Karlstad: Handläggare inom förvaltningsrätt, Karlstad

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare inom förvaltningsrätt, Karlstad i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-17 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi fler vapenhandläggare för tillsvidareanställning till rättsavdelningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor få möjligheten att utvecklas och få nya erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden, samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättssektioner.
Till Karlstad söker vi handläggare för tillsvidaretjänst, för att handlägga ärenden enligt vapenlagen.

ARBETSUPPGIFTER
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i. I arbetet ingår också att utföra tillsyn enligt vapenlagen (inspektion vapenhandlare, vapenreparatörer och kontroll av enskilds vapenförvaring). I arbetet förekommer också att vi hanterar vapen fysiskt, ex. vapen för skrotning samt inlösen av vapen.
Handläggningen av ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem varför du behöver vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg.


KVALIFIKATIONER
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer
som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana
• Körkort behörighet B

Meriter
• Minst 6 månaders yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som
arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning i närtid som arbetsgivaren
bedömer relevant
• Har kunskap inom relevant lagstiftning för tjänsten som arbetsgivaren bedömer
relevant, exempelvis vapenlagen, förvaltningslagen eller liknande
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du är trygg med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Då tjänsten innebär många kontaktytor behöver du samverka med andra och ha en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Placeringsort: Karlstad

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 november 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Utredare inriktning samhällsviktig verksamhet

Läs mer Okt 10
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som utredare inom krisberedskap och civilt försvar kommer du att arbeta med frågor inom samhällsviktig verksamhet.

Anställningen är placerad vid avdelningen för krisberedskap och civilt försvar. Du kommer vara en del av teamet på enheten för försörjningsberedskap.

Du kommer in i en viktig utvecklingsfas i planeringen av totalförsvaret, i en roll med inriktning på samhällsviktig verksamhet och införandet av ny EU-reglering i svensk lagstiftning. Enheten för försörjningsberedskap arbetar med att utveckla och stödja aktörer i beredskapsplaneringen med fokus på att stärka samhällets funktionalitet och försörjning. I detta ingår områden som samhällsviktig verksamhet, risk- och sårbarhetsanalyser, grundberedskap, personalförsörjning samt näringslivssamverkan. 

Arbetet bygger på att samverka och tillvarata perspektiv från våra målgrupper som är centrala myndigheter, länsstyrelser, kommuner, regioner, frivilligorganisationer och företag. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som utredare kommer du arbeta tillsammans med de andra utredarna inom enheten för att utveckla arbetet med krisberedskap och civilt försvar med fokus på samhällsviktig verksamhet.

Enheten är i en utvecklingsfas där kommande fokusområde är införandet av två EU-direktiv för att stärka motståndskraft i samhällsviktig verksamhet (CER- och NIS2- direktiven). Du kommer ha en viktig roll vid införandet av dessa EU-direktiv. 

I dina arbetsuppgifter ingår:

- leda och stödja systemutveckling, vägledning och reglering kopplat till samhällsviktig verksamhet
- planera och genomföra informationsinsatser internt och externt för olika målgrupper
- leda workshops eller arbetsmöten

Arbetsuppgifterna omfattar sekretessbelagd information och därför är möjligheten till distansarbete begränsade. 

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- kunskaper om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk
- erfarenhet av att arbeta med beredskapsfrågor inom ramen för krisberedskap eller totalförsvar
- erfarenhet av att föreläsa vid seminarier och utbildningar 
- god förmåga att analysera information 
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, samhällsviktig verksamhet, kontinuitetshantering och internationell samverkan
- erfarenheter av arbete med NIS eller CER-relaterade frågor

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person behöver du vara lyhörd och ha god samarbetsförmåga då arbete medför både interna och externa kontakter. Du är utåtriktad och har enkelt för att skapa kontakter och underhåller redan etablerade relationer. För att lyckas i rollen ser du helheten och skapar sammanhang, du har mod att agera efter din egen övertygelse. Du behöver arbeta på ett initiativtagande och strukturerat arbetssätt. 

Vi lägger stor vikt på dina personliga egenskaper. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enheten för försörjningsberedskap har i uppgift att utveckla och stödja aktörer i beredskapsplaneringen med fokus på att stärka samhällets funktionalitet och försörjning. I detta ingår att utveckla processer, strukturer och metodstöd för samhällsviktig verksamhet, risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering, kritiska beroenden, försörjningsberedskap, personalförsörjning samt näringslivssamverkan. 

Vi har aktivitetsbaserade kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. 

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Fredric Stany. Fackliga företrädare är Vendela Dobson (Saco-S), Marie Jönsson (ST) och Ann-Britt Paradis(SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 12 november 2023

Ansök nu

Analytiker till enheten för strategisk analys

Läs mer Okt 26
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du vara med och påverka Sveriges civila beredskap? Då kanske du är vår nästa kollega!

Den senaste tidens säkerhetspolitiska utveckling och Sveriges ansökan om medlemskap i Nato sätter MSB:s arbete i en historisk viktig kontext.

Utvecklingen av Sveriges civila försvar och krisberedskap drivs framåt i ett högt tempo med MSB som sammanhållande kraft. För att kunna fatta ändamålsenliga beslut om beredskapsstärkande åtgärder är kunskap om hot, risker, sårbarheter och förmåga centralt. Beslutsfattare behöver kvalitativa och relevanta analyser som beslutsunderlag för att Sveriges beredskap ska utvecklas på ett bra sätt – analyser som enheten för strategisk analys har uppdraget att leverera. Enheten genomför breda och systemövergripande analyser av hot, risker, sårbarheter och förmåga. Vi ställer diagnos på beredskapen här och nu, men blickar också framåt. 

Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, som enheten för strategisk analys utgör en del av, står inför en omorganisering. När tjänsten som analytiker tillsätts kommer den verksamhet som enheten bedriver ha integrerats med annan närliggande verksamhet i en ny och lite större enhet för strategisk analys och utvärdering. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som analytiker kommer du att genomföra breda analyser som används i styrning och inriktning av Sveriges civila beredskap där civilt försvar och krisberedskap utgör viktiga delar. Analysuppdragen kan variera över tid men en viktig grund är strukturerad inhämtning, bearbetning, analys och bedömning av information som sedan ligger till grund för slutsatser till stöd för olika beslutsfattare.

I dina arbetsuppgifter ingår även:

- Att samverka med kollegor inom MSB och med samhällsaktörer utanför myndigheten, inklusive internationella nätverk
- Att föredra genomförda analyser internt och externt
- Att delta i metod- och processutvecklingsarbeten
- Att följa och analysera ett eller flera bevakningsområden, som till exempel beredskapssektorer (energiförsörjning, transporter med flera) eller hot och riskområden (naturhot, antagonistiska hot med flera)

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Flerårig erfarenhet av analytiskt- och/eller utredande arbete
- Kunskap om krisberedskap och civilt försvar/totalförsvar

Det är meriterande om du har:

- Kunskap om metoder för förmågebedömningar, riskbedömningar, framtidsanalys, uppföljning av åtgärders effekt/effektivitet
- Kunskap om myndighetsstyrning, årsredovisningar och budgetunderlag
- Erfarenhet av analys inom ramen för en myndighets lednings- och styrprocesser
- Erfarenhet av arbete med föreskrifter 
- Erfarenhet av metod- och processutveckling
- Utbildning inom projektledning
- Breda nätverk inom svensk beredskap

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och det du producerar håller hög kvalitet. Du ser helheter, samband och synergier och kan relatera avgränsade frågor till ett större sammanhang. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Arbetet ställer därtill höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetenhet. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Enheten för strategisk analys genomför breda analyser av Sveriges civila beredskap. Analyserna används både i regeringens styrning och som underlag för inriktning och planering på myndighetsnivå.  I samverkan med andra statliga myndigheter, kommuner, regioner, organisationer och företag identifierar och analyserar vi sådana hot, risker och sårbarheter i samhället som kan anses vara särskilt allvarliga. Vi ansvarar även för att områdesvis och på övergripande samhällsnivå bedöma förmågan inom Sveriges krisberedskap och civila försvar samt att föreslå åtgärder för en stärkt beredskap. Ofta har våra analyser fokus på aktuella hot, risker, sårbarheter och förmåga, men långsiktiga perspektiv och framtidsstudier förväntas bli allt viktigare framöver.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. När verksamheten medger det har du också möjlighet att arbeta på distans. 

Vi erbjuder dig möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.  

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Helén Jarlsvik. Fackliga företrädare är Clara Korths-Aspegren (Saco-S), Mona Pütsep (Saco) och Ingrid Krook (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 12 november 2023

Ansök nu

Handläggare med teknisk inriktning skyddsrum

Läs mer Okt 18
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle?  Då kanske du är vår nästa kollega! 

MSB söker nu en handläggare till Befolkningsskyddsenheten.

Enhetens uppgift är att tillgodose befolkningens behov av skydd vid krig genom tillgång till skyddsrum och genom arbete med utrymning, inkvartering och hemskyddsorganisation. I uppgiften ingår utveckling, drift och förvaltning av systemet viktigt meddelande till allmänheten (VMA).

I Sverige finns drygt 64 000 skyddsrum med tillsammans ungefär sju miljoner skyddsplatser. Dessa skyddsrum finns spridda i den vanliga bebyggelsen och används i fredstid av respektive fastighetsägare som helt vanliga lokaler.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som arbetar med frågor rörande skyddsrum. Som handläggare kommer du utföra slutbesiktningar av nyproducerade skyddsrum över hela landet och utfärda underlag till godkännandebevis.

Du kommer att delta i arbetet med tekniska frågor kopplade till förvaltning av befintliga skyddsrum och ombyggnadsprojekt. Du kommer att ge teknisk support till byggbransch, fastighetsägare, skyddsrumssakkunniga och andra myndigheter. I rollen ingår även handläggning och utredning av andra i verksamheten förekommande skyddsrumsärenden.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning med inriktning mot byggnadsteknik eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Erfarenhet av arbete med betongkonstruktioner
- God kännedom om de lagar och förordningar som reglerar byggbransch och samhällsbyggnad
- B-körkort

Det är meriterande om du har:

- Certifikat som kvalificerad skyddsrumssakkunnig

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och arbetet medför resor.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Hos oss får du ett meningsfullt och samhällsnyttigt arbete med bra utvecklingsmöjligheter och förmånliga villkor. Här får du träffa kollegor med olika bakgrunder, kompetenser och erfarenheter. Förutom trevliga arbetskamrater erbjuder vi en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, moderna och aktivitetsbaserade lokaler. Vi erbjuder flexibel arbetstid och är måna om att våra medarbetare ska ha stor möjlighet att hitta balans mellan arbetsliv och privatliv.

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Anders Johannesson. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Stefan Haggö (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 november 2023.

Ansök nu

Strategisk utvecklare inom samverkan och ledning

Läs mer Okt 10
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle.

Då kanske du är vår nästa kollega!

Som strategisk utvecklare kommer du arbeta med att leda och driva utvecklingsarbete som t.ex. Projektledare. Du kommer vara en del av teamet på enheten för samverkan och ledning. 

Arbetsuppgifterna på enheten spänner över ett brett spektrum. Det handlar t.ex. om att ta fram konkret stöd till aktörer som metoder och checklistor. Analysera utvecklingsbehov på nationell och internationell nivå och vidareutveckla strukturer och konceptuell grund för samverkan inom totalförsvaret. Vi arbetar behovsdrivet och i nära samarbete med våra målgrupper som centrala myndigheter, länsstyrelser, kommuner, regioner, frivilligorganisationer och företag. 

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som strategisk utvecklare är en viktig uppgift att leda och driva utvecklingsarbete du kommer stödja och delta i utvecklingen av enhetens arbete. Exempel på prioriterade sakområden är vidareutveckling av Gemensamma grunder för samverkan och ledning, värdlandsstöd och stabsmetodik. Du kommer arbeta med att skapa och upprätthålla goda relationer med enhetens olika målgrupper så väl som med relevanta verksamheter inom MSB. 

I dina arbetsuppgifter ingår:

- leda och delta i utvecklingsprojekt som bedrivs både inom MSB och externat av andra aktörer
- utveckla former för strategiskt arbete gentemot våra olika målgrupper
- skapa synergier och röda trådar mellan olika verksamhetsområden och projekt
- analysera och omsätta övergripande styrning, ta tillvara på erfarenheter från inträffade händelser och övningsutvärderingar
- analysera kopplingar mellan internationell utveckling ex. inom EU, Nato och nationell utveckling av krisberedskap och civilt försvar
- hålla samman, ta fram underlag och leda olika interna och externa möten
- bidra till enhetens löpande arbete och hålla samman samt delta i arbete med beredningar och remisser mm.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- flerårig erfarenhet av arbete inom krisberedskap och civilt försvar
- erfarenhet från arbete inom eller tillsammans med centrala myndigheter, länsstyrelse, region eller kommun
- erfarenhet från att leda utvecklingsarbete som projektledare eller motsvarande
- arbetat med utredningar och/eller analys inom civilt försvar och krisberedskap
- kunskap om arbetsformer, ansvar och roller inom civilt försvar och krisberedskap
- förmåga att självständigt driva och leda utvecklingsarbete 
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av att leda eller delta i aktörsgemensamt utvecklingsarbete 
- erfarenhet av operativt arbete under samhällsstörningar

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Du har förmåga att arbeta bra med andra människor där du lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar dessa för att sedan driva processerna vidare. 

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

I arbetet som strategisk utvecklare kommer du ha mycket goda möjligheter att fördjupa dina kunskaper inom både sakområdet samverkan och ledning samt leda utvecklingsarbete.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Anställningen är placerad vid enheten för samverkan och ledning som ingår i avdelningen för krisberedskap och civilt försvar.

Enheten består av en enhetschef samt medarbetare i Karlstad, Stockholm och Revinge.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. 

Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. 

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Hjelm. Fackliga företrädare är Clara Korths-Aspegren (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och Ann-Britt Paradis(SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 5 november 2023

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Polismyndigheten .

Finansiell utredare till Karlstad

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Sep 13
Se hela annonsen via länken!
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/finansiell-utredare-till-karlstad/
Arbetsbeskrivning
Som finansiell utredare arbetar du uppdragsbaserat, vilket innebär att du ingår i olika utredningar på olika avdelningar. Bland annat håller du förhör och kartlägger en eller flera personers inkomster, tillgångar och skulder. Syftet är för att återta brottsvinster och ta fram bevisning i utredningarna. Arbetet leder till att du säkrar pengar för eventuellt skadestånd alternativt förverkande av brottsvinster. Du biträder även med din expertis kring den finansiella delen i andra utredningar, vilket sker i nära samarbete med utredare och förundersökningsledare. Du är delaktig i hela utredningskedjan, från att ärendet kommer in till polisen och till att det slutredovisas till åklagare. Du föredrar ditt arbete inför förundersökningsledare och åklagare samt lämnar rekommendationer inför beslut eller vidare åtgärder.
Resor och övernattning i tjänsten kan förekomma.
Exempel på vad arbetet kan innefattas av:
Handlägga och utreda finansiella utredningar
Biträda åklagare i rätten vid kvarstads- och huvudförhandling avseende finansiella utredningsmoment och återtagande av brottsvinster.
Strategiskt ansvariga för att utveckla och införa kunskapsbaserade metoder i utredning av finansiell brottslighet.
Ge stöd och utbildningar till andra funktioner inom Polismyndigheten
Främja samverkan med interna och externa aktörer i syfte att utreda och förebygga finansiell brottslighet
Rapportskrivande
Det kan även tillkomma allmänna arbetsuppgifter efter verksamhetens behov



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. Relevant utbildning skulle till exempelvis kunna vara inom juridik, ekonomi eller kriminologi.
Minst två års relevant arbetslivserfarenhet för funktionen (på heltid och i närtid) exempelvis som utredare inom ekonomiskt arbete på migrationsverket, socialtjänsten, försäkringskassan, bank, finans, försäkringsbolag, skatteverket eller kronofogden.
Svenskt B-körkort (manuell växel)
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Mycket goda kunskaper i Officepaketet, framför allt Excel.



Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av tillgångsutredning
Erfarenhet av i analys och visualiseringsprogram
Erfarenhet av att ha arbetat med stora datamängder i exempelvis Excel
Erfarenhet av att utreda brott av ekonomisk karaktär
Erfarenhet av ekonomisk redovisning
Juridisk arbetserfarenhet eller utbildning inom området
Polisexamen i enlighet med Polisförordning (2014:1104)



Personliga egenskaper
För att lyckas i uppdraget ser vi att du har ett gott omdöme, är rätts- och säkerhetsmedveten och har en tydlig moralisk kompass. I det här uppdraget ställs du inför utmanande situationer. Därför är din grundtrygghet avgörande för rollen. Du är trygg och stabil och har en förmåga att effektivt driva utredningar självständigt. Du arbetar minst lika bra självgående som i nära samarbete med kollegor eller andra externa parter. Du är kommunikativ och har inga problem med att sammanställa och föredra ärenden inför grupp på ett tydligt sätt. Arbetet innebär att det i perioder är höga arbetstoppar, vilket ställer krav på att du kan hantera uppdrag med kort framförhållning under tidspress parallellt med andra uppdrag. Som person är du både analytisk och nyfiken, du gillar att arbeta med siffror och kommer gärna med idéer.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansök nu

IT-tekniker, Karlstad

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Maj 29
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team i Karlstad söker vi nu en IT-tekniker som är engagerad, pålitlig och ansvarstagande. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisens IT-avdelning har ca 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens ca 35 500 medarbetare. Vårt kontor är beläget i centrala Karlstad där vi erbjuder både flexibelt kontor och flexibla arbetstider.
Utöver vårt friskvårdsbidrag arbetar Polismyndigheten aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård, där du får fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Varje vecka har du även möjlighet att träna en timme under arbetstid.
Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/


Arbetsbeskrivning
Vi inom Leverans och Support har ett helhetsansvar för införande, leverans och service av ny teknik, inklusive koordinering och samordning av större leveranser.
Du kommer som IT-tekniker stöta på en varierad arbetsvardag, vi jobbar nära verksamheten och det är viktigt att ha god förståelse för hur polisen arbetar och vilka behov de har.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge IT-support i secondline till våra slutanvändare vid Polismyndigheten samt att arbeta med installationer av teknik i olika uppdrag. Administration av vår utrustning är även en viktig del av arbetet. Det förekommer mycket resor inom arbetsområdet och en del logistikhantering. Beredskaps- och dispatcherarbete ingår i tjänsten. Arbetet är varierande och du möter många olika kunder i en intressant arbetsmiljö.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Gymnasial- eller eftergymnasial utbildning med inriktning mot IT-området eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som kan bedömas likvärdigt
Minst två års arbetslivserfarenhet de senaste fem åren av arbete som IT tekniker/Supporttekniker.
Goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och/ eller nätverkskommunikationsutrustning.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
B-körkort och vana att köra bil.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
Vana vid ärendehanteringssystem, exempelvis Remedy ARS
Kunskap om kommunikationsradiosystem, Rakel, samt kringutrustning för kommunikationsradio
Kunskap om telefoni, telefoniväxelsystem, mobiltelefoni.
Erfarenhet av digitala mötesrum
Kunskap om Active Directory (AD)


Personliga egenskaper
Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete, är engagerad och pålitlig. Du har ordningssinne, samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt. Du tycker om att lära dig nya saker och vill gärna dela med dig av vad du kan till andra. Du tycker om att lösa problem, är flexibel och ser möjligheter. Du har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande, noggrann och ser till helheten. Du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ och att ge en god service är för dig en självklarhet
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Kent Arringe, Gruppchef, tfn: 010-5674560, mail: kent.arringe@polisen.se


Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
ST, Pär Renberg, 072-246 52 37


Övrig information
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Heltid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse


I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 19/6 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A301.550/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A301.550/2023 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Planerare till Polisens kontaktcenter placeringsort Karlstad eller Falun

Kontorist
Läs mer Maj 3
Är du redo för en större uppgift?

Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Region Bergslagen består av Polisområdena Värmland, Dalarna och Örebro Län. Polisens kontaktcenter (PKC) lyder under den Operativa enheten som består av ett flertal sektioner: Gränspolisenheten, Trafiksektionen, Regionledningscentralen (RLC), Specialsökhundar och Insatsstyrkan. Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta gör vi genom att utveckla och tillhandahålla sådan typ av kompetens som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i Polisregion Bergslagen.

PKC Bergslagen verkar idag från två orter, Falun och Karlstad. Totalt arbetar drygt 75 medarbetare på PKC. Både polisiär och civil kompetens finns bland medarbetarna och dessa är fördelat på funktioner som Operatörer, Förundersökningsledare, Operativa ledare och Gruppchefer.




ARBETSUPPGIFTER

Som planerare på Polisens kontaktcenter (PKC) arbetar du i huvudsak med administration kring operativ arbetstidsplanering, samt planering av personalresurs mot verksamhetsbehovet. Du tar ansvar för det egna löpande arbetet och för arbetsgruppens gemensamma uppdrag. Du kommer även ha tät dialog med enhetens olika funktioner och chefer på alla nivåer.
Du svarar och stöttar både kollegor och chefer i olika frågor som rör personal och bemanning.

Du ansvarar bland annat för optimering av personalresurser, beräkningar av tjänstgöringslistor, om-bemanning av personal och semesterplanering. I ditt arbete kommer du ha direktkontakt med såväl medarbetare som chefer vilket ställer stora krav på en mycket god känsla för service och engagemang.

Du kommer att arbeta i olika administrativa personalsystem så som COPS och Heroma där du handlägger och registrerar diverse ledigheter, annan frånvaro, lönetillägg och utbildning. Du kommer behöva kunna planera och upprätthålla beslutad resursdimensionering.

Som planerare är du ett dagligt stöd till flera ledningsfunktioner och bidrar till att utveckla verksamheten.



KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• En akademisk examen eller en utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom administration
• God förmåga att uttrycka dig på svenska, i såväl tal som skrift.
• Använt dator som arbetsverktyg och har grundläggande kunskaper i Officepaketet främst Excel.



Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

•Erfarenhet av att ha arbetat med personalredovisning/personalplanering eller annan personaladministration.
•Erfarenhet av polisens administrativa system, som till exempel COPS och Heroma.
•Utbildning i eller erfarenhet av att ha arbetat med de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter såsom arbetstidsavtalet, semesterlagen, föräldraledighetslagen, ASA/Polis m.fl.
•B-körkort för manuellt växlad personbil
•Erfarenhet av planeringsarbete inom Polismyndigheten.



Personliga egenskaper:

Som person har du förmåga att se till helheten det vill säga förmåga att förstå hur olika delar av en verksamhet är integrerade med varandra.
Vidare sätter du stor vikt vid kvalitet, är serviceinriktad och har stort kundfokus.

Du har förmåga att arbeta strukturerat i både grupp och självständigt samtidigt som du lägger vikt vid flexibilitet i ditt arbete. Vidare är du bekväm i att självständigt kunna lösa problem som uppstår i arbetet och kunna fatta beslut och har god prioriteringsförmåga, då det periodvis är hög arbetsbelastning. Du ingår i ett team och är även ett administrativt kunskapsstöd i nära samarbete med chefer och alla medarbetare, vilket ställer krav på god samarbetsförmåga och förmågan att knyta kontakter och ha ett rikt nätverk.


Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.




ÖVRIGT

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Maria Lundberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Sanna Ehn, HR-konsult.


Arbetsort: Karlstad eller Falun
Funktion: Arbetsledare

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17 maj 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!


Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Samordnare till Polisens kontaktcenter placeringsort Karlstad eller Falun

Administrativ assistent
Läs mer Maj 3
Är du redo för en större uppgift?

Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Region Bergslagen består av Polisområdena Värmland, Dalarna och Örebro Län. Polisens kontaktcenter (PKC) lyder under den Operativa enheten som består av ett flertal sektioner: Gränspolisenheten, Trafiksektionen, Regionledningscentralen (RLC), Specialsökhundar och Insatsstyrkan. Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta gör vi genom att utveckla och tillhandahålla sådan typ av kompetens som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i Polisregion Bergslagen.

PKC Bergslagen verkar idag från två orter, Falun och Karlstad. Totalt arbetar drygt 75 medarbetare på PKC. Både polisiär och civil kompetens finns bland medarbetarna och dessa är fördelat på funktioner som Operatörer, Förundersökningsledare, Operativa ledare och Gruppchefer.



ARBETSUPPGIFTER
Samordnaren ansvarar för all uppföljning och arbetar på uppdrag av sektionschefen. Samordnaren sitter med i ledningsgruppen och är föredragande i punkten uppföljning/statistik. Vidare innefattar arbetsuppgifterna att ansvara för skyddsronder, skyddskommittéer och för verksamhetens kommande flytt till nya lokaler.

Exempel på andra arbetsuppgifter är att samordna all intern utbildning och utveckling för samtliga medarbetare på PKC, Förundersökningsledare (FU-ledare) och operatörer. Samordnaren ingår i arbetsgrupper i arbetet med kompetensförsörjning och andra arbetsuppgifter är att stötta chefer i rekryteringsprocesser och att samordna verksamhetens bemanning.



KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• En akademisk examen eller en utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Erfarenhet av att ha arbetat med personalplanering eller annan personaladministration som arbetsgivaren bedömer relevant
• God förmåga att uttrycka dig på svenska, i såväl tal som skrift.
• Använt dator som arbetsverktyg och har grundläggande kunskaper i Officepaketet.
• B-körkort


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• Erfarenhet av arbete inom polismyndigheten
• Erfarenhet av att självständigt drivit dina egna arbetsuppgifter inom samordning eller egna projekt
• Erfarenhet av rekrytering


Personliga egenskaper:

Som person har du förmåga att arbeta strukturerat i både grupp och självständigt samtidigt som du lägger vikt vid flexibilitet i ditt arbete. Vidare är du bekväm i att ta egna initiativ och arbeta självständigt för att kunna lösa problem som uppstår i arbetet och kunna fatta beslut och har god prioriteringsförmåga, då det periodvis är hög arbetsbelastning. Du ingår i ett team och är även ett administrativt kunskapsstöd i nära samarbete med chefer och alla medarbetare, vilket ställer krav på god samarbetsförmåga och förmågan att knyta kontakter och ha ett rikt nätverk.


Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.






ÖVRIGT
Arbetsort: Karlstad eller Falun
Funktion: Samordnare


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17 maj 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen i Karlstad/Örebro

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Mar 10
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och ska vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten.
Ansvaret är övergripande och omfattar all extern- och intern kommunikation inklusive ledningsstöd, kris- och resultatkommunikation samt omvärldsbevakning.
Vi söker nu någon till Karlstad eller Örebro. Det finns möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Uppdraget innebär att tillsammans med övriga på kommunikationsavdelningen vara ett kommunikationsstöd till hela polisregion Bergslagen och samtidigt ha ett särskilt uppdrag att stödja polisområde Värmland.
Som kommunikatör ansvarar du för att driva kommunikationsuppdrag. Du ansvarar för utveckling av den interna och externa kommunikationen och arbetar både strategiskt och operativt. Du utgör ett kommunikationsstöd till chefer och andra sakkunniga och tar fram kommunikationsmaterial, allt för att stärka den kommunikativa förmågan inom polisen.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innebära att initiera, planera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser antingen genom egna insatser eller i samarbetet med andra. Du är rådgivare inom kommunikation till chefer och sakkunniga, deltar i nationella och regionövergripande arbetsgrupper och uppdrag, genomföra kompetenshöjande insatser inom kommunikation samt omvärlds bevakar och analysera media och kommunikationsfrågor som är relevanta för polisen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
högskoleutbildning inom media och kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
minst tre års erfarenhet i närtid av internt- och externt strategisk och operativt kommunikationsarbetet i en större organisation
erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation till chefer och ledningsgrupper
erfarenhet av att kompetensutveckla chefer och andra nyckelpersoner i kommunikation
mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
erfarenhet av att författa samt anpassa texter efter olika målgrupper och hitta kärnan i komplex information

Det är meriterande om du även har:
erfarenhet av att samverka med både interna och externa aktörer
erfarenhet av kompetenshöjande kommunikativt arbete liksom av arbete med kriskommunikation
erfarenhet av att uttrycka dig på engelska i tal och skrift i arbetet
erfarenhet av arbete i webbpubliceringsverktygen EpiServer och Adobe-program

Personliga egenskaper
Du har lätt för att samarbeta oavsett om det är med chefer, nära medarbetare eller andra inom organisationen. Du kan arbeta med flera saker samtidigt liksom att växla tempo mellan planerat och händelsestyrt arbete. Du har god förmåga till helhetssyn och prioritering i det dagliga arbetet. Du är ansvarstagande, samvetsgrann och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan förmedla komplex information till olika målgrupper.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Lawen Dehghani, SACO tfn: 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Pär Renberg, Fackförbundet ST, tfn 072-2465237
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Vikariat t.o.m. 31 januari 2024. Goda möjligheter till förlängning finns.
Arbetsort: Karlstad eller Örebro
Arbetstid: Dagtid, flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Kommunikatör
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 23/3 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu