Karlstad: Handläggare risk och säkerhet tillika signalskyddschef

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare risk och säkerhet tillika signalskyddschef i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-04 // Varaktighet: Heltid

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Risk och säkerhet arbetar med uppgifter inom totalförsvar, civil beredskap, säkerhet och riskhantering.

Verksamheten befinner sig i ett spännande utvecklingsskede och vi behöver därför stärka upp vårt team. Inom enheten arbetar vi för att utveckla länets förmåga och samverkan mellan aktörer, med syftet att säkerställa en hög beredskap och effektiv hantering av samhällsstörningar. Vi arbetar utmed hela hotskalan, det vill säga till vardags, vid kriser eller allvarliga samhällsstörningar samt inför och under höjd beredskap. 

Arbetsuppgifter
Som handläggare tillika signalskyddschef ingår du i både området Civil beredskap och Säkerhet. Inom säkerhetsuppdraget arbetar vi med myndighetens interna säkerhetsskydd, informationssäkerhet och signalskydd. Arbetet går i första hand ut på att säkerställa myndighetens interna säkerhet i olika aspekter men vi arbetar också stödjande gentemot regionala och lokala aktörer med bland annat utbildnings- och samordningsinsatser.
 
Som handläggare inom civil beredskap leder och driver du i nära samarbete med dina kollegor uppdrag inom civilt försvar och krisberedskapsområdet. Det handlar om att stödja och samarbeta med kommuner, regionen och andra aktörer i länet. Du deltar i och driver externa nätverk inom enhetens ansvarsområden. I arbetet ingår även att utveckla verksamheten och stödet till Länsstyrelsen internt. Du kommer även delta i omvärldsbevakning, analys, rapportering och remisshantering.

Som signalskyddschef är du ansvarig för att förvalta och utveckla Länsstyrelsens olika signalskyddssystem. Du agerar som ledare för planering och i införandet av signalskydd i länets kommuner samt övriga aktörer.

I tjänsten som helhet ingår regionala samordningsinsatser, utbildningsinsatser och sammankallande av regionala nätverk. Samverkan med andra aktörer är en central arbetsuppgift.

Exempel på arbetsuppgifter kan vara:

- Samverkan med frivilligorganisationer
- Samverkan med kommunerna vad gäller energiberedskap
- Lägesrapporteringar
- Arbete med att stärka hemberedskap
- Utveckla och stärka förmågan i länet att använda säkerhetsskyddsklassificerad information
- Utforma rutiner och riktlinjer
- Leda nätverk i länet

Kvalifikationer
Krav för tjänsten är:

- Lämplig högskole-/universitetsutbildning
- God kunskap om aktuella signalskyddssystem
- Utbildning som signalskyddschef
- Erfarenhet av att leda och använda signalskydd
- Tidigare arbete inom både kommunal och statlig verksamhet
- Kunskap inom områdena säkerhetsskydd och informationssäkerhet

Meriterande är:

- Erfarenhet av Rakel och WIS
- Erfarenhet av samverkan med Försvarsmakten och civila totalförsvarsmyndigheter
- Erfarenhet av att utbilda samt leda övning
- Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter såsom att skriva mötesanteckningar och protokoll
- God kännedom om Länsstyrelsens roll och uppdrag inom det civila beredskapssystemet

Som person är du nyfiken och har förmåga att driva arbetet framåt. Du är pedagogisk,
kommunikativ och anpassar innehåll och tilltal efter målgrupp och syfte i både muntlig och skriftlig kommunikation. Du har förmåga att snabbt ta till dig ny kunskap och sätta dig in i nya områden. Du arbetar strukturerat med uppdraget i fokus. Du har goda kunskaper i Microsoft Office-programmen och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Utredare inriktning av civilt försvar

Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Enheten för inriktning av civil beredskap vid Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar har till uppgift att med olika medel inrikta det svenska beredskapssystemets utveckling av det civila försvaret.

Vårt arbete omfattar såväl beredskapsmyndigheter som kommuner och regioner.

Som utredare kommer du att arbeta med strategisk inriktning av civilt försvar och krisberedskap på nationell nivå, och bidra till att skapa förutsättningar för en samordnad planering för totalförsvaret. 

I dina arbetsuppgifter ingår:

- att ta fram underlag, vägledningar och stöd.
- även arbete med övriga uppgifter inom enhetens ansvarsområde kan förekomma.

Arbetet innebär flera kontaktytor inom MSB och med aktörerna i beredskapssystemet. Samarbetet med Försvarsmakten är viktigt eftersom myndigheterna tillsammans har regeringens uppdrag att främja och utveckla en samordnad planering inom totalförsvaret.

Enhetens arbete befinner sig i centrum av en viktig utvecklingsfas i inriktningen och planeringen av totalförsvaret, något som har intensifierats på grund av det försämrade omvärldsläget.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
- arbetat vid Försvarsmakten eller beredskapsmyndighet 
- erfarenhet av att arbeta med Natofrågor
- erfarenhet av projektledning
- kunskap om militärt försvar och totalförsvaret
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska

Det är meriterande om du har:

- kunskap om det civila beredskapssystemet
- erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete
- kunskap om arbete med EU-frågor och/eller nordiskt samarbete. 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

För att passa i rollen behöver du vara initiativtagande, ha god flexibilitet och en stark analytisk förmåga att identifiera och lösa problem på ett strukturerat och effektivt sätt.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning på ett år med möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
På Enheten för inriktning av civil beredskap är vi ca 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet till distansarbete.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jassin Alm (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2025

Ansök nu

Utredare samhällsviktig verksamhet

Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega!

Enheten för inriktning av civil beredskap vid Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar har till uppgift att med olika medel inrikta det svenska beredskapssystemets utveckling av det civila försvaret.

Vårt arbete omfattar såväl beredskapsmyndigheter som kommuner och regioner.

Enhetens arbete befinner sig i en viktig utvecklingsfas i inriktningen och planeringen av totalförsvaret, något som har intensifierats på grund av det försämrade omvärldsläget. Arbetet med motståndskraft i samhällsviktig verksamhet är en central del i uppbyggnaden av det civila försvaret och vi ser att det fortsatt kommer att vara ett fokusområde samtidigt som en ny reglering av motståndskraft i samhällsviktig verksamhet utifrån EU-direktiv (Critical Entities Resilience Directive) är under införande i Sverige.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som utredare på enheten kommer du att bidra till arbetet med att skapa motståndskraft i samhällsviktig verksamhet. Det omfattar ett systematiskt arbete med att ta fram processer, strukturer och metoder som stöd för beredskapssystemets arbete med samhällsviktig verksamhet, risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering och kritiska beroenden.

I dina arbetsuppgifter ingår att:

- bidra till arbetet med motståndskraft i samhällsviktig verksamhet
- ha huvudansvar för samordning kring kommunikationen av stöd och inriktning, inklusive att säkerställa att vi når ut målgrupper både på bredden och riktat
- bidra i arbetet med att ta fram underlag, vägledningar och stöd.

Även arbete med övriga uppgifter inom enhetens ansvarsområde kan förekomma.

Arbetet innebär flera kontaktytor inom MSB och med aktörerna i beredskapssystemet.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk examen
- relevant erfarenhet av att ha arbetat med motståndskraft i samhällsviktig verksamhet
- erfarenhet från arbete med civilt försvar och krisberedskap inom beredskapssystemet 
- erfarenhet av arbete med kommunikationsfrågor
- kunskap om det civila beredskapssystemet och totalförsvaret
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete
- erfarenhet av projektledning
- kunskap om militärt försvar och totalförsvaret
- kunskap om arbete med EU och Nato.

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

För att passa i rollen behöver du vara initiativtagande, ha god flexibilitet och en stark analytisk förmåga att identifiera och lösa problem på ett strukturerat och effektivt sätt.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
På enheten för inriktning av civil beredskap är vi ca 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet till distansarbete.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jassin Alm (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2025

Ansök nu

Handläggare till enheten för inriktning av civil beredskap

Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Enheten för inriktning av civil beredskap vid Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar har till uppgift att med olika medel inrikta det svenska beredskapssystemets utveckling av det civila försvaret.

Vårt arbete omfattar såväl beredskapsmyndigheter som kommuner och regioner.

Du kommer att ingå i en arbetsgrupp tillsammans med tre andra personer som inriktar, fördelar och följer upp bidragsmedel för att stärka den civila beredskapen. Bidragen som enheten ansvarar för fördelas i huvudsak till beredskapsmyndigheter inklusive länsstyrelser men även till kommuner och regioner. 

Som handläggare deltar du i ett varierande arbete med handläggning, bedömning och hantering samt uppföljning av ansökningar och projekt. Där ingår bland annat att sammanställa projektdata från olika källor, i huvudsak i Excel, och presentera fördelningen av projektmedel. Arbetet innebär nära samverkan med kollegor inom MSB och med samhällsaktörer utanför myndigheten som driver projekt med bidragsmedel.

I dina arbetsuppgifter ingår att:

- löpande hantera fördelade bidragsmedel (hämta in och sammanställa prognoser, redovisningar samt hantera utbetalningar)
- bidra till, utveckla och kvalitetssäkra handläggningsprocesserna fördela medel, följa upp genomförda projekt och bidra till arbetet med kommande ansökningsomgång.

Även arbete med övriga uppgifter inom enhetens ansvarsområde kan förekomma.

Du kommer till enheten i en spännande och strategiskt viktig utvecklingsfas.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- examen inom ekonomi och/eller samhällsvetenskap
- erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning
- erfarenhet av arbete med fördelning och uppföljning av bidrags-/projektmedel
- kunskap om det svenska beredskapssystemet
- god kunskap i att skriva och uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och på engelska 

Det är meriterande om du har:

- goda kunskaper i Excel, gärna även Power Query eller Power BI
- god vana av att ta fram textunderlag och föredra ärenden 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

I ditt arbete är du nyfiken, resultatinriktad och noggrann och du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Vidare har du ett inkluderande förhållningssätt och delar med dig av dina kunskaper.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
På Enheten för inriktning av civil beredskap är vi ca 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet till distansarbete.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jassin Alm (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2025

Ansök nu

Handläggare kommuners och regioners beredskap

Läs mer Okt 29
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är ”Tillsammans för ett starkt civilt försvar”.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för att utveckla det civila försvaret? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Enheten för inriktning av civil beredskap vid Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar har till uppgift att med olika medel inrikta det svenska beredskapssystemets utveckling av det civila försvaret.

Vårt arbete omfattar såväl beredskapsmyndigheter som kommuner och regioner.

I rollen som handläggare ansvarar du för att inrikta och samordna arbetet med myndigheters uppföljning av kommuners och regioners arbete med civilt försvar och krisberedskap.

I dina arbetsuppgifter ingår att:

- bidra till arbete med att inrikta kommuner och regioners arbete med civilt försvar och krisberedskap
- bidra till arbetet med att inrikta och samordna myndigheters uppföljning av kommuners och regioners arbete med civilt försvar och krisberedskap
- bidra i arbetet med att fram underlag, vägledningar och stöd

Även arbete med övriga uppgifter inom enhetens ansvarsområde kan förekomma.

Arbetet innebär flera kontaktytor inom MSB och med aktörerna i och utanför beredskapssystemet som har en särskild roll i utvecklingen av kommuners och regioners beredskap.

Enhetens arbete befinner sig i centrum av en viktig utvecklingsfas i inriktningen och planeringen av totalförsvaret, något som har intensifierats på grund av det försämrade omvärldsläget

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk examen
- relevant erfarenhet från arbete inom beredskapssystemet
- kunskap om det civila beredskapssystemet och totalförsvaret
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska

Det är meriterande om du har:

-  erfarenhet från arbete med beredskapsfrågor inom kommun, region eller länsstyrelse
- erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete
- erfarenhet av projektledning. 

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad – proaktiv - handlingskraftig.

För att passa i rollen behöver du vara initiativtagande, ha god flexibilitet och en stark analytisk förmåga att identifiera och lösa problem på ett strukturerat och effektivt sätt.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.    

Om oss
På Enheten för inriktning av civil beredskap är vi 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. På vår sektion har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet till distansarbete.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jassin Alm (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2025

Ansök nu

Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen med inriktning stöd för återgång

Läs mer Okt 22
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 260 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Lösningsfokuserad, coachande och samarbete
I rollen som försäkringsutredare med inriktning stöd för återgång möter du personer som ofta har en komplex livssituation med en pågående sjukskrivning. Individen kan stå relativt långt från återgång i arbete eller annan sysselsättning och har därför behov av stöd från Försäkringskassan och andra aktörer för att komma tillbaka i arbete.  Du är drivande för att samordna de rehabiliteringsbehov som identifierats och matcha dessa behov med rätt insatser. I arbetet gör du individen delaktig i processen. Du har kontakt och planerar med externa samarbetspartners såsom individens arbetsgivare, sjukvården eller Arbetsförmedlingen. Du arbetar i första hand med digitala möten som du leder, men även fysiska möten kan förekomma vid behov.   

Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen korrekt och det innebär också att du behöver ta ställning till förändrade omständigheter i sjukfallen. Du ansvarar även för löpande dokumentation och utbetalning av ersättning.

Rollen som försäkringsutredare är coachande och dina kontakter präglas av lyhördhet, respekt och vilja att skapa trygghet och förståelse för sjukförsäkringen hos individen och samarbetspartners. Du samarbetar med dina kollegor på plats och digitalt. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela erfarenheter och kompetenser.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• verkställer planer och processer samt ser till att dessa håller hög kvalitet
• har körkort för bil.

Det är meriterande om du har professionell erfarenhet av


• att möta människor i utsatta och komplexa livssituationer
• att arbeta i en samordnande och ledande funktion med externa samarbetspartners så som hälso- och sjukvård och arbetsgivare
• att identifiera vägar framåt för att få personer ut i arbete eller sysselsättning.
• att driva utredningar och processer framåt
• att tillämpa ett coachande arbetssätt och har en god pedagogisk förmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Flertalet tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: I första hand Karlstad men verksamheten finns även i Karlskoga, Torsby och Arvika så det kan komma att bli aktuellt med placering där.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Mirela Memic Sandström, 010-112 68 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, emil.jarengrim@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Filiz Eker, 010-117 31 47, Saco-S: Jean Claude Nzobonimpa, 010-112 10 36, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 7 november 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län .

Enhetschef, Miljöskyddsenheten

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 30
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Miljöskyddsenheten hör till Miljöavdelningen där även enheterna Miljöanalys, Naturvård och Vattenskydd ingår.

Miljöskyddsenheten ansvarar bland annat för prövning och tillsyn enligt miljöbalken inom områdena miljöfarlig verksamhet, förorenade områden och naturtillsyn samt med tillsyn av Sevesoverksamheter. Enheten har också ett uppdrag att tillsynsvägleda kommunerna inom dessa områden. För närvarande arbetar 23 personer på enheten.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef vid Länsstyrelsen leder du verksamheten i enlighet med Länsstyrelsens styrdokument och den statliga värdegrunden. Du är en tydlig arbetsgivarföreträdare och ansvarar för att verksamheten inom enheten bedrivs effektivt, rättssäkert och för att förväntade resultat uppnås inom givna budgetramar. Du har också en roll som verksamhetsföreträdare där du skapar förutsättningar för medarbetarna att utföra sitt arbete. Du har personalansvar som innebär ledning och utveckling av medarbetarna och ett aktivt arbetsmiljöarbete. Arbetet genomförs i dialog och nära samverkan med såväl medarbetare som avdelningschef och i samarbete med andra enhetschefer inom avdelningen och myndigheten.  Deltagande i länsstyrelsegemensamma nätverk är en del av arbetet och du har externa kontakter kopplade till enhetens verksamhetsområden

Kvalifikationer
Vi söker dig som har för tjänsten relevant akademisk utbildning. Du har också erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du har chefs- eller ledarerfarenhet och goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. 

Tidigare verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar är meriterande liksom erfarenhet av något eller några av de verksamhetsområden som enheten ansvarar för. Även erfarenhet av samverkan och dialog såväl inom den egna organisationen som med andra aktörer, myndigheter och enskilda är meriterande. Då de frågor som hanteras på enheten kan ha ett intresse hos allmänhet och media, är erfarenhet av rollen som talesperson och verksamhetsföreträdare meriterande.

För att lyckas väl i uppdraget behöver du ha förmåga att planera, organisera och prioritera inom och mellan enhetens verksamheter på ett tydligt och effektivt sätt. Du är noggrann och står för ordning och reda, samt har god förmåga att ta till dig och omsätta kunskap och information som är relevant för verksamheten. Ditt ledarskap präglas av delaktighet och öppenhet där du står för ett tillitsbaserat ledarskap. Du ger och tar ansvar, kommunicerar på ett tydligt sätt, är lyhörd och har god samarbetsförmåga. Du ser till helheten och lyssnar in och förstår olika perspektiv, har förmåga att hantera motstridiga intressen och står upp för myndighetens åtgärder och beslut.
 
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten omfattar heltid och gäller tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning som regel på våra tillsvidareanställningar. Tillträde snarast efter överenskommelse.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Enhetschef, enheten för Djurskydd & Vilt

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 30
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Djurskydd & Vilt tillhör Landsbygdsavdelningen där även enheterna Regional utveckling och Lantbruk ingår.

Verksamheten på Djurskydd & Vilt omfattar i huvudsak två övergripande områden; livsmedel, djurskydd och veterinära frågor, samt jakt och viltförvaltning. Båda områdena innehåller både händelsestyrda och i förväg planerade uppgifter. Vi handlägger en mängd olika typer av ärenden och genomför en stor mängd kontroller av bland annat djurhållningar, djurhälsopersonal och läkemedelshantering på gårdar. Inventering av stora rovdjur är en omfattande arbetsuppgift och vi har en samordnande och stödjande roll i länets klövviltförvaltning. Samverkan, dialog och kommunikation ingår som centrala delar inom våra verksamhetsområden. För närvarande arbetar 24 personer på enheten. 

Arbetsuppgifter
Som enhetschef vid Länsstyrelsen leder du verksamheten i enlighet med Länsstyrelsens styrdokument och den statliga värdegrunden. Du är en tydlig arbetsgivarföreträdare och ansvarar för att verksamheten inom enheten bedrivs effektivt, rättssäkert och för att förväntade resultat uppnås inom givna budgetramar.  Du har personalansvar vilket innebär ledning och utveckling av medarbetarna och ett aktivt arbetsmiljöarbete. Arbetet genomförs i dialog och nära samverkan med såväl medarbetare som avdelningschef och i samarbete med andra enhetschefer inom avdelningen och myndigheten. Deltagande i länsstyrelsegemensamma nätverk är en del av arbetet och du har externa kontakter kopplade till enhetens verksamhetsområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har för tjänsten relevant akademisk utbildning och erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du har chefs- eller ledarerfarenhet, samt goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
 
Tidigare verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar är meriterande, liksom erfarenhet av tillsyn och arbete med koppling till något av enhetens verksamhetsområden. Även erfarenhet av samverkan och dialog såväl inom den egna organisationen som med andra aktörer, myndigheter och enskilda är meriterande. Då de frågor som hanteras på enheten har ett stort intresse hos allmänhet och media, är erfarenhet av rollen som talesperson och verksamhetsföreträdare meriterande. 
 
För att lyckas väl i uppdraget behöver du ha förmåga att planera, organisera och prioritera inom och mellan enhetens verksamheter på ett tydligt och effektivt sätt. Du är noggrann och står för ordning och reda, samt har god förmåga att ta till dig och omsätta kunskap och information som är relevant för verksamheten. Ditt ledarskap präglas av delaktighet och öppenhet där du står för ett tillitsbaserat ledarskap. Du ger och tar ansvar, kommunicerar på ett tydligt sätt, är lyhörd och har god samarbetsförmåga. Du ser till helheten och lyssnar in och förstår olika perspektiv, har förmåga att hantera motstridiga intressen och står upp för myndighetens åtgärder och beslut. Då medarbetarnas arbetsuppgifter ibland kan vara utmanande och psykiskt påfrestande behöver du vara lugn, stabil och kontrollerad i stressande och pressade situationer. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten omfattar heltid och gäller tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning som regel på våra tillsvidareanställningar. Tillträde snarast efter överenskommelse.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Vattenekolog/limnolog inom vattenförvaltningen

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 22
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på enheten för Miljöanalys där vi arbetar med uppdrag kopplade till vattenförvaltning, kalkning och restaurering, miljöövervakning, åtgärdsprogram för hotade arter, lokala vattenvårds- och naturvårdsprojekt (LOVA och LONA), åtgärdssamordning och invasiva främmande arter.

Tjänsten ingår i beredningssekretariatet för arbetet med EU:s Ramdirektiv för vatten där målet är att uppnå god ekologisk och kemisk status i våra sjöar, vattendrag och god kvantitativ och kemisk status i grundvatten. Arbetsgruppen omfattar idag sju personer och arbetsuppgifterna består till stor del av att genomföra uppdrag från Vattenmyndigheten i Västerhavet. Här ingår framtagande av underlag för bedömning av länets vattenförekomster. Beredningssekretariatet arbetar bland annat med övergödning, försurning, miljögifter, hydromorfologiska förändringar av vattendrag och sjöar samt grundvatten.  

 

Arbetsuppgifter
Arbetet inom vattenförvaltningen innebär att driva det regionala arbetet med EU:s vattendirektiv. Du kommer att arbeta med att kartlägga miljötillstånd, analysera påverkan och åtgärdsbehov samt med normsättning av olika vattenmiljöer avseende ekologisk status med fokus på de hydromorfologiska faktorerna och deras påverkan på biologin. I arbetet ingår även att vara sakkunnig i vattendirektivsfrågor och stötta andra enheter i handläggningen av de ärenden som rör vattenförekomster. Beredningssekretariatet ansvarar också för intern samordning av de åtgärder som åligger Länsstyrelsen i enlighet med Vattenmyndighetens åtgärdsprogram.

Samverkan med berörda aktörer såväl lokalt som nationellt är centralt i vattenförvaltningsarbetet. Du kommer delta i samverkan nationellt med andra Beredningssekretariat och Vattenmyndigheter samt vara Länsstyrelsens kontaktperson för några av länets vattenråd.

I denna tjänst ingår också deltagandet i Länsstyrelsens interna arbetsgrupp som arbetar med uppdragen kopplade till den nationella planen för omprövningen av vattenkraft (NAP). Länsstyrelsens främsta uppgift är att leda samverkansprocessen med berörda verksamhetsutövare i de prövningsgrupper som finns i länet. Som representant för Beredningssekretariatet i NAP-gruppen har man uppgifter kopplade till vattendirektivet som är relevanta för NAP-processen.

Även andra av enhetens arbetsuppgifter kan komma att ingå i tjänsten på sikt.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig med naturvetenskaplig högskole- eller universitetsutbildning i biologi med inriktning mot sötvattenekologi/limnologi eller annan utbildning som vi bedömer lämplig.

Du ska ha flerårig arbetslivserfarenhet av arbete med vattenfrågor. Tidigare arbete med vattenförvaltning på Länsstyrelse eller annan myndighet är meriterande likaså erfarenheter från myndighetsarbete samt arbete med samverkansprocesser.

Arbetsuppgifterna kräver god datorvana. Erfarenhet av arbete med GIS är meriterande liksom erfarenhet av bearbetning och analys av stora mängder data. Du ska vidare ha god förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket både i tal och skrift.

Som person är du noggrann, systematisk och har god analytisk förmåga och vana av att ha ett helhetsperspektiv i ditt arbete. Tjänsten kräver också ett reflekterande och kritiskt granskande arbetssätt och flexibilitet. Du ska självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete. Du som söker ska ha en god samarbetsförmåga och du förväntas bidra till att gruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du ska också ha erfarenhet av att skapa goda relationer och upprätthålla dessa.

B-körkort krävs

 

Villkor
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär krav på säkerhetsklassning. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid. Provanställning tillämpas.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Miljöhandläggare med inriktning mot vattenverksamhet

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 22
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Tjänsten som miljöhandläggare är placerad på Enheten för vattenskydd som består av cirka tio medarbetare som arbetar i nära samverkan med varandra.

Enheten för vattenskydd handlägger i huvudsak ärenden enligt miljöbalken och fiskelagstiftningen. Enheten ansvarar bland annat för frågor som rör tillsyn och prövning av vattenverksamheter, dammsäkerhet, vattenskyddsområden, tillsyn enligt lagen om allmänna vattentjänster, fisketillsyn och andra fiskefrågor. Enheten har även ett samordningsansvar för den samverkan som ska ske innan vattenverksamheter för produktion av vattenkraftsel genomgår prövning enligt nationell plan för att förses med moderna miljövillkor (NAP).

 

Arbetsuppgifter
Som miljöhandläggare kommer du vara en viktig del i att driva arbetet kring den nationella planen för miljöanpassning av vattenkraften framåt i Värmlands län. Arbetsuppgifterna är omväxlande och utvecklande. Du har ett stort ansvar med många externa och interna kontakter, vilket innebär att du ofta kommer i kontakt med olika typer av aktörer, som exempelvis verksamhetsutövare, intresseorganisationer, andra statliga myndigheter, domstolar, företag i olika branscher, konsulter, entreprenörer och enskilda. 

Tillsyn och prövning av vattenverksamheter kan ingå i tjänsten och innebär bland annat att kontrollera att verksamhetsutövare har behövliga tillstånd och rutiner för egenkontroll, att villkor i tillstånd iakttas och att andra krav på verksamheten som följer av miljöbalken efterlevs. Prövning av vissa mindre vattenverksamheter sker på enheten och tillstånd till större vattenverksamheter prövas i mark- och miljödomstolen. Inför prövning av tillståndsfrågor i mark- och miljödomstolen kan du få delta i samråd enligt 6 kap. miljöbalken. Vid processer i mark- och miljödomstolen ingår att föra talan för att bevaka miljöintressen och andra allmänna intressen.

Delar av arbetet är självständigt men du kommer att ingå i och arbeta tillsammans med länsstyrelsens NAP-grupp som har regelbundna avstämningar avseende inriktningar, prioriteringar och bedömningar. I tjänsten ingår även att vid behov utföra andra på enheten förekommande arbetsuppgifter och det finns goda möjligheter att anpassa din roll och dina arbetsuppgifter efter din specifika kompetens. Som miljöhandläggare förväntas du också bidra med din kompetens i ärenden och projekt som hanteras av andra enheter hos myndigheten.

Fältarbete och konferenser på annan ort förekommer i tjänsten.

 

Kvalifikationer
Du är intresserad av sötvattensbiologiska frågor både i teorin och praktiken. Du får gärna ha detta ämne som en del av din utbildning. Du kan ha en utbildningsbakgrund inom hydrologi, limnologi, biologi och ekologi eller olika ingenjörsutbildningar med koppling till miljö- och vattenvård.

Du har:

- Akademisk miljö- eller naturvetenskaplig utbildning om minst tre år, alternativt annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- B-körkort

Meriterande är:

- Erfarenhet av tillsyn och prövning enligt 11 kap. miljöbalken
- Kunskap om tillämpning av 11 kap. miljöbalken i ärendehandläggning
- Erfarenhet av arbete avseende vattenkraft och dammar
- Erfarenhet av arbete på myndighet

Du som söker ska trivas med att arbeta i team och ha god förmåga att vara konstruktiv tillsammans med andra. Du ska vara strukturerad och bra på att planera och prioritera i ditt arbete. Du kan driva dina egna ärenden framåt självständigt samtidigt som du bidrar till gruppens arbete och samverkan samt bidrar till ett gott arbetsklimat. Arbetet innebär mycket kontakter såväl internt som externt och förmåga att skapa och förvalta goda relationer är därför viktigt. Du har god kommunikativ förmåga och månar om ett bra och professionellt bemötande. Stor vikt kommer att fästas vid den personliga lämpligheten.

 

Villkor
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär krav på säkerhetsklassning. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Länsjurist

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 15
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Är du jurist med stort engagemang för rättssäkerhet och god förvaltning? Vi söker nu en eller flera länsjurister till Länsstyrelsens rättssekretariat.

Tjänsterna är tills vidare anställningar som kan komma att inledas med provanställning.

Rättssekretariatet arbetar med myndighetsövergripande juridisk styrning, internt juridiskt stöd och rådgivning till andra enheter samt håller utbildningar. Enheten prövar överklagade kommunala beslut enligt bland annat plan- och bygglagen och miljöbalken, överprövar strandskyddsdispenser, beslutar ärenden om trafikföreskrifter och driver domstolsprocesser. Därtill samordnar enheten Länsstyrelsens uppdrag som regional valmyndighet och bidrar i myndighetens arbete med krisberedskap och totalförsvar. Rättssekretariatet ger också råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen om bland annat allmän förvaltningsrätt, sekretess och dataskydd.

Rättssekretariatets arbete präglas av kollegialt samarbete såväl inom enheten som med medarbetare på Länsstyrelsens övriga enheter. De annonserade tjänsterna innebär bland annat en förstärkning av enheten med anledning av att den har fått ett utökat uppdrag inom vissa sakområden.

 

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att självständigt handlägga kvalificerade förvaltningsärenden inom Länsstyrelsens förekommande ärendeslag, exempelvis enligt miljöbalken, djurskyddslagstift­ningen och plan- och bygglagen. I arbetsuppgifterna kan också ingå att delta i Länsstyrelsens arbete med allmänna val. Du kommer även bidra med att ge juridiskt stöd till Länsstyrelsens övriga enheter och delta i överklagande- och överprövningsprocesser. Du kommer ha ett nära samarbete med kollegorna både på rättssekretariatet och myndighetens övriga enheter. Arbetet kan innebära kontakter med allmänheten, parter, kommuner och andra myndigheter samt media.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- jur. kand. eller motsvarande svensk juristexamen,
- erfarenhet av relevant juridiskt arbete på myndighet,
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, samt
- mycket god analytisk förmåga och god förmåga att på ett pedagogiskt sätt förklara komplexa juridiska sammanhang.

Det är meriterande om du har

- fullgjort notariemeritering eller utfört annat arbete på domstol som vi bedömer likvärdigt, och
- erfarenhet av juridiskt arbete inom ett eller flera av Länsstyrelsens rättsområden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har ett flexibelt arbetssätt och kan arbeta både självständigt och i grupp med såväl andra jurister som kollegor med annan profession. Du kan analysera och lösa juridiska frågeställningar samt göra avvägningar och prioriteringar utifrån komplexa sammanhang där flera olika intressen kan behöva balanseras.

För att lyckas med jobbet och trivas på Länsstyrelsen måste du vara bekväm och fungera väl i rollen som myndighetsperson samt bidra aktivt till ett positivt arbetsklimat inom Rättssekretariatet och Länsstyrelsen i övrigt.

 

Villkor
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därför krävs svenskt medborgarskap. Säkerhets­prövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av Länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Länsjurist – verksjuridisk inriktning

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 15
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Är du jurist med stort engagemang för rättssäkerhet och god förvaltning? Vi söker nu en länsjurist med verksjuridisk inriktning till Länsstyrelsens rättssekretariat.

I rollen ingår uppdraget att vara Länsstyrelsens dataskyddssamordnare. Tjänsten är en tills vidare anställning som kan komma att inledas med provanställning.


Rättssekretariatet arbetar med myndighetsövergripande juridisk styrning, internt juridiskt stöd och rådgivning till andra enheter samt håller utbildningar. Enheten prövar överklagade kommunala beslut enligt bland annat plan- och bygglagen och miljöbalken, överprövar strandskyddsdispenser, beslutar ärenden om trafikföreskrifter och driver domstolsprocesser. Därtill samordnar enheten Länsstyrelsens uppdrag som regional valmyndighet och bidrar i myndighetens arbete med krisberedskap och totalförsvar. Rättssekretariatet ger också råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen om bland annat allmän förvaltningsrätt, sekretess och dataskydd.

Rättssekretariatets arbete präglas av kollegialt samarbete såväl inom enheten som med medarbetare på Länsstyrelsens övriga enheter. Tjänsten som länsjurist med verksjuridisk inriktning är ny på rättssekretariatet och innebär en förstärkning av enheten.



Arbetsuppgifter
I rollen som länsjurist med verksjuridisk inriktning kommer du ha en mycket varierad arbetsdag. I dina uppgifter ingår bland annat att ge råd och stöd till verksamheten i verksjuridiska frågor om exempelvis dataskydd, offentlighet- och sekretess, upphandling och avtal, digitaliseringsrätt, visselblåsning samt allmänna förvaltningsjuridiska frågor. Du kommer också bidra i Länsstyrelsens arbete med att svara på remisser, utarbeta styrdokument och delta i myndighetens arbete mot korruption och oegentligheter. I arbetsuppgifterna kan också ingå att hålla utbildning inom relevanta rättsområden, som förvaltningslagen och offentlighetsprincipen.

I rollen som dataskyddssamordnare blir du en viktig pusselbit i länsstyrelsernas gemensamma dataskyddsarbete. De 21 länsstyrelserna har ett gemensamt dataskyddsombud som kompletteras med dataskyddssamordnare vid varje länsstyrelse. Som dataskyddssamordnare vid Länsstyrelsen Värmland kommer du dels att delta i det länsstyrelsegemensamma dataskyddsarbetet, dels vara Länsstyrelsen Värmlands primära kontakt för frågor om behandling av personuppgifter och ingå i myndighetens säkerhetsfunktion.

Du kommer att ha ett nära samarbete med kollegorna på både rättssekretariatet och myndighetens övriga enheter. I mån av tid kan det bli aktuellt med viss ärendehandläggning eller processföring i domstol, exempelvis i ärenden enligt miljöbalken eller plan- och bygglagen.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- jur. kand. eller motsvarande juristexamen,
- erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom det verksjuridiska området på myndighet,
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, samt
- god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att bidra på ett konstruktivt sätt i samarbete med andra professioner.

Det är meriterande om du har

- fullgjort notariemeritering eller annan erfarenhet av arbete på domstol som vi bedömer likvärdig, och
- erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har ett flexibelt arbetssätt och trivs med att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är en problemlösare som kan förklara rättsliga frågor på ett enkelt sätt och omsätta komplexa regelverk till tydliga arbetssätt. Du har god förmåga att analysera och lösa juridiska frågeställningar samt att göra avvägningar och prioriteringar utifrån komplexa sammanhang där flera olika intressen kan behöva balanseras. Du behöver också ha gott omdöme samt vara noggrann, effektiv och ha hög integritet.

För att lyckas med jobbet och trivas på Länsstyrelsen måste du vara bekväm och fungera väl i rollen som myndighetsperson samt bidra aktivt till ett positivt arbetsklimat inom Rättssekretariatet och Länsstyrelsen i övrigt. 

 

Villkor
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därför krävs svenskt medborgarskap. Säkerhets­prövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av Länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu