Karlstad: Universitetsadjunkt i omvårdnad, vikariat

Hitta ansökningsinfo om jobbet Universitetsadjunkt i omvårdnad, vikariat i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-05 // Varaktighet: Heltid

Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Hos oss är du är med och utbildar morgondagens sjuksköterskor!

Institutionen för hälsovetenskaper

Institutionen för hälsovetenskaper utgörs av tre ämnesmiljöer; omvårdnad, folkhälsovetenskap och oral hälsa och tillhör Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap.

Institutionen hälsovetenskap verkar för att gemensamt bygga ett starkt hälsoområde. Här får du möjlighet att arbeta inom en utbildnings- och forskningsmiljö som stimulerar till samverkan mellan olika ämnesmiljöer. Inom ämnet omvårdnad bedrivs sjuksköterskeutbildning, specialistsjuksköterskeutbildningar (ambulanssjukvård, intensivvård, operationssjukvård och distriktssköterska), fristående kurser, uppdragsutbildningar och forskarutbildning. Omvårdnad utgör huvudområde i examen på grundnivå (kandidatexamen) och avancerad nivå (magister- och masterexamen) samt ämne i examen på forskarnivå (licentiat- och doktorsexamen). Det är ca 800 studenter inskrivna i något av våra program.

Ämnets forskning omfattar tre forskningsområden som delvis integrerar med varandra: Modeller och innovationer för säker vård, Hantering av komplexa ohälsotillstånd samt Kompetens och professionsutveckling inom omvårdnad. Forskarutbildningen i ämnet är knuten till universitetets forskarskola inom hälsoområdet, Forskarskolan Hälsa.

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder ett varierande arbete med undervisning framförallt på campus men undervisning på distans kan förekomma. Du får möjlighet att arbeta med planering och undervisning inom våra program, fristående kurser och uppdragsutbildningar. Även handledning av examensarbeten inom sjuksköterskeprogrammet kan ingå. Samverkan med vårdverksamheter i det omgivande samhället är en viktig del av arbetet. Viktiga samverkansparter är Region Värmland, de värmländska kommunerna men också andra regioner och kommuner i hela landet. Du kan få rollen som klinisk adjunkt och då ansvara för studenter i VFU och samverka med handledare. Undervisning sker även i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen vilket kan medföra dagresor inom regionen. Samverkan regionalt och nationellt kan innebära vissa resor i anställningen. Har du specialistsjuksköterskeutbildning inom någon av de inriktningar vi ger, kan det vara aktuellt med undervisning inom aktuellt specialistsjuksköterskeprogram.

Som universitetsadjunkt ingår du i det pedagogiska utvecklingsarbetet.  Arbetet sker i en föränderlig och kreativ miljö där du aktivt deltar i utveckling av utbildning och undervisning samt bidrar till hur forskning och utbildning integreras. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av ämnet deltar du i den dagliga arbetsgemenskapen vid institutionen när arbetsuppgifterna inte är förlagda till annan plats. Du följer utvecklingen inom ämnet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för lärarens arbete.

Behörighetskrav

För anställningen krävs magister- eller masterexamen inom omvårdnad/vårdvetenskap/vårdpedagogik eller annan examen som kan bedömas likvärdig. Då undervisning och studentkontakt mestadels sker på svenska är goda kunskaper i svenska ett krav.

Enligt Karlstads universitets anställningsordning krävs att den sökande har de personliga egenskaper som behövs för att fullgöra anställningen. Alla anställda förväntas samarbeta och bemöta kollegor och studenter med respekt, ta ansvar för verksamheten och de egna arbetsuppgifterna samt bidra till en god arbetsmiljö.

För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning Anställningsordning KAU

Bedömningsgrunder

Stor vikt kommer att läggas vid:

Klinisk erfarenhet som sjuksköterska, gärna inom psykiatrisk vård.
Specialistsjuksköterskeexamen inriktning psykiatri/psykiatrisk vård.
Personliga egenskaper som förmåga till självständigt arbete, lyhördhet, samarbetsförmåga, initiativförmåga och engagemang i verksamheten.

Meriterande är:

Annan specialistsjuksköterskeexamen, som operationssjuksköterska, ambulanssjuksköterska, distriktssköterska eller intensivvårdssjuksköterska.
Förmåga att samverka med omgivande samhälle.
Erfarenhet av forskning och vetenskaplig produktion.
Goda kunskaper i engelska.
Villkor

Vikariat 100 % med start 2024-10-01 eller enligt överenskommelse, till och med 2025-06-30, med möjlighet till förlängning.

Övrigt

Karlstads universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Ansökan

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

För information om vad ansökan ska innehålla se annonsen via kau.se.

Sista ansökningsdag: 22 juli 2024

Ange referensnr: REK2024/141

Välkommen med din ansökan!
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Universitets- och högskoleadjunkt

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Universitets- och högskoleadjunkt.

Utbildningsledare vid Rektorsutbildningen 25%

Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Institutionen för pedagogiska studier söker en utbildningsledare till kunskapsområdet utbildningsledarskap och skolutveckling.

Placeringen är vid Rektorsutbildningen.

Rektorsutbildningen genomför och medverkar i utbildningar samt utvecklings- och forskningsinsatser riktade till skolledare inom skola och förskola. En primär uppgift är ansvaret för den statliga befattningsutbildningen Rektorsprogrammet, 30 hp. Vi kan erbjuda en livaktig utbildnings- och forskningsmiljö med ett kreativt arbetslag som ständigt utvecklar verksamheten.

På Institutionen för pedagogiska studier finns förutom ämnet pedagogiskt arbete också specialpedagogik samt idrott och hälsa. Vid institutionen finns utbildningsprogram mot ämneslärare, grundskolelärare, förskolelärare, yrkeslärare och speciallärare. Institutionen har idag runt 120 medarbetare.

Arbetsuppgifter
I anställningen ingår uppdragsutbildning och handledning i riktade insatser till skolor och förskolor. Du deltar i planering, utveckling och uppföljning av Rektorsutbildningens olika uppdrag. Att leda lärprocesser och handleda skolledare och andra nyckelpersoner i skolväsendet blir därmed centrala arbetsuppgifter. Uppdraget inbegriper även aktiv omvärldsbevakning.

Behörighetskrav
Behörig att anställas som utbildningsledare är den som har avlagt kandidatexamen i pedagogik/ pedagogiskt arbete eller annat ämnesområde som har relevans för anställningens innehåll och som genomfört högskolepedagogisk utbildning. Om högskolepedagogiskt utbildning saknas, kan anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen under de första två åren av anställningen. Lika vikt kommer att läggas vid prövningen av den sökandes vetenskapliga och pedagogiska skicklighet. För behörighetskrav i övrigt, se Karlstads universitets https://www.kau.se/files/2023-12/Anstallningsordningen Kau rev 220928_0.pdf.

Bedömningsgrunder
För att kunna särskilja sökanden kommer nedanstående bedömningsgrunder ”av särskild vikt”, ”av stor vikt” och ”meriterande” att beaktas i nämnd ordning. Observera att alla de meriter du önskar åberopa skall vara styrkta genom betyg, intyg eller liknande. Meriter som inte är verifierade kommer inte att beaktas och hela din ansökan kan komma att sorteras bort.

Av särskild vikt är dokumenterad erfarenhet av lednings- och kvalitetsarbete i skolan, samt erfarenheter av att ha arbetat med riktade utbildningsinsatser inom området utbildningsledarskap och skolutveckling utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Av särskild vikt är också fördjupade kunskaper om hållbar utveckling inom fältet skolutveckling och utbildningsledarskap. 

Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ och ansvar är av stor vikt, liksom god samarbetsförmåga samt förmåga att skapa goda relationer med interna såväl som externa samarbetspartners. Vana att läsa, analysera och tolka såväl vetenskapliga texter som skolans författningar, samt en god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga är en förutsättning för att lyckas i uppdraget.

Genomförd rektorsutbildning är meriterande.

Villkor
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på deltid (25%) till och med 251231. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- CV
- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- Beskrivning av pedagogiska och yrkesmässiga meriter.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis, intyg från tidigare verksamhetsmiljöer och rekommendationsbrev som styrker tidigare erfarenheter, inte minst personliga egenskaper.
- Redogörelse för språkkunskaper, eventuella intyg på språkkurser o.d.
- Två referenser, där minst en är från tidigare eller nuvarande chef

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

De underlag som inte kan skickas elektroniskt, exempelvis böcker och publikationer, ska skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88  KARLSTAD

Sista ansökningsdag:  2025-02-26

Ange referensnummer: REK2025/32

 

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Utbildningsledare vid Rektorsutbildningen 25%

Läs mer Feb 5
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Institutionen för pedagogiska studier söker en utbildningsledare till kunskapsområdet utbildningsledarskap och skolutveckling.

Placeringen är vid Rektorsutbildningen.

Rektorsutbildningen genomför och medverkar i utbildningar samt utvecklings- och forskningsinsatser riktade till skolledare inom skola och förskola. En primär uppgift är ansvaret för den statliga befattningsutbildningen Rektorsprogrammet, 30 hp. Vi kan erbjuda en livaktig utbildnings- och forskningsmiljö med ett kreativt arbetslag som ständigt utvecklar verksamheten.

På Institutionen för pedagogiska studier finns förutom ämnet pedagogiskt arbete också specialpedagogik samt idrott och hälsa. Vid institutionen finns utbildningsprogram mot ämneslärare, grundskolelärare, förskolelärare, yrkeslärare och speciallärare. Institutionen har idag runt 120 medarbetare.

Arbetsuppgifter
I anställningen ingår uppdragsutbildning och handledning i riktade insatser till skolor och förskolor. Du deltar i planering, utveckling och uppföljning av Rektorsutbildningens olika uppdrag. Att leda lärprocesser och handleda skolledare och andra nyckelpersoner i skolväsendet blir därmed centrala arbetsuppgifter. Uppdraget inbegriper även aktiv omvärldsbevakning.

Behörighetskrav
Behörig att anställas som utbildningsledare är den som har avlagt kandidatexamen i pedagogik/ pedagogiskt arbete eller annat ämnesområde som har relevans för anställningens innehåll och som genomfört högskolepedagogisk utbildning. Om högskolepedagogiskt utbildning saknas, kan anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen under de första två åren av anställningen. Lika vikt kommer att läggas vid prövningen av den sökandes vetenskapliga och pedagogiska skicklighet. För behörighetskrav i övrigt, se Karlstads universitets https://www.kau.se/files/2023-12/Anstallningsordningen Kau rev 220928_0.pdf.

Bedömningsgrunder
För att kunna särskilja sökanden kommer nedanstående bedömningsgrunder ”av särskild vikt”, ”av stor vikt” och ”meriterande” att beaktas i nämnd ordning. Observera att alla de meriter du önskar åberopa skall vara styrkta genom betyg, intyg eller liknande. Meriter som inte är verifierade kommer inte att beaktas och hela din ansökan kan komma att sorteras bort.

Av särskild vikt är dokumenterad erfarenhet av lednings- och kvalitetsarbete i skolan, samt erfarenheter av att ha arbetat med riktade utbildningsinsatser inom området utbildningsledarskap och skolutveckling utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.

Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ och ansvar är av stor vikt, liksom god samarbetsförmåga samt förmåga att skapa goda relationer med interna såväl som externa samarbetspartners. Vana att läsa, analysera och tolka såväl vetenskapliga texter som skolans författningar, samt en god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga är en förutsättning för att lyckas i uppdraget.

Genomförd rektorsutbildning är meriterande.

Villkor
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på deltid (25%) till och med 251231. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- CV
- Personligt brev med beskrivning av den sökandes kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll.
- Beskrivning av pedagogiska och yrkesmässiga meriter.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis, intyg från tidigare verksamhetsmiljöer och rekommendationsbrev som styrker tidigare erfarenheter, inte minst personliga egenskaper.
- Redogörelse för språkkunskaper, eventuella intyg på språkkurser o.d.
- Två referenser, där minst en är från tidigare eller nuvarande chef

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

De underlag som inte kan skickas elektroniskt, exempelvis böcker och publikationer, ska skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88  KARLSTAD

Sista ansökningsdag:  2025-02-26

Ange referensnummer: REK2025/32

 

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Universitetsadjunkt i geomatik med fokus på lantmäteriteknik

Läs mer Dec 4
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning

Geomatik utgör ett av ämnena vid Institutionen för miljö- och livsvetenskaper vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap.

Inom ämnet geomatik sker undervisning på grundnivå framför allt inom de två 3-åriga programmen Lantmätarprogrammet med inriktning mät- och kartteknik samt Högskoleingenjörsprogrammet i lantmäteriteknik och geografisk IT på campus och på distans. På ämnet geomatik arbetar för närvarande nio personer inom utbildning och forskning. Ämnet integrerar kunskap och forskningsansatser från olika discipliner som informationsteknologi, datavetenskap, geodesi, risk- och miljövetenskap, biologi och samhällsplanering.

Aktuella forskningsområden är riskhantering och modellering, klimatanpassning, naturfaror, social sårbarhet, hållbar utveckling, resilienta städer, geodesi, miljöövervakning, urbanisering och AI. Forskningsanknytning finns till ämnena biologi och risk- och miljöstudier samt till centrumbildningarna Centrum för forskning om samhällsrisker och Centrum för forskning om hållbar samhällsförändring vid Karlstads universitet samt externa partner och myndigheter såsom MSB, Trafikverket eller Svenska kyrkan.

Ämnet utvecklar sina utbildningar i bredd och djup genom att skapa en utbildning på avancerad nivå. Ämnets långsiktiga mål är att bli forskarutbildningsämne med fokus på utveckling av metoder och geospatiala lösningar för att bidra till att möta samhällsutmaningar kopplat till bland annat geoinformationsteknik, hållbarhet, miljöövervakning, riskforskning, och i synnerhet interaktioner och processer mellan människa, klimat och miljö. Du finner ytterligare information om ämnet och våra utbildningar här.

Arbetsuppgifter

I anställningen ingår arbetsuppgifter såsom undervisning, handledning, examinationer och kursutveckling på grundnivå. Du kommer även få möjlighet att delta i ämnets och institutionens utvecklingsarbete rörande undervisning, och samverkan med det omgivande samhället.

Undervisning sker i dagsläget huvudsakligen på grundnivå på svenska och i mindre utsträckning kurser på avancerad nivå på engelska Detta innefattar i första hand undervisning och examination i befintliga kurser på campus och distans inom geografisk IT och lantmäterimätteknik.

Behörighet

Behörig att anställas som universitetsadjunkt i geomatik är den som har visat pedagogisk skicklighet i lantmäteriteknik och geografisk IT eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Anställningen kräver minst yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller kandidatexamen inom anställningens område. För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning.

Arbetet förutsätter mycket goda färdigheter i svenska och goda färdigheter i engelska. Adjunkten förväntas kunna undervisa på svenska från anställningsdatum.

Bedömningsgrunder

Vid tillsättningen kommer störst vikt fästas vid praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom geografisk IT och lantmäteriteknik med fokus på både utbildningssektorn och den offentliga sektorn. Dessutom kommer pedagogisk skicklighet att ges stor vikt. Den teoretiska kunskapen och praktiska erfarenheten bedöms genom erfarenheter från yrkesverksamhet i den offentliga sektorn samt inom högskola/universitet. Den pedagogiska skickligheten bedöms utifrån förmågan att planera, genomföra och utveckla undervisningen samt förmåga att handleda och examinera.

Vid urval av behöriga sökanden kommer särskilt vikt att läggas vid

Erfarenhet inom undervisning och handledning i kurser på grundutbildning i mätningsteknik och geospatial IT
Dokumenterad praktisk erfarenhet inom lantmäteriteknik
Dokumenterade kunskaper i fältarbete och undervisning inom mätteknik med totalstation, avvägningsinstrument
Dokumenterade kunskaper i programvarorna SBG Geo
Dokumenterade kunskaper i ESRI-programvarorna (ex ArcGIS Pro) samt FME och QGIS.
Personliga egenskaper så som samarbetsförmåga, strukturerad, engagemang för verksamheten, ett positivt och öppet förhållningssätt till kollegor och studenter och förmåga att ta egna initiativ och ansvar.

Vid urval av behöriga sökanden kommer stor vikt att läggas vid

Pedagogisk skicklighet, baserad på planering, genomförande och utveckling av undervisning på grund- och avancerad nivå, samt erfarenhet av kursansvar, handledning och examination
Dokumenterad skicklighet i geografiskt IT
Kunskaper och erfarenheter inom minst ett programmeringsspråk
Yrkeserfarenhet från myndighet/konsultföretag inom relevant område
Villkor

Anställningen avser ett eller eventuellt två vikariat på 50–100% med tillträde den 1 mars 2025 (eller enligt överenskommelse) och löper fram till den 31 december 2025, med möjlighet till förlängning.

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.



HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Universitetsadjunkt i geomatik med fokus på GIT

Läs mer Dec 4
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning

Geomatik utgör ett av ämnena vid Institutionen för miljö- och livsvetenskaper vid Fakulteten för hälsa-, natur- och teknikvetenskap.

Inom ämnet geomatik sker undervisning på grundnivå framför allt inom de två 3-åriga programmen Lantmätarprogrammet med inriktning mät- och kartteknik samt Högskoleingenjörsprogrammet i lantmäteriteknik och geografisk IT på campus och på distans. På ämnet geomatik arbetar för närvarande nio personer inom utbildning och forskning. Ämnet integrerar kunskap och forskningsansatser från olika discipliner som informationsteknologi, datavetenskap, geodesi, risk- och miljövetenskap, biologi och samhällsplanering.

Aktuella forskningsområden är riskhantering och modellering, klimatanpassning, naturfaror, social sårbarhet, hållbar utveckling, resilienta städer, geodesi, miljöövervakning, urbanisering och AI. Forskningsanknytning finns till ämnena biologi och risk- och miljöstudier samt till centrumbildningarna Centrum för forskning om samhällsrisker och Centrum för forskning om hållbar samhällsförändring vid Karlstads universitet samt externa partner och myndigheter såsom MSB, Trafikverket eller Svenska kyrkan.

Ämnet utvecklar sina utbildningar i bredd och djup genom att skapa en utbildning på avancerad nivå. Ämnets långsiktiga mål är att bli forskarutbildningsämne med fokus på utveckling av metoder och geospatiala lösningar för att bidra till att möta samhällsutmaningar kopplat till bland annat geoinformationsteknik, hållbarhet, miljöövervakning, riskforskning, och i synnerhet interaktioner och processer mellan människa, klimat och miljö. Du finner ytterligare information om ämnet och våra utbildningar här.

Arbetsuppgifter

I anställningen ingår arbetsuppgifter såsom undervisning, handledning, examinationer och kursutveckling på grundnivå. Du kommer även få möjlighet att delta i ämnets och institutionens utvecklingsarbete rörande undervisning, och samverkan med det omgivande samhället.

Undervisning sker i dagsläget huvudsakligen på grundnivå på svenska och i mindre utsträckning kurser på avancerad nivå på engelska. Detta innefattar i första hand undervisning och examination i befintliga kurser på campus och distans inom geografisk IT och lantmäteriteknik.

Behörighet

Behörig att anställas som universitetsadjunkt i geomatik är den som har visat pedagogisk skicklighet i lantmäteriteknik och geografisk IT eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Anställningen kräver minst yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller kandidatexamen inom anställningens område. Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen. För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning.

Arbetet förutsätter mycket goda färdigheter i svenska och goda färdigheter engelska. Du förväntas kunna undervisa på svenska från anställningsdatum.

Bedömningsgrunder

Vid tillsättningen kommer störst vikt fästas vid praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom geografisk IT och lantmäteriteknik med fokus på både utbildningssektorn och den offentliga sektorn. Dessutom kommer pedagogisk skicklighet att ges stor vikt. Den teoretiska kunskapen och praktiska erfarenheten bedöms genom erfarenheter från yrkesverksamhet i den offentliga sektorn samt inom högskola/universitet. Den pedagogiska skickligheten bedöms utifrån förmågan att planera, genomföra och utveckla undervisningen samt förmåga att handleda och examinera.

Vid urval av behöriga sökanden kommer särskilt vikt att läggas vid

Erfarenhet inom undervisning och handledning i kurser på grundutbildning i geospatial IT
Dokumenterad skicklighet i geografisk IT
Kunskaper och erfarenheter inom spatiala databaser (PostGIS/Postgre)
Kunskaper och erfarenheter inom minst ett programmeringsspråk
Dokumenterade kunskaper i ESRI-programvarorna (ex ArcGIS Pro) samt FME och QGIS.
Personliga egenskaper så som samarbetsförmåga, strukturerad, engagemang för verksamheten, ett positivt och öppet förhållningssätt till kollegor och studenter och förmåga att ta egna initiativ och ansvar.

Vid urval av behöriga sökanden kommer stor vikt att läggas vid

Pedagogisk skicklighet, baserad på planering, genomförande och utveckling av undervisning på grund- och avancerad nivå, samt erfarenhet av kursansvar, handledning och examination
Yrkeserfarenhet från myndighet/konsultföretag inom relevant område
Dokumenterade kunskaper i fältarbete och undervisning inom mätteknik med totalstation, avvägningsinstrument
Dokumenterad praktisk erfarenhet inom lantmäteriteknik
Dokumenterade kunskaper i programvaran SBG Geo
Villkor

Anställningen avser ett eller eventuellt två vikariat på 50–100% med tillträde den 1 mars 2025 (eller enligt överenskommelse) och löper fram till den 31 december 2025, med möjlighet till förlängning.

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Universitetsadjunkt i socialt arbete

Läs mer Nov 22
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Sapere Aude – Introducing Karlstad University - YouTube

Beskrivning

Ämnet socialt arbete ingår tillsammans med sociologi, psykologi och genusvetenskap i institutionen för sociala och psykologiska studier.

Inom ämnet socialt arbete vid Karlstads universitet bedrivs undervisning på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå. Ämnet ansvarar också för socionomprogrammet. Vid ämnet är cirka 30 personer verksamma med både forskning, utbildning och externa kontakter.

Vi har även FoU Välfärd Värmland placerat hos oss på universitetet. Vi har därför ett nära samarbete mellan ämnet socialt arbete och denna forsknings- och utvecklingsenhet, som har en mycket livaktig verksamhet med praktiknära studier, utvärderingar samt seminarier och konferenser.

Arbetsuppgifter

Som medarbetare vid ämnet kommer du att undervisa inom socionomprogrammet, fristående kurser och uppdragsutbildningar. Arbetsuppgifter såsom undervisning, handledning, examinationer, kursansvar och kursutveckling ingår i anställningen. Främst ingår arbete med undervisning som rör socionomers profession och yrkesfält utifrån generella kunskaper såväl som specifikt socialtjänstens arbete inom individ- och familjeomsorg, avseende myndighetsutövning samt stöd- och behandlingsinriktade insatser i öppenvård och vid institutioner. Även undervisning om  evidens/kunskapsbaserat socialt arbete kommer ingå. Undervisning, handledning och examination inom vetenskapliga arbetsmetoder och projektarbete samt handledning av uppsatser ingår också i arbetsuppgifterna.

Du deltar aktivt i ämnets och institutionens utvecklingsarbete rörande undervisning, forskning, internationella kontakter och samverkan med det omgivande samhället. Egen kompetensutveckling ingår i anställningen. I anställningen kan även ingå att arbeta i utvecklings- och forskningsprojekt vid FoU Välfärd Värmland.

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Behörighetskrav

Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har socionomexamen.

Enligt Karlstads universitets anställningsordning ska lärare ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl såväl som genomförd högskolepedagogisk utbildning. Om utbildningen saknas, kan en anställning ändå ske, under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra den under de första två årens anställning.

Då merparten av undervisningen sker på svenska, undervisning på engelska kan också förekomma, är god muntlig och skriftlig förmåga i dessa båda språk ett krav.

För behörighetskrav i övrigt hänvisas till Karlstads universitets anställningsordning.

Bedömningsgrunder

Särskild vikt för denna utlysning läggs vid erfarenheter av arbete inom socialtjänst, i synnerhet erfarenheter av arbete med utredningar samt behandlingsinriktade insatser.

Vid tillsättningen läggs även särskild vikt vid undervisningserfarenhet från socionomprogrammet, såväl grund- som avancerad nivå, i synnerhet undervisningserfarenhet om socionomers profession och yrkesfält. 

Examen på avancerad nivå är av stor vikt.

Meriterande är erfarenhet av forskarutbildning i socialt arbete. Undervisning och/eller dokumenterad kunskap inom något eller några av följande områden; barn- unga- och familjeområdet, missbruk, och funktionshinderområdet är också meriterande.

Karlstads universitet fäster även stor vikt vid den sökandes personliga egenskaper, såsom samarbetsförmåga, förmåga att skapa goda relationer till arbetskamrater och studenter och förmåga att ta egna initiativ och visa engagemang för andra.

Åberopade behörighetskrav och bedömningsgrunder skall vara dokumenterade.

Villkor

Anställningen är tillsvidare på heltid, (100 %). Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi förutsätter att den som får anställningen i stor omfattning kommer att befinna sig på plats i vår miljö.

Ansökan

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

För att se fullständig annons gå in på Kau.se

Sista ansökningsdag: 2024-12-13
Ange referensnummer: REK 2024/210
Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Karlstads Universitet .

Doktorand i engelska

Doktorand
Läs mer Feb 6
Beskrivning

Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap utlyser en plats inom forskarutbildningen med avslutning doktorsexamen i engelska, vid institutionen för språk, litteratur och interkultur.

Avhandlingsprojektet ska ha ämnesdidaktisk inriktning – antingen mot engelsk språkvetenskap eller engelsk litteratur. Vardera inriktningen följer en studieplan med kurser inom lingvistik eller litteratur i engelska. 

Avhandlingsprojektet bör tydligt riktas mot någon av inriktningarna samt mot en didaktisk frågeställning av relevans för undervisning och lärande i engelska, och för den svenska skolkontexten (företrädesvis grund- och gymnasieskola). Forskningsplanen kan också, men måste inte, kopplas till något av engelskämnets pågående ämnesdidaktiska forskningsprojekt, se www.kau.se/engelska.

Arbetsuppgifter

Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning. Forskarutbildningen som består av 240 högskolepoäng vid doktorsexamen och 120 högskolepoäng vid licentiatexamen är en möjlighet till studier med lön i kombination med arbete och chans till en början på en akademisk karriär. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Det kan efter överenskommelse bli aktuellt att delta i undervisning och administration, så kallad institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20% av full arbetstid. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs vägen. För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen.

Behörighet

För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (högskoleförordningen, kap. 7 § 35).

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Fakultetsnämnden får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet om det finns särskilda skäl. (Högskoleförordningen, 6 kap.)

Särskild behörighet har den som har minst 30 högskolepoäng i engelska på avancerad nivå, varav 15 poäng skall utgöras av ett självständigt arbete. För behörighet accepteras olika inriktningar på det självständiga arbetet, men normalt är det lättare för en sökande med samma inriktning på det självständiga arbetet som på den planerade forskarutbildningen att inför antagningsprövningen dokumentera sin fallenhet för den aktuella typen av forskning.

Antagning och bedömningsgrunder

För att bli antagen till forskarutbildningen måste du bedömas ha förmåga att tillgodogöra dig utbildningen (högskoleförordningen, kap 7 § 35). Antagning sker i forskarutbildningsämnet engelska. Antagning sker efter individuell prövning och grundas på den sökandes meriter och en bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning, sökandes färdigheter i engelska och svenska samt kvaliteten hos de självständiga, skriftliga arbetena som ingått i utbildningen. Dessutom bedöms forskningsplanen, där den sökande redogör för sitt tänkta avhandlingsprojekt, samt den sökandes avsikt att närvara och delta i forskningsmiljön. Den sökande skall vidare ha god social förmåga och klara av både självständigt arbete och samarbete i grupper. Vi ser också gärna att sökande har en lärarexamen. Även tidigare erfarenheter av engelskdidaktik i självständigt arbete är meriterande.

Villkor

Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80% och 20% undervisning eller annan institutionstjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget. Tillträde enligt överenskommelse. Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg.

Ansökan

Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan skall innehålla följande:
meritförteckning inklusive eventuella pedagogiska meriter
examensbevis med förteckning över ingående kurser, eller bestyrkt förteckning över genomgångna och avklarade kurser med betyg och datum,
kopia av examensarbeten och eventuellt andra publikationer (max tre stycken)
personligt brev där du kort beskriver dig själv och dina forskningsintressen (max två sidor)
förslag till forskningsplan på maximalt tre sidor. Forskningsplanen skrivs på engelska.
övriga handlingar som sökanden önskar åberopa
eventuella rekommendationsbrev två referenser, exempelvis från lärare, handledare, tidigare eller nuvarande chef.

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Handlingar som inte kan lämnas in i digital form kan skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88 KARLSTAD

Sista ansökningsdag: 2025-03-16

Ange referensnummer: REK 2025/26


För sökande med utländsk examen

Om din examen är från ett lärosäte utanför Sverige eller inte har kontrollerats av en svensk myndighet tidigare är det viktigt att du bifogar diplom och ämnesförteckningar som underlättar bedömning. Ange i din ansökan en kontakt (telefonnummer eller e-post) till utfärdande lärosäte som kan verifiera examen.

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Doktorand i litteraturvetenskap

Doktorand
Läs mer Feb 6
Beskrivning
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap utlyser en plats inom forskarutbildningen med avslutning doktorsexamen i litteraturvetenskap, vid institutionen för språk, litteratur och interkultur.

Avhandlingsprojektet ska ha litteraturdidaktisk inriktning.

Forskarmiljön
Vid ämnet litteraturvetenskap på Karlstads universitet bedrivs studier inom en rad olika områden. Ämnet är även nära kopplat till lärarutbildningen där ämnesdidaktisk forskning är ett särskilt prioriterat område. Doktoranden kommer att specifikt knytas till den ämnesdidaktiska forskningsmiljön Centrum för språk- och litteraturdidaktik (https://www.kau.se/csl). Doktorander och forskare kopplade till CSL har sin formella organisatoriska hemvist på olika ämnesinstitutioner på Kau. CSL har också har nära koppling till den tvärvetenskapliga ämnesdidaktiska forskarmiljön Research on Subject-specific Education (ROSE, https://www.kau.se/rose).

Arbetsuppgifter
Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning. Forskarutbildningen som består av 240 hp vid doktorsexamen och 120 hp vid licentiatexamen är en möjlighet till studier med lön i kombination med arbete och chans till en början på en akademisk karriär. Som doktorand arbetar du självständigt och är beredd att på olika sätt bidra i ämnets och institutionens arbete och utveckling. Det kan efter överenskommelse bli aktuellt att delta i undervisning och administration, så kallad institutionstjänstgöring. Sådant arbete kan omfatta maximalt 20% av full arbetstid. Arbetet som doktorand ger dig stor frihet att planera och lägga upp din dag själv. Det kräver engagemang, eget driv samt förmåga att strukturera för att nå i mål med avhandlingen. Erfarna handledare stöttar dig längs vägen.

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och bidrar aktivt i såväl den litteraturvetenskapliga som den ämnesdidaktiska forskarmiljön på Kau.

Behörighet
För att bli antagen till forskarutbildningen måste du uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (högskoleförordningen, kap. 7 § 35).

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Fakultetsnämnden får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet om det finns särskilda skäl. (Högskoleförordningen, 6 kap.)

Särskild behörighet har den som avlagt magisterexamen med litteraturvetenskap som huvudämne eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav. Kunskaper i andra språk är av värde.

Antagning och bedömningsgrunder
Antagning sker i forskarutbildningsämnet litteraturvetenskap efter individuell prövning och grundas på den sökandes meriter och en bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Den sökande skall vidare ha god social förmåga och klara av arbete både enskilt och i grupp. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten hos de självständiga, skriftliga arbetena som ingått i utbildningen. Dessutom bedöms forskningsplan, där den sökande redogör för sitt tänkta avhandlingsprojekt. Bedömning görs också av språkfärdighet i tidigare arbeten samt den sökandes avsikt att närvara och delta i forskningsmiljön. Det är meriterande om tidigare arbeten har en litteraturdidaktisk inriktning. Vi ser gärna att den sökande har en lärarexamen.

Villkor
Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (högskoleförordningen, kap 5 § 3). Anställningen omfattar fyra års heltidsstudier, alternativt fem års studier om 80% och 20% undervisning eller annan institutionstjänstgöring. Anställningen är tidsbegränsad på först ett år och kan därefter förlängas med högst två år i taget med tillträde enligt överenskommelse.

Lönen för doktorandanställningen följer lokalt kollektivavtal med fasta lönesteg.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:
- Meritförteckning inklusive eventuella pedagogiska meriter samt vidimerade kopior av betyg, examensbevis etc.
- Kopia av examensarbeten och andra publikationer (max tre stycken)
- Personligt brev där den sökande kort beskriver sig själv och sina forskningsintressen (max två sidor)
- Förslag till forskningsplan på maximalt tre sidor. Forskningsplanen ska skrivas på svenska eller engelska.
- Övriga handlingar som sökanden önskar åberopa
- Eventuellt rekommendationsbrev.
- Två referenser, exempelvis från lärare, handledare, tidigare eller nuvarande chef.

Alla handlingar och publikationer som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan (inte länkar). Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Handlingar som inte kan lämnas in i digital form kan skickas till nedanstående adress:

Karlstads universitet
HR-administratör
651 88 KARLSTAD

Sista ansökningsdag: 2025-03-16

Ange referensnummer: REK 2025/25


För sökande med utländsk examen

Om din examen är från ett lärosäte utanför Sverige eller inte har kontrollerats av en svensk myndighet tidigare är det viktigt att du bifogar diplom och ämnesförteckningar som underlättar bedömning.
Ange i din ansökan en kontakt (telefonnummer eller e-post) till utfärdande lärosäte som kan verifiera examen.

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Amanuens i psykologi

Forskarassistent
Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Är du psykologstudent, har hög arbetskapacitet och är lösningsinriktad? Då kan du vara den vi söker för uppdraget som amanuens vid ämnet psykologi på Karlstads universitet.

Läs vidare och sök anställningen som amanuens i psykologi!

Beskrivning 
Inom psykologiämnet ges utbildningar på grundnivå, avancerad nivå samt forskarnivå. Oktober 2014 fick ämnet rättigheter för psykologexamen och ett psykologprogram startades därmed hösten 2015. Utöver detta program ges flera fristående kurser i ämnet psykologi på grundnivå och avancerad nivå. Forskarutbildning i psykologi har funnits vid Karlstads universitet sedan årsskiftet 2006. I anslutning till psykologprogrammets verksamhet startades hösten 2018 en psykologmottagning vid universitetet. Under vårterminen 2025 ska en anställning som amanuens tillsättas med koppling till verksamheten vid psykologmottagningen.

Arbetsuppgifter
Amanuensen är student som vid sidan av sina studier ska biträda verksamhetschefen för psykologmottagningen på Karlstads universitet. Det innebär arbetsuppgifter som att bistå vid upprättande och genomförande av rutiner, hålla i kommunikation med berörda gällande journalsystem, inspelning och annan teknisk utrustning. Det kan även innebära att bistå i arbetet med hantering av ansökningar till psykologmottagningen, samt att bistå i administrationen av psykologmottagningens hemsida.

För att bidra till en god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten är du närvarande och deltar i det dagliga  arbetet  och gemenskapen.

Bedömningskrav
Bara den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får anställas som amanuens (HF 5 kap §10). Sökande ska vara antagen till psykologprogrammet vid Karlstads universitet och läsa termin 7 eller 8. Den sökande ska uppvisa goda studieresultat och ha ett intresse av att delta i undervisningen inom våra program och vår forskning.

Ett krav är också goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Bedömningsgrunder
Av särskild vikt är att du kan växla mellan lösningsinriktat självständigt arbete och samarbete, att du är initiativrik, handlingskraftig och därmed kan få saker gjorda. Vi lägger stor vikt vid att du har goda pedagogiska och sociala färdigheter samt lätt att lära dig nya datasystem. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Villkor
Anställningen som amanuens omfattar 20% av heltid, vilket motsvarar 8 timmar i veckan eller en arbetsdag i veckan. Arbetets förläggning kan komma att variera över tid och sker enligt överenskommelse.

Tillträde enligt överenskommelse, men vi ser helst tillträde från 1 maj 2025 för att kunna gå bredvid nuvarande amanuens under en månad.  Anställningen är under ett år.

Anställning som amanuens kan förlängas, dock sammanlagt längst 3 år och under förutsättning att sökande fortfarande uppfyller behörighetskraven.

Lönen för amanuensanställning följer lokalt kollektivavtal med en fast angiven månadslön.

Ansökan 
Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kvalitativt kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer och intressen i förhållandee till anställningens innehåll
- CV
- kopior på betyg samt ev. tidigare examensbevis och intyg
- intyg på pågående studier (eller antagningsbevis)
- minst två referenspersoner (till exempel lärare eller tidigare chef)

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan.

Ange ref.nr REK 2025/30 

Sista ansökningsdag 2025-03-16

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Doktorand, AI-driven materialdesign för organiska batterimaterial

Doktorand
Läs mer Feb 6
Karlstads universitet och Uppsala universitet utlyser tillsammans en plats inom forskarutbildningen inom materialfysik/materialkemi, specifikt inom AI-driven design av polymer-baserade elektrodmaterial för hållbar batteriteknologi, med s k ”double-degree”.

Doktoranden kommer att vara antagen till forskarutbildning vid båda lärosätena, med avslutning doktorsexamen i fysik vid Karlstads universitet och kemi vid Uppsala universitet.

Arbetsuppgifter

Som doktorand ägnar du dig främst åt egen forskarutbildning, det vill säga bedriva forskning och genomgå doktorandstudier. Du kommer att fokusera på att öka förståelsen och tillämpningarna av beräkningsvetenskaplig materialdesign, materialmodellering och AI inom ramarna för ett forskningsprojekt kring ”AI-driven design av polymer-baserade elektrodmaterial för hållbar batteriteknologi”. Projektet syftar till att utveckla innovativa polymer-baserade elektrodmaterial för hållbara energilösningar. Därmed kommer atomistisk modellering och simulering, databehandling och integration av AI-metoder som symbolisk AI och artificiella neuronnät (neural network) vara centrala för att kunna angripa de vetenskapliga problemen och ge insikter om nya material. Arbetet kommer att utföras i nära samarbete mellan forskare vid Karlstads universitet, Ångström Advanced Battery Centre vid Uppsala universitet, samt externa partners inom fältet. Denna miljö kommer förse dig som doktorand med möjligheter att engagera dig i interdisciplinär forskning och delta i kunskapsutbyte med ledande expertis inom området.

Behörighet

För att bli antagen till forskarutbildningen måste den sökande uppfylla både grundläggande och särskilda behörighetskrav (Högskoleförordningen, Kap 7, § 35).

Grundläggande behörighet har den som:

avlagt examen på avancerad nivå eller fullgjort kursfordringar om minst 240 hp, varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller på annat sätt, inom eller utom landet, förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som:

avlagt en examen på avancerad nivå med huvudområde kemi, fysik eller materialvetenskap med en fördjupning inom relevant område eller avlagt annan examen på avancerad nivå, med minst 60 hp inom relevant område för forskarutbildningen eller avlagt godkända prov på kurser i för inriktningen relevanta områden motsvarande minst 90 hp (varav minst 60 hp på avancerad nivå och minst 30 hp inom kemi, samt varav 15 hp utgör självständigt arbete) eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper

Antagning och bedömningsgrunder

För att bli antagen till forskarutbildningen måste den sökande bedömas ha förmåga att tillgodogöra sig utbildningen (Högskoleförordningen, Kap 7, § 35). Antagning sker efter individuell prövning.

Urvalet baseras på den sökandes tidigare studieresultat och kvaliteten hos de självständiga skriftliga arbeten som ingått i utbildningen. Vid urvalet tas också hänsyn till möjligheten att närvara och deltaga i ämnets forskningsmiljö. 
Ytterligare bedömningsgrunder redovisas i den fullständiga annonsen på Karlstads universitets webbsida. 




Om anställningen

Efter antagning till utbildning på forskarnivå kommer en anställning som doktorand att erbjudas (Högskoleförordningen, kap 5, §3).

Ansökan

Ansökan skickas till Karlstads universitetet, digitalt genom rekryteringsverktyg, Varbi. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Sista ansökningsdag: 5 mars 2025

Referensnummer: REK2024/166

Läs annonsen i sin helhet på Karlstads universitets webb, kau.se/jobba-hos-oss/jobb/lediga-anstallningar.
HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Registrator

Registrator
Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Avdelningen Rektors kansli på Karlstads universitet ansvarar för stöd och service till ledningen samt med universitetsövergripande frågor inom arkiv, registratur, informationssäkerhet, dataskydd och disciplinärenden.

Att arbeta som registrator innebär att du har en viktig serviceroll både internt och externt. Du är en grundläggande hörnsten i den demokratiska processen gällande offentlighet, insyn och allmänna handlingar. Du kommer att jobba nära många av universitetet centrala funktioner inom informationshantering såsom fakultetskansliernas personal, arkivfunktionen, informationssäkerhetssamordnare, jurister och dataskyddsombud. 

Arbetsuppgifter
Som registrator hanterar du diarieföringen av myndighetens allmänna handlingar och besvarar inkommande förfrågningar och begäran om allmänna handlingar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är diarieföring, utbildning och stöd till kollegor inom andra enheter som använder diariesystemet, posthantering och dokumentregistrering, samt sammanställning av statistik och uppföljning av pågående och avslutade ärenden. Ytterligare administrativa uppgifter, såsom att agera  som sekreterare i nämnd och att bistå vår arkivarie med diverse arkivrelaterade ärenden, inklusive arkivförfrågningar kan också förekomma.

Kvalifikationer
- Aktuell arbetslivserfarenhet av diarieföring inom offentlig sektor och kunskap om offentlighets- och sekretesslagen.
- Akademisk examen, gymnasial utbildning eller motsvarande.
- Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift.
- Kunskaper i engelska, tal och skrift.

Meriterande:

- Utbildning inom registratur och/eller arkiv- och informationshantering.
- God erfarenhet av W3D3.
- Aktuell erfarenhet från högskola/universitet
- God kunskap inom GDPR och/ eller arkivkunskap.

För att trivas i rollen behöver du vara en serviceinriktad person som planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är bra på att sätta upp tydliga ramar och riktlinjer och håller dig till uppsatta deadlines. I ditt arbete har du hög integritet och värdesätter att följa riktlinjer och styrdokument för arbetet. I den här rollen är det även väsentligt att du är noggrann och att du i avgörande situationer i arbetet styrs den statliga värdegrunden.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper såsom god samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt samt initiativtagande.

Villkor
Tillsvidareanställning på 100% med önskat startdatum den 1 juni 2025.

Ansökan
Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 250302                             

Ange referensnr: 2025/35

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu

Enhetschef för universitetstryckeriet

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 7
Sapere Aude – våga vara vis – är vårt motto. Våra studenter och medarbetare utvecklar kunskap och kompetens som berikar individen och världen. Vår akademiska miljö präglas av nyfikenhet, mod och uthållighet, och grunden för vår verksamhet är jämställdhet, mångfald och ett demokratiskt synsätt. Vi finns i en aktiv, naturnära region och är en motor för hållbar utveckling i tät samverkan med det omgivande samhället.
 
Karlstads universitet har ca 1 400 medarbetare och 17 300 studenter fördelade på två inspirerande campusmiljöer i Karlstad och Arvika. Läs mer om oss på: https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
På Campusservice lägger vi grunden för att skapa en trivsam och funktionell miljö för både studenter och anställda.

Vi är en mångsidig avdelning vars uppgift är att tillhandahålla service och stöd snarare än myndighetsutövning. Våra tre enheter arbetar med allt från lokalförsörjning och säkerhet till lokalvård, tryckeri, vaktmästeri- och schemasamordning. Det är också våra medarbetare du möts av i vårt välkomstcenter! Tillsammans arbetar vi för att ge bästa möjliga service och att bidra till ett inspirerande campusliv.

Universitetstryckeriet är en servicefunktion som förser både Karlstads universitet och samverkande myndigheter och verksamheter med formgivning, trycksaker och tillgänglighetsanpassning av dokument. Vi arbetar med hela produktionskedjan, från idé och formgivning till färdig produkt, paketerad och distribuerad. Som enhetschef på universitetstryckeriet kommer du att leda och utveckla verksamheten med fokus på service, kvalitet och effektivitet.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för universitetstryckeriet kommer du att leda och utveckla verksamheten vid universitets tryckeri, vilket drivs som en egen resultatenhet. Det innebär att du kommer ansvara för att forma och leda ett team som arbetar effektivt och uppnår goda resultat, men också att du ansvarar för att verksamheten drivs på ett kostnadseffektivt sätt. I arbetet ingår även budgetansvar och delegation av ekonomiska uppgifter med krav på uppföljning. Som enhetschef har du även personal- och arbetsmiljöansvar för tryckeriets medarbetare, vilket t.ex. består av att implementera och följa upp arbetsmiljö- och säkerhetsrutiner.

För att främja en positiv arbetsmiljö och bidra till verksamhetens utveckling är du aktivt närvarande och deltar i det dagliga arbetet och gemenskapen på arbetsplatsen.

Kvalifikationer
Kvalificerad att anställas som enhetschef för universitetstryckeriet är den som har kandidatexamen inom grafisk teknik, produktionsteknik eller liknande. Alternativ annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du ska ha aktuell och relevant erfarenhet av arbetsledning och inom den grafiska branschen samt därtill vara väl insatt i och ha kunskap om hur arbetet bedrivs. Du bör också ha erfarenhet av leda och att arbeta med såväl personal- som arbetsmiljöfrågor. Du ska även ha erfarenhet av att ha budgetansvar och vana av att göra ekonomiska uppföljningar. Då Universitetet är en internationell miljö är även flytande svenska och god engelska i både tal och skrift är ett krav

För att lyckas i den här rollen behöver du som person vara både resultatinriktad samt lösnings- och målfokuserad. Du behöver även vara initiativrik, ha god samarbetsförmåga och vara tydlig i ditt ledarskap.

Villkor
Tillsvidareanställning på heltid med startdatum enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan

Du ansöker i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi.

Du ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen, att eventuella handlingar på språk annat än svenska, norska, danska eller engelska är översatta och att din kompetens är dokumenterad på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden.

Ansökan ska innehålla:

- Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till arbetsuppgifterna.
- CV.
- Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg.
- Redogörelse för språkkunskaper.

Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller.

Sista ansökningsdag: 250302                                                          

Ange referensnr: Rek. 2025/37

Välkommen med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

HR Excellence in Research
Karlstads universitet mottog i september 2020 utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer på https://www.kau.se/jobba-hos-oss/karlstads-universitet-som-arbetsgivare/human-resources-strategi-forskare-hrs4r

Ansök nu