Karlstad: Signalskyddschef

Hitta ansökningsinfo om jobbet Signalskyddschef i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-07 // Varaktighet: Heltid

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Har du erfarenhet av säkerhetsarbete och en drivkraft att leda och utveckla? Nu söker vi en signalskyddschef för att stärka vår förmåga inom det civila försvaret.

Som signalskyddschef ingår du i myndighetens säkerhetsorganisation och du kommer i första hand att arbeta med signalskyddsrelaterade frågor. Även arbetsuppgifter inom civil beredskap kan komma att ingå i tjänsten.

Arbetsuppgifter
I rollen som signalskyddschef arbetar du nära myndighetens säkerhetschef och har till uppgift att utveckla det strategiska och operativa arbetet inom signalskydd. Du är ansvarig för att förvalta och utveckla Länsstyrelsens olika signalskyddssystem. I dagsläget är du även de värmländska kommunernas signalskyddschef.

Inom det interna säkerhetsuppdraget bidrar du till att höja myndighetens förmåga inom områdena säkerhetsskydd, informationssäkerhet, dataskydd och signalskydd. Utöver det interna arbetet är du också stödjande gentemot regionala och lokala aktörer. I tjänsten ingår regionala samordningsinsatser, utbildningsinsatser och sammankallande av regionala nätverk. Samverkan med andra aktörer är en central arbetsuppgift.

I din roll ingår bland annat att:

- ge råd och stöd till myndighetens olika verksamheter avseende signalskyddsfrågor,
- ta fram beslutsunderlag, rapporter och styrande dokument,
- leda, samordna och administrera Länsstyrelsens signalskyddstjänst,
- utveckla och stärka förmågan i länet att använda säkerhetsskyddsklassificerad information,
- utforma rutiner och riktlinjer,
- leda nätverk i länet samt
- planera och genomföra målgruppsanpassade utbildningar eller andra kommunikationsinsatser som rör signalskyddstjänst.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- lämplig högskole-/universitetsutbildning eller annan erfarenhet som Länsstyrelsen bedömer likvärdig,
- erfarenhet av arbete med signalskydd,
- arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter,
- god kunskap om aktuella signalskyddssystem,
- flerårig relevant arbetslivserfarenhet samt
- erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskyddsklassificerad information.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete i en organisation som bedriver säkerhetskänslig verksamhet samt
- erfarenhet av att planera och genomföra presentationer/utbildningar för olika målgrupper.

Som signalskyddschef behöver du ha integritet och en god systematisk och administrativ förmåga. Du behöver ha förmåga att på ett strukturerat sätt arbeta självständigt eller tillsammans med andra för att nå uppsatta mål. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Provanställning kan komma att tillämpas.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Säkerhetsrådgivare

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Säkerhetsrådgivare.

Säkerhetshandläggare med inriktning fysisk säkerhet

Läs mer Mar 28
Vill du arbeta med säkerhetsskyddsfrågor?

Arbetar du med säkerhetsskyddsfrågor och vill vara med att utveckla en myndighet som växer?

Enheten för säkerhet ingår i avdelningen för verksamhetsstöd och ansvarar för myndighetens beredskapsplanering, säkerhet och säkerhetsskydd vilket omfattar informationssäkerhet, IT-säkerhet, fysisk säkerhet, personalsäkerhet och brandskydd.

Vårt viktiga uppdrag inom totalförsvaret kräver ett välanpassat och starkt säkerhetsskydd. Myndigheten arbetar systematiskt och aktivt med säkerhetsskyddsfrågor där enheten för säkerhet leder och kontrollerar arbetet.

Dina arbetsuppgifter
Som säkerhetshandläggare kommer fokus ligga på säkerhetsskyddsplanering inom fysisk säkerhet och administrativt säkerhetsskyddsarbete. Detta innebär att tillsammans med säkerhetshandläggare utföra, följa upp och planera för åtgärder inom den fysiska säkerheten. Du kommer dessutom delta i myndighetens beredskapsarbete, som leds av andra erfarna säkerhetshandläggare, där det ingår att stödja myndighetens enheter och avdelningar. 

I rollen som säkerhetshandläggare kommer du att:

- Planera och genomföra utbildning inom fysisk säkerhet och ev. övriga områden inom säkerhetsskydd för myndighetens avdelningar och enheter
- Stödja, genomföra och följa upp fysisk säkerhet utifrån myndighetens säkerhetsskyddsanalys och riskanalys
- Stödja vid granskning och kontroll av myndighetens säkerhetsskydd utifrån gällande regelverk.
- Utgöra kontaktperson gentemot avdelningar, enheter och bevakningsföretag i frågor om fysisk säkerhet utifrån ditt kompetensområde.
- Stödja i myndighetens beredskapsplanering.

Vi har en kamratlig känsla och en stor lojalitet mot våra medarbetare inom hela myndigheten. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer vara en viktig del för att utveckla myndighetens säkerhetsarbete. Våra medarbetare har minst 28 dagars semester och upp till 35 dagar beroende av ålder. Det finns möjlighet att träna på arbetstid och en friskvårdspeng.

Arbetsorten är Karlstad. Resor i arbetet förekommer.

Dina kvalifikationer
Anställningen som säkerhetshandläggare kräver att du har:

- Universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren anser vara lämplig. Alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig  
- Minst ett års erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete med inriktning fysisk säkerhet
- Formell utbildning inom säkerhetskyddsområdet

Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av:

- Säkerhetsskyddsplanering
- Leda och utföra beredskapsplanering

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och i den här rollen är det viktigt att du är engagerad och självgående i din yrkesroll. Du trivs i samarbete med andra, är serviceinriktad och social. Som säkerhetshandläggare är det viktigt att vara strukturerad, lösningsorienterad och ha ett helhetsperspektiv. Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift.



Om anställningen
Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. 

Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. 

Välkommen med din ansökan senast den 24 april 2025.

 

Om oss

Plikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.


Läs mer på pliktverket.se

Ansök nu

Säkerhetskoordinator med inriktning brottsförebyggande arbete

Läs mer Apr 1
Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.

Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.  
 
Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd, trygghet, brottsförebyggande arbete samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. 



Arbetsuppgifter
Vill du arbeta med ett högaktuellt och snabbt växande område? Säkerhetsavdelningen stöttar våra förbundskommuner i deras brottsförebyggande arbete med lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete som grund för arbetsuppgifterna.   

I din roll som säkerhetskoordinator kommer du att bidra med specialistkompetens och strategiska perspektiv för att säkerställa ett strukturerat kunskapsbaserat arbetssätt, metodutveckling och processarbete enligt lagens krav.  

Du är en av två säkerhetskoordinatorer som ansvarar för sammanställning av kommunernas långsiktiga lägesbilder som innehåller kartläggning av brottslighetens omfattning och konsekvenser, statistik, annan kompletterande information samt analys av orsaker. Du kommer att ta fram förslag på åtgärdsplaner, bidra i genomförande och implementeringsprocesser samt uppföljning och utvärderingsarbete. Du kommer att delta i både lokala, förbundsgemensamma, regionala och nationella sammanhang. Arbetet innebär mycket nätverkande och samverkan med många olika aktörer som polisen, Länsstyrelsen, kommunernas brottsförebyggande samordnare m.fl. 

Du kommer också att bidra till att information om kommunens brottsförebyggande arbete sprids både internt och externt, både genom kommunikationsinsatser men också genom att hålla i kompetenshöjande utbildningar. Arbetet kan även innebära kontakter med media. Du kommer även att stötta kommunerna med att söka externa medel för brottsförebyggande insatser. 

Därutöver kommer du att ingå i ett team med säkerhetskoordinatorer som tillsammans arbetar med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning, ex. inom kriminologi, juridik, sociologi, samhällsanalys, eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.  

För att du ska trivas och kunna bidra i rollen behöver du ha arbetat upp en erfarenhet av att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Vi ser att du har en god analytisk förmåga och är strukturerad och noggrann i ditt arbete. Du har erfarenhet av att genomföra orsaks- och platsanalyser.  

Då tjänsten innebär att driva utvecklings- och förändringsarbete i sex kommuner ser vi det som meriterande om du har erfarenhet från kommunal organisation och gärna arbetat med organisationsutveckling, projekt- eller processledning. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat. 

Eftersom arbetet är förenat med många externa kontakter ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du är trygg och bekväm med att vara i fokus och prata inför folk samt har erfarenhet av att hålla utbildningar och leda möten. Du har erfarenhet av trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet.  

Säkerhetsavdelningens arbetsområde är prioriterat och präglas av en hög utvecklingstakt inom trygghet- och brottsförebyggande arbete. Vi söker därför dig som har förmåga att bidra till utveckling.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.  

Erfarenhet krävs.  
B-körkort krävs.  

Övrig information
Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning. 

Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.

I samband med nyanställning kan drogtester komma att bli aktuellt.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Fackliga företrädare  
Kristoffer Staaf, Vision 
054-540 28 38 
kristoffer.staaf@karlstad.se  

Magnus Lundqvist, Sveriges Ingenjörer 
054-540 28 19 
magnus.lundqvist@karlstad.se  

Robert Olofsson, Ledarna 
054-540 28 80 
robert.olofsson@karlstad.se

Ansök nu

Informationssäkerhetsspecialist

Läs mer Mar 25
Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. 




Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 80 anställda.

Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna.

Säkerhetsfunktionen arbetar främst med att bygga upp myndighetens robusta och redundanta förmåga inom säkerhetsskydd, krisberedskap och totalförsvar till skydd för myndighetens uppdrag. Nu utökar vi med en Informationssäkerhetsspecialist till Karlstad eller Solna.

Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetsspecialist ingår du i en mindre arbetsgrupp som leds av myndighetens säkerhets- och säkerhetsskyddschef. Du kommer att stödja verksamheten i att hantera interna och externa säkerhetskrav, identifiera och förebygga säkerhetshot samt driva det systematiska informationssäkerhetsarbetet. I arbetet ingår samverkan med både interna och externa parter.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Säkerställa efterlevnad av lagkrav inom informationssäkerhet.
- Leda arbetet med myndighetens ledningssystem för informationssäkerhet.
- Förvalta delprocesser inom informationssäkerhet och IT-säkerhet, vilket bl.a. innebär att analysera, ta fram och vidmakthålla styrande och centrala dokument.
- Stödja vid beredningar, säkerhetsanalyser och ackreditering av tekniska system.
- Delta i och genomföra interna kontroller, riskbedömningar, utvärderingar och hantering av incidenter.
- Planera och genomföra utbildningar.
- Omvärldsbevakning.

Befattningen inkluderar även rollen som myndighetens signalskyddschef och vid behov kan det även bli aktuellt att stödja andra säkerhetsområden.

Kvalifikationer
Detta arbete kräver:

- Relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga.
- Erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet, riskhantering och efterlevnad av säkerhetsstandarder, exempelvis ISO 27001.
- God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
- Körkort (lägst B).

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet i rollen som signalskyddschef eller biträdande signalskyddschef.
- Erfarenhet av att arbeta inom säkerhetskänslig verksamhet.
- Utbildning och/eller erfarenhet inom IT-säkerhet.
- Erfarenhet av att hålla utbildningar inom informations- och/eller IT-säkerhet.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs i samarbete med andra och har en förmåga att skapa och behålla förtroende. Du tar initiativ och kan självständigt driva ditt arbete i mål. Vidare är du ordningsam, noggrann och säkerhetsmedveten. Hos oss är hög integritet mycket viktigt och du behöver vara van att hantera känslig information på ett ansvarsfullt sätt. Det är viktigt att du har en analytisk och strukturerad förmåga samt tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv.

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Beredskapssamordnare med inriktning civilt försvar

Läs mer Jan 27
Vill du vara med och forma framtidens krisberedskap och civila försvar i Region Värmland? Säkerhets- och beredskapsavdelningen söker en engagerad och driven beredskapssamordnare som vill leda och utveckla vårt viktiga arbete med civil beredskap.

Här får du chansen att påverka och bidra till en tryggare region genom att samarbeta med både kollegor och externa aktörer. Välkommen med din ansökan!

Din arbetsplats
Krisberedskapsenheten ingår i Säkerhets- och beredskapsavdelningen som finns till för Region Värmlands verksamheter. Vi leder, samordnar, stödjer och utvecklar arbetet inom civil beredskap. Några av våra ansvarsområden är risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering samt regionens krisledningsorganisation. Vi ansvarar även för regionens funktion tjänsteman i beredskap (TiB). Med 9 medarbetare är vi en liten men dynamisk arbetsplats där du har stor möjlighet att påverka.

Arbetet med krisberedskap och civilt försvar är ett prioriterat område för Region Värmland där det sker en snabb utveckling, något som du som medarbetare får chansen att vara en del av. Våra medarbetares utveckling är viktigt för oss och vi hjälper dig nå dina mål genom kontinuerlig kompetensutveckling.

Dina arbetsuppgifter
I arbetet som beredskapssamordnare inom civilt försvar ska du leda, samordna, utveckla, stödja och följa upp verksamheternas arbete inom området. Detta görs bland annat genom att vara rådgivande i totalförsvarsfrågor och tillsammans med kollegor ansvara för arbetet med regionens civilförsvarsplanering. Vidare är du som beredskapssamordnare föredragande i regionens krisledningar och kan ingå i stabsfunktion. I tjänsten ingår att skapa, planera och genomföra utbildningar och övningar inom området civil beredskap.

Arbetsuppgifterna är varierande och innebär såväl analytiska, utredande uppgifter som praktiskt samordnande av processer och aktiviteter. Som beredskapssamordnare uppnår du mål och resultat till stor del genom att samverka med andra, såväl internt som inom Region Värmlands nätverk av aktörer. Du kommer att arbeta nära avdelningens säkerhets- och beredskapssamordnare och tillsammans med dem driva och utveckla avdelningens övriga verksamhet.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att planera och genomföra kunskapshöjande aktiviteter, utbildningar eller övningar och att du känner dig trygg i att hålla föredrag, workshops och leda möten.

För att lyckas i denna roll behöver du ha en förmåga att kunna växla perspektiv mellan övergripande nivå och praktiskt genomförande. Vi söker dig som har lätt för att skapa förtroendefulla relationer, har god kommunikativ förmåga, är en lagspelare och har ett starkt säkerhetsmedvetande. Vi värdesätter om du är självständig, initiativtagande, strukturerad, resultatinriktad samt besitter en mycket god förmåga att samverka. Du har god datorvana och känner dig trygg med att använda olika digitala verktyg och programvaror.

Meriterande erfarenheter:

- Arbete inom en beredskapsmyndighet
- Erfarenhet av att arbeta med frågor inom civil beredskap
- Erfarenhet av att leda utvecklingsarbete inom offentlig förvaltning
- Erfarenhet av stab- och ledningsarbete
- Erfarenhet av projektledning

Arbetet kan innefatta resor i tjänsten, innehav av körkort B är därför ett krav. Befattningen är säkerhetsklassad vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Då vi är måna om att finna rätt person för uppdraget lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi tillämpar löpande urval så varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Om oss

Region Värmland är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass. 


Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan. 


Läs mer om att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner och följ oss på sociala medier. 


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i rekryteringsverktyget. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län .

Handläggare av LOVA-bidrag samt regional samordnare limniska åtgärder

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 12
Nytt
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på Miljöanalysenheten där vi arbetar med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, restaurering av vattendrag, åtgärdsprogram för hotade arter, miljöövervakning, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt och hantering av invasiva främmande arter.

Arbetsuppgifter
Tjänsten ingår i beredningssekretariatet vars fokus är arbete med vattenförvaltning enligt EU:s Ramdirektiv för vatten, EU:s Dricksvattendirektiv samt handläggning av bidrag avseende Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA). Målet för arbetet är att uppnå god ekologisk och kemisk status i våra sjöar och vattendrag, god kvantitativ och kemisk status i grundvatten samt att skydda människors hälsa från skadliga effekter av alla slags föroreningar av dricksvatten.

I tjänsten ingår handläggning av LOVA-bidrag samt att ansvara för den regionala åtgärdssamordningen avseende limniskt åtgärdsarbete. 

LOVA-bidrag får ges till lokala vattenvårdsprojekt som bidrar till att nå de miljökvalitetsmål som riksdagen har fastställt. Stödberättigade åtgärder avser bland annat åtgärder som minskar övergödningsproblematik eller som syftar till att nå god ekologisk status enlig EU:s vattendirektiv. Bidrag kan lämnas till kommuner eller ideella föreningar.

Rollen som regional åtgärdssamordnare är ny för Länsstyrelsen och innebär att vara stödjande och samlande för den lokala åtgärdssamordningen med det övergripande syftet att skapa fler åtgärder. Det innebär att vara aktivt stöd gentemot både lokala åtgärdssamordnare och andra lokala aktörer för att skapa engagemang för åtgärder i prioriterade områden, att informera och stödja lokala aktörer, ge vägledning och konkret stöd för de lokala åtgärdsprocesserna och att skapa erfarenhetsutbyte. Som regional åtgärdssamordnare ska du också stödja Havs- och vattenmyndighetens arbete med att vidareutveckla åtgärdssamordning i avrinningsområden. 

På sikt kan även andra arbetsuppgifter avseende vattenfövaltning och limniskt åtgärdsarbete komma att ingå i tjänsten. 

 

Kvalifikationer
Du ska ha högskole- eller universitetsutbildning inom relevant naturvetenskapligt ämne såsom hydrogeologi, limnologi, miljövetenskap eller annan utbildning som Länsstyrelsen bedömer lämplig. 

Du ska ha tidigare arbetslivserfarenhet av vattenvårdande arbete avseende sjöar och vattendrag. Det är särskilt meriterande med tidigare arbete med samverkansprocesser liksom med handläggning av bidrag avseende miljöåtgärder. Arbete på Länsstyrelse eller annan myndighet är meriterande.

Arbetsuppgifterna kräver god datorvana. Erfarenhet av arbete med GIS är meriterande. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

Som person är du noggrann, systematisk och har problemlösande analytisk förmåga samt vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet. Du ska självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och upprätthålla dessa.

B-körkort krävs

 

Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Handläggare restaurering av vattendrag

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 12
Nytt
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på enheten för Miljöanalys där vi arbetar med kalkning och restaurering, åtgärdsprogram för hotade arter, fiskevård, miljöövervakning, vattenförvaltning, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt och hantering av invasiva främmande arter.

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i arbetsgruppen Biologisk mångfald i vatten, som arbetar med inventeringar samt restaurering och skötsel av limniska miljöer. Här ingår bland annat länets kalkningsverksamhet, restaurering av vattendrag, fiskevård, åtgärdsprogram för hotade (limniska) arter samt miljöövervakning. 

Huvudfokus i ditt arbete kommer att vara arbete med restaurering av vattendrag men även en del arbetsuppgifter kopplat till fiskförvaltning kommer ingå och arbetsuppgifter inom fler av gruppens verksamheter kan bli aktuella på sikt.

Inom arbetet med restaurering av vattendrag kommer du delta i Länsstyrelsens egna projekt gällande fiskevård/biologisk återställning. Du kommer också handlägga ansökningar gällande restaureringar och fiskevård som inkommer till Länsstyrelsen från kommuner och ideella föreningar. Fältarbeten såsom biologiska undersökningar samt planering och genomförande av restaureringsåtgärder i limniska miljöer ingår i tjänsten liksom dialog och rapporteringar till centrala myndigheter.

Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i arbetsgruppen, och på enheten.

 

Kvalifikationer
Arbetet förutsätter högskoleutbildning och flerårig arbetslivserfarenhet inom limnologi/vattenekologi samt en god förmåga att samverka med såväl externa aktörer som flera verksamheter inom Länsstyrelsen.

För tjänsten krävs:

- Högskole- eller universitetsutbildning i biologi med inriktning mot naturvård i vatten/limnologi/vattenekologi eller annan naturvetenskaplig utbildning som länsstyrelsen bedömer som lämplig.
- Flerårig arbetslivserfarenhet av arbete inom limnologi/vattenekologi/naturvård

 

Följande kompetenser är meriterande:

- Erfarenhet av arbete inom fiskförvaltning, fiskevård, biologisk återställning i sjöar och rinnande vatten
- Erfarenhet av myndighetsarbete
- Erfarenhet av projektbaserat arbete

Som person är du noggrann, systematisk och har god analytisk förmåga och vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet och du ska självständigt kunna strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och underhålla dessa. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

B-körkort krävs

 

Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Kontrollant jordbrukarstöd

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 8
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Lantbruk handlägger, kontrollerar och beslutar om EU-stöd inom jordbruket.

En stor del av stöden är miljöersättningar som ska bidra till att uppfylla de svenska miljökvalitetsmålen. På Lantbruk bedrivs också kurs- och rådgivningsverksamhet riktad till lantbrukare

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att självständigt genomföra fältkontroller samt att dokumentera och bearbeta data. Arbetet ställer stora krav på noggrannhet, förmåga att göra självständiga bedömningar i fält och att kunna kommunicera med lantbrukare. Även andra arbetsuppgifter på enheten kan bli aktuella



Kvalifikationer
Vi söker dig som är agronom, biolog, lantmästare eller har annan, som arbetsgivaren bedömer som lämplig, utbildning inom området. Erfarenhet från kontroll av jordbrukarstöd och praktiska förhållanden inom lantbruket är meriterande. B-körkort och goda datakunskaper är ett krav.

Som person är du ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du är självgående och tycker om att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. I ditt möte med människor är du trygg i dig själv, lugn och pedagogisk. Stor vikt kommer att fästas vid personliga egenskaper.



Villkor
Tidsbegränsad anställning till slutet av november

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Reservatsförvaltare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 30
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
På enheten för naturvård arbetar vi med att uppfylla miljömålen genom att exempelvis skydda värdefulla naturområden genom bildande av naturreservat.

Vi sköter och förvaltar även länets mer än 200 skyddade områden genom olika typer av naturvårdande åtgärder och tillgängliggör områden för friluftsliv. Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur och natur att fungera både idag och i framtiden.

Arbetsuppgifter
Du kommer att tillhöra arbetsgruppen med reservatsförvaltare. Med naturvårdskompetens som bas samverkar vi med markägare, entreprenörer och allmänhet. I rollen ingår även arbete med upphandlingar, projektledning, utredning och analysarbete. Detta genomförs utifrån verksamhetens övergripande prioriteringar och mål. Du kommer i hög grad att ha egna arbetsuppgifter som utförs självständigt samt deltar i arbetsgruppens gemensamma uppgifter och projekt. Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att planera och administrera genomförandet av olika typer av skötselinsatser i skyddade områden. Det kan till exempel handla om skötsel av ängs- och betesmarker, restaurering av olika naturtyper och anläggande av friluftslivsanordningar. Arbetet innebär mycket kontakter både internt och externt, samt arbete i fält.

Kvalifikationer
- Flerårig högskoleutbildning inom exempelvis biologi, naturvård, skogsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som relevant och likvärdig
- B-körkort

Det är även meriterandet om du har

- Erfarenhet av att planera och genomföra naturvårdande åtgärder.
- Erfarenhet av att arbeta med upphandlingar och/eller avtalsskrivande i samband med naturvårdsåtgärder



Du som söker ska ha god förmåga att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du är strukturerad, tar egna initiativ, har god förmåga att prioritera och kan hantera flera processer samtidigt. Du har lätt för att skapa förtroendefulla kontakter, har god samarbetsförmåga och bidrar till lösningar på ett konstruktivt sätt. Du är lösningsfokuserad och har ett stort fokus på att slutföra arbetsuppgifter samt förmår göra avvägning mellan tid och resultat. Du har god förmåga att kommunicera på svenska i både tal och skrift, samt god administrativ förmåga och datorvana. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning tillämpas. 

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Miljöhandläggare visstidsanställning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 23
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten som miljöhandläggare är placerad på Enheten för vattenskydd som består av cirka 10 medarbetare som arbetar i nära samverkan med varandra.

Enheten för vattenskydd handlägger i
huvudsak ärenden enligt miljöbalken och fiskelagstiftningen. Enheten ansvarar bland annat för frågor som rör tillsyn och prövning av vattenverksamheter, dammsäkerhet, vattenskyddsområden, tillsyn enligt lagen om allmänna vattentjänster, fisketillsyn och andra fiskefrågor. Enheten har även ett samordningsansvar för den samverkan som ska ske innan vattenverksamheter för produktion av vattenkraftsel genomgår prövning enligt nationell plan för att förses med moderna miljövillkor (NAP).

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en miljöhandläggare för en tidsbegränsad anställning. Enheten hanterar flera olika arbetsuppgifter och beroende på din kompetens och erfarenhet kan följande arbetsuppgifter komma att ingå i tjänsten.  
Tillsyn och prövning av vattenverksamheter. Tillsynsarbetet innebär bland annat att kontrollera att verksamhetsutövare har behövliga tillstånd och rutiner för egenkontroll, att villkor i tillstånd iakttas och att andra krav på verksamheten som följer av miljöbalken efterlevs. Prövning av vissa mindre vattenverksamheter sker på enheten och tillstånd till större vattenverksamheter prövas i mark- och miljödomstolen. Inför prövning av tillståndsfrågor i mark- och miljödomstolen deltar du som miljöhandläggare i samråd enligt 6 kap. miljöbalken. Vid processer i mark- och miljödomstolen är du med och för talan för att bevaka miljöintressen och andra allmänna intressen. Eventuellt kan arbete med fiskefrågor bli aktuellt. I tjänsten ingår även att vid behov utföra andra på enheten förekommande arbetsuppgifter. I rollen som miljöhandläggare arbetar du bland annat med att granska miljö- och undersökningsrapporter, att utreda ärenden och upprätta förelägganden och andra beslut.

Arbetet är självständigt men du kommer att ingå i ett team som har regelbundna avstämningar avseende inriktningar, prioriteringar och bedömningar. Som miljöhandläggare förväntas du också bidra med din kompetens i ärenden och projekt som hanteras av andra enheter hos myndigheten. Du kommer även ha kontakter med externa aktörer såsom verksamhetsutövare, intresseorganisationer, andra statliga myndigheter, domstolar, företag i olika branscher, konsulter, entreprenörer och enskilda.

Fältarbete förekommer i tjänsten.  





Kvalifikationer
Vi söker dig som har en minst treårig universitets- eller högskoleutbildning med miljö- eller
naturvetenskaplig inriktning mot exempelvis biologi, vattenteknik, hydrologi, geologi eller annan
utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Meriterande är:

• erfarenhet av arbete med prövnings- eller tillsynsfrågor, särskilt kopplat till vattenverksamhet 
• kunskap om tillämpning av 11 kap. miljöbalken i ärendehandläggning
• erfarenhet av handläggning av fiskefrågor

Du som söker ska trivas med att arbeta i team och ha god förmåga att vara konstruktiv tillsammans med andra. Du ska vara strukturerad och bra på att planera och prioritera i ditt arbete. Du kan driva dina egna ärenden framåt självständigt samtidigt som du bidrar till gruppens arbete och samverkan och bidrar till ett gott arbetsklimat. Arbetet innebär mycket kontakter såväl internt som externt och förmåga att skapa och förvalta goda relationer är därför viktigt. Du har god kommunikativ förmåga och månar om ett bra och professionellt bemötande. Du ska också ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Stor vikt kommer att fästas vid den personliga lämpligheten. 

Villkor
Tidsbegränsad anställning t.o.m. 2025-12-31. Eventuellt finns möjlighet till förlängning.



För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu