Karlstad: Enhetschef, Miljöskyddsenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschef, Miljöskyddsenheten i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-10-30 // Varaktighet: Heltid

Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Miljöskyddsenheten hör till Miljöavdelningen där även enheterna Miljöanalys, Naturvård och Vattenskydd ingår.

Miljöskyddsenheten ansvarar bland annat för prövning och tillsyn enligt miljöbalken inom områdena miljöfarlig verksamhet, förorenade områden och naturtillsyn samt med tillsyn av Sevesoverksamheter. Enheten har också ett uppdrag att tillsynsvägleda kommunerna inom dessa områden. För närvarande arbetar 23 personer på enheten.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef vid Länsstyrelsen leder du verksamheten i enlighet med Länsstyrelsens styrdokument och den statliga värdegrunden. Du är en tydlig arbetsgivarföreträdare och ansvarar för att verksamheten inom enheten bedrivs effektivt, rättssäkert och för att förväntade resultat uppnås inom givna budgetramar. Du har också en roll som verksamhetsföreträdare där du skapar förutsättningar för medarbetarna att utföra sitt arbete. Du har personalansvar som innebär ledning och utveckling av medarbetarna och ett aktivt arbetsmiljöarbete. Arbetet genomförs i dialog och nära samverkan med såväl medarbetare som avdelningschef och i samarbete med andra enhetschefer inom avdelningen och myndigheten.  Deltagande i länsstyrelsegemensamma nätverk är en del av arbetet och du har externa kontakter kopplade till enhetens verksamhetsområden

Kvalifikationer
Vi söker dig som har för tjänsten relevant akademisk utbildning. Du har också erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du har chefs- eller ledarerfarenhet och goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. 

Tidigare verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar är meriterande liksom erfarenhet av något eller några av de verksamhetsområden som enheten ansvarar för. Även erfarenhet av samverkan och dialog såväl inom den egna organisationen som med andra aktörer, myndigheter och enskilda är meriterande. Då de frågor som hanteras på enheten kan ha ett intresse hos allmänhet och media, är erfarenhet av rollen som talesperson och verksamhetsföreträdare meriterande.

För att lyckas väl i uppdraget behöver du ha förmåga att planera, organisera och prioritera inom och mellan enhetens verksamheter på ett tydligt och effektivt sätt. Du är noggrann och står för ordning och reda, samt har god förmåga att ta till dig och omsätta kunskap och information som är relevant för verksamheten. Ditt ledarskap präglas av delaktighet och öppenhet där du står för ett tillitsbaserat ledarskap. Du ger och tar ansvar, kommunicerar på ett tydligt sätt, är lyhörd och har god samarbetsförmåga. Du ser till helheten och lyssnar in och förstår olika perspektiv, har förmåga att hantera motstridiga intressen och står upp för myndighetens åtgärder och beslut.
 
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten omfattar heltid och gäller tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning som regel på våra tillsvidareanställningar. Tillträde snarast efter överenskommelse.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Enhetschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Enhetschef, offentlig förvaltning.

Enhetschef Kontaktcenter

Läs mer Nov 7
Beskrivning
Vill du vara med och forma framtidens Kontaktcenter? Vi söker nu en engagerad och driven enhetschef som vill leda vår nybildade enhet genom en viktig utvecklingsresa.

Det här är ett utmärkt tillfälle för dig som vill ta nästa steg inom Kommunkoncernen – eller söker dig till oss externt – och som vill bidra till hög service och ett gott bemötande i en dynamisk och föränderlig miljö.



Arbetsuppgifter
Som enhetschef på Kontaktcenter ansvarar du för att leda och utveckla enheten. Ditt främsta fokus är att vara närvarande i vardagen, stötta medarbetarna och skapa goda förutsättningar för delaktighet, engagemang och utveckling.

Enheten består av två svarsgrupper med totalt cirka 20 medarbetare. Du samarbetar nära övriga chefer inom avdelningen och får därigenom ett gott stöd i rollen. Tillsammans skapar ni en serviceinriktad, effektiv och utvecklingsfokuserad verksamhet för kommunens invånare.

I din roll kommer du att:

Leda, coacha och inspirera medarbetarna i deras dagliga arbete


Driva utvecklings- och förändringsarbete tillsammans med gruppen


Följa upp mål, kvalitet och resultat


Samarbeta med kommunens förvaltningar och bolag för att utveckla vår service



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

Akademisk utbildning


Erfarenhet av att leda medarbetare



Det är meriterande om du har erfarenhet av:

Förändrings- och utvecklingsarbete


Arbete i en serviceinriktad verksamhet där tillgänglighet och bemötande är centralt



Ditt ledarskap präglas av tillit, tydlighet och lyhördhet. Du skapar engagemang, goda relationer och en kultur där medarbetare trivs och känner delaktighet. Du har god förmåga att kommunicera i både tal och skrift och du trivs i en roll där du får bidra till kontinuerlig utveckling.

Vi ser att du är trygg och prestigelös med god självkännedom. Du har förmåga att se helheten och tänka strategiskt. Du är van att leda i förändring och fatta beslut, och du har en pedagogisk förståelse för att människor tar till sig information på olika sätt.

Du är strukturerad, uthållig och lösningsorienterad och tar initiativ och driver aktiviteter framåt för att nå resultat. Din förmåga att motivera, engagera och skapa ett positivt arbetsklimat är viktig för att lyckas i rollen.

Välkommen till oss
Hos oss får du en viktig roll där du tillsammans med engagerade kollegor är med och utvecklar service för Karlstadsborna. Vi erbjuder en arbetsplats med gott samarbete, kompetenta kollegor och möjlighet att växa i ditt ledarskap.

Varmt välkommen med din ansökan!





Om Karlstads kommun

Hos oss på Kommunledningskontoret får du vara med och forma framtidens Karlstad. Vi arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun – allt för en positiv utveckling för dagens och framtidens Karlstadsbor.



Vi är cirka 300 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar utveckling i kommunkoncernen, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vårt uppdrag omfattar bland annat ekonomi, juridik, inköp, HR, kommunikation och IT. Vi är också en drivande kraft i kommunens arbete med digitalisering och innovation, där vi utvecklar smarta lösningar och nya arbetssätt som stärker både service och effektivitet.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Enhetschef verksamhetsstöd till inköpsavdelningen

Läs mer Okt 31
Nu tar vi nästa steg – vill du vara med och forma framtidens inköpsorganisation?

Karlstads kommuns inköpsavdelning är en inköpsorganisation i framkant och står nu inför en spännande utveckling! Från och med 2026 delar vi upp vår avdelning i två specialiserade enheter: Upphandling och Verksamhetsstöd.

Det här är ett strategiskt steg i vår ambition att bli ännu mer effektiva, proaktiva och värdeskapande i vårt arbete.

Vi söker nu en engagerad och utvecklingsdriven enhetschef till enheten för verksamhetsstöd – en nyckelroll där du får möjlighet att leda ett kompetent team, driva förändring och bidra till att Karlstads kommun fortsätter ligga i framkant inom inköp.

Beskrivning
Vår inköpsavdelning spelar en central roll i den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens inköps- och upphandlingsprocesser. Vi ansvarar för upphandling, uppföljning, utvärdering samt utveckling av kommunens inköp i enlighet med gällande policy och riktlinjer. I avdelningens uppdrag ingår även att samordna, förvalta och utveckla kommunens e-handel i systemet Visma Proceedo. Vårt mål är att säkerställa att kommunen gör bra affärer och att koncernens inköp bidrar effektivt till kommunkoncernens övergripande måluppfyllelse.

Inköpsavdelningen möter både specifika och gemensamma upphandlingsbehov och stödjer nämnder och bolag i inköps- och upphandlingsfrågor.  Dessutom har vi ett samarbete med andra Värmlandskommuner och Region Värmland.

Välfungerande offentliga inköp är en av nycklarna för att möta det offentliga Sveriges samhällsutmaningar. Koncernen Karlstads kommun köper varje år in varor, tjänster och entreprenader för ca 3,3 miljarder kronor och vi arbetar för att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Vi befinner oss i inledningen av införandet av kategoristyrt inköp.
Avdelningen är från och med 2026 uppdelad i två enheter; upphandling och verksamhetsstöd, där vi nu söker en enhetschef till enheten för verksamhetsstöd.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef samordnar och leder du arbetet med utveckling, e-handel, hållbarhet, avtalsuppföljning, direktupphandling och inköpssupport. Till en början består enheten av fem medarbetare men som en följd av att inköpsavdelningen uppdrag utökas, bland annat med ansvar för kommunens direktupphandlingar, kommer du inledningsvis att ansvara för att genomföra rekrytering av fyra nya medarbetare. Detta innebär att enheten senare består av nio medarbetare.

I ditt chefsuppdrag stöttar du dina medarbetare och arbetar för att enheten ska vara ett professionellt stöd till kommunens verksamheter i inköpsfrågor. Det ingår även i rollen att vara med och utveckla kategoristyrt inköp. Att utveckla avdelningens arbetssätt och jobba med långsiktig planering utgör också en viktig del av arbetet.

Du rapporterar till kommunens inköpschef, tillika avdelningschef, som du också utgör avdelningens ledningsgrupp med tillsammans med enhetschef för upphandling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen med för tjänsten relevant inriktning som ekonomi, inköp, analys eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Du har erfarenhet av strategiskt inköpsarbete i offentlig eller privat verksamhet.

Det är meriterande om du har chefserfarenhet, men inget krav, däremot vill vi att du har någon form av erfarenhet av att leda projekt eller annan verksamhet.

Du håller dig uppdaterad, ser omvärldsspaning som en självklarhet och har ett starkt intresse av att arbeta med goda affärer i en process som bygger på ett agilt och tillitsbaserat arbetssätt med skräddarsydda lösningar efter specifika behov.

Som person har du en strategisk höjd i ditt tänkande och är van att ha ett helhetsperspektiv. Du är positiv, resultat-och målinriktad och har förmågan att leda och delegera.

För dig är det en självklarhet att motivera och inspirera dina medarbetare till goda resultat och bidra till en god och hållbar arbetsmiljö. I urvalsprocessen kommer stor vikt att fästas vid dina personliga egenskaper.

Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Vidare har du en god samarbetsförmåga med förmåga att motivera och engagera. Dessutom tar du initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat samt har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Du är nyfiken på hur AI kan bidra till ökad effektivitet i såväl ditt eget arbete som i den offentliga affären i stort.

Du vill utvecklas som yrkesperson och vara delaktig i att driva utvecklingen av Karlstads kommuns inköpsorganisation.

Vi ser fram emot din ansökan!
Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Enhetschef till Folkhälsoenheten

Läs mer Okt 31
Vill du vara med och göra skillnad för folkhälsan i Värmland? På folkhälsoenheten arbetar vi tillsammans för att skapa förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela länet.

Nu söker vi en engagerad och strategisk enhetschef som vill leda ett kompetent team i ett utvecklingsinriktat uppdrag, med fokus på samverkan, hållbarhet och arbetsglädje.

Din arbetsplats
På folkhälsoenheten är vi omkring femton personer med yrken såsom folkhälsoanalytiker, folkhälsostrateg, verksamhetsutvecklare och utvecklingsledare som arbetar tillsammans för bredd och djup i folkhälsoarbetet. Folkhälsoavdelningens uppdrag är att driva och stötta arbetet med att stärka förutsättningarna för en god och jämlik hälsa i hela länet. Avdelningens uppdrag genomförs med fokus på förutsättningar för hälsa. Vi arbetar med utveckling inom folkhälsoområdet tillsammans med kommuner, civilsamhällets organisationer, regionala verksamheter och andra samhällsaktörer i länet.

Region Värmlands och folkhälsoavdelningens folkhälsouppdrag är i en utvecklingsfas för att ytterligare stärka förutsättningarna för en gynnsam utveckling av folkhälsan i Värmland. Hos oss finns goda möjligheter till kompetensutveckling. Vi värnar om att vara en hälsofrämjande arbetsplats med arbetsglädje och god gemenskap. För tjänsten finns förutsättningar för visst arbete på distans i enlighet med Region Värmlands riktlinjer.

Vi är till för att alla i Värmland ska må bra och för att Region Värmland ska vara en attraktiv arbetsplats som levererar goda, hållbara och långsiktiga resultat. För att lyckas med det ser vi att alla chefer och ledare har en viktig roll. I Region Värmland använder vi ledarskapskoncepten Utvecklande ledarskap och Indirekt ledarskap. Som ny chef i regionen får du under ditt första år gå ett utbildningsprogram. Vi erbjuder även individuell handledning för att stötta dig i ditt uppdrag. Vi vill ge våra chefer rätt förutsättningar att lyckas. Genom dig som chef kan våra medarbetare växa och bidra till ännu bättre service för alla som bor här.

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten dom enhetschef innehåller personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens anställda, planering av enhetens arbete, verksamhetsplanering och -uppföljning, budget- och ekonomihantering, stöd till medarbetare i genomförande av uppdrag, strategiskt arbete, representation i olika lokala, regionala och nationella sammanhang samt samverkan med andra verksamheter inom och utanför Region Värmland.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, gärna med inriktning mot folkhälsa, beteendevetenskap, social hållbarhet eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har en dokumenterat god ledarförmåga och erfarenhet av att leda utvecklingsprocesser i offentlig eller idéburen sektor.

I ditt ledarskap är du prestigelös och har ett inkluderande och coachande arbetssätt. Du har haft chefsuppdrag under minst två år, är van att leda tillitsbaserat och med transparens. Du håller värden som normmedvetenhet, jämlikhet och mångfald högt. Vidare ser vi att du är tydlig, strategisk och har en empatisk förmåga.

Om Region Värmland

Vi är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass. Läs mer om hur det är att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner, och följ oss på sociala medier. 


Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan. 


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i Varbi. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Enhetschef, enheten för Djurskydd & Vilt

Läs mer Okt 30
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Djurskydd & Vilt tillhör Landsbygdsavdelningen där även enheterna Regional utveckling och Lantbruk ingår.

Verksamheten på Djurskydd & Vilt omfattar i huvudsak två övergripande områden; livsmedel, djurskydd och veterinära frågor, samt jakt och viltförvaltning. Båda områdena innehåller både händelsestyrda och i förväg planerade uppgifter. Vi handlägger en mängd olika typer av ärenden och genomför en stor mängd kontroller av bland annat djurhållningar, djurhälsopersonal och läkemedelshantering på gårdar. Inventering av stora rovdjur är en omfattande arbetsuppgift och vi har en samordnande och stödjande roll i länets klövviltförvaltning. Samverkan, dialog och kommunikation ingår som centrala delar inom våra verksamhetsområden. För närvarande arbetar 24 personer på enheten. 

Arbetsuppgifter
Som enhetschef vid Länsstyrelsen leder du verksamheten i enlighet med Länsstyrelsens styrdokument och den statliga värdegrunden. Du är en tydlig arbetsgivarföreträdare och ansvarar för att verksamheten inom enheten bedrivs effektivt, rättssäkert och för att förväntade resultat uppnås inom givna budgetramar.  Du har personalansvar vilket innebär ledning och utveckling av medarbetarna och ett aktivt arbetsmiljöarbete. Arbetet genomförs i dialog och nära samverkan med såväl medarbetare som avdelningschef och i samarbete med andra enhetschefer inom avdelningen och myndigheten. Deltagande i länsstyrelsegemensamma nätverk är en del av arbetet och du har externa kontakter kopplade till enhetens verksamhetsområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har för tjänsten relevant akademisk utbildning och erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du har chefs- eller ledarerfarenhet, samt goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
 
Tidigare verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar är meriterande, liksom erfarenhet av tillsyn och arbete med koppling till något av enhetens verksamhetsområden. Även erfarenhet av samverkan och dialog såväl inom den egna organisationen som med andra aktörer, myndigheter och enskilda är meriterande. Då de frågor som hanteras på enheten har ett stort intresse hos allmänhet och media, är erfarenhet av rollen som talesperson och verksamhetsföreträdare meriterande. 
 
För att lyckas väl i uppdraget behöver du ha förmåga att planera, organisera och prioritera inom och mellan enhetens verksamheter på ett tydligt och effektivt sätt. Du är noggrann och står för ordning och reda, samt har god förmåga att ta till dig och omsätta kunskap och information som är relevant för verksamheten. Ditt ledarskap präglas av delaktighet och öppenhet där du står för ett tillitsbaserat ledarskap. Du ger och tar ansvar, kommunicerar på ett tydligt sätt, är lyhörd och har god samarbetsförmåga. Du ser till helheten och lyssnar in och förstår olika perspektiv, har förmåga att hantera motstridiga intressen och står upp för myndighetens åtgärder och beslut. Då medarbetarnas arbetsuppgifter ibland kan vara utmanande och psykiskt påfrestande behöver du vara lugn, stabil och kontrollerad i stressande och pressade situationer. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten omfattar heltid och gäller tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning som regel på våra tillsvidareanställningar. Tillträde snarast efter överenskommelse.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län .

Enhetschef, enheten för Djurskydd & Vilt

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 30
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Djurskydd & Vilt tillhör Landsbygdsavdelningen där även enheterna Regional utveckling och Lantbruk ingår.

Verksamheten på Djurskydd & Vilt omfattar i huvudsak två övergripande områden; livsmedel, djurskydd och veterinära frågor, samt jakt och viltförvaltning. Båda områdena innehåller både händelsestyrda och i förväg planerade uppgifter. Vi handlägger en mängd olika typer av ärenden och genomför en stor mängd kontroller av bland annat djurhållningar, djurhälsopersonal och läkemedelshantering på gårdar. Inventering av stora rovdjur är en omfattande arbetsuppgift och vi har en samordnande och stödjande roll i länets klövviltförvaltning. Samverkan, dialog och kommunikation ingår som centrala delar inom våra verksamhetsområden. För närvarande arbetar 24 personer på enheten. 

Arbetsuppgifter
Som enhetschef vid Länsstyrelsen leder du verksamheten i enlighet med Länsstyrelsens styrdokument och den statliga värdegrunden. Du är en tydlig arbetsgivarföreträdare och ansvarar för att verksamheten inom enheten bedrivs effektivt, rättssäkert och för att förväntade resultat uppnås inom givna budgetramar.  Du har personalansvar vilket innebär ledning och utveckling av medarbetarna och ett aktivt arbetsmiljöarbete. Arbetet genomförs i dialog och nära samverkan med såväl medarbetare som avdelningschef och i samarbete med andra enhetschefer inom avdelningen och myndigheten. Deltagande i länsstyrelsegemensamma nätverk är en del av arbetet och du har externa kontakter kopplade till enhetens verksamhetsområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har för tjänsten relevant akademisk utbildning och erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du har chefs- eller ledarerfarenhet, samt goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
 
Tidigare verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar är meriterande, liksom erfarenhet av tillsyn och arbete med koppling till något av enhetens verksamhetsområden. Även erfarenhet av samverkan och dialog såväl inom den egna organisationen som med andra aktörer, myndigheter och enskilda är meriterande. Då de frågor som hanteras på enheten har ett stort intresse hos allmänhet och media, är erfarenhet av rollen som talesperson och verksamhetsföreträdare meriterande. 
 
För att lyckas väl i uppdraget behöver du ha förmåga att planera, organisera och prioritera inom och mellan enhetens verksamheter på ett tydligt och effektivt sätt. Du är noggrann och står för ordning och reda, samt har god förmåga att ta till dig och omsätta kunskap och information som är relevant för verksamheten. Ditt ledarskap präglas av delaktighet och öppenhet där du står för ett tillitsbaserat ledarskap. Du ger och tar ansvar, kommunicerar på ett tydligt sätt, är lyhörd och har god samarbetsförmåga. Du ser till helheten och lyssnar in och förstår olika perspektiv, har förmåga att hantera motstridiga intressen och står upp för myndighetens åtgärder och beslut. Då medarbetarnas arbetsuppgifter ibland kan vara utmanande och psykiskt påfrestande behöver du vara lugn, stabil och kontrollerad i stressande och pressade situationer. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten omfattar heltid och gäller tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning som regel på våra tillsvidareanställningar. Tillträde snarast efter överenskommelse.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Vattenekolog/limnolog inom vattenförvaltningen

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 22
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på enheten för Miljöanalys där vi arbetar med uppdrag kopplade till vattenförvaltning, kalkning och restaurering, miljöövervakning, åtgärdsprogram för hotade arter, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt (LOVA och LONA), åtgärdssamordning och invasiva främmande arter.

Tjänsten ingår i beredningssekretariatet för arbetet med EU:s Ramdirektiv för vatten där målet är att uppnå god ekologisk och kemisk status i våra sjöar, vattendrag och god kvantitativ och kemisk status i grundvatten. Arbetsgruppen omfattar idag sju personer och arbetsuppgifterna består till stor del av att genomföra uppdrag från Vattenmyndigheten i Västerhavet. Här ingår framtagande av underlag för bedömning av länets vattenförekomster. Beredningssekretariatet arbetar bland annat med övergödning, försurning, miljögifter, hydromorfologiska förändringar av vattendrag och sjöar samt grundvatten.  

 

Arbetsuppgifter
Arbetet inom vattenförvaltningen innebär att driva det regionala arbetet med EU:s vattendirektiv. Du kommer att arbeta med att kartlägga miljötillstånd, analysera påverkan och åtgärdsbehov samt med normsättning av olika vattenmiljöer avseende ekologisk status med fokus på de hydromorfologiska faktorerna och deras påverkan på biologin. I arbetet ingår även att vara sakkunnig i vattendirektivsfrågor och stötta andra enheter i handläggningen av de ärenden som rör vattenförekomster. Beredningssekretariatet ansvarar också för intern samordning av de åtgärder som åligger Länsstyrelsen i enlighet med Vattenmyndighetens åtgärdsprogram.

Samverkan med berörda aktörer såväl lokalt som nationellt är centralt i vattenförvaltningsarbetet. Du kommer delta i samverkan nationellt med andra Beredningssekretariat och Vattenmyndigheter samt vara Länsstyrelsens kontaktperson för några av länets vattenråd.

I denna tjänst ingår också deltagandet i Länsstyrelsens interna arbetsgrupp som arbetar med uppdragen kopplade till den nationella planen för omprövningen av vattenkraft (NAP). Länsstyrelsens främsta uppgift är att leda samverkansprocessen med berörda verksamhetsutövare i de prövningsgrupper som finns i länet. Som representant för Beredningssekretariatet i NAP-gruppen har man uppgifter kopplade till vattendirektivet som är relevanta för NAP-processen.

Även andra av enhetens arbetsuppgifter kan komma att ingå i tjänsten på sikt.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig med naturvetenskaplig högskole- eller universitetsutbildning i biologi med inriktning mot sötvattenekologi/limnologi eller annan utbildning som vi bedömer lämplig.

Du ska ha flerårig arbetslivserfarenhet av arbete med vattenfrågor. Tidigare arbete med vattenförvaltning på Länsstyrelse eller annan myndighet är meriterande likaså erfarenheter från myndighetsarbete samt arbete med samverkansprocesser.

Arbetsuppgifterna kräver god datorvana. Erfarenhet av arbete med GIS är meriterande liksom erfarenhet av bearbetning och analys av stora mängder data. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

Som person är du noggrann, systematisk och har god analytisk förmåga och vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet. Du ska självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och upprätthålla dessa.

B-körkort krävs

 

Villkor
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär krav på säkerhetsklassning. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid. Provanställning tillämpas.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Miljöhandläggare med inriktning mot vattenverksamhet

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 22
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten som miljöhandläggare är placerad på Enheten för vattenskydd som består av cirka tio medarbetare som arbetar i nära samverkan med varandra.

Enheten för vattenskydd handlägger i huvudsak ärenden enligt miljöbalken och fiskelagstiftningen. Enheten ansvarar bland annat för frågor som rör tillsyn och prövning av vattenverksamheter, dammsäkerhet, vattenskyddsområden, tillsyn enligt lagen om allmänna vattentjänster, fisketillsyn och andra fiskefrågor. Enheten har även ett samordningsansvar för den samverkan som ska ske innan vattenverksamheter för produktion av vattenkraftsel genomgår prövning enligt nationell plan för att förses med moderna miljövillkor (NAP).

 

Arbetsuppgifter
Som miljöhandläggare kommer du vara en viktig del i att driva arbetet kring den nationella planen för miljöanpassning av vattenkraften framåt i Värmlands län. Arbetsuppgifterna är omväxlande och utvecklande. Du har ett stort ansvar med många externa och interna kontakter, vilket innebär att du ofta kommer i kontakt med olika typer av aktörer, som exempelvis verksamhetsutövare, intresseorganisationer, andra statliga myndigheter, domstolar, företag i olika branscher, konsulter, entreprenörer och enskilda. 

Tillsyn och prövning av vattenverksamheter kan ingå i tjänsten och innebär bland annat att kontrollera att verksamhetsutövare har behövliga tillstånd och rutiner för egenkontroll, att villkor i tillstånd iakttas och att andra krav på verksamheten som följer av miljöbalken efterlevs. Prövning av vissa mindre vattenverksamheter sker på enheten och tillstånd till större vattenverksamheter prövas i mark- och miljödomstolen. Inför prövning av tillståndsfrågor i mark- och miljödomstolen kan du få delta i samråd enligt 6 kap. miljöbalken. Vid processer i mark- och miljödomstolen ingår att föra talan för att bevaka miljöintressen och andra allmänna intressen.

Delar av arbetet är självständigt men du kommer att ingå i och arbeta tillsammans med länsstyrelsens NAP-grupp som har regelbundna avstämningar avseende inriktningar, prioriteringar och bedömningar. I tjänsten ingår även att vid behov utföra andra på enheten förekommande arbetsuppgifter och det finns goda möjligheter att anpassa din roll och dina arbetsuppgifter efter din specifika kompetens. Som miljöhandläggare förväntas du också bidra med din kompetens i ärenden och projekt som hanteras av andra enheter hos myndigheten.

Fältarbete och konferenser på annan ort förekommer i tjänsten.

 

Kvalifikationer
Du är intresserad av sötvattensbiologiska frågor både i teorin och praktiken. Du får gärna ha detta ämne som en del av din utbildning. Du kan ha en utbildningsbakgrund inom hydrologi, limnologi, biologi och ekologi eller olika ingenjörsutbildningar med koppling till miljö- och vattenvård.

Du har:

- Akademisk miljö- eller naturvetenskaplig utbildning om minst tre år, alternativt annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- B-körkort

Meriterande är:

- Erfarenhet av tillsyn och prövning enligt 11 kap. miljöbalken
- Kunskap om tillämpning av 11 kap. miljöbalken i ärendehandläggning
- Erfarenhet av arbete avseende vattenkraft och dammar
- Erfarenhet av arbete på myndighet

Du som söker ska trivas med att arbeta i team och ha god förmåga att vara konstruktiv tillsammans med andra. Du ska vara strukturerad och bra på att planera och prioritera i ditt arbete. Du kan driva dina egna ärenden framåt självständigt samtidigt som du bidrar till gruppens arbete och samverkan samt bidrar till ett gott arbetsklimat. Arbetet innebär mycket kontakter såväl internt som externt och förmåga att skapa och förvalta goda relationer är därför viktigt. Du har god kommunikativ förmåga och månar om ett bra och professionellt bemötande. Stor vikt kommer att fästas vid den personliga lämpligheten.

 

Villkor
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär krav på säkerhetsklassning. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Länsjurist

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 15
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Är du jurist med stort engagemang för rättssäkerhet och god förvaltning? Vi söker nu en eller flera länsjurister till Länsstyrelsens rättssekretariat.

Tjänsterna är tills vidare anställningar som kan komma att inledas med provanställning.

Rättssekretariatet arbetar med myndighetsövergripande juridisk styrning, internt juridiskt stöd och rådgivning till andra enheter samt håller utbildningar. Enheten prövar överklagade kommunala beslut enligt bland annat plan- och bygglagen och miljöbalken, överprövar strandskyddsdispenser, beslutar ärenden om trafikföreskrifter och driver domstolsprocesser. Därtill samordnar enheten Länsstyrelsens uppdrag som regional valmyndighet och bidrar i myndighetens arbete med krisberedskap och totalförsvar. Rättssekretariatet ger också råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen om bland annat allmän förvaltningsrätt, sekretess och dataskydd.

Rättssekretariatets arbete präglas av kollegialt samarbete såväl inom enheten som med medarbetare på Länsstyrelsens övriga enheter. De annonserade tjänsterna innebär bland annat en förstärkning av enheten med anledning av att den har fått ett utökat uppdrag inom vissa sakområden.

 

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att självständigt handlägga kvalificerade förvaltningsärenden inom Länsstyrelsens förekommande ärendeslag, exempelvis enligt miljöbalken, djurskyddslagstift­ningen och plan- och bygglagen. I arbetsuppgifterna kan också ingå att delta i Länsstyrelsens arbete med allmänna val. Du kommer även bidra med att ge juridiskt stöd till Länsstyrelsens övriga enheter och delta i överklagande- och överprövningsprocesser. Du kommer ha ett nära samarbete med kollegorna både på rättssekretariatet och myndighetens övriga enheter. Arbetet kan innebära kontakter med allmänheten, parter, kommuner och andra myndigheter samt media.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- jur. kand. eller motsvarande svensk juristexamen,
- erfarenhet av relevant juridiskt arbete på myndighet,
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, samt
- mycket god analytisk förmåga och god förmåga att på ett pedagogiskt sätt förklara komplexa juridiska sammanhang.

Det är meriterande om du har

- fullgjort notariemeritering eller utfört annat arbete på domstol som vi bedömer likvärdigt, och
- erfarenhet av juridiskt arbete inom ett eller flera av Länsstyrelsens rättsområden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har ett flexibelt arbetssätt och kan arbeta både självständigt och i grupp med såväl andra jurister som kollegor med annan profession. Du kan analysera och lösa juridiska frågeställningar samt göra avvägningar och prioriteringar utifrån komplexa sammanhang där flera olika intressen kan behöva balanseras.

För att lyckas med jobbet och trivas på Länsstyrelsen måste du vara bekväm och fungera väl i rollen som myndighetsperson samt bidra aktivt till ett positivt arbetsklimat inom Rättssekretariatet och Länsstyrelsen i övrigt.

 

Villkor
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därför krävs svenskt medborgarskap. Säkerhets­prövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av Länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Länsjurist – verksjuridisk inriktning

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 15
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Är du jurist med stort engagemang för rättssäkerhet och god förvaltning? Vi söker nu en länsjurist med verksjuridisk inriktning till Länsstyrelsens rättssekretariat.

I rollen ingår uppdraget att vara Länsstyrelsens dataskyddssamordnare. Tjänsten är en tills vidare anställning som kan komma att inledas med provanställning.


Rättssekretariatet arbetar med myndighetsövergripande juridisk styrning, internt juridiskt stöd och rådgivning till andra enheter samt håller utbildningar. Enheten prövar överklagade kommunala beslut enligt bland annat plan- och bygglagen och miljöbalken, överprövar strandskyddsdispenser, beslutar ärenden om trafikföreskrifter och driver domstolsprocesser. Därtill samordnar enheten Länsstyrelsens uppdrag som regional valmyndighet och bidrar i myndighetens arbete med krisberedskap och totalförsvar. Rättssekretariatet ger också råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen om bland annat allmän förvaltningsrätt, sekretess och dataskydd.

Rättssekretariatets arbete präglas av kollegialt samarbete såväl inom enheten som med medarbetare på Länsstyrelsens övriga enheter. Tjänsten som länsjurist med verksjuridisk inriktning är ny på rättssekretariatet och innebär en förstärkning av enheten.



Arbetsuppgifter
I rollen som länsjurist med verksjuridisk inriktning kommer du ha en mycket varierad arbetsdag. I dina uppgifter ingår bland annat att ge råd och stöd till verksamheten i verksjuridiska frågor om exempelvis dataskydd, offentlighet- och sekretess, upphandling och avtal, digitaliseringsrätt, visselblåsning samt allmänna förvaltningsjuridiska frågor. Du kommer också bidra i Länsstyrelsens arbete med att svara på remisser, utarbeta styrdokument och delta i myndighetens arbete mot korruption och oegentligheter. I arbetsuppgifterna kan också ingå att hålla utbildning inom relevanta rättsområden, som förvaltningslagen och offentlighetsprincipen.

I rollen som dataskyddssamordnare blir du en viktig pusselbit i länsstyrelsernas gemensamma dataskyddsarbete. De 21 länsstyrelserna har ett gemensamt dataskyddsombud som kompletteras med dataskyddssamordnare vid varje länsstyrelse. Som dataskyddssamordnare vid Länsstyrelsen Värmland kommer du dels att delta i det länsstyrelsegemensamma dataskyddsarbetet, dels vara Länsstyrelsen Värmlands primära kontakt för frågor om behandling av personuppgifter och ingå i myndighetens säkerhetsfunktion.

Du kommer att ha ett nära samarbete med kollegorna på både rättssekretariatet och myndighetens övriga enheter. I mån av tid kan det bli aktuellt med viss ärendehandläggning eller processföring i domstol, exempelvis i ärenden enligt miljöbalken eller plan- och bygglagen.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- jur. kand. eller motsvarande juristexamen,
- erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom det verksjuridiska området på myndighet,
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, samt
- god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att bidra på ett konstruktivt sätt i samarbete med andra professioner.

Det är meriterande om du har

- fullgjort notariemeritering eller annan erfarenhet av arbete på domstol som vi bedömer likvärdig, och
- erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har ett flexibelt arbetssätt och trivs med att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är en problemlösare som kan förklara rättsliga frågor på ett enkelt sätt och omsätta komplexa regelverk till tydliga arbetssätt. Du har god förmåga att analysera och lösa juridiska frågeställningar samt att göra avvägningar och prioriteringar utifrån komplexa sammanhang där flera olika intressen kan behöva balanseras. Du behöver också ha gott omdöme samt vara noggrann, effektiv och ha hög integritet.

För att lyckas med jobbet och trivas på Länsstyrelsen måste du vara bekväm och fungera väl i rollen som myndighetsperson samt bidra aktivt till ett positivt arbetsklimat inom Rättssekretariatet och Länsstyrelsen i övrigt. 

 

Villkor
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därför krävs svenskt medborgarskap. Säkerhets­prövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av Länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu