Karlstad: Projektledare verksamhetskoordinering av humanitära insatser i Ukraina

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektledare verksamhetskoordinering av humanitära insatser i Ukraina i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-17 // Varaktighet: Heltid

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.




Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Då kanske du är vår nästa kollega!

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap genomför insatser över hela världen.

Enheten för humanitära insatser är den enhet som ytterst ansvarar för myndighetens humanitära insatser utanför Sverige och som projektledare med inriktning på verksamhetskoordinering kommer du att vara en del av teamet på enheten.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som projektledare med inriktning på verksamhetskoordinering har du ett sammanhållande och samordnande ansvar för verksamhet inom de humanitära insatserna. Den aktuella rollen är för närvarande inriktad på MSB:s insatser i Ukraina och dess grannländer. Du ansvarar för den övergripande planeringen, genomförandet och uppföljningen av enhetens insatsverksamhet i Ukraina och du förväntas ta ett ansvar för att myndighetens arbete är sammanhållet, samstämmigt och håller hög kvalitet. Du ska säkerställa operativ samordning, prioriteringar, arbetsledning, erfarenhetsåterföring och bidra till en tydlig resultatstyrning av verksamheten.

Du har ett koordinerande ansvar, agerar både bollplank och coach till projektledarna på enheten samtidigt som du fördelar arbetsuppgifter och säkerställer en jämn arbetsbelastning. Du förväntas ge löpande stöd och bidra till att både stödja och utveckla projektledarna på enheten. I rollen förväntas du vid behov kunna gå in och stödja projektledare i insatsernas alla faser, och framför allt i uppstarten av komplexa insatser. Du förväntas även säkerställa att insatsernas övergripande genomförande drivs och följs upp enligt de riktlinjer som myndigheten, finansiären eller samarbetspartners har föreskrivit.

I din roll förväntas du bidra till att skapa ett bra arbetsklimat inom arbetslaget som bidrar till en positiv utveckling av verksamheten. Du förväntas agera proaktivt och ska kunna representera myndigheten i olika externa sammanhang och etablera goda relationer med externa finansiärer, regeringskansliet samt internationella samarbetspartners. Du kommer även ha mycket kontakter med övriga enheter och avdelningar och förväntas bidra till utvecklingen av myndighetens operativa uppdrag.

Du förväntas delta aktivt i enhetens ledningsgrupp för att utveckla och driva arbetet med att förbättra den operativa verksamheten och planera det dagliga arbetet på enheten.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren finner likvärdiga.
- flerårig erfarenhet från arbete i ledande befattning.
- flerårig erfarenhet av humanitär verksamhet.
- erfarenhet av verksamhets- och processutveckling.
- erfarenhet av arbete med att initiera, utveckla, ansöka om, planera, leda och följa upp projekt.
- mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete i eller med Ukraina
- erfarenhet av de verksamhetsområden MSB verkar inom 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har även ett strukturerat arbetssätt och förhållningssätt. Du ska dels ha förmåga att arbeta med många frågor samtidigt, dels ha förmåga att själv och tillsammans med andra leverera resultat av hög kvalitet, även med korta ledtider och under tidspress. Du har också förmåga till helhetssyn genom att du kan sätta enhetens verksamhet i ett större sammanhang och ta ansvar för myndighetens samlade verksamhet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning på heltid till och med den 31 december 2025 med eventuell möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer i hög omfattning. Resor sker regelbundet mellan MSB:s verksamhetsorter, men också till Ukraina och andra samarbetsländer, och ibland med kort varsel. Beredskapstjänstgöring kan komma att ingå i anställningen och innebär då arbete utanför normala kontorsarbetstider.  

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
MSB har fyra insatsenheter och i genomsnitt hanterar MSB genom sin insatsverksamhet cirka 60 pågående insatser i runt 20 länder. På enheten för humanitära insatser är vi drygt 20 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. I enhetens uppdrag ligger att utveckla verksamheten samt ansvaret för planering, genomförande och uppföljning av insatser. En viktig del i insatsverksamheten är samverkan och partnerskap med uppdragsgivare och partners inom FN, EU, ICRC, frivilligorganisationer och med relevanta myndigheter samt huvudfinansiären Sida.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Magdalena Tham Lindell. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nytting (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 6 augusti 2024

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare med inriktning explosiva varor

Läs mer Jun 23
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Inom funktionen explosiva varor arbetar vi huvudsak med att handlägga olika typer av tillståndsärenden och godkännande kopplat till hantering av explosiva varor och sprängämnesprekursorer och vi följer upp våra tillstånd med tillsyn av hanteringen.

Vi tar fram informationsmaterial och föreläser vid utbildningar arrangerade av MSB eller externa arrangörer. Arbetet omfattar även utformning av föreskrifter och vi bistår lokala myndigheter i tillsynsfrågor samt lämnar information och råd till företag och andra intressenter. Området styrs av EU förordningar och EU-direktiv så på enheten förekommer även internationellt arbete, främst på EU-nivå.

Arbetet omfattar så väl olycksförebyggande som brottsförebyggande delar, varav det senare har ökat i omfång de senaste åren. Beroende på din erfarenhet och bakgrund kommer du inledningsvis att få fokusera på några delar av arbetet inom funktionen för att succesivt kunna växa in i rollen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning, med naturvetenskaplig eller teknisk inriktning, eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga, 
- Några års arbetslivserfarenhet,
- B-körkort

Det är meriterande om du har:

- Varit med och tagit fram föreskrifter eller motsvarande dokument,
- kunskap om att utöva tillsyn,
- varit med och arbetat med brottsförebyggande arbete kopplat till sprängningar.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Mycket av enhetens arbete består av myndighetsutövning, därför är det viktigt att du är noggrann och tycker om att följa rutiner. Förutom att du trivs med administrativa uppgifter, gillar du även att ge service samt utforma olika typer av skriftligt underlag samt att du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad på avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande vid enheten för hantering av explosiva varor. Enheten arbetar med lagstiftning, stöd och utveckling av samhällets förebyggande arbete inom området explosiva varor, både olycksförebyggande och brottsförebyggande. Enheten ansvarar även för uppgifter inom området marknadskontroll.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Suzanne Noreklint. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti 2025.

Ansök nu

Handläggare riskhantering och LSO

Läs mer Jul 14
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Risk och säkerhet arbetar med uppgifter inom totalförsvar, civil beredskap, säkerhet och riskhantering.

Verksamheten befinner sig i ett spännande utvecklingsskede och vi behöver därför stärka upp vårt team. Inom enheten arbetar vi för att utveckla länets förmåga och samverkan mellan aktörer, med syftet att säkerställa en hög beredskap och effektiv hantering av samhällsstörningar. Vi arbetar utmed hela hotskalan, det vill säga från grundberedskap till kriser eller allvarliga samhällsstörningar samt inför och under höjd beredskap.

 

Arbetsuppgifter
Du kommer som del av enheten Risk och säkerhet i huvudsak arbeta med handläggning av ärenden som är kopplat till Lag om skydd mot olyckor (LSO), beredskapsplanering samt risk- och sårbarhetsanalyser och bedömningar.

Arbetet innefattar även uppgifter kopplat till skogsbrandsberedskap, farlig verksamhet (LSO), samt till viss del riskhänsyn i fysisk planering. Du kommer självständigt och i team leda projekt i samverkan med offentliga och privata aktörer, delta och vara sammanhållande för nätverk, samt i övrigt delta i enhetens ärendehantering och projekt.

