Karlstad: Avdelningschef till Vuxenavdelningen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Avdelningschef till Vuxenavdelningen i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2025-01-31 // Varaktighet: Heltid

Om arbetsplatsen  
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.

Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden”. Kom och väx med oss!  

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra drygt 600 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsfrågor, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak. 

Beskrivning
Vi söker nu en avdelningschef till Vuxenavdelningen, som är en av tre avdelningar inom Arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Vuxenavdelningen ansvarar för myndighetsutövning för personer från 25 år och insatser från 18 år för individer med missbruks- och beroendeproblematik kring alkohol, narkotika och spel om pengar, samt för personer med långvarig psykisk funktionsnedsättning. Verksamheten bedrivs geografiskt utspritt över stora delar av Karlstads kommun, men med kontorslokaler centralt belägna vid Stadsträdgården i Karlstad. 

Avdelningen består av myndighetsutövning, boendestöd, öppenvård samt ett antal olika typer av boenden, både kategoriboenden och boenden med särskild service. På avdelningen arbetar cirka 200 medarbetare, och som avdelningschef leder du en grupp om åtta enhetschefer. Till avdelningen hör även länsverksamheten Personligt Ombud Värmland, vars verksamhetschef är underställd avdelningschefen. 

På Arbetsmarknads- och socialförvaltningen får du gott stöd av kollegor och ett flertal stödfunktioner. Tjänsten är direkt underställd socialdirektören och avdelningschefen ingår i förvaltningens centrala ledningsgrupp. Förvaltningen står inför förändringar och utmaningar kopplade till den nya socialtjänstlagen. Här får du arbeta i en spännande, kreativ och dynamisk miljö med stora möjligheter att påverka och samarbeta med kollegor och medarbetare. 

Som chef i Karlstads kommun erbjuds du chefshandledning, mentorskap och gedigen chefsutbildning. Du kommer att ingå i förvaltningens chefsgrupp, där du får tillgång till information, stöd, inspiration och möjlighet till erfarenhetsutbyte. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. Anställning i Karlstads kommun ger även tillgång till förmåner, läs mer om dessa på vår sida https://karlstad.se/jobba-hos-oss
 

Arbetsuppgifter
- Leda och utveckla avdelningens arbete med fokus på kvalitet och effektivitet, i linje med förvaltningens helhetssyn. 
- Ansvara för personalledning, inklusive rekrytering, kompetensutveckling och arbetsmiljö. 
- Säkerställa att verksamheten följer gällande lagar och riktlinjer. 
- Samverka med andra avdelningar och externa aktörer för att skapa en helhetssyn kring klienternas behov. 
- Utveckla och implementera strategier för att förbättra avdelningens arbete och resultat. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av chefskap inom det aktuella området. Du bör också ha erfarenhet av chefskap inom offentlig förvaltning. 

För att lyckas som avdelningschef krävs förmågan att växla mellan olika nivåer inom organisationen och att samverka både internt och externt. Du behöver kunna arbeta strategiskt och leda avdelningen och dess medarbetare genom enhetscheferna. God förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift är en förutsättning. I rollen förväntas du även leda möten med olika syften på ett engagerat och strukturerat sätt.  

Vi söker dig som är trygg, stabil och relationsskapande i ditt ledarskap. Du har en god förmåga att planera, strukturera och prioritera arbetet. Genom att lyssna och kommunicera tydligt skapar du en gemensam riktning och en helhetsbild för verksamheten, samt förutsättningar för chefer och medarbetare att hitta lösningar på egen hand. Du har även förmågan att arbeta självständigt samtidigt som du bidrar till samarbeten där det skapar mervärde. Ditt ledarskap kännetecknas av att du delegerar ansvar inom tydliga ramar och mål. 

Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Avdelningschef, kommun

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Avdelningschef, kommun.

Avdelningschef familjeavdelningen

Läs mer Okt 1
Vill du vara med och forma framtidens arbetsmarknads- och socialförvaltning? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.

Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden”. Kom och väx med oss!

Tillsammans med engagerade medarbetare och chefer driver du förändring, bygger framtidens arbetssätt och stärker organisationens förmåga att möta nya behov. Ditt uppdrag är viktigt – för både organisationen, medarbetarna och Karlstadsborna.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra drygt 600 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsfrågor, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.

Beskrivning
Vi söker nu en avdelningschef till familjeavdelningen som finns centralt beläget på Karolinen i Karlstad. Förvaltningen står redo att möta förändringar och utmaningar som följer av ny socialtjänstlag.

Familjeavdelningen är en av tre avdelningar under förvaltningen. Avdelningen har ansvar för arbetet med barn, unga och familjers behov av trygghet och säkerhet och tillhandahåller stöd- och skyddsinsatser. Vi ger även service, råd och stöd inom det familjerättsliga området och arbetar förebyggande med olika insatser. På avdelningen bedrivs arbete såväl inom myndighetsövning som ett antal utförande verksamheter.

På Arbetsmarknads- och socialförvaltningen får du gott stöd av kollegor och ett antal stödfunktioner. Tjänsten är direkt underställd socialdirektör och avdelningschefen ingår i förvaltningens centrala ledningsgrupp.    

Hos oss får du chansen att vara med och forma nästa kapitel i välfärdens utveckling. Vi är en samhällsviktig verksamhet där ditt arbete gör verklig skillnad – varje dag. Här erbjuds du en nyckelroll i en organisation som satsar på tillitsbaserat ledarskap, digital utveckling och ett hållbart arbetsliv.

Som ny chef deltar du i vår ledarskapsutbildning och blir en del av ett nätverk med andra chefer i kommunen. Du får trygga anställningsvillkor, kollektivavtal, försäkringar, friskvårdsbidrag och flera andra förmåner. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på karlstad.se/jobbahososs.

Arbetsuppgifter
Som avdelningschef har du helhetsansvar för en stor och verksamhetsmässigt omfattande avdelning. Du har övergripande ansvar för verksamhet, personal och budget. Du har även ett delegerat ansvar för att arbeta med arbetsmiljö. På avdelningen arbetar närmare 200 medarbetare och avdelningschefen leder en grupp av tio chefer.

Kvalifikationer
Du som söker ska vara socionom eller ha annan likvärdig högskoleutbildning och vi ser det som en merit om du har erfarenhet av chefsskap inom den sociala barnavården. Du ska ha erfarenhet av chefskap inom offentlig förvaltning.

Som person är du trygg, stabil och kommunikativ. Förmågan att växla mellan helhetsbild och detaljer, strategi och praktiskt genomförande är något du behärskar väl. Du har lätt för att lyssna in, bygga förtroende och vägleda andra, samtidigt som du tar initiativ och driver utveckling framåt. Med ett strukturerat arbetssätt och ett positivt förhållningssätt till förändring är du en naturlig förebild i att skapa engagemang och delaktighet. Ditt ledarskap präglas av tydlighet, tillit och en förmåga att visa riktning.

Övrigt
Hos oss får du chansen att vara med och forma nästa kapitel i välfärdens utveckling. Vi är en samhällsviktig verksamhet där ditt arbete gör verklig skillnad – varje dag. Här erbjuds du en nyckelroll i en organisation som satsar på tillitsbaserat ledarskap, digital utveckling och ett hållbart arbetsliv.

Som ny chef deltar du i vår ledarskapsutbildning och blir en del av ett nätverk med andra chefer i kommunen. Du får trygga anställningsvillkor, kollektivavtal, försäkringar, friskvårdsbidrag och flera andra förmåner. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på karlstad.se/jobbahososs.

Vi ser fram emot din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Avdelningschef Överförmyndaravdelningen

Läs mer Aug 13
Vill du jobba med en arbetsgrupp där vi hjälps åt för att utveckla överförmyndarverksamheten i Karlstad och Hammarö? Då kanske du är vår nya chef.

Beskrivning
Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun och har som huvuduppgift att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Verksamheten regleras främst av föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen. Vårt uppdrag är att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare skyddar och tillvaratar sina huvudmäns rättigheter på ett bra sätt. Dessa huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med funktionsnedsättningar som behöver stöd för att hantera sina intressen, förvalta sin egendom och sörja för sin person. För närvarande består överförmyndaravdelningen av tio medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som avdelningschef för överförmyndaravdelningen får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete. Du ansvarar för avdelningens medarbetare, ekonomi och verksamhet. Verksamhetens utveckling drivs framåt gemensamt där du som chef har ett övergripande ansvar. Arbetet leds utifrån kommunens värdegrund, vi är till för Karlstadsborna.

Vi arbetar med gemensamma handläggningsrutiner som syftar till att säkerställa rättssäkerheten i handläggningen. Vissa moment hanteras i samarbete med kommunens Kontaktcenter. Det pågår ett utvecklingsarbete för att digitalisera verksamheten och det kommer att vara fortsatt stort fokus på en digital utveckling.

Du ingår i kommunledningskontorets chefsgrupp och är en viktig person för att tillsammans med dina chefskollegor möta de utmaningar kommunledningen har att hantera under kommande år.

Du är föredragande tjänsteperson i Karlstads-Hammarö överförmyndarnämnd och din närmaste chef är administrativ direktör vid kommunledningskontoret.

Kvalifikationer
Den chef vi söker ska vara relationsskapande, trygg och stabil samt ha lätt för att samverka med andra på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Du ska ha erfarenhet av överförmyndarverksamhet eller annan myndighetsutövning. Du behöver ha ledarerfarenhet från offentlig eller privat verksamhet. 

Vi söker dig som har högskoleexamen inom juridik, ekonomi, beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från kommunal eller offentlig förvaltning och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är en stor fördel.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen.

Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen

Läs mer Maj 8
Beskrivning
Vi söker en tillförordnad avdelningschef för vår nygamla avdelning – serviceavdelningen.

Nuvarande serviceavdelningen är en del av verksamhetsområdet internservice och kommer att delas upp i tre avdelningar där transport, fordon och lokalvård bildar egna avdelningar. De verksamheter som initialt blir kvar i serviceavdelningen är enheten för kvalitet och miljö samt servicecenter. Då vi är i en förändringsprocess kan fler verksamheter tillkomma avdelningen eller andra organisatoriska förändringar kan behöva ske. Detta är anledningen till att vi väljer att ha en tillfällig lösning under ett år.

Arbetsuppgifter
Som tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen ingår du i verksamhetsområdets ledningsteam och leder serviceavdelningens ledningsteam. Serviceavdelningen består av enheter vars uppdrag är att implementera och förvalta ISO-certifierade miljö- och kvalitetsledningssystem, driva Sola bygg- och möbelåterbruk samt att utföra facility management. Enheterna utför också olika typer av vaktmästartjänster, driftar kommunens gästhamnskontor och ger service vid borgerliga vigslar och val.

Ditt uppdrag är att tillse att cheferna och medarbetarna trivs, känner arbetsglädje och engagemang samt har tillräckligt mandat och rätt förutsättningar för att utföra sina uppgifter på allra bästa sätt. Det förväntas att du är en närvarande och inkluderande chef.

Du kommer även att ha en nära dialog med våra kunder och regelbundet följa upp den service vi ger i syfte att jobba mot ständiga förbättringar. Som avdelningschef kommer du att ansvara för systematiken i våra kundrelationer samtidigt som du har en aktiv och operativ roll.

Kvalifikationer
Du har en akademisk examen som är relevant för avdelningens verksamheter, gärna ekonomisk, service- eller miljöinriktning. Du har  enhets- eller avdelningschef och har erfarenhet av att leda andra chefer. Politisk styrd organisation (offentlig verksamhet)Har du dessutom erfarenhet av att leda och arbeta med några av avdelningens olika verksamhetsområden så ser vi det som meriterande. Du är också van ekonomi- och verksamhetsstyrning i form av planering, uppföljning och analys.

För att passa för tjänsten behöver du vara flexibel, uppfinningsrik och genuint intresserad av att ge service och stöd till koncernens olika förvaltningar och bolag.

Om Karlstads kommun

Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 600 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten och avloppshantering, gator och parker, lekplatser och skogsmark samt den interna servicen. Vi utvecklar infrastrukturen, förvaltar fastigheter och bygger bland annat nya skolor och har hand om kommunens naturområden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Avdelningschef till administrativa avdelningen

Läs mer Okt 31
Beskrivning
Vill du få möjligheten att leda en avdelning som erbjuder ett serviceinriktat stöd med rättssäkerhet som ledstjärna? Vi söker nu en avdelningschef till administrativa avdelningen på barn- och ungdomsförvaltningens stab.

Den administrativa avdelningen koncentreras kring ansvar för rättssäker myndighetsutövning, effektiva administrativa processer och nämndens administration. Här utgör avdelningen en serviceinriktad funktion med stöd till chefer och medarbetare på kommunens förskolor, grundskolor och på centrala förvaltningen.  

Arbetsuppgifter
Som avdelningschef ansvarar du för avdelningens arbete med utredningar och tillsyn samt tillståndsgivning av fristående förskolor. Avdelningen ansvarar dessutom för ett antal centrala administrativa processer som skolval, barn- och elevregistrering, placeringar av förskolebarn, skolpliktssamordning, skolskjuts, nämndsadministration, diarium och arkiv. I din roll har du även budget- och personalansvar över avdelningens medarbetare. 

Här erbjuder vi en arbetsmiljö där det ryms både allvarsamt ansvarstagande för en viktig samhällsuppgift och lättsam kollegialitet. Vi har kul på jobbet! Avdelningen är en del av barn- och ungdomsförvaltningens stab där du kommer ingå i förvaltningens ledningsgrupp tillsammans med andra avdelningschefer, skoldirektör och utbildningschefer. De övriga avdelningscheferna blir viktiga samarbetspartners i ditt vardagliga arbete. 

 

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning inom juridik, statsvetenskap, rättsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, leda utvecklingsprocesser och att leda stöd- och serviceinriktad verksamhet med rättssäker myndighetsutövning. 

Du har ett starkt rättspatos och förmåga att skapa tydlighet i komplicerade och komplexa sammanhang. Du kan samla medarbetare kring gemensam målsättning och skapa drivkraft hos medarbetare. I ditt ledarskap har du tillitsfulla relationer som bygger på ett lyhört ledarskap. Du har god förmåga att knyta och fördjupa kontakter och kan etablera samarbete med andra delar av organisationen. Du kan uttrycka dig tydligt i både tal och skrift. För oss är det viktigt att du tycker att utbildning för barn och unga är ett av de viktigaste uppdragen man kan bidra till och att du har intresse för omvärldsförändringar. 

Om Karlstads kommun

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, grundsärskolor, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads kommun

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads kommun .

Undersköterska natt inriktning demens/psykiatri

Undersköterska, vård- o specialavd. o mottagning
Läs mer Nov 7
Beskrivning
Vill du vara med och göra skillnad för individer som lever med demens och psykisk ohälsa? På Sikskär, Oskarslund får du möjlighet att arbeta i en meningsfull och utvecklande miljö där vi tillsammans skapar förutsättningar för att våra boende ska uppnå ökad livskvalitet.

Vi söker nu två engagerade medarbetare för tillsvidareanställning.



Arbetsuppgifter
På Sikskär arbetar du med att skapa en trygg och meningsfull vardag för personer med demens ofta i kombination med psykisk ohälsa. Tillsammans med den enskilde utformar ni individuella insatser som stärker självständighet och delaktighet. Du kommer att arbeta med metoder som BPSD. Arbetet innebär sysslor, från städning och personlig omvårdnad. Arbetet innebär också samarbete med andra som sjuksköterska, kognitionsteam mm, för att erbjuda ett helhetsstöd till individerna.

Vi arbetar med lågaffektivt bemötande, och du behöver vara beredd att hantera både lugnare stunder och utmanande situationer. Arbetet innefattar dokumentation och kontinuerlig uppföljning av insatser genom genomförandeplaner, och du kommer även ha ansvar för att hjälpa till med tex medicinering i samarbete med boendets sjuksköterska.

Din arbetsplats

Sikskär är beläget i Karlstad och är en av sex avdelningar på Oskarslund.  Boendet riktar sig till individer med beslut enligt SoL, och vi arbetar aktivt för att skapa en miljö som främjar både trygghet och god omvårdnad. På boendet bor främst äldre personer med demenssjukdomar men det finns även en blandning av olika diagnoser och behov, tex psykos, schizofreni och neuropsykiatriska diagnoser. Du kommer att arbeta i ett team på totalt 16 medarbetare där det alltid finns minst 4 personer på plats dagtid och två nattetid. 

Arbetstid: Tjänsten är förlagd till kvällar och natt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad undersköterska eller skötare, gärna med inriktning mot psykiatri eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver även ha erfarenhet av arbete nattetid samt med lågaffektivt bemötande för att ha goda förutsättningar. Det är också meriterande om du har erfarenhet av demenssjukdomar, missbruksproblematik, omvårdnadsarbete och självskadebeteende. Eftersom vi arbetar med metoderna BPSD, MI och lågaffektivt bemötande är det meriterande om du har kunskap om dessa metoder.

Det krävs god svenska i såväl tal som skrift, då vi använder språket som arbetsredskap i kontakt med klienter samt vid dokumentation och journalföring
Vi söker en person med stark samarbetsförmåga som kan lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter, samtidigt som du är lyhörd för andras behov och feedback. Din personliga mognad hjälper dig att läsa av olika situationer, och din flexibilitet gör att du är öppen för förändringar, vilket bidrar till ständiga förbättringar i arbetet.

Övrigt:
https://karlstad.se/jobba-hos-oss kan du se mer om hur det är att jobba hos oss i koncernen Karlstads kommun och om våra förmåner. Nedan kan du också se vad Karlstad som stad har att erbjuda. 
Vi kommer jobba löpande med urvalet under ansökningstiden. Välkommen med din ansökan! 




Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Undersköterska inriktning demens/psykiatri

Undersköterska, vård- o specialavd. o mottagning
Läs mer Nov 7
Beskrivning
Vill du vara med och göra skillnad för individer som lever med demens och psykisk ohälsa?
På Sikskär, Oskarslund får du möjlighet att arbeta i en meningsfull och utvecklande miljö där vi tillsammans skapar förutsättningar för att våra boende ska uppnå ökad livskvalitet.

Vi söker nu en engagerad medarbetare för en tillsvidareanställning.

Arbetsplatsen: Sikskär är beläget i Karlstad och är en av sex avdelningar på Oskarslunds vårdboende.  Boendet riktar sig till individer med beslut enligt SoL, och vi arbetar aktivt för att skapa en miljö som främjar både trygghet och god omvårdnad. På boendet bor främst äldre personer med demenssjukdomar men det finns även en blandning av olika diagnoser och behov, tex psykos, schizofreni och neuropsykiatriska diagnoser. Du kommer att arbeta i ett team på 14 medarbetare där det alltid finns minst 4 personer på plats dagtid, och vi arbetar aktivt för att skapa en stöttande och lärande arbetsmiljö. Tjänsten är förlagd till schema på dag, kväll och helg.

Arbetsuppgifter
Hos oss arbetar du med att skapa en trygg och meningsfull vardag för personer med demens ofta i kombination med psykisk ohälsa. Tillsammans med den enskilde utformar ni individuella insatser som stärker självständighet och delaktighet. Arbetet innebär sysslor, från städning och personlig omvårdnad till att motivera till social gemenskap och aktiviteter. Arbetet innebär också samarbete med andra som sjuksköterska, kognitionsteam mm, för att erbjuda ett helhetsstöd till individerna.

Vi arbetar med metoder som lågaffektivt bemötande och BPSD, och du behöver vara beredd på att hantera både lugnare stunder och utmanande situationer. Arbetet innefattar dokumentation och kontinuerlig uppföljning av insatser genom genomförandeplaner. Du kommer även ha ansvar för att hjälpa till med t ex medicinering i samarbete med boendets sjuksköterska.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad undersköterska eller skötare, gärna med inriktning mot psykiatri eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver även ha erfarenhet av arbete med lågaffektivt bemötande för att ha goda förutsättningar. Det är också meriterande om du har erfarenhet av demenssjukdomar, missbruksproblematik, omvårdnadsarbete och självskadebeteende. Eftersom vi arbetar med metoderna BPSD, MI och lågaffektivt bemötande är det meriterande om du har kunskap om dessa metoder.

Det krävs god svenska i såväl tal som skrift, då vi använder språket som arbetsredskap i kontakt med omsorgstagare samt vid dokumentation och journalföring
Vi söker en person med stark samarbetsförmåga som kan lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter, samtidigt som du är lyhörd för andras behov och feedback. Din personliga mognad hjälper dig att läsa av olika situationer, och din flexibilitet gör att du är öppen för förändringar, vilket bidrar till ständiga förbättringar i arbetet.



Övrigt:

https://karlstad.se/jobba-hos-oss kan du se mer om hur det är att jobba hos oss i koncernen Karlstads kommun och om våra förmåner. Nedan kan du också se vad Karlstad som stad har att erbjuda.
Vi jobbar löpande med urvalet under ansökningstiden, så vänta inte med att söka!




Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Kommunikatör med fokus på sociala medier

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Nov 7
Kommunikatör med känsla för sociala medier
Beskrivning 
Vill du vara med och skapa ett bättre liv i s(k)olstaden?

Vi på barn- och ungdomsförvaltningen söker dig som älskar att skapa innehåll som engagerar, berör och får människor att stanna upp i flödet.

Hos oss får du en central roll i att berätta om allt det viktiga och fina som händer i våra skolor, förskolor och fritidsverksamheter – varje dag.

Tjänsten är placerad på barn- och ungdomsförvaltningens stab, inom avdelningen för kommunikation och digitalisering. Här arbetar kommunikatörer, projektledare, strateger, verksamhetsutvecklare och informationssäkerhetsansvariga tillsammans för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra yngsta medborgare – barn och elever i Karlstads kommun.

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör hos oss arbetar du operativt med sociala medier och innehåll i våra övriga kanaler. Du planerar, producerar och publicerar inlägg, foto, film och text – och följer upp hur det landar. Du är van att jobba nära verksamheten, fånga upp berättelser och omvandla dem till innehåll som känns genuint, intressant och relevant för målgruppen.

Du kommer också att vara ett kommunikationsstöd i både extern och internt samt bidra till kommunikationsverksamhetens löpande arbete. Rollen innebär nära kontakt med både ledning och medarbetare, där du har en rådgivande och stödjande funktion. 

Förutom ett nära samarbete med  gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens kommunikatörer, blir du också en del av kommunens kommunikatörsnätverk och samarbetar med andra verksamheter i kommunen. 

Kvalifikationer
Du är kreativ, självgående och trivs när det händer saker. Du gillar att testa nytt, får energi av att skapa och har lätt för att få saker att bli verklighet. Du har en god känsla för bild, text och tonalitet – och vet hur man skapar innehåll som känns.

Vi tror att du har:

- Relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet
- Erfarenhet av att arbeta med sociala medier, gärna i en organisation med många målgrupper
- Goda kunskaper i Adobe Creative Cloud (Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere Pro)
- Vana av att fota och filma
- Förmåga att planera, prioritera och följa upp ditt arbete
- Nyfiken och prestigelös inställning – du tar tag där det behövs
- Intresse för att utforska AI och ny teknik i kommunikationsarbetet

Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet.

Därför ska du söka
Hos oss får du kombinera samhällsnytta med kreativ kommunikation. Du blir en del av ett dream team som vill göra skillnad för barn och unga – och för hela Karlstad. Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade kollegor, högt tempo, mycket skratt och stor möjlighet att påverka. För oss är det viktigt att ha roligt på jobbet – vi hoppas du håller med!

Varmt välkommen med din ansökan!

Om Karlstads kommun

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Enhetschef Kontaktcenter

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 7
Beskrivning
Vill du vara med och forma framtidens Kontaktcenter? Vi söker nu en engagerad och driven enhetschef som vill leda vår nybildade enhet genom en viktig utvecklingsresa.

Det här är ett utmärkt tillfälle för dig som vill ta nästa steg inom Kommunkoncernen – eller söker dig till oss externt – och som vill bidra till hög service och ett gott bemötande i en dynamisk och föränderlig miljö.



Arbetsuppgifter
Som enhetschef på Kontaktcenter ansvarar du för att leda och utveckla enheten. Ditt främsta fokus är att vara närvarande i vardagen, stötta medarbetarna och skapa goda förutsättningar för delaktighet, engagemang och utveckling.

Enheten består av två svarsgrupper med totalt cirka 20 medarbetare. Du samarbetar nära övriga chefer inom avdelningen och får därigenom ett gott stöd i rollen. Tillsammans skapar ni en serviceinriktad, effektiv och utvecklingsfokuserad verksamhet för kommunens invånare.

I din roll kommer du att:

Leda, coacha och inspirera medarbetarna i deras dagliga arbete


Driva utvecklings- och förändringsarbete tillsammans med gruppen


Följa upp mål, kvalitet och resultat


Samarbeta med kommunens förvaltningar och bolag för att utveckla vår service



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

Akademisk utbildning


Erfarenhet av att leda medarbetare



Det är meriterande om du har erfarenhet av:

Förändrings- och utvecklingsarbete


Arbete i en serviceinriktad verksamhet där tillgänglighet och bemötande är centralt



Ditt ledarskap präglas av tillit, tydlighet och lyhördhet. Du skapar engagemang, goda relationer och en kultur där medarbetare trivs och känner delaktighet. Du har god förmåga att kommunicera i både tal och skrift och du trivs i en roll där du får bidra till kontinuerlig utveckling.

Vi ser att du är trygg och prestigelös med god självkännedom. Du har förmåga att se helheten och tänka strategiskt. Du är van att leda i förändring och fatta beslut, och du har en pedagogisk förståelse för att människor tar till sig information på olika sätt.

Du är strukturerad, uthållig och lösningsorienterad och tar initiativ och driver aktiviteter framåt för att nå resultat. Din förmåga att motivera, engagera och skapa ett positivt arbetsklimat är viktig för att lyckas i rollen.

Välkommen till oss
Hos oss får du en viktig roll där du tillsammans med engagerade kollegor är med och utvecklar service för Karlstadsborna. Vi erbjuder en arbetsplats med gott samarbete, kompetenta kollegor och möjlighet att växa i ditt ledarskap.

Varmt välkommen med din ansökan!





Om Karlstads kommun

Hos oss på Kommunledningskontoret får du vara med och forma framtidens Karlstad. Vi arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun – allt för en positiv utveckling för dagens och framtidens Karlstadsbor.



Vi är cirka 300 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar utveckling i kommunkoncernen, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vårt uppdrag omfattar bland annat ekonomi, juridik, inköp, HR, kommunikation och IT. Vi är också en drivande kraft i kommunens arbete med digitalisering och innovation, där vi utvecklar smarta lösningar och nya arbetssätt som stärker både service och effektivitet.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Alkoholhandläggare

Servicehandläggare
Läs mer Nov 6
Beskrivning
Vi söker nu en engagerad och ansvarstagande alkoholhandläggare med placering på  förvaltningsstaben.

Du blir en del av ett kompetent team med fyra medarbetare som tillsammans arbetar för en rättssäker och effektiv handläggning enligt gällande lagstiftning (alkohollagen, lagen om tobak samt lagen om tobaksfria nikotinprodukter.) 

I denna roll kommer du att arbeta med att hantera och utvärdera ärenden som rör alkoholrelaterade frågor, vilket kräver både personlig mognad och självständighet. Du kommer att vara en viktig resurs, därför är det avgörande att du har en stark servicekänsla och goda omdömesförmågor.

Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du bidrar till samhällsnytta. Du får möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och arbeta i en organisation som värdesätter kompetens, samarbete och arbetsglädje.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter blir att utifrån alkohollagen utreda, lämna förslag till beslut, fatta beslut och i vissa fall utöva tillsyn av serveringstillstånd på restauranger samt till slutna sällskap. Myndighetsutövning och därtill hörande dokumentation är en stor del av arbetet och under utredningens gång har man ofta mycket kontakt med den sökande och andra myndigheter.

De utredningar du ansvarar för innehåller bland annat granskning av ekonomi och personlig lämplighet för den sökande. Du kommer delta i nationella och lokala nätverk tillsammans med andra handläggare för erfarenhetsutbyte. Registrering och tillsyn av försäljning enligt tobakslagen kan förekomma.

I rollen ingår också förebyggande arbete med rådgivning, utbildning och samverkan med andra myndigheter och krögare. Arbetet innebär viss kvälls- och nattjänstgöring.

Kvalifikationer
Du har akademisk examen inom exempelvis ekonomi, juridik eller annan likvärdig utbildning som kan bedömas som adekvat för yrket eller har mångårig erfarenhet av tillsyn och utredningsarbete. 

Som person är du strukturerad och känner dig trygg med att fatta beslut. Du är tydlig i din kommunikation, såväl muntligt som skriftligt. Du har ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt i ditt myndighetsutövande samtidigt som du också har förmåga att vara serviceinriktad, tydlig och lösningsfokuserad. Arbetet förutsätter att du kan arbeta självständigt såväl som i samarbete med andra. Du kan skapa engagemang och arbetar mot överenskomna mål och tidsramar.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Övrigt
B-körkort är ett krav. 

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden så skicka in din ansökan redan idag!

Välkommen med din ansökan!

Om Karlstads kommun

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Gatutekniker

Renhållningsmaskinförare
Läs mer Nov 3
Beskrivning
Vill du vara med och hålla Karlstad rent, tryggt och välkomnande? Vi söker en ny gatutekniker! 

På avdelningen för offentlig utemiljö ansvarar vi för den offentliga och vackra miljön som du upplever i Karlstad kommun.

Tillsammans jobbar vi med gator, parker och torg för att skapa en trygg, attraktiv och hållbar miljö, där alla trivs och får goda förutsättningar till en hög livskvalité. Tjänsten är placerad på driftenheten gata-park. 

Att vara gatutekniker handlar om att göra skillnad – varje dag. Du och dina kollegor ser till att Karlstads gator och offentliga miljöer är trygga, trivsamma och fungerar för alla som bor och vistas här. 

Arbetsuppgifter
Som gatutekniker har du ett varierande arbete där du rör dig ute i staden. Ditt uppdrag är att se till att våra gator och vägar är i gott skick och att stadsmiljön är trivsam. Det innebär bland annat: 

- Att hålla rent och snyggt i gaturummet. 

- Ta hand om papperskorgar, hundlatriner och markutrustning. 

- Bekämpa ogräs och bidra till att våra miljöer är trygga och tillgängliga. 

- Köra lätt lastbil och ibland sopmaskin. 

Helgarbete ingår i tjänsten och beredskap kan komma att ingå i tjänsten. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är nyfiken, tar initiativ och vill bidra till en hållbar stadsmiljö. Du gillar att arbeta praktiskt, har god fysik och trivs utomhus i alla väder. Du är lika bra på att arbeta självständigt som i team och bemöter människor på ett respektfullt sätt. 

För att lyckas i rollen behöver du: 

- Gymnasieutbildning eller motsvarande. 

- C-körkort. 

- Grundläggande datorvana då vi jobbar i digitala system. 

Det är ett extra plus om du har erfarenhet av liknande arbete, maskinvana eller utbildning inom Arbete på väg/Heta arbeten. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 





Om Karlstads kommun

Teknik- och fastighets¬förvaltningen, med cirka 600 anställda, ansvarar för en trygg och vacker miljö, kommunens dricksvatten, gator, parker, lekplatser, skogsmark och intern service. Förvaltningen utvecklar också infrastruktur, kommunala fastigheter och har hand om kommunens naturområden.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu