Arbetarnas Bildningsförbund jobb i Karlstad

Hitta lediga jobb hos Arbetarnas Bildningsförbund i Karlstad. Välj att läsa mer om ett jobb eller gå vidare och ansök jobbet i Karlstad.

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom
Läs mer Jan 9
Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) är Sveriges ledande studieförbund. Vi är partipolitiskt obundna men våra värderingar sammanfaller med arbetarrörelsens. ABF är, och ska vara, en förändringskraft för ökad jämlikhet och en mer deltagande demokrati. Vi tror på lärande och bildning och stimulerar till vidareutveckling. Vår värdegrund utgår från vårt idéprogram som är vår ideologiska kompass i vardagen.

På ABF:s Förbundsexpedition värderar vi öppenhet, gott bemötande och mångfald. Hos oss råder god stämning och ett prestigelöst arbetssätt och vi strävar efter att alla medarbetare ska ha utvecklande, stimulerande arbetsuppgifter som ger möjlighet till omväxling och variation.

Förbundsexpeditionen består av sex stycken avdelningar:
- Ekonomiavdelningen
- Redovisningsavdelningen
- Organisations- och kommunikationsavdelningen
- Verksamhetsavdelningen
- IT-avdelningen
- HR-avdelningen

Denna tjänst är placerad på redovisningsavdelningen på Förbundsexpeditionen i Karlstad. Redovisningsavdelningen har till uppgift att ge service till ABF:s avdelningar och distrikt i landet inom ekonomi, lön, personaladministration samt verksamhetsadministration. Avdelningen består av 30 medarbetare vilka är indelade i funktionsteam. Varje team leds i det dagliga arbetet av en teamledare och redovisningschefen har helhetsansvar över avdelningen.

Som redovisningsekonom hos oss på ABF kommer du att bli en del av en organisation som till stor del har ett digitalt arbetssätt och som ser utveckling av rutiner och processer som en självklarhet. Du kommer arbeta i en proaktiv avdelning i ABF-organisationen med ansvarstagande och hjälpsamma kollegor. Avdelningen präglas av god gemenskap där alla är en viktig pusselbit i helheten.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som redovisningsekonom kommer du ingå i ett team med andra redovisningsekonomer som leds av en teamledare.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av att:
• Analysera resultat och balansräkning och ekonomiska nyckeltal
• Hantera och planera bokslut, årsredovisning, månadsrapporter, prognos och budget.
• Ansvara för den dagliga hanteringen av in- och utgående affärshändelser.
• Vara med och utveckla redovisningsprocesser.
• Äga ett delegerat kundansvar för de enheter du jobbar med

Som medarbetare på vår redovisningsavdelning kommer du ha en stor mängd interna och externa kontakter då vi arbetar med flera olika typer av föreningar och bolag.


KVALIFIKATIONER
Vi tror att du är en positiv person som trivs med att ta ansvar för ditt arbete och besitter en hög grad av självledarskap. Du sätter laget framför jaget och delar ABF:s värderingar. Är du dessutom prestigelös och värderar samarbete tror vi att du kommer trivas bra i denna tjänst.

Vi värderar dina personliga egenskaper högt men för att lyckas i rollen behöver du också ha några års erfarenhet från arbete med ekonomi. Du har arbetslivserfarenhet från hela ekonomiprocessen och vill utveckla dina kunskaper i en ny organisation. När det gäller dina personliga egenskaper är det centralt att du kan arbeta både självständigt och i grupp. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla, förbättra och kvalitetssäkra vårt arbete och tror att du vill vara en del i det.

Vi ser att du har god systemvana då vi jobbar nästan uteslutande digitalt. Vi använder olika ekonomisystem som till exempel Palette, Visma Control och Insikt och har du sedan tidigare någon erfarenhet av dessa ser vi det som meriterande. Har du dessutom erfarenhet av projektekonomi ser vi det som meriterade.

Vi ser också att du har en analytisk förmåga är strukturerad, noggrann, flexibel och effektiv.

För denna tjänst är det viktigt att du behärskar det svenska språket i såväl tal som skrift.


ÖVRIGT
Hos oss är det viktigt att du får möjlighet att skapa balans mellan ditt arbete och privatliv och vi förutsätter ett ansvarstagande självledarskap och ger dig i gengäld stor frihet. Det kommer att finnas viss möjlighet till hybridarbete.

Urval kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Provanställning 6 månader tillämpas.

Tjänsten är förlagd till Gräsdalsgatan 9 i Karlstad.

Ansök nu

Löneadministratör

Löneadministratör
Läs mer Sep 9
Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) är Sveriges ledande studieförbund. Vi är partipolitiskt obundna men våra värderingar sammanfaller med arbetarrörelsens. ABF är, och ska vara, en förändringskraft för ökad jämlikhet och en mer deltagande demokrati. Vi tror på lärande och bildning och stimulerar till vidareutveckling. Vår värdegrund utgår från vårt idéprogram som är vår ideologiska kompass i vardagen.

På ABFs förbundsexpedition värderar vi öppenhet, gott bemötande och mångfald. Hos oss råder god stämning och ett prestigelöst arbetssätt och vi strävar efter att alla medarbetare ska ha utvecklande, stimulerande arbetsuppgifter som ger möjlighet till omväxling och variation.

Förbundsexpeditionen består av sex stycken avdelningar:
-Ekonomiavdelningen
-Redovisningsavdelningen
-Organisations- och kommunikationsavdelningen
-Verksamhetsavdelningen
-IT-avdelningen
-HR-avdelningen

Denna tjänst är placerad på redovisningsavdelningen på förbundsexpeditionen i Karlstad. Redovisningsavdelningen har till uppgift att ge service till ABFs avdelningar och distrikt i landet inom ekonomi, lön, personaladministration samt verksamhetsadministration. Avdelningen består av 30 medarbetare vilka är indelade funktionsteam. Varje team leds i det dagliga arbetet av en teamledare och redovisningschefen har helhetsansvar över avdelningen.

Som löneadministratör hos oss på ABF kommer du att bli en del av en organisation som till stor del har ett digitalt arbetssätt och som ser utveckling av rutiner och processer som en självklarhet. Du kommer arbeta i en proaktiv avdelning i ABF-organisationen med ansvarstagande och hjälpsamma kollegor. Avdelningen präglas av god gemenskap där alla är en viktig pusselbit i helheten.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som löneadministratör kommer du ingå i ett team med ekonomer och verksamhetsadministratörer som leds av en teamledare. Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att du utifrån olika typer av löneunderlag och filinläsningar hanterar hela löneprocessen åt våra avdelningar runt om i landet. Du kommer också att sköta efterrapportering i form av bland annat underlag till ekonomi, semesterlöneskulder, statistik och pensionsrapporteringar samt övrigt vanligt förekommande arbetsuppgifter för en löneadministratör. Vi ser det som en självklarhet att det i alla våra roller också ingår att stötta chefer och medarbetare inom teamet samt organisationen i sin helhet.

Som medarbetare på vår redovisningsavdelning kommer du ha en stor mängd interna och externa kontakter då vi hanterar flera olika kollektivavtal och sköter lönehantering till flera olika föreningar.


KVALIFIKATIONER
För att trivas hos oss tror vi att du är en person som värdesätter samarbete och kollegialt stöd. Vi tror att du har en positiv grundsyn och att du trivs med att ta ansvar för ditt arbete och besitter en hög grad av självledarskap. Du är en person som sätter laget framför jaget och strävar efter att arbeta på en arbetsplats vars värderingar du delar.

Vi värderar dina personliga egenskaper högt men för att lyckas i rollen behöver du viss erfarenhet från arbete med lön. Kanske har du några års arbetslivserfarenhet från delar eller hela löneprocessen och vill bredda dina kunskaper i en ny organisation alternativt har du en nyligen avslutad YH-utbildning med inriktning lön och tillhörande praktik. När det gäller dina personliga egenskaper är det centralt att du kan arbeta både självständigt och i grupp. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla, förbättra och kvalitetssäkra vårt arbete och tror att du vill vara en del i det.

Att du har en analytisk förmåga, en positiv inställning samt är strukturerad, noggrann, flexibel, effektiv och värderar samarbete kommer tillsammans med din prestigelöshet ha stor betydelse för att du ska trivas i denna tjänst.

Har du dessutom erfarenhet från löne- och personalsystemet Agda ser vi det som meriterade. För denna tjänst är det viktigt att du behärskar det svenska språket i såväl tal som skrift.


ÖVRIGT
Vår verksamhet bedrivs i fräscha lokaler i både centrala Stockholm och Karlstad. Tjänsten har reglerad arbetstid med en genomsnittlig veckoarbetstid om 39 timmar och har kollektivavtal med Akademikerförbunden och Handels. Vi har ett friskvårdsbidrag om 3 400 kronor per år samt en friskvårdstimme per vecka. Vi har rikskupongkort och avtalad tjänstepension.

Hos oss är det viktigt att du får möjlighet att skapa balans mellan ditt arbete och privatliv och vi förutsätter ett ansvarstagande självledarskap och ger dig i gengäld stor frihet. Det kommer att finnas viss möjlighet till hybridarbete.

Urval kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning om sex månader.

Tjänsten är förlagd till Gräsdalsgatan 9 i Karlstad.

Ansök nu