Karlstad: AV-tekniker med inriktning konsert- och scenteknik, 50%

Hitta ansökningsinfo om jobbet AV-tekniker med inriktning konsert- och scenteknik, 50% i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-03 // Varaktighet: Deltid

Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
IT-avdelningen är en del av universitetets stödfunktioner och har drygt 35 anställda.

Avdelningen fungerar som servicefunktion gentemot hela universitetet och bidrar med stöd och utveckling inom områdena IT och AV-teknik. Avdelningen jobbar i team med olika kompetensområden som till exempel IT-stöd för personal och studenter, drift, underhåll och utveckling av verksamhetssystem. Vi sätter en stolthet i att ha en dynamisk, öppen miljö med högt i tak och vi satsar mycket energi på kontinuerlig kompetensutveckling. Samarbete och samverkan inom avdelningen är en ledstjärna.

Du ingår i ett team tillsammans med andra IT-tekniker som arbetar med AV-stöd till verksamheten på våra två campus i Arvika och Karlstad. Teamets arbete innebär bland annat att planera, köpa in, montera och introducera personal till universitetets fysiska och digitala lärmiljöer. Vi satsar på en användarvänlig och funktionell miljö oavsett om man befinner sig i ett grupprum, en lärosal, hörsal eller konsertsal. Teamet har även systemansvar för videomötestjänsten Zoom och medieplattformen Kaltura. I Karlstad stödjer teamet en omfattande konferensverksamhet och i Arvika genomförs en stor mängd konserter. I Karlstad har vi även avancerade studior för olika typer av videoproduktioner.

Anställningen innebär en placering i Arvika och arbete främst med konserter på Musikhögskolan Ingesund men vissa uppdrag i Karlstad kan förekomma.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med olika konserter, evenemang och fysiska eller digitala produktioner. Du kommer att jobba nära verksamhetens lärare, studenter och gästande produktioner med planering och förberedelse av konserter och med översyn av konsertteknik. Du kommer även att arbeta praktiskt som ljud-, ljus-, bild- och scentekniker där många moment kan vara fysiskt krävande. Det innebär att en del av din arbetstid kommer att vara förlagd till kvällar och helger. Du kommer även att ta hand om och leverera ljudupptagningar av konserter till Universitetsbiblioteket på Ingesund.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Planera och sköta ljud- och ljusteknik på konserter.
- Riggning, underhåll och service av ljud-, ljus-, scenteknik och övrig utrustning som behövs i verksamheten.
- Enklare dokumentation av konsertarbetet inför kommande verksamhetsår.
- Ge löpande tekniskt stöd och support till verksamheten på Ingesund.
- Delta i AV-teamets planeringsarbete och gemensamma grupputveckling.
- Delta på IT-avdelningens gemensamma planeringsdagar och avdelningsmöten.

Kvalifikationer
Det är krav att du har goda erfarenheter och aktuella kunskaper av att:

- Mixa ljud vid konserter.
- Hantera monitormix med både in-ear och scenmonitorer.
- Koppla och patcha ljud, ljus och bild.
- Jobba med klassisk orkester.
- Hantera inspelningar med upp till 30st kanaler.
- Mixat band eller liknande med upp till 30st mikrofoner samtidigt.

AV-teamet arbetar mycket nära verksamheten och har ofta en framträdande och aktiv roll i planering och utförande av olika evenemang som konserter och konferenser, medieproduktioner samt digitala seminarier och disputationer. Du ska därför ha förmåga att hantera stressade situationer, arbeta strukturerat, prioritera mellan arbetsuppgifter och ha en god känsla för service. Du bör också ha goda erfarenheter av att jobba inom högre utbildning och framförallt inom konstnärlig verksamhet. Då du är en del av ett team, är din samarbetsförmåga av betydelse och vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift är ett krav, eftersom vi kommunicerar på båda dessa språk inom universitet och det krävs därför i denna roll.

Meriterande är att du har:

- Erfarenhet av att jobba med musik- och videoproduktion inom grundskola eller högre utbildning.
- God vana av att arbeta i Logic.
- Utbildning och tillstånd för säkra lyft teater, Kran A-F/1,2 samt lift (mobila arbetsplattformar) .
- B-körkort.

Villkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på 50 % med start snarast enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska och engelska är översatta och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:
- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag är den 11:e februari 2025.

Ange referensnr: REK2025/9

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som AV-tekniker

Nedan visas andra jobb i Karlstad som AV-tekniker.

Installations- och servicetekniker, LJUD och BILD

Läs mer Dec 31
Installationstekniker inom Ljud och AV-teknik sökes!
Vill du vara en del av ett växande företag som levererar högkvalitativa AV-lösningar? Vi söker nu en självgående installations- och servicetekniker med intresse för ljudteknik och AV-utrustning. Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande projekt och en varierad arbetsdag där du gör skillnad för våra kunder.
Om tjänsten: Som installationstekniker kommer du att arbeta med installation, konfiguration och service av ljud- och AV-utrustning på olika typer av objekt. Från kontor och konferensrum till större ljudanläggningar och styrsystem. Du kommer att hantera allt från planering och förberedelse till den praktiska installationen och driftsättningen av systemen.
Tjänsten kräver att du är tekniskt kunnig, men också att du har förmågan att kommunicera effektivt och professionellt med våra kunder. Att förstå deras behov, ge rådgivning och säkerställa att de är nöjda med både installation och support efteråt är en stor del av vårt uppdrag. Du kommer att vara vår ansikte utåt, och det är därför viktigt att du förvaltar och utvecklar de relationer som vi byggt upp genom åren.
Vi söker dig som:
Har goda kunskaper inom ljudteknik och AV-utrustning (mikrofoner, högtalare, projektorer, bildskärmar etc.)
Är självgående och van vid att ta ansvar för egna projekt
Har lätt för att kommunicera och skapa goda relationer
Har erfarenhet av felsökning och problemlösning inom AV-system
Är tekniskt intresserad och vill fortsätta utvecklas inom området
Har B-körkort (KRAV)

Vad vi erbjuder:
En dynamisk arbetsmiljö med spännande och varierande uppdrag
Möjlighet att själv planera och styra över arbetsdagen
Stöttning, samarbete och gemensamma uppdrag med kollegor vid behov
Möjlighet till utbildning och vidareutveckling inom relevanta områden
Tjänstepension, försäkring och förmåner

Låter det här intressant för dig?
Tveka inte att skicka din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att höra från dig och få reda på hur just du kan bidra till vår verksamhet.
Skicka din ansökan till: info@incus.se
För frågor, kontakta oss på: 070 - 404 51 96
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

AV-tekniker, 100 % tillsvidareanställning

Läs mer Dec 1
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 19 000 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
IT-avdelningen är en del av universitetets stödfunktioner och har drygt 35 anställda.

Avdelningen fungerar som servicefunktion gentemot hela universitetet och bidrar med stöd och utveckling inom områdena IT och AV-teknik. Avdelningen jobbar i team med olika kompetensområden som till exempel IT-stöd för personal och studenter, drift, underhåll och utveckling av verksamhetssystem. Vi sätter en stolthet i att ha en dynamisk, öppen miljö med högt i tak och vi satsar mycket energi på kontinuerlig kompetensutveckling. På IT-avdelningen sitter vi i en modern aktivitetsbaserad och öppen kontorslösning där samarbete och samverkan inom avdelningen är en ledstjärna.

Du ingår i ett team tillsammans med andra IT-tekniker som arbetar med AV- stöd till verksamheten, vilket innebär att montera, ge support och introducera personal till universitetets fysiska och digitala lärmiljöer. Universitetet satsar på en användarvänlig och funktionell miljö oavsett om man befinner sig i ett grupprum, en lärosal, hörsal eller konsertsal. Din tid kommer att vara dedikerad till att testa, utveckla och planera nya tekniska lösningar. Vi har sedan ett år tillbaka en avancerad studio för olika typer av videoproduktioner.

Anställningen innebär arbete på både Karlstads universitet och Musikhögskolan Ingesund i Arvika.

Arbetsuppgifter
Ditt primära arbetsområde kommer att vara som teknisk producent i vår bildproduktionsstudio, Ljungbergstudion. Där ansvarar du för utveckling och underhåll av all teknik samt samordnar och genomför produktioner. I produktionerna ansvarar du för riggning, ljussättning, ljudinspelning, bildproduktion, BING, VB, skripta samt, som del i ett team, regi, coachning av föreläsare och justering av manus. Du är även ansvarig för planering, bemanning, etablering och avveckling av produktionerna.

Du kommer också att projektleda och ha en central roll vid olika fysiska eller digitala produktioner, evenemang, konserter och livesändningar på våra två campus. Det innebär bland annat att planera och samordna alla funktioner, bygga och riva scener, hänga upp och ta ner ridåer och inteckningar, mixa liveljud och ljussätta, bildproducera, samt iordningställa för användning av storbild.

Exempel på andra arbetsuppgifter:

- Ansvara för underhåll och servning av ljud-, ljus-, scenteknik och övrig utrustning som behövs i verksamheten.
- Utföra dokumentationsinspelningar och bearbeta dessa för leverans till bibliotekets databassystem.
- Ansvara för utrustning i ensemblesalar: ljudanläggningar, instrument, instrumentförstärkare.

Kvalifikationer
Krav är att du har tidigare erfarenheter och kunskaper av att:

- Hantera bildmix vid flerkameraproduktion samt skapat grafiska element.
- Mixa symfoniorkester, körer, band eller liknande, med upp till 100 st mikrofoner samtidigt.
- Hantera monitormix med både in-ear och scenmonitorer med upp till 32 mixar.
- Ljusdesign för videoproduktioner i studiomiljö.
- Hantera ljusdesign med rörligt och konventionellt ljus för olika typer av events såsom musikal, konsert, teater, och konferens.
- Goda kunskaper i svenska och engelska

Det är även viktigt att du har god vana av Dante-protokollet.

AV-teamet arbetar mycket nära verksamheten och har ofta en framträdande och aktivt roll i planering och utförande av digitala disputationer, konferenser, evenemang och konserter. Du bör därför ha förmåga att arbeta strukturerat, att prioritera mellan arbetsuppgifter och ha en god känsla för service. Då du är en del av ett team, är din samarbetsförmåga av betydelse och vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter som beskrivs.
- God vana av att arbeta i Logic, Pro Tools, Wirecast och DaVinci Resolve.
- God vana av att arbeta i studiomiljö baserad på Blackmagic Designs produkter.
- God vana av att göra kopplingsscheman, lödning av kontakter/komponenter samt montage.

Villkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid (100 %) med tillträde tidigare 2023-02-01 eller enligt överenskommelse.

Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska och engelska är översatta och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:
- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper. 

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag är den 21 december 2022.                       

Ange referensnr: REK2022/276

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet .

Doktorand i engelska

Doktorand
Läs mer Feb 6
Beskrivning

Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap utlyser en plats inom forskarutbildningen med avslutning doktorsexamen i engelska, vid institutionen för språk, litteratur och interkultur.

Avhandlingsprojektet ska ha ämnesdidaktisk inriktning – antingen mot engelsk språkvetenskap eller engelsk litteratur. Vardera inriktningen följer en studieplan med kurser inom lingvistik eller litteratur i engelska. 

Avhandlingsprojektet bör tydligt riktas mot någon av inriktningarna samt mot en didaktisk frågeställning av relevans för undervisning och lärande i engelska, och för den svenska skolkontexten (företrädesvis grund- och gymnasieskola). Forskningsplanen kan också, men måste inte, kopplas till något av engelskämnets pågående ämnesdidaktiska forskningsprojekt, se www.kau.se/engelska.

Arbetsuppgifter

Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning. Forskarutbildningen som består av 240 högskolepoäng vid doktorsexamen och 120 högskolepoäng vid licentiatexamen är en möjlighet till studier med lön i kombination med arbete och chans till en början på en akademisk karriär. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Det kan efter överenskommelse bli aktuellt att delta i undervisning och administration, så kallad institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20% av full arbetstid. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs vägen. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Behörighet

För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (högskoleförordningen, kap. 7 § 35).

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Fakultetsnämnden får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet om det finns särskilda skäl. (Högskoleförordningen, 6 kap.)

Särskild behörighet har den som har minst 30 högskolepoäng i engelska på avancerad nivå, varav 15 poäng skall utgöras av ett självständigt arbete. För behörighet accepteras olika inriktningar på det självständiga arbetet, men normalt är det lättare för en sökande med samma inriktning på det självständiga arbetet som på den planerade forskarutbildningen att inför antagningsprövningen dokumentera sin fallenhet för den aktuella typen av forskning.

Antagning och bedömningsgrunder

För att bli antagen till forskarutbildningen måste du bedömas ha förmåga att tillgodogöra dig utbildningen (högskoleförordningen, kap 7 § 35). Antagning sker i forskarutbildningsämnet engelska. Antagning sker efter individuell prövning och grundas på den sökandes meriter och en bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning, sökandes färdigheter i engelska och svenska samt kvaliteten hos de självständiga, skriftliga arbetena som ingått i utbildningen. Dessutom bedöms forskningsplanen, där den sökande redogör för sitt tänkta avhandlingsprojekt, samt den sökandes avsikt att närvara och delta i forskningsmiljön. Den sökande skall vidare ha god social förmåga och klara av både självständigt arbete och samarbete i grupper. Vi ser också gärna att sökande har en lärarexamen. Även tidigare erfarenheter av engelskdidaktik i självständigt arbete är meriterande.

Villkor

Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80% och 20% undervisning eller annan institutionstjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget. Tillträde enligt överenskommelse. Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg.

Ansökan

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan skall innehålla följande:
meritförteckning inklusive eventuella pedagogiska meriter
examensbevis med förteckning över ingående kurser, eller bestyrkt förteckning över genomgångna och avklarade kurser med betyg och datum,
kopia av examensarbeten och eventuellt andra publikationer (max tre stycken)
personligt brev där du kort beskriver dig själv och dina forskningsintressen (max två sidor)
förslag till forskningsplan på maximalt tre sidor. Forskningsplanen skrivs på engelska.
övriga handlingar som sökanden önskar åberopa
eventuella rekommendationsbrev två referenser, exempelvis från lärare, handledare, tidigare eller nuvarande chef.

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Handlingar som inte kan lämnas in i digital form kan skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88 KARLSTAD

Sista ansökningsdag: 2025-03-16

Ange referensnummer: REK 2025/26


För sökande med utländsk examen

Om din examen är från ett lärosäte utanför Sverige eller inte har kontrollerats av en svensk myndighet tidigare är det viktigt att du bifogar diplom och ämnesförteckningar som underlättar bedömning. Ange i din ansökan en kontakt (telefonnummer eller e-post) till utfärdande lärosäte som kan verifiera examen.

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Doktorand i litteraturvetenskap

Doktorand
Läs mer Feb 6
Beskrivning
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap utlyser en plats inom forskarutbildningen med avslutning doktorsexamen i litteraturvetenskap, vid institutionen för språk, litteratur och interkultur.

Avhandlingsprojektet ska ha litteraturdidaktisk inriktning.

Forskarmiljön
Vid ämnet litteraturvetenskap på Karlstads universitet bedrivs studier inom en rad olika områden. Ämnet är även nära kopplat till lärarutbildningen där ämnesdidaktisk forskning är ett särskilt prioriterat område. Doktoranden kommer att specifikt knytas till den ämnesdidaktiska forskningsmiljön Centrum för språk- och litteraturdidaktik (https://www.kau.se/csl). Doktorander och forskare kopplade till CSL har sin formella organisatoriska hemvist på olika ämnesinstitutioner på Kau. CSL har också har nära koppling till den tvärvetenskapliga ämnesdidaktiska forskarmiljön Research on Subject-specific Education (ROSE, https://www.kau.se/rose).

Arbetsuppgifter
Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning. Forskarutbildningen som består av 240 hp vid doktorsexamen och 120 hp vid licentiatexamen är en möjlighet till studier med lön i kombination med arbete och chans till en början på en akademisk karriär. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Det kan efter överenskommelse bli aktuellt att delta i undervisning och administration, så kallad institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20% av full arbetstid. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs vägen.

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och bidrar aktivt i såväl den litteraturvetenskapliga som den ämnesdidaktiska forskarmiljön på Kau.

Behörighet
För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (högskoleförordningen, kap. 7 § 35).

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Fakultetsnämnden får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet om det finns särskilda skäl. (Högskoleförordningen, 6 kap.)

Särskild behörighet har den som avlagt magisterexamen med litteraturvetenskap som huvudämne eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav. Kunskaper i andra språk är av värde.

Antagning och bedömningsgrunder
Antagning sker i forskarutbildningsämnet litteraturvetenskap efter individuell prövning och grundas på den sökandes meriter och en bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Den sökande skall vidare ha god social förmåga och klara av arbete både enskilt och i grupp. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten hos de självständiga, skriftliga arbetena som ingått i utbildningen. Dessutom bedöms forskningsplan, där den sökande redogör för sitt tänkta avhandlingsprojekt. Bedömning görs också av språkfärdighet i tidigare arbeten samt den sökandes avsikt att närvara och delta i forskningsmiljön. Det är meriterande om tidigare arbeten har en litteraturdidaktisk inriktning. Vi ser gärna att den sökande har en lärarexamen.

Villkor
Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80% och 20% undervisning eller annan institutionstjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget med tillträde enligt överenskommelse.

Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:
- Meritförteckning inklusive eventuella pedagogiska meriter samt vidimerade kopior av betyg, examensbevis etc.
- Kopia av examensarbeten och andra publikationer (max tre stycken)
- Personligt brev där den sökande kort beskriver sig själv och sina forskningsintressen (max två sidor)
- Förslag till forskningsplan på maximalt tre sidor. Forskningsplanen ska skrivas på svenska eller engelska.
- Övriga handlingar som sökanden önskar åberopa
- Eventuellt rekommendationsbrev.
- Två referenser, exempelvis från lärare, handledare, tidigare eller nuvarande chef.

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Handlingar som inte kan lämnas in i digital form kan skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88 KARLSTAD

Sista ansökningsdag: 2025-03-16

Ange referensnummer: REK 2025/25


För sökande med utländsk examen

Om din examen är från ett lärosäte utanför Sverige eller inte har kontrollerats av en svensk myndighet tidigare är det viktigt att du bifogar diplom och ämnesförteckningar som underlättar bedömning.
Ange i din ansökan en kontakt (telefonnummer eller e-post) till utfärdande lärosäte som kan verifiera examen.

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Amanuens i psykologi

Forskarassistent
Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Är du psykologstudent, har hög arbetskapacitet och är lösningsinriktad? Då kan du vara den vi söker för uppdraget som amanuens vid ämnet psykologi på Karlstads universitet.

Läs vidare och sök anställningen som amanuens i psykologi!

Beskrivning 
Inom psykologiämnet ges utbildningar på grundnivå, avancerad nivå samt forskarnivå. Oktober 2014 fick ämnet rättigheter för psykologexamen och ett psykologprogram startades därmed hösten 2015. Utöver detta program ges flera fristående kurser i ämnet psykologi på grundnivå och avancerad nivå. Forskarutbildning i psykologi har funnits vid Karlstads universitet sedan årsskiftet 2006. I anslutning till psykologprogrammets verksamhet startades hösten 2018 en psykologmottagning vid universitetet. Under vårterminen 2025 ska en anställning som amanuens tillsättas med koppling till verksamheten vid psykologmottagningen.

Arbetsuppgifter
Amanuensen är student som vid sidan av sina studier ska biträda verksamhetschefen för psykologmottagningen på Karlstads universitet. Det innebär arbetsuppgifter som att bistå vid upprättande och genomförande av rutiner, hålla i kommunikation med berörda gällande journalsystem, inspelning och annan teknisk utrustning. Det kan även innebära att bistå i arbetet med hantering av ansökningar till psykologmottagningen, samt att bistå i administrationen av psykologmottagningens hemsida.

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga  arbetet  och gemenskapen.

Bedömningskrav
Bara den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får anställas som amanuens (HF 5 kap §10). Sökande ska vara antagen till psykologprogrammet vid Karlstads universitet och läsa termin 7 eller 8. Den sökande ska uppvisa goda studieresultat och ha ett intresse av att delta i undervisningen inom våra program och vår forskning.

Ett krav är också goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Bedömningsgrunder
Av särskild vikt är att du kan växla mellan lösningsinriktat självständigt arbete och samarbete, att du är initiativrik, handlingskraftig och därmed kan få saker gjorda. Vi lägger stor vikt vid att du har goda pedagogiska och sociala färdigheter samt lätt att lära dig nya datasystem. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Villkor
Anställningen som amanuens omfattar 20% av heltid, vilket motsvarar 8 timmar i veckan eller en arbetsdag i veckan. Arbetets förläggning kan komma att variera över tid och sker enligt överenskommelse.

Tillträde enligt överenskommelse, men vi ser helst tillträde från 1 maj 2025 för att kunna gå bredvid nuvarande amanuens under en månad.  Anställningen är under ett år.

Anställning som amanuens kan förlängas, dock sammanlagt längst 3 år och under förutsättning att sökande fortfarande uppfyller behörighetskraven.

Lönen för amanuensanställning följer lokalt kollektivavtal med en fast angiven månadslön.

Ansökan 
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kvalitativt kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer och intressen i förhållandee till anställningens innehåll
- CV
- kopior på betyg samt ev. tidigare examensbevis och intyg
- intyg på pågående studier (eller antagningsbevis)
- minst två referenspersoner (till exempel lärare eller tidigare chef)

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan.

Ange ref.nr REK 2025/30 

Sista ansökningsdag 2025-03-16

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Doktorand, AI-driven materialdesign för organiska batterimaterial

Doktorand
Läs mer Feb 6
Karlstads universitet och Uppsala universitet utlyser tillsammans en plats inom forskarutbildningen inom materialfysik/materialkemi, specifikt inom AI-driven design av polymer-baserade elektrodmaterial för hållbar batteriteknologi, med s k ”double-degree”.

Doktoranden kommer att vara antagen till forskarutbildning vid båda lärosätena, med avslutning doktorsexamen i fysik vid Karlstads universitet och kemi vid Uppsala universitet.

Arbetsuppgifter

Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning, det vill säga bedriva forskning och genomgå doktorandstudier. Du kommer att fokusera på att öka förståelsen och tillämpningarna av beräkningsvetenskaplig materialdesign, materialmodellering och AI inom ramarna för ett forskningsprojekt kring ”AI-driven design av polymer-baserade elektrodmaterial för hållbar batteriteknologi”. Projektet syftar till att utveckla innovativa polymer-baserade elektrodmaterial för hållbara energilösningar. Därmed kommer atomistisk modellering och simulering, databehandling och integration av AI-metoder som symbolisk AI och artificiella neuronnät (neural network) vara centrala för att kunna angripa de vetenskapliga problemen och ge insikter om nya material. Arbetet kommer att utföras i nära samarbete mellan forskare vid Karlstads universitet, Ångström Advanced Battery Centre vid Uppsala universitet, samt externa partners inom fältet. Denna miljö kommer förse dig som doktorand med möjligheter att engagera dig i interdisciplinär forskning och delta i kunskapsutbyte med ledande expertis inom området.

Behörighet

För att bli antagen till forskarutbildningen måste den sökande uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (Högskoleförordningen, Kap 7, § 35).

Grundläggande behörighet har den som:

avlagt examen på avancerad nivå eller fullgjort kursfordringar om minst 240 hp, varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller på annat sätt, inom eller utom landet, förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som:

avlagt en examen på avancerad nivå med huvudområde kemi, fysik eller materialvetenskap med en fördjupning inom relevant område eller avlagt annan examen på avancerad nivå, med minst 60 hp inom relevant område för forskarutbildningen eller avlagt godkända prov på kurser i för inriktningen relevanta områden motsvarande minst 90 hp (varav minst 60 hp på avancerad nivå och minst 30 hp inom kemi, samt varav 15 hp utgör självständigt arbete) eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper

Antagning och bedömningsgrunder

För att bli antagen till forskarutbildningen måste den sökande bedömas ha förmåga att tillgodogöra sig utbildningen (Högskoleförordningen, Kap 7, § 35). Antagning sker efter individuell prövning.

Urvalet baseras på den sökandes tidigare studieresultat och kvaliteten hos de självständiga skriftliga arbeten som ingått i utbildningen. Vid urvalet tas också hänsyn till möjligheten att närvara och deltaga i ämnets forskningsmiljö. 
Ytterligare bedömningsgrunder redovisas i den fullständiga annonsen på Karlstads universitets webbsida. 




Om anställningen

Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (Högskoleförordningen, kap 5, §3).

Ansökan

Ansökan skickas till Karlstads universitetet, digitalt genom rekryteringsverktyg, Varbi. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Sista ansökningsdag: 5 mars 2025

Referensnummer: REK2024/166

Läs annonsen i sin helhet på Karlstads universitets webb, kau.se/jobba-hos-oss/jobb/lediga-anstallningar.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Registrator

Registrator
Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen Rektors kansli på Karlstads universitet ansvarar för stöd och service till ledningen samt med universitetsövergripande frågor inom arkiv, registratur, informationssäkerhet, dataskydd och disciplinärenden.

Att arbeta som registrator innebär att du har en viktig serviceroll både internt och externt. Du är en grundläggande hörnsten i den demokratiska processen gällande offentlighet, insyn och allmänna handlingar. Du kommer att jobba nära många av universitetet centrala funktioner inom informationshantering såsom fakultetskansliernas personal, arkivfunktionen, informationssäkerhetssamordnare, jurister och dataskyddsombud. 

Arbetsuppgifter
Som registrator hanterar du diarieföringen av myndighetens allmänna handlingar och besvarar inkommande förfrågningar och begäran om allmänna handlingar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är diarieföring, utbildning och stöd till kollegor inom andra enheter som använder diariesystemet, posthantering och dokumentregistrering, samt sammanställning av statistik och uppföljning av pågående och avslutade ärenden. Ytterligare administrativa uppgifter, såsom att agera  som sekreterare i nämnd och att bistå vår arkivarie med diverse arkivrelaterade ärenden, inklusive arkivförfrågningar kan också förekomma.

Kvalifikationer
- Aktuell arbetslivserfarenhet av diarieföring inom offentlig sektor och kunskap om offentlighets- och sekretesslagen.
- Akademisk examen, gymnasial utbildning eller motsvarande.
- Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift.
- Kunskaper i engelska, tal och skrift.

Meriterande:

- Utbildning inom registratur och/eller arkiv- och informationshantering.
- God erfarenhet av W3D3.
- Aktuell erfarenhet från högskola/universitet
- God kunskap inom GDPR och/ eller arkivkunskap.

För att trivas i rollen behöver du vara en serviceinriktad person som planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är bra på att sätta upp tydliga ramar och riktlinjer och håller dig till uppsatta deadlines. I ditt arbete har du hög integritet och värdesätter att följa riktlinjer och styrdokument för arbetet. I den här rollen är det även väsentligt att du är noggrann och att du i avgörande situationer i arbetet styrs den statliga värdegrunden.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper såsom god samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt samt initiativtagande.

Villkor
Tillsvidareanställning på 100% med önskat startdatum den 1 juni 2025.

Ansökan
Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 250302                             

Ange referensnr: 2025/35

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Enhetschef för universitetstryckeriet

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
På Campusservice lägger vi grunden för att skapa en trivsam och funktionell miljö för både studenter och anställda.

Vi är en mångsidig avdelning vars uppgift är att tillhandahålla service och stöd snarare än myndighetsutövning. Våra tre enheter arbetar med allt från lokalförsörjning och säkerhet till lokalvård, tryckeri, vaktmästeri- och schemasamordning. Det är också våra medarbetare du möts av i vårt välkomstcenter! Tillsammans arbetar vi för att ge bästa möjliga service och att bidra till ett inspirerande campusliv.

Universitetstryckeriet är en servicefunktion som förser både Karlstads universitet och samverkande myndigheter och verksamheter med formgivning, trycksaker och tillgänglighetsanpassning av dokument. Vi arbetar med hela produktionskedjan, från idé och formgivning till färdig produkt, paketerad och distribuerad. Som enhetschef på universitetstryckeriet kommer du att leda och utveckla verksamheten med fokus på service, kvalitet och effektivitet.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för universitetstryckeriet kommer du att leda och utveckla verksamheten vid universitets tryckeri, vilket drivs som en egen resultatenhet. Det innebär att du kommer ansvara för att forma och leda ett team som arbetar effektivt och uppnår goda resultat, men också att du ansvarar för att verksamheten drivs på ett kostnadseffektivt sätt. I arbetet ingår även budgetansvar och delegation av ekonomiska uppgifter med krav på uppföljning. Som enhetschef har du även personal- och arbetsmiljöansvar för tryckeriets medarbetare, vilket t.ex. består av att implementera och följa upp arbetsmiljö- och säkerhetsrutiner.

För att främja en positiv arbetsmiljö och bidra till verksamhetens utveckling är du aktivt närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen på arbetsplatsen.

Kvalifikationer
Kvalificerad att anställas som enhetschef för universitetstryckeriet är den som har kandidatexamen inom grafisk teknik, produktionsteknik eller liknande. Alternativ annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du ska ha aktuell och relevant erfarenhet av arbetsledning och inom den grafiska branschen samt därtill vara väl insatt i och ha kunskap om hur arbetet bedrivs. Du bör också ha erfarenhet av leda och att arbeta med såväl personal- som arbetsmiljöfrågor. Du ska även ha erfarenhet av att ha budgetansvar och vana av att göra ekonomiska uppföljningar. Då Universitetet är en internationell miljö är även flytande svenska och god engelska i både tal och skrift är ett krav

För att lyckas i den här rollen behöver du som person vara både resultatinriktad samt lösnings- och målfokuserad. Du behöver även vara initiativrik, ha god samarbetsförmåga och vara tydlig i ditt ledarskap.

Villkor
Tillsvidareanställning på heltid med startdatum enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan

Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 250302                                                          

Ange referensnr: Rek. 2025/37

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu