregion Bergslagen. 

Du kommer att vara lokalt stöd för våra ekonomi- och planeringssystem genom att stödja och utbilda i dessa.

Kvalifikationer
Vi ser att du har en relevant akademisk utbildning inom ekonomi och erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och/eller liknande bakgrund/erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Som person är du inlyssnande, analytisk, drivande och har ett strukturerat arbetssätt. Du har lätt för att skapa tillit och ett gott samarbetsklimat, samtidigt som du är självgående och tar initiativ till att bidra i olika nätverk och i verksamhetsutveckling.

För att du ska trivas i rollen ser vi även att du är lyhörd, kommunikativ och har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du kommer bland annat att skriva tjänsteskrivelser och rapporter som presenteras för vår politiska ledning, vilket ställer krav på pedagogisk förmåga och tydlighet.

Du har lätt för att förklara ekonomiska samband på ett begripligt sätt och har alltid verksamhetens bästa i fokus. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete inom offentlig sektor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.





 




Övrig information



Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.



I samband med nyanställning kan drogtester komma att bli aktuellt.



Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Controller

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Controller.

Controller

Läs mer Nov 5
Karlstads Energi



Vill du vara med och skapa ett mer hållbart Värmland?

Hos oss på Karlstads Energi får du chansen att påverka framtiden – på riktigt. Vi verkar inom elhandel, elnät, stadsnät, fjärrvärme och återvinning, och tillsammans med våra engagerade medarbetare driver vi utvecklingen mot en trygg och hållbar energiförsörjning – alltid med omtanke om både människor och miljö.



Våra värdeord ansvar, mod och omtanke genomsyrar allt vi gör – i mötet med varandra, våra kunder och vår omvärld. Oavsett om du är ingenjör, tekniker, säljare eller projektledare är du en viktig del av något större.



Som arbetsgivare värnar vi om både din professionella och personliga utveckling. Hos oss får du goda möjligheter att påverka din vardag genom bland annat flextid, semesterväxling och arbetstidsförkortning. Vi erbjuder också generöst friskvårdsbidrag, tillgång till gym och gemensamma aktiviteter som stärker både gemenskap och välmående.



Hos Karlstads Energi blir du del av en arbetsplats som uppmuntrar nyfikenhet, engagemang och utveckling. Vi är Karlstads största kommunala bolag – och här får du utvecklas, utmanas och göra verklig skillnad.



Är du redo att forma framtidens energi tillsammans med oss?

Välkommen till Karlstads Energi!



Beskrivning
Vill du arbeta i en framtidsbransch som på riktigt gör skillnad – och bidra till ett mer hållbart samhälle genom att skapa ekonomisk trygghet och utveckling? Då kan du vara den controller vi söker till avdelningen för ekonomi och administration på Karlstads Energi.

Som controller får du en central roll i att analysera, följa upp och utveckla vår ekonomi. Du omvandlar siffror till insikter, stöttar beslutsfattande och bidrar till att skapa ett stabilt och hållbart ekonomiskt fundament för framtiden. Tillsammans med controllerchef och affärsområdeschef för elnät arbetar du för god ekonomisk styrning och långsiktigt hållbara affärer.

Rollen är både analytisk och kommunikativ – du fungerar som ett bollplank till verksamheten, ger ekonomisk rådgivning och hjälper till att skapa förståelse för ekonomiska samband. Har du dessutom erfarenhet av elnätsreglering ser vi det som ett stort plus, eftersom det ger extra förståelse för den miljö vi verkar i.

Hos Karlstads Energi blir du en del av ett engagerat team som tror på samarbete, nyfikenhet och arbetsglädje. Här får du inte bara ett viktigt uppdrag – du får också en arbetsplats där din kompetens värdesätts, dina idéer får ta plats och där du varje dag bidrar till något större.

Arbetsuppgifter
I rollen som controller kommer du att ha ett brett och utvecklande uppdrag. Du ansvarar för att sammanställa, analysera och följa upp ekonomiska resultat och arbetar aktivt med att driva och utveckla budget- och prognosprocesser. Genom din analytiska förmåga och ditt affärsmässiga fokus fungerar du som ett stöd till verksamheten, där du bidrar till välgrundade beslut och långsiktig styrning.

I rollen ingår att ta fram elnätstariffer och rapportera in uppgifter som ligger till grund för intäktsram, samtidigt som du följer och analyserar omvärldsutvecklingen inom elnätsreglering och säkerställer att vi uppfyller gällande regelverk. Du arbetar också med myndighetsrapportering och uppföljning av investeringsprojekt, samt identifierar förbättringsområden och utvecklar våra processer och arbetssätt.

Rollen innebär nära samarbete med kollegor inom både ekonomi och verksamheten, och kräver en förmåga att växla mellan detaljerad analys och helhetsperspektiv. Du blir en viktig del av vårt arbete för att skapa transparens, effektivitet och långsiktig hållbarhet i ekonomin.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en civilekonomexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har god vana av ekonomistyrning, ekonomisk analys, rapportering och uppföljning, och trivs i en roll där du får kombinera struktur med problemlösning och samarbete.

Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel, och det är meriterande om du har erfarenhet av elnätsreglering, energibranschen, infrastruktur eller projektorienterade verksamheter. Erfarenhet av Raindance är också ett plus.

Som person är du driven, nyfiken och lösningsorienterad. Du har lätt för att skapa förtroende, kommunicera tydligt och samarbeta med andra. Du ser samband, tänker framåt och bidrar aktivt till att utveckla både verksamheten och dig själv.

Hos Karlstads Energi blir du en del av ett engagerat team som tror på samarbete, nyfikenhet och arbetsglädje. Vi erbjuder en trygg anställning med goda förmåner som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och möjligheten att utvecklas i en framtidsinriktad organisation. Här får du inte bara ett viktigt uppdrag – du får också en arbetsplats där din kompetens värdesätts, dina idéer får ta plats och där du varje dag bidrar till något större.

Vi tillämpar obligatoriskt alkohol- och drogtest innan anställning. Vid intervju ska giltig legitimation kunna uppvisas. Provanställning kan komma att tillämpas.

Låter detta som en roll för dig? Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt – vi tillämpar löpande urval.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Ekonom/redovisningskonsult/auktoriserad revisor – med möjlighet till del...

Läs mer Okt 31
Vill du ta steget mot att driva eget – men samtidigt ha ett sammanhang och stöd i ryggen? Vår kund söker nu en driven ekonom/redovisningskonsult eller auktoriserad revisor med entreprenörsanda, som vill vara med och bygga upp en växande byrå.
Om rollen
Det här är en roll för dig som vill kombinera din kompetens inom redovisning, revision och rådgivning med att utveckla affärer och bygga kundrelationer. Du kommer i hög grad att driva din egen agenda – från att etablera nya kundkontakter till att forma hur byrån ska utvecklas framåt.
Till en början handlar uppdraget mer om att utveckla verksamheten och skapa tillväxt. Det finns en mindre kundbas som grund, men den stora potentialen ligger i nyförsäljning och relationsbyggande.
Du blir del av en koncern med flera verksamhetsben, bland annat inom rekrytering, vilket ger dig tillgång till nätverk och affärsstöd som kan bidra till att byrån växer snabbare än om du skulle starta helt från grunden.
Vem vi söker Vi söker dig som har både erfarenhet och driv att ta ledning. Kanske arbetar du idag som ledare eller revisor på en större byrå, men längtar efter friheten att påverka mer direkt – utan att behöva börja helt på egen hand?
Du har:
Relevant akademisk utbildning inom ekonomi
Minst 3 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete
Mycket goda kunskaper i Fortnox
God kommunikations- och samarbetsförmåga
Gärna erfarenhet av affärs- eller verksamhetsutveckling
En vilja att bygga långsiktigt

Vi tror att du är
En affärsdriven och självgående ekonom/redovisningskonsult, gärna auktoriserad revisor
Van vid att leda andra eller driva projekt
Intresserad av att kombinera kundarbete med affärsutveckling
Orädd för att bygga nytt och ta ansvar för tillväxt

Vi erbjuder
Möjlighet till delägarskap och att ta en ledande roll i byråns framtid
En mindre men stabil kundbas som utgångspunkt
En period med trygg anställning och grundlön, därefter ökad frihet och potential till att skapa sin egen roll och ersättning
Stöd från koncernen och dess övriga verksamheter, som kan bidra till att skapa tillväxt och affärsmöjligheter

Om kunden
Vår kund startade sin verksamhet redan 1979 och har sedan dess stöttat många företag med deras ekonomiska arbete.
Deras tjänster omfattar bland annat:
Redovisning och löpande bokföring
Kund- och leverantörsfakturor
Löneadministration och arbetsgivardeklarationer

Nu vill vi ta nästa steg i utvecklingen tillsammans med dig som vill vara med och forma framtidens ekonomilösningar!
Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och personliga brev. Urval sker löpande - Vänta därför inte med att skicka in din ansökan!

Ansök nu

Ekonomer för kommande konsultuppdrag i Värmland

Läs mer Okt 28
Vi på Manpower & Jefferson Wells har just nu flera spännande uppdrag inom ekonomiområdet hos våra kunder runt om i Värmland. Är du utbildad inom ekonomi eller har relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi och redo att samla mer arbetslivserfarenhet eller kanske ta nästa steg i karriären? Då kan vi ha utmaningen för dig! Låter det spännande? Varmt välkommen med din ansökan!

Om våra uppdrag:

Vi på Manpower & Jefferson Wells söker nu nya ekonomiresurser för att knyta an till vårt karriärnätverk inför kommande uppdrag. På Manpower & Jefferson Wells har vi kunder av varierande storlek inom många olika branscher. Flera av våra kunder behöver eller ser att man kommer behöva ekonomiresurser i form av ekonomer, redovisningsekonomer och controllers inom snar framtid. Vi letar både efter dig som befinner dig i början av ditt yrkesliv, det vill säga att du har 1-2 års arbetslivserfarenhet och vill samla mer erfarenhet. Vi söker även dig som vill ta nästa kliv i din karriär och få en roll med mer ansvar. Du kommer att vara anställd av oss på Manpower eller Jefferson Wells men arbeta ute hos våra kunder.

Vad innebär det att vara konsult hos oss på Manpower & Jefferson Wells?

Att arbeta som konsult hos oss innebär att du kommer ställas inför många varierande utmaningar. En fördel med konsultrollen är att du kan testa på många olika roller och uppdrag samt komma i kontakt med flera av våra kunder och snabbt bredda ditt nätverk. Du kommer ha en engagerad och erfaren konsultchef som du kommer ha nära kontakt med. Konsultchefens roll innebär bland annat att hjälpa dig med allt från att hitta nya, spännande uppdrag till att finnas som stöd för dig genom hela din tid som anställd hos oss.

Är du rätt person för jobbet?

* Vi söker dig som är utbildad inom ekonomi eller har dokumenterad relevant arbetslivserfarenhet inom området
* Du pratar och skriver både svenska och engelska på en mycket god nivå.
* Du är noggrann och effektiv och drivs av att ge goda resultat.
* Du har god och relevant systemvana inom ekonomisystem som exempelvis Fortnox, Raindance eller Visma.

Ort: Flertalet orter i Värmland
Uppdrag: Konsultuppdrag
Omfattning: Varierande omfattning, heltid eller deltid

Sök våra tjänster idag!

Vi tar inte emot ansökningar via mejl men har du några frågor är du välkommen att kontakta konsultchef Victoria Lennartsson på mail victoria.lennartsson@manpower.se. Sök tjänsten omgående, då urval och intervjuer sker löpande.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

Controller sökes till myndighet - Karlstad

Läs mer Sep 12
Har du ett öga för detaljer och trivs med att skapa ordning i komplexa avtal? Vill du använda din analytiska förmåga för att säkerställa att villkor följs och att ekonomiska processer fungerar smidigt? Vi på Perido söker nu en Controller till en myndighet i Karlstad. Här får du möjlighet att kombinera arbete med analys och uppföljning av avtal med ett nära samarbete i ett engagerat team.
Om tjänsten
Vi på Perido letar nu efter en Controller till vår kund, en myndighet med placering i Karlstad. I den här rollen kommer du att ingå i en grupp inom ekonomistöd som idag består av nio medarbetare. Arbetet innebär att hantera olika typer av avtal, till exempel inom IT, kontorsmaterial och städ. Du ska sätta sig in i avtalen, ha koll på vilka leverantörer som är upphandlade, säkerställa att villkor efterlevs och att fakturor stämmer överens med avtalen. Man ska även genomföra kontroller av utfall, ta fram prognoser samt budget kopplat till avtalen. Dessutom ingår att skapa underlag över befintliga avtal och de villkor som gäller.
För rollen ingår inte att upphandla nya avtal, men det kan förekomma ansvar för att göra avrop på befintliga ramavtal.
Dina egenskaper
I den här rollen är det viktigt att trivas med att arbeta i en miljö där struktur och ordning spelar en central roll. Man behöver ha en god analytisk förmåga och kunna se helheten samtidigt som man är uppmärksam på detaljer. För att lyckas väl är det en fördel att vara kommunikativ, samarbeta smidigt med andra och samtidigt känna sig trygg i att ta eget ansvar. Det krävs också en viss flexibilitet och förmåga att anpassa sig till förändringar, liksom ett intresse för att bidra till en långsiktig och hållbar utveckling inom organisationen.
Är det dig vi söker? Vi ser fram emot att läsa din ansökan, varmt välkommen med den redan idag!
Kvalifikationer:
Gymnasium eller likvärdig utbildning
Genomgått utbildning inom aktuellt område
Minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som controller
Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
Kunskaper i analysverktyg (exempelvis QlikView, Insikt och Power BI)
Kunskaper i ekonomisystem (exempelvis Unit 4 ERP, Raindance, Visma m.fl.)
Erfarenhet av statlig redovisning
Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som i skrift

Omfattning och tillträde
Heltid, konsultuppdrag till och med 2026-03-31. Start omgående.
Ansökan
Ansökan görs på vår hemsida perido.se/. Klicka på knappen ansök i annonsen för aktuell tjänst och fyll i dina uppgifter samt bifoga CV. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Notera att viss information gällande uppdraget och/eller kundföretaget medvetet kan ha utlämnats från annonsen, först vid kontakt med ansvarig rekryterare får du all information som du behöver.
De flesta frågor eller funderingar kan du hitta svar på under perido.se/vanliga-fragor/. Om du fortfarande inte hittat svaret du söker är du välkommen att kontakta oss på fraga@perido.se så svarar någon av våra rekryteringskommunikatörer dig. Ange alltid tjänstens referensnummer 35443 i ämnesraden. Vänligen notera att vi endast tar emot ansökningar på vår hemsida och att vi inte har möjlighet att svara på hur du ligger till i processen eller vilket kundföretaget är om det utelämnats ur annonsen.
Om Perido
Varför heter företaget Perido? Det kommer från det latinska ordet Peridoneus som betyder ”väl matchad”. Att matcha vår konsults kompetens och karriärinriktning med våra kunders behov är det vi är allra bäst på! Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig till nästa steg i yrkeslivet och vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och har över 1500 medarbetare över hela landet, varav ett femtiotal interna medarbetare på våra huvudkontor i Stockholm och Göteborg. Som konsult hos oss blir du en viktig del av vår organisation och du växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om oss på Perido: https://perido.se/om-oss/.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstadsregionens Räddningstjänstförbund

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstadsregionens Räddningstjänstförbund .

Fastighetstekniker till Räddningscenter Sandbäcken

Fastighetstekniker
Läs mer Jul 8
Vill du arbeta med tekniskt fastighetsunderhåll i en samhällsviktig verksamhet där dina insatser gör skillnad – varje dag? Räddningstjänsten Karlstadsregionen söker nu en engagerad och självständig fastighetstekniker till Räddningscenter Sandbäcken i Karlstad.

Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att skapa trygghet och säkerhet för invånare och besökare i sex medlemskommuner: Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors. Vi ansvarar för att förebygga och hantera olyckor och nödsituationer samt bidra till uppbyggnaden av det civila försvaret. Vår verksamhet ställer höga krav på kompetens, arbetsmiljö och förtroende.

Arbetsuppgifter
Som fastighetstekniker ansvarar du för den dagliga driften, tillsynen och skötseln av Räddningscenter Sandbäckens byggnader och tekniska system. Ditt uppdrag omfattar både inre och yttre fastighetsunderhåll och inkluderar arbete med ventilation, kyla, el, VVS, brand- och inbrottslarm samt styr- och passersystem. Du fungerar som kontaktperson gentemot våra serviceleverantörer och har en viktig roll i att säkerställa att verksamhetens lokaler är trygga, funktionella och väl underhållna.

En del av arbetet innebär också att hantera fordon och maskiner, exempelvis vid snöröjning eller godshantering med hjullastare. Du behöver därför ha praktisk handlingskraft och inte tveka att kavla upp ärmarna när det behövs. Vid behov kan du även komma att stötta våra andra stationer inom förbundet eller samarbeta med vår verkstadsförman.

Du har din placering på Räddningscenter Sandbäcken och rapporterar till stationschefen i Karlstad.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en gymnasial utbildning inom fastighetsteknik, el, VVS eller motsvarande teknisk inriktning. Du har några års erfarenhet av arbete inom fastighetsdrift, service eller tekniskt underhåll. Det är meriterande om du har kunskap om elinstallationer, styrsystem eller VVS-arbete, och om du är van att arbeta med såväl förebyggande åtgärder som felavhjälpning.

Du är en person som gärna tar eget ansvar och som ser vad som behöver göras – och gör det. Eftersom arbetsdagen kan växla snabbt, behöver du vara flexibel och trygg i att prioritera mellan olika uppgifter. Du arbetar strukturerat och noggrant, men är också lösningsorienterad och van att tänka i praktiska banor.

Rollen kräver också att du har god samarbetsförmåga. Du behöver kunna kommunicera tydligt och serviceinriktat, både med interna kollegor och externa samarbetspartners. I en verksamhet som vår, där säkerhet och tillgänglighet är centralt, är det viktigt att du är lyhörd och kan anpassa dig efter verksamhetens behov.

Du har god datorvana, talar och skriver svenska obehindrat och har B-körkort. Erfarenhet av att köra hjullastare är en fördel, men inte ett krav.

Varför välja oss?

Hos oss får du en varierad och meningsfull vardag, där du blir en viktig del av den samhällsviktiga funktion vi fyller. Du får arbeta i en organisation med starkt engagemang, där kvalitet, säkerhet och samarbete står i centrum.

Välkommen med din ansökan!
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är säkerhetsklassad och bakgrundskontroll kan komma att genomföras.

Övrigt
Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta den rekryterande chefen. Under semestertider kan svarstiden vara något längre, men lämna gärna ett meddelande så återkommer vi så snart vi har möjlighet.

Ansök nu

HR-chef till Räddningstjänsten Karlstadsregionen

HR-chef
Läs mer Maj 28
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.

Avdelningen för verksamhetsstöd stödjer verksamheten med kompetens inom HR, IT, ekonomi, kommunikation och informationssäkerhet. Det är också den avdelning som ansvarar för vår dokumenthantering, diarieföring, arkiv och administration kring vår politiska direktion.



Vill du vara med och bygga en modern, hållbar och inkluderande arbetsgivarorganisation inom en samhällsviktig verksamhet? Nu söker vi en engagerad och strategiskt skicklig HR-chef till Räddningstjänsten Karlstadsregionen.

Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att skapa trygghet och säkerhet för invånare och besökare i sex medlemskommuner: Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors. Vi ansvarar för att förebygga och hantera olyckor och nödsituationer samt bidra till uppbyggnaden av det civila försvaret. Vår verksamhet ställer höga krav på kompetens, arbetsmiljö och förtroende.

Nu inrättar vi en nyckelroll som HR-chef för att säkerställa att vi kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare för framtidens krav.

Arbetsuppgifter
Som HR-chef ansvarar du för både strategiskt och operativt HR-arbete i förbundet. Du blir en nyckelperson i att bygga en hållbar och inkluderande arbetsgivarpolitik och en kultur som speglar våra värderingar om mod, professionalism, respekt och lärande. Rollen innebär nära samverkan med ledning, fackliga parter och externa organisationer såsom SKR, Sobona och MSB.

Du rapporterar direkt till förbundsdirektören och ingår i ledningsgruppen.

Ansvarsområden som ingår i rollen:

- Utforma och implementera förbundets arbetsgivarpolitik
- Leda utvecklingen av HR-strategi, organisation och kompetensförsörjning
- Arbeta med arbetsrätt, samverkan, förhandlingar och rehabilitering
- Säkerställa god arbetsmiljö, medarbetarskap och chefstöd
- Utveckla strukturer för lönebildning och lönesättning
- Driva frågor om jämställdhet, mångfald, tillgänglighet och inkludering
- Skapa stöd i HR-processer vid skiftarbete, arbetstid, jour och beredskap
- Bevaka och implementera nya lagar, avtal och arbetsmiljöföreskrifter

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom HR-området, eller en annan relevant utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, gärna inom offentlig sektor, och är van att arbeta både strategiskt och operativt. Du har goda kunskaper inom arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering och facklig samverkan. Det är meriterande om du har erfarenhet från verksamheter med skiftgång eller beredskap, liksom ett engagemang i frågor som rör jämställdhet, mångfald och inkludering.

Du är trygg i din yrkesroll och har erfarenhet av att coacha chefer och ge kvalificerat stöd i personalärenden. Du är van vid att arbeta med kompetensutveckling, digitalisering, fackliga förhandlingar, rekrytering och frågor kopplade till ledarskap, medarbetarskap och arbetsmiljö. Du har även god förståelse för lönebildning och ekonomiska sammanhang kopplat till HR-processer. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska, och vara bekväm i att representera organisationen externt.

Som person är du kommunikativ, relationsskapande och har ett genuint intresse för ledarskap och samhällsfrågor. Du är analytisk, strukturerad och resultatinriktad, samtidigt som du trivs med att samarbeta i team och bidra till en inkluderande arbetskultur. Du agerar förebild i organisationen, visar tillit till andra och arbetar med ett helhetsperspektiv i allt du gör.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Fackliga företrädare
Kristoffer Staaf, Vision
054-540 28 38, kristoffer.staaf@karlstad.se

Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer
054-540 28 19, magnus.lundqvist@karlstad.se

Robert Olofsson, Ledarna
054-540 28 80, robert.olofsson@karlstad.se

Jörgen Tolf, SKAF
054-540 28 80, jorgen.tolf@karlstad.se

Övrig information



Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.



I samband med nyanställning kan drogtester komma att bli aktuellt.



Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

HR-chef till Räddningstjänsten Karlstadsregionen

HR-chef
Läs mer Maj 28
Vill du vara med och bygga en modern, hållbar och inkluderande arbetsgivarorganisation inom en samhällsviktig verksamhet? Nu söker vi en engagerad och strategiskt skicklig HR-chef till Räddningstjänsten Karlstadsregionen.

Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att skapa trygghet och säkerhet för invånare och besökare i sex medlemskommuner: Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors. Vi ansvarar för att förebygga och hantera olyckor och nödsituationer samt bidra till uppbyggnaden av det civila försvaret. Vår verksamhet ställer höga krav på kompetens, arbetsmiljö och förtroende.

Nu inrättar vi en nyckelroll som HR-chef för att säkerställa att vi kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare för framtidens krav.

Arbetsuppgifter
Som HR-chef ansvarar du för både strategiskt och operativt HR-arbete i förbundet. Du blir en nyckelperson i att bygga en hållbar och inkluderande arbetsgivarpolitik och en kultur som speglar våra värderingar om mod, professionalism, respekt och lärande. Rollen innebär nära samverkan med ledning, fackliga parter och externa organisationer såsom SKR, Sobona och MSB.

Du rapporterar direkt till förbundsdirektören och ingår i ledningsgruppen.

Ansvarsområden som ingår i rollen:

- Utforma och implementera förbundets arbetsgivarpolitik
- Leda utvecklingen av HR-strategi, organisation och kompetensförsörjning
- Arbeta med arbetsrätt, samverkan, förhandlingar och rehabilitering
- Säkerställa god arbetsmiljö, medarbetarskap och chefstöd
- Utveckla strukturer för lönebildning och lönesättning
- Driva frågor om jämställdhet, mångfald, tillgänglighet och inkludering
- Skapa stöd i HR-processer vid skiftarbete, arbetstid, jour och beredskap
- Bevaka och implementera nya lagar, avtal och arbetsmiljöföreskrifter

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom HR-området, eller en annan relevant utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, gärna inom offentlig sektor, och är van att arbeta både strategiskt och operativt. Du har goda kunskaper inom arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering och facklig samverkan. Det är meriterande om du har erfarenhet från verksamheter med skiftgång eller beredskap, liksom ett engagemang i frågor som rör jämställdhet, mångfald och inkludering.

Du är trygg i din yrkesroll och har erfarenhet av att coacha chefer och ge kvalificerat stöd i personalärenden. Du är van vid att arbeta med kompetensutveckling, digitalisering, fackliga förhandlingar, rekrytering och frågor kopplade till ledarskap, medarbetarskap och arbetsmiljö. Du har även god förståelse för lönebildning och ekonomiska sammanhang kopplat till HR-processer. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska, och vara bekväm i att representera organisationen externt.

Som person är du kommunikativ, relationsskapande och har ett genuint intresse för ledarskap och samhällsfrågor. Du är analytisk, strukturerad och resultatinriktad, samtidigt som du trivs med att samarbeta i team och bidra till en inkluderande arbetskultur. Du agerar förebild i organisationen, visar tillit till andra och arbetar med ett helhetsperspektiv i allt du gör.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Befattning är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.

Övrig information
Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Fackliga företrädare
Kristoffer Staaf, Vision
054-540 28 38, kristoffer.staaf@karlstad.se

Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer
054-540 28 19, magnus.lundqvist@karlstad.se

Robert Olofsson, Ledarna
054-540 28 80, robert.olofsson@karlstad.se

Jörgen Tolf, SKAF
054-540 28 80, jorgen.tolf@karlstad.se

Ansök nu

Säkerhetskoordinator – intern säkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Maj 19
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.

Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd och säkerhet, trygghets- och brottsförebyggande arbete, försäkringssamordning samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. Här arbetar säkerhetskoordinatorer och ungdomsstödjare.



Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.

Vi söker nu en säkerhetskoordinator inom området intern säkerhet. Tjänsten är organiserad på räddningstjänstens säkerhetsavdelning och du jobbar i huvudsak inom vårt uppdrag för koncernen Karlstads kommun.

Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd och säkerhet, trygghets- och brottsförebyggande arbete, försäkringssamordning samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut.

Arbetsuppgifter
Du kommer att leda, driva och utveckla Karlstads kommuns interna säkerhetsarbete i både strategiska och operativa frågor. Säkerhetsavdelningen är ett nav för samverkan och kompetens vilket innebär att hålla utbildningar är en viktig del av vårt uppdrag. Rollen är rådgivande och stödjande för koncernens alla förvaltningar och bolag. Exempel på arbetsuppgifter är:

- Ge stöd vid händelser, till exempel vid hot, våld, skadegörelse eller krissituationer – både i akuta lägen och förebyggande genom utbildningar eller genom förändringar i den fysiska miljön eller arbetssätt.
- Ansvara för kommunens bevakningsavtal och styra den resurs som kommunen förfogar över i form av exempelvis väktare och ordningsvakter så att den blir så effektiv som möjligt utifrån den lägesbild som råder
- Arbeta med riskanalyser och åtgärder inför särskilda evenemang eller händelser
- Genomföra utredningar och ta fram rutiner och styrdokument
- Delta i och leda samverkansforum i olika sammanhang och ledningsnivåer
- Utbilda och öva

Du ingår i ett större team som arbetar tillsammans med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor för alla förbundskommunerna. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter.



Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet, ex. inom personsäkerhet, fysiskt skydd, bevakning, polishögskolan eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer relevant för tjänsten.

Du har erfarenhet från systematiskt säkerhets- och trygghetsarbete i en större organisation. Du förstår vad som är viktigt i en komplex situation och vågar ta beslut och agera även med begränsad information tillgänglig. Du är bekväm med att hantera hot- och våldsärenden och är trygg och förtroendeingivande i dina möten i vardagen.

Det är meriterande om du har erfarenhet från kommunal verksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att delta i och leda projekt- och utvecklingsarbeten, gärna inom säkerhetsområdet.

Arbetet ställer krav på att du har stor vana av att arbeta självständigt men även tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och är strukturerad i ditt arbete. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat.

Eftersom arbetet är förenat med många kontakter, både i kommunen men även med andra aktörer såsom polisen och kommunväktarna, ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också vara bekväm med att hålla i utbildningar och informationsträffar för större eller mindre grupper.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

B-körkort krävs.

Erfarenhet krävs.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.  

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.





Övrig information



Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.



I samband med nyanställning kan drogtester komma att bli aktuellt.



Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Säkerhetskoordinator med inriktning brottsförebyggande arbete

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Apr 1
Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.  
 
Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd, trygghet, brottsförebyggande arbete samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. 



Arbetsuppgifter
Vill du arbeta med ett högaktuellt och snabbt växande område? Säkerhetsavdelningen stöttar våra förbundskommuner i deras brottsförebyggande arbete med lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete som grund för arbetsuppgifterna.   

I din roll som säkerhetskoordinator kommer du att bidra med specialistkompetens och strategiska perspektiv för att säkerställa ett strukturerat kunskapsbaserat arbetssätt, metodutveckling och processarbete enligt lagens krav.  

Du är en av två säkerhetskoordinatorer som ansvarar för sammanställning av kommunernas långsiktiga lägesbilder som innehåller kartläggning av brottslighetens omfattning och konsekvenser, statistik, annan kompletterande information samt analys av orsaker. Du kommer att ta fram förslag på åtgärdsplaner, bidra i genomförande och implementeringsprocesser samt uppföljning och utvärderingsarbete. Du kommer att delta i både lokala, förbundsgemensamma, regionala och nationella sammanhang. Arbetet innebär mycket nätverkande och samverkan med många olika aktörer som polisen, Länsstyrelsen, kommunernas brottsförebyggande samordnare m.fl. 

Du kommer också att bidra till att information om kommunens brottsförebyggande arbete sprids både internt och externt, både genom kommunikationsinsatser men också genom att hålla i kompetenshöjande utbildningar. Arbetet kan även innebära kontakter med media. Du kommer även att stötta kommunerna med att söka externa medel för brottsförebyggande insatser. 

Därutöver kommer du att ingå i ett team med säkerhetskoordinatorer som tillsammans arbetar med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning, ex. inom kriminologi, juridik, sociologi, samhällsanalys, eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.  

För att du ska trivas och kunna bidra i rollen behöver du ha arbetat upp en erfarenhet av att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Vi ser att du har en god analytisk förmåga och är strukturerad och noggrann i ditt arbete. Du har erfarenhet av att genomföra orsaks- och platsanalyser.  

Då tjänsten innebär att driva utvecklings- och förändringsarbete i sex kommuner ser vi det som meriterande om du har erfarenhet från kommunal organisation och gärna arbetat med organisationsutveckling, projekt- eller processledning. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat. 

Eftersom arbetet är förenat med många externa kontakter ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du är trygg och bekväm med att vara i fokus och prata inför folk samt har erfarenhet av att hålla utbildningar och leda möten. Du har erfarenhet av trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet.  

Säkerhetsavdelningens arbetsområde är prioriterat och präglas av en hög utvecklingstakt inom trygghet- och brottsförebyggande arbete. Vi söker därför dig som har förmåga att bidra till utveckling.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.  

Erfarenhet krävs.  
B-körkort krävs.  

Övrig information
Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning. 

Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.

I samband med nyanställning kan drogtester komma att bli aktuellt.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Fackliga företrädare  
Kristoffer Staaf, Vision 
054-540 28 38 
kristoffer.staaf@karlstad.se  

Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer 
054-540 28 19 
magnus.lundqvist@karlstad.se  

Robert Olofsson, Ledarna 
054-540 28 80 
robert.olofsson@karlstad.se

Ansök nu