Karlstad: Förvaltningsrätten i Karlstad söker junior föredragande jurist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Förvaltningsrätten i Karlstad söker junior föredragande jurist i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-03 // Varaktighet: Heltid

Arbetsuppgifter

Som junior föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift.


Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar. Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter.


Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering. Som junior föredragande jurist arbetar du främst med domstolens mängdmål (t.ex. mål enligt socialtjänstlagen och körkortsmål) och tvångsvårdsmål.


Som junior föredragande jurist kommer du få möjlighet att utveckla din förmåga att identifiera och analysera juridiska problem och att uttrycka dig i tal och skrift. Du kommer i det dagliga arbetet att handledas av erfarna föredragande jurister och domare. Arbetet som junior föredragande jurist ska ge en god bild av arbetet vid förvaltningsrätten och väcka intresse för arbete i domstol.


Kvalifikationer

Vi söker dig som


• är nyutexaminerad jurist eller nyligen har avslutat dina juriststudier. Om du inte hunnit ta ut din juristexamen innan sista ansökningsdag ska du bifoga betygsutdrag från juristprogrammet och senast vid tillträdet kunna visa att du har fullgjort juristutbildningen.

• har hög IT- och teknikmognad och har lätt att arbeta i olika IT-stöd.

• tycker om att skriva. Du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.


Har du erfarenhet av de målområden vi arbetar med på domstolen eller om du har arbetat med annat kvalificerat juridiskt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant kan det vara meriterande.


Som person har du en mycket god analytisk förmåga. Vidare är du flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya omständigheter. Du är noggrann, kan planera och organisera bland dina arbetsuppgifter och är mån om kvalitén. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker.


Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och dina betyg.


Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.


Vi erbjuder dig

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.


Du erbjuds attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.


Klicka på länken längst ned i annonsen för att läsa mer om vad det innebär att arbeta som föredragande jurist samt titta på filmen där rollen beskrivs.


Om Förvaltningsrätten i Karlstad

Förvaltningsrätten i Karlstad är en mellanstor domstol med omkring 45 anställda som årligen avgör cirka 6 000 mål. I domstolens domkrets ingår Örebro och Värmlands län. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med Värmlands tingsrätt i centralt belägna och trevliga lokaler i Rådhuset i Karlstad.


Förvaltningsrätten är indelad i två dömande enheter som leds av varsin enhetschef. Domstolen handlägger cirka 500 olika måltyper, bl.a. biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och upphandlingsmål. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare.


Karlstad är en levande och växande kommun med cirka 96 000 invånare. Här finns universitet, statliga myndigheter, industri och handel. Det finns mycket goda möjligheter till trivsam boendemiljö och innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.


Övrigt

Anställningsform: Vi söker en eller flera juniora fördragande jurister, anställningsformen är en särskild visstidsanställning under ett år.


Omfattning: Heltid


Tillträde: 1 mars 2025, eller enligt överenskommelse.


Löneform: Månadslön, individuell lönesättning.


Bifoga en kopia av ditt examensbevis alternativt ett betygsutdrag från juristprogrammet med din ansökan.


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Föredragande/Beredningsjurist

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Föredragande/Beredningsjurist.

Värmlands tingsrätt söker beredningsjurist

Läs mer Dec 11
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten avgör drygt 6 000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har 60 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen.
Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.

Arbetet innebär


Du kommer som en av tre beredningsjurister på tingsrätten att arbeta med handläggningen av de mål som förekommer på tingsrätten. I denna roll kommer du även att ge juridiskt stöd åt domstolshandläggarna vid deras handläggning. Du kommer även döma och besluta i brottmål i den utsträckning tingsrättsinstruktionen medger. Du ska inte vara protokollförare vid förhandlingar.


Tjänsten avser en tillsvidareanställning med en inledande provanställning.


Du som söker


Du som söker ska när tjänsten tillträds, förutom att inneha juristexamen vara notariemeriterad i tingsrätt. Vi efterfrågar en jurist med gott omdöme och en god samarbetsförmåga samt en utvecklad förmåga att arbeta resultatinriktat. Därutöver är självständighet, noggrannhet samt egen initiativförmåga nödvändiga egenskaper, liksom skicklighet i muntlig och skriftlig framställning. Då arbetsuppgifterna innebär många kontakter med aktörer i målen och med medarbetare ska du ha en god social kompetens samt vara positiv och utåtriktad. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Du ska besitta goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.


Vi erbjuder dig


Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat utbildning i Domstolsverkets regi.


Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.


Övrigt


Vi söker en beredningsjurist för en tillsvidareanställning. Är du intresserad av att höra mer om vad arbetet som beredningsjurist innebär? Kontakta chefsrådman Per Hjort 054-148408

Ansök nu

Tillsynsjurist till Fastighetsmäklarinspektionen

Läs mer Dec 27
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se.




På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.

Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Som tillsynsjurist på FMI kommer du att driva tillsynsärenden, utreda och lösa juridiska problem. Du kommer även att formulera och föredra förslag till beslut för vår Disciplinnämnd, handlägga ansökningar från mäklare och mäklarföretag och hantera frågor om offentlighet och sekretess. Samverkan med externa aktörer och kommunikation med våra målgrupper är en del av ditt arbete.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik eller annan utbildning som vi bedömer som relevant. Du erfarenhet av juridiskt arbete, gärna av tillsyn eller juridiskt arbete vid en myndighet. Du har goda juridiska kunskaper, till exempel inom offentlig rätt och civilrätt. Erfarenhet av arbete med fastighetsmäklarfrågor är meriterande, liksom erfarenhet av arbete med penningtvättsfrågor.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Som person är du noggrann, prestigelös och bidrar till ett gott samarbete. Du har en god förmåga att åstadkomma resultat, självständigt och tillsammans med andra samt att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Anställningsform
Vi söker en eller flera medarbetare till tidsbegränsade anställningar. Tillträde enligt överenskommelse, till och med 2025-12-31.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker föredragande jurist för tillsvidareanst

Läs mer Nov 19
Förvaltningsrätten i Karlstad är en mellanstor domstol med omkring 45 anställda som årligen avgör cirka 6 000 mål. I domstolens domkrets ingår Örebro och Värmlands län. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med Värmlands tingsrätt i centralt belägna och trevliga lokaler i Rådhuset i Karlstad.

Förvaltningsrätten handlägger cirka 500 olika måltyper, bl.a. biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål, tvångsvårdsmål och upphandlingsmål. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare.


Arbetsuppgifter

Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift.


Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar.


Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.


Kvalifikationskrav

Vi söker dig som


• är notarieutbildad på förvaltningsdomstol och


• har hög IT- och teknikmognad och lätt att arbeta i olika IT-stöd.


Det kan vara meriterande om du har ytterligare erfarenhet av arbete som föredragande jurist vid förvaltningsdomstol.


För att lyckas i rollen som föredragande jurist behöver du ha en hög arbetskapacitet och en god analytisk förmåga. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Att du är flexibel och snabbt kan anpassa dig till nya omständigheter är viktigt.


Utöver detta behöver du vara noggrann och kunna planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Det är en självklarhet att du är mån om kvalitén och att du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.


Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.


Vi erbjuder dig

Som föredragande jurist erbjuds du ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en mycket viktig samhällsverksamhet. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling genom olika utbildningar.


Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.


Du erbjuds attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.


Läs gärna mer om vad det innebär att arbeta som föredragande jurist på domstol.se. 

Övrigt

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



ÖVRIGT
Bevis om notariemeritering.

Ansök nu

Chef för kanslienheten och föredragande jurist

Läs mer Okt 30
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetsuppgifter

I tjänsten ingår dels att vara chef för kanslienheten, dels att vara föredragande i den dömande verksamheten. På sikt uppskattas den tidsmässiga fördelningen mellan de olika rollerna bli 70 procent som chef för kanslienheten och 30 procent som föredragande.


Rollen som chef för kanslienheten innebär en operativ chefsroll där du leder och följer upp domstolshandläggarnas arbete.


• Du har ett tydligt verksamhets- och arbetsgivarfokus och i ditt arbete ingår personal- och arbetsmiljöansvar för alla domstolshandläggare. Du har fullt personal- och arbetsmiljöansvar för dina medarbetare och håller medarbetarsamtal och lönesamtal.
• Du ansvarar för att verksamheten på enheten bedrivs i enlighet med gällande föreskrifter.
• Du ser till att kompetensutvecklingsbehov uppmärksammas och tillgodoses. Du har ett nära samarbete med förvaltningsrättens lagman och ledningsgrupp.

• Du arbetar aktivt med att utveckla kansliets verksamhet med fokus på arbetssätt, rutiner och verksamhetsstöd.
I rollen som föredragande arbetar du med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar. Utöver det bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som drivs av att motivera, leda och utveckla andra och är en skicklig jurist. För att klara de utmaningar som rollen som chef för kanslienheten innebär behöver du ha god kännedom om arbete på domstol och erfarenhet av daglig arbetsledning av kansliarbete. För rollen som föredragande behöver du ha en jur.kand. och erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Juridiskt arbete på förvaltningsdomstol är meriterade. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper och lämplighet för anställningen.


Som ledare är du kommunikativ, engagerad och har en god förmåga att organisera och leda grupper. Ditt ledarskap präglas av tydlighet, engagemang och prestigelöshet. Du är en trygg person med integritet och gott omdöme. Du är också drivande och effektiv samtidigt som du är lyhörd, smidig och har god självkännedom.


I rollen som föredragande behöver du ha en hög arbetskapacitet och en god analytisk förmåga. I situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Att du är flexibel och snabbt kan anpassa dig till nya omständigheter är viktigt. Utöver detta behöver du vara noggrann och kunna planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Det är en självklarhet att du är mån om kvalitén och att du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.


Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Övrigt
Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.




ÖVRIGT
Examensbevis

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Sveriges Domstolar .

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en tf. rådman

Rådman
Läs mer Jan 29
Förvaltningsrätten i Karlstad är en mellanstor domstol med omkring 45 anställda som årligen avgör cirka 6 000 mål. I domstolens domkrets ingår Örebro och Värmlands län. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med Värmlands tingsrätt i centralt belägna och trevliga lokaler i Rådhuset i Karlstad.

Förvaltningsrätten är indelad i två dömande enheter som leds av varsin enhetschef. Domstolen handlägger cirka 500 olika måltyper, bl.a. biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och upphandlingsmål. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare.

Karlstad är en levande och växande kommun med cirka 96 000 invånare. Här finns universitet, statliga myndigheter, industri och handel. Det finns mycket goda möjligheter till trivsam boendemiljö och innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.

Arbetsuppgifter

Förvaltningsrätten i Karlstad söker en tf. rådman på grund av tillfälligt behov av förstärkning av domarresurserna. 


Som tf. rådman kommer du att arbeta med många olika typer av mål, t.ex. tvångsvårdsmål, kriminalvårdsmål, laglighetsprövningsmål, folkbokföringsmål och biståndsmål. Beroende av vilken enhet du placeras på tillkommer antingen skattemål och upphandlingsmål eller socialförsäkringsmål.


Arbetet är stimulerande, utvecklande samt ställer krav på självständighet och personlig integritet. Som domare på förvaltningsrätten är du en viktig del i domstolens arbete för att ge tillgång till rättslig prövning på ett rättssäkert och effektivt sätt. I arbetsuppgifterna ingår även handledning av notarier.


Kvalifikationer m.m.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du via länken nedan. 


Arbetet på förvaltningsrätten präglas av ett högt tempo där många olika frågeställningar behöver hanteras. Vi söker därför dig som har en hög arbetskapacitet och som trivs med ett kvalificerat och omväxlande juridiskt arbete. Du är prestigelös och har en väl utvecklad förmåga att samverka och se till hela domstolens bästa.


Möjligheten till introduktion är begränsad. Erfarenhet av dömande i allmän förvaltningsdomstol kan därför vara särskilt meriterande.


Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.


Övrigt

Varaktighet: Tidsbegränsad anställning, sex månader med möjlighet till förlängning. 


Löneform: Månadslön, inom Sveriges domstolar tillämpar vi individuell lönesättning. 


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker beredningsjurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Dec 11
Värmlands tingsrätt är en allmän domstol vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten avgör drygt 6 000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har 60 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen.
Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad.

Arbetet innebär


Du kommer som en av tre beredningsjurister på tingsrätten att arbeta med handläggningen av de mål som förekommer på tingsrätten. I denna roll kommer du även att ge juridiskt stöd åt domstolshandläggarna vid deras handläggning. Du kommer även döma och besluta i brottmål i den utsträckning tingsrättsinstruktionen medger. Du ska inte vara protokollförare vid förhandlingar.


Tjänsten avser en tillsvidareanställning med en inledande provanställning.


Du som söker


Du som söker ska när tjänsten tillträds, förutom att inneha juristexamen vara notariemeriterad i tingsrätt. Vi efterfrågar en jurist med gott omdöme och en god samarbetsförmåga samt en utvecklad förmåga att arbeta resultatinriktat. Därutöver är självständighet, noggrannhet samt egen initiativförmåga nödvändiga egenskaper, liksom skicklighet i muntlig och skriftlig framställning. Då arbetsuppgifterna innebär många kontakter med aktörer i målen och med medarbetare ska du ha en god social kompetens samt vara positiv och utåtriktad. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Du ska besitta goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.


Vi erbjuder dig


Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat utbildning i Domstolsverkets regi.


Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.


Övrigt


Vi söker en beredningsjurist för en tillsvidareanställning. Är du intresserad av att höra mer om vad arbetet som beredningsjurist innebär? Kontakta chefsrådman Per Hjort 054-148408

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Karlstad söker föredragande jurist för tillsvidareanst

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Nov 19
Förvaltningsrätten i Karlstad är en mellanstor domstol med omkring 45 anställda som årligen avgör cirka 6 000 mål. I domstolens domkrets ingår Örebro och Värmlands län. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med Värmlands tingsrätt i centralt belägna och trevliga lokaler i Rådhuset i Karlstad.

Förvaltningsrätten handlägger cirka 500 olika måltyper, bl.a. biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål, tvångsvårdsmål och upphandlingsmål. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare.


Arbetsuppgifter

Som föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift.


Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar.


Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.


Kvalifikationskrav

Vi söker dig som


• är notarieutbildad på förvaltningsdomstol och


• har hög IT- och teknikmognad och lätt att arbeta i olika IT-stöd.


Det kan vara meriterande om du har ytterligare erfarenhet av arbete som föredragande jurist vid förvaltningsdomstol.


För att lyckas i rollen som föredragande jurist behöver du ha en hög arbetskapacitet och en god analytisk förmåga. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Att du är flexibel och snabbt kan anpassa dig till nya omständigheter är viktigt.


Utöver detta behöver du vara noggrann och kunna planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Det är en självklarhet att du är mån om kvalitén och att du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.


Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.


Vi erbjuder dig

Som föredragande jurist erbjuds du ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en mycket viktig samhällsverksamhet. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling genom olika utbildningar.


Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.


Du erbjuds attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.


Läs gärna mer om vad det innebär att arbeta som föredragande jurist på domstol.se. 

Övrigt

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



ÖVRIGT
Bevis om notariemeritering.

Ansök nu

Chef för kanslienheten och föredragande jurist

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Okt 30
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetsuppgifter

I tjänsten ingår dels att vara chef för kanslienheten, dels att vara föredragande i den dömande verksamheten. På sikt uppskattas den tidsmässiga fördelningen mellan de olika rollerna bli 70 procent som chef för kanslienheten och 30 procent som föredragande.


Rollen som chef för kanslienheten innebär en operativ chefsroll där du leder och följer upp domstolshandläggarnas arbete.


• Du har ett tydligt verksamhets- och arbetsgivarfokus och i ditt arbete ingår personal- och arbetsmiljöansvar för alla domstolshandläggare. Du har fullt personal- och arbetsmiljöansvar för dina medarbetare och håller medarbetarsamtal och lönesamtal.
• Du ansvarar för att verksamheten på enheten bedrivs i enlighet med gällande föreskrifter.
• Du ser till att kompetensutvecklingsbehov uppmärksammas och tillgodoses. Du har ett nära samarbete med förvaltningsrättens lagman och ledningsgrupp.

• Du arbetar aktivt med att utveckla kansliets verksamhet med fokus på arbetssätt, rutiner och verksamhetsstöd.
I rollen som föredragande arbetar du med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar. Utöver det bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som drivs av att motivera, leda och utveckla andra och är en skicklig jurist. För att klara de utmaningar som rollen som chef för kanslienheten innebär behöver du ha god kännedom om arbete på domstol och erfarenhet av daglig arbetsledning av kansliarbete. För rollen som föredragande behöver du ha en jur.kand. och erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Juridiskt arbete på förvaltningsdomstol är meriterade. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper och lämplighet för anställningen.


Som ledare är du kommunikativ, engagerad och har en god förmåga att organisera och leda grupper. Ditt ledarskap präglas av tydlighet, engagemang och prestigelöshet. Du är en trygg person med integritet och gott omdöme. Du är också drivande och effektiv samtidigt som du är lyhörd, smidig och har god självkännedom.


I rollen som föredragande behöver du ha en hög arbetskapacitet och en god analytisk förmåga. I situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Att du är flexibel och snabbt kan anpassa dig till nya omständigheter är viktigt. Utöver detta behöver du vara noggrann och kunna planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Det är en självklarhet att du är mån om kvalitén och att du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt.


Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt.

Övrigt
Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan.




ÖVRIGT
Examensbevis

Ansök nu

Värmlands tingsrätt söker registrator med vissa andra administrativa arbets

Registrator
Läs mer Okt 25
Värmlands tingsrätt består av 57 medarbetare vid fyra enheter, varav en administrativ enhet. Verksamheten bedrivs i Rådhuset vid Stora torget i Karlstad. Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av samarbete, engagemang och delaktighet. Den administrativa enheten har ett brett ansvarsområde som bland annat innebär traditionella administrativa arbetsuppgifter, intern och extern service, reception och säkerhet.

Vi söker en registrator med administrativa arbetsuppgifter som arbetar nära tillsammans med kollegorna inom administrativa enheten. Du erbjuds varierande, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig och spännande verksamhet.

Låter det intressant – Välkommen med din ansökan, redan idag!

Arbetet innebär

Som registrator med administrativa arbetsuppgifter är du en av fyra huvudregistratorer som arbetar nära tillsammans i admi-gruppen som utöver registratorerna också består av administratör och arkivarie. Admi-gruppen tillsammans med säkerhetspersonal/ordningsvakter samt administrativa chefen utgör den administrativa enheten vid domstolen.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av registratorsuppgifter. Detta innebär bland annat hantering av inkommande handlingar via registrator och post, klassificering och registrering av nya mål och ärenden, expediering av handlingar samt brådskande registreringsåtgärder i målhanteringsprocessen.

Utöver ovanstående arbetsuppgifter kommer du att arbeta löpande med administration kring domstolens nämndemän såsom schemaläggning, registrering av tjänstgöringsrapporter och viss ekonomiadministration i dömande verksamhet.

Arbetet är självständigt och flera arbetsuppgifter hanteras parallellt. I arbetet har du löpande kontakter med domstolens parter, nämndemän och medarbetare men även en del av domstolens leverantörer.

Du tillhör en enhet bestående av tolv medarbetare och för oss är det en självklarhet att vi hjälps åt. Administrativa enheten förser såväl kärnverksamhet som externa parter och medborgare med snabb och god service vilket innebär att du ibland kan få omprioritera dina arbetsuppgifter utifrån behov och hjälpa någon av kollegorna. Detta ser du inte som något problem utan istället som en utvecklingsmöjlighet där tillfälle ges att utvecklas inom ditt arbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har godkänd gymnasieutbildning och flerårig erfarenhet av administrativt arbete. Eftergymnasial utbildning eller liknande arbetsuppgifter på annan myndighet eller offentlig förvaltning kan vara meriterande om vi bedömer det som relevant.

Du är ansvarsfull och noggrann och brinner för att ge service med kvalitet. Du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift och kommunicerar på ett tydligt sätt, anpassat efter mottagare och situation.

För att trivas hos oss ska du gilla att arbeta självständigt men också att vara en i teamet. Du skapar goda relationer till dina kollegor och bidrar till en god arbetsmiljö. För dig är det lika viktigt att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter som att lära av kollegor.

Under perioder med hög arbetsbelastning är det extra viktigt att du kan planera och prioritera bland arbetsuppgifterna. Eftersom du hanterar flera arbetsuppgifter parallellt ställer arbetet höga krav på flexibilitet och kommunikation.

Att arbeta digitalt är för dig en självklarhet. Lika självklart som att utvecklas och att lära nya saker som att ta eget ansvar och ta egna initiativ.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.


Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Vi söker en eller flera registratorer, anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning, 6 mån. Sista ansökningsdag är den 10 november 2024.

Ansökan ska bestå av personligt brev och CV.

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu