Karlstad: Handläggare med säkerhetsskyddskompetens

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare med säkerhetsskyddskompetens i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-04 // Varaktighet: Heltid

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du bidra till att stärka förmågan att genomföra räddningsinsatser och skydda Sveriges civilbefolkning? Då är du kanske vår nästa kollega!.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare i stabsfunktionen är du ett stöd till avdelningens chefer i olika interna myndighetsprocesser. I rollen som handläggare med säkerhetsskyddskompetens kommer du att vara huvudansvarig för att samordna avdelningens säkerhetsskyddsarbete och delta i annat löpande stabsarbete. Du blir kontaktpunkten mellan myndighetens normerande verksamhetsskyddssfunktion och den operativa sakverksamheten. Det innebär att du kommer att vara ett stöd till chefer i arbetet med verksamhetsbeskrivningar, säkerhetsskyddsanalyser, säkerhetsskyddsbedömningar och vid upprättandet av t.ex. säkerhetsskyddsavtal. Arbetet spänner mellan att självständigt upprätta dokument till att stödja chefer. Du kommer också, vid behov, genomföra riktade utbildningsinsatser på avdelningen.

Parallellt kommer du också att stötta verksamheten i kontinuitetshanterings- och Risk- och sårbarhetsprocesserna (RSA). Tillsammans med övriga kollegor i stabsfunktionen är du en viktig del av avdelningens processer och särskilt i beredning av ärenden och vid föredragningar.

I arbetet kommer du att arbeta med hela avdelningens verksamhet och i myndighetsövergripande arbetsgrupper vilket ger dig tillgång till en bred kunskap inom MSB.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk utbildning eller erfarenheter som vi bedömer likvärdigt.
- Grundläggande kunskap om säkerhetsskyddslagstiftningen.
- Kunskap om arbete med hotbedömningar och förmåga att omsätta vad externa hot och risker betyder för egen verksamhet.
- Kunskap om hur man identifierar sårbarheter och bedömer lämpliga skyddsåtgärder i säkerhetskänslig verksamhet.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser (RSA). Erfarenhet av arbete med kontinuitetshantering.
- Erfarenhet av samordningsuppdrag i offentlig förvaltning.
- Erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en sex månaders provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen som handläggare med säkerhetsskyddskompetens är placerad på stabsenheten vid avdelningen för Räddningstjänst och skydd av befolkningen. Staben är ett ledningsstöd med uppgift är att stödja avdelningschefen med att inrikta, planera, styra och följa upp verksamheten. I uppdraget ingår att samordna avdelningens löpande arbete och samverkan med övriga delar av myndigheten. Staben arbetar också med övergripande myndighets- och avdelningsuppdrag. Utöver detta ansvarar staben för beredning av ärenden, samordning av forskning samt EU- och internationella frågor, förvaltning och utveckling av processer. Stabsenheten innehåller två funktioner och tjänsten som säkerhetsskyddshandläggare är placerad vid stabsfunktionen. Utöver stabsfunktionen innehåller stabsenheten en kanslifunktion för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Stabsenheten leds av en enhetschef och har tolv medarbetare.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Lars Lundkvist. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Leif Fröhlén (Seko).  Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 25 februari 2025.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare till vattenförvaltning och LOVA

Läs mer Maj 14
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på Miljöanalysenheten där vi arbetar med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, restaurering av vattendrag,  åtgärdsprogram för hotade arter, miljöövervakning, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt och hantering av invasiva främmande arter.

Arbetsuppgifter
Tjänsten ingår i beredningssekretariatet vars fokus är arbete med vattenförvaltning enligt EU:s Ramdirektiv för vatten, EU:s Dricksvattendirektiv samt handläggning av bidrag avseende Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA). Målet för arbetet är att uppnå god ekologisk och kemisk status i våra sjöar och vattendrag, god kvantitativ och kemisk status i grundvatten samt att skydda människors hälsa från skadliga effekter av alla slags föroreningar av dricksvatten.

Arbetet inom vattenförvaltningen innebär att driva det regionala arbetet i enlighet med EU:s vattendirektiv. Du kommer att arbeta med att kartlägga miljötillstånd, analysera påverkan och åtgärdsbehov samt med normsättning av yt- och grundvatten. Du kommer att tillsammans med kollegor ansvara för frågor som rör både yt- och grundvatten.

I tjänsten ingår även handläggning av bidragsansökningar gällande LOVA. Bidrag får ges till lokala vattenvårdsprojekt som bidrar till att nå de miljökvalitetsmål som riksdagen har fastställt. Stödberättigade åtgärder avser bland annat åtgärder som minskar övergödningsproblematik eller som syftar till att nå god ekologisk status enlig EU:s vattendirektiv. Bidrag kan lämnas till kommuner eller ideella föreningar.

 

Kvalifikationer
Du ska ha högskole- eller universitetsutbildning inom relevant naturvetenskapligt ämne såsom hydrogeologi, limnologi, miljövetenskap eller annan utbildning som Länsstyrelsen bedömer lämplig.

Du ska ha tidigare arbetslivserfarenhet av arbete med vattenfrågor. Det är särskilt meriterande med tidigare arbete inom vattenförvaltningen. Arbete på Länsstyrelse eller annan myndighet är meriterande liksom erfarenheter från myndighetsarbete samt arbete med samverkansprocesser. 

Arbetsuppgifterna kräver god datorvana. Erfarenhet av arbete med GIS är meriterande. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

Som person är du noggrann, systematisk och har problemlösande analytisk förmåga samt vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet. Du ska självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och upprätthålla dessa.

B-körkort krävs

 

Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Handläggare av LOVA-bidrag samt regional samordnare limniska åtgärder

Läs mer Maj 12
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på Miljöanalysenheten där vi arbetar med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, restaurering av vattendrag, åtgärdsprogram för hotade arter, miljöövervakning, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt och hantering av invasiva främmande arter.

Arbetsuppgifter
Tjänsten ingår i beredningssekretariatet vars fokus är arbete med vattenförvaltning enligt EU:s Ramdirektiv för vatten, EU:s Dricksvattendirektiv samt handläggning av bidrag avseende Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA). Målet för arbetet är att uppnå god ekologisk och kemisk status i våra sjöar och vattendrag, god kvantitativ och kemisk status i grundvatten samt att skydda människors hälsa från skadliga effekter av alla slags föroreningar av dricksvatten.

I tjänsten ingår handläggning av LOVA-bidrag samt att ansvara för den regionala åtgärdssamordningen avseende limniskt åtgärdsarbete. 

LOVA-bidrag får ges till lokala vattenvårdsprojekt som bidrar till att nå de miljökvalitetsmål som riksdagen har fastställt. Stödberättigade åtgärder avser bland annat åtgärder som minskar övergödningsproblematik eller som syftar till att nå god ekologisk status enlig EU:s vattendirektiv. Bidrag kan lämnas till kommuner eller ideella föreningar.

Rollen som regional åtgärdssamordnare är ny för Länsstyrelsen och innebär att vara stödjande och samlande för den lokala åtgärdssamordningen med det övergripande syftet att skapa fler åtgärder. Det innebär att vara aktivt stöd gentemot både lokala åtgärdssamordnare och andra lokala aktörer för att skapa engagemang för åtgärder i prioriterade områden, att informera och stödja lokala aktörer, ge vägledning och konkret stöd för de lokala åtgärdsprocesserna och att skapa erfarenhetsutbyte. Som regional åtgärdssamordnare ska du också stödja Havs- och vattenmyndighetens arbete med att vidareutveckla åtgärdssamordning i avrinningsområden. 

På sikt kan även andra arbetsuppgifter avseende vattenfövaltning och limniskt åtgärdsarbete komma att ingå i tjänsten. 

 

Kvalifikationer
Du ska ha högskole- eller universitetsutbildning inom relevant naturvetenskapligt ämne såsom hydrogeologi, limnologi, miljövetenskap eller annan utbildning som Länsstyrelsen bedömer lämplig. 

Du ska ha tidigare arbetslivserfarenhet av vattenvårdande arbete avseende sjöar och vattendrag. Det är särskilt meriterande med tidigare arbete med samverkansprocesser liksom med handläggning av bidrag avseende miljöåtgärder. Arbete på Länsstyrelse eller annan myndighet är meriterande.

Arbetsuppgifterna kräver god datorvana. Erfarenhet av arbete med GIS är meriterande. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

Som person är du noggrann, systematisk och har problemlösande analytisk förmåga samt vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet. Du ska självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och upprätthålla dessa.

B-körkort krävs

 

Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Handläggare restaurering av vattendrag

Läs mer Maj 12
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på enheten för Miljöanalys där vi arbetar med kalkning och restaurering, åtgärdsprogram för hotade arter, fiskevård, miljöövervakning, vattenförvaltning, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt och hantering av invasiva främmande arter.

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i arbetsgruppen Biologisk mångfald i vatten, som arbetar med inventeringar samt restaurering och skötsel av limniska miljöer. Här ingår bland annat länets kalkningsverksamhet, restaurering av vattendrag, fiskevård, åtgärdsprogram för hotade (limniska) arter samt miljöövervakning. 

Huvudfokus i ditt arbete kommer att vara arbete med restaurering av vattendrag men även en del arbetsuppgifter kopplat till fiskförvaltning kommer ingå och arbetsuppgifter inom fler av gruppens verksamheter kan bli aktuella på sikt.

Inom arbetet med restaurering av vattendrag kommer du delta i Länsstyrelsens egna projekt gällande fiskevård/biologisk återställning. Du kommer också handlägga ansökningar gällande restaureringar och fiskevård som inkommer till Länsstyrelsen från kommuner och ideella föreningar. Fältarbeten såsom biologiska undersökningar samt planering och genomförande av restaureringsåtgärder i limniska miljöer ingår i tjänsten liksom dialog och rapporteringar till centrala myndigheter.

Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i arbetsgruppen, och på enheten.

 

Kvalifikationer
Arbetet förutsätter högskoleutbildning och flerårig arbetslivserfarenhet inom limnologi/vattenekologi samt en god förmåga att samverka med såväl externa aktörer som flera verksamheter inom Länsstyrelsen.

För tjänsten krävs:

- Högskole- eller universitetsutbildning i biologi med inriktning mot naturvård i vatten/limnologi/vattenekologi eller annan naturvetenskaplig utbildning som länsstyrelsen bedömer som lämplig.
- Flerårig arbetslivserfarenhet av arbete inom limnologi/vattenekologi/naturvård

 

Följande kompetenser är meriterande:

- Erfarenhet av arbete inom fiskförvaltning, fiskevård, biologisk återställning i sjöar och rinnande vatten
- Erfarenhet av myndighetsarbete
- Erfarenhet av projektbaserat arbete

Som person är du noggrann, systematisk och har god analytisk förmåga och vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet och du ska självständigt kunna strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och underhålla dessa. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

B-körkort krävs

 

Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Administratör till Klassifikationsenheten

Läs mer Maj 12
Söker du en utmanande och givande roll inom hälso- och sjukvården? Välkommen till vår klassifikationsenhet där du får arbeta med ett dedikerat team och göra en verklig skillnad.

Ansök idag och bli en del av våra engagerade arbetsplats!

Din arbetsplats
Välkommen till hälso- och sjukvårdens klassifikationsenhet, en dynamisk del av område vårdkvalitet! Här arbetar du tillsammans med ett engagerat team på 10 medarbetare som fokuserar på sjukdomsklassifikation, köpt och såld vård, support till hälso- och sjukvårdens verksamheter samt vårdgarantifrågor. 

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en administratör för visstidsanställning.

Som en del av vår enhet har du det övergripande ansvaret för att diagnosklassificeringen sker enhetligt och korrekt. Du följer upp och utvärderar klassificeringskvaliteten och kvantiteten, identifierar behov och samordnar utbildningsinsatser. Du granskar regionens fakturor för köpt vård och hanterar ansökningar från Försäkringskassan gällande EU/EES-vård.

Du ansvarar för gruppering och fakturering av såld vård samt kontrollerar fakturor när andra regioner åberopar våra avtal. Genom vårdgarantikansliet ger du stöd till patienter och medarbetare i frågor om vårdgaranti och fritt vårdval samt lotsar patienter till rätt vård.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig med kompetens och utbildning/godkänt kunskapstest i sjukdomsklassificering, samt vårdadministrativ utbildning eller motsvarande erfarenhet. 

Du är strukturerad och noggrann, planerar och genomför dina uppdrag självständigt och med precision. Din utmärkta samarbetsförmåga och lyhördhet för verksamheternas behov bidrar till en positiv arbetsmiljö och framgång i rollen. Du sätter höga mål och arbetar hårt för att nå dem, vilket säkerställer korrekt diagnosklassificering. Din strävan efter utmaningar driver dig att förbättra kvalitet och kvantitet. Med din fokuserade inställning hanterar du ansökningar och fakturering med precision, och ditt engagemang ger bästa möjliga stöd till patienter och medarbetare. 

Vi ser det som meriterande om du har goda kunskaper i primär- och sekundärklassificering. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Urval till intervju sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!

Om oss

Region Värmland är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass. 


Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan. 


Läs mer om hur det är att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner och följ oss på sociala medier. 


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i rekryteringsverktyget. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Kontrollant jordbrukarstöd

Läs mer Maj 8
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Lantbruk handlägger, kontrollerar och beslutar om EU-stöd inom jordbruket.

En stor del av stöden är miljöersättningar som ska bidra till att uppfylla de svenska miljökvalitetsmålen. På Lantbruk bedrivs också kurs- och rådgivningsverksamhet riktad till lantbrukare

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att självständigt genomföra fältkontroller samt att dokumentera och bearbeta data. Arbetet ställer stora krav på noggrannhet, förmåga att göra självständiga bedömningar i fält och att kunna kommunicera med lantbrukare. Även andra arbetsuppgifter på enheten kan bli aktuella



Kvalifikationer
Vi söker dig som är agronom, biolog, lantmästare eller har annan, som arbetsgivaren bedömer som lämplig, utbildning inom området. Erfarenhet från kontroll av jordbrukarstöd och praktiska förhållanden inom lantbruket är meriterande. B-körkort och goda datakunskaper är ett krav.

Som person är du ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du är självgående och tycker om att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. I ditt möte med människor är du trygg i dig själv, lugn och pedagogisk. Stor vikt kommer att fästas vid personliga egenskaper.



Villkor
Tidsbegränsad anställning till slutet av november

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Utredare med inriktning civil beredskapsplanering

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 6
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Den säkerhetspolitiska utvecklingen i Sveriges närområde och det svenska medlemskapet i Nato, sätter arbetet med att utveckla den civila beredskapen i ett historiskt viktigt sammanhang.

Dessutom har den försvarspolitiska inriktningen från december 2024 inneburit ökad kraft i arbetet.

MSB har en ledande roll i utvecklingen av det civila försvaret och har regeringens uppdrag att samordna planering och andra förberedelser för att hantera krigsfara och krig För att stärka både planeringen i det civila försvaret och olika aktörers samordning av planeringen, söker vi nu flera utredare med inriktning civil beredskapsplanering.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Vi söker strategiska och utvecklingsinriktade utredare som med sin kunskap och erfarenhet vill vara med och utveckla Sveriges civila försvar som är i en spännande utvecklingsfas. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten kommer du att delta i utvecklingen av arbetet med planering inom det civila försvaret. Det omfattar bland annat stöd till aktörer, metod- och processutveckling och samordning av aktörers arbete med planering. Det kan även innefatta nära samarbete med Försvarsmakten och andra myndigheter av särskilt betydelse för den civila beredskapen.

Under 2025 arbetar enheten framförallt med samordning av myndigheters förmågeplanering, utveckling av såväl enskilda aktörers som aktörsgemensam förberedande planering, att driva den centrala mötesserien och att utveckla lokala och regionala aktörers förmåga att utöva sitt geografiska områdesansvar. Enheten har även ett särskilt ansvar när det kommer till kontakter med och stöd till beredskapssektorerna inom framförallt planeringsarbetet. Din bakgrund och dina erfarenheter kommer att vara betydelsefulla för vilka arbetsuppgifter du tilldelas.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- för uppgiften relevant akademisk utbildning eller kunskaper och erfarenheter som vi bedömer som likvärdiga,
- flerårig erfarenhet från med arbete med krisberedskap, civilt försvar eller totalförsvar vid statlig myndighet eller annan offentlig aktör,
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av projektledning eller på motsvarande sätt lett större arbeten,
- erfarenhet av myndighetssamverkan och av att representera en arbetsgivare,
- erfarenhet av förberedande planering vid statlig myndighet eller annan offentlig aktör,
- erfarenhet av förmågeplanering vid statlig myndighet eller annan offentlig aktör,
- kunskap om den statliga budgetprocessen eller regeringens styrning av sina myndigheter,
- arbetat med processutveckling eller verksamhetsstyrning,
- erfarenhet av arbete med policyfrågor inom EU eller Nato,
- har använt engelska som arbetsspråk.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som utredare hos oss behöver du ha god analytisk förmåga och kunna dra slutsatser utifrån komplexa underlag i viktiga frågor. Du behöver ha förmåga att driva strategiska frågor i utvecklingen av beredskapssystemet, samt vara prestigelös i ditt arbete. I arbetet ingår även att ta fram skriftliga underlag och du behöver därför vara en duktig skribent på svenska. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm eller Karlstad. Resor i förekommer i arbetet, både inom och utom Sverige.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På enheten för planering av civil beredskap är vi nu 18 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor .

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Anders Eriksson. Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Alexandra Grundel Lauritzen (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 26 maj 2025

Ansök nu

Studio- och videoproducent till enheten för kommunikationskanaler

Bildproducent
Läs mer Maj 2
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Vi söker dig som vill ansvara för MSB:s livesändningar, webbinarier och interna filmproduktioner.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du ingår i ett team med digitala kommunikatörer och samarbetar även nära övriga medarbetare på MSB. I rollen ingår mycket resande och självständigt arbete.

I dina arbetsuppgifter ingår:

- Producera livesändningar och inspelade webbinarier.
- Filma och redigera utifrån de behov som myndigheten har, exempelvis innehåll i sociala medier, informationsfilmer och dokumentation av övningar.
- Ansvara för våra studior i Karlstad och Stockholm.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Relevant utbildning inom filmproduktion eller annan erfarenhet som arbetsgivaren anser likvärdig.
- Erfarenhet av att producera livesändningar och filmproduktion.
- Mycket goda kunskaper i videoredigering.

Det är meriterande om du har:

- Utbildning inom livesändning och studioteknik (Ljud, ljus och bild).
- Kunskap i Adobe Photoshop och After effects.
- Erfarenhet av innehållsproduktion i sociala medier.
- Erfarenhet av medielagring.
- Har kunskap och erfarenhet av att skapa tillgängligt innehåll som uppfyller tillgänglighetsdirektivet och de krav som gäller för myndigheter.
- Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Tjänsten är placerad på Avdelningen för kommunikation och befolkningens beredskap på Enheten för kommunikationskanaler. Enhetens uppgift är att säkerställa effektiva val av kommunikationskanaler genom att inrikta och stödja om hur och var kommunikation bör ske. I detta ingår att utveckla myndighetens kommunikativa förmåga.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Marie Kämpe. Fackliga företrädare är Fredrik Höglund (Saco-S), Hannah Wiklander (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2025

Ansök nu

Studio- och videoproducent till enheten för kommunikationskanaler

Bildproducent
Läs mer Maj 5
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Vi söker dig som vill ansvara för MSB:s livesändningar, webbinarier och interna filmproduktioner.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du ingår i ett team med digitala kommunikatörer och samarbetar även nära övriga medarbetare på MSB. I rollen ingår mycket resande och självständigt arbete.

I dina arbetsuppgifter ingår:

- Producera livesändningar och inspelade webbinarier.
- Filma och redigera utifrån de behov som myndigheten har, exempelvis innehåll i sociala medier, informationsfilmer och dokumentation av övningar.
- Ansvara för våra studior i Karlstad och Stockholm.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Relevant utbildning inom filmproduktion eller annan erfarenhet som arbetsgivaren anser likvärdig.
- Erfarenhet av att producera livesändningar och filmproduktion.
- Mycket goda kunskaper i videoredigering.
- B-körkort.

Det är meriterande om du har:

- Utbildning inom livesändning och studioteknik (Ljud, ljus och bild).
- Kunskap i Adobe Photoshop och After effects.
- Erfarenhet av innehållsproduktion i sociala medier.
- Erfarenhet av medielagring.
- Har kunskap och erfarenhet av att skapa tillgängligt innehåll som uppfyller tillgänglighetsdirektivet och de krav som gäller för myndigheter.
- Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Tjänsten är placerad på Avdelningen för kommunikation och befolkningens beredskap på Enheten för kommunikationskanaler. Enhetens uppgift är att säkerställa effektiva val av kommunikationskanaler genom att inrikta och stödja om hur och var kommunikation bör ske. I detta ingår att utveckla myndighetens kommunikativa förmåga.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Marie Kämpe. Fackliga företrädare är Fredrik Höglund (Saco-S), Hannah Wiklander (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2025

Ansök nu

Handläggare med inriktning skogsbrand

Brandingenjör
Läs mer Apr 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Till avdelningen för räddningstjänst och skydd av befolkningen söker vi nu en blivande expert med fokus på skogsbrandfrågor.

Du kommer att arbeta på enheten för naturolyckor och klimatanpassning. Enhetens uppgifter är bland annat att, tillsammans med andra aktörer, utveckla förmåga att förebygga och hantera klimat- och naturrelaterade olyckor som skogsbränder, översvämningar, ras och skred. Du ska bidra till att stärka samhällets förmåga att möta förändringar i riskbild vad gäller vegetationsbränder utifrån klimatförändringar, förändrat säkerhetsläge och andra förändringar i samhället. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill bidra till att stödja utvecklingen av såväl metoder, teknik, analys och samverkan för att förebygga och begränsa skogsbränders spridning och konsekvenser. 

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med dina kollegor:

- analysera behov av förbättringar i befintligt stöd till kommunal räddningstjänst och andra aktörer.
- vidareutveckla brandriskprognossystem och analys av förväntat brandbeteende.
- bidra till MBS:s operativa förmåga att stödja kommunal räddningstjänst genom att under skogsbrandsäsongen löpande analysera brandriskläget.
- genomföra förbättringar i befintligt stöd, metoder, samverkan och teknik med grund i analyser, intressenternas behov och omvärldens krav.
- delta i olika nätverk, utvecklingsarbeten och att omsätta forskningsresultat för att utforma olika framtida tekniska och organisatoriska lösningar.

I arbetet ingår många kontakter med andra aktörer både nationellt och internationellt där du förväntas representera myndigheten.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning med inriktning mot brandingenjör, naturvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- kunskap om räddningstjänst och erfarenhet av eller intresse för skogsbrandområdet.
- goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
- god datorvana.
- god analytisk förmåga och förmåga att samarbeta.

Det är meriterande om du har:

- kunskap om brandbeteende, modellering av brandspridning och brandriskprognoser.
- kunskap om detektionsteknik eller GIS.
- erfarenhet av arbete med analyser och utvecklingsfrågor.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer både nationellt och internationellt. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter eget behov. Du har också möjlighet att arbeta vissa delar av arbetstiden på distans.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. 

Om oss
Enheten för arbete med naturolyckor och klimatanpassning verkar för att stärka samhällets förmåga att förebygga och mildra effekterna av klimat- och naturrelaterade risker och olyckor och att tillsammans med andra aktörer arbeta för att förebygga, begränsa och utveckla förmåga att hantera skogsbränder. Vidare ingår bedömning och hantering av översvämningsrisker, skydd mot översvämning och hantering av bidrag till förebyggande åtgärder mot naturolyckor och oljeskadeskydd.

Enhetens 13 medarbetare finns placerade i Karlstad och Stockholm. De tre som i dag huvudsakligen arbetar med skogsbrandfrågor finns placerade i Karlstad.

Vi erbjuder en proaktiv verksamhet med fantastiskt kompetenta och hjälpsamma kollegor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta Matte Lindahl Olsson. Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 19 maj 2025

Ansök nu

Enhetschef för enheten för befolkningens beredskap

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 28
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Har du klokheten att förutse vad som ska hända? Då kanske du är vår nästa kollega!

Enheten för befolkningens beredskap arbetar för att öka befolkningens motståndskraft och försvarsvilja vid kris och krig.

Därtill arbetar enheten också för att öka säkerheten i offentliga miljöer för att skydda allmänheten samt samhällets funktioner mot våldsbejakande extremism och terrorism. Detta gör vi genom att informera allmänheten om krisberedskap och civilt försvar, genom riskkommunikation och genom stöd i riskkommunikation till aktörer i krisberedskapssystemet. Enheten ansvarar också för myndighetens svartjänst till befolkningen. 

Ledarskapet hos oss utgår från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med det innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för att driva enhetens frågor på en strategisk och operativ nivå tillsammans med dina medarbetare. Du ska leda och styra med enhetens, avdelningens och myndighetens mål och medarbetar- och ledarkriterier som utgångspunkt. I din roll ingår samverkan både internt inom MSB och externt gentemot andra organisationer.

I dina arbetsuppgifter ingår också:

- Vara myndighetsrepresentant i nätverk eller styrgrupper som är kopplade till enhetens uppdrag.
- Agera som myndighetens talesperson i frågor som rör enhetens arbete inom exempelvis terrorbekämpning eller egenberedskap.
- Ingå i avdelningens ledningsgrupp samt bidra och utveckla avdelningsgemensamma projekt.

Myndigheten byter den 1 januari 2026 namn till Myndigheten för civilt försvar, MCF. Verksamheten styrs tydligare mot civilt försvar vilket innebär att vi är inne i ett skede av förändring. Det präglar såväl arbetet på avdelningen och enheten som din roll. Det ställer också krav på att du kan leda förändring och har förmåga att inspirera andra till nya arbetssätt.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning inom relevant område alternativt annan utbildning i kombination med relevant yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Chefs- och ledarerfarenhet med gott renommé.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
- Erfarenhet av arbete med säkerhet i offentlig miljö samt risk- och kriskommunikation mot allmänheten.

Det är meriterande om du har:

- Kunskaper inom det svenska krisberedskapssystemet.
- Erfarenhet av statlig eller annan offentlig verksamhet, gärna i chefs- eller ledarbefattning.

Som chef och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

I rollen som enhetschef är det också viktigt att du är flexibel samt att du har förmåga att se helhet och ta hänsyn till det större perspektivet. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enheten finns på Avdelningen för kommunikation och befolkningens beredskap. En avdelning som har totalt fyra enheter och en stab. Förutom Enheten för befolkningen beredskap ansvarar avdelningen för myndigheternas samlade krisinformation via kanalen Krisinformation.se och myndighetens övriga interna och externa kommunikation.

MSB arbetar i aktivitetsbaserade kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Det finns möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig möjlighet att ta ut friskvårdstimme och ett årligt friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta tf avdelningschef Jonas Norén alternativt Marie Kämpe. Fackliga företrädare är Fredrik Höglund (Saco-S), Hannah Wiklander (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 19 maj 2025

Ansök nu

Chef till verksamheten för stöd till ledning och samverkan

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 24
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Ledarskapet hos oss utgår från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans.

Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med det innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som chef för verksamheten för stöd till ledning och samverkan har du personal- och resultatansvar och ingår i avdelningens ledningsgrupp. I arbetet ingår att leda och följa upp verksamheten mot uppställda mål genom de tre underställda enhetscheferna. Du ska förvalta och utveckla verksamheten med myndighetens uppdrag och mål som utgångspunkt, och vara lyhörd för målgruppernas behov. Du ska vidare verka för att verksamheten har ett utvecklande arbetsklimat och goda relationer med övriga i myndigheten och externa samarbetspartners. Vara aktiv och bidra i arbetet med att utveckla avdelningens arbete med ledningsstödsystem för det civila försvaret. Nära samverkan med Försvarsmakten, FMV och Rymdstyrelsen, även med företag i branschen samt andra verksamheter inom avdelningen och myndigheten.

Verksamheten finns både i Karlstad och Stockholm. 

 Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en för rollen relevant akademisk utbildning, inom exempelvis teknikområdet, och flera års erfarenhet av att vara chef på strategisk nivå.  Vidare har du erfarenhet av förändringsledning och arbete med beredskap och/eller civilt försvar. Du har en hög säkerhetsmedvetenhet och även tidigare erfarenhet av, och kunskap om,  säkerhetsarbete. 

Som person är du strukturerad, mål- och resultatinriktad. Din problemlösande analysförmåga kommer väl till pass här, liksom din strategiska förmåga som innebär att du kan sätta verksamhetens uppdrag i ett större sammanhang och ta ett helhetsperspektiv på frågor.

Det är meriterande om du har:

-  erfarenhet av att leda genom andra chefer 
- erfarenhet av ledning och samverkan inom det civila eller militära försvaret, inklusive kunskaper om Försvarsmakten
- ämneskunskaper relaterade till verksamhetens ansvarsområde, exempelvis rymdfrågor, säker informationshantering, medieberedskap eller ledningsplatser
- erfarenhet av arbete med EU- och Nato-frågor
- utbildningar inom relevanta ämnesområden, exempelvis säkerhetsskydd och totalförsvar  

Som chef och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, har god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har lätt för att samarbeta och en god förmåga att företräda MSB och bygga relationer med samarbetspartners.  Vidare är du en god kommunikatör med goda språkkunskaper i tal och skrift, både på svenska och på engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm på vårt kontor Tomteboda, och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Avdelningen för cybersäkerhet och säkra kommunikationstjänster är indelad i fyra verksamheter, där vi nu söker en chef för verksamheten stöd till ledning och samverkan. I verksamhetens ansvar ingår bland annat signalskydd, medieberedskap, ledningsplatser samt rymdområdet. Verksamhetens mål är att tydligare samla men inom enheterna renodla det arbete som görs på avdelningen med att stärka civila försvaret kring rymdsäkerhet och -beredskap, utveckling, samordning och arbete med ledningsplatser och säkra kommunikationer. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta avdelningschef Åke Holmgren. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco, Jan Herremo ST, Josefin Berglund och Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 18 maj månad 2025.

Ansök nu