Karlstad: Utvecklingsledare social hållbarhet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utvecklingsledare social hållbarhet i Karlstad. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Karlstad inom den kategorin.

Publicerad: 2022-09-20 // Varaktighet: Heltid

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.





Beskrivning
På enheten för Social hållbarhet arbetar vi bland annat med mänskliga rättigheter, jämställdhet, barns rättigheter, förebyggande mot mäns våld mot kvinnor, integrationsfrågor, ANDTS, föräldrastödssamordning, brottsförebyggande med mera.

Vår roll är att arbeta långsiktigt, strategiskt och samordnande i länet. Som utvecklingsledare för social hållbarhet arbetar du inom myndighetens olika uppdrag inom fältet social hållbarhet där huvuduppdraget kan variera över tid. Ditt grunduppdrag initialt kommer dock att vara inom myndighetens brottsförebyggande uppdrag.



Arbetsuppgifter
Inom Länsstyrelsens brottsförebyggande uppdrag arbetar du för att stödja utvecklingen av ett kunskapsbaserat, effektivt och långsiktigt lokalt och regionalt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete, så att berörda aktörer arbetar tillsammans för att utveckla samhällets förebyggande insatser. En viktig del är att bidra till att samarbete och erfarenhetsutbyte utvecklas på lokal och regional nivå. Det handlar om att utveckla samverkan med länets kommuner, polisen och andra myndigheter, näringslivet och frivilligorganisationer med flera. Länsstyrelsen i Värmland fokuserar i sitt brottsförebyggande uppdrag också på tidig prevention bland annat genom satsningar inom föräldraskapsstöd och utbildning av förebyggandecoacher i länet. I uppdraget ingår att fånga upp lokala och regionala behov av stöd, arbeta i nätverk och stärka samarbetet mellan olika aktörer i länet.

Arbetet sker i nära samverkan med närliggande uppdrag på Länsstyrelsen framförallt med myndighetens arbete inom ANDTS och föräldraskapsstöd. Uppdraget kan också innebära insatser och planering inom andra uppdrag på enheten för Social hållbarhet.

Du arbetar med samordning av och med att stötta länets aktörer, du arbetar verksamhetsutvecklande i uppdraget, förebyggande och bidrar med kunskap och metodutveckling lokalt och regionalt. I uppdraget ingår att upprätta skriftliga rapporter, hålla muntliga presentationer och i stor utsträckning bedriva samverkans- och samordningsarbete såväl internt på myndigheten men också med övriga aktörer i länet. Utöver detta sker också en del arbete på nationell nivå genom kontakter och nätverksträffar med andra myndigheter och länsstyrelser. Vidare kan det förekomma att du i din roll som utvecklingsledare får svara på remisser för länsstyrelsens räkning. Du ansvarar för att, tillsammans med enhetschef, verksamhetsplanera för dina ansvarsområden och följa upp verksamhet. Verksamhetsplanering och den löpande verksamheten genomförs i samverkan med såväl övriga medarbetare på enheten som andra enheter på myndigheten.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med inriktning mot kriminologi, beteendevetenskap, statsvetenskap, sociologi eller annan utbildning som bedöms likvärdig.

Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med brottsförebyggande arbete eller har dokumenterad erfarenhet av tidigt förebyggande arbete lokalt eller regionalt. Erfarenhet av att arbeta med sociala hållbarhetsfrågor eller liknande utvecklingsfrågor sedan tidigare liksom av samordnande och verksamhetsutvecklande arbetsuppgifter är meriterande. Du har dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera och driva utvecklingsarbete och samverkan med andra aktörer. Erfarenhet av att hålla i större möten, utbildningsinsatser och processutvecklande insatser är meriterande. Som person är du initiativtagande, självgående och har en god samarbetsförmåga. Du har en god förmåga att kommunicera och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Området innebär samverkan med en rad aktörer och olika sakområden varför du bör vara lyhörd och kunna se helheten samt vara duktig på att strukturera och prioritera.





Villkor




För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Karlstad som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Arkivarie med start omgående till Förvaltningsrätten i Karlstad!

Läs mer Sep 21
Är du en noggrann person person som uppskattar att arbeta administrativt? Ser du möjligheterna att få in foten i några månader hos en statlig myndighet? Förvaltningsrätten i Karlstad söker nu en arkivarie som kan starta omgående för uppdrag på heltid under oktober-december.

OM TJÄNSTEN
I rollen som arkivarie på förvaltningsrätten kommer du främst utföra arbetsuppgifter inom administration och arkiv. Vi söker dig som har fallenhet att arbeta strukturerat och noggrannt, och som uppskattar ett arbete där du behöver vara flexibel och arbeta mot deadlines.

Du kommer att tillhöra administrations- och kanslienheten, där du tillsammans med dina medarbetare arbetar för att tillgodose kärnverksamhetens behov genom främst organisering, administration samt arkivering.

Uppdraget är planerat att starta omgående.

#

Du erbjuds


* Meriterande erfarenhet av att arbeta inom en väletablerad myndighet
* Möjlighet att utveckla och vässa dina administrativa förmågor
* Dedikerat samarbete med en konsultchef från Academic Work


Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
Vanligt förekommande arbetsuppgifter i rollen är:


* Arkivering av förvaltningsrättens domar
* Ordna och förteckna arkiv
* Klargöra handlingar för leverans till riksarkivet
* Framställning av arkivredovisning


VI SÖKER DIG SOM
Rollen som arkivarie kräver att du:


* har ho?gskoleutbildning eller likva?rdig utbildning och minst ett a?rs arbetslivserfarenhet fra?n liknande arbete.
* praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet
* kunskaper i MS Office eller likva?rdigt
* ka?nnedom om lagar och fo?rordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar
* kunna kommunicera obehindrat pa? svenska, sa?va?l i tal som skrift


Som person ser vi att du är:


* Flexibel
* Uthållig
* Strukturerad
* Ansvarstagande


Övrig information


* Start omgående
* Heltid
* Placeringsort är Karlstad


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Förvaltningsrätten är första instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Till förvaltningsrätten överklagar du myndighetsbeslut som du inte är nöjd med. Det kan till exempel gälla ett beslut som Försäkringskassan, Skatteverket eller kommunens socialtjänst fattat.

Ansök nu

Administratör sökes till Förvaltningsrätten i Karlstad

Läs mer Sep 21
Förvaltningsrätten i Karlstad söker nu en noggrann och flexibel administratör, som ser möjligheterna med att få in en fot i en erkänd statlig verksamhet. Hos förvaltningsrätten arbetar du mot ett varmt och välkomnande team, under kontorstider, mitt på Stora Torget. Tjänsten beräknas starta omgående, så sök redan idag!

OM TJÄNSTEN
Är du noggrann som person och gillar att arbeta administrativt? I rollen som administratör kommer du främst att arbeta med organisering och arkivering av förvaltningsrättens domar heltid under oktober till december. Förutom en hög grad av noggrannhet är det viktigt att du har en god flexibel förmåga samt ett öga för struktur, då rollen innefattar diverse omprioriteringar och arbete mot deadlines.

Organisationen består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i arbetet att upprätthålla rättsäkerhet och hög kvalitet.

Har du tidigare arbetat inom statlig myndighet ser vi detta som meriterande, men inget krav.

Du erbjuds


* Meriterande erfarenhet av att arbeta inom en väletablerad myndighet
* Möjligheter att vässa dina administrativa förmågor
* Tätt samarbete och stöttning under anställning med konsultchef på Academic Work


Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som administratör kommer du främst att arbeta med:


* Förteckning och arkivering av förvaltningsrättens domar
* Arkivredovisning
* Organisering av arkivet
* Hantering av a?terkommande arbetsuppgifter (exempelvis kopiering och sortering)


VI SÖKER DIG SOM
Vi söker dig som har


* Gymnasium eller likva?rdig utbildning
* Goda kunskaper i MS Office eller likva?rdigt
* Minst ett (1) a?rs arbetslivserfarenhet fra?n liknande arbete


Det är meriterande om du har


* En eftergymnasial utbildning inom administration eller likvärdig utbildning
* Erfarenhet av att arbeta vid statlig myndighet


Vi söker dig som är:


* Flexibel
* Ansvarstagande
* Noggrann


#

Övrig information


* Start omgående
* Omfattning på 100% (heltid)
* Placering i Karlstad


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Förvaltningsrätten är första instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Till förvaltningsrätten överklagar du myndighetsbeslut som du inte är nöjd med. Det kan till exempel gälla ett beslut som Försäkringskassan, Skatteverket eller kommunens socialtjänst fattat.

Ansök nu

Ledigt jobb som handläggare till statlig myndighet i Karlstad

Läs mer Sep 19
Nu söker vi dig som vill arbeta som handläggare på en statlig myndighet i centrala Karlstad och har högskoleutbildning samt erfarenhet av att ha arbetat några år i en liknande administrativ roll. Är du på jakt efter nya utmaningar och vill vara en del av en spännande verksamhet inom myndighet? Då har vi jobbet för dig! Välkommen med din ansökan idag!

Det här är ett spännande uppdrag inom en myndighet med start omgående och som väntas pågå till och med 28 februari 2023 med chans till förlängning. Uppdraget är på heltid. Tjänsten är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer att vara anställd av Jefferson Wells men arbeta hos vår uppdragsgivare som är en statlig myndighet i centrala Karlstad.

Arbetsbeskrivning

I denna roll kommer man att handlägga ärenden för myndighetens räkning. Som handläggare kommer du ta emot ansökningar samt hantera, handlägga och bevilja ärenden. Du kommer att handlägga beslut och administrera yttranden. Följande arbetsuppgifter kan bli aktuella:

* självständigt arbete utifrån riktlinjer och praxis
* utarbeta förslag, exempelvis beslutsunderlag
* planera och följa upp ärenden
* utreda, granska och handlägga ärenden, samt fatta beslut i enklare ärenden
* avrapportera utredningsresultat och ge förslag på beslut
* analysera och utvärdera arbetsuppgifter och projekt
* arbete av utredande och/eller samordnande karaktär
* genomföra och följa upp aktiviteter



Är du rätt person för jobbet?

För att vara aktuell söker vi dig som har högskoleexamen och har minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet av en administrativ roll med handläggning och beslutsfattande. Som person är du noggrann och flexibel och vill vara en del av en spännande verksamhet där du får vara med och utveckla avdelningen tillsammans med dina kollegor.

För att vara aktuell för tjänsterna krävs att du uppfyller följande kriterier:

* högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom aktuellt område och minst sex månaders
arbetslivserfarenhet från liknande arbete
* goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
* kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift.

Erbjudande

Rent formellt bygger en anställning hos oss på samma lagar och regler som på den övriga arbetsmarknaden. Vi har kollektivavtal, med allt vad det innebär vad gäller försäkringar, tjänstepension och fackliga relationer. Det som skiljer sig är att du blir anställd hos oss, men arbetar på olika uppdrag hos våra kunder. Du får chansen att arbeta i olika branscher, med olika arbetsuppgifter och med olika människor. Som konsult erbjuds du även friskvårdsbidrag samt utöver det får alla Manpowers anställda fri tillgång till över 4500 interaktiva utbildningar via vår e-learningportal PowerYOU.

Givetvis har du en konsultchef som finns tillgänglig för dig under hela din anställningsperiod och som är ansvarig för dina uppdrag, att du trivs på din arbetsplats och att du utvecklas i din yrkesroll.

Sök tjänsten idag!

Den här tjänsten innebär att du kommer att bli anställd av Jefferson Wells men du kommer att tillbringa dina arbetsdagar hos vår kund. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Victoria Lennartsson på telefon 054-22 18 84 eller via e-post: victoria.lennartsson@manpower.se.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Om Jefferson Wells

Jefferson Wells är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat på kompetensförsörjning av chefer och specialister. Jefferson Wells unika expertis och branscherfarenhet gör att vi kan få verksamheter att växa och erbjuda en långsiktig karriärutveckling för våra kandidater. Jefferson Wells finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup. Med vårt omfattande nätverk kan vi erbjuda mängder av spännande lediga jobb. Vi matchar dina färdigheter och karriärmål med några av Sveriges mest attraktiva verksamheter och varumärken, så att du kan uppnå dina karriärmål.

Ansök nu

Projektledare med fokus på verksamhetsutveckling

Läs mer Sep 6
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Medarbetarskapet och ledarskapet på MSB ska utgå från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med MSB:s medarbetar- och ledarkriterier innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv. Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.


 




Om anställningen
MSB driver en kunskaps- och informationsintensiv verksamhet där det är av stor vikt att rätt information hanteras i rätt processer, ofta med stöd av moderna IT-baserade tjänster.

MSB eftersträvar därför en löpande verksamhetsutveckling med syfte att skapa tydliga arbetsprocesser och en effektiv informationshantering i kombination med ett modernt IT-stöd.

Verksamhetsutvecklingsenheten har bland annat i uppgift att ge ett myndighetsgemensamt stöd för verksamhetsutveckling, projektledning, processutveckling och verksamhetsarkitektur. På enheten finns även strategisk IT och digitalisering samt myndighetens projektkontor och samordning av IT-förvaltning.

Just nu söker vi en erfaren projektledare till vårt projektkontor med inriktning mot verksamhetsutveckling, förändringsledning och digitalisering.

Arbetsuppgifter
Som projektledare på projektkontoret kommer du ofta arbeta med projektledning ur ett verksamhetsutvecklingsperspektiv. Vi söker nu dig som har erfarenhet av projektledning av olika typer av verksamhetsutvecklings- och digitaliseringsprojekt. Du har stor erfarenhet av att leda projekt av varierande storlek och komplexitet enligt en eller flera etablerade projektstyrningsmodeller.

På projektkontoret tar vi oss an projektledningsuppdrag av olika karaktär, oftast myndighetsövergripande. Projektkontoret coachar, stödjer och utbildar myndighetens projektledare. Projektkontoret arbetar även kontinuerligt med vidareutveckling av uppdraget och ansvarar för kvalitetssäkring av myndighetens projekt och vårt projektledarnätverk.

I arbetsuppgifterna ingår att medverka i verksamhetsutveckling, processkartläggning, upphandling och införande av nya IT-system i myndigheten samt att genomföra eller delta i olika utredningar.

Din kompetensprofil
Du har relevant akademisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi söker dig som har flera års erfarenhet av projektledning där du arbetat nära både IT och verksamhet. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Erfarenhet av agila metoder och workshopledning ser vi som en förutsättning. Har du erfarenhet av arbete med nyckeltal, indikatorer och uppföljning av dessa är det meriterande då det är en viktig del i vår strävan att utveckla vår verksamhet och realisera nyttor.

Som person är du trygg och stabil. Du är tydlig i ditt ledarskap och har mycket god samarbets- och initiativförmåga. Du är strukturerad och har ett proaktivt och problemlösande förhållningssätt. Du väger samman komplex information och visar gott omdöme i agerande och beslut. Genom ditt kommunikativa sätt har du förmågan att skapa sammanhang, engagemang och entusiasm.

Vi tror att du har ett naturligt ledarskap och att du trivs och växer med ansvar. Du har integritet, är en serviceinriktad person och har ett konsultativt förhållningssätt. Du sätter stort värde på kvalitet och strävar efter verksamhetsnytta. Omvärldsbevakning och nyfikenhet är en viktig del av både din och vår enhets utveckling. Tillsammans lär vi oss kontinuerligt nya saker.

Det är meriterande om du har erfarenhet av process- och modelleringsverktyg. Har du en certifiering inom något av våra ansvarsområden (projektledning, verksamhetsutveckling, förändringsledning eller digitalisering) är det också meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Om enheten
Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp myndighetens arbete med verksamhetsutveckling genom att leda och utveckla myndighetens verksamhetsarkitektur, processkarta med tillhörande verksamhetsprocesser och digitala tjänster. I detta ingår strategier inom området samt inom it. I uppgiften ingår projekt- och förvaltningskontoret. Vidare ingår ansvar för projekt- och förvaltningsstyrningsmodeller, att leda och koordinera arbetet med förvaltningsobjektsarkitektur och följa upp och kvalitetssäkra myndighetens projekt utifrån myndighetens projektmodell. Vidare ingår att ge stöd med projektledning, processutveckling och verksamhetsutveckling.

https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning 6månader

Ort: Karlstad

Resor i anställningen förekommer.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Henric Aineström. Fackliga företrädare är Nicklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 2 oktober märkt med referensnummer 2022/206.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.                        

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ansök nu

Andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län

Nedan visas andra jobb i Karlstad från Länsstyrelsen i Värmlands län .

Handläggare bostadsförsörjning och tillsyn

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Sep 9
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.



Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.





Beskrivning
På enheten för Samhällsbyggnad arbetar vi med frågor som rör boende och byggande, kulturmiljö, infrastruktur, miljömål, grön infrastruktur och klimatanpassning.

Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår att arbeta övergripande och utvecklingsinriktat inom länets uppdrag med bostadsförsörjningsfrågor. Du förväntas att tillsammans med kollegor på Länsstyrelsen utveckla länets bostadsförsörjningsarbete.

Du kommer att arbeta med den årliga bostadsmarknadsanalysen, utföra tillsyn på tidigare beslutade bidragsärenden gällande byggande av hyresbostäder, äldreboende samt energieffektivisering. I arbetet ingår vidare att granska kommunala bostadsförsörjningsprogram, svara på remisser, sammanställa och kommunicera rapporter och andra underlag samt stödja i andra ärenden kopplat till bostadsförsörjning och bostadssociala frågor. Handläggning av bidragsansökningar kan bli aktuellt.

Kvalifikationer
Du som söker har universitets- eller högskoleutbildning med inriktning mot samhällsplanering, bygg, energi- och hållbarhetsfrågor, eller annan för tjänsten relevant utbildning. Det är meriterande om du har kunskap om bostadssociala frågor och erfarenhet av att genomföra och följa upp komplexa uppdrag och projekt.

Du har god analytisk förmåga. Därutöver har du en god förmåga att kommunicera och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har en god administrativ förmåga och lätt för att arbeta både självständigt och i grupp. Vi fäster stor vikt vi personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är ett vikariat till och med 2024-01-31, eventuellt finns möjlighet till förlängning.

För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Miljöhandläggare inom naturtillsyn

Miljöhandläggare
Läs mer Jul 8
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

På Miljöskyddsenheten jobbar 22 kunniga och engagerade medarbetare med prövning och tillsyn enligt miljöbalken inom miljöfarlig verksamhet, förorenade områden och natur. Vi arbetar även med tillsynsvägledning gentemot länets kommuner. Naturtillsynsfunktionen är en del inom Miljöskyddsenheten och består av sju medarbetare som i huvudsak arbetar med handläggning och tillsyn av naturvårdsärenden enligt miljöbalken. Den som vill bedriva verksamheter som kan påverka naturen ansöker om samråd, dispens eller tillstånd hos länsstyrelsen. I vår prövning ser vi till att hänsyn tas till hotade arter, ekosystem, biologisk mångfald och friluftsvärden när samhället eller verksamheter utvecklas. Många av de ärenden som vi hanterar är samråd om förändringar i naturmiljön. Det rör sig om åtgärder som kan påverka värdefulla skogsområden, naturbetesmarker, skyddsvärda träd eller hänsynskrävande arter. Vi handlägger också ett stort antal dispenser och tillståndsprövningar för åtgärder som berör fridlysta arter eller skyddade biotoper, som tex. alléer, småvatten och stenmurar eller som berör naturreservat eller Natura 2000-områden. Vi deltar också med vår kompetens i plan- och infrastrukturprojekt och i prövningar av miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet. Naturtillsynsgruppen arbetar också med tillsyn av skyddad natur, arter, biotoper och invasiva arter.

Nu förstärker Länsstyrelsen sin naturtillsynsfunktion med en ytterligare handläggare - är det du?

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består av handläggning och tillsyn av naturvårdsärenden enligt Miljöbalken. Det innebär att genomföra tillsynsprojekt, vägleda länets kommuner gällande lagstiftning, hantera inkomna tips om skador på naturmiljön och att följa upp egna dispenser och tillstånd, för att se till att lagar och villkor följs. Vägledning och information är viktiga delar i tillsynsarbetet. Det ingår även att delta i enhetens övriga arbete utifrån lämplighet och kompetens.

Arbetet är självständigt men även till stor del ett teamarbete med avstämningar av inriktning, prioritering och bedömningar inom gruppen och innebär många kontakter och dialog såväl internt som externt med enskilda personer, företag och kommuner.
Arbetsuppgifterna kommer till viss del att kunna styras utifrån din tidigare erfarenhet, kompetens- och intresseområden.

Möjlighet till distansarbete finns i den omfattning som arbetsuppgifterna tillåter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har naturvårdsbiologisk kompetens med en högskoleutbildning inriktad mot ekologi och naturvård eller motsvarande, alternativt juridikutbildning inriktad mot miljörätt med naturvårdstillämpning. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med naturvårdsfrågor och med prövnings- eller tillsynsfrågor enligt miljöbalken.

Vi söker dig som är strukturerad och bra på att planera och prioritera i ditt arbete. Du är självgående och lösningsfokuserad och driver dina ärenden framåt med en god förmåga att göra avvägningar och färdigställa uppgifter. Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du månar om ett professionellt bemötande, en god dialog och samverkan både internt och externt. Arbetsuppgifterna förutsätter en förmåga att kunna hantera flera samtidigt pågående ärenden. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

B-körkort är ett krav för anställning då arbetet kräver bedömningar ute i fält.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Handläggare till Rättssekretariatet

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 4
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Rättssekretariatet är en juridisk enhet och arbetar dels med egna ärenden och ansvarsområden, dels som juridiskt stöd åt Länsstyrelsen i övrigt och medverkan i enheters ärenden. Bland annat handlägger Rättssekretariatet överklagnings- och överprövningsärenden av olika slag, främst enligt miljöbalken samt plan- och bygglagen, liksom tillstånd och förordnanden samt tillsyn och föreskrifter enligt annan lagstiftning. Vi söker nu en handläggare till enheten.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som handläggare innebär framför allt självständig handläggning av egna förvaltningsärenden av olika slag men kan även bestå i att biträda juristerna med handläggningsuppgifter i andra ärenden samt medverka i enhetens verksamhet i övrigt. Arbetet innebär en del kontakter med allmänheten, parter, kommuner, andra myndigheter samt inom Länsstyrelsen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasial utbildning samt erfarenhet av självständig ärendehandläggning inom myndighet, domstol, kommun eller motsvarande erfarenhet från annan arbetsgivare. För att lyckas med jobbet och för att trivas på Länsstyrelsen måste du vara bekväm och fungera väl i rollen som myndighetsperson samt bidra aktivt till ett positivt arbetsklimat inom Rättssekretariatet och Länsstyrelsen i övrigt. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver också vara noggrann, flexibel och effektiv. God samarbetsförmåga är av största vikt. Särskilt meriterande är de angivna personliga egenskaperna, främst noggrannhet, flexibilitet, effektivitet och samarbetsförmåga.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu

Miljöhandläggare vattenskyddsområden

Miljöhandläggare
Läs mer Jun 3
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Vi söker en vikarierande miljöhandläggare då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig. Tjänsten är placerad på Enheten för Vattenskydd som består av drygt 10 medarbetare som arbetar i nära samverkan med varandra. Enheten handlägger tillsyns- och prövningsärenden enligt 11 kap. miljöbalken, handlägger vattenskyddsärenden och ärenden enligt lagen om allmänna vattentjänster, ansvarar för tillsyn av vattenskyddsområden, dammsäkerhet och fiske samt ansvarar för processen enligt den nationella planen för vattenkraftens miljöanpassning,

ARBETSUPPGIFTER
Dricksvattenfrågorna blir allt viktigare i samhället och vi söker en person som vill bidra till att vi har dricksvatten av god kvalitet i Värmlands län. Som miljöhandläggare kommer du huvudsakligen att arbeta med kommuners ansökan om att bilda vattenskyddsområden men i arbetsuppgifterna ingår även att handlägga dispensärenden och utöva tillsyn av vattenskyddsområden. I tjänsten ingår vidare fortsatt arbete med en regional vattenförsörjningsplan, att hantera ansökan om bidrag till åtgärder för en tryggad tillgång till dricksvatten samt att vid behov även utföra andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.

Arbetet är självständigt men kommer att utföras i nära samarbete med ordinarie miljöhandläggare på enheten och med andra personer inom länsstyrelsen. Du förväntas också bidra med din kompetens i ärenden och projekt som hanteras av andra enheter på myndigheten. Du kommer även ha kontakter med externa aktörer såsom vattenproducenter och kommuner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med naturvetenskaplig utbildning på högskole- eller universitetsnivå inom hydrologi, geologi, miljö- och hälsoskyddsinspektör eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.

Meriterande:
• erfarenhet av arbete med myndighetsutövning
• erfarenhet av arbete med vattenskyddsområden eller områdesskydd
• erfarenhet av arbete med prövnings- eller tillsynsfrågor, särskilt med koppling till vatten
• kunskap om tillämpning av miljöbalken i ärendehandläggning

Arbetet ställer krav på noggrannhet i handläggningen samt kompetens att hantera olika typer av frågor och ärenden. Du som söker ska vara prestigelös, lyhörd och konstruktiv och trivas med ett nära samarbete med andra. Du ska vara strukturerad och bra på att planera och prioritera i ditt arbete. Du kan driva dina egna ärenden framåt självständigt samtidigt som du bidrar till gruppens arbete och ett gott arbetsklimat. Arbetet innebär kontakter såväl internt som externt och förmåga att skapa och förvalta goda relationer är därför viktigt. Du har god kommunikativ förmåga och månar om ett bra och professionellt bemötande. Du ska också ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Stor vikt kommer att fästas vid den personliga lämpligheten.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar.

Processen med säkerhetsprövning samt semesterperioden innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Projektadministratör

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 8
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Enheten för Social hållbarhet arbetar med myndighetens uppdrag inom till exempel integration, mänskliga rättigheter, jämställdhet, folkhälsa, brottsförebyggande, ANDT-samordning och mycket annat. På enheten arbetar 17 personer och vi arbetar i samverkan för att bidra till bästa måluppfyllelse.

ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen i Värmland har sökt medel från AMIF (Asyl-, Migrations- och Integrationsfonden) för projektet Yrkesväg och under förutsättning att projektet beviljas medel söker vi nu en projektadministratör till vår projektorganisation. Projekttiden sträcker sig mellan den 1 november 2022 och den 30 juni 2026.

Länsstyrelsen är projektägare och projektets leds av en central styrgrupp. På länsstyrelsen finns ett centralt projektkontor som utgörs av tre projektkoordinatorer, projektekonom, kommunikatör samt projektadministratör. Projektet genomförs i samverkan med 15 kommuner, både inom och utanför länet, som har lokala styrgrupper och delprojektledare. I projektet finns också flera centrala projektpartner som har i uppdrag att stötta kommunerna i deras utvecklingsarbete.

Projektets målgrupp är tredjelandsmedborgare och syftet är att skapa en tydlig utbildningskedja som möjliggör stegförflyttning för målgruppen, samt att skapa bättre förutsättningar för snabbare språkutveckling och progression inom utbildningssystemet. Kommunerna ska också utveckla nya metoder och arbetssätt i arbetet med målgruppen samt utveckla samverkan mellan olika verksamheter både lokal och mellan länen. Ett av projektets mål är att öka målgruppens anställningsbarhet och matchningsbarhet mot arbete.

Som projektadministratör ingår du i det centrala projektkontoret som tillsammans med projektets styrgrupp, projektkoordinator och projektekonom ansvarar för att koordinera och samordna projektet. I dina arbetsuppgifter ingår arbeta med AMIF-relaterad rapportering och administration, strukturera och arbeta med projektrelaterad administration, arbeta med olika former av sammanställningar, underlag och publikationer. I uppdraget ingår att stötta det centrala projektkontoret och projektets styrgrupp med administrativa uppgifter. Du ska också vara behjälplig i arbete med projektets seminarium, workshops och konferenser. Dina arbetsuppgifter kan också komma att uppdateras och kompletteras under projekttiden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning, t ex inom offentlig förvaltning eller utbildning som bedöms som likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta i EU-projekt eller i projektverksamhet. Erfarenhet av administration i EU-projekt är meriterande, liksom erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
Du har goda kunskaper i Officeprogrammet och god datorvana i allmänhet. Du är kommunikativ och behärskar svenska språket väl i både tal och skrift och hanterar även det engelska språket.

För att lyckas väl i rollen är det viktigt att god struktur och noggrannhet kännetecknar ditt arbete. Arbetsuppgifterna kommer variera och innebär många olika kontaktytor, varför du även behöver visa flexibilitet, ha gott omdöme och vara professionell i din roll och i möten.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Ansök nu