Arbetet kräver samverkan med många av länets aktörer samt internt inom myndigheten. Uppdragen omfattar hela skalan från vardag, fredstida kriser till höjd beredskap. Arbetet innefattar både generell ärendehantering, planering, utveckling, samverkan och samarbete. Exempel på arbetsuppgifter kan vara:

- Uppgifter inom LSO som innefattar bland annat råd, stöd och information till kommunerna samt länsstyrelsens eget ansvar för hantering av olyckor.
- Handläggning av remisser från myndigheter.
- Beredskapsplanering kärnteknisk olycka.
- Räddningstjänst under höjd beredskap.
- Beredskapsplanering dammhaveri.
- Regional risk- och sårbarhetsanalys samt bedömning.

 
Kvalifikationer
Du är brandingenjör, riskingenjör eller har annan utbildning, kunskap och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms relevant för tjänsten. Du ska ha kunskap om kommunal räddningstjänst och det svenska krisberedskapssystemet. Du ska även vara en god processledare där du kan ta dig an komplexa uppdrag där fler perspektiv behöver beaktas.

Meriterande är:

- Erfarenhet från kommunal räddningstjänst.
- Erfarenhet av arbete med CBRNE.
- Erfarenhet av riskhantering i fysisk planering.
- Erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser.
- Erfarenhet av tillsyn och myndighetsutövning.
- Erfarenhet av planering, genomförande och uppföljning av övningar.
- Erfarenhet om kontinuitetshantering.
- Påbyggnadsutbildning räddningstjänst för brandingenjörer.

Du har lätt för att skapa goda relationer och samarbeta över olika discipliner, samt en god analytisk förmåga. Viktiga egenskaper är flexibilitet, noggrannhet, förmåga att leverera i tid och att du trivs med relationsskapande uppgifter. Du har goda kunskaper i Microsoft Office-programmen och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

Provanställning kan komma att tillämpas.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Senior handläggare beredskap

Läs mer Jul 14
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
Enheten Risk och säkerhet arbetar med uppgifter inom totalförsvar, civil beredskap, säkerhet och riskhantering.

Verksamheten befinner sig i ett spännande utvecklingsskede och vi behöver därför stärka upp vårt team. Inom enheten arbetar vi för att utveckla länets förmåga och samverkan mellan aktörer, med syftet att säkerställa en hög beredskap och effektiv hantering av samhällsstörningar. Vi arbetar utmed hela hotskalan, det vill säga från grundberedskap till kriser eller allvarliga samhällsstörningar samt inför och under höjd beredskap.

Arbetsuppgifter
Du kommer, som en del av enheten Risk och säkerhet, arbeta inom området krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar. I rollen kommer du leda och driva både interna uppdrag och regeringsuppdrag. Länsstyrelsen är länets högsta civila totalförsvarsmyndighet vilket innebär att vi på ett systematiskt sätt behöver arbeta med att bygga upp och förvalta myndighetens förmåga att bedriva verksamhet genom hela hotskalan, likväl som vi har ansvar att stödja regionala aktörer samt hålla samman uppbyggnaden av det civila försvaret i Värmland. I tjänsten kan det även bli aktuellt att stärka upp vårt signalskyddsarbete genom att vara biträdande signalskyddschef.

Du arbetar både självständigt och i nära samarbete med dina kollegor. En stor del av arbetet handlar om att stödja och samarbeta med kommuner, regionen och andra aktörer i länet. Detta gör du genom bland annat nätverk inom enhetens ansvarsområden. Ditt arbete innebär även att hantera remisser och annan handläggning.

Exempel på arbetsuppgifter kan vara:

- Stötta regionala aktörer inom krisberedskap och civilt försvar
- Samverkan med regionala aktörer
- Driva nätverk och samverkansgrupper inom för tjänsten relevanta områden
- Samverkan på högre regional- samt eventuellt nationell nivå
- Intern beredskapsplanering, exempelvis krigsorganisation och tillkommande uppgifter
- Frågor inom totalförsvarsområdet

 

Kvalifikationer
Du är statsvetare, riskingenjör eller har annan utbildning, kunskap och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms relevant för tjänsten med minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet. Du ska ha god kunskap om det svenska krisberedskapssystemet. Du ska även vara en god processledare där du kan ta dig an komplexa uppdrag där fler perspektiv behöver beaktas.

 

Meriterande är:

- Erfarenhet från länsstyrelse eller annan statlig beredskapsmyndighet
- Erfarenhet av arbete med processledande uppgifter
- Erfarenhet av beredskapsplanering inom beredskapsmyndighet
- Erfarenhet av beredskapsplanering inom kommun eller region
- Erfarenhet av samverkan inom svenska beredskapssystemet

 

Du har lätt för att skapa goda relationer och samarbeta över olika discipliner, samt en god analytisk förmåga. Viktiga egenskaper är flexibilitet, noggrannhet, förmåga att leverera i tid och att du trivs med relations skapande uppgifter. Du har goda kunskaper i Microsoft Office-programmen och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

 

Villkor
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Områdesskyddshandläggare

Läs mer Jun 24
Länsstyrelsen är en viktig samordnande länk i gränssnittet mellan stat, region, kommun, näringsliv och enskilda. Länsstyrelsen verkar för att nationella mål får genomslag i länet, samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden och förutsättningar. I det ingår att balansera angelägna samhällsintressen och reda ut målkonflikter. Länsstyrelsen har ett brett och mångfacetterat uppdrag både när det gäller uppgifter och sakområden. Myndighetens huvudsakliga uppgifter inkluderar tillståndsprövning, tillsyn, kunskapsförmedling samt samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län kan du vara rätt person för oss.



Beskrivning
På enheten för naturvård arbetar vi med att uppfylla miljömålen genom att exempelvis skydda värdefulla naturområden genom bildande av naturreservat.

Vi sköter och förvaltar även länets mer än 200 skyddade områden genom olika typer av naturvårdande åtgärder och tillgängliggör områden för friluftsliv.



Arbetsuppgifter
Du kommer huvudsakligen att arbeta med bildande och revidering av områdesskydd. Arbetet ställer krav på en bred kompetens inom olika områden. Skog, våtmarker och vattendrag är de vanligaste naturtyperna. Med god biologisk kunskap som bas handlar arbetet mycket om dialog och samverkan med markägare, andra intressenter och myndigheter. Du kommer i hög grad att ha självständiga, egna arbetsuppgifter, men deltar även i arbetsgruppens gemensamma uppgifter. Arbete i fält förekommer. Du kan också komma att arbeta med andra delar inom miljöavdelningens ansvarsområde.





Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Flerårig högskoleutbildning inom exempelvis biologi, naturvård, skogsvetenskap eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer som relevant och likvärdig
• Grundläggande kunskaper i GIS
• B-körkort

Erfarenhet av liknande arbete är meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta med GIS, naturvärdesbedömningar, artkunskap och kännedom om den värmländska naturen och dess naturvärden. Eftersom arbetet vilar på rättslig grund ser vi gärna att du har kunskap om eller erfarenhet av myndighetsarbete baserat på relevanta delar i miljöbalken.

Du som söker har en god förmåga att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du är strukturerad, tar egna initiativ, har god förmåga att prioritera och kan hantera flera processer samtidigt. Du har lätt för att skapa förtroendefulla kontakter, har god samarbetsförmåga och bidrar till lösningar på ett konstruktivt sätt. Du är lösningsfokuserad och har ett stort fokus på att slutföra arbetsuppgifter samt förmår göra avvägning mellan tid och resultat. Du har god förmåga att kommunicera på svenska i både tal och skrift. Du har erfarenhet av fältarbete, god administrativ förmåga och datorvana.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.





 
 
Villkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Överförmyndarhandläggare

Läs mer Jun 27
Beskrivning
Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun och har som huvuduppgift att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare.

Verksamheten regleras främst av föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen. Vårt uppdrag är att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare skyddar och tillvaratar sina huvudmäns rättigheter på ett bra sätt. Dessa huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med funktionsnedsättningar som behöver stöd för att hantera sina intressen, förvalta sin egendom och sörja för sin person. För närvarande består överförmyndaravdelningen av tio medarbetare.

Arbetsuppgifter
I rollen som överförmyndarhandläggare kommer du att självständigt utföra en bredd av samhällsviktiga arbetsuppgifter. Det inkluderar att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, vilket bland annat innebär att granska års- och sluträkningar samt att erbjuda stöd till ställföreträdarna i deras uppdrag. Du kommer också att vara involverad i flera andra delar av verksamheten, såsom att hålla informationsträffar, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, samt att delta i rekryteringsprocessen för gode män och förvaltare. Du kommer också vara en del i att arbeta med utvecklingsfrågor på avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom rättsvetenskap, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav.

Du kommer att ingå i ett team vilket förutsätter att du har lätt för att samarbeta samtidigt som arbetsuppgifterna fordrar att du själv driver ditt arbete framåt och att du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du har ett professionellt förhållningssätt och har en naturlig känsla för god service samt arbetar lösningsfokuserat. Din kommunikativa förmåga är god och du kan hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang samt är bekväm med att hålla i utbildningar och informationsträffar.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen.

Vi erbjuder
Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Men du får också ta del av andra fina förmåner. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs

Hos oss får du:

- Vara med och förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden”
- Trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar
- Möjlighet till distansarbete. Vi vill göra det enkelt för dig att kombinera arbetsliv och privatliv
- En centralt belägen arbetsplats
- Förmåner
- Flextid

Varmt välkommen med din ansökan!

Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb .

Handläggare med inriktning explosiva varor

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 23
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Inom funktionen explosiva varor arbetar vi huvudsak med att handlägga olika typer av tillståndsärenden och godkännande kopplat till hantering av explosiva varor och sprängämnesprekursorer och vi följer upp våra tillstånd med tillsyn av hanteringen.

Vi tar fram informationsmaterial och föreläser vid utbildningar arrangerade av MSB eller externa arrangörer. Arbetet omfattar även utformning av föreskrifter och vi bistår lokala myndigheter i tillsynsfrågor samt lämnar information och råd till företag och andra intressenter. Området styrs av EU förordningar och EU-direktiv så på enheten förekommer även internationellt arbete, främst på EU-nivå.

Arbetet omfattar så väl olycksförebyggande som brottsförebyggande delar, varav det senare har ökat i omfång de senaste åren. Beroende på din erfarenhet och bakgrund kommer du inledningsvis att få fokusera på några delar av arbetet inom funktionen för att succesivt kunna växa in i rollen.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning, med naturvetenskaplig eller teknisk inriktning, eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga, 
- Några års arbetslivserfarenhet,
- B-körkort

Det är meriterande om du har:

- Varit med och tagit fram föreskrifter eller motsvarande dokument,
- kunskap om att utöva tillsyn,
- varit med och arbetat med brottsförebyggande arbete kopplat till sprängningar.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Mycket av enhetens arbete består av myndighetsutövning, därför är det viktigt att du är noggrann och tycker om att följa rutiner. Förutom att du trivs med administrativa uppgifter, gillar du även att ge service samt utforma olika typer av skriftligt underlag samt att du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad på avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande vid enheten för hantering av explosiva varor. Enheten arbetar med lagstiftning, stöd och utveckling av samhällets förebyggande arbete inom området explosiva varor, både olycksförebyggande och brottsförebyggande. Enheten ansvarar även för uppgifter inom området marknadskontroll.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Suzanne Noreklint. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti 2025.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare inom informationshantering

Informationsarkitekt
Läs mer Jul 7
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som verksamhetsutvecklare inom informationshantering är du en del av teamet på informationshanteringsenheten och du kommer att arbeta med att säkerställa att MSB:s information hanteras på ett säkert och effektivt sätt.

Hos oss får du möjlighet att vara med och styra och utveckla myndighetens informationshantering och värna om de demokratiska värdena i samhället.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetutvecklare inom informationshantering kommer du att arbeta brett tillsammans med myndighetens alla verksamheter. Uppdragen kommer att vara både i form av uppsökande verksamhet och utifrån efterfrågade behov av stöd, både i form av projekt och löpande verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.:

- Stödja och utbilda verksamheten i frågor rörande informationshantering
- Utveckla och effektivisera arbetssätt inom informationshanteringen inom olika verksamhetsområden
- Framtagande av styrande och stödjande dokument för hantering av myndighetens information
- Stötta verksamheten i att nyttja befintliga systemstöd för att förenkla och effektivisera informationshanteringen
- Delta i och vara drivande i utredningar och utvecklingsprojekt inom området

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk utbildning inom t.ex. stats-/samhällsvetenskap, juridik eller arkivkunskap
- Minst tre års erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
- Mycket goda kunskaper om offentlighets- och arkivlagstiftningen

Det är också meriterande om du har:

- Arbetat inom staten
- Erfarenhet av att arbeta med dokumenthanteringssystemet Public 360
- Arbetat inom arkiv och/eller registratur i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att leda projekt/uppdrag
- Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling och/eller förändringsledning
- Kunskaper om hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar och om säkerhetsskydd

Vi förväntar oss att du är en lagspelare, men också att du självständigt kan driva frågor. Du är analytisk och strukturerad, väger samman komplex information och visar gott omdöme i agerande och beslut. Du har lätt för att bygga relationer på alla nivåer i en organisation och skapar förtroende och engagemang genom ditt sätt att kommunicera. Du utför ditt arbete i dialog med andra och ser helheten.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer regelbundet.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.

Om oss
Anställningen är placerad på informationshanteringsenheten som tillhör avdelningen för verksamhetsstöd. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp registrering, hantering, utlämnande och lagring av myndighetens information. På enheten finns tre funktioner och anställningen som verksamhetsutvecklare är placerad inom funktionen informationsarkitekter. Totalt är vi ca 20 medarbetare på enheten och vi finns både i Karlstad och i Stockholm.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Efter överenskommelse kan det finnas möjlighet att arbeta del av arbetstiden på distans. Vi erbjuder dig också möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Eriksson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025

Ansök nu

Handläggare projektstöd – Ledningsplatser

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 17
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som handläggare projektstöd är du en viktig del i vårt stöd till myndigheter, länsstyrelser, regioner och kommuner i deras arbete med att skapa robusta och säkra ledningsplatser för samverkan och ledning.

Dina arbetsuppgifter består till stor del av administration och uppföljning av enhetens verksamhet och dess ekonomi, där fakturahantering är en del. I arbetet ingår att utarbeta tydliga rutiner för att skapa ett likartat arbetssätt och tydlig administration inom enheten. Du kommer även att svara för samordning och uppföljning av enhetens inköp samt delta i upphandling av enhetens avtal för tekniska varor och tjänster. Du kommer därigenom ge stöd och samarbeta med alla medarbetare på enheten, och även arbeta tillsammans med andra delar av myndigheten.

Dina kunskaper och kompetenser
För att söka anställning som handläggare projektstöd har du lägst gymnasieutbildning och minst tre års dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med ekonomi och administration, med fördel vana av att arbeta i olika stödsystem. Du behärskar det svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har B-körkort.

Det är meriterande om du har:

- ekonomisk utbildning
- arbetat inom offentlig verksamhet
- arbetat med stödsystem såsom Agresso/Unit4
- arbetat med säkerhetskänslig verksamhet
- teknisk förståelse och kunskap

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Då arbetet innebär mycket samarbete lägger vi stor vikt på dina sociala egenskaper. Som person är du samarbets- och serviceinriktad, du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter. För att trivas i rollen behöver du vara flexibel och beredd på att hantera omväxlande arbetsuppgifter.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad vid enheten för ledningsplatser. Enhetens uppgift är att säkerställa drift, underhåll och utveckling av länsstyrelsernas ledningsplatser samt stöd till andra aktörers utveckling av ledningsplatser. I detta ingår ordinarie och alternativa ledningsplatser, såsom skyddade och mobila ledningsplatser. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. Läs mer om vår organisation, förmåner och hur det är att arbeta hos oss.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Niklas Andrén. Facklig företrädare är Carl Önne SACO-S, Jan Herremo ST och Josefin Berglund eller Ann-Britt Paradis  SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

Ansök nu

Junior stabshandläggare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 8
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Har du förmågan att agera när det händer? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som stabshandläggare är du ett stöd till avdelningsledningen i genomförandet av avdelningens verksamhet.

Du kommer, tillsammans med övriga kollegor i staben, att ansvara för den löpande samordningen på avdelningen.  I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

- Koordinera möten, ta fram underlag och föra protokoll vid sammanträden.
- Hantera löpande ärenden och dokument inom stabens ansvar.
- Ta fram sammanställningar och presentationer. samordna ärenden, remisser och interna beredningar.
- Stötta i arbetet med verksamhetsplanering och andra styrande dokument.
- Stötta i uppföljningen av avdelningens arbete.
- Kontaktperson för avdelningen i olika myndighetsprocesser.

Ansvaret för stabens olika processer och frågor skiftar över tid vilket skapar en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet att påverka. I arbetet kommer du i kontakt med hela avdelningens verksamhet, liksom med övriga delar av myndigheten vilket ger dig en bred kunskap om MSB:s arbete.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som nyligen har tagit en akademisk examen inom det samhällsvetenskapliga området. Du får gärna ha erfarenhet av arbete inom offentlig sektor. För att lyckas med dina arbetsuppgifter har du förmågan att tolka och omvandla remisser, beredningar, myndighetsbeslut till kommunikativa texter anpassade till målgruppernas behov. Du har god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift.  

Det är meriterande om du har:

- Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet.
- Erfarenhet av arbete inom stab eller ledningsstöd.
- Erfarenheter av Sharepoint.

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen som handläggare är placerad på stabsenheten vid avdelningen för Räddningstjänst och skydd av befolkningen. Staben är ett ledningsstöd med uppgift är att stödja avdelningsledningen med att inrikta, planera, styra och följa upp verksamhet. I uppdraget ingår att samordna avdelningens löpande arbete och samverkan med övriga delar av myndigheten. Staben arbetar också med övergripande myndighets- och avdelningsuppdrag. Utöver detta ansvarar staben för att utveckla och förvalta avdelningsprocesser, samordning av forskning samt EU- och internationella frågor. Stabsenheten består av sju medarbetare och leds av en enhetschef som är tillika stabschef.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Lars Lundkvist. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025.

Ansök nu

Chef till enheten för lärande från olyckor

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du se till att erfarenheter från inträffade händelser leder till konkret effekt i samhället? Då kanske du är vår nästa kollega!

Ledarskapet hos oss utgår från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans.

Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med det innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som chef för enheten ansvarar du för enhetens verksamhet, personal och ekonomi. Du har ansvar för att driva enhetens frågor på en strategisk nivå och att arbeta med kontinuerlig utveckling av verksamheten. Enhetens verksamhet förutsätter samverkan inom MSB samt att du företräder MSB i kontakter med andra organisationer.

Du kommer tillsammans med dina medarbetare på enheten och enhetschefskollegor inom verksamhetsområdet att stärka och utveckla stödet till kommunal räddningstjänst med tydligt fokus på ökad effekt i samhället. Området är i en stark utvecklingsfas och för att skapa förutsättningar för inriktning och styrning av kommunal räddningstjänst kan uppdraget förändras inom ramen för myndighetens pågående förändringsresa.

Du ska leda och styra med verksamhetens, avdelningens och myndighetens mål och medarbetar- och ledarkriterier som utgångspunkt.

Dina kunskaper och kompetenser
Som person är du strukturerad, mål- och resultatinriktad. Din problemlösande analysförmåga kommer väl till pass här, liksom din strategiska förmåga som innebär att du kan sätta verksamhetens uppdrag i ett större sammanhang och ta ett helhetsperspektiv på frågor.

Vidare har du:

- Relevant akademisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
- Ledarerfarenhet.
- Grundläggande kunskap om och erfarenhet av kommunal räddningstjänst.
- Erfarenhet av att följa upp händelser eller verksamhet, gärna inom räddningstjänstområdet.
- God förmåga att uttrycka dig väl i tal och i skrift både på svenska och på engelska.

Det är meriterande om du har:

- Chefserfarenhet inom offentlig förvaltning.
- Goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt en god förståelse för den politiska struktur myndigheten verkar inom.
- Erfarenhet av förändringsledning.
- Kunskap om och erfarenhet av krisberedskap och totalförsvar.

Som chef och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, har god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år

Din placeringsort kommer att vara Karlstad. Resor i anställningen ingår.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Du kommer som enhetschef att vara placerad vid verksamheten för räddningstjänst och farliga ämnen på Avdelningen för räddningstjänst och skydd av befolkningen. Enhetens uppgift är att sammanställa statistik, genomföra analyser och att omhänderta erfarenheter från inträffade olyckor. I uppgiften ingår myndighetens kontakter med Statens haverikommission och att samordna arbetet med barns och ungas säkerhet när det gäller att motverka olycksfall som leder till personskador. Verksamheten finns stationerad i Karlstad.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Patrik Perbeck. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2025.

Ansök nu

Inköpare

Upphandlare
Läs mer Jun 16
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!

Har du ett brinnande intresse för inköp? Tänka nytt och utvecklas tillsammans med andra? Då har vi ett spännande jobb att erbjuda! MSB har nu behov av inköpare.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
I rollen som inköpare genomför du anskaffning på operativ nivå utifrån upphandlingslagstiftning. Du hanterar administration kring inköp och i samarbete med verksamhetens beställare genomför anskaffning genom direktupphandling, förnyad konkurrensutsättning och avrop från ramavtal.

Andra uppgifter som ingår i rollen är exempelvis, utlämnande av handlingar, avtalsuppföljning. Du kommer att ingå i ett team, men i rollen ingår även att vara beredd på att genomföra anskaffning inom hela MSB:s verksamhet.

Arbetet innebär att kunna arbeta självständigt i ett nära samarbete med chefer och medarbetare inom hela myndigheten. Du kommer även ha kontakt med andra myndigheter, organisationer samt olika leverantörer. Tillsammans med kollegorna kommer du att arbeta med att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra myndighetens inköpsprocess samt sätta formerna för inköparrollen. Du kommer även att arbeta med stöd och rådgivning till verksamheten.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har minst något av nedanstående krav:

- eftergymnasial utbildning inom teknik/IT, inköp, ekonomi eller annat relevant område och har arbetat minst två år inom offentlig upphandling/inköp eller,
- minst tre års praktisk erfarenhet inom offentlig upphandling/inköp eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig.

Som inköpare hos oss krävs att du har generellt goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet: 

- av att arbeta i något av de upphandlings-/e-handelsverktyg som finns på marknaden
- av avtalsuppföljning
- av att bygga/forma rollen som inköpare
- av utvecklingsarbete av inköpsprocesser/rutiner

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Det är viktigt att du har god analytisk förmåga och har lätt för att skapa dig överblick och se samband. Du är drivande och stabil och angelägen om att leverera förväntade resultat med hög kvalitet.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.
Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Upphandlingsenheten är en central funktion på MSB som både stödjer och styr hela myndigheten inom inköpsprocessen. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp MSB:s arbete med upphandling och avtalsförvaltning. Vidare ingår att inrikta och driva myndighetens upphandlingsarbete och utveckla och förvalta tillhörande systemstöd, processer och rutiner samt metoder för uppföljning av avtal och leverantörer. Upphandlingsenheten är uppdelad i team. Enheten leds av myndighetens upphandlingschef.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta upphandlingschef Hans Björk. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2025.

Ansök nu